Blote paarden op de wei en op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 12:55

Anoniem schreef:
Beetje jammer dat er alleen maar staat hoe laat ze werden gevoerd en waar (in de stal).
Er staat niet wat ze gevoerd kregen en ook niet hoeveel.
Wanneer ze portie gevoerde stalpaarden die o.a brok gevoerd kregen hadden vergeleken met 24/7 buitenpaarden die alleen maar onbeperkt high quality paardgeschikt hooi met kruiden gevoerd krijgen hadden vergeleken was imo het beeld duidelijker en eerlijker geweest.
Voeding heeft namelijk ook invloed op prestaties, verbranding en afvalstoffen zoals je in dit onderzoek kunt zien :

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/22717208/

Dus ik vind de uitkomst van dat andere onderzoek nogal eenzijdig en erg incompleet.

Waarom? Ze zoeken het effect van vacht en dekens op huidtemperatuur, lichaamstemperatuur, hartslag en ademhaling. Dat kan je alleen goed onderzoeken als je de variabele 'voeding' constant houdt. Anders kan je de resultaten niet vergelijken. Als je het effect van voeding op huidtemperatuur, lichaamstemperatuur, hartslag en ademhaling wilt onderzoeken, moet je juist weer de vacht-variabele constant houden.

Je zou natuurlijk vervolgonderzoek kunnen doen en dan kijken of er een interactie-effect is tussen vacht/dekens, variabelen als huidtemperatuur, lichaamstemperatuur, hartslag en ademhaling en voeding. Maar daarvoor moet je eerst een onderzoek doen als dit onderzoek, om te constateren hoe vacht en huidtemperatuur, lichaamstemperatuur, hartslag en ademhaling samenhangen. Dat hebben ze nu gedaan. Zo'n vervolgonderzoek is een volgende stap.

Maar dan ben ik wel benieuwd wat jij verwacht dat gaat blijken uit zo'n onderzoek. En hoe je dat op zou zetten, welke variabelen je zou meten en hoe je dat (statistisch) analyseert. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:03

Er zit juist geen variabele in wanneer ze alle paarden op stal zetten en ze allemaal hetzelfde voer krijgen.
Er zijn geen controlegroepen, alleen maar 1 paard en 2 pony's die alle 3 hetzelfde worden behandeld.
Een paard met een slechtere verbranding door brokken zal sneller vermoeid raken en daardoor zal zijn temperatuur sneller hoger op gaan lopen en hij meer gaan zweten dus zo'n eenzijdig onderzoek zegt nog niet alles.
Het zou veel grootschaliger moeten, of ze moeten iig duidelijker zijn over hun methodes.

Leuk controle punt voor mij wat dikkere vacht hij portievoeren en deels de dag zonder ruwvoer doorbrengen betreft was een kwpn paard die bij mij een minimale wintervacht maakte maar toen ik hem naar een ander had gedaan waar hij portie gevoerd werd met ander hooi het jaar daarop weer een veel dikkere vacht maakte. Dat was op zijn hoofd erg goed te zien, hij kreeg zo'n pluizebolhoofd.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:26

Mijn paarden gaan met deken de wei op. Mijn ervaring is dat die van mij in conditie hard achteruit gaan als ik het niet doe. Mijn merrie wil ook niet naar buiten als het echt erg koud is en ze geen deken op heeft. :=

Mijn ruin heeft vorig jaar zonder deken gelopen en nu hij met regendeken staat doet hij het echt zo veel beter. Wil ook minder snel aan het einde van de dag weer naar binnen.

Toen mijn paard overigens niet onbeperkt ruwvoer kreeg was haar vacht veel dunner dan nu :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:53

Toen ik mijn hooi nog bij de boer kocht was de vacht dikker dan nu ik zelf weet wat ik heb gezaaid en oogst.
Het zijn waarnemingen waar ik veel tijd en geld in investeer maar ook veel mijn voordeel uit haal. Dat is niet te realiseren wanneer je je paarden in pension hebt staan en afhankelijk bent van de pensionhouder.
Ik doe alles zelf, ook het bekappen ( alleen de DA zijn werk kan ik niet maar het is de bedoeling dat die hier zo min mogelijk komt). Zo kun je een optimaal functioneren van het natuurlijke paard heel goed nastreven. Wanneer je je daar niet mee bezig houdt maar meer met korte termijn prestatie in de winter dan hoef je over het ontdekken van zo'n natuurlijk concept ook helemaal niet verder na te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 15:38

