komen paarden nou zo weinig buiten op pensionstallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:13

Laat er overigens geen twijfel over bestaan dat bij ons de paarden in de zomer 24/7 buiten kunnen in in de winter door ons een dagdeel buiten gezet worden in groepsverband en door de eigenaren langer buiten gezet kunnen worden als zij dat willen. Ik kies hier niet de kant van het 24/7 ophokken. En zoals al eerder gemeld zijn wij een stal die dus volgend jaar wel een verandering in ons beleid gaan proberen te maken en dus wél die zakelijke gok gaan nemen.

Ik post vooral om proberen de 'kant van de pensionstalhouder' duidelijk te maken, niet omdat ik voor of tegen het een of ander ben. Wil een klant zijn paard niet buiten kan dat, wil een klant zijn paard lang buiten dan kan dat. Ongeacht van wat je eigen principes zijn als pensionstalhouder blijf je toch ook kijken waar de markt is, en dat is door zoveel mogelijk opties te bieden die nog kunnen passen in je eigen stal management :)

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:21

biscaya schreef:
kobuss1 schreef:
Moet ook wel zeggen dat een aantal om medische redenen korter buiten gaan. De paddocks zijn zonder schuilplek en dat is voor sommige oudjes niet zo fijn voor hun spieren. Anderen schijnen mok te krijgen van deze nattigheid

Mok krijg je Door een bacterie niet Door nattigheid..

Kijk weer wat geleerd! Mijn paard heeft er ook geen last van dus ik heb me er niet in verdiept. Dit werd mij verteld...

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:30

Kinke schreef:
flauwe opmerking. Leg dan gewoon uit waarom het wel ok is dat je paard enkele uren per dag buiten staat.

Omdat ik zelf ervaren hebt dat mijn paard er niet gezelliger, fijner en gezonder van werd. Extreem plakken aan andere paarden, niet te genieten na het van de weide afhalen om te zadelen en verzorgen. Veel onrust en ijsberen.En modermodervet worden ondanks stukken afzetten en eerst door andere paarden kort laten grazen. Continue door de draden heen gaan, zelf veel werk eraan en waren we nu beiden gelukkiger?? Nee dus...Dus nu lekker paar uurtjes in de paddock, ik kom 2x pd op stal, ga voor mijn werk nog en na het werk ook. Paard staat in box met buitenluik, contact met andere paarden en volop kuil om te knabbelen de hele dag. We vinden het beiden prima zo.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:32

kobuss1 schreef:
biscaya schreef:
Mok krijg je Door een bacterie niet Door nattigheid..

Kijk weer wat geleerd! Mijn paard heeft er ook geen last van dus ik heb me er niet in verdiept. Dit werd mij verteld...

Maar zoals al eerder genoemd doet die bacterie het ontzettend goed in nattigheid! Zo ook met rotstraal... De benen/hoeven worden lekker week in al die nattigheid en er hoeft maar iets te gaan broeien (bijv. een tikkie tegen een been, of wat dacht je van een paard met een lage weerstand) en hoppa, de ideale omstandigheden zijn gecreëerd! En zie er dan maar weer eens af te komen...

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:54

ruitje schreef:
Bowen schreef:
Als je wat nieuws opzet zal het elkaar niet veel maken in kosten.

En daar hebben we de kern van je verhaal.

Want wie heeft er tegenwoordig nog genoeg kapitaal en de zin om een pensionstal op te zetten en krijgt daar dan ook nog vergunning voor?

Nee, over het algemeen zijn pensionstallen bedrijven die al jaren bestaan, dat betekend vaak dat ze redelijk vol zitten qua bouwblok en dus iets bestaands, wat geld oplevert moeten gaan slopen voor iets waarvan ze nog maar moeten kijken hoe het precies gaat lopen en of het hetzelfde geld gaat opleveren aan vierkante meters als nu.

