Paard en kinderwens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 15:10

manzano schreef:
50km?

TS zegt letterlijk: Hij staat nu niet zo heel ver, dus kan makkelijk even langs om even een hooinet op te hangen.

Ik zie hier steeds allemaal dingen terug die steeds groter worden gemaakt, maar die TS volgens mij niet heeft gezegd.

Precies dit. Sommige mensen zou je daarom heel graag de mond willen snoeren, totaal niet constructief. Even een aai, check op wondjes en hooinet ophangen. Die 50 km was verleden, tegenwoordig niet meer. Dus 'even' langs is tegenwoordig makkelijker. Denk dat er wel tijd overheen gaat haha, je blijft altijd wat langer omdat je nog even deken goed wil doen, even dit, even dat, maar dat is met korte reistijd een ander verhaal indd :)

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 15:19

BrankaZ schreef:
Ik moet nog 5 pagina's lezen, maar heb de eerste 6 gelezen en reageer op wat ik tot nu toe heb gelezen. Misschien al achterhaalt ;)

Op 1 van de pagina's herinnerde ik mij een eerder topic van de ts over de stalling van haar paard dat ze met haar moeder deelt. Die is op 50 km van waar ze woont als ik het goed herinner en ligt onderweg van werk naar huis. Even een uurtje weg om haar paard te voeren gaat dan niet lukken vermoed ik.

Als ik het wensenlijstje van de ts bekijk word ik al moe als ik er aan denk:
- fulltime baan in 4 dagen;
- paard aanhouden op 50 km afstand van huis op een doe het zelf stal;
- 9 uur nachtrust;
- kindje.

Zelfs als alles vlekkeloos verloopt qua zwangerschap en het een wolk van een baby is die vlot hele nachten doorslaapt is het geen realistisch wensenlijstje.
Moeder kan en wil bijspringen, maar bepaalt ook dat vriend verplicht moet worden hoe en wanneer hij voor het kindje moet gaan zorgen. Dat vind ik eerlijk gezegd nogal wat.
Overigens is wat we hier lezen wat de ts schrijft en kunnen dingen iets genuanceerder liggen dan hoe het er staat en hoe wij het lezen.

Heel eerlijk denk ik dat de ts keuzes zal moeten maken wil ze in de toekomst blijven paardrijden en een kindje want er zitten echt maar 24 uur in een dag en 7 dagen in een week.

- Paard staat inmiddels op 5 min rijden met de auto
- Fulltime baan 36 uur werken; moet omlaag naar 32 uur werken over 4 dagen
- 9 uur nachtrust wordt minder; zo ver was ik ook al .. dus volgens mij ontstaan er zo weer mogelijkheden.

_chou

Re: Paard en kinderwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:22

Fijn dat je minder gaat werken! Denk inderdaad dat op die manier alles wat haalbaarder wordt.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:23

Oké, wel even constructief dan.

Heb je al eens een keer opgepast op een kindje? Zo krijg je misschien een beetje beeld.

En heb je met je moeder besproken welke rol jok van haar verwacht?

Door hoe je overkomt in je berichten schets je niet bepaald een beeld dat je een reëel beeld er van hebt.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:31

Maar wat is eigenlijk het doel dat je met dit topic hoopt te bereiken? :o?

Als je per se heel graag een kind wilt nemen dan doe je het toch, het staat iedereen vrij. Het is niet alsof halve bokt dan ineens je slaapkamer binnenvalt ieder met een condoom in hand :=

Of je het dan naar je zin hebt in combi met een paard in pension kan ook niemand voor jou beslissen. Worst case moet je dan alsnog je paard verkopen heb begrepen dat kinderen op marktplaats zetten helaas niet zo gewaardeerd wordt :n

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 15:39

pmarena schreef:
Maartje1990 schreef:
Pmarena: euh je vergeet even dat 11 paarden óók werk is? Dus naast dat werk ik óók nog. Denk dat 36 uur met 1 paard (die op pension staat) minder is dan mijn 28 uur met 11 hoor :+

Nouja, ik denk dat je aan huis, waar je alles zo efficiënt mogelijk aan kan passen en met hulp van partner en stalgenoten (zoals je aangaf) toch wel wat flexibeler bent in je extra vrije uren dan iemand die op haar werk zit.

