Ben ik een zeur of krijgt mijn paard echt weinig hooi&stro?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Re: Ben ik een zeur of krijgt mijn paard echt weinig hooi&stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 12:55

Wow, als ik die van mij onderhand 20 kilo hooi geef past ie binnenkort niet meer door de deur :') Hij staat zeer ruim in het schone stro wanneer hij op stal staat dus daar eet hij ook van, maar wordt hij niet zo dik van. Maar dit zal ook verschillen van paard tot paard.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 13:03

Ik heb onbeperkt gevoerd,en dan eten ze echt heel veel,meer ook omdat het lekker is.voer je onbeperkt hooi en stro dan is het al minder want aan het stro eten ze ook echt alleen als ze geen hooi hebben of echt als ze het nodig hebben.ik voer in grote vierkante bakken. Ze hebben hooi of voordroog nodig maar het onbeperkte van dit alleen is belachelijk.ik ben wel voor onbeperkt ruwvoer.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 13:08

Het gaat niet om de hoeveelheid hooi, want dat is inderdaad per paard verschillend (de shetten kunnen ook bepaald niet onbelemmerd onbeperkt gevoerd worden). Maar om het feit dat de paarden 's nachts niet minder eten/'s nachts niet alleen maar slapen.

Overigens krijgt dit paard 600g Marstall Faser Light aan brok, dat komt qua energiehoeveelheid neer op 750g hooi. 3 voerscheppen biks is 3.6kg biks vaak en komt neer om 6-8kg hooi qua energiehoeveelheid (afhankelijk van of het basisbrok of sportbrok is).

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 13:11

Mijne krijgt hooguit 1,5 kg basis brok in de zomer (in de winter een handje).

Ik geloof er ook niet zo in om dat kilo's te voeren. Ruwvoer is het belangrijkst.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 13:14

Top! Dit paard krijgt tegenwoordig al veel minder dan toen ik hem net kreeg, toen at hij ruim 25kg hooi en nog 2kg cornmuesli (en nog 1kg grasbrok en 1kg luzerne), hij was te mager en anders kreeg ik hem niet op gewicht.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 13:27

Haha dat zal wel meevallen. In het begin zal hij bunkeren, maar na verloop van tijd houd dit op als hij beseft dat er altijd eten is.
Als ze echt dik worden heeft het vaker te maken met teveel krachtvoer dan teveel ruwvoer. Uitzonderingen daargelaten.

Mijn paard staat op onbeperkt sinds ze een half jaar met blessure stond. Ik wilde eigenlijk geen krachtvoer geven maar wilde ook niet dat ze als enige van de paarden daar niets kreeg. Daardoor heeft ze heel iets vetjes gekregen in dat half jaar maar dat was verwaarloosbaar.

Ik heb bij mijn paard gezien dat ze juist bunkerde als ze porties kreeg, bij onbeperkt ging ze zelf regelen en eet per saldo minder dan voorheen bij porties.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 13:32

Mijn paard is gewoon een vreetbuil :D in het begin van het weideseizoen verspilt hij ook geen tijd met rollen enzo, stel je voor dat je dan te weinig gras kan eten haha.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 18:16

Pff als ik dit allemaal zo lees he, dan worden de paarden bij ons op stal en vele andere stallen echt verwaarloosd >;) ik weet 1 ding wel , als ik mijn paardje onbeperkt ga voeren dan eet ze zichzelf kapot.

Pas geleden was ik trouwens op een zeer kleinschalige stal waar onbeperkt hooi werd gevoerd uit slowfeeders, sorry maar ik vind obesitas bij paarden (in dat geval) net zo goed not done

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 18:33

Dat een shet niet onbeperkt kan is dus ook niet altijd waar, want de mijne heeft gewoon onbeperkt :) goed ruwvoer is het halve werk, een vol gevoel kunnen bijna alle gezonde paarden gewoon voelen en dan stoppen ze met eten.
Mijn pony at dus meer toen ze porties kreeg dan als ze onbeperkt krijgt, honger gevoel moeten ze niet kennen want dan gaan ze bunkeren. Juist als ze meer dan 4 uur zonder staan zullen ze dus meer bunkeren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 18:33

Ik denk dat een hoop paarden ook een verminderd welzijn hebben door het gemiddelde voerbeleid in Nederland. En daar komen dan ook een hoop problemen bij vandaan. 3 scheppen biks (en dat is op veel stallen nog altijd het voerbeleid) terwijl er krap tot zeer krap hooi gevoerd wordt, vind ik dan ook een zeer slecht voerbeleid.