Anoniem schreef:
Er zit juist geen variabele in wanneer ze alle paarden op stal zetten en ze allemaal hetzelfde voer krijgen.
Er zijn geen controlegroepen, alleen maar 1 paard en 2 pony's die alle 3 hetzelfde worden behandeld.
Een paard met een slechtere verbranding door brokken zal sneller vermoeid raken en daardoor zal zijn temperatuur sneller hoger op gaan lopen en hij meer gaan zweten dus zo'n eenzijdig onderzoek zegt nog niet alles.
Het zou veel grootschaliger moeten, of ze moeten iig duidelijker zijn over hun methodes.

Leuk controle punt voor mij wat dikkere vacht hij portievoeren en deels de dag zonder ruwvoer doorbrengen betreft was een kwpn paard die bij mij een minimale wintervacht maakte maar toen ik hem naar een ander had gedaan waar hij portie gevoerd werd met ander hooi het jaar daarop weer een veel dikkere vacht maakte. Dat was op zijn hoofd erg goed te zien, hij kreeg zo'n pluizebolhoofd.

Waar je steeds aan voorbij gaat is dat in het onderzoek dat ik aanhaalde iets anders onderzocht wordt dan jouw (niet onderbouwde) stokpaardje over het verband tussen voeding en vacht. Ik las hier een discussie over het afkoelen van paarden met een dikke, natte vacht, na inspanning. Dit onderzoek gaf daar info over. En daarom heb ik het ook aangehaald hier, om iets te kunnen zeggen over dat verband.

Jij beweert iets over een verband tussen voeding en dikte van de wintervacht. Dat dat in dit onderzoek niet onderzocht is, betekent niet dat dit onderzoek incompleet of slecht is. Dat betekent dat als jij je veronderstelling daarover wilt onderbouwen, je op zoek moet naar ander onderzoek. Literatuur waarin dat wat jij beweert onderbouwt.
Als ik dan met literatuur kom om wat meer inzicht te geven in een heel andere vraag, loop dan niet te zeuren dat daar voor jouw beweringen geen onderbouwing in staat en dat het daarom incompleet is. Ga lekker zelf op zoek naar wetenschappelijk onderzoek om je uitspraken te verantwoorden. Ik hoop dat je het kunt vinden, want ik ben er erg benieuwd naar.

Maar vooralsnog heb ik niks in de richting van een onderbouwing gezien vanuit jouw kant. In plaats van onderbouwen doe je hele stellige beweringen op basis van wat vage observaties bij je eigen vier paardjes. "Ja, ik weet wel wat ze ongeveer te eten kregen op hun vorige stal en ik zag dat een van mijn paarden een jaar later op een andere stal pluizenkop kreeg" :+ (En dan wel zaniken dat die wetenschappelijke onderzoekers een te kleine steekproef nemen en weinig over hun achtergrondvariabelen schrijven :') )

Als er een onderzoek gepresenteerd wordt waaruit blijkt dat mensen met rood haar sneller verbranden door de zon dan mensen met bruin haar, dan ga je toch ook niet lopen zeuren: slecht onderzoek, want ze hebben niet onderzocht hoe mensen aan rood haar komen. En ik ken 4 mensen die, toen ze opeens heel veel tomaten gingen eten, kinderen met rood haar kregen. Dus als je tomaten eet krijg je kinderen met rood haar en dat andere onderzoek is dus niet goed en onvolledig. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 17:19

Het maakt mij niet uit of je je paard kaal scheert, van mij mag je zelfs de staart erbij afscheren. Maar het feit dat niemand erbij stilstaat dat er ook andere manieren zijn om de dikte van de vacht te reduceren of dat te onderzoeken laat imo wel zien hoe vastgeroest veel paardeneigenaren zitten.
Ik vind het juist mooi om nieuwe bevindingen te doen waar zowel mijn paarden als ik profijt van hebben.
Als je je daar heftig tegen af wilt zetten en heel traditioneel wilt scheren dan doe dat vooral.
Ik blijf liever zoeken naar mogelijkheden om mijn paarden in hun natuurlijke zijn zo goed mogelijk te ondersteunen.
En net als dat de hoefschoenendragers eerst door de ijzerfanaten voor gek verklaard werden maar er steeds meer mensen de voordelen van in gaan zien zullen ook hiermee in de toekomst vast wel meer mensen gaan experimenteren.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 17:27

