Mest composteren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 22:47

Mijn mestbult stikt van de wormen. Hoef je niks voor te doen, die komen vanzelf

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 23:16

marleen_usar schreef:
Ze staan op de wei.

Dan ga ik daar deze zomer ook m’n bakken maken

Petroush schreef:
Denken jullie dat een composthoop met wormen gaat werken met paarden uitwerpselen? Ik kwam laatst een artikel tegen over een honden en katten poep composteerder met wormen...

En of dat werkt!! Paardenmest vinden wormen het allerlekkerste.
Als je op rijkere grond woont (niet alleen zandgrond of puur veen bijvoorbeeld) dan komen in Nederland vanzelf de compost wormen in je hoop als je hem lang genoeg laat liggen.

belle_boef schreef:
Mijn mestbult stikt van de wormen. Hoef je niks voor te doen, die komen vanzelf
Ze worden dan ook wel weer opgegeten door (woel)muizen of ratten of andere dieren. Ik haal er ieder jaar een hoop wormen uit. Neem die mee voor mijn wormenbak en zo verwerk ik AL mijn gft. De groene bak bij ons blijft leeg.
Ik heb ook een afgesloten ton met gaatjes in de grond met deksel waarin wormen wonen en waar de hondenpoep gaat die in de tuin lag. Hoeft nooit gelegd en stinkt niet. Daar gaat ook een deel gft in en papiersnippers. Ideaal!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 23:25

Ook op zandgrond komen ze vanzelf hoor :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 23:28

Bij mij klei, maar nog geen worm gezien...

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 00:54

Rocamor schreef:
Bij mij klei, maar nog geen worm gezien...

Ze zijn er echt! Laat maar eens mest langer dan een jaar op klei liggen, krioelt van de wormen!

@Prairy
Fijn dat ze op zand ook komen!!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 14:40

Op onze vorige plek hadden we een container. Die was snel vol en wilde een deel daar wat laten liggen. Hebben toen wormen besteld, maar het werkte helaas met aantal paarden en zo een container niet. Maar wormen bestellen is niet zo duur als je het toch wat wil versnellen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 15:26

Dan heb je toch veel wormen nodig, dan kom je volgens mij op een paar kilo.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 15:31

Het ligt eraan hoe hoog je hoop is denk ik en hoe lang je het kan laten liggen. De wormen kunnen zich vermeerderen als ze de kans krijgen. Daar werkte het niet. Maar daar was het dus een container.

Nu kijk ik niet. Gooi er wat op, kijk naar de hoop en naar het resultaat, maar zit er niet in om te kijken. Zag vd zomer dat alles goed werkte, dus dan laat ik het zo.

Wil het straks per weitje doen

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 20:02

Ondanks dat t topic al even stil ligt heb ik een vraag.

Wij hebben een mesthoop met betonnen onderplaat, nu lag er laatst even wat mest voor op de stenen, die was mooi aan het composteren, terwijl de mest op de plaat mest blijft.

Ergens komende maand gaat de mesthoop leeg en starten we opnieuw. Zijn er manieren om ook de mest op de plaat te laten composteren. De inhoud van de hoop is paardenmest met strokorrels, schapenmest met stro, wat vies/oud hooi en wat tuinafval.

We hebben de mogelijkheid de mesthoop aan te rijden, waardoor de voorste laag lucht krijgt. Achterin/onderop zal dit minder het geval zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 21:10

Of elke week/dag keren (en nat maken als nodig) of kleine hoop op gewone grond starten en die met de daar in komende compostpieren bij je mest kiepen. Voor eisina foetida (die compostwormen) moet de hitte uit de mest zijn, anders gaan ze dood, een vluchtplek is dus nodig, maar genoeg voeding ook (itt tot regenwormen hebben ze niet genoeg aan gewone grond, ze hebben echt mest nodig om genoeg voedsel uit te halen). Idem tegen ontwormingsmiddelen, want daar kunnen ze ook niet tegen (1e 3 dagen 3 weken apart houden).

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 21:33

Ik doe lavameel en zee schelpen zand op de hoop en ik heb de hoop op het gras liggen afgedekt.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 21:40

De mesthoop keren is praktisch onmogelijk met het materiaal wat we hier hebben staan. Die optie heb ik niet, wij rijden m aan met heftruck met mestschuif, dan gaat een deel omhoog/over de kop, maar zeker de achterste hoek niet.

