Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 08:30

En dan na de storm wel een mooie zonsopgang:

Afbeelding

Straks maar eens kijken wat de schade is.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 08:48

Anke schreef:
Fabster schreef:
Die winterdip heb ik ook wel. Alles duurt 3x zonlang, ben constant moe en heb spierpijn van het werk en de leuke dingen schieten er bij in.

Ja dat dus.....

Gelukkig wordt het vanzelf weer lente. Zo denk ik dan maar.

Even een vraag voor de menners onder ons: kunnen jullie de ponies alleen inspannen en er mee op pad gaan? Ik ben zelf een pony voor de kar aan het zetten (ok, het is echt een 10 jarenplan), maar heb daar altijd iemand bij nodig. En aangezien ik die iemand (meestal) niet heb, duurt het dus lang voordat er steeds iets gebeurt.

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 09:03

Moet nog 12 pagina's bijlezen.
Maar was vanochtend 2 van de 4 kwijt.
Zo na de storm best wel schrikken. Alles was nog heel, had net nieuwe draden gezet, niets open of stuk. De shet en ezel waren erg rustig. Dus waar hingen de 2 grote uit. Kijk je ook niet zomaar even overheen.

Ze hadden zichzelf opgesloten in de stal. Waarschijnlijk de deur open geschuurd en daarna in het slot gewaaid.
De schade was alleen oude voerzakken en mest. De zadels lagen nog netjes.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 09:07

Ja Fabster, ik kan mijn pony zelfstandig inspannen. Vrijwel altijd staat Hilary ernaast, maar doe ik het volledig zelf.
Hoe? Ik leg de bomen van mijn wagen op de grond. Pony parkeer ik ernaast en laat ik dmv wijken voor druk over de boom stappen. Ik blijf aan de voorkant staan. Staat ze goed tussen de bomen dan beloon ik met een stemklik en een brokje (we doen clickertraining).
We kunnen ook achteruit inparkeren tussen het lamoen. Maar zijwaarts gaat sneller :)

Vervolgens ga ik naast de schoft staan, pak de leidsels op maat en dan pas til ik het lamoen op. Ik ben groot, pony is klein. Dus ik kan aan 1 kant blijven staan en de lichtogen door het lamoen halen.

Ik heb overal veiligheidssluitingen en ben dus met twee minuutjes klaar. Pony blijft braaf stilstaan en ik blijf altijd contact houden op de leidsels. Als ik klaar ben dan krijgt pony nogmaals een stemklik en een brokje. Dan loop ik rustig naar de kar, ga zitten en dan blijft pony relaxt wachten tot ze mag vertrekken.

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 09:20

Ik heb malibu in het verleden ook voor de kar beleerd. Inspannen deden we ook wel alleen. Net als sakvis benoemt zette ik hem er ook dmv achterwaarts gaan ertussen. Alles vast, opstappen en gaan. Ik heb het nu al een lange tijd niet meer gedaan maar ik kwam van de week wel in de verleiding om het tuig te kopen van een vriendin. Maar dan heb ik ook nog geen kar dus heb het idee maar weer losgelaten. Komt ook omdat ik wel op de kar kan zitten met mijn pootje denk ik. Maargoed, inspannen en kar klaarzetten op krukken wordt hem ook niet dus pech gehad. Dan maar naar de paarden staren vanaf de bank. Hier is voor zover ik weet alles nog heel. Ook de andere helft van de rijbaan is blijven staan dus dat is fijn! Want palen zijn al besteld en dan kan er een begin gemaakt worden met het herstellen van de bakrand.

Wat leuk engel daar worden we blij vanAfbeelding
Laatst bijgewerkt door Zosamaja op 24-02-17 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 09:20

Tnx Sakvis. Dat zijwaarts is een goeie tip. Dat ga ik ook proberen. Ik heb zelf een waardeloos tuig, eigenlijk. Van nylon en het was goedkoop. Ik wou nog niet in een duur tuig investeren, omdat ik niet wist of ik het wel leuk zou vinden. Die snelsluitingen klinken handig. Heb je daar toevallig foto's van? Mss kan ik iets fabriceren.

Die foto, Pauline! _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 09:43

Afbeelding

Links zie je snelsluitingen Fabster.