Dikke paarden zijn vaak het gevolg van te voedingsrijk hooi, te grote mazen bij de slowfeeder, te veel bijvoeder en te weinig beweging. Ik zie overigens een paard liever wat te dik (niet obesitas) dan dat hij meer dan 6 uur zonder ruwvoer zit (excl. de eventuele bodembedekking). Maar uit een 2x2cm maas slowfeeder met arm hooi kunnen de meeste paarden prima op onbeperkt hooi of maximaal 3 uur zonder ruwvoer per keer.

Dat kan dus ook betekenen dat de stalhouder om 7 uur, 12 uur, 5 uur en 10 uur voert, waarbij alleen bij de laatste voerbeurt een zeer grote portie wordt gevoerd en de andere keren voor 2 uur hooi (en dus uit een slowfeeder die past bij dat paard).

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 18:42

Hier is mijn shet ook wat dikker(niet net als de meeste shetlanders), maar hij krijgt gewoon onbeperkt, en dit al min 1.5 jaar.
Hij is nooit bevangen geweest, en heeft altijd hooi tot beschikking.
Vind ik ideaal, voer maar 1x per dag, en daar hebben ze genoeg aan.
Ze krijgen met 1 shet en 3 eponys 3 plakken hooi, en daar doen ze een hele dag mee.. dus ze hebben nooit een honger gevoel

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:52

3 plakken van een grote baal dan neem ik aan?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 08:09

Lotus83 schreef:
Pff als ik dit allemaal zo lees he, dan worden de paarden bij ons op stal en vele andere stallen echt verwaarloosd >;) ik weet 1 ding wel , als ik mijn paardje onbeperkt ga voeren dan eet ze zichzelf kapot.

Pas geleden was ik trouwens op een zeer kleinschalige stal waar onbeperkt hooi werd gevoerd uit slowfeeders, sorry maar ik vind obesitas bij paarden (in dat geval) net zo goed not done

Verwaarloosd is een groot woord, maar voerbeleid kan op 70% van de stallen beter ja. Gelukkig wordt het op steeds meer plekken beter, maar helaas blijven heel veel mensen bij hun oude gewoontes als het gaat om ruwvoer.

Meerdere mensen hebben al aangegeven dat paarden minder gaan eten als ze onbeperkt krijgen. Ook jouw paard eet zichzelf echt niet kapot. Bij goed hooi en voldoende beweging is er niets aan de hand. Krachtvoer moet vaak wel echt veel verminderd worden omdat ze daar dan veel minder van nodig hebben. Als je een paard wat 2 keer per week gereden wordt op onbeperkt hooi en 4 kilo sportbrok, tja dan word ie echt wel te dik ja. Verander je die 4 scheppen echter naar een kwart schep of nog minder gaat het waarschijnlijk prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 08:12

Dat is echt niet helemaal waar PowerReiner. Onze fjord eet zich dus wel kapot, die vreet zichzelf gerust hoefbevangen en dat is echt gevaarlijk voor haar. Die kunnen we dus echt niet onbeperkt geven. En nee ze krijgt geen brok. En dat weten we uit ervaring.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 08:20

Fjorden, Haflingers, Tinkers en zo nog een aantal rassen hebben dat risico inderdaad wel wat meer.
Maar ik ben ervan overtuigd dat dit voornamelijk uitzonderingen zijn.

Bij mij op stal staat een Haflinger en Shetlander, ook beiden dus onbeperkt. Haflinger is wel wat te dik, maar die krijgt dan ook zeer weinig beweging. Shetlander is heel klein beetje dik, maar nog niks vergeleken met andere shetlanders die ik hier en daar zie. Maar goed, deze is nog jong en wordt dus nog zeer beperkt wat mee gedaan.

Op andere stal die ik ken staat een Fjord die ook onbeperkt krijgt, ziet er heel goed uit.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 08:27

Waar de gedachte dat een paard 'zelfregulerend' is wat eten betreft vandaan komt is mij niet duidelijk. In de 'vrije' natuur zal een paard ook een heel groot deel van de 24 uur eten. En aan kansberekening doet een paard ook al niet, dus bedenken dat er altijd genoeg is of straks misschien te weinig zit er ook niet echt in. Ik heb hier ook een paard (KWPN) staan dat constant vreet als ze de kans krijgt en op een bepaald moment ook op 4 benen hoefbevangen raakte. Dus zomaar adviseren dat 'onbeperkt hooi' altijd het beste is, daar ben ik het zeker niet mee eens. Op z'n minst zul je dat heel goed moeten monitoren en die maatregel ook tijdig moeten terugdraaien al het fout dreigt te gaan, bv als een paard te dik gaat worden.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 08:31

Ja inderdaad! Heb het ook gezien op een stal met onbeperkt eten. Veel te dikke paarden daar. Maar natuurlijk is er nog wel verschil in onbeperkt en onbeperkt in wat voor ruwvoer je aanbiedt. Als je het mixt met stro of arm ruwvoer of dat je onbeperkt kuil aanbiedt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 08:33

Over het zelfreguleren.

