Micro Paddock Paradise (NH) meningen gevraagd (incl. foto)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 09:26

Sclimpre schreef:
Waarom zou je persé tracks willen maken? Een PP is prima als je een heel groot terrein hebt en hele rustige paarden. Jouw weiland ligt in U-vorm, dus de paarden komen vanzelf in beweging. Dat is eigenlijk toch het doel van een pp. Je kan hen nog aanmoedigen door in de verste kant regelmatig iets lekkers te leggen. En de weide van 90x10m, dat is toch al een perfecte track? Als daar 2 of meer paarden in galop doorvliegen en eentje besluit rechtsomkeert te maken, dan kan dat nog zonder ongelukken. Voor tracks ga je ook heel veel hekken moeten zetten. Kost geld en moeite, want idd zonder schrikdraad gaat zelfs het beste hek niet lang mee. Paardje heeft eens jeuk en zo'n hek is perfect om eens lekker tegen te schuren. Zelfs de meest enthousiaste man-hekkenbouwer wordt dat wel eens beu om altijd hekken te moeten herstellen :(:)
Omdat je terrein niet zo groot is gaat het er waarschijnlijk druk uitzien als je teveel tussenomheiningen zet, en het is lastig als je de wei wil maaien.
Wat de paarden dan wel waarderen is een plekje om in het zand te rollen.

Zie de reactie van Sonja_vR :D

Maar het aantal hekken staan achter de schuur en vanaf de wegkant moeilijk te zien. Dus dan is aantal hekken zowat onzichtbaar. Een plekje in het zand om te rollen hebben ze genoeg denk ik zo... heb je de tekening wel gezien?

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 09:29

[quote="joyce B"]@Nohra: ik heb inderdaad meer grasland maar omdat het veengrond is kunnen ze daar niet meer op zodra het te nat wordt. Het ene jaar is dat vanaf eind september het andere jaar vanaf december. Maar net hoeveel water er valt in de nazomer/herfst en hoe vroeg dat begint.

In de winter lopen ze dus al snel van november tot/met maart op het zand. Dan heb ik niets aan al dat gras.
Wel aan al dat zand!

En omdat de meeste paarden en pony's snel te dik worden kan ik ze in de zomer er maar een aantal uren per dag op laten met strookbegrazing. Dan laat ik meer dan twee ha twee keer maaien voor eigen rumoer of geef het gras weg omdat het te veel is. Zou ik op zandgrond zitten kon ik met die hoeveelheid jaar rond overdag weide bieden maar nu is het gewoon te veel gras voor alleen beweiden.

Mensen reageerden dat de oppervlakte van jou te klein is voor 6 paarden. Op de luchtfoto zie je goed dat ze met een beetje handige indeling elkaar echt uit de weg kunnen gaan. Op pensiongasten staan de paarden in de winter met twee of meer paarden op een paddock van misschien 400m2 voor een paar uur zonder schuilgelegenheid. Als je zorgt dat je loopbanen echt het hele jaar Door goed en bruikbaar blijven en je daarnaast de rijbaan en paddock en een stuk bestraat erf hebt met je diverse inloopstallen, en verspreid meerdere voerplekken dan heb je meer dan dat oppervlak, beter verspreid dan in een gewone paddock en is het gras een extraatje.

Ben ik stiekem mee eens... maar durf het eigenlijk bijna niet te zeggen omdat ik bang ben dat ik heel bokt over me heen krijg }:0 , zal dus nu wel gebeuren haha

Omdat de paarden in een rechthoekige paddock veel stilstaan en zich makkelijk vervelen en ik beweging erg belangrijk vind en de paarden graag ruimte en afwisseling wil bieden heb ik de zandpaddock uitgebreid met zandpaden die dus[/quote

Azmay

Re: Micro Paddock Paradise (NH) meningen gevraagd (incl. foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:37

Nou denk ik zelf dat de ondergrond ook nog veel uitmaakt hoor. Als je alles draineerd en een super bodem maakt voor je tracks kan je er misschien wel 6 kwijt, maar onderschat de klei niet. Na 1 regenbui lopen ze meteen alles kapot en na een paar buien loop je op spons. Denk heeel goed na over de ondergrond van je tracks en paddocks, anders krijg je veel ellende vrees ik.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:42