Woogy schreef:
Mijn merries staan nog heerlijk naakt op de wei en blijven dat in principe ook of het moet echt te hard regenen. De hengsten staan wel met gepaste dekens op in de paddock overdag en op stal 's nachts.

Waarom de hengsten wel? :)

Hanjaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 17:30

Mijn paardje staat deze winter voor het eerst in zn blote billen :) 24-7 buiten. Helaas hebben we nog geen schuilstal, maar tot nu toe vind ik het prima weer en doet hij het heel goed. Hij heeft alleen met de storm paar weken terug een nachtje binnen gestaan. Hij kan uiteraard wel onbeperkt hooi en gras knabbelen om warm te blijven. Ik vind het zooo ideaal..eerder altijd dat gezeur met deken op en af..soms voelde ik me zo schuldig als het opeens 20 graden was en ik door werk geen tijd had om zn deken af te doen..Wil nooit meer zonder zonder deken :P En nee ik heb geen koudbloed, maar gewoon een arabier! Ik ben overigens ook de enige op stal helaas:( Alleen de shetjes staan ook zonder deken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 18:05

Anoniem schreef:
Het maakt mij niet uit of je je paard kaal scheert, van mij mag je zelfs de staart erbij afscheren. Maar het feit dat niemand erbij stilstaat dat er ook andere manieren zijn om de dikte van de vacht te reduceren of dat te onderzoeken laat imo wel zien hoe vastgeroest veel paardeneigenaren zitten.
Ik vind het juist mooi om nieuwe bevindingen te doen waar zowel mijn paarden als ik profijt van hebben.
Als je je daar heftig tegen af wilt zetten en heel traditioneel wilt scheren dan doe dat vooral.
Ik blijf liever zoeken naar mogelijkheden om mijn paarden in hun natuurlijke zijn zo goed mogelijk te ondersteunen.
En net als dat de hoefschoenendragers eerst door de ijzerfanaten voor gek verklaard werden maar er steeds meer mensen de voordelen van in gaan zien zullen ook hiermee in de toekomst vast wel meer mensen gaan experimenteren.

Met zoeken naar nieuwe mogelijkheden om je paard natuurlijk te ondersteunen is niks mis, Repelsteel. Dat doen onderschrijf ik helemaal. Maar er is wel wat mis met het doen van stellige beweringen die je niet kunt onderbouwen. Daar zit mijn bezwaar.

Overigens kan ik uit het onderzoek dat ik aanhaalde juist goede argumenten vinden om niet te scheren. Geschoren paarden bleken immers in de minder intensieve trainingsfase, 20 minuten na de start van een training, een behoorlijke verlaging te krijgen van de huidtemperatuur, met name op de benen. Paarden met wintervacht hadden dat niet. Dit zou volgens de onderzoekers komen omdat de koude omstandigheden en het geschoren zijn maken dat de spieren in de benen meer energie nodig hebben om op temperatuur te blijven. Er kleeft dus een duidelijk nadeel aan scheren als je het zo bekijkt.
En uit het onderzoek blijkt dat ongeschoren, natte paarden de eerste 30 minuten na de training dus helemaal niet veel sneller afkoelen dan geschoren paarden die na de training onder een deken werden gezet. Zowel op huidtemperatuur als op lichaamstemperatuur. Dus dat zou ook geen reden zijn om te scheren, als je van dit onderzoek uitgaat.
Maar het onmiskenbare nadeel blijft dat ongeschoren paarden het warm krijgen tijdens intensieve training en een snellere ademhaling en hogere lichaamstemperatuur krijgen.