Een kleine hoop ernaast en die elke keer erop scheppen zou wel mogelijk zijn.

Wat doet lavameel/lavazand op een mesthoop?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 21:55

Het zorgt voor een goede fermentatie en een juiste zuurgraad, na 2 maanden is het aarde.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 22:38

marleen_usar schreef:
Het zorgt voor een goede fermentatie en een juiste zuurgraad, na 2 maanden is het aarde.

Ben wel benieuwd hoeveel je daarvan gebruikt? De compost die ik tot nu toe verspreid heb lijkt erg zuur -dwz, heeft mosgroei tot gevolg op het schraalste stuk waar ik het gegooid heb.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 03:39

Ook hier een hele hoop met wormen. De kippen zijn er in ieder geval blij mee :D

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 07:49

Ik strooi er gewoon een dun laagje op en dan komt er weer nieuwe mest boven op.

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 15:26

Poeh. Ik heb het hele verhaal ‘doorgespit’ ;), maar de vraag die ik nog steeds heb is niet beantwoord. Ik lees dat heel veel van jullie de mesthoop gewoon op de grond maken. Mag dat nou wel van de gemeente? Ik heb dit al via een mail gevraagd aan mijn gemeente maar nog geen antwoord ontvangen. Ik wil geen trammelant, ook niet met buren, maar als ik het ‘aankleed’ als een composthoop - dus bv hekwerk je er omheen van hout oid, kan ik dan de mest van twee paarden er een jaar op gooien, een tweede bult maken, weer een jaar alles erop en tenslotte een derde bult? Ik las ergens dat een 3 jaar systeem het mooiste werkt. Zit er alleen niet op te wachten om alles steeds om te moeten scheppen dus ik vond die gaten buizen een goed idee, zeiltje erover is eventueel ook nog wel te doen, en compostversneller is zo gekocht. Dus een beetje mixen en afwisselen met laagjes lijkt me wel leuk om te doen, maar telkens scheppen gaat m echt niet worden. Dat gaat ten koste van mijn rug. En ik heb er de tijd ook niet voor.
Maar op een bekeuring omdat ik geen vloeistofdichte vloer heb zit ik uiteraard ook niet te wachten.
Het verspreiden over de wei overweeg ik dan door een loonwerker te laten doen, machinaal is het makkelijkst.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 15:43

150 meter moet de mesthoop verwijdert zijn van huizen, ik heb eigen grond en ik maak gewoon mesthopen en bakken en nooit gedoe gehad. Ik schep de hopen maar ook wat in de bakken zit nooit om dat is voor ons ook veel te zwaar.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 15:45

K heb 3 hopen liggen. Sinds oktober 22 denk ik.

Vandaag even met de grondboor gaten gemaakt. Waar de mest vorige zomer eigenijk heel snel verging, is het nu nog steeds natte paardenmest.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 18:37

Dek je de hopen wel af en wat strooi je er nog meer op?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 20:28

Nee ze zijn niet afgedekt en zijn zo vol dat er niks meer op kan

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 20:42

Ik heb hier een pallet bak en die zakt echt goed die is ook niet afgedekt.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 16:05

Tessabo schreef:
Poeh. Ik heb het hele verhaal ‘doorgespit’ ;), maar de vraag die ik nog steeds heb is niet beantwoord. Ik lees dat heel veel van jullie de mesthoop gewoon op de grond maken. Mag dat nou wel van de gemeente? Ik heb dit al via een mail gevraagd aan mijn gemeente maar nog geen antwoord ontvangen. Ik wil geen trammelant, ook niet met buren, maar als ik het ‘aankleed’ als een composthoop - dus bv hekwerk je er omheen van hout oid, kan ik dan de mest van twee paarden er een jaar op gooien, een tweede bult maken, weer een jaar alles erop en tenslotte een derde bult? Ik las ergens dat een 3 jaar systeem het mooiste werkt. Zit er alleen niet op te wachten om alles steeds om te moeten scheppen dus ik vond die gaten buizen een goed idee, zeiltje erover is eventueel ook nog wel te doen, en compostversneller is zo gekocht. Dus een beetje mixen en afwisselen met laagjes lijkt me wel leuk om te doen, maar telkens scheppen gaat m echt niet worden. Dat gaat ten koste van mijn rug. En ik heb er de tijd ook niet voor.
Maar op een bekeuring omdat ik geen vloeistofdichte vloer heb zit ik uiteraard ook niet te wachten.
Het verspreiden over de wei overweeg ik dan door een loonwerker te laten doen, machinaal is het makkelijkst.