Dat is idd de clou , zorgen dat de paden begaanbaar blijven
Maar als je dat voor elkaar hebt is het met recht een paradijsje

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 09:50

Azmay schreef:
Nou denk ik zelf dat de ondergrond ook nog veel uitmaakt hoor. Als je alles draineerd en een super bodem maakt voor je tracks kan je er misschien wel 6 kwijt, maar onderschat de klei niet. Na 1 regenbui lopen ze meteen alles kapot en na een paar buien loop je op spons. Denk heeel goed na over de ondergrond van je tracks en paddocks, anders krijg je veel ellende vrees ik.

Ik ga het meemaken met de wei. Ik ga er over 1,5 week wonen :+ Mijn paard staat nu op een klein stukje wei naast de bak, alleen nu nog maar 3 uurtjes per dag want ze is het niet gewend, ben het langzaamaan aan het opbouwen.

Volgens de vorige bewoner blijft het weiland met 2 paarden erg lang goed begaanbaar zonder blubberbende. Maar hoe dat zal zijn met meer paarden is gissen. Het ligt erg hoog en de achterste wei ligt zelfs 60cm hoger, die blijft heel droog in de winter maar dat is maar een klein stukje.

Ben benieuwd, was van plan niet te groot te beginnen en eerst maar eens 1 paardje erbij of wat pony's.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 09:58

Wendy schreef:
@nohra: hier hebben we een gewone houten omheining. Daar heb ik zelf bruin schrikkoord van Gallagher langs gemaakt. Valt nauwelijks op, maar de paarden blijven wel van het hout af :)
Vind ik zelf een mooiere oplossing dan wat je hierboven laat zien... bij zo'n omheining heb ik de associatie met een klimrek :')

Haha klimrek, ja daar doet het mij ook een beetje aan denken. Toch vind ik het niet heel lelijk (ook niet super mooi) maar aangezien de hekken alleen zichtbaar zijn als je er staat.

De hekken zijn niet zichtbaar vanuit het huis of vanaf de weg. Via het erf zie je maar een deel. In de winter zal je wat meer zien van de hekken.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 09:58

Sonja_vR schreef:
Dat is idd de clou , zorgen dat de paden begaanbaar blijven
Maar als je dat voor elkaar hebt is het met recht een paradijsje

Ga ik hardt aan werken, dank je wel! :o

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:13

Ja, tekening bekeken. Heb je al berekend hoeveel lm hek je nodig hebt? En hoe je het onderhoud van de tracks gaat doen? Kan je overal een bocht nemen met een tractor? Mijn punt is dat je terrein zoals het nu is quasi-perfect is voor 2 à 3 paarden, als je veel moeite en kosten gaat doen moet het beter worden en niet minder. Ook niet vanuit het standpunt van de paarden, en die willen vooral gras. bewegen doen ze uit zichzelf als er meerdere paarden bij elkaar staan. De ideale bodem voor een track is niet de ideale bodem om max gras op te laten groeien en omgekeerd. Ik zou er ook vanuit gaan dat de paarden ook in de winter op de weide mogen, niet enkel paddock of een track. Anders is het geen 'paradise' voor de paarden. Ja, slecht voor de wei maar leuk voor de paarden. Hier lukt ons dat op een vergelijkbaar terrein om 3 paarden en 1 pony ook de hele winter overdag op de weide te laten. Enkel als het weer te slecht is, en dat is misschien 3 of 4 dagen per jaar, blijven ze in de paddock. Zeer tegen hun zin... We hebben wel extra stukje weide verderop zodat we onze weide soms wat kunnen laten bekomen.
Een pp met brede zandtracks is prima, maar op een klein terrein wordt er vaak bezuinigd op de breedte van de tracks. Als je paarden hebt die al eens een gekke bui krijgen wordt dat gevaarlijk en zoals meerdere mensen al zegden, het begaanbaar houden van de track is de uitdaging.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 11:01

Sclimpre schreef:
Ja, tekening bekeken. Heb je al berekend hoeveel lm hek je nodig hebt? nee nog niet, ga ik vanavond wel even bekijken

En hoe je het onderhoud van de tracks gaat doen? De grastegels en duomix hoeven in principe niet onderhouden te worden. De grastegels worden met onze eigen kraan opgetakeld als ze verzakken.

