Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Majabeestje schreef:Je klinkt alleen zo vreselijk zielig en zuur steeds. Wat het allemaal wel niet kost en hoeveel werk het is.. Man o man. En dan wil iedereen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.. Tss, belachelijk.
En dan heb jij het zó goed voor elkaar want als de paarden en klanten maar tevreden zijn! Nou, poeh poeh.. Schouderklopje hoor..
Marije_jiplover schreef:De stalhouder wil geen geld toeleggen op het paardenpension, maar als het zichzelf bedruipt is hij wel tevreden.
Mijn ene pony staat voor 105,- 24/7 op de wei met schuilstal en onbep. ruwvoer (doorgaans keuze uit 2-3 soorten) en ochtendvoerronde door stalbaas.
De ander staat in een ruime paardenbox, ik denk 3,5x4, maar zou ook groter kunnen zijn, niet gemeten. Zomer en winter naar buiten, in de winter kan dit op de paddock zijn, maar die van mij staat tot nog toe nog steeds op de wei.
Een basis vlaslaag zit erin, wekelijks een baal vlas om op te strooien (meer vlas is bijkopen, maar je kunt ook in de zomer sparen als ze minder uren op stal staan en dus minder vlas gebruiken.
Ook onbep. ruwvoer en de ochtendvoerronde wordt door diezelfde stalbaas gedaan. Dit kost 185,-
Ruwvoer wordt gewonnen op eigen land.
In beide gevallen dus excl. krachtvoer. Voor de pony op de wei ben ik daar inmiddels een waar kapitaal aan kwijt.
Die eet niet veel ruwvoer meer vanwege leeftijd. Er gaat wel behoorlijk wat aan ruwvoervervangers als bietenpulp en grasbrok in en seniorenmuesli en gehakseld gras/luzerne. Ik denk dat er bij hem momenteel zo'n 100,- aan voer in gaat per maand. In de zomer een stuk minder, als het gras goed groeit en meer voedingsstoffen bevat.
De ander kost mij ong 11 euro aan krachtvoer pm aan een vitaminebrokje, wat luzerne en een beetje muesli.
We hebben geen luxe, wel een zadelkamertje met verwarming en toilet en waterkoker. Even opwarmen na het rijden met een zelfgezette kop thee of warme choco is mogelijk. En in de zomer verkoopt de landwinkel van de boerderij ook ijs...
Soms een natte of bevroren bak, wel een overdekt paddockje om tijdens de natte periodes even droog te kunnen longeren.
Een overdekte spuitplaats met koud water.
Het mag ook geen geld kosten. Dus toen het vlas en de loonwerker duurder werden, ging ons stalgeld omhoog. Dat is ook logisch.
Maar het binnen en buitenzetten is al naar en dag 50 ct. Vaste prik met de zorgclienten, s morgens het eerste werk om 9 uur.
Varekaj schreef:@Zoe_97: Ik heb ook niks tegen een bak die nat ligt op zich. Plassen moeten ze maar mee leren omgaan. Het zijn de wakke plekken waar ik wat kribbig om ben. Je kan een diagonaal rijden en dan plots nietsvermoedend ligt je paard haast op zijn neus omdat hij met 1 voet plots 10cm diep wegzakt. Zelfde bij de rechtergalop, dat is nog niet zijn sterkste punt. Ben je hard aan het werk om hem meer op de achterhand te krijgen, mistrapt hij zich in opnieuw een wak punt en ligt heel de balans uit elkaar. Het is niet zomaar even een natte bak, het is op sommige vlakken best gevaarlijk voor blessures.