Zou ik niet zelf gaan fabriceren, het hele systeem is juist dat ze met 1 beweging los te maken zijn....
Voor 3 tientjes heb je geloof ik een setje, of het moet veel duurder zijn geworden door de jaren heen.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 09:56

Inderdaad, dat zijn snelsluitingen. Je hebt ze in allerlei maten en je hebt ook verschillende maten nodig.
Ik heb een setje voor mijn strengen en een setje voor de broek. Daarnaast heb ik een tuig met veiligheidslichtogen en heb ik de staartriem ook met een musketon vastzitten.
Het voordeel aan dit soort sluitingen is dat je ze altijd los krijgt. Het maakt niet uit hoeveel spanning erop staat, je krijgt ze los.
Ik heb één keer mijn kar om laten slaan (het was mijn eigen stuurfout). Kar lag plat, pony stond recht. Tuig stond flink op spanning, het zakmes was al gepakt. Maar uiteindelijk het tuig zo los kunnen klikken.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 10:06

Laat ik Ook eens onder mijn steen vandaan komen dan!
Lang niet gepost hier.

Beetje roerige tijd gehad, wellicht nog wel bekend. Inmiddels nieuwe liefde gevonden. Hij heeft eigen grond dus tzt zal het echt paarden aan huis zijn ipv paarden bij ouders :)

Met de paarden dus alles goed verder. Karev heeft begin van het jaar bloed geplast. Nou ja bloed niet maar wel met bloed er door. Geen duidelijke reden voor gevonden en is ook zo weer over gegaan.

Toet heb ik even advies voor nodig. Ze valt vrij makkelijk af swinters. Ze krijgt 24/7 voordroog. Verder handje muesli en vitalbix. Zou voldoende moeten zijn voor een shet. Ontwormd en tandjes zijn ok.
Nu de rui begint valt ze makkelijk terug in gewicht.
Maar ik wil dat sobere lijfje ook niet teveel vol proppen met vanalles.
Hebben jullie nog tips.

Ze is nu van lekker bolletje naar ribben met gemak te voelen (zien niet ivm veel haar ) gegaan in 3 wk tijd

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 10:26

hypos schreef:
Moet nog 12 pagina's bijlezen.
Maar was vanochtend 2 van de 4 kwijt.
Zo na de storm best wel schrikken. Alles was nog heel, had net nieuwe draden gezet, niets open of stuk. De shet en ezel waren erg rustig. Dus waar hingen de 2 grote uit. Kijk je ook niet zomaar even overheen.

Ze hadden zichzelf opgesloten in de stal. Waarschijnlijk de deur open geschuurd en daarna in het slot gewaaid.
De schade was alleen oude voerzakken en mest. De zadels lagen nog netjes.

Pfoe dat is schrikken, 'k zou een hartverzakking krijgen als 'k mijn beesten niet meer vond :') gelukkig vals alarm!

Hier valt het mee, een paar dikke takken op het stroomdraad gevallen maar niks gebroken.

Drie van de vier paarden staan hier ook niks te doen. Twee zelfs permanent niks (pensioen en D-pony van mijn zus, die we hebben meegenomen omdat ze er zelf niet voor kon zorgen - is verhuisd). Ik bekijk de paarden echt als mijn honden of konijnen ofzo, dus "niks staan te doen" maakt niet uit, verzorg ze met evenveel liefde. Al sta ik soms ook te vloeken als het werk een beetje veel wordt allemaal :)

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 10:33

Jullie gaan zo onwijs hard . Ik moest zóveel bijlezen :oo

Karev ik zou bietenpulp voeren. Dat gebruik ik als ze teveel invallen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 10:33

Wij tuigde de pony gewoon helemaal op als hij aan het halster stond en dan de kar er achter, ook nog aan het halster en als laatste ging het hoofdstel in , teugels er aan en dan rijden.
Of je nu zadelt of de kar er achter doet, zolang ze vast staan, moet dat niet uitmaken.
Hier wel de ruimte om van daaruit ruim te draaien en weg te lopen.

Hier was er alleen een zeil het bos ingewaaid, verder heb ik nog niks kunnen vinden.
Nu een zonnetje.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 10:40

spatter schreef:
Wij tuigde de pony gewoon helemaal op als hij aan het halster stond en dan de kar er achter, ook nog aan het halster en als laatste ging het hoofdstel in , teugels er aan en dan rijden.
Of je nu zadelt of de kar er achter doet, zolang ze vast staan, moet dat niet uitmaken.
Hier wel de ruimte om van daaruit ruim te draaien en weg te lopen.

Zo doe ik het ook.. ik doe wel het hoofdstel al in voor ik de kar eraan hang en zet hem dan aan het hoofdstel vast.. het is een halsterhoofdstel dus ideaal daarvoor.. mocht ik geen halsterhoofdstel hebben dan zou ik een halster over zijn hoofdstel heen aan doen denk ik..

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 10:41

Wij hadden een blaadje van het bedrijf van de buren in de wei :+

Oef ik zou me inderdaad ook helemaal dood schrikken hypos!