Het verschil tussen 36 en 28 uur is 8 uur ofwel een volledige werkdag hè :)

Als TS nog 8 uur minder zou kunnen werken in een week, ofwel van haar 4 dagen nog elke dag 2 uur af zou kunnen snoepen, dan maakt dat natuurlijk een wereld van verschil waardoor je ineens veel meer rek in je dag hebt :)

Ik weet natuurlijk niet welke tijden ze werkt, maar even uitgaande van standaard tijden, scheelt het nogal of je al om 15:00 uur naar huis kan en dan nog alles moet regelen maar daar behoorlijk de tijd voor hebt, of dat je pas om 17:00 uur op huis aan kan en het al begint te dringen om het allemaal nog gedaan te krijgen.

Als de partner van TS dan ook nog eens 24 uur zou kunnen werken zoals bij jullie, heb je het over nogmaals anderhalve dag vrije tijd die er ineens bij komt voor een stel. Dat maakt de vergelijking totaal anders toch :)

Natuurlijk zijn 11 paarden veel. Maar aan huis, hulp van anderen, als stel samen 2,5 dag minder werken..... is een totaal ander plaatje dan het overlevings-schema van TS.

Ik weet niet hoe dat kostentechnisch op te brengen is. Een hypotheek en paard slokken al een aanzienlijk deel van mijn inkomen op. Minder werken is gewoon geen optie, 32 is nog een optie maar minder niet. Want de kosten moeten betaald worden. En een kind is ook niet gratis. We leven niet meer in de tijd dat de man fors verdient en de vrouw de hele dag thuis kan zitten. Ik wil ook mijn eigen dingen betalen, niet mijn hand ophouden en niet elke cent moeten verantwoorden. Heb niet gestudeerd om thuis te gaan zitten. Als je stopt met werken, kom je echt niet meer terug. Op zo veel plekken gezien dat je dan zo lastig weer aan de bak komt. Moet je niet doen, tegenwoordig is het ieder voor zich en je moet ook aan je pensioen denken. Dus 24 uur werken is geen optie, zie dat veel mensen een groot pensioengat hebben met alle ellende van dien met dat soort uren. Geen optie.
32 uur werken kan wel in ieder geval.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 15:40

Fly_high schreef:

Als je per se heel graag een kind wilt nemen dan doe je het toch, het staat iedereen vrij. Het is niet alsof halve bokt dan ineens je slaapkamer binnenvalt ieder met een condoom in hand :=

Of je het dan naar je zin hebt in combi met een paard in pension kan ook niemand voor jou beslissen. Worst case moet je dan alsnog je paard verkopen heb begrepen dat kinderen op marktplaats zetten helaas niet zo gewaardeerd wordt :n

Doel is om wat gerichte tips/ ideeën te krijgen van hoe anderen het doen. Dat staat er ook. Dus dit soort opmerkingen kan je beter niet plaatsen, totaal niet nuttig en of van belang.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:42

Kan je niet om loonsverhoging of een beter betaalde functie vragen bij je baas? Of opzoek naar een nieuwe baan die beter betaalt? Misschien dat dat ook wat lucht in je verhaal kan brengen?

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 15:42

Mellow schreef:
Oké, wel even constructief dan.

Heb je al eens een keer opgepast op een kindje? Zo krijg je misschien een beetje beeld.

En heb je met je moeder besproken welke rol jok van haar verwacht?

Door hoe je overkomt in je berichten schets je niet bepaald een beeld dat je een reëel beeld er van hebt.

Hé voor jouw beeldvorming , de tiener- en twintigerjaren ben ik al lang uit. Dus een reëel beeld heb ik wel aardig; ik probeer alleen handvaten te krijgen. Oppassen ja vroeger gedaan. Met mijn moeder ook al lang om tafel gezeten om mijn- en haar verwachtingen uit te spreken.

Zoals al aangekaart: volgens mij is de oplossing 2 dagen een bijrijder, 1 dag moeder die op stal bijspringt, 32 uur werken ipv 36 (mijn vriend ook een dag minder) . Volgens mij zijn we dan een heel eind.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:43

Bokt wordt echt gek als ik hier wat reacties lees :+

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:48

Zonnetje81 schreef:

Want? :o?

