Problemen weide met droogte?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lindar1985

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 11:38

En wat doen jullie dan om de fructaan 'inname' te verkleinen.
In het voorjaar doe ik ze meestal snachts op de wei. En overdag op de track.
Maar weet niet of dat nu zou helpen?
Is het echt nodig om maatregelen te nemen? Of valt het wel mee?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 11:48

Kendra schreef:
Heleennn schreef:
De stukken bij ons waar geen paarden op lopen zijn wel gewoon vrij mooi groen, je ziet natuurlijk wel dat het gras lijdt onder de droogte maar sinds een paar dagen worden de stukken waar wel paarden op staan gesproeid om die nog te 'redden'.

Hoe sproei jij Heleennn? Wij overwegen een nacht te gaan rijden met een vacuümtank en dan een paar stukken echt te doordenken met water uit een kanaal hier uit de buurt. Sproeien lijkt me zo zinloos als het 5 mm per dag verdampt.

Op onze stal sproeien ze met van die landbouw-sproeiers. Staat gewoon op pootjes en draait helemaal rond zijn as en weer terug. Daar moet je wel best een dikke slang op aansluiten en niet gewoon een tuinslang want dan is de hoeveelheid water inderdaad vrij nutteloos. Het is een tuinsproeier maar dan 'on steroids' zeg maar :+ Beetje vage uitleg, ik zoek ook even een foto. In één keer een hoop water heeft niet zoveel zin denk ik, ik merkte dat bij de eerste keer sproeien het water gewoon in plassen bleef liggen omdat de grond het niet aankon. Dus nu trekt het eigenlijk pas echt in de grond.

edit: zoiets is het op onze stal geloof ik, niet zo duur dus https://www.deweidewinkel.nl/drinkwater ... eiers.html

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 12:45

Heb net weer gekeken wat de voorspellingen doe voor de komende week, gisteren was het nog dagelijks regen, variërend van 2 mm tot iets wat echt tot nut was, nu is het weer terug gedraaid naar zo goed als niets, druppel op een gloeiende plaat zeg maar. Ik sproei maar vrolijk door.
De paarden zijn gisteren van wei gewisseld, de wei die ze nu kaal hebben is direct met de sproeier gedaan de hele dag, die begint nu al weer wat groen op te trekken, de wei waar ze nu in staan hebben ze voorlopig gras genoeg, op sommige stukken staat het fris groen tot aan hun knieën.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 12:54

Gister een en ander gezien en gesproken, maar iedereen verwacht toch wel dat we straks met veel mensen mogen zeuren en er echt schaarste komt. Al zou het aanbod nu gelijk blijven ( wat niet meer kan ) dan wordt de vraag hoger, omdat mensen niet zelf kunnen hooien, er gras verloren is etc. Zelfs uit andere landen wordt lastig. Sowieso kunnen grote stallen vaak groter inkopen en beter deals sluiten en dan wordt het voor de particulier lastig. Maar zelfs de stallen zullen last gaan krijgen.

Een aantal mensen hebben het dorre gras gemaaid en geven het op een bult in een kale wei en laten andere wei(des) omhoog komen in combinatie met sproeien en hoop op de regen van volgende week.

Omdat het najaar steeds redelijk zacht is geweest, is het dan nog misschien mogelijk om ene keer te maaien, maar dan kun je er wel vanuit gaan dat alles verpakt gaat worden.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 13:00

laetitia schreef:
Dank voor de uitleg. Het lijkt zo onschuldig, omdat het veel weg heeft van hooi. Maar schijn bedriegt dus..

