Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 17:05

@ Nikkieelvis, het blijft een van de mooiste dagen van het jaar dit ja!
Als ze zich laten vangen gaat het wel ja, maar als je er een hebt die niet wil komen is het toch echt vreselijk balen hoor dat stuk lopen :')

@ Kendra, bedankt! Dit is nog maar een voorproefje, ben benieuwd hoe de echte Drone Film straks is geworden!

@ Wendy en Rocamor: De Drone moest 55 km per uur vliegen om ze bij te houden, blijft toch tof dat een draver dat gewoon bijhoud he terwijl de rest in galop gaat :D !

@ Anjali, hij is nu aan 2 kanten open, hij tochtte wel toen het helemaal open was, nu er aan de voorkant een middenstuk in zit is dat een stuk minder. Als het echt waait kunnen we nog 2 dingen doen: Flappen dicht aan de inloopkant of windbreekgaas naar beneden aan de ruwvoerkant. Dit windbreekgaas hangt er nu maar hebben we nog niet dicht gehad, flappen hebben we soms even dicht om de paarden er aan te laten wennen.

Ik denk dat ik hier pas een goed antwoord op kan geven in de winter, we zijn nu natuurlijk in maart gestart. Dus zal mij benieuwen wat nodig is uiteindelijk :)

@ Weidebloem, leuk om te horen. Ik deel soms ook wat half en half wat niet van de loopstal is, maar als het leuk is vind ik het ook zo zonde het niet te doen :D

De loopstal paarden in het gras:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo lag de loopstal er dus vanmiddag bij: Leeg :')

We waren even met het lintje bezig, maar dat hangt dus normaal open, zodat ze kunnen kiezen waar ze willen staan.

Vanochtend ging het zo:
'He, wat kom jij doen? ' :D

Maar al voordat ik het lintje open had hadden ze het door hoor!

Tabee! *\o/*

Die met de kap is dus vandaag geïntroduceerd, maar geloof niet dat het iemand boeit aangezien er gras is. We hadden die eerst in het land gedaan, dus de groep kwam hem daar tegen. Was echt zo van: 'Oke, blijkbaar woon jij hier ook, nou vooruit dan maar :') '

Moest hier zo om de nieuwe lachen, we hebben dit jaar overal wat nieuwe grond gestort om het land gelijk te houden. Dat vinden ze natuurlijk heerlijk om te rollen. Dat dacht hij ook maar hij had er niet de rust voor :+

Hier dan goed te zien welk stuk ze hebben, het brede pad loopt langs de paarden die alleen lopen en aan het einde hebben ze dan een groot stuk land. Er staan er nu 5, zaterdag komt er een 6e bij. De andere 4 zijn toch dag en nacht naar buiten gegaan. Vind ik zelf heel erg jammer omdat ik het fijn had gevonden als ze alle 10 gewoon het hele jaar bij elkaar hadden gebleven. Ik weet niet of we daar in de toekomst als pensionstalhouder nog andere keuzes in gaan maken, maar soms moet je ook eerst maar eens zien hoe het werkt in de praktijk.

Ook nog even de merrie groep die gewoon van 09 tot 17 in het land staat:
4

En het mooiste paard van stal, mijn dikke pensioen/recreatie draver <3

Afbeelding

Rozenstruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 17:20

Heerlijk om te zien!
De nieuwe *\o/* *\o/* zo blij om te zien hoe hij daar staat! Ik ben benieuwd wat hij van de stal vindt, die heeft hij overdag vast nog niet bekeken, want gras!

Leo

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 17:24

Hee is de club toch kleiner geworden? Zijn er toch een paar 24/7 op de wei?

Heerlijk hoor! Die hebben echt een luxe leven 8-)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 17:28

@ Rozenstruik, hoop dat het hem bevalt, dat gun ik jullie! Voorlopig was hij weer helemaal een blij ei vandaag haha!

@ Leo, ja er staan er nu van de 9 nog 6 in de loopstal, de 3 andere staan dag en nacht. Waren verschillende redenen voor eigenaren om daar voor te kiezen, ben heel erg benieuwd hoe dat dan in het najaar gaat als we ze weer samenvoegen. Zoals ik zei: Kan zijn dat we dan aan de hand daarvan volgend jaar iets anders besluiten, of dat de eigenaren zelf iets anders besluiten daardoor.

Maar we zien wel. Zo kijken we dit hele jaar maar naar de loopstal: 'We zien wel.' , haha, we komen nog ongeveer elke week dingen tegen die we van te voren niet bedacht hadden dus ook dat komt vast wel weer goed :)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 17:43

Logisch toch, komt vast goed. :j juist fijn dat de eigenaren kunnen kiezen !

