Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 15:03

@Femke_Tweety: Jij zou dus niet op een pension willen staan waarbij er geen beslagen paarden mogen staan vanwege: ''slowfeeder netten waar ze in verstrikt kunnen raken en kapot kunnen trekken, veiligheid van andere paarden, beschadeging van de weides''? Los van of jij wel of niet wilt geloven dat dat mijn redenen zijn.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:04

CRos95 schreef:
Maartje1990 schreef:
Ik geloof niet dat een paard voor medische redenen ijzers nodig hebben. Maar als het maar tijdelijk zou zijn, zou ik het wellicht 1 malig door de vingers zien.

Zo auw :\
Die van mij heeft wel degelijk om medische redenen ijzers. Weliswaar alleen voor, maar ik ken er zat die ze om dezelfde reden ook achter hebben. En natuurlijk zijn er mensen die het 'makkelijker' vinden, maar om gewoon te zeggen dat medische redenen voor ijzers niet bestaan :n...

Om antwoord te geven op je vraag: ik zou niet bij je komen staan. Wil graag zelf bepalen wat er met mijn paard gebeurt. Ga je ook scheren en dus dekens verbieden, omdat paarden daar met hun hoeven in kunnen blijven haken en daardoor blessures op kunnen lopen?

Idd ik wilde ook even reageren op dezelfde post van TS.
Mijn paard heeft om medische redenen ook ijzers, wel alleen voor maar wel om medische redenen, had hij die ijzers niet kon ik hem weg brengen dus te snel gegrepen naar ijzers is in mijn geval ook niet zo.
Met Femke_tweety ben ik het helemaal eens
Laatst bijgewerkt door AaronYve op 03-04-15 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:05

Maartje ik denk niet dat Femke_Tweety dat bedoelt. Ik ben het namelijk wel met haar eens. Ik denk dat ze bedoelt dat wanneer de regels en dus principes voor het individuele paard gaan (dus medische redenen) ze er niet wil staan.

Sees

Maartje1990 schreef:
@ Sees: maar zonder hoefijzers kunnen ze dus niet vast komen te staan. Ik heb van die grote hooibalen, deze liggen op de grond en hier hangt een net over.

Ja bij ons ging het dus wel om een paard zonder ijzers :o.
Behalve dat die netten, als ik tenminste weet over welke netten jij het hebt ;), hartstikke duur zijn, krijg je ze ook niet zo maar kapot. Daar zijn ze ook op gemaakt, soort hufterproof zeg maar ;).

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 15:05

Voor diegene die er anders over denken wbt medische redenen wel ijzers, prima pb me dan maar. Maar aub niet in dit topic :)

pol013

Je mag pensionklanten alles verbieden. Als je er vooraf maar duidelijk over bent er zij er oke mee zijn,
Ik verbied ze zelf om hier pension klant te worden.
Houd de stallen lekker voor mij zelf :+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 15:07

CRos95 schreef:
Maartje ik denk niet dat Femke_Tweety dat bedoelt. Ik ben het namelijk wel met haar eens. Ik denk dat ze bedoelt dat wanneer de regels en dus principes voor het individuele paard gaan (dus medische redenen) ze er niet wil staan.

En daarop heb ik gezegt dat mocht iemand een tijdelijk beslag willen (vanwege medische redenen) dat prima is, maar dan wordt het paard tijdelijk elders neergezet (aparte weide oid) maar mocht dit permanent nodig zijn, zullen ze toch elders een stalling moeten zoeken.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:08

Sees schreef:
Ik vraag me af of je als pensionhouder geacht wordt overal maar altijd gehoor aan te geven :o. Iemand haalde HB en IR aan. Dat zijn natuurlijk vervelende en tricky aandoeningen. Maar ben je als pensionhouder dan verplicht daar altijd wat aan te doen? Want de een heeft HB, de ander IR, weer een ander kan niet tegen voordroog terwijl een ander juist voordroog moet want die heeft te kampen met een stofallergie. Moet je dan voor ieder paard een apart beleid gaan voeren?