Nou, dat lange uitgebloeide gele gras is zo dood als een pier. Daar groeit niets meer uit en het knapt af zodra je eraan zit. Het gras groeit weer vanuit het groeipunt laag bij de grond. Echt niet vanuit de gele toppen. De maar is, dat kort gras dus wél heel fructaanrijk is, net zo hoog als in het vroege voorjaar. Bekijk de grasmonitor van agrifirm maar eens. Het is dus wél oppassen met het korte gras, maar als je zoals hierboven hoog droog hooi op stam hebt kunnen ze daar over het algemeen prima op. Dat bevat vezel/cellulose genoeg.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 13:06

Heleennn schreef:
Op onze stal sproeien ze met van die landbouw-sproeiers. Staat gewoon op pootjes en draait helemaal rond zijn as en weer terug. Daar moet je wel best een dikke slang op aansluiten en niet gewoon een tuinslang want dan is de hoeveelheid water inderdaad vrij nutteloos. Het is een tuinsproeier maar dan 'on steroids' zeg maar :+ Beetje vage uitleg, ik zoek ook even een foto. In één keer een hoop water heeft niet zoveel zin denk ik, ik merkte dat bij de eerste keer sproeien het water gewoon in plassen bleef liggen omdat de grond het niet aankon. Dus nu trekt het eigenlijk pas echt in de grond.

edit: zoiets is het op onze stal geloof ik, niet zo duur dus https://www.deweidewinkel.nl/drinkwater ... eiers.html

Thnx, die hebben wij! Daar sproei ik de bak mee...met pomp, dus dat kan.
Ik ga even nadenken, volgens mij zit er nog ergens een put in de wei.
Voordeel is dat ik mezelf kan redden.
Met de tank loopt er trouwens niks weg, je moet gewoon langzaam rijden en breed sproeien. Op zand wil dat prima.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 13:11

Floortz schreef:
laetitia schreef:
Dank voor de uitleg. Het lijkt zo onschuldig, omdat het veel weg heeft van hooi. Maar schijn bedriegt dus..

Nou, dat lange uitgebloeide gele gras is zo dood als een pier. Daar groeit niets meer uit en het knapt af zodra je eraan zit. Het gras groeit weer vanuit het groeipunt laag bij de grond. Echt niet vanuit de gele toppen. De maar is, dat kort gras dus wél heel fructaanrijk is, net zo hoog als in het vroege voorjaar. Bekijk de grasmonitor van agrifirm maar eens. Het is dus wél oppassen met het korte gras, maar als je zoals hierboven hoog droog hooi op stam hebt kunnen ze daar over het algemeen prima op. Dat bevat vezel/cellulose genoeg.

Het gaat om een weide met hoog dor gras. Heeft lange tijd rust gehad dus heeft hoog kunnen groeien.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 13:22

Ik zou gewoon naar mn eigen paarden blijven kijken. Bij hele gevoelige paarden het zekere voor het onzekere nemen en anders wat graastijd beperken of iets anders aanbieden.

Ik vind het best gedurfd dat mensen nu hebben gemaaid en het op ene grote hoop aan paarden aanbieden. Ik snap dat ze geen oplossing zien, want weides waren geel, andere kaal, dus wat moet je?

Een boer vertelde me dat een goede grasmat die genoeg rust krijgt ook meer kan hebben. Als de wortels goed diep zitten, krijgen die langer water dan het oppervlakkige gras. Gras met diepe wortels wordt ook minder snel kapot gelopen en komt altijd weer snel op. Daarom is vooral de regelmaat van besproeien belangrijk, zodat het echt de grond in gaat.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 13:30

laetitia schreef:
Het gaat om een weide met hoog dor gras. Heeft lange tijd rust gehad dus heeft hoog kunnen groeien.

Net als op de foto bij Mirgino; daar kunnen ze prima op. Desnoods overdag eraf halen en 's nachts de wei aanbieden. Hier is het net zo hoog, of hoger en overdag zet ik ze in de schaduw, en 's nachts mogen ze grazen. Ze krijgen alleen wel een gevulde buik van al die droge meuk.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 13:43

Let er wel op dat ze niet dat korte gras tussen het lange gras uit gaan eten. Dat korte gras is namelijk zoet en eiwitrijk, het is dus zeer smakelijk. Het lange gras is zeer schraal en vezelrijk, dat vinden de meeste paarden minder lekker.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 14:38

lindar1985 schreef:
En wat doen jullie dan om de fructaan 'inname' te verkleinen.
In het voorjaar doe ik ze meestal snachts op de wei. En overdag op de track.
Maar weet niet of dat nu zou helpen?
Is het echt nodig om maatregelen te nemen? Of valt het wel mee?

