Paarden 's winters op stal, waarom is dat handig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: Paarden 's winters op stal, waarom is dat handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:10

Sussanne diep respect voor je.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:19

Sussanne: jouw paard heeft de mogelijkheid om te schuilen zoveel als hij wil. Dus het probleem zit m niet in de 24/7 keuze om binnen of buiten te staan, het probleem zit m in de niet stabiele kudde waardoor je paard niet tot rust kan komen en moet vechten voor haar eten.
Als je paard met een ander paard zou staan dat haar met rust zou laten, zou die deur niet snachts op slot hoeven.
Dat je nu voor die optie kiest is te begrijpen, maar heeft dus te maken met dat de buitenomstandigheden niet voldoen. Door alle voorstanders in dit topic van zoveel mogelijk buiten is steeds aangegeven dat dat wel aan bepaalde voorwaarden moet voldoen.
Ik zou in jouw geval liever de omstandigheden aanpassen dan je paard opsluiten.

(en daarbij gaat dit topic niet over 24/7 buiten of geen dekens gebruiken, maar over paarden die swinters 24/7 -of bijna- op stal staan)
Laatst bijgewerkt door Nikass op 04-02-15 13:22, in het totaal 2 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:20

Maar hoe kun je die omstandigheden veranderen? Paard alleen zetten?
Ook niet echt een optie :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:22

In stal opgesloten staat ie volgens mij ook alleen

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:33

Maar wel overdag samen.
Splits je de wei is het 24/7 alleen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:42

Volgens mij zijn er nog wel tussen mogelijkheden. Je kan ook wat je voor de nacht splitst overdag weer open zetten.
Maar goed het gaat mij erom dat je om de reden dat je geen stabiele kudde hebt niet kunt zeggendat 24/7 buiten niet goed is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:46

Dat laatste ben ik met je eens.
Maar er zijn wel paarden die nooit een stabiele kudde hebben in die zin.
Die verlangen even naar rust. Dat kan buiten maar voor aan te komen schiet binnen weer sneller op ivm verbranding.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:52

Dat snap ik. En daarom zeg ik ook dat ik het te begrijpen vind dat ze voor die optie kiest. Alleen haar argumentatie over 24/7 buiten klopt niet. ;)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 14:06

@Nikass hoe kan jij vanuit je PC een conclusie trekken over het paard van Susanne. Misschien is zijn stofwisseling gewoon niet in orde of wat anders. Zij kent haar paard en ziet hem dagelijks en weet zelf wel hoe ze haar paard gelukkig kan maken. Om dan maar zomaar te gaan concluderen dat haar kudde de oorzaak is vind ik vreemd. Het kan van alles zijn. Er zijn paarden die de rust nodig hebben 's nachts op stal om bij te kunnen tanken. Wanneer je die mogelijkheid hebt dan is dat super.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 14:08

Dat schrijft ze zelf hoor. ff lezen.
Paard kan schuilen maar krijgt geen rust door brutale shetten.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 15:01

Nikass schreef:
Dat schrijft ze zelf hoor. ff lezen.
Paard kan schuilen maar krijgt geen rust door brutale shetten.

Er staat letterlijk dat ze het nu nog wel eens aan de stok krijgt met de brutale shetten die haar hooi proberen te jatten.
Er staat niet dat ze geen rust krijgt...

Elk paard krijgt het met een ander aan de stok als zijn hooi gejat wordt, dat betekend nog niet dat die paarden geen rust krijgen, dus om nou te zeggen dat er geen stabiele kudde is...

Het valt mij toch heel erg op, in meerdere topics, dat mensen maar zo maar denken te kunnen oordelen over paarden en situaties welke zij helemaal niet kennen...

Dát is behoorlijk vermoeiend!

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 15:14

Nikass schreef:
Sussanne: jouw paard heeftde mogelijkheid om te schuilen zoveel als hij wil. Dus het probleem zit m niet in de 24/7 keuze om binnen of buiten te staan, het probleem zit m in de niet stabiele kudde waardoor je paard niet tot rust kan komen en moet vechten voor haar eten.
Als je paard met een ander paard zou staan dat haar met rust zou laten, zou die deur niet snachts op slot hoeven.
Dat je nu voor die optie kiest is te begrijpen, maar heeft dus te maken met dat de buitenomstandigheden niet voldoen. Door alle voorstanders in dit topic van zoveel mogelijk buiten is steeds aangegeven dat dat wel aan bepaalde voorwaarden moet voldoen.