Eerlijk, als jij nu een schuur hebt die 1000 euro in de maand opbrengt en je moet die platgooien om een nieuwe schuur te bouwen voor een euro of 20.000( en dat is een voorzichtig bedrag...) om dan te hopen dat hij ook 1000 euro op gaat brengen( en dan ben ik nog optimistisch, want de vraag is of mensen er hetzelfde voor willen betalen) .

Dan ben je toch een complete idioot :')

Hetzelfde betalen is geen probleem. Dat ligt meer aan de faciliteiten voor de ruiter als voor het paard.
Als je nu een stal hebt waarvoor je 250 betaald als klant kan dat ook met een 24/7 systeem, iets duurder kan dan ook evt., dan heb je gewoon je stal ook vol staan.

Vaak hoeft het niet te gaan om platgooien en opnieuw beginnen, maar ruimtes anders indelen/gebruiken. En vaak vooral wat extra verharding en wit zand.
Natuurlijk is dat wel een investering tegenover wat je al hebt, maar is prima terug te verdienen over de jaren heen en geeft evt hier en daar een verlaging in de verdere kosten. Zo moet je investeringen ook bekijken nu eenmaal.

Nogmaals, van mij hoeft echt niet alles in een 24/7 systeem, heb alleen wat tegen de systemen die niet aan een minimum van 4 uur per dag kunnen voldoen (wat ik zelf veelste weinig vind, maar voor ieder wat wils, je moet ergens een minimum-eis stellen).
Maar het is te doen en is niet zoveel duurder. Dat is echt een prutsmoes. En als een pensionhouder echt niet in staat is om aan die minimum van 4 uur buitentijd per dag te voldoen dan is pensionhouder zijn niet zo geschikt, is die plek niet geschikt voor zo'n bedrijf.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:55

Valt een boerderij eigenlijk ook onder een pensionstal?
Mijn paard staat gestald op een boerderij waar in totaal 8 paarden zijn ( 4 van de eigenaar en 4 pensionpaarden).
Maar ik weet niet of dit als pensionstal wordt gerekend of als particulier.

Ze staan elke dag buiten, als het droog weer is lang en bij slecht weer korter.
Maar niet dat het nu speciaal op vaste tijden moet of dat ze persé zo lang of kort buiten moeten zijn.
Nu krijgen ze 's ochtends hooi, gaan rond 10.00 naar buiten en afhankelijk van het weer gaan ze weer op stal.
Gisteren bijvoorbeeld met al die regen zijn ze rond 16.00 weer naar binnen gegaan.
Maar als het morgen droog blijft, blijven ze veel langer buiten.
En zomers als het goed weer is staan ze 24/7 buiten en bij nat weer, komen ze 's avonds weer op stal.
Dus er wordt meer bekeken per dag hoe het gaat.
Dat bevalt me prima, zelfs beter dan dat ze koste wat kost altijd maar buiten moeten zijn.
En de paarden staan in buitenstallen, dus ze kijken niet tegen muren aan en ze hebben altijd frisse lucht.

ruitje

Re: komen paarden nou zo weinig buiten op pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:15

Aanpassen van bestaande ruimtes? Ik weet niet op wat voor stallen jij bent geweest maar daar liggen de stallen vaak nou niet echt naast de paddock.

Dat het prima terug te verdienen is, is jouw mening, die moet je niet verkondigen als een feit :)

Hetzelfde geld voor de discussie over of bepaalde pensionstalhouders of bedrijven niet geschikt zijn, dat is jouw mening, aangezien dat soort stallen dus vol staan, is het geen feit want die bedrijven zijn naar mening van anderen dus prima geschikt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:26

Als je hier een stal zou starten met 24/7 buiten in de zomer en overdag buiten in de winter, dan ga je daar NOOIT meer dan €250 voor krijgen per maand. Wil je €300 als stalgeld (tot €350) dan zal je moeten zorgen voor ideale liggen qua bereikbaarheid, vlakbij wandelgelegenheid, mooie kantine, goede binnenbak van minimaal 20x40 met spiegels en buitenbak die liefst nog groter is, springmateriaal, goede lesgever(s) en mogelijk tot eigen lesgever meebrengen, ruime stallen met buitenluik, weide/paddock die nooit zompig wordt dus gedraineerd en grote parking met optie op (onderlinge) wedstrijden in verschillende disciplines, solarium, wasplaats, poetsplaats, zadelkamer met afzonderlijke kasten. Maw, alsnog de hele luxezooi voor de ruiter erbij.

