Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 18:34

Henrieke ik heb ruim 6000 kg hooi op jaarbasis voor 2 paarden, zij staan van april tot ergens november overdag op de wei, voor de rest wordt er hooi gevoerd, buiten het weideseizoen om onbeperkt hooi.
Dat zijn in totaal 150 kleine baaltjes hooi en 25 midi balen in folie.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-18 19:00

Henrieke schreef:
Ik heb even een andere vraag, weet niet of dat hier mag maar dan hoor ik het wel.
Hoeveel kleine baaltjes hooi gebruiken jullie ongeveer per jaar voor 2 paarden?
Heb er zelf net 1 aangeschaft dus ben wel benieuwd :-).

260. Ik doe anderhalf etmaal met 1 baaltje (mijn paardjes wegen samen ongeveer 600 kilo) dus daarop gebaseerd zou je uitkomen op 244 stuks. Maar je hebt altijd iets verlies, een minder mooi baaltje of bij voorbeeld laatst een lading waar ze ineens een baal per dag van verstouwden. Heel raar maar het hooi vloog er doorheen. Ook eten die van mij veel meer wanneer het waait. Dus ik rond het iets naar boven af.

Mijn hooimeneer zegt dat áls het nog gaat regenen en het gras nog gaat groeien dat gras veel blad zal hebben en dat het daardoor minder geschikt is voor paarden. Het is dan veel rijker hooi. Op zich voor mijn merrie in de winter geen probleem, ik zou het ook niet erg vinden als er een paar van die baaltjes bij zitten. Dan houd ik die wel voor haar apart. Alleen heb ik het niet zo op septemberhooi :Y)
Laatst bijgewerkt door Koper op 07-08-18 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 19:10

Ik hen van afgelopen september echt prachtig hooi gehad, was heel kruidig en groen.

Nu ook mooie droge baaltjes. Ik voer 20kg per dag voor 2 tinkers.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-18 19:13

Dat is fijn :) Het septemberhooi wat ik had (4 jaar gelden) heb ik allemaal weg kunnen gooien. Één grote schimmelklont is dat geworden. Een eerdere snede van de zelfde boer, op het zelfde moment bezorgd en op de zelfde plek opgeslagen, was wel goed.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 19:57

Die van ons staan met zn 4en 24/7 samen, dus kan niet per paard voeren. We begonnen toen we onbeperkt gingen met veel meer dan nu.

De baaltjes van 2018 zijn mooi zwaar en is echt een mooie oogst geweest. Als het weer veel gaat regenen heb ik altijd wel iets meer verlies, omdat ze dan in de bakken toch iets meer laten liggen. Maar geef dan meer in het huisje en doe minder in de bakken. Nu ook al even gedaan omdat er meer schaduw is bij het huisje.

Ik kreeg net melding via app dat het zo gaat onweren....Ben benieuwd

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 20:01

Wauw! 10 kilo hooi per paard per dag?? Ook in de winter? :wow:
Of is dat op jaarbasis berekend?
Want ik voer in de winter sommige dagen wel 3 balen per dag.
En dat zijn geen banketstaaf baaltjes maar zeker 18/20 kilo per stuk.
1 paard van ruim 650 kilo, een pony van 400 kilo en een mini van 180 kilo ong.
En swinters zijn ze dan echt niet te dik...
Ik heb heb straks ongeveer 7700 kilo hooi op voorraad.
Nu nog wat oude liggen van vorige jaar (stuk of 20)
352 stuks van dit jaar en 4 folibalen van zo'n 350 kg p.st

Edit: hier zou ik dan 9-10 maand mee moeten doen.
Hopelijk groeit er komende maand nog een beetje gras :o
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 07-08-18 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-18 20:20

