Zorgen maken om wolf...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 16:13

Loretta schreef:
oomens schreef:
Een deel van de problemen met opgegeten vee lossen zichzelf vanzelf op. Als goed afschermen, 's nachts opstallen of permanent toezicht houden op veel plaatsen niet rendabel is, dan zal er vanzelf een hoop minder vee gehouden gaan worden. Scheelt ook weer een hoop mogelijke slachtoffers toch? Iets met als een bedrijfstak niet meer rendabel wordt, dat die dan vanzelf krimpt. Moeten we alleen nog zorgen dat de supermarktschappen dan niet alsnog gevuld worden met goedkope import uit roofdiervrije landen.

Nu snap ik wat de bedoeling is. De veehouderij sector moet van sommigen zo of zo kapot. en daar moet de wolf ze nu bij helpen.

Kapot hoeft zeker niet, maar we produceren nu op een véél grotere schaal dan we zelf ooit op kunnen. Superhandig om tegen bodemprijzen voedsel op de wereldmarkt te kunnen dumpen, maar daar wordt uiteindelijk niemand beter van. Niet de boer die zonder subsidies nog niet eens de kostprijs terugverdient, niet de dieren die in concentraties gehouden worden waarin alleen met kunst- en vliegwerk de gezondheid is te waarborgen, niet de directe omgeving die ondanks luchtwassers en uitrijverboden nog steeds gebukt gaat onder fijnstof en overbemesting, niet de gebieden waar het veevoer geproduceerd wordt ten koste van humane voedselgewassen of natuur, niet degene die zijn lokale markt verpest ziet omdat onze overproductie-om-de-prijzen-laag-te-houden daar gedumpt wordt, en niet ons consumenten in Nederland die door de lage prijzen denken dat het heel normaal is om meerdere malen per week vlees te (kunnen) eten. Kortom: niemand dus.

Dus ja, als de komst van roofdieren een handje meehelpt om de sector weer naar gezondere proporties te helpen, dan is dat iets om van harte toe te juichen.

Paardenfann4

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 17:10

Ik denk niet dat boeren zich uit het veld laten slaan door wolven hoor. Dan sluiten ze hun vee net zo makkelijk dag en nacht op. Dus of je daar nu zo vrolijk van moet worden? Voor dat probleem zal een hele andere oplossing moeten komen, daar gaan de wolven echt niets aan veranderen vermoed ik. Maar die discussie kun je beter in een apart topic voeren. Dit topic gaat over hoe we onze dieren tegen wolven kunnen beschermen in de toekomst.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 17:19

Paardenfann4 schreef:
Dit topic gaat over hoe we onze dieren tegen wolven kunnen beschermen in de toekomst.

Dat, maar ook over de vraag óf we onze dieren moeten beschermen (een x percentage verlies accepteren en eigenaren eventueel financieel compenseren, kan bijvoorbeeld een goedkopere/realistischere oplossing zijn dan alles omheinen en voorzien van beschermingshonden) en zelfs de vraag of we wel de dieren kunnen blijven houden die we nu houden, is een prima ontopic vraag. Allemaal relevant als je het hebt over hoe om te gaan met de komst van de wolf.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 17:28

Bij ons in zweden worden honden/paarden en ander vee ook gepakt. Hier bv een filmpje van een wolf die een jämthund (jacht hond vornamelijk voor elanden) ''lokt'' en dan probeert te verschuren met een tweede wolf. En nee dit is niet nep!

Daarnaast Nederland is klein persoonlijk vind ik te klein voor de wolf maar ja tegenhouden gaat niet! Hier is overigens wel een quota voor jacht op de wolf.

Het zal dus aan de eigenaren van de dieren die buiten leven de verantwoordelijkheid te nemen voor een afrastering die wolven tegen kunnen houden. Dus goede klap stroom, hoog hek, gedeelte ingraven en in de nacht op stal.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 17:31

oomens schreef:
Paardenfann4 schreef:
Dit topic gaat over hoe we onze dieren tegen wolven kunnen beschermen in de toekomst.

Dat, maar ook over de vraag óf we onze dieren moeten beschermen (een x percentage verlies accepteren en eigenaren eventueel financieel compenseren, kan bijvoorbeeld een goedkopere/realistischere oplossing zijn dan alles omheinen en voorzien van beschermingshonden) en zelfs de vraag of we wel de dieren kunnen blijven houden die we nu houden, is een prima ontopic vraag. Allemaal relevant als je het hebt over hoe om te gaan met de komst van de wolf.

Het gaat niet alleen om wolven. Het gaat er ook om dat als er in de toekomst complete roedels komen dat we onze paarden moeten beschermen. Ofterwijl de wolven worden in de toekomst een catastrofe.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 17:34

KarmaChansy schreef:
maar ja tegenhouden gaat niet! Hier is overigens wel een quota voor jacht op de wolf.

Dat tegenhouden niet gaat is voornamelijk een politiek probleem. 150 jaar geleden was dat heel makkelijk op te lossen. Maar anno 2019 loopt alles vast op regeltjes uit Brussel.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 17:35

Dit topic gaat niet over boeren en vlees eten. Er staan zat andere topics hier over op bokt, daar kun je die discussie voeren. Boeren gaan echt hun vee niet opgeven voor de wolven. Dan gaan ze ze gewoon zelf afknallen dat weet ik zeker. Maar dit gaat inderdaad over hoe we onze paarden en andere dieren moeten beschermen tegen roedels wolven in de toekomst.
Hoge hekken hebben maar beperkt nut. Een grote hond niet, die wordt verscheurt door een roedel dus dat is ook een nare dood voor zo'n beest. In de nacht opstallen kan, maar ze jagen ook overdag. Dus dan moeten we onze dieren maar op laten eten en een andere hobby zoeken? Dat is ook sneu voor de wolven, dan hebben ze straks helemaal niets meer te eten.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 18:33