Zippo_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 18:18

Nog 2 nachtjes dan mag de mijne komen *\%/* *\%/*

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 18:29

Zippo_M schreef:
Nog 2 nachtjes dan mag de mijne komen *\%/* *\%/*

Haha dat wist ik niet :D ! Leuk nu 2 bokkers in de loopstal!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 19:41

Gave filmpjes en foto's weer.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 19:32

Ik had de laatste berichtjes gemist en meteen 2 nieuwe in de kudde :D

Ik word gewoon blij van die filmpjes. Zit mij gewoon te vergapen aan de ruimte die de paarden hebben 8-)

Mooie smurf trouwens, je eigen pensioendraver !

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:39

Gaat dat altijd goed, de paarden zo naar het land laten rennen over die drafbaan? Ik vind het doodeng om te zien, vooral op dat drone filmpje waar ze dan zo'n bruggetje over moeten. Dan vind ik het fijner hoe de loopstal naar het land kan, gewoon een klein stukje rechtdoor.
Misschien ook wel omdat ik het niet gewend ben, hier wordt altijd alles aan de hand op het land gezet.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:42

Heb alle pagina's terug gelezen, wat een prachtig resultaat, Cathy! En heel interessant en leuk om te zien wat er allemaal bij komt kijken!

Ik ben nu nog nieuwsgieriger geworden om het irl te bekijken :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 19:56

@Odetje: Na Corona moet je maar weer eens langs komen :D !

@Fangio, zoals ze die eerste dag gaan, zo gaan ze de rest van het jaar met overweiden nooit. Dan gaan ze heel beheerst :) . En ja, dat gaat altijd goed, moet ik ergens afkloppen.

Het allerergste wat er gebeurd is dat ze terug komen, of achter doorbreken en een rondje baan van de zaak doen. Dat is nu 1 keer gebeurd in 30 jaar :) .

Wij brengen alles aan de hand tot het land, of op de baan. Voor mij is ' de baan' niet anders dan ' het land' , of ze nou rennen op gras of op zand? Maar dat is omdat ik dat gewend ben denk ik :o .

Sinds deze week staat er een nieuw paard in de loopstal. Dat verliep de eerste dag wat explosief. De andere introducties tot nu toe verliepen prima, dit was echt een kwestie van 2 paarden met hetzelfde karakter die botsten :+

We hebben daarom het land open gelaten in de nacht nu een week, daardoor nam de onrust snel af. De rust in de groep is nu terug, dus nu gaan we ze langzaam overdag soms opsluiten in de paddock zodat we zien hoe dat gaat en kunnen inspringen :) .

Is echt wel enorm boeiend, we hebben al 30 jaar paarden in pension, maar dit blijft steeds zoeken. Gelukkig hebben we hele meedenkende klanten en kunnen we steeds meerdere opties aanpakken om te testen. Maar het is tot nu toe wel zo dat een loopstal meer zorg geeft dan gewone stalling.

Ik vermoed dat dat afneemt als we een jaar verder zijn, alles al eens gedaan hebben en de groep stabiel is.

Ik geniet van de mooie momenten, als ik dan deze week die 2 paarden naast elkaar zie grazen, of wanneer ik ze een beetje zie struinen van het een naar het ander. Daar word ik echt heel erg blij van :D .

Dus dit is geen post met spijt, maar wel een post waarbij ik aangeef dat dit je denk ik echt moet liggen als stalhouder. Ik denk dat ik echt wel kan zeggen dat wanneer je echt ' te traditioneel ' bent, je het moeilijk hebt met oplossingen zoeken buiten de comfort zone als stalhouder :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 20:10

Lijkt echt wel een puzzel!
Zeker op een kleinere ruimte als een paddock kan ik mij goed voorstellen dat het wel eens 'boel' is. Hoe zie je dat inspringen dan als ik vragen mag?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:12

Wij hebben groepen van ca. 8 paarden en dat is soms best even puzzelen met een nieuwe erbij. Sowieso komen nieuwe paarden bij ons eerst in een afgezet stuk van de paddock, dan overdag erbij en uiteindelijk volledig. Nu ondanks wat wisselingen afgelopen jaar een hele stabiele groep ruinen, erg fijn.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:15

Wij laten de paarden vaak ook 1 voor 1 apart kennis maken in de bak, en verder eerst naast elkaar met draadje ertussen idd

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:48

Het blijft een spannend iets en gewoon niet altijd te voorspellen. De karakters bij elkaar kunnen het maken of breken.

Hier laten ze ook paarden bij elkaar in een ruime paddock om kennis te maken. Dan de nieuwe achter een draadje naast de groep en uiteindelijk er bij. Bij voorkeur op het land maar afgelopen winter is de introductie zo gedaan dat het paard eerst alleen de groep kon verkennen en toen paard voor paard terug er bij. In de nacht de eerste tijd achter de lijn tot het overdag rustig gaat in de groep.