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:46

Varekaj schreef:
Als je hier een stal zou starten met 24/7 buiten in de zomer en overdag buiten in de winter, dan ga je daar NOOIT meer dan €250 voor krijgen per maand. Wil je €300 als stalgeld (tot €350) dan zal je moeten zorgen voor ideale liggen qua bereikbaarheid, vlakbij wandelgelegenheid, mooie kantine, goede binnenbak van minimaal 20x40 met spiegels en buitenbak die liefst nog groter is, springmateriaal, goede lesgever(s) en mogelijk tot eigen lesgever meebrengen, ruime stallen met buitenluik, weide/paddock die nooit zompig wordt dus gedraineerd en grote parking met optie op (onderlinge) wedstrijden in verschillende disciplines, solarium, wasplaats, poetsplaats, zadelkamer met afzonderlijke kasten. Maw, alsnog de hele luxezooi voor de ruiter erbij.

En wie bepaald dat je als pensionhouder dat MOET hebben als je 300 tot 350 euro stalgeld vraagt? Jij? Dit is gewoon je mening maar een pensionhouder MOET niks. Tis gewoon vraag en aanbod. Mensen betalen nou eenmaal 300 euro stalling als ze nergens anders hun paard kunnen stallen. Stallen aan de kust betaal je ook zo 300 a 350 euro alleen omdat t aan de kust is maar je mag blij zijn als er een goeie wasplaats en grote buitenbak bij zit. Ken zelfs een persionhouder aan die kant van het land die 400 vraagt, en ja hij zit vol.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:59

Is 'luxe' voor de paarden-eigenaar nou echt zo'n vies woord? Het is toch echt mijn hobby en ja ik ben bereid te betalen voor een binnenbak met goede bodem, goede buitenbak, goede verlichting, wasplaats, uitrijmogelijkheden en dergelijke. Ik kan hier in de omgeving heus iets vinden onder de 300,-350, maar zou daar zelf ook gewoon minder plezier aan beleven. Als ik ga omrekenen wat de pacht, onderhoud, stalbedekking, voer, personeel ect. kost per maand voor mijn stalhoudster, dan is het echt geen belachelijk bedrag hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:10

Omdat hier de mentaliteit nog zo diep zit dat hoe meer je betaalt, hoe meer luxe je hebt. Als je hier 24/7 weidegang aanbied met een goede buitenbak en beetje basiscomfort voor de ruiter, dan krijg je niemand die dat er voor over heeft. Voor €300 gaan ze dan wel naar de stallen verderop met wél alle luxe, maar dus (veel) minder in het belang van het paard.

Edit: ik hou mijn paarden in de zomer ook 24/7 in het land met een schuilstal. Ik ben voor 2 paarden en 2 shetters écht geen €300/maand per exemplaar kwijt aan voer en dergelijke...

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:08

Ik lees mee, maar hoe zou volgens jullie de perfecte pensionstal eruit zien, hoeveel zou je max. per maand willen betalen, wat voor faciliteiten heb je daarvoor & uitrijlocaties, e.d.?

