Nadelen 24/7 buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DJZ

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 16:32

Nog een kleine bijkomstigheid: sinds mijn Fries 24/7 kan bewegen, heeft hij geen last meer van op slot slaande achterknieën :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 16:43

24/7 buiten zijn ze bij nog nooit geweest. 24/7 de keuze had wel gekund.

De nadelen zijn voor mij dat mijn paarden het zelf niet fijn vinden. Ze gaan graag 's nachts op stal. Ik vermoed dat ze het wel prima vinden om daar even op zich zelf te zijn. De hele dag zijn het jut & jul, maar blijkbaar vinden ze het aan het eind wel weer genoeg geweest.

Mijn pony's vonden het wel fijn om 24/7 de keuze te hebben, maar het nadeel daaraan is de wolf. Sinds die hier is gaan ook zij 's nachts op stal.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 08:42

Die van mij zijn 1,5 week geleden verhuisd. Stonden op vorige stal 24/7 buiten maar iets meer in de modder en met een wat kleinere stal. Stonden meestal gewoon buiten.
Staan nu weer 24/7 buiten maar met grotere schuur om in te schuilen. Er is ook een hele droge paddock. Grappige is dat ze niet meer buiten komen. Ze staan in de schuur en hebben daar eten en water en lijken het heerlijk te vinden. Ik vind het helemaal prima, ik heb schone droge paardjes en ze hebben de keuze dus ik hoef me er ook niet slecht over te voelen.

Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 09:57

Wauw wat een mooie schuilplek! Zo ruim hebben de meeste paarden nodig volgens mij, maar vaak komen ze er karig vanaf met een container waar er net 2 onder passen en de rest blijft maar buiten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 10:07

Dat is idd een goede schuilstal. :j Meteen dus wat ik vaak als nadeel zie, te klein voor het aantal paarden waardoor het niet comfortabel is en ze er niet eens inpassen als ze zouden willen. Of maar 1 ingang. Maar goed, ik wil liever ook schuilmogelijkheden als ze alleen overdag buiten staan :')

Ander nadeel wat ik zie en niet wil, maar dat is niet perse alleen 24/7 buiten maar ook bij overdag waardoor ik er niet wil staan, is hooi of ruwvoer alleen maar of grotendeels uit hangende hooinetten voeren. Slowfeeders waar ze gewoon recht naar beneden uit kunnen eten geen probleem. Hangende hooinetten wel als dat het grootste deel is, want dat wil je eigenlijk niet voor het lijf. Klein gedeelte geen probleem.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 10:13

Celebi schreef:
Wauw wat een mooie schuilplek! Zo ruim hebben de meeste paarden nodig volgens mij, maar vaak komen ze er karig vanaf met een container waar er net 2 onder passen en de rest blijft maar buiten.

En sommige willen gewoon zo staan :+ (zijn er een stuk of 10 geloof ik )
Afbeelding

Terwijk het niet hoeft want dit is er ook nog :+

Afbeelding

Afbeelding

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 10:21

Haha dat is te nieuw en te mooi .
Mijn paardjes hebben 3 schuilstallen sinds kort een bij gebouwd.
Verwacht ze straks als ze willen schuilen allemaal onder de nieuwe aangezien deze open is van voor helemaal . De oudste stal heeft 1 in en uitgang , de andere 2 in en uitgangen en de laatste dus geen dichte voorzijde

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 16:29

Afbeelding
Hier staan vooral de lusitano's veel in de stal, meestal in de opening naar buiten te kijken. Shire + welsh zijn veel meer winterproof en vinden bijv regen of wind helemaal prima. Als het echt plensweer is dan staan ze er ook met 4 in. Meer dan 4 zou ik niet willen in deze stal, maar het gaat nu prima. Slapen doet er eentje binnen, en de rest liever in het witte zand buiten (altijd droog gelukkig).

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 09:33

Met deze voortdurende regen vind ik 24/7 buiten toch wel een ding.. droge ligplekken beginnen op veel plekken toch wel een ding te worden…. Waar paarden wel echt plat slapen nodig hebben..

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 09:50

Ik herken dat ook. En ben het met je eens. Een tussenweg lijkt er in paardenland niet te zijn. Idealiter zou ik hem echt wel 9-10 maanden van het jaar 24/7 buiten laten. Maar sommige periodes vind ik gewoonweg te nat om dat te doen. Helaas zal zoiets alleen mogelijk worden als ik op een dag m aan huis heb.
Ik focus me er nu maar op dat als het wel weer droog is mijn paard lekker 24/7 kan keuvelen terwijl de pensioenspaarden waar ik langs fiets hier in de buurt al voor 17 uur binnen staan.
Maarja die eeuwige twijfel waar je goed aan doet….

