Prima stal met vervelende stalgenoot: veranderen of niet?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Prima stal met vervelende stalgenoot: veranderen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 08:14

In Nederland zit daar ook wel verschil in hoor. Sta nu op een stal zonder opzegtermijn. Ze zeggen daar van als je hier niet fijn staat dan heeft niemand er wat aan als je nog een maand moet blijven.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 08:22

Ik heb zowel wit als zwart gestaan, maar net wat MarjanB zegt is wat ze daar toen ook aanhielden.
Als iemand ontevreden is, reden maakt niet uit en die wil weg word het er voor niemand gezelliger op als die nog blijft.
Altijd was het op de 1e betalen voor de komende maand, of iemand die maand afmaakt of de 2e verrekt, dat was eigen keuze, dat werd niet verrekend.
Maar niet nog eens een maand, door de opzegtermijn.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 08:29

_Penotti schreef:
Ik heb zowel wit als zwart gestaan, maar net wat MarjanB zegt is wat ze daar toen ook aanhielden.
Als iemand ontevreden is, reden maakt niet uit en die wil weg word het er voor niemand gezelliger op als die nog blijft.
Altijd was het op de 1e betalen voor de komende maand, of iemand die maand afmaakt of de 2e verrekt, dat was eigen keuze, dat werd niet verrekend.
Maar niet nog eens een maand, door de opzegtermijn.

Hier wordt het zelfs verrekend en terug gestort. Op de vorige stal moest ik maand extra betalen, heb dit netjes gedaan maar ben wel vertrokken. Dan maar maand dubbel, was er zo klaar mee...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 08:33

Dat kan ik me voorstellen :j

Ik heb hier zelf ooit een stal verhuurd en toen kwam er iemand staan die mooi praat had van te voren maar toen ze er was paste het echt niet hier.
Naderhand hoorde ik ook dat die al erg veel stallen gehad had.
Ik heb toen ook verrekend want halverwege de maand heb ik gevraagd zo snel mogelijk een andere stal te zoeken. En ik was bang dat ze anders de maand af zou maken.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 13:16

Ik heb ook slechts op 1 stal gestaan die met contract en opzegtermijn werkte. De rest was ook, ga wanneer je wilt en zonder contract. Verder nooit met opzegtermijn te maken gehad (ik betaalde wel altijd vooraf, dus had de hele maand al wel betaald als ik eerder vertrok).

TS, fijn dat je een nieuwe plek hebt gevonden. Het klinkt alsof je hier op je plek zult staan, tenminste klinkt het mij alsof je tussen klanten van PP past met je ruwvoer wensen en recreatieve wensen :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 14:31

Fijn dat het zo gegaan is! Hoe voelen je paarden zich op de nieuwe plek? Ze staan nu nog apart en volgende week komt er eentje bij ze toch? Ben benieuwd hoe ze het daarna doen als ze ingeschaard worden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 11:49

Dat vind ik ook echt een nadeel van de maand opzegtermijn. Wij wilden ergens weg waar ze met een stevig contract werkten. Ik was 10x van tevoren gewaarschuwd over deze mensen, amar de stal leek toch erg mooi en naar onze wensen.
De 1 na de ander vertrok en sommigen ook echt stiekem. Tijdens hun vakantie, buiten in bos opladen etc.

Wij zeiden netjes op en toen hebben ze een maand lang niet tegen ons gesproken en we hebben ook niet meer optimaal overal gebruik van kunnen maken.

Een andere keer stonden we ergens waar de paarden echt niet de afgesproken hoeveelheden ruwvoer kregen en zelfs afvielen.
Ik vond een andere eigen plek waar mensen ook met de noorderzon waren vertrokken. Omdat ze daar met borg werkten en ik vertelde ons verhaal, mochten we gelijk komen zonder die laatste 2 weken van de maand te betalen. Hooi ed voor eigen rekening.
Wij hebben ook heel veel werk gehad aan het schoonmaken en opruimen, dus win-win denk ik.

