Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kristelhans

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 22:08

Je schijnt ze ook uit te kunnen roken met carbid.. :') Kun je mooi kopen nu! :P Geen idee of het werkt.. dus niet knallen, alleen laten 'zwavelen' denk ik... :x Wij hebben ook een paar molshopen in de wei maar nu doen we er even niks aan.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 22:20

Ik heb ook een paar molshopen op de weide maar daar doen we eigenlijk niets aan..
Ik gebruik houtkrullen (allspan) in de stal als het buiten te nat is om te liggen. Vlas beviel niet en voor stro heb ik te weinig opslag.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 22:23

Een paar hopen laat ik ook zitten hoor..is ook wel goed voor de bodem. Maar als het er teveel worden zetten we de klemmen.
Zijn er ook mensen zoals ik die helemaal geen bodembedekking of matten in de stal hebben?

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 22:27

Wij hebben in de inloopstal (gewone box van 3x3 met een deur naar de paddock) geen bodembedekking. Daar staan ze soms met zn 3-en binnen, dus dat gaat zo versmeren dat er geen stro overblijft.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:52

Wij doen in de helft van de schuilstal stro en de andere helft is gewoon stoeptegels, vlas en zaagsel hebben we geprobeerd maar dat vond ik echt snel vies eruitzien en stro staat gewoon gezellig vinden wij :D
We hebben wel aardig ruimte om stro binnen te kunnen zetten en een container voor de mest. Ik denk dat de containter 3/4 keer per jaar wordt geleegd dat kost ons 50,- per keer mest met vlas of zaagsel is hier nauwelijks af te voeren of iig niet dat wij hebben kunnen vinden en we hebben maar een klein weilandje

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 00:17

Vivat, huren jullie dan een container of heb je er 'gewoon' een gekocht?

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 01:37

Die container stond hier al, we hebben die alleen verplaatst naar een voor ons handigere plek :)
Ik zal binnenkort eens kijken of ik wat foto's kan maken en hier plaatsen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 08:00

Bedankt voor de antwoorden over de sloten. Ik moet eerst eens uit gaan zoeken, wat voor sloot het is en van wie hij is :D , lijkt me wel handig voordat ik ga klagen _O- .

Verder inderdaad een erg leuk topic!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 08:11

Sure_lee schreef:
Een paar hopen laat ik ook zitten hoor..is ook wel goed voor de bodem. Maar als het er teveel worden zetten we de klemmen.
Zijn er ook mensen zoals ik die helemaal geen bodembedekking of matten in de stal hebben?

Hmmm...ik heb zelf een paar mollen gevangen met een schep :+ Gelukkig zitten er hier niet zo geen veel,ik denk dat het geren van de jongens over de baan net even teveel is voor de mollen _O- .
Mol in de voortuin laat ik ook wel zitten,heb veel last van Engerlingen en de mollen zijn daar dol op.

Ik heb ook niets in de stal liggen hoor,is betegeld.Ze gaan toch buiten liggen in het zand,alleen met extreme koude gaat er een bult stro in voor de nacht.Kunnen ze uit de wind op een zacht bedje liggen :)
Maar dat gaat 's morgens weer op een hoop,anders gaan ze toch alleen maar als wc gebruiken.

Ze hebben dus een "opklap-bed" :D

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 09:31

Hier staan ze 's nachts gewoon in hun eigen stal. Gebruik koolzaadstro. Heb altijd gewoon stro gebruikt, maar vind koolzaadstro veel fijner. Vlas vind ik te glad en aten ze van en de strokorrels was de 1e partij prima, de partijen daarna namen slecht vocht op en aten ze ook van. Toen dus overgestapt naar koolzaadstro en daar blijf ik bij..

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 10:04

kristelhans schreef:
De sloten op je eigen terrein wel maar ook de sloten voor je huis die zeg maar aan de weg liggen? Die vallen bij ons onder de gemeente en die zijn keurig leeggemaakt. *gaat 'schouwsloten' googlen*

Hier gaat het idd wel zo met leegmaken aan de kant van ons terrein en de wegkomt. Echter met de rietjes eruit halen wat ook elk jaar moet, doen ze ivm bezuinigingen echt maar de helft. Eerder deden ze de hele sloot..

De bagger werd op een landje in de buurt gebracht - niet echt iets om blij mee te zijn aangezien je weer opnieuw kan inzaaien en er snel onkruid op komt.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 10:09

Hier ook geen bodembedekking in de schuilstal. Ligt zand omheen, dus liggen ze toch graag daarin.

Was gister allemaal wel drijf nat zeg, met die natte sneeuw de hele dag.
Thuis nog stallen, dus in de gevallen dat het te lang nat blijft kunnen we ze ophalen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 10:16

Zammie schreef:
Hier staan ze 's nachts gewoon in hun eigen stal. Gebruik koolzaadstro. Heb altijd gewoon stro gebruikt, maar vind koolzaadstro veel fijner. Vlas vind ik te glad en aten ze van en de strokorrels was de 1e partij prima, de partijen daarna namen slecht vocht op en aten ze ook van. Toen dus overgestapt naar koolzaadstro en daar blijf ik bij..

Lijkt me ook wel wat, is het prijzig en waar koop je het?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 10:19

Urielle schreef:
Zammie schreef:

Lijkt me ook wel wat, is het prijzig en waar koop je het?