Ik heb laatst controle gehad van een BOA van de gemeente omdat buren me uit wraak voor iets anders meenden te moeten aangeven. Ze vinden dat mijn compost/mestbult stinkt die ik in de wei heb liggen, 60 meter van hun woning. Ze meenden dat ik illegaal bezig was omdat de bult niet op een betonplaat ligt etc. etc.
Mijn bult ligt net achter de roundpen in de wei. Dat valt onder landbouwgrond en ik woon in het buitengebied.
De BOA kwam kijken maar er was niets wat ik fout deed. Ten eerste stonk de bult niet vond hij. Ten tweede is er wettelijk een regel dat een mestbult minimaal 50 meter van naaste bewoning moet liggen en hij schatte dat het minstens 60 meter was. Mestbult he, composthoop is waarschijnlijk niet eens een regeling voor. Ik gooi er namelijk ook veel tuinafval en keukenafval bij op. En ten derde mag ik geen bouwsel plaatsen op landbouwgrond. Dus ook geen betonnen mestbak, dat zou volgens hem juist illegaal zijn. De BOA was zeer verrast zo prachtig de compost eruit zag die volgende week het land op gaat.
Ik heb nog wel even een geintje gemaakt en de greep in de nieuwste bult gestoken. (ik heb nl. 2 bulten) Ik kreeg op de greep allemaal wormen die in de bult bezig waren. Ik zei tegen de BOA, ik moet nog wel iets bekennen. Ik heb allemaal illegale werkers in de bult aan het werk. Die zijn niet aangemeld bij de gemeente want ze hadden geen paspoort bij zich :D Hij lachen. In elk geval kreeg ik een compliment wat betreft de compost/mestbulten en het advies vooral zo door te gaan. Tevens het advies dat als de buren me het leven weer zo zuur maken dat ik absoluut de politie mocht bellen.
Ik heb trouwens jaren terug langs weerszijden van de bult jonge wilgen geplant. Als het zomers erg warm is liggen de bulten nog wat in de schaduw waardoor ze minder snel uitdrogen. Op de oudste bult plant ik in het voorjaar zaadjes van kalebassen en soms tomatenplanten. Succes verzekerd van een prachtige oogst.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 20:31

Tomaten en pompoenen doen het opperbest op een mesthoop. Ook op een kleine, zolang de hoop maar verbinding heeft met de grond, anders is het te scherp. Ik gebruik altijd een laag grond (wij zitten op kleigrond) en een laag potgrond en dan planten maar. Mooie is dat als de pompoenen helemaal klaar zijn je mesthoop verteerd is, dan breng ik die grond op de weide aan, dat is toch einde weideseizoen hier en voegt echt moois toe.

Lavameel wil ik nog wel een keer proberen, hoor er goede verhalen over.

Wat betreft mest van paarden die ontwormt zijn is dat echt onzin wat betreft je compostwormen, die kunnen daar echt tegen. Is een fabeltje wat al jaren rondgaat.

Onze mest met (of zonder) mestkorrels verteerd super. Binnen 6-7 maanden is de hoop goed verteerd. Gewoon stro vind ik het langst duren, vlas ook, alhoewel dat ik lange duur een heel mooie grond geeft.

Voor iedereen: de rode wormen die je in de mestbult ziet zijn geld waard hoor ;) mocht je een wormenbak thuis willen (voor je gft te verwerken of vanuit milieu-overwegingen) dan vind je ze altijd op een oude hoop (die contact met de aarde heeft à la Jochem Myer :D )

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 21:23

Ik mix het lavameel met het zeeschelpenzand dan is het ook zwaarder en strooit het makkelijker.