Maar een contract is wel voor beide kanten fijn. Ik heb 2x gehad dat mensen stopte met de stal en we iets anders moesten zoeken.......

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 11:54

superpony schreef:
Dat vind ik ook echt een nadeel van de maand opzegtermijn. Wij wilden ergens weg waar ze met een stevig contract werkten. Ik was 10x van tevoren gewaarschuwd over deze mensen, amar de stal leek toch erg mooi en naar onze wensen.
De 1 na de ander vertrok en sommigen ook echt stiekem. Tijdens hun vakantie, buiten in bos opladen etc.

Wij zeiden netjes op en toen hebben ze een maand lang niet tegen ons gesproken en we hebben ook niet meer optimaal overal gebruik van kunnen maken.

Een andere keer stonden we ergens waar de paarden echt niet de afgesproken hoeveelheden ruwvoer kregen en zelfs afvielen.
Ik vond een andere eigen plek waar mensen ook met de noorderzon waren vertrokken. Omdat ze daar met borg werkten en ik vertelde ons verhaal, mochten we gelijk komen zonder die laatste 2 weken van de maand te betalen. Hooi ed voor eigen rekening.
Wij hebben ook heel veel werk gehad aan het schoonmaken en opruimen, dus win-win denk ik.

Maar een contract is wel voor beide kanten fijn. Ik heb 2x gehad dat mensen stopte met de stal en we iets anders moesten zoeken.......

Ik vind dit zo'n slechte zaak van een stal dat je het niet kan accepteren als mensen weg gaan. Als het zo vaak gebeurd dan moet je jezelf toch achter de oren krabben en je beleid aanpassen. En zeker als mensen stiekem weg gaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 12:02

Levita schreef:
superpony schreef:

Ik vind dit zo'n slechte zaak van een stal dat je het niet kan accepteren als mensen weg gaan. Als het zo vaak gebeurd dan moet je jezelf toch achter de oren krabben en je beleid aanpassen. En zeker als mensen stiekem weg gaan.

Het was zo erg wat daar gebeurde dat iemand zelfs een topic opende en die is gesloten........

Het is prive met een deel verhuren. Een gesloten binnenbak, waar niemand ziet wat er zich binnen afspeelt. Echt ook niet voor alle ogen geschikt helaas..........Maar je kon niks zeggen, want het contract was best heftig en zoals wij met meerdere paarden, konden niet zomaar overal even heen.
Dan hou je je mond en zoekt je suf om weg te kunnen.

En ik was gewaarschuwd, ze stonden continu op mp en mensen zeiden al; niet gaan. Maar 1 iemand daar was tevreden, dus gegaan. Die was eerder weg dan wij :)

Overigens zie je dat vaker; stallen die continu op mp staan.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 13:29

Ja zo’n stal is in mijn omgeving ook. Gelukkig heb ik daar zelf niet gestaan maar bekenden van mij wel. Continu stallen vrij en als je hoorde hoe ze daar om gingen met de klanten.... Op een gegeven moment moet het financieel niet meer haalbaar zijn lijkt mij.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 00:51

Levita schreef:
Ja zo’n stal is in mijn omgeving ook. Gelukkig heb ik daar zelf niet gestaan maar bekenden van mij wel. Continu stallen vrij en als je hoorde hoe ze daar om gingen met de klanten.... Op een gegeven moment moet het financieel niet meer haalbaar zijn lijkt mij.

De stal die ik bedoel hier, is prive bezit. Dus inkomen uit stallen zullen een extraatje zijn.

Een andere stal die altijd en eeuwig op mo staat ben ik ook eens geweest en ze waren al onbeschoft dat we daar kwamen. Je niet fatsoenlijk te woord staan, niks kon of mocht en wat we zagen was ook niet veel soeps.
Maar goede ligging, 2 binnenbakken en dat trekt mensen toch.

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 08:03

Ooit een stal wezen kijken en na de bezichtiging foto's van onze paarden aan de eigenaar laten zien. Toen die vroeg of mijn zwart/donkerbruine KWPN-er een Fries was, besloten dat het niets ging worden daar .

