Hoeveel uur per dag komt jóuw paard buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel komt jou paard buiten?

24/7 zowel winter als in de zomer met schuilstal met soortgenoten
70 (32%)
24/7 in de zomer, winter meer dan 6 uur per dag buiten met soortgenoten en s nachts op stal
35 (16%)
24/7 in de zomer, winter meer dan 6 uur per dag buiten zonder soortgenoten en s nachts op stal
Geen stemmen
24/7 in de zomer, winter minder dan 6 uur per dag buiten met soortgenoten en s nachts op stal
9 (4%)
24/7 in de zomer, winter minder dan 6 uur per dag buiten zonder soortgenoten en s nachts op stal
1 (0%)
24/7 in de zomer, in de winter alleen op stal
1 (0%)
24/7 buiten zonder soortgenoten
Geen stemmen
24/7 buiten zonder soortgenoten maar ze kunnen elkaar wel zien
1 (0%)
2 tot 4 uur per dag buiten in de winter met soortgenoten, in de zomer minimaal 6 uur buiten
20 (9%)
2 tot 4 uur per dag buiten winter en zomer met soortgenoten
3 (1%)
2 tot 4 uur per dag buiten zonder soortgenoten
Geen stemmen
2 tot 4 uur per dag buiten zonder soortgenoten maar ze kunnen elkaar wel zien
Geen stemmen
6 tot 8 uur per dag buiten in de winter met soortgenoten, in de zomer de hele dag 'snachts op stal
23 (10%)
6 tot 8 uur per dag buiten winter en zomer met soortgenoten
19 (8%)
6 tot 8 uur per dag buiten zonder soortgenoten
Geen stemmen
6 tot 8 uur per dag buiten zonder soortgenoten maar ze kunnen elkaar wel zien
4 (1%)
Meer dan 8 uur per dag buiten met soortgenoten 'snachts op stal
15 (6%)
Paard komt in de winter minder dan 2 uur buiten, in de zomer volle dagen op de weide alleen
1 (0%)
Paard komt in de winter minder dan 2 uur buiten, in de zomer volle dagen weide met soortgenoten
13 (5%)
Paard komt in de winter helemaal niet buiten, in de zomer enkele uren op de weide alleen
Geen stemmen
Paard komt in de winter helemaal niet buiten, in de zomer enkele uren weide met soortgenoten
1 (0%)
Paard komt niet buiten
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 218

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 03:22

Een bijdrage buiten de discussie of 'Boktpaarden' of 'hun bazen', nu zo goed bezig lijken te zijn.

Beweegreden of anderszins.

Ieder zijn persoonlijke situatie. Ik denk dat allen hier zich op wensen en met name! de persoonlijke situatie baseerde. Het moet onze leden maar nèt kunnen, om die wensen ook om te kunnen zetten naar de werkelijkheid. Sommigen kunnen niet.. en anderen willen niet. Om (een) voor hen geldende reden(en).

Hier hoef je het niet mee eens te zijn: het kunnen misschien jouw redenen niet te zijn.
Buiten jou kader en jouw persoonlijke situatie, kunnen het 'willen denken over hoe paarden te houden', fors verschillen.

Heb je een argument dat het verkeerd is hoe een ander het in jouw ogen doet, of hoe het absoluut níet moet? Hoe het anders kan?
Dan is het aan jou om met (een) terdege tegenargument(en) te komen. Fair is fair tenslotte.
Kom daarmee, ipv iets of iemand af te schieten.
Daar heeft nog eens de hele communitie wat aan.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 07:54

MaritB schreef:
Ik lees hier en daar dat de eigenaar niet zo van 24/7 buiten is. Ik ben dan vooral benieuwd naar de beweegredenen waarom precies?

Bij ons lopen alle pony's (3) dag en nacht buiten en bij elkaar en sowieso 1 daarvan staat vol in training. Dat kan heel goed gecombineerd worden, ik kan mij daarom niet zo goed voorstellen waarom je dan bewust kiest voor op stal staan en ben dus benieuwd naar de beweegredenen.

omdat je dan door pleuris weer heen, je knol uit de blubberzooi moet halen die als een ijklontje op de weide staat te bibberen met stijve spieren.

Dus als ik de keuze weer zou hebben. dan zou ik toch de ooit voor een stal gaan waar ze war neer binnen staat.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 08:22

Dragan2008 schreef:
WillBokkers schreef:
In de zomer 24/7 buiten op de wei (ca 1 hectare), in de winter zo'n 10 uur per dag op een paddock met een verhard stuk van dik 20*40 met 2 vriendjes.