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 10:03

Een tussenweg is toch gewoon een stuk bestraten of goed draineren en een droge open stal op je 24/7 plekje?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind dit ook niet erg leuk allemaal, maar een pensionstal waar ze tegen wil en dank in de stromende regen in een paddock zonder schuilnogelijkheid (en op veel stallen ook zonder vreten) worden gezet en daarna weer 18 a 20 uur op stal staan is een alternatief. Dan liever even doorbuffelen deze poedersuiker. Heb het idee dat ik het erger vind dan m’n paarden trouwens. Die kunnen dus wel droog staan en liggen als ze willen, maar gaan soms ook gewoon in de regen staan. En de shet gaat gewoon op de natte paddock liggen, die kan het echt niets schelen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 10:18

Ja tuurlijk. Als je dat allemaal zelf mag en beslissen.
Niet iedereen kan dat hè.
En er zijn ook omgevingen waar je echt moet doen met wat er is..

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 10:24

En daarin is tegengeluid het belangrijkste wat er is. Door erin te staan met "het is wat het is" ga je een situatie niet veranderen. Door in gesprek te gaan met je stalhouder, kennis en inzicht kun je soms samen tot betere inzichten en oplossingen komen. Ook op klei, ook in de (rand) stad, waar een wil is kan er echt wel wat veranderen. Al is het maar hooi op de paddock bijvoeren, onderling regelen dat je paard extra buiten komt of juist snachts op stal voor het droog kunnen liggen. Alle beetjes helpen om daar te komen wat voor jou en/of je paard ideaal is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 10:32

Muze schreef:
Ja tuurlijk. Als je dat allemaal zelf mag en beslissen.
Niet iedereen kan dat hè.
En er zijn ook omgevingen waar je echt moet doen met wat er is..

Ook als je ze thuis hebt hoor. Ik heb ook niet altijd het geld om maar te kunnen investeren. Stukje bij beetje blijf ik verbeteren en sowieso onderhouden, maar met die bakken regen van nu staat hier alsnog bijna alles onder water.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 10:33

Muze schreef:
Met deze voortdurende regen vind ik 24/7 buiten toch wel een ding.. droge ligplekken beginnen op veel plekken toch wel een ding te worden…. Waar paarden wel echt plat slapen nodig hebben..

Maar in dit geval zijn de omstandigheden dus niet goed genoeg voor 24/7 buiten.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 10:39

Ja al die regen is niets, hier was afgelopen week ook alleen de stal droog. Daar ligt dan dus ook bodembedekking in nu (een stukje van 3x3).
De paddock was wel beloopbaar maar lekker liggen ging niet. Nu slaapt mijn jongste toch graag binnen als het kouder wordt dus ondanks dat het ook een toilet wordt, ben ik wel blij met een bed binnen voor ze.

We hebben dit huis ook wel deels uitgezocht op de 11,5 x 4 m schuilstal die er stond. Zonder schuilstal 24/7 buiten is voor mij persoonlijk niet wat ik wil.
Zo komt er nog een poort in zodat ik ook 1 helft kan afsluiten als noodbox in geval van ziekte of bijvoorbeeld met oud en nieuw.

Er ligt ook nog een berg zand te wachten om de paddock aan te vullen, geen overbodige luxe. Maar dan moet het even een keer droog worden..
Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 10:55

Snap hem wel hoor. Kosten wat het kosten buiten laten staan in de nattigheid is ook niet alles. Er zou ook een tussenweg moeten zijn, maar maatwerk is op pensionstallen wel lastig denk ik. Ik sta op een doe het zelf en mag zelf beslissen gelukkig. Streven is 24/7 buiten, maar in praktijk is dat niet perse 365 dagen. We hebben een paddock, en gewone binnen stallen. Je kan wat bestraten in je paddock, maar een stalbouwen kan niet. Ze kunnen beiden eten onder een afdakje, maar dan houdt het ook op helaas.

Tot dusver liggen ze nog steeds, maar als ze 1 of 2 dagen niet hebben gelegen, zet ik ze een nachtje binnen om goed te rusten (of meerdere nachten, hangt af van het weer). Ik heb het liever niet, maar soms is het kiezen tussen twee kwaden en slaap is ook heel belangrijk.