- Welke regio? Drenthe? Rotterdam? Limburg?
- Doe-het-zelf (in hoeverre?) of volpension?
- Hoeveel naar buiten en in groepjes, kuddes, enz.? Of helemaal niet?
- Wil je zelf krachtvoer regelen of niet? Stro, vlas, krullen, matten in de stal, schuilstal?
- Wil je de hoefsmid, entingen, ontwormen, tandarts aan de stalhouder overlaten? Zit dat in de maandprijs?
- Zou je graag een bepaalde service willen onder het mom van:"Wil je dekens wisselen?", "De mijne moet ander voer.", De mijne moet meer/minder naar buiten." of vind je dat dat zelf geregeld moet worden (onderling)?
- Toevoegingen? :)

Ik ben nu nog scholier, maar probeer plannen te maken (ik weet, vroeg :P ). En dit lijkt me een prima topic om te kunnen vragen wat jullie nou écht willen en hoeveel jullie daarvoor over hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:31

Minimaal 12u/dag buiten tenzij het écht bagger weer is en de bodem is een ramp. Goede buitenbak met goede verlichting. Eventueel met een grote groepsstal waar mijn 4 kerels samen in kunnen als 's nachts buiten niet mogelijk is. Onbeperkt hooi en krachtvoer in overleg (ivm HB gevoelige shetjes). Bij voorkeur stro als stalbedekking en anders een dikke (!!) laag houtkrullen. Eigen keuze hoefsmid, DA, TA etc. Daar zorg ik zelf wel voor dat ik erbij kan zijn.
Dekens wisselen zou ik wel leuk vinden. Heb er eentje die van nature een dunne wintervacht heeft en als ik die met dit baggerweer in het land wil moet ik dekens wisselen. Oh, en toelating om mijn eigen instructie te kiezen.

Als ik dan ook nog mijn B-camionette op het terrein mag parkeren, goede zadelkast met ruimte voor 3 zadels en al mijn zooi en alles is er netjes, dan heb ik daar toch wel €300 tot €350/maand voor over all-in. Scheelt natuurlijk dat ik 3 stallen huur. Als ik maar 1 paard had zou dat bedrag kunnen oplopen tot €400/maand.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:46

Drenthe, volpension, 24/7 weide met inloopstal in grote kudde (6-12 paarden), paard krijgt alleen eerste kwaliteit hooi, enten en ontwormen gezamelijk (mestonderzoek), smid en DA regel ik zelf.

Extra eisen: minimaal een berijdbare bak (binnen of buiten maakt niet uit) waar ik ook grondwerk mag doen en uitrij mogelijkheden.

Hiervoor wil ik betalen wat ze er maar voor vragen (heb hier uberhaupt nog nooit stalling boven de 250 gezien). Is niet te vinden hier (eentje voldoet....die is bomvol)...... :(

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 00:23

Daar lopen al 100 topics over, dus heb getemd. Totaal offtopic die vraag :)

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 00:29

Bedankt voor jullie reactie Varekja & zazaza! :)

Lees nu net de OP weer een keer & is inderdaad een beetje offtopic. Maar wel interessant. Ik ga eens zoeken, ruitje.
Laatst bijgewerkt door NotYourLine op 26-11-15 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 00:35

ruitje schreef:
Want wie heeft er tegenwoordig nog genoeg kapitaal en de zin om een pensionstal op te zetten en krijgt daar dan ook nog vergunning voor?

Kapitaal heb je zeker nodig want een financiering via banken krijgen voor de bouw van iets nieuws is erg lastig voor paardenbedrijven.

:j

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 00:37

Ja echt vreselijk, ik heb mijn tinker te koop staan en echt bijna iedereen zegt dat hij 2 uurtjes naar buiten mag of een halve dag.. arme paarden.. daar gaat mijn paardje echt niet heen !! :n

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 04:11

sneeuwpop schreef:
ElineS schreef:
Dan moet je maximaal 10 paarden op stal hebben en niet 25. Als je er geen ruimte voor hebt qua weide moet je niet meer stallen gaan bouwen/hebben dan wat je max op de weide kwijt kunt. Dat is toch simpele logica :+

En dan moeten de stalingskosten meer dan verdubbeld worden...
pensionhouder moet ook rondkomen...
vind sommige wel erg makkelijk denken hoor.
Feit is gewoon dat de opbrengsten per pensionpaard niet heel hoog zijn, zeker als je naar afschrijving kijkt van alle spullen (van rijbak tot trekker en kruiwagens etc)

Prima, prijs omhoog. Dat vind ik het wel waard om te zorgen dat er niet teveel paarden een hele dag in de stal staan.