Ik ben er zelf alleen niet happig meer op om mijn paard met een nieuwe in de paddock te zetten :o
Van de winter een keer niet zo goed gegaan met een beoogde nieuwe. Ik houd hem liever heel. Op het land prima en in de groepsruimte ook, maar niet meer in een paddock. Overigens is het als het in een paddock (neutraal terrein) goed gaat, geen garantie dat het meteen goed gaat als een nieuwe in de groepsruimte komt (waar hij 'indringer' is).

Uiteindelijk blijf ik er van overtuigd dat het weideseizoen het beste moment is om een nieuw paard in een stabiele groep te introduceren. Ruimte en gras. :) Maar helaas zul je als pension houder ook ongetwijfeld tegen een introductie aanlopen in het winterseizoen. En dat is best even puzzelen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:35

Dat lijkt mij met groepen paarden, van verschillende eigenaren, ook echt een enorme uitdaging.
Niet onoverkomelijk, wel lastig.

Kleinere groepen zouden dat misschien makkelijker maken? Maar dan kan het economisch natuurlijk niet meer uit. Of moeten klanten echt flinke maand bedragen betalen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:46

pol013 schreef:
Dat lijkt mij met groepen paarden, van verschillende eigenaren, ook echt een enorme uitdaging.
Niet onoverkomelijk, wel lastig.

Kleinere groepen zouden dat misschien makkelijker maken? Maar dan kan het economisch natuurlijk niet meer uit. Of moeten klanten echt flinke maand bedragen betalen.

Mijn ervaring met kleinere groepen is dat het wel iets handiger is om op bijpassende karakters te gokken, maar dat het moeilijker is om een paard in een kleine groep te krijgen dan in een grote. Heb het gevoel dat de dominanten in een kleine groep juist nog veel heftiger reageren op een nieuwkomer, waar in een grote groep gemakkelijker afstand en tussenstaande 'vrienden' zijn.

Maar het blijft moeilijk natuurlijk.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:54

Ooit een bejaarde ruin zien veranderen in een duivel heel het weiland achter een nieuwe merrie aan. Zijn 2 merries vind ie genoeg.was nog een werk om die er wet uit te krijgen in volle galop zat die erachteraan groot weiland ook.

Wij doen ook met draad ertussen eerst.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 11:36

ruitje schreef:
Dus dit is geen post met spijt, maar wel een post waarbij ik aangeef dat dit je denk ik echt moet liggen als stalhouder. Ik denk dat ik echt wel kan zeggen dat wanneer je echt ' te traditioneel ' bent, je het moeilijk hebt met oplossingen zoeken buiten de comfort zone als stalhouder :)

Goed dat je dit aangeeft. Ik heb het idee dat sommige staleigenaren, maar ook stalklanten onderschatten dat je paard in een groep houden andere aanpassingen vraagt dan paarden in een stal houden. Je paard is echt deel van een groep en je kan het dus niet meer volledig individueel benaderen.

Het werkt naar mijn idee ook het beste als de staleigenaar genoeg weet van groepsgedrag en paarden inscharen en als je ook duidelijk regels daarvoor maakt als staleigenaar.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 13:43

Het is natuurlijk ook niet makkelijk, anders was het van oudsher wel meer zo gegroeid.

Mijn paard staat in een heel grote groep (ca.50 paarden), en er komt regelmatig een nieuwe. Ik heb het idee dat dat makkelijker gaat dan in een kleinere groep, misschien omdat de impact van een nieuweling relatief klein is. Het is eigenlijk altijd alleen de nieuweling die de meeste herrie schopt omdat die dingen spannend vindt. De paarden die er al staan zijn wel nieuwsgierig, maar voelen zich niet direct geroepen hun positie te verdedigen.
Er bestaan binnen de groep veel subgroepjes en ook eenlingen. Vaak vindt het nieuwe paard aansluiting bij andere relatief nieuwe paarden en ontstaat er een nieuw groepje. Ik heb het idee dat de paarden van andere groepjes het allemaal wel best vinden zolang hun groepje maar in tact blijft. Als je groep maar uit één groepje bestaat dan is dat veel bedreigender natuurlijk.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 14:05

We hebben jaren al groepen bij elkaar, van 4 tot 25 paarden. Dat gaat altijd prima, wel eens wat strijd links en rechts maar niks geks :) . Onze ervaring daarin is: des te groter des te makkelijker nieuwelingen aansluiting vinden.

Echter, die groepen staan of op een paddock zonder ruwvoer, of op het land. Wij denken dat dat echt het grote verschil maakt.

Wat je nu zag was dat 1 paard de ruwvoerplekken wilde verdedigen( dat heb je niet in de andere situaties) en dat het paard niet ' ver genoeg weg kon' .

