Corona: Neemt jouw stal maatregelen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Corona: Neemt jouw stal maatregelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 08:49

Wij hebben gelukkig nog geen schema waar we ons aan moeten houden, zelfs met schema heb je te veel mensen. Maar nu is het rustig, bijna iedereen houdt die 1,5 meter afstand en de eigenaren zijn heel erg oplettend dat iedereen alleen komt (of met noodzakelijke mensen) en niet blijft rondhangen.

Ik hoop dat we mogen blijven komen en rijden, paard is herstellende van een blessure en moet blijven bewegen(ohz) van de DA. Ohz om de dag, de andere dagen moet er ook gestapt worden, ohz is nog niet zo boeiend, paar minuten draven, maar is wel belangrijk om te doen voor het herstel.

Het enige waar ik me zorgen over maak is het weideseizoen, of eigenlijk de opening. De eigen paarden worden allemaal tegelijk naar het land gebracht, wel allemaal aan de hand. Dat betekent dus minimaal 50 maar meestal meer mensen die al nodig zijn om ze buiten te zetten := Nu zal daar vast een oplossing voor komen, maar ik denk even heel egoistisch aan herstel van mijn paard die zo snel mogelijk hele dagen naar buiten moet op het land ipv paddock.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 09:30

SARINO schreef:
alice0cullen schreef:
Tot nu toe mag ik als pension klant nog komen, ben er 1 van drie. Maar het is ook een melkvee bedrijf en die hebben te horen gekregen dat als er iemand met corona besmet raakt in de straat, komen ze de melk al niet meer ophalen. Dus die knijpt hem enorm. Als er een lock down komt zijn we niet meer welkom.

Aan wie leveren ze de melk?Ik heb deze nog niet gelezen en zit volop in het agrarisch nieuws.Melkfabrieken hebben wel goede regels opgezet ivm melk ophalen en beschermen van medewerkers.
.

Leerdammer dacht ik

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 09:40

Mijn paard staat op een stal met 5 andere paarden en hebben geen maatregelen. Nu weet iedereen dat ik in de risicogroep val en houden afstand van mij.
Ik heb wel al de vraag gehad of ze de verzorging over moeten nemen, maar ik probeer te gaan op momenten dat ik niemand verwacht.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:43

Ben benieuwd waar de FNRS mee komt :)

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:43

Simbaa schreef:
Ben benieuwd waar de FNRS mee komt :)

Ja ik ook. Zouden die weer met iets nieuws komen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:45

Hier gelukkig een kleine stal, gisteren wel te horen gekregen dat er niemand meer van buitenaf mag komen.
Zelf proberen we zoveel mogelijk afgewisseld te komen.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:47

Afbeelding

Dit is van de website.

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:56

[***] schreef:
Ook België?

Ja, Vlaams-Brabant. Wel een kleinere pensionstal met maar 6 paarden die effectief gereden worden naast de trainingspaarden van de staleigenaar.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:05

Ik heb aangescherpte regels gekregen de stalling. Er mogen nog maar 3 pensionklanten tegelijk aanwezig zijn. Ze werken in blokken van 2,5 uur.

Ik snap het heel goed. Maar vind het uiteraard wel jammer. Heb 2 paarden. Dus als ik die beide wil verzorgen en rijden dan past dat niet in die 2,5 uur.
Maar je mag evt wel langer blijven als de volgende tijd niet bezet is met 3 personen.

Ga het wel zien hoe het in de praktijk gaat werken.
Laatst bijgewerkt door Sure_lee op 24-03-20 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:30

Hier vanaf vandaag ook verscherpte regels.
Maar met Max 3 personen op stal.
Dus er is nu een digitale agenda.
Ik vind het persoonlijk echt vervelend. Want nu ben je tijd gebonden.
Voordeel is wel dat je niet meer met zoveel op stal bent. :')
Maar ik snap heel goed dat dit soort maatregelen wel nodig zijn. :j
En voor pensionhouders is het natuurlijk ook niet leuk dat ze zulke regels op moeten leggen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:39

wij hadden die blokken al. werken met 2 uur pp. is goed te doen en het is niet anders. ben allang blij dat we er nog heen kunnen.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:42

Simbaa schreef:
[ [url=m/9kn0Rn.png]Afbeelding[/url] ]

Dit is van de website.

Ben heel benieuwd.

Hier verder na gisteren niks gehoord. Iedereen snapt geloof ik wel dat er geen mensen van buitenaf mee moeten komen op het erf en met meer dan 3 personen tegelijk op stal zijn we sowieso al niet. Vaak alleen of met zijn 2.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:55

Renske_W schreef:
En voor pensionhouders is het natuurlijk ook niet leuk dat ze zulke regels op moeten leggen.

Met welke agenda werken jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:12

Hier heeft paardenpunt vlaanderen een update geplaatst:

https://paarden.vlaanderen/nl/nieuws/Le ... nn4vnLvJEZ

Dus je mag nog wel rijden, maar dan of in eigen piste, of een kort ritje buiten. Wat dan als kort gezien wordt zal er vanaf hangen wie je tegenhoudt :P Maar je mag dus nog wel iets, alleen geen uren of een hele dag het bos in. En bepaalde bossen/natuurgebieden mag je volgens mij sowieso niet in (die dan onder het beheer van natuur en bos vallen).