In het onderzoek dat jij aanhaalde werden paarden blootgesteld aan twee condities: de ene groep kreeg rijk ruwvoer, de andere groep arm ruwvoer met een aanvulling van veel zetmeel (lees: granen). En daarna is men gaan trainen en heeft men voor, tijdens en naderhand metingen verricht.
Opmerkelijk genoeg bleek in dit onderzoek de lichaamstemperatuur van de paarden die rijk ruwvoer kregen niet te verschillen van paarden die arm ruwvoer kregen met de aanvulling met granen. Geen verschil voor de training, geen verschil na de training en geen verschil tijdens de training. Over de dikte van de vacht wordt in dit onderzoek niet gesproken, want dat is helemaal niet gemeten.
Dan vraag ik me af: bevindingen in dat onderzoek staan haaks op jouw veronderstellingen (voeding heeft in dit onderzoek geen invloed op lichaamstemperatuur) of en zeggen niets over je veronderstellingen (De invloed van voeding op vacht is niet onderzocht). Waarom haal je het dan aan? :?

Overigens vermoed ik dat er best onderzoeken te vinden zijn die wel laten zien dat ruwvoer invloed heeft op lichaamstemperatuur. Maar dan zou ik eerder verwachten dat grofstengelig, arm ruwvoer zorgt dat een paard zich goed warm kan houden (omdat dat beter fermenteert) en frequent voeren ook (omdat de kachel moet blijven branden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 18:09

Anoniem schreef:
Jorienn schreef:
Omdat spieren daar absoluut last van kunnen hebben... Zeker als het paard daarna in een box staat. En dat zie ik al jaren bij heel veel combinaties. :) En dan zeker zwetend onder een deken daarna!

Mischien ligt het niet aan het zweten maar aan het voerbeleid daar bij jullie op stal. 3x daags brok geeft veel rommel en suikers in de darmflora, slechte verbranding en veel afvalstoffen. Die afvalstoffen zorgen op hun beurt weer voor verzuring in de spieren en de daaraan gekoppelde problemen als spierbevangenheid.
Kun jij onomstotelijk aantonen dat de problemen alleen maar komen door nat op stal zetten bij paarden die zoveel brok gevoerd krijgen ?

En weer probeer je me ergens op te pakken en negeer je de rest. :D Dit is geen leuke discussie maar een hoop onzin.

Mijn paard krijgt 3x daags brok gevoerd, de hoeveelheid weet je niet en de soort brok ook niet? Paarden die hard werken kunnen best wat extra's gebruiken :) En in al die jaren nog nooit een spierbevangen paard gehad, terwijl er altijd al 3 brokbeurten zijn geweest. Overigens zijn wel alle paarden geschoren of staan onder een deken op 3 na die geen werk doen. Maar het is dan ook een kleine stal.

3x een bepaalde hoeveelheid is juist veel beter dan 1x alles. Maargoed, je gaat toch weer dingen negeren :). Jammer genoeg ga ik dus verder niet op je berichten in, omdat er zo geen discussie te voeren is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 18:24

safina schreef:
[naam] schreef:

Met zoeken naar nieuwe mogelijkheden om je paard natuurlijk te ondersteunen is niks mis, [naam]. Dat doen onderschrijf ik helemaal. Maar er is wel wat mis met het doen van stellige beweringen die je niet kunt onderbouwen. Daar zit mijn bezwaar.

Overigens kan ik uit het onderzoek dat ik aanhaalde juist goede argumenten vinden om niet te scheren. Geschoren paarden bleken immers in de minder intensieve trainingsfase, 20 minuten na de start van een training, een behoorlijke verlaging te krijgen van de huidtemperatuur, met name op de benen. Paarden met wintervacht hadden dat niet. Dit zou volgens de onderzoekers komen omdat de koude omstandigheden en het geschoren zijn maken dat de spieren in de benen meer energie nodig hebben om op temperatuur te blijven. Er kleeft dus een duidelijk nadeel aan scheren als je het zo bekijkt.
En uit het onderzoek blijkt dat ongeschoren, natte paarden de eerste 30 minuten na de training dus helemaal niet veel sneller afkoelen dan geschoren paarden die na de training onder een deken werden gezet. Zowel op huidtemperatuur als op lichaamstemperatuur. Dus dat zou ook geen reden zijn om te scheren, als je van dit onderzoek uitgaat.
Maar het onmiskenbare nadeel blijft dat ongeschoren paarden het warm krijgen tijdens intensieve training en een snellere ademhaling en hogere lichaamstemperatuur krijgen.