Als je het zo rondgebreid krijgt TS, moet je het doen. Wel gek dat de meeste mensen hier met kids (en wel paarden of voorheen een paard) een andere ervaring hebben…

But you do you. :x

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 15:49

Wiwabalia schreef:
Zonnetje81 schreef:

Als je het zo rondgebreid krijgt TS, moet je het doen. Wel gek dat de meeste mensen hier met kids (en wel paarden of voorheen een paard) een andere ervaring hebben…

Volgens mij werken de meesten wat minder en gaat er wat minder tijd naar het paard. Precies wat hier ook het plan is, van 36 naar 32 uur en een bijrijder nemen.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 15:50

Zonnetje81 schreef:

precies waarom mensen er niks posten omdat ze je tot de grond gelijk maken en niet meedenken maar alleen maar afzeiken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:51

Miss_Mii21 schreef:
pmarena schreef:

Nouja, ik denk dat je aan huis, waar je alles zo efficiënt mogelijk aan kan passen en met hulp van partner en stalgenoten (zoals je aangaf) toch wel wat flexibeler bent in je extra vrije uren dan iemand die op haar werk zit.

Het verschil tussen 36 en 28 uur is 8 uur ofwel een volledige werkdag hè :)

Als TS nog 8 uur minder zou kunnen werken in een week, ofwel van haar 4 dagen nog elke dag 2 uur af zou kunnen snoepen, dan maakt dat natuurlijk een wereld van verschil waardoor je ineens veel meer rek in je dag hebt :)

Ik weet natuurlijk niet welke tijden ze werkt, maar even uitgaande van standaard tijden, scheelt het nogal of je al om 15:00 uur naar huis kan en dan nog alles moet regelen maar daar behoorlijk de tijd voor hebt, of dat je pas om 17:00 uur op huis aan kan en het al begint te dringen om het allemaal nog gedaan te krijgen.

Als de partner van TS dan ook nog eens 24 uur zou kunnen werken zoals bij jullie, heb je het over nogmaals anderhalve dag vrije tijd die er ineens bij komt voor een stel. Dat maakt de vergelijking totaal anders toch :)

Natuurlijk zijn 11 paarden veel. Maar aan huis, hulp van anderen, als stel samen 2,5 dag minder werken..... is een totaal ander plaatje dan het overlevings-schema van TS.

Ik weet niet hoe dat kostentechnisch op te brengen is. Een hypotheek en paard slokken al een aanzienlijk deel van mijn inkomen op. Minder werken is gewoon geen optie, 32 is nog een optie maar minder niet. Want de kosten moeten betaald worden. En een kind is ook niet gratis. We leven niet meer in de tijd dat de man fors verdient en de vrouw de hele dag thuis kan zitten. Ik wil ook mijn eigen dingen betalen, niet mijn hand ophouden en niet elke cent moeten verantwoorden. Heb niet gestudeerd om thuis te gaan zitten. Als je stopt met werken, kom je echt niet meer terug. Op zo veel plekken gezien dat je dan zo lastig weer aan de bak komt. Moet je niet doen, tegenwoordig is het ieder voor zich en je moet ook aan je pensioen denken. Dus 24 uur werken is geen optie, zie dat veel mensen een groot pensioengat hebben met alle ellende van dien met dat soort uren. Geen optie.
32 uur werken kan wel in ieder geval.

Die 28 en 24 uur in loondienst werken komen alleen maar van de situatie van Maartje natuurlijk, dat zal lang niet iedereen kunnen opvangen met nog iets zoals stalling aan huis aanbieden :)

Maar elk uurtje dat je minder kan werken / buiten de deur moet besteden zou ik met beide handen aanpakken en koesteren :j Zeker op van die prut-dagen dat er niks uit je handen komt, en kind de hele dag aan je vast wil plakken is dat echt een zegen als je zo min mogelijk "moetjes" hebt.

Ik zou als ik jou was gewoon eens uitschrijven voor jezelf hoe het schema van jullie / het kindje er dan uit zou komen te zien. Zo van maandag om X uur opstaan. Wie rijdt om X uur met kind naar KDV. X uur op werk aanwezig moeten zijn. Om X uur weer weg kunnen. Wie haalt kind om X uur weer op? Hoe laat ben je dan allebei thuis. Wat moet er dan vervolgens nog gebeuren / wie doet wat?

Dinsdag blijft X thuis om voor kind te zorgen en doet daarnaast als het lukt X, Y en Z.
Partner doet zijn / haar best om om X uur thuis te zijn. Wie zorgt voor het eten? Bereiden we vast wat voor?

Dat soort dingen, gewoon alle dagen helemaal uitschrijven wie wat in principe doet en op welke tijden, en die zie je wel beter of het over een hele week bekeken allemaal een beetje "past" en goed voelt. En of er naar je gevoel ook wat lucht in zit als kind of jullie zelf ziek zijn. Waar valt mee te schuiven? Wat kan je eventueel uitstellen?