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:20

Wij mogen maar met 1 persoon tegelijkertijd in de stal zijn terwel de eigenaar zelf zich er niet aan houd. (loopt door de stallen en zijn zoon spreekt met vrienden af), hebben 2 uur pp en moeten stal mesten, rijden, wei mesten, hooi voeren en dat redden we simpelweg niet. Er mag ook geen hoefsmid of dierenarts meer komen...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:25

Geen hs en DA vind ik wel erg.... Dat zijn basis behoefte waar je niet op mag en kan indammen lijkt mij.... Moet je nu dan naar DA of HS toe gaan ofzo?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:27

Ja dan zou ik er naar toe moeten.. Hij mag niet meer op stal komen want dat is van buitenaf

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:59

AaronYve schreef:
Renske_W schreef:

Met welke agenda werken jullie?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:02

[***] schreef:
Hier heeft paardenpunt vlaanderen een update geplaatst:

https://paarden.vlaanderen/nl/nieuws/Le ... nn4vnLvJEZ

Dus je mag nog wel rijden, maar dan of in eigen piste, of een kort ritje buiten. Wat dan als kort gezien wordt zal er vanaf hangen wie je tegenhoudt :P Maar je mag dus nog wel iets, alleen geen uren of een hele dag het bos in. En bepaalde bossen/natuurgebieden mag je volgens mij sowieso niet in (die dan onder het beheer van natuur en bos vallen).

Paardepunt spreekt de regels van de Fod weer tegen,dus dat snap ik dan weer niet.
Bij mij komt iedereen nu omste beurt geeft aan in de groepsapp van hoe laat tot hoe laat dan kan de volgende er op aan sluiten. Zelf ben ik tot 10 uur bezig ,van af dan mogen de klanten weer,na de laatste voer ik een laatste ronde en sluit af.Het is bij mij drukker dan normaal,ik heb ook pensioeners staan en die mensen komen normaal gezien 1x in de week of zelfs om de 2 weken en die komen nu ook iedere dag.

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:02

Sommige posts verbazen mij wel. Zeker die van de "paardeneigenaren" die niet meer op stal mogen komen. De officiële regels zijn helemaal (nog) niet zo streng. Sterker nog, er is gesteld dat paarden verzorging en beweging moeten krijgen. Volgens de laatste update van de KNHS zijn de richtlijnen vooral voor maneges en verenigingen en groepsactiviteiten. Priveles mag, een buitenrit met maximaal 2 mag en je mag ook gewoon op stal zijn met meer dan 3 personen. Het maximale aantal van 3 is alleen van toepassing als de wijk of straat in een gebied ligt wat door de gemeente is aangewezen als "beperking"

Ik vind het zeker goed dat je als pensionstal eigenaar de boel serieus neemt, maar je hoeft ook niet te overdrijven. Wat mag en veilig is dat kan dus gewoon.

Als een hoefsmid niet meer op stal zou mogen komen tot 1 juni dan zou ik toch echt per direct van stal wisselen want dit is dierenmishandeling. Een paard kan niet zo lang zonder hoefsmid, zeker niet als ze op ijzers staan. Ik neem tenminste aan dat mest ook nog gewoon wordt afgevoerd en hooi, stro en brokken ook nog bezorgd worden en dat deze mensen van "buitenaf" dus ook uitzondering op de regel zijn.
Laatst bijgewerkt door frutsels op 24-03-20 15:09, in het totaal 4 keer bewerkt

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:05

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:39

frutsels schreef:
Sommige posts verbazen mij wel. Zeker die van de "paardeneigenaren" die niet meer op stal mogen komen. De officiële regels zijn helemaal (nog) niet zo streng. Sterker nog, er is gesteld dat paarden verzorging en beweging moeten krijgen. Volgens de laatste update van de KNHS zijn de richtlijnen vooral voor maneges en verenigingen en groepsactiviteiten. Priveles mag, een buitenrit met maximaal 2 mag en je mag ook gewoon op stal zijn met meer dan 3 personen. (....)

Ik vind het zeker goed dat je als pensionstal eigenaar de boel serieus neemt, maar je hoeft ook niet te overdrijven. Wat mag en veilig is dat kan dus gewoon.

Mee eens. Goed nadenken, het heel serieus nemen, maar dit soort dingen verbieden gaat verder dan nodig en is enorm impactvol voor mens en paard.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:45

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:54

Sure_lee schreef:
https://www.knhs.nl/nieuws/2020/versche ... rdensport/

Ik vind wat hier staat wel vreemd. Zo lijkt het alsof groepsvorming alleen niet mag op plekken die zijn aangewezen door de gemeente en dat daar extra maatregelen nodig zijn.

Maar groepsvorming is toch sowieso verboden..... :o?

Edit:
Oh bij de FNRS staat het iets duidelijker uitgelegd. Er is dus een uitzonderingspositie voor hippische bedrijven maar ze adviseren toch om maatregelen te nemen.

https://www.fnrs.nl/nieuws/186-corona-a ... aatregelen

Het is sowieso niet de bedoeling om ergens met een groep heen te gaan, maar er mogen wel meerdere mensen op een plek zijn mits er voldoende afstand gehouden wordt. Mochten gemeentes zien dat dit niet gedaan wordt dan mogen ze extra maatregelen nemen zoals boetes uitdelen of gebiedsverboden opstellen.
Zo begrijp ik het.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:59

Frutsels, helemaal met je eens! Er staan bij ons 100 paarden en pony's, smid komt wekelijks op een vaste dag, mestboer, voerleverancier en hooi en stro idem dito. Voor zoveel dieren kun je zelf geen maanden opslaan. Nouja, kan wel, maar kost wel heul veel ruimte.