Kan je overal een bocht nemen met een tractor? Ja, dat moet wel want anders kan ik de bak en paddock niet slepen

Mijn punt is dat je terrein zoals het nu is quasi-perfect is voor 2 à 3 paarden, als je veel moeite en kosten gaat doen moet het beter worden en niet minder. Ook niet vanuit het standpunt van de paarden, en die willen vooral gras. bewegen doen ze uit zichzelf als er meerdere paarden bij elkaar staan. Ik vind dat het steeds beter wordt, heb nog wat andere ideeen maar daarvoor moet ik weer achter de tekentafel kruipen

De ideale bodem voor een track is niet de ideale bodem om max gras op te laten groeien en omgekeerd.
huh, grastegels met gaten/spleten wel hoor, geeft niks als er in de winter dan even niks meer zou staan
Ik zou er ook vanuit gaan dat de paarden ook in de winter op de weide mogen, niet enkel paddock of een track. Anders is het geen 'paradise' voor de paarden. zolang mogelijk mogen de paarden in de wei, maar in de maanden dec/ja/febr zal het bekeken moeten worden op dat moment. Ligt geheel aan het weer.

Ja, slecht voor de wei maar leuk voor de paarden. Hier lukt ons dat op een vergelijkbaar terrein om 3 paarden en 1 pony ook de hele winter overdag op de weide te laten. Enkel als het weer te slecht is, en dat is misschien 3 of 4 dagen per jaar, blijven ze in de paddock. Zeer tegen hun zin... We hebben wel extra stukje weide verderop zodat we onze weide soms wat kunnen laten bekomen. Een stuk weide huren van mijn achterbuurman is mogelijk een optie maar dat ga ik nu nog niet kunnen bekostigen

Een pp met brede zandtracks is prima,uhhm was geen zandtracks van plan, misschien een randje aan de zijkant maar eigenlijk liever niet. maar op een klein terrein wordt er vaak bezuinigd op de breedte van de tracks. Track wil ik 4 meter breed maken Als je paarden hebt die al eens een gekke bui krijgen wordt dat gevaarlijk en zoals meerdere mensen al zegden, het begaanbaar houden van de track is de uitdaging.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 11:10

-Paarden willen vooral gras
En als ze met meerdere staan bewegen ze wel

Ja das leuk maar heel veel paarden moen dan wel graag op het gras staan, maar of dat goed voor ze is, is een tweede
Van de 6 bij ons is er 1 die je onbeperkt op het gras zou kunnen zetten, 4 groeien er dicht en nummer 6 kun je na een maand naar de eeuwige groene weides sturen
Daarnaast, zodra er gras is bewegen ze hier op stal nog maar verrekte weinig... Ja om van grasspriet a Naar b te komen .

En ons groepje is 1 van de vele groepjes met een dergelijk mate van dynamiek in de groep als ze op de wei mogen.

Vanuit welzijns oogpunt zouden veel dieren veel baat hebben bij meer moeite moeten doen voor hun eten in de vorm van lopen van a naar b ipv van grasspriet naar grasspriet te schuifelen met een waterbak break er tussendoor.

Edit: en wat er hier onder ook word aangegeven, sommige jaren zijn op bepaalde ondergronden de weide periodes korter dan de paddock periodes
Dus gaat het hele verhaal van weide en gras al helemaal niet op
Want dan heb je een lap gras waar ze leuk naar mogen kijken vanuit die rechthoekige paddock met een hooinet
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 11-08-16 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 11:18

Hier in de winter is het echt maanden niet te doen.

Ze zakken er bij elke stap 10 tot 25cm in de bodem weg. .. leuk weide maar als het zo stuk gelopen wordt met elke pas is dat vragen om blessures en het wordt 1 groot moeras. Dat vinden de paarden ook echt niet leuk meer. Ze willen er dan al snel en graag uit terug naar de paddock met s chuilstal. En ik heb het echt geprobeerd...

