Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
marleen_usar schreef:Ze staan op de wei.
Petroush schreef:Denken jullie dat een composthoop met wormen gaat werken met paarden uitwerpselen? Ik kwam laatst een artikel tegen over een honden en katten poep composteerder met wormen...
belle_boef schreef:Ze worden dan ook wel weer opgegeten door (woel)muizen of ratten of andere dieren. Ik haal er ieder jaar een hoop wormen uit. Neem die mee voor mijn wormenbak en zo verwerk ik AL mijn gft. De groene bak bij ons blijft leeg.Mijn mestbult stikt van de wormen. Hoef je niks voor te doen, die komen vanzelf
Tessabo schreef:Poeh. Ik heb het hele verhaal ‘doorgespit’, maar de vraag die ik nog steeds heb is niet beantwoord. Ik lees dat heel veel van jullie de mesthoop gewoon op de grond maken. Mag dat nou wel van de gemeente? Ik heb dit al via een mail gevraagd aan mijn gemeente maar nog geen antwoord ontvangen. Ik wil geen trammelant, ook niet met buren, maar als ik het ‘aankleed’ als een composthoop - dus bv hekwerk je er omheen van hout oid, kan ik dan de mest van twee paarden er een jaar op gooien, een tweede bult maken, weer een jaar alles erop en tenslotte een derde bult? Ik las ergens dat een 3 jaar systeem het mooiste werkt. Zit er alleen niet op te wachten om alles steeds om te moeten scheppen dus ik vond die gaten buizen een goed idee, zeiltje erover is eventueel ook nog wel te doen, en compostversneller is zo gekocht. Dus een beetje mixen en afwisselen met laagjes lijkt me wel leuk om te doen, maar telkens scheppen gaat m echt niet worden. Dat gaat ten koste van mijn rug. En ik heb er de tijd ook niet voor.
Maar op een bekeuring omdat ik geen vloeistofdichte vloer heb zit ik uiteraard ook niet te wachten.
Het verspreiden over de wei overweeg ik dan door een loonwerker te laten doen, machinaal is het makkelijkst.