Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
CRos95 schreef:Maartje1990 schreef:Ik geloof niet dat een paard voor medische redenen ijzers nodig hebben. Maar als het maar tijdelijk zou zijn, zou ik het wellicht 1 malig door de vingers zien.
Zo auw![]()
Die van mij heeft wel degelijk om medische redenen ijzers. Weliswaar alleen voor, maar ik ken er zat die ze om dezelfde reden ook achter hebben. En natuurlijk zijn er mensen die het 'makkelijker' vinden, maar om gewoon te zeggen dat medische redenen voor ijzers niet bestaan...
Om antwoord te geven op je vraag: ik zou niet bij je komen staan. Wil graag zelf bepalen wat er met mijn paard gebeurt. Ga je ook scheren en dus dekens verbieden, omdat paarden daar met hun hoeven in kunnen blijven haken en daardoor blessures op kunnen lopen?
Maartje1990 schreef:@ Sees: maar zonder hoefijzers kunnen ze dus niet vast komen te staan. Ik heb van die grote hooibalen, deze liggen op de grond en hier hangt een net over.
CRos95 schreef:Maartje ik denk niet dat Femke_Tweety dat bedoelt. Ik ben het namelijk wel met haar eens. Ik denk dat ze bedoelt dat wanneer de regels en dus principes voor het individuele paard gaan (dus medische redenen) ze er niet wil staan.
Sees schreef:Ik vraag me af of je als pensionhouder geacht wordt overal maar altijd gehoor aan te geven. Iemand haalde HB en IR aan. Dat zijn natuurlijk vervelende en tricky aandoeningen. Maar ben je als pensionhouder dan verplicht daar altijd wat aan te doen? Want de een heeft HB, de ander IR, weer een ander kan niet tegen voordroog terwijl een ander juist voordroog moet want die heeft te kampen met een stofallergie. Moet je dan voor ieder paard een apart beleid gaan voeren?
CRos95 schreef:Het gaat er niet om dat je het niet gelooft, maar het raakt mensen dat het zo kort door de bocht verkondigd wordt. Mij in ieder geval wel. Prima als je de ijzerwinkel verbiedt, moet je vooral doen als je je daar fijn bij voelt! Echter vraag je om meningen en die krijg je dan ook.. Mijn mening (nogmaals): ik zou niet bij een pensionhouder willen staan die ijzers en andere zaken verbiedt, ondanks dat het medisch gebonden is. (En al helemaal als ik 100 dingen moet gaan uitproberen en als dat allemaal niet werkt, dan mag ik wellicht wel een ijzertje. Terwijl ik weet dat het met een ijzertje eenvoudig verholpen is.. Je kan niet in de portemonnee van je klanten kijken)
Die van mij heeft niet tijdelijk om medische redenen ijzers, maar vast om medische redenen, omdat de kans dat de blessures terug komen zonder ijzers gewoonweg te groot is. En dan?
Maartje1990 schreef:Darah3: Maar moet een pensionhouder zich voor ieder paard gaan aanpassen dan? Stel iemand wilt voor medische redenen zijn paard permaneten in een box plaatsen, of bijv. alleen 's nachts. Of een paard mag permanent niet meer op de weide alleen nog op paddock. Of een paard moet voor medische redenen permanent hoefijzers. Zijn verschillende issues, en daar moet een pension houder zich allemaal maar naar gaan aanpassen?? Sorry, maar dat zou ik dus inderdaad niet doen. Tijdelijk is er veel mogelijk, maar permanent niet
Maartje1990 schreef:CRos95 schreef:Het gaat er niet om dat je het niet gelooft, maar het raakt mensen dat het zo kort door de bocht verkondigd wordt. Mij in ieder geval wel. Prima als je de ijzerwinkel verbiedt, moet je vooral doen als je je daar fijn bij voelt! Echter vraag je om meningen en die krijg je dan ook.. Mijn mening (nogmaals): ik zou niet bij een pensionhouder willen staan die ijzers en andere zaken verbiedt, ondanks dat het medisch gebonden is. (En al helemaal als ik 100 dingen moet gaan uitproberen en als dat allemaal niet werkt, dan mag ik wellicht wel een ijzertje. Terwijl ik weet dat het met een ijzertje eenvoudig verholpen is.. Je kan niet in de portemonnee van je klanten kijken)
Die van mij heeft niet tijdelijk om medische redenen ijzers, maar vast om medische redenen, omdat de kans dat de blessures terug komen zonder ijzers gewoonweg te groot is. En dan?