Maar verdubbeld vind ik wel belachelijk. Minder paarden, minder uitgaves aan hooi, stro, biks en arbeid. Meer paarden buiten, minder stro kwijt.

Hier in Drenthe komen de meeste stallen prima rond met 150 tot 200 per paard in pension en dan hebben ze 5 tot 15 paarden staan bijvoorbeeld (ken maar 1 stal met meer dan 20 in Drenthe) en dan hebben ze elke dag weidegang, het hele jaar rond. Als dat hier in Drenthe lukt, en ook Groningen trouwens, waar ik sta, en waar ze 7 paarden heeft (180 per maand) komen ze elke dag ook gewoon buiten. Wel in paddocks in de herfst en winter, want kleigrond, maar in de zomer de hele dag lekker buiten en op het land.

Waarom lukt dat in de Randstad niet dan? Om met die prijs rond te komen? Het is onzin dat het bijvoorbeeld 300/400 per paard zou moeten kosten. Met verdubbelen zou het bijna 800 per maand moeten worden. Dat is echt bespottelijk... Maar er zijn vast pensionstallen die 800,- per maand vragen in de randstad. Als iemand hier in het noorden zou komen met een stal die 350 vraagt, dan krijgt die het moeilijk om klanten te krijgen. En in de randstad is dat wel een normale prijs. Waarom? Wat doen de pensionhouders in de Randstad meer dan in het Noorden?

Wat is er zo geweldig, anders en duurder aan de Randstad dat daar de prijzen 300/400 per maand zijn en hier in het Noorden 150/200? Met soms een uitschieter naar 300. Terwijl het paardenwelzijn in de Randstad zoveel minder is.

Ja, Drenthe heeft minder onderhoud aan de weides en paddocks. Maar Groningen heeft wel klei en dus wel diezelfde onderhoud als in de Randstad, maar ook daar zijn de stallen goedkoper... Hoe kan dat?

Ja, de bak kan problematisch zijn met kleigrond, de aanschaf/bouw ervan, met zand etc. En dus duurder... En de paddocks dus ook. Daarom worden er ook niet bij alle stallen veel paddocks gebouwd. Kost geld... En dat willen ze er niet aan uit besteden :( . Die investering willen ze niet maken omdat mensen er toch wel gaan staan, of het nou slecht is voor het paard of niet, zoveel uur op stal staan.

"Er is niets anders in de buurt." "Het is nou eenmaal zo." Het is vraag en aanbod. Die pensionstallen worden in leven gehouden omdat mensen er gewoon gaan staan, omdat ze er vraag naar hebben.. En als ze toch wel het geld vangen, met weidegang en/of paddocks of niet, waarom moeilijk doen en geld verspillen door het er bij te bouwen?

Die cirkel word zo nooit doorbroken... Behalve als er iets in de wet veranderd over dierenwelzijn, maar dat zie ik ook niet snel gebeuren.

Het klopt dat je inderdaad niet veel als pensionhouder verdiend, meestal, maar dat weet je van te voren. Het is beter om het naast iets te doen, dan als enige verdienste, want dat is best moeilijk. Maar er zijn honderden pensionstallen in Nederland, dus ergens moet het prima verdienen zijn of in ieder geval, verdienen ze iets. Dus aub doe niet zo alsof pensionhouders alleen droog oud brood eten en zielig zijn. Ze worden in dit topic zo in bescherming genomen. "Dan moeten ze meer geld krijgen." "Dan moeten ze al die paarden buiten zetten" etc. Ja en? Ze kiezen zelf voor het beroep en de verantwoordelijkheid die daar bij hoort. En één van die verantwoordelijkheden is zorgen dat de paarden op hun stal het beste van het beste krijgen... En dat is veel meer dan 30 minuten paddock, 30 minuten stapmolen en 60 minuten training met baas.. En de andere 22 uur in de stal.. Maar helaas... Het word allemaal lekker in stand gehouden.