Alle paarden bij ons op stal zijn gewend om 24/7 buiten te staan met onbeperkt ruwvoer.
Zij staan niet aan 1 stuk door te eten, maar gaan tussendoor even spelen of een dutje doen.
Daarna gaan ze weer eten.

Paarden die lange tijd te weinig gevoerd werden, zoals het paard van ts dat schijnbaar 17 á 19 uur zonder ruwvoer staat, zullen in de eerste periode niet stoppen met eten tot het op is.
Niet tussendoor even pauze nemen om te spelen of te slapen.
Pas als ze doorhebben dat het ruwvoer er altijd is, komt er rust.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 08:39

Mijn paarden hebben nooit te weinig voer gehad ( 6 voerbeurten per dag, geen brok) en desondanks blijft de kudde vreten.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 08:45

Jannepaulie, dat is toch appels met peren vergelijken, in de natuur krijgen ze geen voedingsrijk voordroog voorgeschoteld. Ik snap het principe wel hoor, dat het paard erop gebouwd is dat het constant wat kan knabbelen. Maar onbeperkt aan ieden van het voordroog dat ze bij ons krijgen? Dan wordt hij echt te dik.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 08:56

Starbreeze schreef:
Jannepaulie, dat is toch appels met peren vergelijken, in de natuur krijgen ze geen voedingsrijk voordroog voorgeschoteld. Ik snap het principe wel hoor, dat het paard erop gebouwd is dat het constant wat kan knabbelen. Maar onbeperkt aan ieden van het voordroog dat ze bij ons krijgen? Dan wordt hij echt te dik.

Maar er zegt ook niemand dat je onbeperkt voordroog hoeft te geven. ;)

Ik vul mijn slowfeeder voor de helft met stro, daar staan ze echt niet aan een stuk door van te eten. Daar is het niet smakelijk genoeg voor.
Dan pakken ze een paar happen, en gaan weer wat anders doen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:17

Onbeperkt ruwvoer hoeft geen onbeperkt hooi te betekenen...die van mij zouden zich ook dood eten als ik onbeperkt hooi zou geven.
Een zeer grofstengelige en arme hooisoort is hier moeilijk te krijgen...ik moet het doen met rijker hooi en stro,dat gaat goed.
Altijd een knabbel te vinden in de bak,afgewisseld met afgewogen hooi en beperkte uren op het gras.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:49

Hier dus wel onbeperkt grof hooi, de shet ziet er beter uit dan menig ander de dan staat hij overdag ook nog op een volle wei!

Pony had eerst 4 voerbeurten. Toen die steeds net niet genoeg waren om over te houden at ze als een idioot tot het op was. Kilo per beurt erbij en ze gaf niet zo veel meer om eten.
Vorig jaar in een kale wei veel te dik, nu in een volle wei met veel minder beweging op perfect gewicht.

Nooit zeggen; dat kan mijn paard niet tot je het goed geprobeerd hebt. Eventueel met stro of gedorst hooi hoeveelheid opvoeren en je zult merken dat echt de meeste paarden dan stoppen met eten. Ik ben echter wel een tinker tegen gekomen die bleef eten, en een hoefbevangen fjord die het niet deed (was niet door voeding hoefbevangen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 10:09

Ik heb 2 fjorden en een KWPN ( op leeftijd notabene) bij elkaar staan en ze zijn alle drie keurig op gewicht. Dankzij onbeperkt ruwvoer ( gras overdag en in avond en nacht hooi en stro in hun loopstal ), ondanks totaal andere voerbehoeften.
Je ziet op stal ook heel mooi dat de warmbloed veel langer hooi eet, terwijl de fjorden al lang weer een het scharrelen zijn door de strohoek, of dat die al weer staan te dutten of lopen te groomen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 10:13

Mijn paard staat dag en nacht buiten met nog 2 paarden, ik zie ze inderdaad vaak slapen of spelen. In dezelfde groep staat 5 uur per dag een paard wat niet langer mag omdat ze dan denken dat hij dik wordt. Deze vreet zich dus die 5 uur te barsten , naar mijn idee, omdat hij weet dat het niet lang duurt. En is dus nog steeds te dik :)*
Voor mijn gevoel harkt hij binnen 5 uur naar binnen waar de rest de hele dag over doet.
Als mijn paard in het voorjaar voor het eerst dag en nacht gaat vreet hij ook heel veel, met een dag of 2 is dit over want dan weet hij naar mijn idee dat hij de tijd heeft en zich niet vol hoeft te proppen.