Ik moet ook wel zeggen dat we dus nu 3 paarden geïntroduceerd hebben en de andere geen probleem waren hoor :)

Dit was aan het einde dag 1, ik ben gestopt met filmen, zoals op het laatst zo ging het 15 min door. Hij werd in een hoek gedreven en de ijsco bleef slaan en bijten. Ik zie veel en ben geen 'hij moet in bubbeltjesplastic naar buiten' mens :') . Maar dit was niet leuk.

Iemand vroeg hoe zie je het ingrijpen voor je? Ons ingrijpen is toen geweest het land open. ( voordat mensen denken dat Ruitje bedoeld met ingrijpen ik spring ertussen en roep Foei :+ ) Op het land ging het oke, hij mocht dan van de ijsco ook niet bij de andere paarden komen, maar de ijsco liet hem dan wel staan op een bepaalde afstand. Op de paddock bleef hij hem opzoeken.

Na 2/3 dagen was er geen gejaag en getrap meer, maar was de nieuwe nog wel erg buiten de groep en kwamen ze natuurlijk helemaal niet in de stal want er was gras :+

Toen hebben we het land verkleind, op die manier gingen ze op een natuurlijke manier steeds meer bij elkaar staan en ook gebruik maken van de loopstal en de ruwvoer plekken. Terwijl er nog wel zat ruimte was om niet bij elkaar te zijn.

Afbeelding

En vandaag heb ik ze voor het eerst weer 3 uur opgesloten op de paddock. Ik vind wat de ijsco nu doet prima natuurlijk gedrag, de nieuwe kroelt met andere in de kudde en mag ruwvoer eten.

Hier de 2 kemphanen :')

Afbeelding

Conclusie: Wat moet je hebben:

Tijd

En

Ruimte

:D

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 14:13

Dat is idd de (enige?) conclusie.

Fijn!

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 16:24

Echt super leuk om dit te volgen, leuke updates steeds. Heel gaaf ook dat drone beeld. Volgens mij hebben jullie echt een geweldige stal.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 18:38

Ik lees dit topic al een poos mee, wil nu toch even reageren want ik ben benieuwd naar je beweegredenen.
Laat ik voorop stellen dat ik het dapper vind om als pensionhouder zoveel inzage over beleid en plannen te geven, op bokt. Ik zie maar weinig pensionhouders zo open en bloot alles neergooien terwijl dat juist erg interessant kan zijn en wellicht voor andere pensionhouders ook leerzaam!
En dat er gewerkt wordt aan een meer paardvriendelijke vorm van stalling in een regio waar dat weinig te vinden is (als ik het goed begrijp?) vind ik ook zeer positief (en wellicht een gat in de markt :)) ). +:)+

Echter zie ik een aantal zaken waarvan bij mij de nekharen van omhoog zouden gaan staan als pensionklant zijnde en dan vraag ik me toch af waarom er niet voor een betere uitvoering gekozen wordt.
Je hebt het over paarden introduceren in de groep, maar van wat ik zo lees is de introductie niets anders dan een paard in een groep plempen of andersom en maar hopen dat het goed komt.
Of zijn er stappen aan vooraf gegaan die je hier niet hebt genoemd waardoor het daadwerkelijk een introductie te noemen is?
Dat filmpje waarin een groep bij een voor hen vreemd paard het land op wordt gegooid, in volle vaart vond ik niet bepaald een flitsende actie te noemen. Alle respect voor dat nieuwe paard die blijkbaar erg dapper is, want zo'n situatie is ontzettend imponerend te noemen voor zo'n dier alleen, onbekend en op nieuw terrein.
Vervolgens zie ik een ander nieuw paard in een groep gegooid worden waar veel te weinig ruimte is en wat alles behalve goed gaat. Van zo iets kun je als paardenmens van tevoren de risico's wel inschatten, zeker als je de groep zo goed kent als jij claimt.
Waarom dan toch dat risico nemen? Waarom neem je niet daadwerkelijk de tijd voor een goede introductie? Dan is de kans op excessen en blessures een stuk kleiner, het is beter voor de groepsdynamiek en je pensionklanten worden er blij van.
Wat mij ook negatief opviel -wat iemand anders ook noemde- is het gejaag van de paarden die de wei op gaan. Rennen als gekken, smalle bruggetjes waar wederom risico's op ongelukken zijn, sloten die niet afgezet zijn, een paard dat omdraait, terug rent en wordt afgesneden door een quad. Ai!
Ik vind dat alles best heftig te noemen en het zijn zaken die afdoen aan je stal en welzijn terwijl het niet nodig is.
Is dat dan alleen om het werk wat het met zich meebrengt vraag ik me af? Of is er een andere reden dat je daarbij de risico's onnodig opzoekt?