ClaudiaHS schreef:
Wauw! 10 kilo hooi per paard per dag?? Ook in de winter? :wow:
Of is dat op jaarbasis berekend?
Want ik voer in de winter sommige dagen wel 3 balen per dag.
En dat zijn geen banketstaaf baaltjes maar zeker 18/20 kilo per stuk.
1 paard van ruim 650 kilo, een pony van 400 kilo en een mini van 180 kilo ong.
En swinters zijn ze dan echt niet te dik...
Ik heb heb straks ongeveer 7700 kilo hooi op voorraad.
Nu nog wat oude liggen van vorige jaar (stuk of 20)
352 stuks van dit jaar en 4 folibalen van zo'n 350 kg p.st

Bedoel je mij? Die van mij krijgen ongeveer 8 kilo per voerbeurt (twee voerbeurten per dag). Dat is een gemiddelde, ik stouw gewoon de netten vol. Ze hebben altijd nog iets over, het is een kwestie van bijvullen. Mijn baaltjes zijn rond de 25-28 kilo, van die damesbaaltjes zoals jij hebt heb ik ook wel gehad, daar aten ze ongeveer een baaltje van per dag. Soms iets meer.

De oogst van dit jaar is inderdaad heel mooie kwaliteit. Sinds begin mei voer ik hooi van dit jaar. Overigens was het vorig jaar ook netjes, sinds januari heb ik denk ik 2 of 3 baaltjes verlies gehad. In de baaltjes die ik gisteren heb gekregen ben ik wat zuring tegengekomen maar als dat het ergste probleem is :)
Laatst bijgewerkt door Koper op 07-08-18 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 20:23

Ik reageerde op de post van Mizora :D
Maar ik neem aan dat ze een jaargemiddelde bedoelt.
Dan zou ik met 7700 kilo op het zelfde gemiddelde uitkomen ongeveer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-18 20:25

Ah, okee :D Ik had niet teruggebladerd. Dank voor de opheldering.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 21:24

Ja hooi van 2017 van deze boer was van gelijke kwaliteit als nu. Maar wel zijn ze nu goed zwaar.

Ik vulde ook weleens de ene dag 2 en de andere dag 3 baaltjes, maar momenteel is het vaak maar 2 halve baaltjes, omdat we 2 soorten hebben altijd. Laatst 2 hele balen gegeven en was nog over. Ze zijn de laatste periode een stuk rustiger met eten.
En eigenlijk letten we er verder niet echt op, want we willen gewoon dat ze kunnen eten en kunnen toch niet tegen alle 4 zeggen wie hoeveel mag. Als ze apart zouden staan en ik zou 6x per dag voeren, zou ik kunnen wegen. Nu niet.

Als ze een dag slecht hebben gegeten of niet alles op is, laat ik weleens alles zo, zodat ze echt de restjes op moeten eten en dat gebeurt dan ook netjes. We komen 2x daags.

Enige nadeel is dat de touwtjes echt heel strak zitten. Krijg ze amper nog opgepakt zonder mn vingers kwijt te raken. Maar als dat het probleem is bij mooie zware baaltjes...............Je moet wat voor die dieren over hebben he

Careri18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 21:25

16 kg voor pony's? Vind je het gek Koper dat ze zo onwijs vet zijn? Dat kreeg mijn paard die behoorlijk werkte van 1.75 nog niet per dag!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-18 21:26

Mijn merrie wordt gauw te dun, vooral in de winter :)

Careri18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 21:28

Koper schreef:
Mijn merrie wordt gauw te dun, vooral in de winter :)

Die vos die zo kreupel is niet..........die heeft een overgewicht waar je u tegen zegt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-18 21:32

Hij beweegt momenteel ook wat minder :+

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 21:57

Ik weeg nooit, geef gewoon en tja ze zijn nu ook te dik, rijd al 2 maanden niet meer en het beetje gras is suikerrijk....maar vind het zooooo vervelend dat ze zich vevelen en overdag binnen staan vanwege de hitte, dat ik ze laat eten....en ik denk ook dat ze met minder toe kunnen..