In het onderzoek dat jij aanhaalde werden paarden blootgesteld aan twee condities: de ene groep kreeg rijk ruwvoer, de andere groep arm ruwvoer met een aanvulling van veel zetmeel (lees: granen). En daarna is men gaan trainen en heeft men voor, tijdens en naderhand metingen verricht.
Opmerkelijk genoeg bleek in dit onderzoek de lichaamstemperatuur van de paarden die rijk ruwvoer kregen niet te verschillen van paarden die arm ruwvoer kregen met de aanvulling met granen. Geen verschil voor de training, geen verschil na de training en geen verschil tijdens de training. Over de dikte van de vacht wordt in dit onderzoek niet gesproken, want dat is helemaal niet gemeten.
Dan vraag ik me af: bevindingen in dat onderzoek staan haaks op jouw veronderstellingen (voeding heeft in dit onderzoek geen invloed op lichaamstemperatuur) of en zeggen niets over je veronderstellingen (De invloed van voeding op vacht is niet onderzocht). Waarom haal je het dan aan? :?

Overigens vermoed ik dat er best onderzoeken te vinden zijn die wel laten zien dat ruwvoer invloed heeft op lichaamstemperatuur. Maar dan zou ik eerder verwachten dat grofstengelig, arm ruwvoer zorgt dat een paard zich goed warm kan houden (omdat dat beter fermenteert) en frequent voeren ook (omdat de kachel moet blijven branden).

ik zeg nergens dat dat onderzoek over dikte van de vacht gaat of iets te maken heeft met de temperatuur.
Ik zei dat voeding invloed heeft op verbranding, afvalstoffen en prestatie en haalde toen dat onderzoek aan. Hiermee wilde ik aangeven dat het beter was geweest wanneer ze in jouw onderzoek duidelijker waren geweest over hun methode want daar wordt behalve smorgens in de stal voeren er verder niets over gerept. De voeding bepaalt mede of een paard sneller uitgeput raakt of niet en daardoor zijn temperatuur omhoog gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 18:33

Anoniem schreef:
ik zeg nergens dat dat onderzoek over dikte van de vacht gaat of iets te maken heeft met de temperatuur.
Ik zei dat voeding invloed heeft op verbranding, afvalstoffen en prestatie en haalde toen dat onderzoek aan. Hiermee wilde ik aangeven dat het beter was geweest wanneer ze in jouw onderzoek duidelijker waren geweest over hun methode want daar wordt behalve smorgens in de stal voeren er verder niets over gerept. De voeding bepaalt mede of een paard sneller uitgeput raakt of niet en daardoor zijn temperatuur omhoog gaat.

Dan had er in het onderzoek dat je aanhaalde toch verschil in lichaamstemperatuur gevonden moeten zijn? Dat was nou juist wat ze niet vonden. Die bleef gelijk, ongeacht de voeding. :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 18:38

Sneller, niet hoger

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 18:40

Dit jaar staat mijn haflinger voor het eerst sinds ik haar heb (5 jaar) zonder deken.
Eerst durfde ik het niet omdat ze in de nacht op stal staat en dus weinig beweegt.
Maar sinds dit jaar staat ze overdag op de wei en in de nacht in een paddock met schuilstal.
Dus naast voldoende ruwvoer ook de mogelijkheid om te bewegen als ze het koud mocht krijgen.
Haflinger heeft niet echt een dikke vacht, zweet zelden en gaat elk jaar rond de kerst al beginnen met verharen.
Ben heel benieuwd of ze dit ook dit jaar doet.

Wat me wel opvalt is dat ze veel meer rolt, in de wei en in de paddock.
Andere jaren met deken op was het echt zo'n prinsesje, ze werd ook wel Sissi de koningin uit Oostenrijk genoemd door stalgenoten. :D
Altijd schone manen en schone deken omdat ze zelden rolde.
Nu is het een viespeuk en dat kom denk ik toch omdat rollen met een deken niet echt lekker is.
Ik vergelijk het met slapen in een pyjama en dat je dan wakker wordt en je pyjama helemaal om je heen gedraaid zit.
Ik heb ook het idee dat een deken met liggen toch een flinke druk op de schoft veroorzaakt en daarom ook niet prettig ligt.
Ken ook best veel paarden die een witte plek over hebben gehouden aan dekens.