(en daarbij gaat dit topic niet over 24/7 buiten of geen dekens gebruiken, maar over paarden die swinters 24/7 -of bijna- op stal staan)

Hahahaha ik lig even dubbel om je conclusie. Je lijkt selectief te lezen. De kudde is stabiel, zij is de alfa. Ze hoeft niet te vechten voor haar eten, maar zodra ze water gaat drinken, gaan de shetten naar het voordroog, omdat dat natuurlijk lekkerder is dan dat droge stokkerige hooi. Wat logisch is, maar de shetten mogen dat niet teveel hebben. Zodra mijn paard terug komt, moet zij ze natuurlijk weg jagen. Maar zoals je leest, is dat niet het grootste probleem. Ze staat de hele dag in de stal, omdat ze de modder, regen, wind vreselijk vindt. Ze krijgt genoeg te eten. De deur gaat dicht zodat ze niet zoveel moeite hoeft te doen om zich warm te houden. Ze krijgt een ruime stal, zodat ze ruim en warm kan liggen, en niet buiten hoeft te gaan liggen. Er is niks medisch met haar maar ze is 18, 200kg af gevallen en moet meer doen om zich warm te houden, daar heeft ze moeite mee.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 15:53

Nikass schreef:
In stal opgesloten staat ie volgens mij ook alleen

Hier niet. Wel alleenmaar toch samen ! Zijn half open er kan gewoon aan elkaar gescharreld worden als ze die behoefte hebben.

Evwn algemeen;
Ik vind. het jammer dat dit soort onderwerpen. Altijd eindigen in opgesloten of vrojheid en dat er niet naar het grote grijze tussengebied wordt gekeken.

Ook nu weer met de titel waarom handig...... Het wordt toch weer een wellis nietus buiten staan topic (24/7)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:16

Willl65 schreef:
Evwn algemeen;
Ik vind. het jammer dat dit soort onderwerpen. Altijd eindigen in opgesloten of vrojheid en dat er niet naar het grote grijze tussengebied wordt gekeken.

Helemaal mee eens! Het nu eenmaal in de praktijk niet links om of alleen maar rechtsom om uit te kiezen. Net als bij mensen geldT voor elk paard ook zijn eigen behoefte/gebruiksaanwijzing!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:51

Sussanne schreef:
Nikass schreef:
Sussanne: jouw paard heeftde mogelijkheid om te schuilen zoveel als hij wil. Dus het probleem zit m niet in de 24/7 keuze om binnen of buiten te staan, het probleem zit m in de niet stabiele kudde waardoor je paard niet tot rust kan komen en moet vechten voor haar eten.

Hahahaha ik lig even dubbel om je conclusie. Je lijkt selectief te lezen. De kudde is stabiel, zij is de alfa. Ze hoeft niet te vechten voor haar eten, maar zodra ze water gaat drinken, gaan de shetten naar het voordroog, omdat dat natuurlijk lekkerder is dan dat droge stokkerige hooi. Wat logisch is, maar de shetten mogen dat niet teveel hebben. Zodra mijn paard terug komt, moet zij ze natuurlijk weg jagen. Maar zoals je leest, is dat niet het grootste probleem. Ze staat de hele dag in de stal, omdat ze de modder, regen, wind vreselijk vindt. Ze krijgt genoeg te eten. De deur gaat dicht zodat ze niet zoveel moeite hoeft te doen om zich warm te houden. Ze krijgt een ruime stal, zodat ze ruim en warm kan liggen, en niet buiten hoeft te gaan liggen. Er is niks medisch met haar maar ze is 18, 200kg af gevallen en moet meer doen om zich warm te houden, daar heeft ze moeite mee.

Sorry hoor, wat een onzin... doordat de staldeur dicht gaat kan ze zich beter warm houden? Je schreef dat ze al een schuilstal heeft dus dan hoeft ze sowieso niet buiten te gaan liggen lijkt me.
Je zegt dat ze 23/7 in die schuilstal staat maar niet tot rust komt omdat ze buiten staat... beetje logisch allemaal.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 21:15

.[/quote]Hahahaha ik lig even dubbel om je conclusie. Je lijkt selectief te lezen. De kudde is stabiel, zij is de alfa. Ze hoeft niet te vechten voor haar eten, maar zodra ze water gaat drinken, gaan de shetten naar het voordroog, omdat dat natuurlijk lekkerder is dan dat droge stokkerige hooi. Wat logisch is, maar de shetten mogen dat niet teveel hebben. Zodra mijn paard terug komt, moet zij ze natuurlijk weg jagen. Maar zoals je leest, is dat niet het grootste probleem. Ze staat de hele dag in de stal, omdat ze de modder, regen, wind vreselijk vindt. Ze krijgt genoeg te eten. De deur gaat dicht zodat ze niet zoveel moeite hoeft te doen om zich warm te houden. Ze krijgt een ruime stal, zodat ze ruim en warm kan liggen, en niet buiten hoeft te gaan liggen. Er is niks medisch met haar maar ze is 18, 200kg af gevallen en moet meer doen om zich warm te houden, daar heeft ze moeite mee.[/quote]

Sorry hoor, wat een onzin... doordat de staldeur dicht gaat kan ze zich beter warm houden? Je schreef dat ze al een schuilstal heeft dus dan hoeft ze sowieso niet buiten te gaan liggen lijkt me.
Je zegt dat ze 23/7 in die schuilstal staat maar niet tot rust komt omdat ze buiten staat... beetje logisch allemaal.[/quote]

Nou nou, wat een oordeel zeg!
Het baasje van het paard zou niet goed weten/voelen wat haar paard nodig heeft en jij via papier wel? Wat wil je hiermee precies bereiken?

