[naam] schreef:Het maakt mij niet uit of je je paard kaal scheert, van mij mag je zelfs de staart erbij afscheren. Maar het feit dat niemand erbij stilstaat dat er ook andere manieren zijn om de dikte van de vacht te reduceren of dat te onderzoeken laat imo wel zien hoe vastgeroest veel paardeneigenaren zitten.
Ik vind het juist mooi om nieuwe bevindingen te doen waar zowel mijn paarden als ik profijt van hebben.
Als je je daar heftig tegen af wilt zetten en heel traditioneel wilt scheren dan doe dat vooral.
Ik blijf liever zoeken naar mogelijkheden om mijn paarden in hun natuurlijke zijn zo goed mogelijk te ondersteunen.
En net als dat de hoefschoenendragers eerst door de ijzerfanaten voor gek verklaard werden maar er steeds meer mensen de voordelen van in gaan zien zullen ook hiermee in de toekomst vast wel meer mensen gaan experimenteren.
Met zoeken naar nieuwe mogelijkheden om je paard natuurlijk te ondersteunen is niks mis, [naam]. Dat doen onderschrijf ik helemaal. Maar er is wel wat mis met het doen van stellige beweringen die je niet kunt onderbouwen. Daar zit mijn bezwaar.
Overigens kan ik uit het onderzoek dat ik aanhaalde juist goede argumenten vinden om niet te scheren. Geschoren paarden bleken immers in de minder intensieve trainingsfase, 20 minuten na de start van een training, een behoorlijke verlaging te krijgen van de huidtemperatuur, met name op de benen. Paarden met wintervacht hadden dat niet. Dit zou volgens de onderzoekers komen omdat de koude omstandigheden en het geschoren zijn maken dat de spieren in de benen meer energie nodig hebben om op temperatuur te blijven. Er kleeft dus een duidelijk nadeel aan scheren als je het zo bekijkt.
En uit het onderzoek blijkt dat ongeschoren, natte paarden de eerste 30 minuten na de training dus helemaal niet veel sneller afkoelen dan geschoren paarden die na de training onder een deken werden gezet. Zowel op huidtemperatuur als op lichaamstemperatuur. Dus dat zou ook geen reden zijn om te scheren, als je van dit onderzoek uitgaat.
Maar het onmiskenbare nadeel blijft dat ongeschoren paarden het warm krijgen tijdens intensieve training en een snellere ademhaling en hogere lichaamstemperatuur krijgen.
In het onderzoek dat jij aanhaalde werden paarden blootgesteld aan twee condities: de ene groep kreeg rijk ruwvoer, de andere groep arm ruwvoer met een aanvulling van veel zetmeel (lees: granen). En daarna is men gaan trainen en heeft men voor, tijdens en naderhand metingen verricht.
Opmerkelijk genoeg bleek in dit onderzoek de lichaamstemperatuur van de paarden die rijk ruwvoer kregen niet te verschillen van paarden die arm ruwvoer kregen met de aanvulling met granen. Geen verschil voor de training, geen verschil na de training en geen verschil tijdens de training. Over de dikte van de vacht wordt in dit onderzoek niet gesproken, want dat is helemaal niet gemeten.
Dan vraag ik me af: bevindingen in dat onderzoek staan haaks op jouw veronderstellingen (voeding heeft in dit onderzoek geen invloed op lichaamstemperatuur) of en zeggen niets over je veronderstellingen (De invloed van voeding op vacht is niet onderzocht). Waarom haal je het dan aan?
Overigens vermoed ik dat er best onderzoeken te vinden zijn die wel laten zien dat ruwvoer invloed heeft op lichaamstemperatuur. Maar dan zou ik eerder verwachten dat grofstengelig, arm ruwvoer zorgt dat een paard zich goed warm kan houden (omdat dat beter fermenteert) en frequent voeren ook (omdat de kachel moet blijven branden).