En ja ik heb altijd dure en goed passende dekens gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:02

Anoniem schreef:
Sneller, niet hoger

Geen idee wat je bedoelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:04

safina schreef:
[naam] schreef:
Sneller, niet hoger

Ik heb er niks aan als die van mij na 20 minuten inspanning in wintervacht gaan verzuren en gaan zweten als een otter, dan moeten ze nog meer dan een uur door. Als ik ze krachttoer ga geven met snelle suikers en daardoor verbranding met veel afvalstoffen heb ik ze binnen een half uur oververhit en kapot ( en als ik ze dagelijks 3x krachtvoer geef met 4x een pluk hooi krijgen ze hier ook een mega dikke vacht en gaan ze nog sneller en langer zweten). Ze gaan dan ook anders ruiken, echt stinkzweet, van de afvalstoffen. Ik ben er bij gebaat dat ze zo lang mogelijk goed kunnen presteren in hun wintervacht dus moet ik zorgen dat hun natuurlijke vacht minimaal is terwijl hun verbranding optimaal is met zo weinig mogelijk afvalstoffen. Dus ik heb het niet over een hogere temperatuur maar over het zo lang mogelijk uitstellen van die hoge temperatuur. Jij doet dat dmv scheren, omdat ik niet wil scheren zoek ik andere oplossingen en doe ik het door natuurlijke vachtreductie en betere verbranding met minder afvalstoffen waardoor het prestatievermogen omhoog gaat, o.a. dmv anders voeren. Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd?

gohya

Re: Blote paarden op de wei en op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:08

Ik heb 2 kern gezonde oudjes van bijna 27 jaar en 27½ jaar oud.Die staan het hele jaar,door weer en wind zonder deken,al enkele jaren.Jammer dat veel mensen het zielig vinden dat ze niet in een stal staan of onder dikke dekens staan.
Ze willen geen eens een deken op, als ik aankom met een deken rennen ze heel hard weg.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:20

gohya schreef:
Ik heb 2 kern gezonde oudjes van bijna 27 jaar en 27½ jaar oud.Die staan het hele jaar,door weer en wind zonder deken,al enkele jaren.Jammer dat veel mensen het zielig vinden dat ze niet in een stal staan of onder dikke dekens staan.
Ze willen geen eens een deken op, als ik aankom met een deken rennen ze heel hard weg.

Als die van jou het goed doen op deze manier vind ik het allerminst zielig.

Nu is het zo dat een 27 jarige er natuurlijk vaak al,...minder uitzien. Zeker in de winter. Tja sommige mensen die dat niet weten denken dan,...sneue paarden. Terwijl ze gewoon op leeftijd zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:37

safina schreef:
[naam] schreef:

Waar je steeds aan voorbij gaat is dat in het onderzoek dat ik aanhaalde iets anders onderzocht wordt dan jouw (niet onderbouwde) stokpaardje over het verband tussen voeding en vacht. Ik las hier een discussie over het afkoelen van paarden met een dikke, natte vacht, na inspanning. Dit onderzoek gaf daar info over. En daarom heb ik het ook aangehaald hier, om iets te kunnen zeggen over dat verband.

Jij beweert iets over een verband tussen voeding en dikte van de wintervacht. Dat dat in dit onderzoek niet onderzocht is, betekent niet dat dit onderzoek incompleet of slecht is. Dat betekent dat als jij je veronderstelling daarover wilt onderbouwen, je op zoek moet naar ander onderzoek. Literatuur waarin dat wat jij beweert onderbouwt.
Als ik dan met literatuur kom om wat meer inzicht te geven in een heel andere vraag, loop dan niet te zeuren dat daar voor jouw beweringen geen onderbouwing in staat en dat het daarom incompleet is. Ga lekker zelf op zoek naar wetenschappelijk onderzoek om je uitspraken te verantwoorden. Ik hoop dat je het kunt vinden, want ik ben er erg benieuwd naar.