Ben je dan niet bang dat ze gek gaan doen in een verharde paddock? :=

Zie dat het er een beetje verkeerd staat :+
De paddock is 20*40 en die is zacht, en dan zit er nog een stukje van 2*8 naast dat verhard is.
Niet de hele paddock is verhard dat vind ik niet prettig en wat jij ook zegt als ze gek gaan doen...

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 08:54

ElineS schreef:
@Buuk: Ik heb nergens het woord slecht getypt (toch? Zowel, dat bedoelde ik niet zo). Ik vind mensen die het paard zo weinig buiten hebben niet meteen slechte eigenaren. Jij geeft ook om je paard ga ik vanuit en geeft de beste zorg qua voer, DA, passend tuig etc. Dus niet perse slecht. Wel egoïstisch. Je zegt het zelf: omdat ik het wil en hier mag die het mee doen. Een dier houden terwijl je niet volledig (dus een paar uur ruim buiten per dag met paardencontact) aan de behoeften van het dier voldoen omdat je paardensport wilt beoefenen is egoïstisch.

Paardensport beoefenen is zoiezo egoistisch, hoe dan ook doen we dat voor ons eigen plezier. Ik vind je hard oordelen, sommigen hebben gewoon echt niks in de buurt waar veel buiten een optie is. dan zouden bepaalde delen van Nederland geen paarden mogen hebben. Sommige oplossingen zijn niet het meest ideale, maar iedereen doet zijn best om zn paard binnen de mogelijkheden zo goed mogelijk te stallen.

Anoniem

Re: Hoeveel uur per dag komt jóuw paard buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:19

Ik lees hier veel dat 24/7 buiten heilig is. Nee dat is niet heilig... de mensen die hun paard 24/7 buiten zetten zonder schuilstal mogen zich van mij net zo hard schamen als de paarden die 24/7 op stal staan.

Er zit nog zo´n enorm gebied tussen 24/7 binnen of buiten. Mijn paard is geen 24/7 buiten paard , hij vind het verschrikkelijk bij het minst geringste rent die in volle vaart naar stal. Wat ik ook geregeld zie is dat paarden in een (grote) groep buiten staan en dan net als mijn paard bij 24/7 buiten niet durven te liggen. Ik weet niet of men wee hoe belangrijk het is voor een paard dat ze helemaal plat gaan slapen voor een klein poosje? Maar als ze dat niet meer kunnen worden ze steeds vermoeider en vermoeider.

Voor mij ook een reden om mijn paard snachts op stal te zetten want in de wei slaapt hij niet liggend en dat merk je direct.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:26

In de zomer alleen snachts op stal, vind ik wel een prettig idee..

In de winter is het hier altijd tobben, omdat wij op dikke klei grond zitten en het laatste wat je wil is paarden die hun benen breken. Dus nu zijn er wel eens dagen dat ze niet naar buiten kunnen. Anders staan ze van 12 tot 6 ongeveer buiten. Nu komen er als het goed is gedraineerde paddocks waardoor ze in de winter ook dagelijks buiten kunnen :)

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:33

24/7 op het paddock paredise , ideaal . ze kunnen lekker rennen en ze blijven in beweging

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:53

Mijn 2 paarden lopen 24/7 buiten. Nu op de winter wei. Over een week gaan ze naar het andere stuk gras waar ze nog tot eind december het gras op kunnen maken. Dan op onbeperkt hooi tot eind maart/begin april. Ze hebben bomen om onder te schuilen.

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:01

Het is ook een beetje een kwestie van vraag en aanbod. Zolang iedereen op klei- of veengrond ermee akkoord gaat de paarden daarom dus maar 22 uur per dag in een box moeten zullen de pensioenhouders niets anders aanbieden. Maar als een gedraineerde buitenbak aangelegd kan worden, kan er ook een droge zandpaddock met een verhard stuk en slowfeeders gemaakt worden. Als een binnenbak aangelegd kan worden, kan er ook een grote groepsstal met individuele voersystemen neergezet worden. Dat hoeft helemaal niet zo vreselijk veel te kosten ten opzichte van individuele boxen maar je moet wel de markt gaan sturen als paardeneigenaar.

Ik denk niet dat buiten zijn echt de belangrijkste basisbehoefte is. Véél (zeker 10 uur, liefst meer) vrij bewegen in een vaste groep soortgenoten wel. Als ik dat niet zou kunnen bieden zou ik inderdaad geen paard meer willen (rijden), hoe pijnlijk voor mij dat ook is. Wanneer de pensionstallen met 's winters alleen boxhuisvesting leeg komen te staan omdat iedereen zijn paard op wat verder van huis in een groep zet gaan de pensionhouders zich echt wel achter de oren krabben.

