pensionstalling, wat betalen jullie? oftewel wat is duur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 00:02

Er zijn ook pensionstallen waar het paardenpension niet de hoofdtak is.
En daarbij zijn er ook paardeneigenaren die niet geven om een agterbergbodem.

Ik rijd met mijn ene pony nooit in de bak. Het zal me voor die dus een rotzorg zijn wat voor bak er ligt, als die mij maar niet teveel geld kost, want ik heb er geen profijt van.

Onze stalling is in eerste plaats zorgboerderij met als onderdeel ervan het paardenpension op dhz basis.
Ik kan wel zorg inkopen, mijn wei wordt uitgemest voor 1,50 en binnen en buiten zetten van de stalpaarden kost 50 ct per keer.
Is voor iemand die er zn salaris uit moet halen nooit kostendekkend, maar hier is het bezigheidstherapie voor de zorgcliënten.
De stalhouder wil geen geld toeleggen op het paardenpension, maar als het zichzelf bedruipt is hij wel tevreden.
Ja onze bak is wel eens nat, maar zelfs dan nog heel behoorlijk te rijden.
Voor mij is de ligging, slechts 1 km vanaf de poetsplaats tot het eerste hek in het bos en dan de uitgestrekte Veluwezoom aan onze voeten, vele malen meer waard.

Mijn ene pony staat voor 105,- 24/7 op de wei met schuilstal en onbep. ruwvoer (doorgaans keuze uit 2-3 soorten) en ochtendvoerronde door stalbaas.
De ander staat in een ruime paardenbox, ik denk 3,5x4, maar zou ook groter kunnen zijn, niet gemeten. Zomer en winter naar buiten, in de winter kan dit op de paddock zijn, maar die van mij staat tot nog toe nog steeds op de wei.
Een basis vlaslaag zit erin, wekelijks een baal vlas om op te strooien (meer vlas is bijkopen, maar je kunt ook in de zomer sparen als ze minder uren op stal staan en dus minder vlas gebruiken.
Ook onbep. ruwvoer en de ochtendvoerronde wordt door diezelfde stalbaas gedaan. Dit kost 185,-
Ruwvoer wordt gewonnen op eigen land.

In beide gevallen dus excl. krachtvoer. Voor de pony op de wei ben ik daar inmiddels een waar kapitaal aan kwijt.
Die eet niet veel ruwvoer meer vanwege leeftijd. Er gaat wel behoorlijk wat aan ruwvoervervangers als bietenpulp en grasbrok in en seniorenmuesli en gehakseld gras/luzerne. Ik denk dat er bij hem momenteel zo'n 100,- aan voer in gaat per maand. In de zomer een stuk minder, als het gras goed groeit en meer voedingsstoffen bevat.
De ander kost mij ong 11 euro aan krachtvoer pm aan een vitaminebrokje, wat luzerne en een beetje muesli.

We hebben geen luxe, wel een zadelkamertje met verwarming en toilet en waterkoker. Even opwarmen na het rijden met een zelfgezette kop thee of warme choco is mogelijk. En in de zomer verkoopt de landwinkel van de boerderij ook ijs...

Soms een natte of bevroren bak, wel een overdekt paddockje om tijdens de natte periodes even droog te kunnen longeren.
Een overdekte spuitplaats met koud water.

Mijn pony's hebben het hier prima en ik pas hier beter dan op een duurdere/luxere stalling.
Ik besef me terdege dat het niet duur is wat ik krijg. Maar ik heb niet het idee dat de pensionhouder zichzelf te kort doet met deze prijzen, het is een kwestie van prioriteiten leggen.
En zijn prio kwa inkomen zit in de zorgboerderij. De paarden is ontstaan uit een uit de hand gelopen hobby nog van zn vader vroeger, geloof ik.
Het mag ook geen geld kosten. Dus toen het vlas en de loonwerker duurder werden, ging ons stalgeld omhoog. Dat is ook logisch.
Maar het binnen en buitenzetten is al naar en dag 50 ct. Vaste prik met de zorgclienten, s morgens het eerste werk om 9 uur.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 06:23

Majabeestje schreef:
Je klinkt alleen zo vreselijk zielig en zuur steeds. Wat het allemaal wel niet kost en hoeveel werk het is.. Man o man. En dan wil iedereen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.. Tss, belachelijk.
En dan heb jij het zó goed voor elkaar want als de paarden en klanten maar tevreden zijn! Nou, poeh poeh.. Schouderklopje hoor.. :(:)

Deze opmerking is nou echt van toegevoegde waarde in dit topic!! :evaw:

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 08:16

Ik betaal 385,- voor 1 paard in Houten (Utrecht)

Daarbij zit in 3x krachtvoer, 2x kuil. Meermalig per week extra stro in stal en 1x per week machinaal gemest. "Gratis" gebruik van warm en koud water. 20x60 buitenbaan met goede bodem en 20x60 binnenbaan met goede bodem. Ook gebruik longeercirkel (2x aanwezig). En een 20x40 buitenrijbaan/losgooibak en 4 paddock(jes). Gebruik van 1 kast(je) die goed op slot gaat. Paarden staan ook achter een "gesloten hek" 's nachts. En er zijn geen manegepaarden/lessen.