Je kan dan wellicht als jullie werk dat toelaat, ook wat schuiven dat jullie bvb. ergens 1 kortere werkdag maken en 1 langere werkdag, om zo iets op te vangen ofzo?

Kun je bvb. maaltijden van tevoren grotendeels voorbereiden voor de drukste dagen.
Kun je het huishouden een beetje bijhouden? Of daar hulp voor inroepen?
Willen de oma's / opa's inderdaad zeker weten bijspringen en op welke manier?
Wat als ze dat niet meer kunnen of willen?

En vind je zelf dat je genoeg tijd met je kindje door kan brengen met het schema of valt er wat dat betreft nog wat te schuiven?
Laatst bijgewerkt door pmarena op 21-03-24 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:52

Maar even om t andere hé. Je bent nu heeeeeeel gefocust in het zoeken naar oplossingen voor je paard. Maar een andere vraag/gedachte gang
Hoe wil jij er zijn voor je kind? Die vraag gaat mij eigenlijk ook boven paard. Eerst bedenken hoevee tijd jij met je kind wil/kan hebben naast je werk/opvang. En als er dan nog lucht over blijft is t leuk als je naar je paard kan.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:53

Wiwabalia schreef:
Zonnetje81 schreef:

Ik vind het meer afzeiken en overkomen zo van: jij kan echt niet voor een kind zorgen, jij verkijkt je erop blabla. Ik kan het niet eens verwoorden wat ik erbij voel maar dit gaat echt nergens over.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:56

Tip
Ga eens in het topic over bijrijders lezen.

Een bijrijder nemen is niet zo simpel als een brood halen.

Zowel van bijrijders als vanuit eigenaren.

Als die bijrijder niet komt/blijft. Wat doe je dan?

Je mag jezelf niet vastzetten op een bijrijder als oplossing.
Je moet dat zien als verlichting.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:58

Miss_Mii21 schreef:
Fly_high schreef:

Doel is om wat gerichte tips/ ideeën te krijgen van hoe anderen het doen. Dat staat er ook. Dus dit soort opmerkingen kan je beter niet plaatsen, totaal niet nuttig en of van belang.

Nog een tip, betaald ouderschapsveelof in het eerste jaar, kan je inzettwn zoals jij wil, bijv 1 hele dag vrij of per dag 2 uur minder werken. 9 weken achter elkaar als je dat wil.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 16:05

DuoPenotti schreef:
Tip
Ga eens in het topic over bijrijders lezen.

Een bijrijder nemen is niet zo simpel als een brood halen.

Zowel van bijrijders als vanuit eigenaren.

Als die bijrijder niet komt/blijft. Wat doe je dan?

Je mag jezelf niet vastzetten op een bijrijder als oplossing.
Je moet dat zien als verlichting.

Al TS haar ‘oplossingen’ zijn van dezelfde categorie. Op dit punt lijkt het niet eens meer om een kinderwens te gaan maar om een punt te maken.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 16:24

Zonnetje81 schreef:
Wiwabalia schreef:

Ik vind het meer afzeiken en overkomen zo van: jij kan echt niet voor een kind zorgen, jij verkijkt je erop blabla. Ik kan het niet eens verwoorden wat ik erbij voel maar dit gaat echt nergens over.

Ik denk niet dat TS niet voor een kind kan zorgen, maar de zorg voor een kind is intensief.

Iedereen geeft aan hier dat je niet alle ballen in de lucht kan houden, je zult concessief moeten doen. Er zit maar 24u in een dag en dat worden er echt niet meer.

Ik zou het met de kinderen echt niet redden om 32u ernaast te blijven werken, wij krijgen ook nagenoeg bijna geen toeslag voor de opvang en kunnen het hier rondbreien met opa & oma, maar dat komt ook omdat ik niet zoveel werk, dat is de bal die ik bewust heb laten “vallen”. Daardoor kan paarden en kids naast elkaar bestaan en ben ik er veel voor mijn kinderen (net als mijn man overigens).

Het is wel goed om te bedenken hoe je dat allemaal wilt doen, gaat je moeder oppassen? Of gaat het kindje een X aantal dagen naar de opvang? Online kun je uitrekenen wat dat gaat kosten en hoeveel toeslag je krijgt. Dat is wel een goede om je in te verdiepen, dan kun je enigzinds een beetje gaan plannen.

