Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nikass schreef:Dat schrijft ze zelf hoor. ff lezen.
Paard kan schuilen maar krijgt geen rust door brutale shetten.
Nikass schreef:Sussanne: jouw paard heeftde mogelijkheid om te schuilen zoveel als hij wil. Dus het probleem zit m niet in de 24/7 keuze om binnen of buiten te staan, het probleem zit m in de niet stabiele kudde waardoor je paard niet tot rust kan komen en moet vechten voor haar eten.
Als je paard met een ander paard zou staan dat haar met rust zou laten, zou die deur niet snachts op slot hoeven.
Dat je nu voor die optie kiest is te begrijpen, maar heeft dus te maken met dat de buitenomstandigheden niet voldoen. Door alle voorstanders in dit topic van zoveel mogelijk buiten is steeds aangegeven dat dat wel aan bepaalde voorwaarden moet voldoen.
Ik zou in jouw geval liever de omstandigheden aanpassen dan je paard opsluiten.
(en daarbij gaat dit topic niet over 24/7 buiten of geen dekens gebruiken, maar over paarden die swinters 24/7 -of bijna- op stal staan)
Nikass schreef:In stal opgesloten staat ie volgens mij ook alleen
Willl65 schreef:Evwn algemeen;
Ik vind. het jammer dat dit soort onderwerpen. Altijd eindigen in opgesloten of vrojheid en dat er niet naar het grote grijze tussengebied wordt gekeken.
Sussanne schreef:Nikass schreef:Sussanne: jouw paard heeftde mogelijkheid om te schuilen zoveel als hij wil. Dus het probleem zit m niet in de 24/7 keuze om binnen of buiten te staan, het probleem zit m in de niet stabiele kudde waardoor je paard niet tot rust kan komen en moet vechten voor haar eten.
Als je paard met een ander paard zou staan dat haar met rust zou laten, zou die deur niet snachts op slot hoeven.
Dat je nu voor die optie kiest is te begrijpen, maar heeft dus te maken met dat de buitenomstandigheden niet voldoen. Door alle voorstanders in dit topic van zoveel mogelijk buiten is steeds aangegeven dat dat wel aan bepaalde voorwaarden moet voldoen.
Ik zou in jouw geval liever de omstandigheden aanpassen dan je paard opsluiten.
(en daarbij gaat dit topic niet over 24/7 buiten of geen dekens gebruiken, maar over paarden die swinters 24/7 -of bijna- op stal staan)
Hahahaha ik lig even dubbel om je conclusie. Je lijkt selectief te lezen. De kudde is stabiel, zij is de alfa. Ze hoeft niet te vechten voor haar eten, maar zodra ze water gaat drinken, gaan de shetten naar het voordroog, omdat dat natuurlijk lekkerder is dan dat droge stokkerige hooi. Wat logisch is, maar de shetten mogen dat niet teveel hebben. Zodra mijn paard terug komt, moet zij ze natuurlijk weg jagen. Maar zoals je leest, is dat niet het grootste probleem. Ze staat de hele dag in de stal, omdat ze de modder, regen, wind vreselijk vindt. Ze krijgt genoeg te eten. De deur gaat dicht zodat ze niet zoveel moeite hoeft te doen om zich warm te houden. Ze krijgt een ruime stal, zodat ze ruim en warm kan liggen, en niet buiten hoeft te gaan liggen. Er is niks medisch met haar maar ze is 18, 200kg af gevallen en moet meer doen om zich warm te houden, daar heeft ze moeite mee.
meggiemeg schreef:Precies! Dat aanvoelen en op inspelen is pas horsemanship.Willl65 schreef:Evwn algemeen;
Ik vind. het jammer dat dit soort onderwerpen. Altijd eindigen in opgesloten of vrojheid en dat er niet naar het grote grijze tussengebied wordt gekeken.
Helemaal mee eens! Het nu eenmaal in de praktijk niet links om of alleen maar rechtsom om uit te kiezen. Net als bij mensen geldT voor elk paard ook zijn eigen behoefte/gebruiksaanwijzing!
Nikass schreef:Wie trekt hier nou conclusies, Jodien? Ik heb dat helemaal niet gezegd. Ik heb alleen gezegd dat ik haar argumentatie nergens op vind slaan. Wat ze verder met haar paard doet moet ze zelf weten. Maar in een discussie draait het om argumenten, dus daar reageer ik op.
En ik heb ook gezegd dat dit hele verhaal van haar off topic is, want dit is geen 24/7 buiten discussie.
Dinopino schreef:Hier in de buurt zijn aardig wat openstallen in Duitsland. En het valt daar op dat daar ook regelmatig er paarden zijn die dit dan ook niet trekken. Vooral oude paarden zijn blij met een dichte staldeur vanwegen de garantie van rust. Ze hoeven niet waakzaam te zijn.
M_D_H schreef:Ik vind dat geen flauwekul.
Zoals er al meerdere malen is aangegeven, zijn er paarden die er wel baat bij hebben.
Dat jij dat niet kan of wil bevatten is een gebrek aan horsemanship bij jou en níet bij de eigenaren van die paarden.