Er is nu ook al een protocol voor overlast veroorzakende wolven. Wolven die een gevaar vormen voor mensen/vee worden nu ook al geschoten. Dat zijn vaak de wolven die als pup zijn gevoerd door mensen en dus niet schuw zijn.
Ik denk dus niet dat we bang moeten zijn dat er straks te veel wolven komen, dan wordt er echt wel ingegrepen omdat ze dan te gevaarlijk worden (en daarmee blijft de rest dus schuw/op zn hoede van de mens)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 18:43

nog leuker wordt het, er wordt zelfs gehoopt dat ook de beer terugkomt, ze komen al dichterbij.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 18:47

Ik vraag mij af wie daar dan op hopen? Mensen die op een flatje wonen of zo?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 18:51

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 19:01

Beren kunnen ook leven van plantaardig voedsel. Het zijn alleseters.Die zouden dus in principe minder gevaar hoeven op te leveren dan wolven.Al denk ik dat Nederland ook voor hen te verstedelijkt is.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 19:23

Paardenfann4 schreef:
Boeren gaan echt hun vee niet opgeven voor de wolven. Dan gaan ze ze gewoon zelf afknallen dat weet ik zeker.

Dat zal vast, maar Nederland is dan gelukkig ook weer zo klein en zo dichtbevolkt dat het vrijwel onmogelijk is om een bekende wolf zomaar te doen verdwijnen en dat ook nog eens stil te houden. Zoiets komt geheid uit, en met de eigenaar achter de tralies kan een boerenbedrijf al helemaal opdoeken.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 19:26

anjali schreef:
Beren kunnen ook leven van plantaardig voedsel. Het zijn alleseters.Die zouden dus in principe minder gevaar hoeven op te leveren dan wolven.Al denk ik dat Nederland ook voor hen te verstedelijkt is.

maar vreselijk territorial gericht en dan zijn ze wel gevaarlijk, want ze dulden nix of niemand in hun gebied...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 19:34

De mensen die tegen de wolven zijn zien alleen de negatieve kanten en een deel draaft heel ver door.. Het kan ook zo zijn dat idd een deel van de boeren stopt of emigreert en dat er dan wel geld is om de omheining te vergoeden, dat er een eerlijke prijs voor de melk/ het vlees betaald word, en dat er wat bewuster naar die dierlijke producten gekeken word. De overheid laat het echt niet gebeuren dat wij moeten importeren terwijl we hier ook kunnen produceren, daar komen dan wel regelingen voor.
Zoals het nu gaat is het ook niet ideaal en er zijn genoeg boeren die stoppen omdat ze de zorgen niet meer willen hebben of het hoofd niet meer boven water kunnen houden.
Ik ben blij dat we hier in een land wonen waar je niet bij voorbaat alles maar mag afknallen omdat jij er misschien last van gaat hebben in ieder geval.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 19:35

Paardenfann4 schreef:

Saddisten hopen daar op

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 19:40

DubbelDun schreef:
https://www.nu.nl/wetenschap/3958967/po ... opa--.html
Er zijn dus meer bruine beren als wolven, we lopen dus al achter ;)

En wat staat daar over één van de de reden dat er nu meer grote roofdieren zijn/komen? "Ook de menselijke trek naar stedelijk gebied pakt gunstig uit voor wilde dieren in het achtergelaten, dunbevolkte platteland."
Met andere woorden: als je veilig in de stad woont heb je er geen last van en kun je je de luxe permitteren te zeggen dat het kwetsbare dieren zijn die beschermd moeten worden.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 19:46

oomens schreef:
Paardenfann4 schreef:
Boeren gaan echt hun vee niet opgeven voor de wolven. Dan gaan ze ze gewoon zelf afknallen dat weet ik zeker.

Dat zal vast, maar Nederland is dan gelukkig ook weer zo klein en zo dichtbevolkt dat het vrijwel onmogelijk is om een bekende wolf zomaar te doen verdwijnen en dat ook nog eens stil te houden. Zoiets komt geheid uit, en met de eigenaar achter de tralies kan een boerenbedrijf al helemaal opdoeken.

Ik weet niet waar jij woont maar dat gaat hier prima lukken hoor. Geen haan die er naar kraait als we hier een wolf afschieten en onder de grond stoppen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 19:46

En die boeren gaan het echt niet van de toren roepen :D

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 19:48

Loretta schreef:
Paardenfann4 schreef:

Saddisten hopen daar op

Nou inderdaad. Wat een dierenliefde allemaal. Dat ze andere dieren verscheuren en leven opeten daar zitten ze niet mee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 19:49

Dat is de natuur....

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 19:57

Oh ja, dan hindert het niks, dat is ook zo. :7

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 20:16

Degenen die hier wolven willen die hebben vast geen paarden of andere weidedieren.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 20:22

Paardenfann4 schreef:
Ik weet niet waar jij woont maar dat gaat hier prima lukken hoor. Geen haan die er naar kraait als we hier een wolf afschieten en onder de grond stoppen.

DubbelDun schreef:

Nou idd! Ik heb zo een flauw vermoeden dat dit op het platteland zichzelf prima oplost. Zo gaat het nu ook al met andere beschermde dieren die overlast bezorgen. Geen haan die erna kraait!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 20:34

troi schreef:
Paardenfann4 schreef:

DubbelDun schreef:

Nou idd! Ik heb zo een flauw vermoeden dat dit op het platteland zichzelf prima oplost. Zo gaat het nu ook al met andere beschermde dieren die overlast bezorgen. Geen haan die erna kraait!

Ze hoeven niet bang zijn dat ik ze verlink als ik iets zou weten. Mijn zegen hebben ze.