Iedereen die het doet blijft maar smoesjes gebruiken om het leed wat ze hun paarden aan doen goed te praten. "Hij krijgt blessures." "Ik kan geen andere stal vinden." "Hij wil niet buiten staan in de regen." "Hij vind het veel te koud." "Hij staat telkens bij het hek te drammen dat hij binnen wil." "Ze staan toch alleen maar stil in de paddocks, dus het maakt niet zoveel verschil." "Als ik hem zoveel buiten doe, dan is hij niet fris meer met rijden en dan gaat het minder." < Nee, dan kun je gewoon niet rijden, als jij je paard niet voor elkaar krijgt als die op een normaal energie level zit. Niet alles hoeft opgefokt en te lijken alsof die op het punt staat over te koken in dat koppie en te willen gaan, eindelijk buiten! Tegen gehouden door strenge teugels. Ja, dat ziet er machtig mooi uit, maar of het goed is. Jeetje... En alles wat er nog meer voorbij is gekomen.

Was eerst nog wel aardig mild over paarden binnen houden en dacht bij mezelf, het hoeven niet perse slechte eigenaren te zijn... Maar nee, ik ben van gedachten veranderd na al het lezen in dit topic. Ik vind zulke mensen slechte eigenaren. Paard of pony zoveel uren binnen, als dat niet medisch hoeft, dan ben je gewoon slecht bezig. Hoeveel andere goede zorg je ook aan hem geeft, hoeveel je ook van hem houd, dat veranderd niets aan het feit dat die binnen staat. Het balanceert niet de weegschaal. Het goed verzorgen op andere punten praat niet goed dat je hem op dat ene belangrijke punt slecht verzorgd.

Het spijt me als ik mensen boos maak of als iemand zich aangevallen voelt. Ik wil helemaal niemand beledigen, daar heb ik een hekel aan... Maar ik heb wel een uitgesproken mening over dit punt... En dan kun je verder een heel aardig en leuk persoon zijn, maar op dit punt ben ik het gewoon heel erg oneens met sommigen. Dat betekend niet dat ik een hekel aan die personen heb, ik heb een hekel aan hoe zij hun paarden verzorgen. Ondanks dat ik ze slechte eigenaren noem :o , dat is ook allesbehalve netjes van mij, maar ik word gewoon zo boos om wat in mijn ogen gewoon leed is.. En dat sommigen dat niet zien, niet willen zien. Dat is zo frustrerend. Maar ik heb meer een hekel aan de pensionstallen die het ook allemaal in stand houden. Ik heb een hekel aan vele maneges/stallen die het mensen van jongs af aan leren dat het normaal is, want zij houden hun paarden ook binnen.

Paard hoort gewoon veel uren buiten, punt. Er zijn tig onderzoeken die dat bewezen hebben. Kom op, een wild paard loopt normaal kilometers op een dag. Ja, dit zijn geen wilde paarden, maar erg door gefokte dieren, maar ze blijven wel paard. Ze zijn nog altijd paard.