Ik wissel af met een koppel overdag en een ander koppel snachts. Rest Vd dag staan ze op de zandpaddock met hooi

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 17:40

Ik heb de mijne op de paddock met hooi gezet. Veulen trekt anders gras met zand uit de grond en eet het op, heb geen zin in zandkoliek.

Het lijkt wel dat ze de regen weer een week hebben opgeschoven. -O-

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 09:31

Hoe kan je sproeien als je een grondwaterpomp hebt? is daar materiaal voor,dat je de pomp eraf schroeft en dat je dan iets anders erop kan zetten.Of bestaat dat niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 09:57

gohya schreef:
Hoe kan je sproeien als je een grondwaterpomp hebt? is daar materiaal voor,dat je de pomp eraf schroeft en dat je dan iets anders erop kan zetten.Of bestaat dat niet?

Als je de pomp eraf schroeft komt er geen water omhoog :') aan de pomp kun je slangen en een sproeier bevestigen..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 10:34

Oke ik wist niet dat er aansluitingen en slang waren voor op een waterpomp.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 11:20

Bij ons hebben ze daar aansluitingen opgemaakt zodat ik een slang kan aansluiten. Of ik kan kranen open draaien dat de bak wordt beregend.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 11:25

Ik huur een stuk land op een boerderij. Dit stuk heb ik opgedeeld in 4 en nu helemaal open gegooit. Het is dor en geel, staat geen groen meer. Terwijl ik voorgaande jaren altijd wel wat over had. Ik voer nu dus bij, gras wat de koeien krijgen gevoers. Die staan nu ook nog binnen omdat er geen gras is om de boerderij heen. Maar de boer maait nu dus een land wat verder weg is maar gaf gisteren ook aan dat dat nog een week kan, max. Dan is t op. Gelukkig is er wel al hooi en ga ik dat maar voeren, ookal is dat voor de winter. Pfff vind t wel lastig hoor dit jaar. Maar kont vast wel goed. Hier op t eiland mag niet gesproeid worden door de boeren, nooit niet. Maar dit jaar is t extreem droog.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 23:17

:roll: pfff....de regenkansen voor volgend weekend zijn alweer verdampt...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 23:42

Ja het blijft maar opschuiven... gelukkig na morgen minder warm. Maar er groeit geen spriet zo.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 08:09

als je nu bij buienradar kijkt, valt er de komend 2 weken niets..
Klein dipje qua temperatuur dit weekend, daarna weer steeds ca. 26 graden.
Het is een mooie zomer, dit is lang geleden (maar goed ook..)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 08:17

Klopt heb ik ook al gezien, in de tekst hebben ze het nog wel over regen en onweer mn in het oosten van het land. Ik denk dat het zo plaatselijk gaat vallen dat hen nog niet te voorspellen is waar het gaat vallen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 08:21

Het zal vast wel weer goed herstellen allemaal, maar het is wel echt extreem droog zeg, heel raar om de wei zo te zien veranderen. Ik heb gelukkig mijn hooivoorraad al binnen en qua voordroog heb ik een aantal pakken meer besteld dan andere jaren want ik ga ervan uit dat ik eerder door mijn hooi heen zal zijn door het bijvoeren de komende tijd (en minder gras over zal hebben in de winter). Dan zal het wel goedkomen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 13:02

pffff... hebben jullie de weersvoorspellingen gehoord voor volgende week?
Geen drup regen en mogelijk zelfs nog warmer als nu....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 13:08

Ja waardeloos...
Alles is droog en stoffig...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 13:13

Hier midden NL blijft het de komende 2 weken ook nog droog en inderdaad, volgende week ook weer bloedjewarm.
Zou eerst na vandaag wat gaan regenen maar helaas niet. Leek me wel fijn, paar daagjes regen en dan weer mooi weer. We zullen nog moeten door bijten.
Wat ik overigens niet snap, ik zie best wat mensen die een flink tijdelijk zwembad neerzetten en deze ook tot de nok vullen met water. Mag dat wel? Dat zijn namelijk best wat liters! Ik bedoel, sproeien is nu her en der verboden.