Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 16:55

Nou die van ons staan altijd buiten, met vrije in- en uitloop in de stal en onbeperkt hooi.
Dekens doen we niet aan.

Tot gisteren! Rena stond gisterochtend half aangevroren te vernikkelen.... dus even dekens (die ik voor nood heb liggen) opgegraven en een wollen deken er overheen gegooid. Met daar overheen een fleece dekentje en daar dan weer haar Weetherbeeta regendeken overheen. 's Middags was ze er weer lekker droog en warm onder dus ik heb het zo gelaten en nu staat ze er een stuk prettiger bij.

Vanochtend heb ik zelfs de mini ook een regendekentje op gedaan want die was nu ook aangevroren aan het bibberen. Gelukkig had ik daar ook een dekentje voor nood voor aangeschaft. Dus nu staan de dames er zo bij:

Afbeelding

Het is hier ook wel ontzettend koud hoor, ijzig snijdende wind. Ik gebruik zelden of nooit handschoenen maar nu moet je wel joh. Ik pakte gisteren even kort een stukje metaal vast maar zat direct vastgeplakt := En water bevriest ook supersnel....

Vanochtend zaten er ook hele dikke, vieze klonten ijs rond hun koten en kogels, benen dubbel zo dik.... ik was even bang dat er een hele nare huid onder vandaan zou komen maar dat viel gelukkig mee toen ik het met warm water afspoelde. Daarna hebben ze een paar uur stalarrest gekregen.... Rena wist niet wat haar overkwam want die heeft al jaren niet meer in een dichte stal gestaan...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 16:58

Ik had mijn paarden gister middag buiten. 3 daarvan zijn voor de kerst geschoren. Hadden een 300 grams op
Kwam er gister 1 van rillend de paddock af. Heb ze alledrie er een onderdeken van 150 gram bij gegeven. 450 gram dus op hun gladde korte vacht. Gaat nu goed.

Staan er ook 3 zonder deken en ongeschoren. Die hoeven niet te werken. Je kon prachtig zien hoe geïsoleerd die vacht is wamt het sneeuw bleef er op liggen.
Ze waren overigens wel allen blij weer naar binnen te kunnen rond 17 uur. Die wind is niet te harden zo koud.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 16:58

Ik denk net als Pol013. Nou heb ik ze al maanden onder een regendeken staan omdat ik zie dat ze gewoon stikchagrijnig werden van bijna elke dag regen. Maar nu hebben ze beide tweehonderd gram op. Ondanks een dikke vacht. Ik heb er ooit eentje rillend aangetroffen en toen voelde dat dus echt of ik verzaakt had. En vooral 's nachts, als ze dan koud worden, zie ik dat niet. En ja, ze kunnen in inloopstal maar lijken het daar naar te vinden omdat ze zich binnen niet veilig lijken te voelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 16:59

marleen_usar schreef:
Ja ik zie dat hij moeite doet om warm te blijven, hij heeft nu een gevoerde hondenjas aan maar die is te klein.

Ik heb nog 2 dekentjes liggen die te klein zijn voor mini van 78 cm, is dat wellicht iets...?

superpony

Re: Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 17:37

Pmarena, mooi dekentje voor die kleine. Soort bewegingsvrijheid bij de voorbenen?

Ik heb overdag wel de halzen af gedaan en de onderdeken bij de merrie er onderuit. Ik ging met de hondjes lopen en uitmesten en vond het best warm. Als het zo weer gaat afkoelen, kan het er zo weer bij.

Mn merrie van 28 en zoon van 22 verharen echt zo hard. Ik wil niet teveel poetsen, maar ze krijgen wel wat jeuk zo met dekens op. We hebben wel schuurmatten en daar maken ze flink gebruik van.

Wij hadden dus de opening van de stal kleiner gemaakt en nu staat miep steeds precies in de opening, domme doos.........

Over het water maak ik me wel zorgen. Heb er dobber flessen in, ze kunnen nog drinken, maar drinken A) even te weinig en B) vd week ga ik dat niet redden.
Ga straks met ML een andere plek binnen maken en isoleren dan. Maar ik ben er alsnog bang voor.

