Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesHJ

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 00:26

Een van mij staat op Victorious Secret ook, de andere op Pure Balance. Zij aten hun vitalbix met steeds langere tanden.
De Pure Balance vind ik ook fijn, al is ie wel prijzig.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 00:44

sophianemo schreef:
Wat top dit! Hier heb ik echt veel aan :D Ziet er ook super mooi uit. Vind het heerlijk om mee te lezen en te leren.

Fijn dat je er wat aan hebt! :D Mocht je er nog ooit 's vragen over krijgen: m'n pb-box staat open +:)+

Hier ook Victorious Secret gehad, nu krijgen ze de balancer van Metazoa.. beetje afwisselen af en toe :P

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 00:59

Vitalbix wilde mijne ook niet nee.
Van die VS kan ik dan weer niks vinden over suiker en zetmeel enzo.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 08:02

Je geeft zo weinig VS per dag dat de S+Z niet echt van invloed is. Hooi/gras zit echt veel meer in. Ik geef geloof ik 150 gram per dag.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 08:18

Ik voer mijn paardjes Marstall Force. Heel tevreden mee. Ze vinden het niet superlekker, maar gelukkig zijn ze vrij makkelijke eters en schuiven ze het braaf naar binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 09:32

Hier ook Marstall force.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 09:35

Ik wissel ook regelmatig met de balancer maar nu omdat ik zo druk ben met verbouwing bestel ik de vitalbix :+ wordt gratis thuisbezorgd haha

Als ik weer wat meer tijd heb dan pak ik nog wel eens oerbalans of agrobs. Sowieso is de alpengrun mash en meusli van agrobs echt super spul. Alleen niet makkelijk te krijgen of hele hoge vezendkosten. Dus dat neem ik vaak mee uit Duitsland. Mastral vrat die van mij niet :')

Kan niet wachten trouwens tot de inloopstal geleverd wordt en ze daar in kunnen _O- vind t heerlijk om de paarden te verzorgen maar uitslapen is er niet bij (die ene dag in het weekend) helaas moeten we nog zoveel doen dat ik denk dat ze er aan het eind van de maand pas in kunnen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 09:36

Hier ook Marstall force al heb ik er nu ook een bakje Pavo bij.
Dus geef nu een keer of in de week Marstall en 2 keer pavo.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 09:43

Invoer equilin. Dat eten beide goed.
Ook marshtall gevoerd maar dat werd door 1 geweigerd.
Paco vital ook lang gevoerd. Daar werden ze niet ril van hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 09:50

Jongens ik ga eigenwijs vandaag proberen paard te rijden. Het is mooi weer, stik maar!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 09:51

succes robijntje! Hopelijk lukt het.

Tantejeanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 09:57

Ik volg graag mee nu wij ook paarden aan huis hebben. Ik overweeg een zand paddock te maken voor droge voeten. Wat voor zand adviseren jullie voor een zand paddock? En graven jullie daar eerst nog een stuk voor uit? Moet dat vaak vervangen worden of blijft dat lang goed? Of werkt de gewone bestaande bodem prima met van die matten? Hoor graag!

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:04

Pavo komt er bij mij al echt heel lang niet meer in, nadat Lona zo verschrikkelijk heet van werd en er jeuk van kreeg. Ik geef al jaren Subli, ben er best content mee want de dieet muesli werkte prima voor de ppid, de seniores juist weer voor het geven van allerlei poedertjes en aankomen en nu krijgen de drachtige dames de merrie brok ervan. Vind het ook gewoon makkelijk halen, een Welkoop is er altijd wel in de buurt.

En sinds gister voor het eerst overgestapt op een grote baal hooi, om maar eens uit te proberen nu ik denk ik wel de voersnelheid ga hebben, met deze 2 bunkeraars :9 :+ . De mestbak is gewoon met 3 weken vol en nu ze echt even niet meer op het gras kunnen door de nattigheid, gaat het helemaal allejezus hard hier met wat erin gaat en er weer uitkomt. Ik ben altijd bij volledig op het zand staan als de dood voor zandkoliek en ze zijn allebei drachtig dus er moet gewoon de hele dag lekker hooi voor ze staan.

Merk wel dat ze er flauw van worden (zandhappen op zoek naar dat mini plukje gras), na een paar dagen volledig op het zand al. Dus heel misschien laat ik ze vanmiddag toch weer even op het gras (gaan ze tot aan de knieen in de blub nu en het is gelijk helemaal verrot), maar hopelijk kunnen ze dan als het nieuwe regenfront komt er toch weer even tegen op het zand.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:17

Mooi weer? Hier is het grijs en het regent alweer :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:25

Hier is het gelukkig droog en de paddock is al wel iets opgedroogd.

Ik voer al jaren ponybrok met een paar handjes muesli er door en iets om het wat meer volume te geven (luzerne of speedibeet oid). Verder een scheutje olie en wat water er door en als de mest wat dunner wordt een paar dagen een pilletje pro-biotica.

