Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 13:23

Trui schreef:
ik snap de stelling maar kom zelf uit rotterdam en vind t wel weer oneerlijk om dus eigenlijk te zeggen dat je geen paard mag nemen daar want een stal met veeel weidegang js errug zeldzaam! ik wil ook gewoon een paard als ik t geld en de tijd had. maar volgens de stelling zou dat dus niet mogen omdat ik in de buurt niks met zoveel weidegang heb :)

Ik zou ook heel graag een Border Collie willen, maar ik woon op een appartement en werk fulltime. Moet ik het doen?
Je moet je niet aan strakke regels houden a la 7 uur 59 minuten buiten is slecht, 8 uur en 1 minuut buiten is goed. Je moet je gezond verstand laten spreken. Alleen laten we dat gezond verstand heel snel varen wanneer we echt echt echt iets willen. En dan gaan we redenen bedenken waarom het wel goed is: in de middag kunnen mijn ouders met de Border Collie komen wandelen, in het weekend zal ik een hele namiddag het bos ingaan met mijn Border Collie,....

Lowara

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 13:33

Ik ben het eens met de stelling. Als je een paard wilt houden zul je aan de basis voorwaarden van dat diersoort moeten houden. En vrije beweging vind ik een zeer cruciaal punt waar lang niet alle stallen aan voldoen. Dat iemand bv in het westen woont en daar niet aan kan voldoen lijkt mij niet het probleem van het paard.
Dat men dan toch een dier aanschaffen en die dus in theorie geen paardwaardig bestaan geven is voor mij een teken van egoistisch zijn naar een dier toe.

MAAR.. ik ben niet anti paddock, en vind twee paarden die een lekkere zand paddock hebben en daar mooi lang op mogen staan met hooi, ook een prima alternatief. En dat is vaak wel mogelijk lijkt mij :j

Bij mij staan ze het hele jaar door gemiddeld 8 tot 12 uur buiten ( zomers deels 24 uur). Maar heb wel de luxe van 1,5 hectare weide.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 13:35

Ninx schreef:
Pipodipo schreef:
Nee, Pipodipo stelde dat jouw visie alleen voor jou geldt en dat het jou niks aan gaat wat anderen doen. Jouw mening is ook maar een mening en die wordt echt niet beter als je je er van alles bij gaat sleuren.

Overigens: de treurnis van paarden en pony's die op slechte landjes staan voldoet wel aan de 'eis' van 8 uur minimaal buiten. Die beestjes hebben geen beter heenkomen en zijn ertoe gedoemd. Dat vind ik slecht, maar iedereen die voor buiten is, zal het goed moeten vinden omdat het nu eenmaal aan dat ene criterium voldoet waar dit topic over gaat. Die arme diertjes staan 8 uur buiten en dus mag de eigenaar dat paard hebben.
Hopelijk is het nu duidelijker waarom dit soort topics en stellingen eigenlijk nergens over gaat. Vermakelijk, maar verder nutteloos.

Mijn visie en mening zijn niet van belang.

Wat bewezen heilzaam is voor dieren is van belang. 20 tot 23 uur stilstaan is dat NOOIT.

Nee en 24/7 tot je knieën in de drek staan zonder schuilmogelijkheden ook niet.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 13:37

DatBenIkNou schreef:

En niemand beweert dat

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 13:39

Die van mij komen echt geen 8 uur per dag op de wei. Dat zou voor mijn pony's enorm ongezond zijn.
Maar 8 uur buiten/vrije uitloop vind ik aan de zuinige kant, dat mag zeker meer en wil ik voor mijn pony's ook zeker meer.

Met 2 cushing pony's en 3 andere dikzakken zou dat betekenen dat ze hun werk niet meer fijn uit kunnen voeren omdat ze veel te vet worden. Het zou betekenen dat ze zeker bevangen gaan worden (misschien niet in een week, in 2 weken of een maand, maar de dag dat het gebeurt gaat komen).

Maar die van mij lopen wel 24/7 buiten, met een verhard stuk, met een stuk zand, beschutting, met vriendjes, met verschillende hooi en stro voer plekken. En zomers max een uur of 4 op het land.