Echt dilemma, dikke paarden en toch hooi geven elke 4 uur..ben altijd bang voor koliek of maagzweren. Elke keer als ze me horen weer die humper of hinnik en dan ga ik overstag, weer een halve plak....

Slechte moeder, zo zullen ook de ovesitas kids gemaakt worden.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:00

Tancreda4 schreef:
Geen garantie qua balen? Hier worden ze teruggenomen als ze rot zijn gelukkig.

Yep. Elke keer garantie

Niet goed geld terug of omgeruild.

Helaas komen ze hun woord niet na en zit ik ermee. Zowel met het geld kwijt, als geen hooi en maar zien dat ik de rotzooi afgevoerd krijg. Extra werk en kosten.

1e jaar een Belg (ellende)
2e jaar een Nederlander (weer ellende)
3e jaar een Duitser (lijkt oke....)

Ervoor altijd kleine pakjes gehad. Elke week een trailer vol (40)
En soms een lading opgekocht van het land of laten leveren.
Veel opslagplek nodig. Max 500 te bergen.
Altijd onzekerheid. Woord houden gebeurt helaas vaak niet.
Daarom over op hooi in plastic. Gelijk de hele jaarvoorraad en kan buiten opgeslagen.
Nadeel je ziet niet wat in de plastuc zit en helaas veel oneerlijke mensen als het geld betaald is.

Careri18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:02

Indestal schreef:
Ik weeg nooit, geef gewoon en tja ze zijn nu ook te dik, rijd al 2 maanden niet meer en het beetje gras is suikerrijk....maar vind het zooooo vervelend dat ze zich vevelen en overdag binnen staan vanwege de hitte, dat ik ze laat eten....en ik denk ook dat ze met minder toe kunnen..

Echt dilemma, dikke paarden en toch hooi geven elke 4 uur..ben altijd bang voor koliek of maagzweren. Elke keer als ze me horen weer die humper of hinnik en dan ga ik overstag, weer een halve plak....

Slechte moeder, zo zullen ook de ovesitas kids gemaakt worden.

Koop voor de helft van wat je voert vogeltjes hooi, zit geen zak in, maar is wel buikvulling.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:11

Dat heb ik wel eesn gedaan, waa geen oppbest spul en ze aten ee niks veidem van....mospesr naar stort , e
Was eem groot pak

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 23:06

Careri18 schreef:
16 kg voor pony's? Vind je het gek Koper dat ze zo onwijs vet zijn? Dat kreeg mijn paard die behoorlijk werkte van 1.75 nog niet per dag!

8kg per pony volgens mij, niet 16.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 23:11

Ik doe ongeveer 3 weken met een grote baal. Denk dat dat iets van 450/500 kg is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 23:15

Ik heb 2 soorten en ze pikken duidelijk het rijke hooi er als eerste uit. Dan hebben ze nog wat hooi om van te knabbelen liggen en af en toe gooi ik ene plakje stro neer in het huisje.

Hier heeft het lang geduurd, maar uiteindelijk staan ze heel relaxed met onbeperkt en zijn ze niet meer te dik. Ik heb wel steeds moeten inspringen als dat wel gebeurde. Extra laten bewegen, mn hb/ir ruin een graasmasker om etc. ( die kan ook niet veel meer in het werk )

Het is wel een enkele keer gebeurt door miscommunicatie dat ze even zonder hebben gestaan en overal alles op was tot laatste sprietje. Maar normaliter kijk ik 's ochtends en als ze overal nog wat kunnen vinden, mogen ze best hun best doen. Nieuw hooi vinden ze altijd erg lekker, dus staan ze wel graag van te eten. Uit een vol net gaat ook makkelijker.

In de wei weet je ook niet precies hoeveel je paard eet. Mensen zeggen altijd, mijn paard staat altijd te eten, maar je ziet ze niet 24 uur. Die van ons eten samen, dus er moet genoeg voor alle 4 zijn. Maar ik zie ze ook heel veel rondlopen in de tijd dat ik er ben, rusten, kroelen, zich met mijn werk bemoeien en nieuwsgierig zijn........