@sophianemo: klinkt als een mooi systeem voor de paddocks, maar voor drainage heb je wel een sloot oid nodig en die heb ik niet :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:27

Hier gelukkig geen probleem met zand, ligt gewoon wekenlang sneeuw. :+

Vandaag ook mooi weer! Zonnetje en -18, best lekker! {:}

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:28

@quir: maar hoe is het als al die sneeuw gaat smelten ??

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:40

Ik voer van Hilkens, die zit hier net aan de andere kant van de maas. En haal daar ook Wiesen Fasern van Marstall.
Nu toevallig ook nog vitamine korrel van Marstall. Voor de drachtige dames.
Pavo komt er hier ook niet meer in, ze doen het hier er niet goed op en met de nieuwere ponies ga ik het ook niet proberen. Ze doen het perfect op de Hilkens merriebrok.

Hier is het nu ook lekker droog met zonnetje. Paddock is gelukkig nooit zeiknat, nu na 2 dagen continue regen maar oo 2 plekjes modder en de rest is nog prima, wel nat maar niet extreem modderig. Zal vanavond ook wel weer droog zijn als het weer zo blijft.
En op het gras is het sowieso niet modderig. Daar staat alleen de hengst, en dat is gelukkig niet zo'n renner. Die loopt niets kapot.

Ben nu een zandkuurtje aan het voeren. Mijn jongste merrie verrekt het op te eten 8)7 Even nog een manier vinden dat ze het toch eet. De rest eet het wel met lange tanden op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:43

Doe eens een paar druppels Vanille-extract er over. De meeste paarden doen daar een moord voor :)

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:45

Mag niet nat worden staat er op... de andere mix ik het door een handje muesli en dat eten ze wel, maar Poppy vist het er vakkundig tussen uit. Is een poedertje

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:46

DubbelFun schreef:
@quir: maar hoe is het als al die sneeuw gaat smelten ??

Wisselt per jaar, soms heb je dan 2 weken modder en ijs en andere jaren is het zo droog gevroren dat je eigenlijk maar 1 of 2 dagen modder en ijs hebt. Dat laatste is hier vaker, op dit moment is ook alles droog gevroren.

Modder heb je altijd wel even, maar tot nu toe pas 1x van de 5 jaar dat het echt drama was en dat was gewoon sowieso al een drama winter (weinig echt vorst, maar wel heel veel regen).

Verder is het hier in midden Zweden ook erg droog over het algemeen genomen

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:54

KittyDylan schreef:
Mag niet nat worden staat er op... de andere mix ik het door een handje muesli en dat eten ze wel, maar Poppy vist het er vakkundig tussen uit. Is een poedertje

Goedkoopste is zaadjes bestellen bij pit pit en dan 0,5 tot 1 gram per kg lichaamsgewicht. Minder werkt niet, bij zandkoliek hebben ze zo 40 kilo zand in de darmen dus dat haal je niet weg met een schepje poeder of handje brokjes..

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:49

MarloesHJ schreef:
Je geeft zo weinig VS per dag dat de S+Z niet echt van invloed is. Hooi/gras zit echt veel meer in. Ik geef geloof ik 150 gram per dag.

Klopt, maar bij die van mij is het wel essentieel. Zijn toch omgerekend aardig wat suikerklontjes als het 5 of 30% is en elke gram minder die ze binnen krijgt is meegenomen. Merken die dat soort dingen niet benoemen op hun sheet hou ik sowieso al niet van.

Het is dat ze niet zonder hooi kunnen....
Weiland hebben we nu wel doorgezaagd met speciale mengsels met laag fructaan. Echt zo fijn dat je dat nu zelf kan regelen thuis.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 12:08

Manzano, je kan natuurlijk ook contact opnemen met de verkoper als je het graag wilt weten? Want er staat ook bij de bijschrijving bij waarom ze het S+Z gehalte niet erop hebben staan.
Ik heb er zelf geen problemen mee want ook 30% vind ik niet zo spannend ten opzichte van de hoeveelheid hooi die ze eten. En ja, ik heb ze ook bij voorkeur zo laag mogelijk ivm achtergrond paard. Paardlief doet het er ook super goed op dus ik vind het goed. Maar zo heeft iedereen zijn of haar voorkeur voor bepaalde producten.

Hier begint de grijze hemel iets lichter te worden. De zon mag van mij wel een tijdje gaan schijnen want het land is hier weer drijfnat. Gisteren moest ik naar onder in de wei want een van de paarden had weer eens het afgezette stuk betreden en het is echt heel erg nat momenteel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 12:13

Oh hier al de hele ochtend een zonnetje en 12 graden *\%/* . Ik begrijp dat het vanmiddag weer slechter gaat worden.
Land is wel zeiknat door de regen van maandag -O- .

Ik geef al jaren Pavo Vital aan alle paarden en heb er werkelijk nog nooit iets van gemerkt. Marstall blieft mijn merrie niet en Vitalbix ook niet. Daarbij vind ik dat je daar nog best veel van moet geven.