Een HB paard weg sturen #) %) ;(
Ik mag hopen dat staleigenaren dan nog het fatsoen hebben om te wachten tot de acute fase over is.
En dan daarbij, paarden kunnen altijd wat gaan mankeren.
Allemaal maar wegsturen omdat je niet wíl aanpassen? :))

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:09

Het gaat er niet om dat je het niet gelooft, maar het raakt mensen dat het zo kort door de bocht verkondigd wordt. Mij in ieder geval wel. Prima als je de ijzerwinkel verbiedt, moet je vooral doen als je je daar fijn bij voelt! Echter vraag je om meningen en die krijg je dan ook.. Mijn mening (nogmaals): ik zou niet bij een pensionhouder willen staan die ijzers en andere zaken verbiedt, ondanks dat het medisch gebonden is. (En al helemaal als ik 100 dingen moet gaan uitproberen en als dat allemaal niet werkt, dan mag ik wellicht wel een ijzertje. Terwijl ik weet dat het met een ijzertje eenvoudig verholpen is.. Je kan niet in de portemonnee van je klanten kijken ;))

Die van mij heeft niet tijdelijk om medische redenen ijzers, maar vast om medische redenen, omdat de kans dat de blessures terug komen zonder ijzers gewoonweg te groot is. En dan?
Laatst bijgewerkt door CRos95 op 03-04-15 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:09

Was als antwoord op je post en als reactie op jou stelling in je op. Verder zou ik ook niet gaan voor een stal waarbij principes voor het individuele paard gaat.
@pol13 dat is ook handig haha
Maar jou stal zijn jou regels dus als jij dat niet wilt en je wilt het verbieden dan is dat toch aan jou.
Zie je dan wel wie er op afkomt toch?

Ik denk wel dat je de mensen moet waarschuwen als je bij jou komen staan dat ze dus weggestuurd kunnen worden mocht hun paard om medische redenen iets nodig zou hebben waar jij op tegen bent.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:10

Precies, en mede dat maakt dus dat ik mij er niet thuis zou voelen.

Dan heb je al de zure pech dat je dus een paard met medische klachten hebt, en dan zou je -zelfs als je je er thuis voelt- ook nog moeten verhuizen.
Dat is dan wel dubbeldik zuur.

Edit: topic gaat hard. Dit wad een reactie op de laatste post van ts.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 03-04-15 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 15:11

Darah3: Maar moet een pensionhouder zich voor ieder paard gaan aanpassen dan? Stel iemand wilt voor medische redenen zijn paard permaneten in een box plaatsen, of bijv. alleen 's nachts. Of een paard mag permanent niet meer op de weide alleen nog op paddock. Of een paard moet voor medische redenen permanent hoefijzers. Zijn verschillende issues, en daar moet een pension houder zich allemaal maar naar gaan aanpassen?? Sorry, maar dat zou ik dus inderdaad niet doen. Tijdelijk is er veel mogelijk, maar permanent niet :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 15:13

CRos95 schreef:
Het gaat er niet om dat je het niet gelooft, maar het raakt mensen dat het zo kort door de bocht verkondigd wordt. Mij in ieder geval wel. Prima als je de ijzerwinkel verbiedt, moet je vooral doen als je je daar fijn bij voelt! Echter vraag je om meningen en die krijg je dan ook.. Mijn mening (nogmaals): ik zou niet bij een pensionhouder willen staan die ijzers en andere zaken verbiedt, ondanks dat het medisch gebonden is. (En al helemaal als ik 100 dingen moet gaan uitproberen en als dat allemaal niet werkt, dan mag ik wellicht wel een ijzertje. Terwijl ik weet dat het met een ijzertje eenvoudig verholpen is.. Je kan niet in de portemonnee van je klanten kijken ;))

Die van mij heeft niet tijdelijk om medische redenen ijzers, maar vast om medische redenen, omdat de kans dat de blessures terug komen zonder ijzers gewoonweg te groot is. En dan?

Ik had het niet helemaal goed geformuleerd, ik verbied geen ijzers, maar ijzers zijn vanwege: slowfeeder netten, risico voor andere paarden, beschadeging van de wei. Gewoon niet mogelijk.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:13

Wat mij opvalt is dat je Op gaat over verwondingen door achter ijzers.
Door een paar uur heen zijn het alle ijzers en bitten. En ook ineens het net van belang.