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 08:12

Wijsje schreef:
Ooit een stal wezen kijken en na de bezichtiging foto's van onze paarden aan de eigenaar laten zien. Toen die vroeg of mijn zwart/donkerbruine KWPN-er een Fries was, besloten dat het niets ging worden daar .

Tja, dat is ook een optie..
Mijn stalbaas weet ook echt niet wat voor rassen we allemaal hebben, maar om daar nou een stal voor af te wijzen.

Edit: lijkt mij dat er dan wel wat meer aan de hand was, om naar aanleiding daarvan die stal niet te kiezen.
Laatst bijgewerkt door Goudhaan1 op 08-09-20 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 08:14

Dat is ook wel een bijzondere reden om niet te gaan. Ik vermoed dat er voor je gevoel wel meer mis was :)

Sommige friezen vind ik tegenwoordig ook net kwpn-ers
Ben eens op een koudbloeden wedstrijd geweest daar liep een fries mee die ik ook kwpn-er zou noemen als ik niet beter wist

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 08:19

Ow, dat zou me echt geen bal kunnen schelen. Er zijn boeren en paarden mensen die echt prima zijn voor de dieren, maar geen idee hebben van rassen. Hoeft ook niet om er goed voor te zijn.
Ik zit al mn hele leven tussen de paarden, heb les gegeven en herken ook niet elk ras en in bloedlijnen verdiep ik me gewoon niet.
Ja, binnen de quarters ietsjes, maar ook niet heel fanatiek. Net als alle kleuren.

Zolang de dieren er geen last van hebben is dat echt geen probleem.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 08:37

Hoe gaat het TS?

YellowLemon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 13:26

Jeetje wat een horrorverhalen allemaal :( Nu heb ik ook al dergelijke verhalen mogen horen van vrienden, maar zelf gelukkig nog niet eerder meegemaakt.
Waar 'k m'n eerste merrie gekocht heb (die nu op pensioen is) was het ook wel een gedoe om te vertrekken. Het was een fokkerij en pensionstalling. De dag dat'k besloot te vertrekken was het nogal een drama: zij hadden haar gefokt en denk ik nooit echt kunnen loslaten. Het bleef zo ergens hun paard, had ik de indruk. Maar goed. Uiteindelijk ben ik af en toe nog 's kunnen binnen springen en zijn die spanningen nu de deur uit.

Gaat heel goed :D. Vind het fijn dat ze elkaar ook hebben om aan de nieuwe plek te wennen. Het is nu weer eventjes groot drama als ik er ééntje uit haal om te borstelen of wat grondwerk te doen maar dat komt wel weer goed. 'k Geef ze alle tijd van de wereld om te wennen en voorlopig hou ik er rekening mee ze nog niet te lang te "scheiden" van elkaar.
Ex-stalgenoot (wat voelt dat goed om te zeggen }:) ) heeft nog een klaagzang gestuurd dat ze geen afscheid heeft kunnen nemen van de paarden en dat ze het zo jammer vindt. Kan ik haar wel in begrijpen, ze heeft uiteindelijk ook voor m'n paarden gezorgd en ze was helemaal verliefd op m'n ruin. Maar goed ja, ga niet speciaal nog lang blijven staan voor iemand anders. Was nu een enorm egoïstische keuze om dit te doen maar de rust in m'n hoofd is teruggekeerd.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 15:20

Dramaqueen is het, zou een mooie boel zijn je ging tenslotte om haar weg en dan nog langer blijven zodat ze afscheid kon nemen. Had ze normaal gedaan was het nooit zover gekomen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 15:24

Klaagzang mag ze voor zich houden. Het feit dat jij er nu goed bent uitgekomen en mentaal terug wat rust heb is het allerbelangrijkste! Goede keuze!

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 15:50

Wat fijn dat je een andere stalling hebt gevonden voor je paarden!

Ik heb de meeste van je reacties doorgelezen, en wil toch enkele opmerkingen maken.
Je bent te lief, en je hebt over jezelf laten lopen. Dit weet je gelukkig zelf ook wel, en ik las dat je daar professionele hulp voor krijgt: top! Zelfkennis doet al heel veel, zeg ik altijd.