Het is nogal een grote omslag en dat zal niet morgen gebeurd zijn maar ik hoop wel dat het gaat komen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:06

24/7/365

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:20

DenDaniel schreef:
Volgensmij is 24/7 buiten wel het gezondst, niet?

Mits er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan wel.

De dieren moeten droog kunnen staan, zowel droge voeten als een droge ligplek. Er moet genoeg ruimte zijn zodat ook de laagste van de groep goed kunnen eten (denk hierbij aan verschil in voedselbehoefte wat een probleem kan zijn), drinken en rusten. Vaak moet er opgelet worden dat de kudde goed wordt samengesteld zodat er niemand ondergesneeuwd wordt. En je moet natuurlijk kijken of je dier de regen en kou goed trekt, anders evt een dek opleggen.

Kan er niet aan alle voorwaarden worden voldaan dan is het soms beter het paard wat uurtjes binnen te hebben.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:07

Mijn oudere merrie net buiten gezet om de stal te kunnen doen. Mevrouw draaide zich nog net niet in de stalgang om om weer terug te lopen, maar het scheelde niet veel ;) stal gedaan, lekker warm, dik bed erin en die 15 minuten dat ik bezig was, heeft ze alleen maar voor het hek gestaan te rillen (het waait hier nogal en regent), met deken op. Ze wurmde zich letterlijk door het kleinste kiertje toen ik het hek weer kwam opendoen.. De anderen die ik bij haar buiten had staan, hebben nog wat langer buiten gestaan, maar heb ik na 1,5 uur ook weer naar binnen gehaald, omdat ze toen ook bij het hek gingen drammen....
met een droge bak en beter weer staan ze dus wel langer, maar ik doe ze er nu echt geen plezier mee om buiten te staan (ondanks water en winddichte warme jassen die ze aan hebben)

yamsi0124

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:14

24/7/365 buiten, weer of geen weer. Onze 3 paarden hebben het prima zo, maar als ze ff vast op stal moeten staan is dat ook geen probleem. Ze kunnen kiezen, i de stal, onder t afdak, op t verharde stuk, in de paddock(20/40) of in de wei. Wei op t moment wat minder, aardige blubber daar. Al met al ong een hectare tot hun beschikking.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:17

Zolang het klaar is. Dus van 8 tot 17u ongeveer. In de zomer dag en nacht.
Zowel paardlief als ikzelf vinden het perfect.
Bij dit weer staat hij wel klaar om binnen te komen om 17u :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:18

skvetta schreef:
Mijn 2 paarden lopen 24/7 buiten. Nu op de winter wei. Over een week gaan ze naar het andere stuk gras waar ze nog tot eind december het gras op kunnen maken. Dan op onbeperkt hooi tot eind maart/begin april. Ze hebben bomen om onder te schuilen.

bomen om onder te schuilen?Die zijn toch kaal nu?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:21

WillBokkers schreef:
Dragan2008 schreef:
Ben je dan niet bang dat ze gek gaan doen in een verharde paddock? :=

Zie dat het er een beetje verkeerd staat :+
De paddock is 20*40 en die is zacht, en dan zit er nog een stukje van 2*8 naast dat verhard is.
Niet de hele paddock is verhard dat vind ik niet prettig en wat jij ook zegt als ze gek gaan doen...

Oooh op die manier, dan schnap ik het :)

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:26

Somers 24/7 op het gras
Winters Van 8 tot 16 uur op de zand paddock met onbeperkt hooi uit een slowfeeder

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:35

24/7 met 4 (3x3) stallen die openstaan voor 3 paarden en 2 shetjes. Langs de stallen is verhard en heeft een afdak, daar staan ze ook vaak als het slecht weer is. Mijn eigen paard gaat vrijwillig regelmatig in z'n stal staan. Met voeren hebben ze een eigen box die even dicht gaat ivm medicijnen en supplementen.