Alleen in de winter wil ik mn merrie van 25 weleens apart voeren. Dan krijgen ze allemaal wel wat bij, maar zij ietsje meer en dat kost dan ook iets meer tijd. Ze geeft anders alles aan de shet, dus dat gaat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 23:42

GDG schreef:
Careri18 schreef:

8kg per pony volgens mij, niet 16.

16 kilo hooi in totaal voor 600 kilo pony is behoorlijk flink, zeker als het over sobere rassen gaat (IJslander en Shetlander), helemaal als de grootste al obees is.

Mijn Andalusier van 520 kilo krijgt in de winter dagelijks 10 kilo voordroog (getest, vrijwel suiker- en energievrij) waarvan 80% in een slowfeeder en 20% op de grond zodat hij altijd voer te beschikking heeft, en zelfs daar moet je soms al naar de ribben zoeken... :x
Als ik het recept van Koper zou volgen en hem 14 kilo per dag zou voeren dan kon ik hem omrollen, zelfs met zulk arm voordroog als wij op stal hebben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 23:56

Dat is ook echt wel veel. Vraag me ook af of een pony dat ook kan opeten in 24 uur. Als ik het even bij ons uitreken, gaan ze dat nooit wegwerken. En mijn ene ruin is echt snel te dik, maar krijgt dat niet voor elkaar.
Hoe makkelijk het weg eet en hoe dik ze ervan worden ligt ook wel aan je ruwvoer, maar dan zouden ze echt niks anders doen dan continu eten. Dat doen die van ons niet. ze spelen, eten, lopen, slapen, rusten, kroelen. Hebben het best druk naast het eten...

In principe geven wij ook 2x, maar het is 's ochtends nooit op, dus ik geef niks meestal. Heel soms haal ik 1 net weg of geef ik expres wel of niet in het huisje of juist in de bakken. Kijk een beetje wat ze zelf hebben gedaan. Als ze naar mijn idee teveel stil hebben gestaan bij het huisje, vul ik die niet en moeten ze de bakken maar leegeten. Maar zoals nu geef ik ze wat meer de kans om in de schaduw te eten.

Wordt het wel gewogen? Soms lijkt iets meer of minder dan dat het is. Ik weeg ook niet wat ik ze geef, maar weet wel wat de balen wegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 00:15

Mijn paard krijgt dat wel op als hij de kans krijgt. Met de hittegolf de afgelopen weken dronk hij op een gegeven moment te weinig, en om de dorstprikkel te stimuleren zette ik zijn hooinet open zodat hij vrije toegang had, want meer droog voordroog eten zorgt voor meer dorst. In zijn hooinet zit altijd voor 2 dagen hooi en dat was ineens in 1 dag leeg. :+

Daarom is de slowfeeder ook zo'n lifesaver voor paarden en pony's die geen rem hebben: kleine gaatjes gemaakt met dikke koorden en je paard heeft altijd hooi zonder obesitas. En het scheelt veel geld en opslagruimte als je je paarden niet vetmest maar ze gewoon precies voert wat ze nodig hebben. ;)

Careri18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 00:44

xyzutu2 schreef:
GDG schreef:

Mijn Andalusier van 520 kilo krijgt in de winter dagelijks 10 kilo voordroog (getest, vrijwel suiker- en energievrij) waarvan 80% in een slowfeeder en 20% op de grond zodat hij altijd voer te beschikking heeft, en zelfs daar moet je soms al naar de ribben zoeken... :x
Als ik het recept van Koper zou volgen en hem 14 kilo per dag zou voeren dan kon ik hem omrollen, zelfs met zulk arm voordroog als wij op stal hebben.

Volgens de norm weegt een paard van 170 600 kg, geen pony die bij die norm komt