Dat hebben we de afgelopen jaren echt niet gehad, dat het water ernstig bevroor.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:15

Ja het is een Rambo of Amigo of iets geloof ik, zat ook een halsje bij maar dat vind ik idioot bij een mini :P Deze paste tenminste goed want het is best een ongelukkig maatje dat 78 cm....

Hier gewoon een bak water achterin de schuilstal en ik doe daar 's ochtends en 's avonds een emmer heet water bij. Vanochtend was het nog open :)

Ik vind ook dat ze te weinig drinken. Daarom dat ik ze gisteren en vandaag even 2 uurtjes in de stal heb opgesloten om een beetje te dwingen om daar met hun neus op het water te staan :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:25

Onze drinkbak staat buiten en redelijk vol op de wind. Maar is normaal ook om regenwater op te vangen. Hadden er 4 flessen in met zout en water, maar helpt maar deels.

Bij de varkens een lager/kleiner bakje en daar had een flesje erin niks geholpen. Maar die met de hand water geven is nog wel te doen.

Ik heb een anti vorst kraan en zelfs die is bevroren, ggrrr

Had gister dus weisencobs te weken gezet en was bevroren voor het was geweekt. Staat nu in de douche met warm water, maar is niet meer te tillen..........Had alles in 1 bak gedaan. Ooit komt het goed.

Ben niet zo bang dat paarden dit niet overleven. Paarden in slechtere omstandigheden overleven. Maar de combinatie; Veel hooi, weinig drinken en minder bewegen, moet geen problemen gaan opleveren.

Ik had voor de shet altijd ondermaat 125. Ooit van BR een mooie dikke deken gekocht, maar is echt veel te warm. Maar zo een fijn dekentje. En je weet maar nooit. Hij wordt ouder en je moet op alles voorbereid zijn.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:33

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vachtjes hier doen goed hun werk.
Enige nadeel vind ik de ijsklompjes in de sokken.

Toen ze op de poetsplaats stonden (overdekte schuur, deuren dicht) begon alles langzaam te smelten en kon ik het voorzichtig eruit halen.

Was ook grappig om te zien toen ze zich uitschudde en het ijs en de sneeuw overal naartoe vloog :D

Zijn 2 shets, 24/7 buiten. Op dit moment staat er een zielig kuddegenootje in hun enige schuilstal.

Geen dekens nodig dus.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:15

Jamesje schreef:
Beste mede forummers,
Ik ben in het bezit van een Tinkerruin van 12 jaar oud die ongeschoren is.Met deze sneeuwjachten heb ik hem buiten onder een deken gezet.Hij gaat 's middags op stal rond een uur of drie en staat ,s morgens rond tien uur buiten.
Nu sta ik in twijfel of ik hem morgen ook onder de deken zal zetten ?
Het wordt morgen overdag -5 graden maar het sneeuwt dan niet meer.
Ik neig ernaar om hem zonder deken buiten te zetten,want hij heeft anders nooit een deken op tenzij het koud is, hard waait en regent. Dan doe ik hem wel een regendeken op maar dat komt niet zo heel vaak voor.
Dus graag jullie advies.
Alvast bedankt,mvrg.Bert

Waarom zou je een paard met een wintervacht een deken op doen? Hij heeft toch zelf al een jas aan?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:18

_Reneee schreef:
Jamesje schreef:
Beste mede forummers,
Ik ben in het bezit van een Tinkerruin van 12 jaar oud die ongeschoren is.Met deze sneeuwjachten heb ik hem buiten onder een deken gezet.Hij gaat 's middags op stal rond een uur of drie en staat ,s morgens rond tien uur buiten.
Nu sta ik in twijfel of ik hem morgen ook onder de deken zal zetten ?
Het wordt morgen overdag -5 graden maar het sneeuwt dan niet meer.
Ik neig ernaar om hem zonder deken buiten te zetten,want hij heeft anders nooit een deken op tenzij het koud is, hard waait en regent. Dan doe ik hem wel een regendeken op maar dat komt niet zo heel vaak voor.
Dus graag jullie advies.
Alvast bedankt,mvrg.Bert

Waarom zou je een paard met een wintervacht een deken op doen? Hij heeft toch zelf al een jas aan?