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 21:21

meggiemeg schreef:
Willl65 schreef:
Evwn algemeen;

Helemaal mee eens! Het nu eenmaal in de praktijk niet links om of alleen maar rechtsom om uit te kiezen. Net als bij mensen geldT voor elk paard ook zijn eigen behoefte/gebruiksaanwijzing!
Precies! Dat aanvoelen en op inspelen is pas horsemanship.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 21:22

Wie trekt hier nou conclusies, Jodien? Ik heb dat helemaal niet gezegd. Ik heb alleen gezegd dat ik haar argumentatie nergens op vind slaan. Wat ze verder met haar paard doet moet ze zelf weten. Maar in een discussie draait het om argumenten, dus daar reageer ik op.

En ik heb ook gezegd dat dit hele verhaal van haar off topic is, want dit is geen 24/7 buiten discussie.

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 22:17

Nee maar wel een reden waarom ik van gedachten ben veranderd dat een paard niet op stal hoort te staan. Dit is een reden waarom het handig is om haar wel op stal te zetten. Handig, omdat ze haar eigen voer, rijker hooi, kan krijgen, handig omdat er dan geen wind in de stal komt, handig omdat ze dan ruimer en rustiger kan liggen, omdat ze niet altijd waakzaam hoeft te zijn. Of het handiger is voor mij, dat geloof ik niet. Binnen en buiten zetten, stallen uitmesten, extra kosten voor strooisel. Dekens wisselen, outdoor en indoor. Ga maar door. Dus nee voor mij kost het extra geld en tijd, maar het is beter voor mijn paard, omdat ze een drogere (geen in en uitloop van natte modder sneeuw etc) en vooral ruimere plek heeft om te liggen. Ik kan beter regelen wat zij eet, en wat de shetten eten. Dus tja... waarom is het handiger om een paard 's winters op stal te hebben. Voor mijzelf niet, ik ben niet egoïstisch, ik kijk naar mijn paard, voor wat zij nodig heeft. En als dit niet werk, dan gaat ze weer naar buiten. Maar voor haar is het op dit moment beter. Ze is overigens niet ziek, recent nagekeken door da. Ze is 18 en heeft het gewoon zwaar deze winter. En ik laat haar niet aftakelen omdat het zogenaamd beter is om haar 24/7 buiten te hebben, omdat dat zo natuurlijk is. En wees eerlijk, in de natuur staan ze in grotere kuddes en de zwaksten/veulens, staan binnen in de kudde en de sterkste eromheen. Dàt kan ik haar niet bieden. Want de shetten komen nog niet tot halverwege haar buik :+ dus dan maar een paar schotjes eromheen. :o overigens zal ze nog wel contact kunnen blijven met haar maatjes als ze dat wenst, want het wordt maar 120cm hoog.
Zo en meer zeg ik er ook niet over, ik heb zoals u wenst, ontopic gezegd waarom ik het handiger en niet handiger vindt.

Nikass:En nee ik maak er geen 24/7 discussie van, dat doe jij zelf. Ik geef mijn reden waarom ik het nu handiger vindt voor mijn paard om toch in de winter op stal te staan, zonder 24/7 af te kraken, want dat is voor mij nog altijd het ideaal beeld, maar als dit niet kan, doordat je vast zit aan pensionstallingsbeleid, of in mijn geval (en anderen met mij heb ik in dit topic gelezen) dat het paard dit niet trekt, door of ouderdom, mentale, fysieke of wat voor reden dan ook, dan is het fijn dat er ook nog een grijs gebied is, wat handiger is. Ik heb namelijk alles voor 24/7 voor elkaar. Een paddock paradise systeem, meerdere voederplekken, een schuilstal, maar als je paard dit om wat voor reden niet trekt wat doe je dan. Gewoon kijken naar je paard, dat is belangrijker dan in hokjes denken. Zoals jij op dit moment doet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 08:27

Nikass schreef:
Wie trekt hier nou conclusies, Jodien? Ik heb dat helemaal niet gezegd. Ik heb alleen gezegd dat ik haar argumentatie nergens op vind slaan. Wat ze verder met haar paard doet moet ze zelf weten. Maar in een discussie draait het om argumenten, dus daar reageer ik op.

