pol013 schreef:Nou, de psychologie achter het omgaan met zoiets als de wolf is denk ik best een interessante casus. Want zo eenvoudig als: je leest er over dan plaats je toch een omheining en is het klaar, is het inderdaad niet.
Ongeloof dat we met zo'n dreiging te maken krijgen. Nota bene bewust door onze regelgevers in werking gezet. Niet zoiets abstracts en groots als klimaatprobelmatiek. Nee, gewoon een paar digitale regels tekst met zo'n grote impact op je leven als buitengebied bewoner/veehouder. Door mensen bedacht en toegestaan. En dan steeds zo redelijk gebracht en bedekt met de mantel der groene liefde.
Ik blijf ergens denken: delete delete delete in dat bestand/ interpreteer die zwarte lettertjes net even anders en 'poef' probleem opgelost.
Ik probeer mijn vriend er al 3 jaar van te overtuigen dat dit écht echt gaat worden. En hij krijgt het maar heel langzaam door.
Ik werk in de agrarische sector en roep dus al jaren tegen hem: er komen wolven aan, er komen roedels aan. En mijn vriend kijkt al jaren naar me of ik gek geworden ben. Alsof ik een sprookje vertel. Zo werkt dat dus blijkbaar in de hoofden van rijke, aan veiligheid en luxe gewende west Europeanen. Want ik roep het wel, maar kan het zelf nog steeds bijna niet geloven en zie het voor mijn ogen gebeuren dat het besef maar heeeeeeel langzaam komt.
Dus gaat het hier thuis zo:
Mijn vriend denkt nog steeds:
'phoe zoveel geld uitgeven voor iets waar ik niet van geloof dat het echt kan gebeuren. Kunnen we niet iets tijdelijks maken zodat we het weer kunnen weg halen als mijn vriendin ophoudt met de zot uithangen'
En ik zoek ondertussen uit wat we mogelijk zouden kunnen doen, wat de kosten daar voor zijn, hoe we de problemen kunnen oplossen die de omgeving ons oplevert (hoogteverschillen) en wat écht werkt voor we bulten met werk verzetten en dan te horen krijgen dat 1.30 eigenlijk pas werkt en 1.20 niet. (zoals eerst dus gezegd werd dat ik me 'als paardenhouder nergens druk over hoefde te maken' en nu geroepen wordt: 'waarom heb je nog geen omheining')
En heb ik dus nog steeds geen daadwerkelijke omheining staan voor dat sprookjes wezen wat ik alleen ken van roodkapje en de dierentuin.
nu hebben wij een degelijke escape doordat we het huisperceel door stom toeval wolfproof afgerasterd hebben dus de keuze hebben bij een acute dreiging. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet begrijp hoe dit werkt bij andere mensen.
Zo herkenbaar jouw verhaal.
Voor veel mensen wordt het wolven problemen pas echt als je er persoonlijk mee te maken krijgt. Dit is ook heel menseigen. Vooral omdat door de overheid en hierdoor ook voor het grote publiek de indruk wordt gewekt dat het allemaal wel mee valt.
Het gaat waarschijnlijk net als bij corona. Eerst wordt geroepen dat de mondkapjes niet werken, en binnen no time waren mondkapjes verplicht omdat het blijkbaar toch genuanceerder lag.
Met de wolf precies eender, eerst waren alleen schapen de klos maar de wolfwerende omheining was de oplossing. Nu blijkt dat ook ander vee op de menukaart staat en de wolfwerende omheining niet zo goed werkt als beweerd werd. Maar dat wordt natuurlijk niet aan de grote klok gehangen.
De wolf wordt vaak pas realistisch als hij door de straat loopt. Langzaam de verhalen komen van buurgemeenten waar dieren zijn gepakt en vaak na ondraaglijk leed uit hun lijden zijn verlost. Dan het besef dat die wolf niet meer weg gaat. Maar die ene wolf zal een paard niet snel aanvallen toch, zeker niet als hij in een kudde staat?
Een jaar later blijkt die ene wolf een maatje te hebben gevonden en is de roedel uitgebreid met 3-4-5 pups. Binnen een half jaar zijn de pups al zo volwassen dat ze met hun ouders mee jagen. (Op dit punt zijn de meeste mannen inmiddels ook 'om') En nee, ook grotere dieren zijn niet veilig voor zo'n grote roedel, zeker niet als het wild schaarser wordt en alle makkelijke prooien al op stal staan.
Bij voorkeur jagen wolven in donker, dus in de winter tijd vee om voor donker rond 16:30 op stal en sochtends pas rond 8:30 naar buiten als het licht is. Maar helaas lijken wolven niet altijd klok te kijken en gebeurt het af en toe dat ze overdag ook aanvallen. En of je hek dan wolfwerend genoeg is, zal de tijd leren...
Als je de mogelijkheid hebt zal je waarschijnlijk elk half uur bij je dieren gaan kijken of alles nog goed gaat. Heb je die mogelijkheid niet, dan zal je waarschijnlijk elke ochtend en avond opgelucht ademhalen als je je lievelingen weer heelhuids terug ziet...
Dit is de realiteit waar je in een wolven territorium mee te maken hebt, en met de komst van steeds meer wolven zullen ze ook steeds verder Nederland en België intrekken en zullen meer mensen hiermee te maken krijgen.
100% wolf proof is dieren opstallen, maar dit is natuurlijk niet wenselijk. Waarschijnlijk kun je een goed wolf proof hek realiseren door af te kijken hoe wolven in de dierentuin worden gehouden. Dus combinatie van stroomdraden, hoog gaas en diep genoeg ingraven zodat de wolf er niet onderdoor kan. En anders zul je moeten accepteren dat er altijd een (klein) risico is dat het toch een keer fout kan gaan....