Gewoon lekker zonder inderdaad

KyaraMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:59

Ohh k zit zo te twijfelen hier over wel/niet deken. 6 jarige connemara merrie uit Ierland, heeft altijd zonder deken gestaan. Ze staat 24/7 buiten met schuilsstal, maar die is veel te klein voor de hele kudde, dus eigenlijk zonder schuilstal. Zondagochtend had ze het heel koud (rillen), maar zodra ze aan het hooi begon, gauw over. We voeren nu extra, zodat ze continu kunnen eten. Vanochtend stond ze niet te rillen. Maar met de weerberichten voor eind van de week, neig ik toch wel heel erg naar een deken op. Of is dat te menselijk gedacht? En hoe krijg k nou een deken op zo'n bevroren sneeuw vacht?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 21:04

Eind van de week wordt het wel kouder, maar omdat de wind gaat liggen denk ik dat het toch aangenamer voor ze zal zijn.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 21:27

Mn oudste heeft zn 200 grams vanmorgen uit gedaan. Best bijzonder. De jongste is toen met de deken in zn waffel gaan rennen door de wei. Zucht. Dus dat ding lag ondergesneeuwd in de wei. Daarna was de oudste natuurlijk weer ondergesneeuwd dus lekker zo gelaten want zn fleecedeken die hij gister omhad om te ontdooien was stijfbevroren :') . Hangt nu thuis te drogen.
Dus dan maar niet. Dan maar zonder.

Jongste had zn veel te grote deken nog wel om, wonder boven wonder. Ondanks veelzuldig rollen en bokkensprongen. Die heb ik omgelaten. Kijken wel ff hoelang t goed gaat.

AnneliesHem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 21:55

Mijn fluf staat nog steeds 24/7 buiten zonder deken en dat gaat goed! Soms zoekt ze de schuilstal op, meestal niet. Met de koudbloed billen in de wind :D en niks aan de hand. We houden haar goed in de gaten, extra hooi en water ijsvrij houden.

Afbeelding

Tessaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 22:10

Mijn kwpn'er en wannabe sportpaard :D staat 24/7 buiten met een gunstig gelegen schuilstal waar hij uit de wind kan staan. Die staat onder de Bucas Therapy Turnout medium. Die is 150 gram. Heb daar alleen de hals bijgedaan, hij voelt prima qua temperatuur, dus nog geen reden om extra dekens op te leggen. Hij heeft gewoon een normale kwpn vacht dus geen megafluff haha. In de schuilstal ligt bij ons alleen zand, dus niet een megawarm lekker bedje nu, dat vind ik het enige nadeel.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 22:57

Pmarena ik heb een shetdeken via marktplaats gevonden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 03:23

Ik heb een sterk argument om onze paarden dekens op te doen; Ze mesten bevroren ballen??? haha,, grapje!

Zoals boven zien de vachten van de 2 zonder dekens er ook uit en dat gaat prima.

Onze shet is wel wat ouder ook en stond te schuilen. Die liep achter me aan de schuur in en wilde daar een tijdje staan. Hij was al sneeuw vrij en droog. Heb hem wat extra gevoerd en na een tijdje stond hij weer tussen de rest en was duidelijk opgeknapt van het even "bijtanken". Hij wil sws af en toe even apart bij ons staan daar en dan laten we het ook zo open dat alleen hij daar kan komen.

De rest heeft geen hals of onderdeken meer gekregen, want het was vanavond echt niet zo koud en de wind ging liggen.
Heb mn oude merrie nog lekker van wat haar ontdaan zodat ze geen jeuk krijgt. Ook niet extreem, maar wel wat ze echt kwijt moest.