En ik heb ook gezegd dat dit hele verhaal van haar off topic is, want dit is geen 24/7 buiten discussie.

Waar het ook om gaat is dat je op zi'n manier reageert op redenen alsof iedereen de mogelijkheid heeft wat betreft financien , ruimte, regelvrijheid of samenstelling groep, om alles maar aan te passen om 24/7 buiten mogelijk te maken. Dat vind ik niet reeel. Aan de andere kant vind ik wel dat stallen in elk geval de mogelijkheid koeten kunnen bieden om je paard een groot deel van de dag buiten te kunnen laten lopen. Dat sommige stallen san zeggen: jullie moeten het zelf regelen of er extra voor betalen... dat snap ik ook wel. Binben/buiten zetten, zeker wanneer er afgewisseld moet worden met groepen omdat er minder paddockruimte dan weilandruimte is, neemt veel tijd in beslag. Je kunt minder makkelijk tussendoor andere dingen doen buiten het erf. En aangezien de meeste stallen meerdere inkomstenbronnen hebben om rond te komen en liefst zo min mogelijk kosten maken voor personeel en onderhoud, kijken ze hoe ze het makkelijkst tijd en geld kunnen besparen.

Wij betalen geen 10 euro per uur voor persoonlijke verzorging van je paard (een half uur per dag per paard ben je snel kwijt met aan de hand buiten/binnen zetten, uitmesten, 3/4x per dag voeren. (En dan nog het algemene onderhoud van terrein en regelen andere zaken) je stalgeld zou aan uurloon al 150 euro per maand moeten kosten...

24/7 buiten is alleen mogelijk met de juiste accomodatie en faciliteiten. In de winter is een goede bodem en schuilstal echt een must. 24/7 groepshuisvesting is niet voor elk paard de beste huisvesting ofwel door groepssamenstelling en voerbehoeften, ofwel om andere redenen die mogelijk niet direct te ontdekken of te veranderen

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 09:13

Hier in de buurt zijn aardig wat openstallen in Duitsland. En het valt daar op dat daar ook regelmatig er paarden zijn die dit dan ook niet trekken. Vooral oude paarden zijn blij met een dichte staldeur vanwegen de garantie van rust. Ze hoeven niet waakzaam te zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 09:31

JoyceB: als het gaat om financiën/middelen, dan moet Sussanne dàt zeggen, en niet dat het beter is voor het paard. Als je paard in je schuilstal in de wind en in de modder staat dan voldoet je schuilstal niet.
Mijn paard staat in de winter helaas ook snachts op stal. Ik sta in pension waar ik dat niet kan veranderen. Maar het is niet béter voor mijn paard. Ik zou graag de deur open laten.
Dat het soms niet anders is, heb ik in mijn eerste reactie aan Sussanne al aangegeven, dat kan. Maar kom niet met dat goedpraten van "mijn paard heeft er baat bij om opgesloten te staan" Dat is de grootste flauwekul die er bestaat.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 09:34

Dinopino schreef:
Hier in de buurt zijn aardig wat openstallen in Duitsland. En het valt daar op dat daar ook regelmatig er paarden zijn die dit dan ook niet trekken. Vooral oude paarden zijn blij met een dichte staldeur vanwegen de garantie van rust. Ze hoeven niet waakzaam te zijn.

Jij denkt dat een paard niet waakzaam is op stal? Instinct veranderd niet door een deur dicht te doen hoor. Ze kunnen alleen niet reageren als ze ergens van schrikken.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 09:43

Ik vind dat geen flauwekul.
Zoals er al meerdere malen is aangegeven, zijn er paarden die er wel baat bij hebben.
Dat jij dat niet kan of wil bevatten is een gebrek aan horsemanship bij jou en níet bij de eigenaren van die paarden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 10:51

M_D_H schreef:
Ik vind dat geen flauwekul.
Zoals er al meerdere malen is aangegeven, zijn er paarden die er wel baat bij hebben.
Dat jij dat niet kan of wil bevatten is een gebrek aan horsemanship bij jou en níet bij de eigenaren van die paarden.

Ieder paard heeft baat bij de mogelijkheid van continue beweging en frisse buitenlucht. Echter lukt het ons vaak niet om de juiste omstandigheden te bieden (geen goede schuilstal, geen stabiele kudde, geen droge grond enz enz). Daardoor is een stal soms nodig bij gebrek aan beter.
Er is geen paard, die ondanks de juiste omstandigheden, toch beter op stal opgesloten kan staan. Dat is mijn overtuiging en ga niet zo arrogant zitten l*llen over horsemanship. Een dier hoort niet in een kooi. Dat wij zijn leefgebied zodanig verkloot hebben dat hij niet meer goed zonder die kooi kan, is diep droevig, maar praat niet recht wat krom is asjeblieft.