Woon hier inmiddels 10 jaar en ben blij dat ik straks de derde winter in ga met mijn rondlopende zandpaden. Had ik droge stevige zandgrond gehad waar de paarden ook in de winter gewoon de hele dag op konden lopen en paarden die de hele dag op het gras kunnen had ik echt min der de behoefte gehad zoveel tijd en geld te stoppen in zandpaden en drainage.... op een klein stukje wei wordt alles zo stukgelopen en heb je ook in de zomer een kale vlakte. Houdt je ze in natte tijden op het zand met af en toe een uurtje hebben ze er veel langer plezier van. Paarden hebben behoefte aan een dagritme en afwisseling. en gras is niet zo gezond als je zou denken. Veel paarden kunnen niet zo goed tegen zo veel vers mals gras en krijgen op Den duur gezondheidsproblemen. Die balans is best lastig.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 11:35

Nohra schreef:
Hoor van mijn man, die het laatste plan net heeft gezien, de grastegels toch te glad worden en er inderdaad makkelijk weg te halen obstakels moeten komen om rennen te voorkomen . Aan de weerszijde van de track wilde hij zand leggen ipv de klei te laten liggen. Dus een stuk uitgraven en dan zand erover. Aangezien hij denkt dat de randen anders toch te modderig worden. Hij vond dit zowaar een mooi plan. Zelfs de bak met andere struiken zodat het mooier wordt was " wel oke". Hij vond dat je gewoon over de track naar de bak moet met je knol en niet door de boomgaard en twee hekjes moet openen . Er komen niet zoveel paarden dus denk dat dit wel te doen is. Verder had hij nog wat betere ideeën voor de stallen maar dat moet nog uitgewerkt worden. De poel gaat niet door. Dat vond hij helemaal niks. Misschien maar beter ook. De heuvel mag daar wel komen. De mesthoop wil hij ergens op het erf zodat hij er makkelijker bij kan aangezien hij het wegbrengt.

Grastegels worden juist niet glad, wij hebben hier 200 m2 grastegels liggen, juist ook op een heuvel omdat het daar niet glad mag worden. Ideaal.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 11:42

Afbeelding
Afbeelding

Ik zie het probleem van 10 cm wegzakken niet zo erg :+
Zo zijn de natste stukken bij ons in de winter, en dit paard vind dat alleen maar leuk.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:01

Zo blij ziet hij er anders niet uit -O-

Ongezonde situatie, sorry dat ik het zo zeg!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:03

palousa_boy schreef:
[ [url=m/28eLmB.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/lr7hbx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zie het probleem van 10 cm wegzakken niet zo erg :+
Zo zijn de natste stukken bij ons in de winter, en dit paard vind dat alleen maar leuk.

Met zand gaat dit wel goed met een beetje geluk, met klei heeft je paard met een paar keer geen pezen meer over -O-

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:03

Shirley schreef:
Zo blij ziet hij er anders niet uit -O-

Ongezonde situatie, sorry dat ik het zo zeg!

Het lijkt mij dat dit een klein stukje van de weide is en dat het paard er zelf in loopt, en dat waarschijnlijk vaker doet.

Kan me niet voorstellen dat het hele land waar dit paard loopt zo is.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:05

Dat denk ik ook niet, maar zie er maar eens uit te komen als paard zijnde...
Een flinke aanslag op de benen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:55

Ze loopt er zelf in en ook zelf weer uit. Ze moet wel een beetje d'r best doen maar dat is d'r eigen schuld (moet ze er maar omheen lopen net als de rest doet)
Ze kan ook wel wat hebben, het is geen overfokte fijne Arabier

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:22

Ook zwaardere niet poezelige rassen slopen zichzelf met uit de bagger klimmen hoor. ;)

Daarnaast hebben we het hier sowieso over Nl waar je de dierenbescherming al voor minder op de stoep hebt staan

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:44

Zou dat niet van de dierenbescherming laten afhangen, Sonja. ..moet je zelf niet willen om eerder en ook door jou genoemde redenen!