Nu is het natuurlijk wel echt extreem nat. op een gegeven moment kunnen ook de beste plekken verzadigd raken. Het is jammer dat het dan niet altijd mogelijk is alles even tijdelijk binnen te zetten. Wat dat betreft is het idd lastig met pensionstallen, het is of het een of het ander. Er zijn maar weinig stallen waar ze voor elk paard een stal hebben, die beschikbaar zijn voor de extreme dagen maar verder het hele jaar leegstaan (zoals bij ons dus wel het geval is ;))

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 11:08

Maar dat is toch ook prima? Dat is het maatwerk dat nodig is. En dan voldoen de voorwaarden dus wel.
Zelf heb ik ervoor gekozen om de bodem van de schuilstal hoger te maken dan de rest van de grond. Daarom is dat altijd droog. Daar ligt zand in, zodat ze altijd droog kunnen liggen. Maar ik moet zeggen, dat ze nog steeds vaker onder de bomen liggen dan in het zand van de schuilstal. Zolang ze maar de keuze hebben om droog te kunnen liggen, vind ik het prima. Schoon krijg ik ze overigens niet meer, dat heb ik maar losgelaten :+

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 11:19

Ja deze nattigheid wordt voor veel plekken alsnog te veel.
Hier hebben we de voerplekken verhard en ze kunnen in theorie in het zaagsel van de schuilstal liggen, maar dat laatste doet die van mij echt niet. Die ligt als het ff kan gewoon op het gras. Waarschijnlijk zal dat nu ook wel een stuk minder zijn dan in drogere periodes, maar ik heb helaas niet de mogelijkheid om haar binnen te halen.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 11:24

Hier ook wel een droge schuilstal, maar ze mijden m als de pest. Ik vermoed doordat 1 kant vanwege de wind is dichtgemaakt. Waardoor er minder overzicht is.
We staan hier nog maar een paar maanden ivm verkoop. Dus investeren doe je ook niet meer.
Het blijft wel lastig om een plek te kiezen. Toen ik ging kijken was er een bui gewest en waren de paden droog. En de schuilstal vinkte ik dus ook vanaf mijn lijstje. Maar dat ie daar in de praktijk dus geen gebruik van maakt……Of dat met zeer veel regen zoals nu het toch allemaal erg nat wordt….Soms weet je dat vooraf gewoon niet. Pas nadat je alle seizoenen hebt doorlopen op een plek weet je echt wat je krijgt.
Gelukkig is de boel hier echt wel na 1 droge dag goed te doen. Maarja, 1 droge dag of meer is super zeldzaam dit najaar.
Dus wel ontopic: het is een nadeel van 24/7. De omstandigheden zijn minder constant.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 11:27

Daihyo schreef:
Muze schreef:

Maar in dit geval zijn de omstandigheden dus niet goed genoeg voor 24/7 buiten.

En ook dát verschilt weer per locatie.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 11:31

Twiggy2008 schreef:

Dat ben ik niet met je eens. Droge plekken zijn droge plekken. Alleen hóe je die maakt, dat verschilt per locatie. Maar je paard heeft gewoon een droge plek nodig om goed de rust te kunnen pakken. Op wat voor locatie hij ook staat.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 11:39

Daihyo schreef:
Twiggy2008 schreef:

Dat ben ik niet met je eens. Droge plekken zijn droge plekken. Alleen hóe je die maakt, dat verschilt per locatie. Maar je paard heeft gewoon een droge plek nodig om goed de rust te kunnen pakken. Op wat voor locatie hij ook staat.

Maar dát ben ik zeker met je eens, maar als je er nou een fijne droge schuilstal bij hebt óf je plek droogt tussendoor alsnog prima op? Die van mij liggen dagelijks, zo niet meerdere keren....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 11:44

Oh zo. Ja dat is ook prima inderdaad. Als er maar een droge plek is om te liggen.
Die van mij lag afgelopen week overigens op het natste en modderigste stuk te slapen. Zag er erg armoedig uit toen ze op stond. Maar ja, dat is haar keuze :D
Het belangrijkste is dat ze de keuze heeft om droog te liggen. :j

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 11:49

Ik merkte het deze zomer al op het land. Door verbouwing of iets met de schapen was de paddock een tijd afgesloten maar het regende zoveel dat er gewoon echt dagenlang geen droge plek in het land te vinden was. Mijn paard was dan echt moe. Gelukkig zomer, dus met een dag of 2 zon was alles weer goed begaanbaar en was het net te overzien. Dan sliep hij daarna weer plat en was ie weer helemaal fit. Toch vind ik het gewoon belangrijk dat er altijd elke dag een droge veilige plek is. Is gewoon een basisbehoefte om liggend te kunnen slapen.