Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kendra schreef:Heleennn schreef:De stukken bij ons waar geen paarden op lopen zijn wel gewoon vrij mooi groen, je ziet natuurlijk wel dat het gras lijdt onder de droogte maar sinds een paar dagen worden de stukken waar wel paarden op staan gesproeid om die nog te 'redden'.
Hoe sproei jij Heleennn? Wij overwegen een nacht te gaan rijden met een vacuümtank en dan een paar stukken echt te doordenken met water uit een kanaal hier uit de buurt. Sproeien lijkt me zo zinloos als het 5 mm per dag verdampt.
laetitia schreef:Dank voor de uitleg. Het lijkt zo onschuldig, omdat het veel weg heeft van hooi. Maar schijn bedriegt dus..
Heleennn schreef:Op onze stal sproeien ze met van die landbouw-sproeiers. Staat gewoon op pootjes en draait helemaal rond zijn as en weer terug. Daar moet je wel best een dikke slang op aansluiten en niet gewoon een tuinslang want dan is de hoeveelheid water inderdaad vrij nutteloos. Het is een tuinsproeier maar dan 'on steroids' zeg maarBeetje vage uitleg, ik zoek ook even een foto. In één keer een hoop water heeft niet zoveel zin denk ik, ik merkte dat bij de eerste keer sproeien het water gewoon in plassen bleef liggen omdat de grond het niet aankon. Dus nu trekt het eigenlijk pas echt in de grond.
edit: zoiets is het op onze stal geloof ik, niet zo duur dus https://www.deweidewinkel.nl/drinkwater ... eiers.html
Floortz schreef:laetitia schreef:Dank voor de uitleg. Het lijkt zo onschuldig, omdat het veel weg heeft van hooi. Maar schijn bedriegt dus..
Nou, dat lange uitgebloeide gele gras is zo dood als een pier. Daar groeit niets meer uit en het knapt af zodra je eraan zit. Het gras groeit weer vanuit het groeipunt laag bij de grond. Echt niet vanuit de gele toppen. De maar is, dat kort gras dus wél heel fructaanrijk is, net zo hoog als in het vroege voorjaar. Bekijk de grasmonitor van agrifirm maar eens. Het is dus wél oppassen met het korte gras, maar als je zoals hierboven hoog droog hooi op stam hebt kunnen ze daar over het algemeen prima op. Dat bevat vezel/cellulose genoeg.
laetitia schreef:Het gaat om een weide met hoog dor gras. Heeft lange tijd rust gehad dus heeft hoog kunnen groeien.
lindar1985 schreef:En wat doen jullie dan om de fructaan 'inname' te verkleinen.
In het voorjaar doe ik ze meestal snachts op de wei. En overdag op de track.
Maar weet niet of dat nu zou helpen?
Is het echt nodig om maatregelen te nemen? Of valt het wel mee?