Om maar een voorbeeld te geven, ons zoontje gaat naar de peuterspeelzaal voor twee ochtendjes, en dit kost ons 350eu pm. Op toeslagen bijna geen recht, maar wij schrokken wel een beetje van de prijs zelf (het kan gemist worden maar mijn stalling is goedkoper per paard.. :=)

Je vraagt met een topic om ervaringen en die krijg je van Bokkers. Dat het niet hetgeen is wat je graag wilt horen.. tja.. het zijn wel realistische ervaringen van mensen die zelf al een kindje (of meerdere) hebben. Doe er je voordeel mee.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 21-03-24 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 16:25

Zonnetje81 schreef:

Ben ik het echt helemaal mee eens. Er geven hier echt best wel een aantal moeders aan dat ze het goed kunnen combineren maar dat wordt met een korrel zout genomen. Je moet het vooral heel zwaar hebben dan is het pas goed.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 16:31

Wiwibalia, meerdere kinderen is ook weer iets anders uiteraard.
Ik ken in mijn vriendenkring nauwelijks mensen die minder dan 4 dagen werken eigenlijk. Het is maar net wat je referentiekader is denk ik.

Wij werken ook beide 4 dagen en geen grootouders in de buurt, dat gaat prima. Maar we hebben wel maar 1 kind. Met meerdere zou ik denk ik in de knoop raken.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 16:32

equitation schreef:
Zonnetje81 schreef:

Ben ik het echt helemaal mee eens. Er geven hier echt best wel een aantal moeders aan dat ze het goed kunnen combineren maar dat wordt met een korrel zout genomen. Je moet het vooral heel zwaar hebben dan is het pas goed.

Klopt dat gevoel krijg ik ook.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 16:37

me allemaal heel goed nee.[/quote]
Maar ts is nu elke dag pas om 22.00 klaar met voeren van het paard. Hoe zat dat bij jullie?

Of stonden die vol pension en kon je die gerust een dagje overslaan.

Hoeveel uur werkte jullie en je man?

Gelijk als in de situatie van ts?

Dat speelt wel mee natuurlijk.[/quote]

Ik heb een man die gewoon zijn verantwoordelijk neemt. We hebben allebei hobby's.. en de ander neemt dan de zorg voor de kinderen op ons.
Ik sta in semi volpension.. ik moet 2x per week zelf mesten.

Verder werk ik 28 uur in onregelmatige diensten.
Ik denk altijd maar. Waar een wil is is een weg.

Kinderen wil niet zeggen dat je daar buiten geen leven meer hebt

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 16:40

Wiwabalia schreef:
Ik denk niet dat TS niet voor een kind kan zorgen, maar de zorg voor een kind is intensief.

Iedereen geeft aan hier dat je niet alle ballen in de lucht kan houden, je zult concessief moeten doen. Er zit maar 24u in een dag en dat worden er echt niet meer.

Ik zou het met de kinderen echt niet redden om 32u ernaast te blijven werken, wij krijgen ook nagenoeg bijna geen toeslag voor de opvang en kunnen het hier rondbreien met opa & oma, maar dat komt ook omdat ik niet zoveel werk, dat is de bal die ik bewust heb laten “vallen”. Daardoor kan paarden en kids naast elkaar bestaan en ben ik er veel voor mijn kinderen (net als mijn man overigens).

Het is wel goed om te bedenken hoe je dat allemaal wilt doen, gaat je moeder oppassen? Of gaat het kindje een X aantal dagen naar de opvang? Online kun je uitrekenen wat dat gaat kosten en hoeveel toeslag je krijgt. Dat is wel een goede om je in te verdiepen, dan kun je enigzinds een beetje gaan plannen.

Om maar een voorbeeld te geven, ons zoontje gaat naar de peuterspeelzaal voor twee ochtendjes, en dit kost ons 350eu pm. Op toeslagen bijna geen recht, maar wij schrokken wel een beetje van de prijs zelf (het kan gemist worden maar mijn stalling is goedkoper per paard.. :=)

Je vraagt met een topic om ervaringen en die krijg je van Bokkers. Dat het niet hetgeen is wat je graag wilt horen.. tja.. het zijn wel realistische ervaringen van mensen die zelf al een kindje (of meerdere) hebben. Doe er je voordeel mee.

Als je geen toeslag krijgt, heb je echt een gigantisch inkomen. Zie deze tabel als voorbeeld: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... eslag-2023

Zelfs als je een ton per jaar verdient, krijg je de helft nog terug. En als je geen recht hebt op kinderopvangtoeslag, omdat je bijvoorbeeld niet werkt, is twee dagdelen peuterspeelzaal gesubsidieerd door de gemeente.