Als je bij jou op pension staat en alles wordt daarna aangepast naar wat jij ineens meer bedacht hebt ondertussen is dat ook niet eerlijk naar hun toe.

Wat ik eerder zei. Als Pensionstal mag je alles verzinnen.
Maar maak het vooraf kenbaar.
En ga er ook niet vanaf wijken. Met jou sterke mening is dat iets wat nooit gaat werken.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:13

Maartje1990 schreef:
Darah3: Maar moet een pensionhouder zich voor ieder paard gaan aanpassen dan? Stel iemand wilt voor medische redenen zijn paard permaneten in een box plaatsen, of bijv. alleen 's nachts. Of een paard mag permanent niet meer op de weide alleen nog op paddock. Of een paard moet voor medische redenen permanent hoefijzers. Zijn verschillende issues, en daar moet een pension houder zich allemaal maar naar gaan aanpassen?? Sorry, maar dat zou ik dus inderdaad niet doen. Tijdelijk is er veel mogelijk, maar permanent niet :)

In overleg met de pensionklant kan veel natuurlijk ;)
Bij ons is er een paard wat om medische redenen op zaagsel staat. Normaal zit stro en uitmesten bij de prijs inbegrepen. In dit geval zit zaagsel ook bij de prijs in, maar moet de klant zelf uitmesten.
Zelfde trucje kan je natuurlijk op meer dingen toepassen. Bijvoorbeeld met speciaal voer: jij wilt ander voer? Prima, zet maar bakjes met voer klaar, dan gooien wij het wel in de voerbak.

Maartje1990 schreef:
CRos95 schreef:

Ik had het niet helemaal goed geformuleerd, ik verbied geen ijzers, maar ijzers zijn vanwege: slowfeeder netten, risico voor andere paarden, beschadeging van de wei. Gewoon niet mogelijk.

Je zegt hier eigenlijk dat paarden met hoefijzers dus niet meer op de wei mogen wegens beschadiging van de wei, nou wordt ie mooi :+.
Laatst bijgewerkt door CRos95 op 03-04-15 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:14

Als we nu het welles-niettes van het evt. op medische gronden hebben van ijzers nu eens achterwege zouden laten ;)? Daar is al veel over gezegd lijkt me.

Femke_Tweety, je kunt als pensionhouder niet altijd maar met iedere individuele wens rekening houden :o. Er zijn grenzen. De een kan wel in een kudde, de ander niet, de een kan alleen in een kudde merries, de ander moet juist gemengd staan, die kan niet tegen voordroog, die juist niet tegen hooi, die moet vanwege zomerexzeem 's nachts naar buiten, de ander wil zijn paar 's nachts pertinent niet buiten hebben, die heeft HB en moet op een schaarse wei, die heeft een slecht gebit en moet juist op een volle wei en ga zo maar door. Je kúnt als pensionhouder nu eenmaal niet met iedere nuk of gril van je pensionklant mee gaan IMO. Je kunt een heel eind gaan maar het houdt op een gegeven moment op.

Gulpje, niet echt een constructieve opmerking....

Pol012, oké dan snap ik 'm. Ja ik kan alleen op basis van eigen ervaring zeggen dat een ijzer dus wel meer schade aanricht :o.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:15

Jouw stal en jouw regels. Als je de regels kenbaar maakt bij het aanmelden dan hebben mensen de keus of ze met jou en je regels in zee willen of niet.

Zelf ben ik ook voor blootsvoets als het even kan, maar ik zou niet bij een stal willen staan die allerlei dingen verbiedt. Ik wil als eigenaar zonder problemen kunnen beslissen wat het beste is voor mijn paard. Ik vind het ook van den zotte dat ik een andere stal zou moeten gaan zoeken als mijn paard om medische redenen opeens wel permanent een ijzer onder zou moeten of dat hij dan maar apart moet staan.

Een pensionhouder kan idd niet overal rekening mee houden, maar ik vind wel dat je zoveelmogelijk tegemoed moet komen aan de wensen van je klanten (desnoods tegen betaling). Die van mij is bijvoorbeeld gevoelig voor hb en mag niet zomaar elk soort hooi. Ik wil dus wel mijn eigen hooi kunnen voeren. Dat ik dat zelf moet aanschaffen en klaarzetten zou geen probleem zijn, maar het moet dan wel toegestaan zijn.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 03-04-15 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:15

Je hebt als pensionhouder natuurlijk ook een bepaalde zorgplicht. En je hebt een dienstverlenende taak. Ik verwacht bij dienstverlening dat er wordt meegedacht bij veranderende omstandigheden.