Voor weide/stapmolen/buiten en binnenzetten komen er nog extra kosten bij. Evenals voor het parkeren vd trailer.

Bij instructie van buitenaf dient baanhuur te worden betaald.

Solariums aanwezig, kosten 2,- per keer (muntjesmachine)

Regio Utrecht kom je op de luxe stallen overal wel op ong. dit bedrag. Ik rijd graag 's avonds en droog. Er zijn wel wat stallen waar het stalgeld goedkoper is en waar je kunt besparen als je je paard op minder vloerbedekking zet. Maar dan heb je klusjes als roulerend paarden buiten/binnen zetten, zelf mesten, voer klaarzetten voor volgende dag enz.

Die tijd heb ik (er) niet (voor over) na mn werk dus betaal ik meer stalling en sta ik dicht bij huis (10 min met auto).

Kan wel aan de andere kant van Utrecht een paar tientjes besparen als ik me vastbijt aan een binnenbaan, maar dan bedrieg ik alleen mezelf omdat ik meer benzine verrijd dan nu.

Mijn paard staat overigens op 1,5 kg muesli per dag. Vind 4,5 kg ook best wel veel.

Toen ik n x in Groningen was kwam ik op een hele luxe pensionstal waar alles op en aan zat incl binnen en buiten zetten, weide, buiten en binnenbaan enz enz voor 250,- dus is heel regiogebonden idd.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 08:25

Marije_jiplover schreef:
De stalhouder wil geen geld toeleggen op het paardenpension, maar als het zichzelf bedruipt is hij wel tevreden.

Mijn ene pony staat voor 105,- 24/7 op de wei met schuilstal en onbep. ruwvoer (doorgaans keuze uit 2-3 soorten) en ochtendvoerronde door stalbaas.
De ander staat in een ruime paardenbox, ik denk 3,5x4, maar zou ook groter kunnen zijn, niet gemeten. Zomer en winter naar buiten, in de winter kan dit op de paddock zijn, maar die van mij staat tot nog toe nog steeds op de wei.
Een basis vlaslaag zit erin, wekelijks een baal vlas om op te strooien (meer vlas is bijkopen, maar je kunt ook in de zomer sparen als ze minder uren op stal staan en dus minder vlas gebruiken.
Ook onbep. ruwvoer en de ochtendvoerronde wordt door diezelfde stalbaas gedaan. Dit kost 185,-
Ruwvoer wordt gewonnen op eigen land.

In beide gevallen dus excl. krachtvoer. Voor de pony op de wei ben ik daar inmiddels een waar kapitaal aan kwijt.
Die eet niet veel ruwvoer meer vanwege leeftijd. Er gaat wel behoorlijk wat aan ruwvoervervangers als bietenpulp en grasbrok in en seniorenmuesli en gehakseld gras/luzerne. Ik denk dat er bij hem momenteel zo'n 100,- aan voer in gaat per maand. In de zomer een stuk minder, als het gras goed groeit en meer voedingsstoffen bevat.
De ander kost mij ong 11 euro aan krachtvoer pm aan een vitaminebrokje, wat luzerne en een beetje muesli.

We hebben geen luxe, wel een zadelkamertje met verwarming en toilet en waterkoker. Even opwarmen na het rijden met een zelfgezette kop thee of warme choco is mogelijk. En in de zomer verkoopt de landwinkel van de boerderij ook ijs...

Soms een natte of bevroren bak, wel een overdekt paddockje om tijdens de natte periodes even droog te kunnen longeren.
Een overdekte spuitplaats met koud water.

Het mag ook geen geld kosten. Dus toen het vlas en de loonwerker duurder werden, ging ons stalgeld omhoog. Dat is ook logisch.
Maar het binnen en buitenzetten is al naar en dag 50 ct. Vaste prik met de zorgclienten, s morgens het eerste werk om 9 uur.

Ik denk dat dit een hele reële voorstelling van de kosten is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 08:31