Maar goed, het gaat hier om Nohra, niet om anderen ;)

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 16:34

Ik begrijp ook niet zo goed waarom gezegd wordt dat het terrein te klein zou zijn voor 6 paarden. Mits ze genoeg brede paden en een paar paddocks hebben, die onder alle omstandigheden begaanbaar blijven, op verschillende plaatsen hooi en water krijgen, zie ik het probleem niet. Te veel gras is echt zo slecht voor de meeste paarden, en een rechthoekige paddock wordt snel saai. Ik wil hier ook een PP maken, maar dat zal stukje bij beetje gebeuren, want ook hier zitten we op kleigrond en dat wordt snel glad en modderig.

Kan het zijn dat je over mijn vraag gelezen hebt ivm de stroomdraad, TS? Is er een reden waarom je dat niet wil? Ik vind hout ook veel mooier, maar zou voor de zekerheid toch nog een stroomdraadje ervoor spannen. Je hebt tegenwoordig van Gallagher een terra stroomdraad, die je amper ziet en perfect opgaat in het landschap. Wij hebben 'm hier overal en ik ben er zeer tevreden over! Is hele stevige draad, maar geeft wel mee mocht het nodig zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 16:55

@Tess
OP klei/veengrond is bij veel regen niet te lopen door mens/paard.
Dan houd je dus veel minder over.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 16:58

Zeg ik dan iets anders, Brainless? Als de paarden in het natte seizoen, waarom de weides dus onbegaanbaar zijn, toegang hebben tot voldoende brede paden en een aantal paddocks, waar ze op verschillende plaatsen hooi kunnen eten en water kunnen drinken, zie ik het probleem niet van de ietwat kleinere oppervlakte. De weides zijn dan in het droge seizoen en, neem ik aan, ook niet bedoeld om de paarden 24/7 op te laten. Dat is voor veel paarden trouwens niet goed, maar dat even terzijde.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 22:03

Sclimpre schreef:
Ja, tekening bekeken. Heb je al berekend hoeveel lm hek je nodig hebt? En hoe je het onderhoud van de tracks gaat doen? Kan je overal een bocht nemen met een tractor? Mijn punt is dat je terrein zoals het nu is quasi-perfect is voor 2 à 3 paarden, als je veel moeite en kosten gaat doen moet het beter worden en niet minder. Ook niet vanuit het standpunt van de paarden, en die willen vooral gras. bewegen doen ze uit zichzelf als er meerdere paarden bij elkaar staan. De ideale bodem voor een track is niet de ideale bodem om max gras op te laten groeien en omgekeerd. Ik zou er ook vanuit gaan dat de paarden ook in de winter op de weide mogen, niet enkel paddock of een track. Anders is het geen 'paradise' voor de paarden. Ja, slecht voor de wei maar leuk voor de paarden. Hier lukt ons dat op een vergelijkbaar terrein om 3 paarden en 1 pony ook de hele winter overdag op de weide te laten. Enkel als het weer te slecht is, en dat is misschien 3 of 4 dagen per jaar, blijven ze in de paddock. Zeer tegen hun zin... We hebben wel extra stukje weide verderop zodat we onze weide soms wat kunnen laten bekomen.
Een pp met brede zandtracks is prima, maar op een klein terrein wordt er vaak bezuinigd op de breedte van de tracks. Als je paarden hebt die al eens een gekke bui krijgen wordt dat gevaarlijk en zoals meerdere mensen al zegden, het begaanbaar houden van de track is de uitdaging.

Jij zit vast niet op de noord hollandse klei gok ik zo

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 22:53

In de winter op de wei is hier in Brabant ook niet te doen ...dan staan je paarden ergens midden in de wei vacuüm gezogen tot aan de knieën in de klei ...
Dat hoef je niet eens voor naar noord Holland :n
In de winter op het gras anders is het geen paradijs lijkt me Dan ook een hopeloze utopie
Denk dat veel bewegingsvrijheid , sociaal contact met groeps/soortgenoten en ruim voldoende ruwvoer al paradijselijk genoeg is
En dat geen weide in de winter is dan echt puur uit welzijns overwegingen voor de paarden... Of je moet fan zijn van peesblessures door het lopen door zuigende klei natuurlijk... Dan zeg ik "vooral doen" +:)+

Edit: sterker nog, wij hebben ze dit jaar on het weide seizoen zelfs al een paar keer een week van de wei af moeten houden ivm drassige glibber ondergrond