Een paard kan altijd ziek worden en om die reden bepaalde wensen of zelfs eisen hebben, die tegen het beleid op de pensionstal ingaan (verplicht boxrust bij bv een hoefbeenbreuk, is (tijdelijk) echt een absolute must!). Zou mooi zijn dat je met een ziek paard nog moet gaan leuren op een andere stal ook, omdat je niet meer in het beleid van het pension past!

Begin dan lekker geen pension, als je geen diensten wilt verlenen, maar alleen dat het naar jou toekomt...

Ik zou iig bedanken voor de eer, als er zoveel eisen aan hoe ik mijn paard wil houden, worden opgelegd door de pensionhouder.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 15:16

bruintje123 schreef:
Wat mij opvalt is dat je Op gaat over verwondingen door achter ijzers.
Door een paar uur heen zijn het alle ijzers en bitten. En ook ineens het net van belang.

Als je bij jou op pension staat en alles wordt daarna aangepast naar wat jij ineens meer bedacht hebt ondertussen is dat ook niet eerlijk naar hun toe.

Wat ik eerder zei. Als Pensionstal mag je alles verzinnen.
Maar maak het vooraf kenbaar.
En ga er ook niet vanaf wijken. Met jou sterke mening is dat iets wat nooit gaat werken.

hoho, je leest niet goed. Ik weet niet precies wat ik wel en niet ga goed vinden, dit heb ik ook al meermaals vermeld. Ik ben hier nog allemaal over aan het nadenken en door dit topic en reacties ga ik ook anders denken. En inderdaad (zoals ik al had gezegd) realiseerde ik me ineens dat ik gebruik maak van slowfeeder netten en dat dus hoefijzers dan al niet mogelijk is en het stukje van beschadigen van de weide is, zeker als je 24/7 paarden buiten hebt lopen, ook geen onbelangrijk punt.

Er is een verschil tussen nu allerlei verschillende gedachtes hebben (bij een nog helemaal niet bestaande pensionstal) en regels gaan lopen veranderen als je een pensionstal hebt. Juist goed na te denken en anders te gaan denken zodat je niet tegen dingen aanloopt als je de stal daadwerkelijk hebt en dán opeens bedenkt van ''oliebol, die kapotte weides, daar had ik helemaal niet aangedacht''.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:17

Darah3 schreef:
Ik mag hopen dat staleigenaren dan nog het fatsoen hebben om te wachten tot de acute fase over is.

En jij denkt dat iedere pensionhouder maar de mogelijkheid heeft om alle paarden apart te stallen? Natúúrlijk ga je iemand in de acute fase niet wegsturen maar wat doe je als het blijvend is? En jij geen PP hebt oid?
Aanpassen kost ook geld hè. Heb je daar wel eens aan gedacht? Moet de pensionhouder al die kwalen dan gaan financieren door apart hooi in te kopen, paddocks aan te gaan leggen oid? Want als puntje bij paaltje komt zijn er maar weinig eigenaren die zelf bereid zijn flink te investeren of water bij de wijn te doen...

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:18

Maartje1990 schreef:

Geef dat dat expliciet heeeel duidelijk aan aan je toekomstige klanten. Want ook al denk je dat je paard hartstikke gezond, hij kan áltijd iets chronisch of voor langere tijd gaan mankeren. Want wat is 'tijdelijk'? Tijdelijk op stal staan kan een week zijn, maar ook zes maanden.
Ik verwacht medewerking van staleigenaren ja, omdat de meeste aanpassingen niet veel nodig hebben, alleen de wil om het te doen.
Ik heb alleen heel erg begripvolle en meewerkende staleigenaren getroffen. Gelukkig, want het is al klote genoeg dat je paard ziek is en dan ook nog van stal weggestuurd zouden worden :=

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:18

Darah3 schreef:
Sees schreef:
Ik vraag me af of je als pensionhouder geacht wordt overal maar altijd gehoor aan te geven :o. Iemand haalde HB en IR aan. Dat zijn natuurlijk vervelende en tricky aandoeningen. Maar ben je als pensionhouder dan verplicht daar altijd wat aan te doen? Want de een heeft HB, de ander IR, weer een ander kan niet tegen voordroog terwijl een ander juist voordroog moet want die heeft te kampen met een stofallergie. Moet je dan voor ieder paard een apart beleid gaan voeren?