Ik had het niet helemaal goed geformuleerd, ik verbied geen ijzers, maar ijzers zijn vanwege: slowfeeder netten, risico voor andere paarden, beschadeging van de wei. Gewoon niet mogelijk.
bruintje123 schreef:Wat mij opvalt is dat je Op gaat over verwondingen door achter ijzers.
Door een paar uur heen zijn het alle ijzers en bitten. En ook ineens het net van belang.
Als je bij jou op pension staat en alles wordt daarna aangepast naar wat jij ineens meer bedacht hebt ondertussen is dat ook niet eerlijk naar hun toe.
Wat ik eerder zei. Als Pensionstal mag je alles verzinnen.
Maar maak het vooraf kenbaar.
En ga er ook niet vanaf wijken. Met jou sterke mening is dat iets wat nooit gaat werken.
Darah3 schreef:Een HB paard weg sturen![]()
![]()
![]()
Ik mag hopen dat staleigenaren dan nog het fatsoen hebben om te wachten tot de acute fase over is.
En dan daarbij, paarden kunnen altijd wat gaan mankeren.
Allemaal maar wegsturen omdat je niet wíl aanpassen?
Maartje1990 schreef:Darah3: Maar moet een pensionhouder zich voor ieder paard gaan aanpassen dan? Stel iemand wilt voor medische redenen zijn paard permaneten in een box plaatsen, of bijv. alleen 's nachts. Of een paard mag permanent niet meer op de weide alleen nog op paddock. Of een paard moet voor medische redenen permanent hoefijzers. Zijn verschillende issues, en daar moet een pension houder zich allemaal maar naar gaan aanpassen?? Sorry, maar dat zou ik dus inderdaad niet doen. Tijdelijk is er veel mogelijk, maar permanent niet
Darah3 schreef:Sees schreef:Ik vraag me af of je als pensionhouder geacht wordt overal maar altijd gehoor aan te geven. Iemand haalde HB en IR aan. Dat zijn natuurlijk vervelende en tricky aandoeningen. Maar ben je als pensionhouder dan verplicht daar altijd wat aan te doen? Want de een heeft HB, de ander IR, weer een ander kan niet tegen voordroog terwijl een ander juist voordroog moet want die heeft te kampen met een stofallergie. Moet je dan voor ieder paard een apart beleid gaan voeren?
Een HB paard weg sturen![]()
![]()
![]()
Ik mag hopen dat staleigenaren dan nog het fatsoen hebben om te wachten tot de acute fase over is.
En dan daarbij, paarden kunnen altijd wat gaan mankeren.
Allemaal maar wegsturen omdat je niet wíl aanpassen?
Marije_jiplover schreef:Je hebt als pensionhouder natuurlijk ook een bepaalde zorgplicht. En je hebt een dienstverlenende taak. Ik verwacht bij dienstverlening dat er wordt meegedacht bij veranderende omstandigheden.
Een paard kan altijd ziek worden en om die reden bepaalde wensen of zelfs eisen hebben, die tegen het beleid op de pensionstal ingaan (verplicht boxrust bij bv een hoefbeenbreuk, is (tijdelijk) echt een absolute must!). Zou mooi zijn dat je met een ziek paard nog moet gaan leuren op een andere stal ook, omdat je niet meer in het beleid van het pension past!
Begin dan lekker geen pension, als je geen diensten wilt verlenen, maar alleen dat het naar jou toekomt...
Ik zou iig bedanken voor de eer, als er zoveel eisen aan hoe ik mijn paard wil houden, worden opgelegd door de pensionhouder.
Sees schreef:En jij denkt dat iedere pensionhouder maar de mogelijkheid heeft om alle paarden apart te stallen? Natúúrlijk ga je iemand in de acute fase niet wegsturen maar wat doe je als het blijvend is? En jij geen PP hebt oid?
Aanpassen kost ook geld hè. Heb je daar wel eens aan gedacht? Moet de pensionhouder al die kwalen dan gaan financieren door apart hooi in te kopen, paddocks aan te gaan leggen oid? Want als puntje bij paaltje komt zijn er maar weinig eigenaren die zelf bereid zijn flink te investeren of water bij de wijn te doen...