Paddock is zo ruim dat er goed gerend kan worden (tot het schuim er op staat als ze echt een dolle bui hebben), dat ik er in kan longeren, lange teugelen en de verzorgmeiden onder het zadel kunnen rijden (mennen is hij te klein voor).
Voeren (hooi en stro in slowfeeders) word gedaan op de verharding en de meeste punten zijn bakken dus dan word er niet eens van de grond gegeten. Dus zand binnen krijgen is ook geen groot probleem (ik vind kort gegraasd gras enger). En voer met verschillende systemen, iedere pony heeft zijn eigen voorkeur (net in een bak, bak met een rooster, net tegen de wand aan, net los bungelend aan de rand van het afdak), zodat ze in verschillende houdingen kunnen eten.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 13:40

Oneens. Ik vind vrije beweging zeker een must, maar 8 uur niet. Hier staan ze zolang de paddock geen vieze bende is snachts buiten van een uur of 8 tot een uur of 9 sochtends, als de paddock te nat is gaan ze overdag een paar uurtjes. Vind ik prima, zo lang ze maar vrij kunnen bewegen en een keer lekker kunnen rennen en bokken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 13:49

DatBenIkNou schreef:

Klopt als een bus, maar daar zouden we dan een apart topic voor kunnen openen om hier het overzicht te bewaren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 13:58

Word een beetje moe van al die betutteling over hoe en wat men met Zijn paard moet doen.... Bemoei je lekker met je eigen paard, wellicht er ook bij jou ,,de betweter,, nog veel te verbeteren valt! en is dat niet in de huisvesting dan wellicht in je verzorging of je rijkunst!

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 14:04

Ik vind het wel een interessante discussie. Voor mij geldt het wel, ik heb me pas aan mijn eerste eigen paardje gewaagd toen duidelijk was dat ze haar veulenleven heerlijk in een stabiele kudde buiten kon lopen, en ik haar ditzelfde kan bieden als ze eraan toe is om samen aan de slag te gaan.

Over de modder - een paard wordt daar imho niks slechter van. Alles in perspectief natuurlijk, maar voor de hoefjes is het zelfs wel goed. Tuurlijk wel icm schuilmogelijkheid, water en genoeg ruwvoer.

Soms denk ik wel eens, al die luxe is voor de baas. Niks mis mee, maar ik wil daarbij mijn paard niet teveel vermenselijken. Met een dikke wintervacht en genoeg eten om zich warm te houden kunnen ze echt wel wat hebben.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 14:08

MamAppelsap schreef:
DatBenIkNou schreef:

En niemand beweert dat

Nou, als je de 8 uur weidegang niet gaat specificeren, zit dat dus wel bij de mogelijkheden....

Dat is het probleem. Er zijn mensen die er principes op na houden van "buiten zijn" maar daarbij het welzijn soms uit het oog verliezen en niet voor condities zorgen dat het buiten zijn prettig en zonder gevaar is.
Een stelling over een aantal uur weidegang gaat daarom enorm mank. Dat mag best naar voren gebracht.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 14:15

Popstra schreef:
Word een beetje moe van al die betutteling over hoe en wat men met Zijn paard moet doen.... Bemoei je lekker met je eigen paard, wellicht er ook bij jou ,,de betweter,, nog veel te verbeteren valt! en is dat niet in de huisvesting dan wellicht in je verzorging of je rijkunst!

Inderdaad, en laat mensen hun kat lekker in een krat houden als ze dat willen. Bemoei je lekker met je eigen dieren. ;)

Ik denk dat er op het gebied van bewustwording toch al veel verbeterd is door zogenaamde betutteling de afgelopen 10 jaar. Kijk bijvoorbeeld naar de opkomst van paddock paradises. Ik vind dat een goede ontwikkeling, want er zijn gewoon veel paarden waarvoor dat een zeer geschikte manier van huisvesten is.

En nee, dat is niet de heilige graal, maar juist omdat er zoveel paarden met verschillende wensen zijn is het goed dat de mogelijkheden voor huisvesting diverser zijn geworden. Meer mogelijkheden tot maatwerk dus, dat vind ik die zogenaamde betutteling wel waard.

Lusitana schreef:
MamAppelsap schreef:
En niemand beweert dat

Nou, als je de 8 uur weidegang niet gaat specificeren, zit dat dus wel bij de mogelijkheden....

Dat is het probleem. Er zijn mensen die er principes op na houden van "buiten zijn" maar daarbij het welzijn soms uit het oog verliezen en niet voor condities zorgen dat het buiten zijn prettig en zonder gevaar is.
Een stelling over een aantal uur weidegang gaat daarom enorm mank. Dat mag best naar voren gebracht.

Die weidegang is puur een foutje in de TT, in de OP wordt dat al genuanceerd.

En natuurlijk moet je je paard ook niet in een paddock vol scheermesjes zetten, dan doe je de positieve effecten die x aantal uur vrije beweging beoogd ook weer teniet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 14:16

swartbeessie schreef:
Soms denk ik wel eens, al die luxe is voor de baas. Niks mis mee, maar ik wil daarbij mijn paard niet teveel vermenselijken. Met een dikke wintervacht en genoeg eten om zich warm te houden kunnen ze echt wel wat hebben.