Als je de faciliteiten niet hebt om voor een dergelijk paard te zorgen zal je toch niet veel keus hebben. Een vriendin van mij verzorgde een oud paard dat elke hap voer nodig had dat gestald stond bij een balon die bevangen raakte van een pluk te veel, nu kan je vinden dat je dan koste wat het kost beide paarden moet blijven stallen en ze daarom maar apart moeten staan waardoor ze dus allebei geen gezelschap hebben en 1 van de twee geen schuilmogelijkheid meer maar dat is toch echt niet de meest paardvriendelijke oplossing, er was geen ruimte voor nog meer paarden en geen vergunning voor meer schuilmogelijkheden, dan kan je beter een van de twee weg sturen hoe vervelend dat ook is. (Natuurlijk niet op een acuut moment trouwens dat lijkt me logisch :? )

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:19

Pff ik volg het verhaal al even maar wat een vage ideeën, sorry.

Wellicht handig om de mensen vooraf echt goed te informeren dat je vooral naturals op je erf wilt hebben.
Er zijn paarden die speciale verzorging nodig hebben en die niet bij jou terecht kunnen, als je dat vooraf duidelijk aangeeft zie ik het probleem niet.

Bij ons op stal kan alles gedaan worden voor het paard. heerlijk, de staleigenaar denkt echt met iedereen mee over wat het beste zou kunnen zijn voor het paard en hij wilt zich ook daarop aanpassen. _/-\o_
En de weides gaan niet kapot door alleen ijzers want hier lopen ze in een kudde van 20 paarden met en zonder ijzers en er is nog nooit iets gebeurd. Zelfs gras hebben ze de hele jaar door.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 15:20

Marije_jiplover schreef:
Je hebt als pensionhouder natuurlijk ook een bepaalde zorgplicht. En je hebt een dienstverlenende taak. Ik verwacht bij dienstverlening dat er wordt meegedacht bij veranderende omstandigheden.

Een paard kan altijd ziek worden en om die reden bepaalde wensen of zelfs eisen hebben, die tegen het beleid op de pensionstal ingaan (verplicht boxrust bij bv een hoefbeenbreuk, is (tijdelijk) echt een absolute must!). Zou mooi zijn dat je met een ziek paard nog moet gaan leuren op een andere stal ook, omdat je niet meer in het beleid van het pension past!

Begin dan lekker geen pension, als je geen diensten wilt verlenen, maar alleen dat het naar jou toekomt...

Ik zou iig bedanken voor de eer, als er zoveel eisen aan hoe ik mijn paard wil houden, worden opgelegd door de pensionhouder.

maar dat heb ik ook al gezegt dat dat wel mogelijk is.

@Cros95: Het is 1 van de redenen. Paarden staan 24/7 buiten, dus dan is een compleet kapot gelopen wei (wat toch sneller gebeurt bij hoefijzers) gewoon niet wenselijk.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:20

Sees schreef:
En jij denkt dat iedere pensionhouder maar de mogelijkheid heeft om alle paarden apart te stallen? Natúúrlijk ga je iemand in de acute fase niet wegsturen maar wat doe je als het blijvend is? En jij geen PP hebt oid?
Aanpassen kost ook geld hè. Heb je daar wel eens aan gedacht? Moet de pensionhouder al die kwalen dan gaan financieren door apart hooi in te kopen, paddocks aan te gaan leggen oid? Want als puntje bij paaltje komt zijn er maar weinig eigenaren die zelf bereid zijn flink te investeren of water bij de wijn te doen...

Er zijn heel vaak mogelijkheden.
En aanpassen hoeft natuurlijk niet gratis te zijn hè? Dat schrijf ik ook nergens.
Mij lijkt het heel logisch dat als je aanpassingen wil (of nodig hebt) voor je paard, dat de staleigenaar daar geen verlies op lijdt.