Ik sta voor ongeveer hetzelfde als SenZ voor 335.
3 x krachtvoer
2 x voordroog
1 x per week machinaal mesten; de dag na het machinaal mesten wordt niet opgestrooid en de dag voor het uitmesten niet. Verder dagelijks. Ze staan flink in het stro.
2 wasplaatsen met warm en koud water. Solarium en warm water moet je 50ct betalen (muntjesmachine)
Een 20x40 buitenbaan en een 25x60 binnenbaan, beide met goed onderhouden bodems
1 overdekte longeerring en 3 buitenpaddocks waar de paarden in los kunnen.
Goede uitrijmogelijkheden.
Geen weidegang.
Geen stapmolen
Trailerstalling is 15,00 per maand.
Goede instructie aanwezig; bij instructie van buiten is het idd ook baanhuur betalen.
Stalling is 5 min van mijn huis met de auto.
Hier sta ik s winters omdat er toch geen enkele stal is waar de paarden in de winter buiten kunnen.
s Zomers zet ik hem een kwartiertje (auto) verder, waar hij een dagdeel op de wei kan. Dat is een zelfdoe stal met alleen 20x60 buitenbaan, stapmolen, en losgooi/longeerpaddock. Helaas daar nauwelijks uitrijmogelijkheden (als ik echt lekker naar buiten wil, moet ik de trailer pakken). Kosten 260.
Dit is inclusief 2 x krachtvoer en 2 x voordroog. Er wordt gevoerd. Stro mag je zelf pakken naar eigen goeddunken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 08:33

Dat is een mooie plek Marije. Het enige waar ik wel mijn bedenkingen bij zou hebben is dat mijn paard in handen komt van clienten van de zorgboerderij. Dat zijn doorgaans geen paardenmensen.

Maar voor ons zou het ook niets zijn. Wij zijn doorgaans toch afhankelijk van de avonden om te rijden. Dan is een droge, goed verlichte bak wel fijn.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 08:38

@bardootje misschien niet allemaal paardenmensen maar vaak zijn paarden bij hun toch verrassend makkelijk. Is mijn ervaring dan.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 08:42

Ik betaal 300 euro. Inc hooi, stro en 3 kg krachtvoer (conditiebrok)
Ze worden 6 dagen per week buiten en binnen gezet. Binnenhal van 20X80 en een buitenbaan 20x55. En een trainingsmolen, 4 wasplaatsen en overdekte longeerkraal.. omg Den Bosch. Vergeleken met enkele jaren terug flink gestegen. Maar het voer en dus onderhoud word ook gewoon duurder!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 08:50

De zorgclienten komen alleen onder begeleiding bij de paarden.
En de niet brave paarden doet de stalbaas (of zijn dochter) zelf.
Maar er zijn verrassend veel paarden heel braaf tijdens hun dagelijkse wandeling van stal naar wei en terug.
De 'zelfstandige' clienten hebben zo hun vaste paarden waar ze mee in een groepje in min of meer vaste volgorde mee lopen.
De minder zelfstandigen hebben 1 op 1 begeleiding tijdens het buiten zetten, wat varieert van zelf vasthouden en begeleider loopt mee en geeft aanwijzingen, tot begeleider leidt het paard en client loopt alleen maar mee.

Onze rijbak is trouwens prima verlicht. En wel gedraineerd, maar nog steeds met dit weer wel nat. Maar wel al stukken beter dan voor de drainage.
Ik ben geen echte bakruiter (meer), dus voor mij is het in de winter een beetje aanklooien en in de zomermaanden volop genieten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 09:04

Moderatoropmerking:
Fijn dat het topic zich zelf weer lijkt te reguleren na een aantal teveel op de persoon gerichte posts, waarvoor chapeau. Ik heb dus geen posts verwijderd maar wil jullie wel vragen om op te letten opdat jullie netjes en respectvol inhoudelijk posten. Verschil van mening is meestal interessant en daar hoeft dan ook niet lelijk over gedaan te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:45

@Zoe_97: Ik heb ook niks tegen een bak die nat ligt op zich. Plassen moeten ze maar mee leren omgaan. Het zijn de wakke plekken waar ik wat kribbig om ben. Je kan een diagonaal rijden en dan plots nietsvermoedend ligt je paard haast op zijn neus omdat hij met 1 voet plots 10cm diep wegzakt. Zelfde bij de rechtergalop, dat is nog niet zijn sterkste punt. Ben je hard aan het werk om hem meer op de achterhand te krijgen, mistrapt hij zich in opnieuw een wak punt en ligt heel de balans uit elkaar. Het is niet zomaar even een natte bak, het is op sommige vlakken best gevaarlijk voor blessures.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:49

Varekaj schreef:
@Zoe_97: Ik heb ook niks tegen een bak die nat ligt op zich. Plassen moeten ze maar mee leren omgaan. Het zijn de wakke plekken waar ik wat kribbig om ben. Je kan een diagonaal rijden en dan plots nietsvermoedend ligt je paard haast op zijn neus omdat hij met 1 voet plots 10cm diep wegzakt. Zelfde bij de rechtergalop, dat is nog niet zijn sterkste punt. Ben je hard aan het werk om hem meer op de achterhand te krijgen, mistrapt hij zich in opnieuw een wak punt en ligt heel de balans uit elkaar. Het is niet zomaar even een natte bak, het is op sommige vlakken best gevaarlijk voor blessures.

Dat heb je bij ons dus niet gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:12

Zou best erg zijn dat je problemen maakt van water en plassen in een buitenbak als je je paard wil klaarstomen voor crossen :D