Maar vooralsnog heb ik niks in de richting van een onderbouwing gezien vanuit jouw kant. In plaats van onderbouwen doe je hele stellige beweringen op basis van wat vage observaties bij je eigen vier paardjes. "Ja, ik weet wel wat ze ongeveer te eten kregen op hun vorige stal en ik zag dat een van mijn paarden een jaar later op een andere stal pluizenkop kreeg" :+ (En dan wel zaniken dat die wetenschappelijke onderzoekers een te kleine steekproef nemen en weinig over hun achtergrondvariabelen schrijven :') )

Als er een onderzoek gepresenteerd wordt waaruit blijkt dat mensen met rood haar sneller verbranden door de zon dan mensen met bruin haar, dan ga je toch ook niet lopen zeuren: slecht onderzoek, want ze hebben niet onderzocht hoe mensen aan rood haar komen. En ik ken 4 mensen die, toen ze opeens heel veel tomaten gingen eten, kinderen met rood haar kregen. Dus als je tomaten eet krijg je kinderen met rood haar en dat andere onderzoek is dus niet goed en onvolledig. :D

Wat denk je hoe gaaf het me lijkt om een grootschalig onderzoek te doen onder een groot aantal paarden. Maar daar ga ik mijn spaargeld niet in steken want voor mij persoonlijk is dat niet iets wat mij winst op gaat leveren. Zoveel ruwvoer kan ik ook niet verbouwen. Dus ik houd het bij mijn eigen belang en als een ander het niet lukt om zo'n situatie na te bootsen of er niks in ziet... Tja... niet mijn zorg toch.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:42

Cam, dan had je denk ik toch niet goed passende dekens. Hier wordt flink wat afgerold, met en zonder deken :D

Goyah: heerlijk toch?!

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:55

tine10 schreef:
Cam, dan had je denk ik toch niet goed passende dekens. Hier wordt flink wat afgerold, met en zonder deken :D

Goyah: heerlijk toch?!

Mijn paard had altijd goed passende dekens van het merk Bucas en Horseware dus dat was het probleem niet.
Wel is mijn haflinger een super gevoelig paard wat ons en andere al vaker verstelt heeft doen staan.
En voor haar was zo'n schurende en trekkende deken blijkbaar toch een rede om op vier benen te blijven staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 22:18

Anoniem schreef:
safina schreef:

Ik heb er niks aan als die van mij na 20 minuten inspanning in wintervacht gaan verzuren en gaan zweten als een otter, dan moeten ze nog meer dan een uur door. Als ik ze krachttoer ga geven met snelle suikers en daardoor verbranding met veel afvalstoffen heb ik ze binnen een half uur oververhit en kapot ( en als ik ze dagelijks 3x krachtvoer geef met 4x een pluk hooi krijgen ze hier ook een mega dikke vacht en gaan ze nog sneller en langer zweten). Ze gaan dan ook anders ruiken, echt stinkzweet, van de afvalstoffen. Ik ben er bij gebaat dat ze zo lang mogelijk goed kunnen presteren in hun wintervacht dus moet ik zorgen dat hun natuurlijke vacht minimaal is terwijl hun verbranding optimaal is met zo weinig mogelijk afvalstoffen. Dus ik heb het niet over een hogere temperatuur maar over het zo lang mogelijk uitstellen van die hoge temperatuur. Jij doet dat dmv scheren, omdat ik niet wil scheren zoek ik andere oplossingen en doe ik het door natuurlijke vachtreductie en betere verbranding met minder afvalstoffen waardoor het prestatievermogen omhoog gaat, o.a. dmv anders voeren. Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd?

Yup, je gedachtegang is me min of meer helder. Ik denk alleen niet dat hij klopt. :D Bij het verteren van hooi komt veel warmte vrij. Dat gebeurt als het paard in de kou in de wei of op stal staat (en dat is fijn), maar ook als het paard aan het werk is (en dat is minder fijn). Bij het omzetten van granen komt verhoudingsgewijs minder warmte vrij. Vet idem. Daarom zijn granen en vet *in dat opzicht* betere energiebronnen in situaties waarin oververhitting van het paard bij training een risico is.
Dit onderzoek laat zien dat paarden die uitsluitend hooi krijgen tijdens het werk warmer worden dan paarden die een mix krijgen van hooi en graan of hooi, graan en een vet-product: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... x/abstract. Vermoedelijk bereik je met je onbeperkt en uitsluitend-hooi-regime dus het tegenovergestelde van wat je voor ogen hebt.