Ik koop het bij de Haan transport in Vroomshoop. Zij hebben zelf een fabriek in Polen en met eigen vervoer halen ze dat dus. Ik betaal bij grotere afname 4,75 per pak.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 10:23

Iedereen hier heeft molshopen behalve wij. KOmt waarschijnlijk door het gestamp van de paardjes. Wij hebben inloopstallen zonder iets er in. Gewoon zand. Paarden liggen altijd op bepaalde droge plekken in de royale paddock en het gedeelte wat in de zomer de wei is. Dat zie ik 's ochtends aan de platte plekken. Ze hebben nu met de kou wel onbeperkt hooi en krijgen voor hun doen veel eten (ochtend avond elke een schep fyto gold van Garvo). Dit omdat in het hooi (is veel armer dan in NL) niet genoeg voedingsstoffen en vitamine zitten. De paddock is aardig modderig. Maar overdag staan ze op de wei en ze staan alleen als ze hooi eten in de modder (wel tot hun enkels).
Het kan geen kwaad denk ik want ze hebben geen mok en of andere gebreken. Pas nog helemaal gecheckt. In NL toen we nog een heuse stal hadden waar de oudste in stond had hij altijd mok. We halen wel elke ochtend de kak van de nacht weg. In de wei, die is zo groot en daar staan in de zomer ook koeien op, laten we het gewoon liggen. Dus het is schoon.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 10:24

Hier dus de nieuwe stal met hooinetten zodat ze droog en uit de wind kunnen eten, en daar dikke drainage-staltegels op beton, geen strooisel verder. Als ze daar zouden willen liggen dan kan dat vrij comfortabel, de tegels geven wat mee en rubber is natuurlijk veel warmer dan beton :)

Geen strooisel omdat het geen WC moet worden, ze kakken het toch al vol tijdens het hooi eten -O-

Oude houten stalletje heeft dunne drainage-tegels en lekker zacht bedje van houtkorrel, dit is echt om even lekker bij te slapen als het buiten zo nat is :(:)

We gebruiken daar zo'n 10 zakken houtkorrel per jaar voor :P
Gewoon dagelijks de drollen en pisvlek er uit halen.

Houtkorrel bevalt VEEL beter dan strokorrel :j

En opsluiten daar doen we niet aan, vind ik echt onzin: als ze graag binnen willen staan dan doen ze dat zelf wel :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 10:25

Ga mee met pmarena, dat opsluiten niet hoeft. Eentje van ons staat altijd binnen en de jongste alleen om te eten.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 10:29

Tja, jammer dat het hier nu ook al die kant moet opgaan in dit topic.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 10:35

Welke kant :? Niet zo dramatisch doen hoor :P

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 10:37

Het doordouwen van meningen over hoe je paarden moet houden. Dat doe je dus door te zeggen dat jouw manier de enige goede is...
onderste zin van je vorige post is daar een mooi voorbeeld van...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 10:39

Je stelt je aan Zammie, die lange tenen zijn echt nergens voor nodig, je leest iets dat er niet staat :)

Als ik of iemand gewoon zegt voor welke manier die kiest, dan betekent dat echt niet dat iedereen dat zo moet doen :)

Ik vind het ook onzin om was te strijken, dan mag jij dat nog wel doen als je dat fijn vindt om er netter bij te lopen dan ik :P

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 10:47

Van jouw opmerking distantieer ik me Zammie, want zo is mijn mening absoluut niet bedoeld. Ik zal het je uitleggen hoe ik het wel bedoel. We hebben hier twee uitersten van paarden. De een wil altijd binnen de ander is claustrofobisch en wil altijd buiten. Sinds de jongste bij ons is hebben wij deze oplossing gevonden die voor ons goed past. Doordat we de paarden niet opsluiten regelen ze het zelf zoals ze het graag hebben. Dat werkt hier dus perfect! Zo bedoelde ik mijn opmerking.
Vroeger stond de ruin gewoon fijn op stal en was ook daar dolgelukkig. Dus mensen die paarden binnen zetten daar is helemaal niets mis mee, integendeel. Er zijn paarden die juist dood ongelukkig zijn als ze altijd buiten staan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 10:54

Dan stel ik me mee aan met Zammie want ik vind de opmerking van jou en Pien ook storend en onnodig. Ik vond het juist een fijn topic omdat er tips gegeven konden worden zónder dit gezemel . Zegt degene die dus wél stallen heeft, nodig heeft en intensief gebruikt. Vanwege een (dek) hengst en een paard wat graatmager wordt buiten en een drachtige merrie die ik niet overal mee samen wil zetten en onbekende trainingspaarden en onvoldoende land om alle paarden tegelijk buiten te laten en om ze netjes te houden als het wedstrijd is. Zo. Kunnen we nu weer verder naar landbewerking, trekkers en het isoleren van leidingen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 10:56

Jammer Urielle. Dan bied ik mijn excuses aan voor een opmerking waar een discussie uit voor komt die absoluut door mij niet zo bedoeld is. Jammer dat mijn laatste zin dat er paarden zijn die zelfs binnen moeten staan als not done op zij geschoven is.
Weer ontopic?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 10:57

Fijn. Bedankt. Graag.
Edit: (Ik was trouwens al aan het tikken voor jouw laatste post net voor mij, had even moeite met verwoorden,dus zie het maar als crosspost)