Een paard binnen, stalbenen, maagzweren, stalondeugden, koliek.. Komt zoveel voor. Natuurlijk ook bij weidepaarden, maar toch een stuk minder. Men wilt toch een happy athlete paard. Zorg dan voor het happy gedeelte. Ja, paard ziet er misschien goed uit, super in de vacht en in de spier, hinnikt lekker en snuffelt met vriendjes, maar dat is in die ene twee uur dat je er bent. Paard past zich wel aan, aan de omgeving, en zal de routines en alles snel door krijgen. Wat heeft het paard anders te doen dan te observeren en happy te reageren op kleine gebeurtenissen, zoals dat iemand langsloopt met een ander paard of met een voerblik, of dat jij hem er eindelijk eens uithaalt. Eindelijk in die 24 uur gebeurd er wat! Natuurlijk oogt het paard dan fit en happy. Lekker halfuurtje grazen of rennen, halfuurtje stappen, even rijden... Hij is ook in conditie, dus lichamelijk voelt hij zich prima. Maar je kan niet in dat koppie kijken. Hij staat al die andere uren gewoon te kijken, voor zich uit te staren. Dat zijn heel veel uren, want een paard slaapt ook niet eens zoveel. Uur na uur gewoon staan te kijken. Tik. Tak. Tik. Tak. Minuten slepen langzaam voorbij. Brrr... Dat is toch niets. Hoe kan iemand dat willen voor zijn paard?

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 05:50

Ik woon in de randstad en allee is 300 euro of duurder, en je paarden komen weinig buiten heb nu een stal gevonden waar je als eigenaar mag bepalen wanneer en hoelang je paarden buiten staan

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 07:58

ElineS, feit dat jij niet begrijpt waarom het in de randstad veel duurder in dan bij jullie in het noorden.....dan moet je nog een hoop leren. Sorry maar je verhaal slaat daarom echt nergens op.
Laten we zeggen dat het vooral door een gebrek aan ruimte komt dat alles zoveel duurder is. Verder mag je indien je het wil weten zelf op zoek gaan naar de verschillen in prijzen, waar die prijzen op gebaseerd zijn. Wat de omzet is en vooral wat daarvan de kosten zijn.
Het is namelijk wel makkelijk oordelen zonder een beetje onderzoek naar echte cijfers.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 08:11

Bij mij in de omgeving is luxe voor het paard en luxe voor de ruiter twee hele verschillende zaken.. Het liefst sta ik op een stal met goeie binnenbak, solarium, etc. Die zijn makkelijk te vinden. Maar eigenlijk nooit i.c.m. winter hele dag een goeie paddock met onbeperkt hooi, grote open boxen met contact met de buren of een uitloop stal, en zomers hele dagen buiten.

En ja ik wil er zeker voor betalen, maar deze stallen zijn er helaas niet.

Ik heb tot kort 2 paarden gehad met 2 hele verschillende behoeftes. De oudere merrie wilde veel naar buiten, terwijl de jonge merrie het vreselijk vond lang buiten.

De jonge merrie daarom afgelopen winter op een luxe stal gezet, met maar 2,5 uur buiten per dag. Ik vond het vreselijk! Paard daarintegen vond het heerlijk. En heb wel echt héérlijk door kunnen rijden van de winter i.v.m. binnenbak.

Nu staan we weer op een stal zonder binnenbak, maar verder wel alles wat ik voor de paarden als luxe zie. En ze staan de hele dag buiten. Beide zijn gelukkig en ik ook!

Maar o wat mis ik de binnenbak nu....

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 08:33

:D
Fem schreef:
bruintje123 schreef:
Alsof elke stal betaalde krachten heeft.

Ja wat de pensionhouder doet natuurlijk gewoon vrijwilligerswerk 8)7

:D ha ha geweldig!! Zal naast mijn fulltime werkzaamheden op stal er in de nacht ook nog een baantje bijnemen kom ik toch nog aan een salaris! :j
Sorry hoor maar wat leven de meeste bokkers hier in een droomwereld!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 09:00

Je zou ook net een berichtje verder door kunnen lezen.
Zou ook niet misstaan. Biscaya.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 11:09

bruintje123 schreef:
Je zou ook net een berichtje verder door kunnen lezen.
Zou ook niet misstaan. Biscaya.

?