's Zomers van +/- 10 uur 's morgens tot 18 uur 's avonds op het land. Rest in de paddock met hooi.
's Winters hele dag in de paddock, met overdag een extra 300 m land en 6 meter breed pad waar ze sprintje kunnen trekken en spelen. De paddock zelf is ook al groot. Regelmatig gaan ze in volle galop heen en weer :=

Opzich ideaal vind ik zelf, ze hebben de ruimte en elkaar om zich mee te vermaken. Voordeel is dat ze aan huis staan dus we konden alles zo indelen hoe we zelf ideaal vinden. Op een pensionstal lijkt het me een stuk lastiger.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:35

In de zomer staan de paarden hier van 9:00 tot ong 21:00 buiten, twee dieren 24 uur per dag.
In de winter staat alles hier vanaf uurtje of 10:00 tot ong 17:00 buiten. 4 dieren staan in de nacht in een box, 2 dieren hebben een soort schuilstal inclusief een paddockje waar ze wat rond kunnen scharrelen in de nacht.

Ik kies er trouwens heel bewust voor om bepaalde dieren op stal te houden in de nacht.
We zitten hier op extreem natte kleigrond, en heb oa een zomer eczemer en een 26 jarig oudje. Daar ga je toch anders mee om dan een 10 jarig dier :j
Ook zitten we hier aan een openbare weg, en wil ik graag de veiligheid van de stal hebben, paarden zijn immers zo uit een weiland te halen midden in de nacht door vreemden. Op stal.. Gaat dat al een stuk lastiger.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:42

Zomer en winter staan mijn rijpaard en mijn gezelschapsmini buiten en hebben zelf de keuze of ze op stal gaan staan.

's Nachts hebben ze een nachtpaddock van 13 x 15 meter met hieraan de stallen (30m2), overdag krijgen ze de rijbak (18 x 42 meter) en nog een paddock ( 18 x 25) erbij.
In de achterste paddock krijgen ze overdag hooi uit een slowfeeder en als ze willen drinken moeten ze teruglopen naar stal.

Op stal krijgen ze ook nog eens 3 x per dag hooi en wat muesli gevoerd.

En als het fructaangehalte het toelaat krijgen ze in de zomer nog een paar uurtje wei erbij.

Voordeel is dat ze aan huis staan en we dus alles in eigen beheer hebben.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:43

Vandaag zijn de paarden van 7.00-12.00 uur buiten geweest, dat was eigenlijk al te lang.
Ondanks hun dekens, gezelschap van hun maatjes en onbeperkt hooi hadden ze behoorlijke gaten gegraven in de paddock. Ze beginnen met gaten graven als ze het buiten beu zijn.
Voor de beeldvorming de zandpaddock heeft geen beschutting, is ongeveer 200 meter lang en 10 meter breed, opgedeeld in 4 stukken. Momenteel nog gewoon op je schoenen te betreden.
Vanmiddag of vanavond komen ze er nog uit om gereden te worden.
Ik durf te beweren dat ze een goed leven hebben, niet perfect maar dat is mijn leven ook niet.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:44

geerke schreef:
bomen om onder te schuilen?Die zijn toch kaal nu?

Niet alle bomen worden kaal in de winter :+

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:47

Buuk schreef:
als het vanaf morgen gaat vriezen en sneeuwen, is het helemaal gedaan, want ik weet hoe de grond dan is opgevroren en hoe ongelijk...

Paarden die dagelijks op zo'n ondergrond lopen, weten dat en passen hun gedrag erop aan. Ik zie dat al twintig jaar hier; ongelijke grond, ijs, ijzel, het maakt niet uit. Mits ze maar dagelijks een tijdje op zo'n ondergrond lopen.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:50

Mijn vorige verzorgpaard staat in de zomer 24/7 buiten met een uitloopstal.
Wanneer het land te nat is sluiten we de doorgang naar het land af, en dan blijft er nog een verhard stukje over van ongeveer 4 meter bij 8 meter. :)

Jel_R07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:56

Onze paarden gaan om 06.30 u naar buiten en komen meestal om 17.30 u weer op stal. Dus ze staan nu zo'n 11 uur per dag buiten.
Ze staan overdag op het land (met hooi), hopelijk kunnen we in de toekomst nog een keer een goede paddock realiseren. Al is het op deze manier wel redelijk te doen omdat we kunnen verweiden.

Wij vinden het heerlijk dat ze snachts binnen kunnen staan. Elk paard heeft zijn eigen voerschema en zo sta ik savonds niet te klungelen met emmers in het land. Bovendien heeft de ene zachte straaltjes, de ander is gevoelig voor mok, de andere kost het kracht om in de winter warm en op gewicht te blijven..
En het is ook een prettig gevoel met oog op de veiligheid idd.
In de zomer staan ze natuurlijk langer buiten en ik denk dat ik ze van de zomer toch ook een paar maanden 24/7 buiten zet, om mezelf even een vakantie te gunnen van het stallen uitmesten enzo, kom ik misschien ook weer wat aan rijden toe :D