Ze kunnen ook mishandeling en honger "wel hebben", paarden schikken zich nu eenmaal in hun omstandigheden, of dat nu op stal is of buiten, maar dat betekent nog niet dat het als prettig wordt ervaren. Er is niets mis met enige comfort bieden. Dat is lang niet altijd noodzakelijk, maar het is ook niet zo dat je het altijd maar weg kunt laten onder het mom hij heeft genoeg vacht en genoeg te eten dus de rest van de omstandigheden zijn niet belangrijk.
Het is wel de basis, trouwens, uiteraard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 14:23

swartbeessie schreef:
Over de modder - een paard wordt daar imho niks slechter van. Alles in perspectief natuurlijk, maar voor de hoefjes is het zelfs wel goed. Tuurlijk wel icm schuilmogelijkheid, water en genoeg ruwvoer.

Wacht maar tot je paard last krijgt van mok of zich een peesblessure trekt/glibbert. Dan vind je modder ineens niet meer zo goed.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 14:25

Mmm. Dit is ook lekker discussiëren. Waar zeg ik dat mishandeling prima is?
Uitglijden kunnen beesten ook in een enkel plasje in verder een droog land - ongelukjes gebeuren. En mok heeft oa te maken met weerstand, niet alleen nattigheid.

Terug naar mijn punt:

Ik stel alleen maar dat de basisvoorwaarden om een paard te houden vanuit het paard bekeken moeten worden. Daarbij is het prima om per paard onderscheid te maken - heel goed zelfs. Maar in mijn ogen zijn een heleboel zaken meer voor de baas dan het paard.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 14:27

Ok, we hebben dus inmiddels een setje met minimumeisen bij elkaar gediscussieerd:
- 8 uur buiten
- modder is geen nadeel
- schuilmogelijkheid
- water
- genoeg ruwvoer
- wintervacht

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 14:28

Wat vinden we dan van de stelling: een paard moet voldoende naar buiten kunnen samen met soortgenoten om gelukkig te zijn.

Zo laten we de duur en manier van buiten staan, gewoon afhangen van de persoonlijke behoeften van het paard. :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 14:31

Precies. Veel beter.

Overigens zijn die soortgenoten ook niet altijd handig, maar dat is uitzonderlijk te noemen. Een paard dat niet met soortgenoten kan is feitelijk abnormaal.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 02-11-18 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 14:32

DreamGuide schreef:
Wat vinden we dan van de stelling: een paard moet voldoende naar buiten kunnen samen met soortgenoten om gelukkig te zijn.

Zo laten we de duur en manier van buiten staan, gewoon afhangen van de persoonlijke behoeften van het paard. :)

Dan krijg je weer tig reacties over contactgestoorde beesten. :D

Oh wacht, niet samen is dan al voldoende voor dat paard.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 14:33

Wij hebben inderdaad een paar paarden op stal die écht niet (veilig) met een ander kunnen staan, maar met een draadje er tussen valt er dan vaak alsnog veel te regelen!

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 14:34

Inderdaad mamAppelsap
Waar de meeste als jong paard geen problemen hadden. Maar op pensionstal wel waar ze maar een uurtje buiten komen. Maar nog gaat er geen belletje.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 14:36

Ik heb geen idee van het verleden van die andere paarden, die van mij kan heel makkelijk met anderen naar buiten.
Ik ga geen aannames doen over dingen die ik niet weet.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 14:37

Pipodipo schreef:
Ok, we hebben dus inmiddels een setje met minimumeisen bij elkaar gediscussieerd:
- 8 uur buiten
- modder is geen nadeel
- schuilmogelijkheid
- water
- genoeg ruwvoer
- wintervacht

Waar baseer je dit op? :? volgens mij is juist de consensus dat maatwerk belangrijker is dan welke minimumeis dan ook.
Laatst bijgewerkt door MamAppelsap op 02-11-18 14:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 14:37

enjoymyhorse schreef:
Inderdaad mamAppelsap
Waar de meeste als jong paard geen problemen hadden. Maar op pensionstal wel waar ze maar een uurtje buiten komen. Maar nog gaat er geen belletje.

Onzin.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 14:39

Niet mijn ervaring.
Dus ik zie het niet als onzin.
Laatst bijgewerkt door enjoymyhorse op 02-11-18 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 14:39

MamAppelsap schreef:
Pipodipo schreef:
- 8 uur buiten
- modder is geen nadeel
- schuilmogelijkheid
- water
- genoeg ruwvoer
- wintervacht

Waar baseer je dit op? :? volgens mij is juist de consensus dat maatwerk belangrijker is dan welke minimumeis dan ook.

En waarom is wintervacht een eis? :')