Ik heb een keer gezien hoe ze Joppe op de manege voor de kar zette. Eerst op de wasplaats alles er op, incl hoofdstel en buiten de kar er achter. Maar hem kun je ook niet voor de kar optuigen volgens mij, hij wilt dan al gaan lopen.

Heb Kitty even bij de jonkies gezet. Grote baas mag even op gaan voeden. Ze worden stront vervelend. Hmpf... pubers..

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 10:47

_O- mooie foto.

Hier eigenlijk geen schade.
Enkel los gewaaide takken, 1 kapot lint en 1 bovenste lint hangt slap.
Erg mooi weer nu. Beetje wind en zon.

Lori, belang bij Puck <<) Summer krijg je er dan wel bij :P

Achterom

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 10:52

Hier ook geen schade :n

In een grijs verleden heb ik bij menners gereden, zij tuigden de paarden/ponies ook altijd helemaal op op de wasplaats en parkeerden de ponies dan vaak achterwaarts in voor de kar idd :j

Ik ga zo lekker een buitenrit maken, mijn moeder belde net, die had wel zin om op de fiets mee te gaan. Gezellig!
En aangezien de bak toch onder water ligt zo'n beetje...

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 10:57

Hier alleen losgewaaide takken gelukkig..
Nou gauw gebruik gemaakt vd voorjaarzon..1rste paard al beweging gegeven..Dat werkt lekker zo met dit weer!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 11:00

@Fabster, mijn pony span ik alleen in. Deze is geleerd om stil te staan en wachten los als ik bezig ben met de boel vastmaken.zijn tuig leg ik nog op aan het halster, hoofdstel als laatste en dan neem ik 'm mee en zet hem voor de koets dan staat die zelf stil.

Werk zelf ook met veiligheidssluitingen behalve de broek die is nog gespen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 11:07

Ik doe echt nooit het hoofdstel als laatste als ik alleen ben. Ik heb een keer een paard met kar aan de kletter zien gaan met kar zonder hoofdstel. Als je dat gezien hebt dan bedenk je je wel een 2e keer voordat je dat doet.
Ik vind dat toch echt wel wat anders dan aan de kletter gaan met een zadel op.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 11:20

Sure_lee schreef:
Ik doe echt nooit het hoofdstel als laatste als ik alleen ben. Ik heb een keer een paard met kar aan de kletter zien gaan met kar zonder hoofdstel. Als je dat gezien hebt dan bedenk je je wel een 2e keer voordat je dat doet.
Ik vind dat toch echt wel wat anders dan aan de kletter gaan met een zadel op.

Dat heb ik ook gezien :D |( |( Nog maar niet te spreken over de schade die ontstond.

Ik kan zelf mijn shet inspannen. Ok, het is een shet, allemaal iets makkelijker. Ik men in de zomer op eigen erf. Verder men ik samen met vriendin.
Ik zet Vliegje op t erf en hij blijft gewoon zoet staan terwijl ik al t tuig omhang. Hoofdstel in!! en dan pas de snelsluitingen aan de sulky vastmaken.

Ik heb gelukkig ook weinig schade, een rij met prikpaaltjes moest ik opnieuw recht zetten en even strak maken.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 12:18

Heb ook wel zin om te rijden. Hier ook mooi weer, maar veel te weinig tijd. Volgende week maar weer.

Ik moet echt meer oefenen met de piny voor de kar zetten, maarja.... tijd enzo... :(

Die snelsluiters moet ik eens bekijken bij iemand hoe dat werkt.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 12:47

Hallo :wave:

Mag ik ook meekletsen?
Heb mijn paarden (bijna) altijd aan huis gehad.
Ook al is het soms wat eenzaam, je kunt lekker zelf beslissen hoe en wat.
Hebben jullie dat ook dat je partner het soms wel eens lastig is om de paarden aan huis te hebben?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 12:55

Vriendlief heeft er hier geen problemen mee.. 2 vd 4 zijn ook van hem..
En eenzaam is het soms wel.. en veel werk ook.. maar daarvoor ben ik op zoek gegaan naar bijrijders en dat is echt top! Paar leuke meiden hier rondlopen nu..

Is er hier iemand die ik via pb een kwestie voor mag leggen?

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 13:11

Hier gelukkig ook een vriend die mijn hobby gedeeltelijk deelt.
Laatst bijgewerkt door Bnet op 06-05-24 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 13:12

Mag altijd Licor.

Mijn man heeft niks met paarden. Hij helpt wel met hooi halen en grote klussen en af en toe voeren als ik verwend word in de sauna :P . En ja, tuurlijk vindt hij het wel eens lastig. Maar ja, ieder zijn hobby...