Ben benieuwd wat het vd week wordt qua gevoelstemperatuur, maar blijf gewoon denken; het is maar een paar dagen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 08:47

marleen_usar schreef:
Pmarena ik heb een shetdeken via marktplaats gevonden.

Ah prima +:)+ Duimen dat hij past :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 08:50

KyaraMyBest schreef:
Ohh k zit zo te twijfelen hier over wel/niet deken. 6 jarige connemara merrie uit Ierland, heeft altijd zonder deken gestaan. Ze staat 24/7 buiten met schuilsstal, maar die is veel te klein voor de hele kudde, dus eigenlijk zonder schuilstal. Zondagochtend had ze het heel koud (rillen), maar zodra ze aan het hooi begon, gauw over. We voeren nu extra, zodat ze continu kunnen eten. Vanochtend stond ze niet te rillen. Maar met de weerberichten voor eind van de week, neig ik toch wel heel erg naar een deken op. Of is dat te menselijk gedacht? En hoe krijg k nou een deken op zo'n bevroren sneeuw vacht?

Ik heb bij Rena de ergste sneeuw / ijs er af geborsteld....maar dat ging eigenlijk nauwelijks dus maar gewoon op goed geluk eerst een wollen deken, toen fleece en toen een goede, ademende regendeken er op gedaan. 's Middags was ze daaronder heerlijk droog en warm geworden dus ik heb de dekens niet voor droge hoeven te wisselen :)

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:19

Onali schreef:
[ [url=m/TVWAoJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/cfqIAP.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/HypGwq.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1QeS7U.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vachtjes hier doen goed hun werk.
Enige nadeel vind ik de ijsklompjes in de sokken.

Toen ze op de poetsplaats stonden (overdekte schuur, deuren dicht) begon alles langzaam te smelten en kon ik het voorzichtig eruit halen.

Was ook grappig om te zien toen ze zich uitschudde en het ijs en de sneeuw overal naartoe vloog :D

Zijn 2 shets, 24/7 buiten. Op dit moment staat er een zielig kuddegenootje in hun enige schuilstal.

Geen dekens nodig dus.

Waarom zou je de ijsklompjes in de sokken willen wassen? Ik heb alleen koud water buiten, kan wel met emmers warm water in de weer gaan maar ben ook weer bang dat de benen dan extra snel bevriezen.. Of is het wel verstandig om zo nu en dan de ijsklompjes te verwijderen?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:43

Waar zeg ik wassen :o?

Ze staan buiten, ik heb ze op de poetsplaats gezet, wat een overdekte en dichte schuur is. Daar ging de boel vanzelf smelten.

Ik heb dus helemaal niks gedaan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:50

Maar waarom zijn die ijsklompjes een nadeel? Ben ik serieus benieuwd naar. Ik zie er namelijk geen nadeel in, maar wellicht mis ik dat het een minder leuk gevolg kan hebben?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:54

Tancreda4 schreef:
Maar waarom zijn die ijsklompjes een nadeel? Ben ik serieus benieuwd naar. Ik zie er namelijk geen nadeel in, maar wellicht mis ik dat het een minder leuk gevolg kan hebben?

Waren flinke klompen en lijkt me dat dat trekt aan de haren.
Gaat om de ijsklompen in de kootholte dan, de rest van de vacht maakt me niet veel uit.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 11:16

Ik vind die klonten bij de kootholtes ook niks, bang voor mok. Normaal met veel regen staan ze meeste op de verharding en dus altijd droog, daar ligt nu flink sneeuw en zelfs in de stal blijft het eindeloos hangen. De mini komt de stal amper uit dus die heeft droge benen, maar mijn oudje staat ook veel buiten.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 11:27

Ik haal die klonten van de benen met deze borstel weg: https://www.agradi.nl/kerbl-roskam-rond ... hoEALw_wcB

Gaat heel makkelijk en het lijkt niet pijnlijk. Trok er ook geen haren mee weg.

Nou leek m'n paard ook geen last te hebben van die klonten zelf, maar vond het toch niet prettig lijken. Misschien is het helemaal niet nodig het weg te halen, maar ach..