Ik vind wel je reactie fout mbt het gesprek dat je hebt opgevangen tussen je ex-stalgenoot en ex-stalbaas. Elk verhaal heeft 2 kanten, en jij hebt toegelaten dat die man maar 1 kant heeft gehoord. Logisch dan dat hij daar in meegaat, dat is namelijk de enige versie die hij kent, als jij de jouwe niet gaat vertellen. Dat doe je dus jezelf aan :) Je kan best op hem afstappen op dat moment, en vriendelijk jouw kant van het verhaal vertellen. Dat kan best zonder krokodillentranen, geroep of gescheld, maar het had jou wel de kans gegeven jouw kant te vertellen en hém de kans gegeven te weten te komen wat voor vlees hij in de kuip heeft met zijn andere stal-klant.
En volgens mij vind elke stalbaas wel dat zijn/haar klanten te veel hooi voeren hoor, dat zou ik vooral niet persoonlijk nemen :D

Ik las ook dat je ergens schrijft dat de ex-stalgenoot in een aangrenzend huis woont, en dat ze, als ze niet op de wei was, wel haar hoofd uit het raam stak wanneer jij daar was. Ja duh, dat zou ik ook doen als ik iemand op de wei zie lopen hoor, ik wil weten of die persoon daar wel iets te zoeken heeft :D Dat moet je dus ook niet persoonlijk nemen, dat is geen Big Brother-gedoe, dat is een stalgenoot die de kans heeft om door haar raam heen te controleren of degene die op de wei rondloopt daar wel hoeft te zijn :) Als het verder gaat dan dat, als ze meteen komt buiten rennen om jou lastig te vallen is dat natuurlijk al een ander verhaal, maar als ze gewoon uit het raam gaat hangen om te kijken wie er bij de paarden, waar ook haar paard staat, rondloopt, hoef je dat helemaal niet aanvallend of persoonlijk op te nemen :)

Ik snap wel dat dat zo overkomt hoor, bovenop alles wat er al speelde :) Jij irriteert je al heel lang aan haar (en terecht hoor), maar elke scheet die zij dan laat is voor jou een druppel op de hete plaat. Daar kan zij niet eens aan doen, dat ligt aan jou, aan het feit dat jij al heel lang toeliet dat zij dingen deed/zei waar jij je niet fijn bij voelde, maar de dingen die zij dan niet eens fout doen komen zo wel binnen bij jou :)

Volgens mij is jouw ex-stalgenoot trouwens mijn ex-stalgenoot haha. Of zijn ze familie van elkaar :+

Ik snap dat het een heel moeilijk evenwicht is. Je hoeft een stalgenoot niet mee naar huis te nemen, je hoeft geen vriendjes te worden, maar je wilt natuurlijk wel met iedereen overeen komen, dat maakt het voor iedereen alleen maar aangenamer. Probeer een goede start te maken op de nieuwe stal - geef meteen je grenzen aan wanneer iemand daar overheen walst, al dan niet met die bedoeling. Voorkom wat er op de vorige stal is mis gegaan. Je zit in een wereldje waar er altijd wel betweters te vinden zijn, het is aan jou om jezelf daar tegen te wapenen. Doe je dat niet, zal je nog heel vaak moeten verhuizen vrees ik.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 15:54

Ik vind er niks egoistisch aan hoor dat je bent vertrokken zonder dat zij geen ,,afscheid,, kon nemen.
Ze zit je gewoon een schuld gevoel aan te praten.
Lekker dat je er vanaf bent!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:14

Misschien kun je je ex-stalgenoot maar het beste blokkeren, want jullie hebben echt niks meer met elkaar te maken.

Hoewel het best een beetje rauw op hun dak gekomen zal zijn snap ik ook dat het wel heel ongemakkelijk voelde dat de stalhouder tussen jullie in ging staan. Ik had precies dezelfde keuze gemaakt.

Let ik go..