(*Ik schrijf natuurlijk heel bewust *in dat opzicht*, omdat er heel veel redenen zijn om een paard toch onbeperkt ruwvoer te geven en ruwvoer niet in te ruilen voor granen. Bijvoorbeeld dat er verschillende onderzoeken zijn die uitwijzen dat ongeveer de helft van de paarden last heeft van maagzweren, wat heel goed zou kunnen samenhangen met te weinig ruwvoer en deels vervangen van energie uit ruwvoer met energie uit granen. Dus dan maar wat minder hard trainen en lekker ruwvoer blijven geven, vind ik dan persoonlijk. :) )

Anoniem

Re: Blote paarden op de wei en op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 22:39

ik houd niet zo van granen omdat granen veel zetmeel bevatten wat de prestaties niet ten goede komt. Teveel granen en dus zetmeel is ook niet goed voor de darmflora. Ik weet niet waar het punt zit dat de hoeveelheid zetmeel de algehele conditie niet meer ten goede komt maar ik heb voor mijn paarden een balans gevonden waarin ongeschoren presteren probleemloos gaat op onbeperkt hooi en ben daar heel blij mee. Scheelt me een hoop gedoe met dekens. Het lijkt me ook niet fijn voor een paard om zo lang onder dezelfde deken te moeten staan met alle huidschilvers en vetten die er dagelijks bij in gaan zitten, eventueel zweet en zouten en mijten of ander microscopisch ongedierte.
Wekelijks een schone deken lijkt mij dan ook hygiënischer. In de zomer moet ik wel vliegendekens op doen tegen de dazen maar die was ik dan zeer regelmatig snachts, daarbij heeft ieder paard er 2 voor het geval dat.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 22:41

Er is wel een mooie wissel geweest hier: eerst zouden paarden met vacht het te snel koud krijgen na het werk, nu zouden ze zelfs niet koud genoeg worden!

Ik denk sowieso dat ze het niet koud krijgen met hun (natte) vacht, of ze te lang warm blijven weet ik niet. Het onderzoek dat Safina aanhaalde vond ik wel erg onduidelijke grafiekjes bevatten, omdat je niet goed het onderscheid kan zien tussen de verschillende condities. Maar aan de andere kant is dat dan eigenlijk ook weer niet zo onduidelijk: er was veel overlap bij alle 5 de condities. Dus zoveel scheelt die temperatuur dan niet eens. De hartslagwaardes (figuur 1) zijn ook allemaal heel gelijk aan elkaar, dat vind ik eigenlijk een opvallend resultaat.

Misschien dat ongeschoren paarden (zonder dekens) dan inderdaad een wat hogere temperatuur hebben direct na inspanning, maar ik ga er toch echt vanuit dat dit langzaam naar een lagere temperatuur gaat. Juist goed dat ze nog zo lang warm blijven, een te snelle afkoeling is natuurlijk ook niet goed.

In mijn ogen is het onderzoek dat Safina aanhaalt dus alleen maar een bevestiging voor mij dat ik het goed doe met mijn ongeschoren paard, waarvan de waardes dus helemaal niet zo afwijkend zijn.

Wat ik aan het onderzoek alleen nog niet snap: er zijn wel significante resultaten gevonden, maar dit gaat dan meer over of er binnen het paard zelf verandering is in temperatuur/hartslag voor/tijdens/na training, dan of er verschil is tussen de paarden. Die resultaten kunnen we natuurlijk wel ongeveer zelf aflezen, maar ik snap niet zo goed wat ze nou met het onderzoek wilden, want het is natuurlijk aannemelijk dat temperatuur en hartslag tijdens de training het hoogst is t.o.v. voor/na de training, voor elk soort vacht.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 22:49

In dat onderzoek staan de paarden na inspanning vastgebonden op stal. Dat doen toch erg weinig mensen denk ik. Dus het is in mijn ogen een uitslag die behalve dan in deze test nooit voor gaat komen.
Laatst bijgewerkt door cam op 09-11-14 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt