Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 12:57

Masseur, osteo of fysio heb ik geen problemen mee mijn merrie gaat standaard (overigens ook het advies toendertijd van Ikke haar regelmatig naar de fysio sturen ;) )

Maar ik ben wel van mening dat je dus geen jantje met een papiertje moet nemen aan mijn merrie komen maar 2 mensen den die zijn helaas erg duur maar wel bekwaam.

Chiropracter vind ik gewoon noodzakelijk en in april gaat ze weer naar de kliniek voor algehele check-up niet meer dan normaal.
je zou maar door rijden terwijl paard stuk is.

Ta vind ik gewoon echt noodzakelijk jong paard in het begin heel veel tot jaartje of 6-7 en oud paard ook jaarlijks.
Een goede TA laat je niet jaarlijks terug komen mijn paarden staan onder behandeling van Lingehoeve en volgens mijn Ta hoeft mijn pony maar eens in de 2 jaar :j
Laatst bijgewerkt door tita op 30-12-13 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 12:57

De tandarts die ik laat komen vraagt geen geld voor een consult, alleen voor behandeling.
Ik dacht eerst, ja die al dan ook wel elke keer wat willen doen, maar is ook al meerdere keren vertrokken zonder een behandeling uit te voeren en zonder geld te krijgen dus.
Uiteraard plant hij wel in als hij meerdere paarden in de buurt heeft.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:33

Mijn paard had geen last van de tanden, maar aangezien de dierenarts toch komt voor de enting laat ik dan direct de tanden controleren. Vorig jaar moesten er weldegelijk een aantal haakjes gevijld worden. Deze veroorzaakte nu nog geen problemen, maar ze worden toch langzaam aan steeds erger. Dus eind januari, als hij geënt wordt, laat ik weer de tanden controleren.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:36

Tigra_ schreef:
ambre schreef:
@tigra:als je sportprestaties verwacht dan zul je je paard ook als een atleet moeten behandelen.
Een scherpe rand aan de kiezen maakt het voor het paard niet prettiger om te werken.
Dus minder zorg kan wel,maar is in mijn ogen niet optimaal.

Ik rijd geen wedstrijden dus misschien dat het scheelt maar wil niet zeggen dat ik niet wil dat ze lekker in haar vel zit.

Verder merk je het wel als een paard last heeft van z'n tanden. Mocht dat zo zijn ben ik echt niet iemand die daar op gaat besparen. Maar om jaarlijks te laten langs komen en zelfde met osteo masseur. Vind ik niet nodig mocht ik merken dat mijn paard wel ergens last van heeft dan krijgt ze wel de zorg die ze nodig heeft. Als een ander daar wel z'n geld aan uit wil geven maakt me niet uit hoor.
Ik heb er 1x een osteo bij gehad die zei ook dat ze wel jaarlijks een controle nodig was. Ik snap dat wel die beste man moet ook gewoon z'n brood verdienen. Maar ik merk echt wel aan mijn paard als haar iets dwars zit. Het zelfde geld ook voor mezelf. Als ik ergens last van heb ga ik daar wat aan laten doen als ik nergens last van heb ga ik mezelf ook niet na laten kijken.

Ieder voor zich natuurlijk maar is ook weer wel een punt van je kan het zo duur maken als je zelf wilt. Gedeeltelijk dan want word je paard ziek dan heb je daar weinig controle over.

Maar je kunt je afvragen of je niet al te laat bent als je paard al last heeft. Als ik naar de tandarts ga en er een mini gaatje zit ben ik blij dat hij het even oplost voor ik pijn eraan krijg :)
Bovendien laten paarden het vaak pas laat zien als ze last hebben... Dan speelt het al een tijdje. Zeg niet dat je alles kan voorkomen maar als het (deels) kan, waarom niet?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:42

Magrathea schreef:
Maar je kunt je afvragen of je niet al te laat bent als je paard al last heeft. Als ik naar de tandarts ga en er een mini gaatje zit ben ik blij dat hij het even oplost voor ik pijn eraan krijg :)
Bovendien laten paarden het vaak pas laat zien als ze last hebben... Dan speelt het al een tijdje. Zeg niet dat je alles kan voorkomen maar als het (deels) kan, waarom niet?

Kwestie van weten hoe je naar je paard moet kijken?!?
Als je weet hoe je in paard moet knijpen, kun je al een hoop zelf vaststellen. Daarnaast zijn heel veel fysieke problemen terug te voeren op rijden en omgang, dus als je daar de boel preventief al voor elkaar hebt, blijft er niet zo heel veel meer over.........

En ja, daar zit voor velen de kern van het probleem want die kennis vergaren is niet altijd even simpel, daar ben ik me van bewust.........

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:43

Magrathea schreef:
Tigra_ schreef:
Ik rijd geen wedstrijden dus misschien dat het scheelt maar wil niet zeggen dat ik niet wil dat ze lekker in haar vel zit.

Verder merk je het wel als een paard last heeft van z'n tanden. Mocht dat zo zijn ben ik echt niet iemand die daar op gaat besparen. Maar om jaarlijks te laten langs komen en zelfde met osteo masseur. Vind ik niet nodig mocht ik merken dat mijn paard wel ergens last van heeft dan krijgt ze wel de zorg die ze nodig heeft. Als een ander daar wel z'n geld aan uit wil geven maakt me niet uit hoor.
Ik heb er 1x een osteo bij gehad die zei ook dat ze wel jaarlijks een controle nodig was. Ik snap dat wel die beste man moet ook gewoon z'n brood verdienen. Maar ik merk echt wel aan mijn paard als haar iets dwars zit. Het zelfde geld ook voor mezelf. Als ik ergens last van heb ga ik daar wat aan laten doen als ik nergens last van heb ga ik mezelf ook niet na laten kijken.

Ieder voor zich natuurlijk maar is ook weer wel een punt van je kan het zo duur maken als je zelf wilt. Gedeeltelijk dan want word je paard ziek dan heb je daar weinig controle over.

Ik denk dat het wel meevalt maar ieder moet dat voor zich bepalen. Ik vind het gewoon onnodig voor mijn paard. Het gaat hier al heel wat jaren goed weinig last van blessures dat is waar ik naar kijk. Ik had uiteraard ook honderden euro's uit kunnen geven om tot het zelfde te komen.
En wat is te laat mijn paard is vrij hard van zichzelf dat is dan weer wel een nadeel maar over het algemeen pik dat snel genoeg op als er iets echt niet klopt.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 15:09

Dat jullie het durven bij te houden.

Ik stop nu gelijk mijn kop in het zand :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 16:46

Fijn topic, heb het zelf enkele jaren geleden ook eens bijgehouden, net even de berekening gemaakt, je schrikt toch wel :P

Dit jaar was een relatief goedkoop jaar, heb geen grote aankopen in tuig moeten doen, ostheopaat was vorig jaar geweest, net als tandarts en moest niet opnieuw. Qua brokken maken hebben de paarden zichzelf ook vrij goed heel gehouden, enkel 2 x DA erbij gehad voor een astma-aanval van mijn COPD paard. Supplementen voor z'n copd gratis kunnen krijgen via de winkel waar ik weekendwerk doe, dus dat was wel een meevallertje. Dit jaar ook geen cursus gedaan of iets speciaals zoals naar het strand of een dagje schriktraining oid, dus die kosten vielen ook weg maar zijn er volgend jaar wel weer. Als vakantie een trektochtje gemaakt waarvan we telkens van punt A naar B reden te paard, dus geen trailer moeten huren. Je kan het inderdaad zo duur of goedkoop maken als je zelf wil.

Wedstrijden doen we (nog) niet, zijn momenteel aan het trainen voor de endurance dus dan komen volgend jaar huurkosten trailer en benzine erbij. Ik ga altijd op de fiets naar de paarden toe.

Als stalling huren we 2,5 hectare voor drie paarden, in de natte periodes verhuizen ze voor een tijd naar een droog stuk van 60 are (kost komt er nog apart bij, dat is die 6x60). Met die opp. voor dat aantal paarden heb je lang gras, dus valt de aankoop voordroog mee. Ook heeft mijn ene paard COPD dus hebben we éénmalig rubber tegels aangekocht voor in de inloopstallen. De omheining hebben we toen we het hele stuk pas huurden allemaal zelf moeten zetten, dat was een grote aankoop maar dat reken ik hier niet door. Net als het materiaal voor de inloopstallen, aankoop van de zadelkasten ed. Maar dat komt er uiteraard nog bij als je dat doorrekent.

Stalling: 1000 + 250 + 6x60 = 1610 euro
Voordroog: 720 euro
Krachtvoer: 30 x 13,5 = 405 euro
Tandarts: /
Inenting: 30 + 30 + 30 + 40 = 130 euro
Ontworming: 3 x 63 = 189 euro
Dierenarts: 50 + 20 + 20 = 90 euro
Les: 40 x 10: 400 euro
Materiaal: ong. 100 euro
Hoefsmid: 300 euro

Totaal: 3944 euro voor drie paarden, voor één paard: 1314 euro per jaar, 109,5 euro per maand. De drie paarden samen kosten ons dus 328,5 euro per maand.

edit: hoefsmid vergeten :P De drie paarden waar het om gaat is er één met pensioen, één vrij intensief gereden en één licht recreatief gereden. Geen van hen staat op ijzers.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 16:59

Help, de nota van de dierenarts komt mijn kant op; als het goed is krijg ik die morgen :') dan kan ik de balans opmaken. Enigszins, want ik weet niet meer exact hoeveel pakken hooi wij hebben geperst maar ja; 20 euro meer of minder voel ik niet.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:01

Bedenk me net ook dat ik de bietenpulp en olie er niet bijgeteld heb dat oudje extra krijgt :P Kruipt toch stiekem meer in dan je denkt... ga het dit jaar ook eens tot de laatste cent bijhouden, ben benieuwd...

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:17

ikke schreef:
ambre schreef:
@tigra:als je sportprestaties verwacht dan zul je je paard ook als een atleet moeten behandelen.
Een scherpe rand aan de kiezen maakt het voor het paard niet prettiger om te werken.
Dus minder zorg kan wel,maar is in mijn ogen niet optimaal.

Dan begin je eens met je paard fatsoenlijk te rijden, scheelt je een hoop extra kosten!
Investeren in goede begeleiding is goedkoper dan achteraf vanalles te laten herstellen. Immers, als je je paard niet soepel kunt houden door de juiste training, dan is fysio/osteo ook alleen maar symptoombestrijding!

Ik heb geen check van de tandarts nodig, ik zie aan mijn paard wel of het nodig is en dan bel "de man van.." even en is dat zo opgelost.
Datzelfde geldt voor de fysio/osteo: zorg dat je de signalen herkend, in plaats van je op kosten te laten jagen door "angstpredikers".

Ik vond tandarts ook niet nodig. Mijn paard krijgt veel ruwvoer en ik gooide ook met regelmaat er wel eens een tak bij hem naar binnen. Desondanks had hij toch een paar flinke scherpe randen op 5 jarige leeftijd die weggewerkt moesten worden, hij had er echt een flink lelijke plek van op de binnenkant van zijn wang.

Mijn paard laat ik niet masseren als symptoombestrijding, is altijd lekker soepel. Maar vind omdat ik ervoor kies om op zijn rug te zitten ik er ook zorg voor moet dragen dat ie in topconditie blijft, al was het maar om te voorkomen dat hij pijn krijgt.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:20

Magrathea schreef:
Zie geen problemen in preventief laten komen van een osteo of masseur of weet ik veel wat. Als er geleidelijk iets insluipt wat je haast niet merkt, dan kan het te laat zijn op het moment dat je paard het laat zien. Denk dat je dan uiteindelijk goedkoper uit bent als je een masseur laat komen die het gelijk losmaakt dan wanneer je paard al half verkrampt loopt en je een paar maanden aan de hand moet stappen. Naast dat je er dan zelf minder plezier van hebt :)

@Knuffeldier, maar je gaat toch bij Apie uit je werk langs? Heb je het ook als zodanig berekend? (Ofwel alleen het verschil in de route thuis-werk.) Dat maakt denk ik ook nog wel een groot verschil. Wil niet zeggen dat je niet op de fiets hoeft, sowieso goed bezig enzo, maar je hoeft jezelf niet voor niets angst aan te jagen ;)

Zolang hij in rhoon staat maak ik flink wat extra kilometers. Zodra hij weer terug is op oude stal zijn de benzine kosten gelijk een heel stuk lager en vallen ze grotendeels onder de werk km's

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:26

Oja tuurlijk hij staat niet in Schipluiden nu *goeiemorgen*

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 09:31

Ik ben wel heeeel goedkoop uit geloof ik...

Stalling: gratis
Voer: gratis
Hoefsmid: gratis
Heb het afgelopen jaar 2 x een tube ontwormpasta gehaald a $2,95 en mijn lessen ongeveer 1x per maand, a $35....

Heb het geluk dat ik mijn paard gratis mag stallen in ruil voor het rijden van de 2 andere paarden :j (En dat is geen straf, vind het erg leuk om te doen!)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:45

Stalling: 250 euro per maand (inclusief kuil, onderhoudsbrok en stro).
Voer: extra 10 euro aan sportbrok per maand.
Hoefsmid: elke tien weken 30 euro.
Tandarts: 1 keer per jaar 120 euro.
Entingen: 25 euro per jaar.
Ontwormen: mestonderzoek 12,50 per drie maanden(verplicht bij ons op stal), wormenkuur... weet ik niet precies hoeveel dat per jaar is omdat het steeds wisselt welke wormenkuur ze nodig heeft.
Fysio: 1 of 2 keer per jaar wordt mijn paard gedryneedled - 50 euro per keer.
Zadelmaker: 65 euro per jaar (soms 2 keer per jaar: 130 euro).
Spullen: wisselt heel erg per maand, nu heb ik net een bucas regendeken besteld, dus dan is het in 1 maand al 200 euro.
Lessen: 35 euro per maand aan privéles, 20 euro per maand aan groepsles.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:25

Eindafrekening: 2123,16 euro

Toch wel een heus bedrag, in acht genomen dat ik de eerste helft van het jaar gratis stalling had. 2014 zal dus sowieso een pak duurder worden. :D
Ook ik hou graag van luxe, zowel voor mijzelf als voor mijn paard. Niet dat ik zomaar geld over de balk gooi, maar als mijn paard iets nodig heeft, ga ik niet beknibbelen.

HappyTeuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:56

Stalling: €165 per maand x 3= €495
Voer: €40 per maand x 3= €120
Enting: €50
Ontwormen: €10
Spullen: €250 ongeveer
Paard: €600
Benzine: €40
Totaal: €1565,- voor de afgelopen 3 maanden

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:02

listiglistje schreef:
LisanneElena schreef:
wow veel! Ik geef veel minder uit omdat ze niet op een stalling staat en niet is ingereden enz.

Dat komt nog wel :$ de eerste jaren opfok koste niet veel, maar daarna :7

Ik ga het niet tellen, ik word gillend gek als ik dat ga doen :') dan ga ik denk ik een andere hobby zoeken....

Ik heb ook tegen mezelf gezegd, dit is de laatste :Y) een andere komt er niet meer in!

ik zou niet weten wat ik allemaal meer zou moeten uitgeven later. Ja, aanschaf van een zadel, maar verder veranderd er voor mij niets.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 01:42

Wat grappig ik heb zelf ook zo'n lijstje gemaakt met een overzicht van 2013.
paard is niet in contact geweest met osteo/fysio/masseur. Enkel heel simpel.

Ik heb geen bezinekosten gerekend omdat mijn vader een bedrijfsauto heeft.

Een overzicht van wat een paard kost in 1 jaar
- Aanschaf 1000,-
- Aankoop trailer € 750,- renovatie afgelopen zomer +- € 650,- + 7 dagen werk ermee
- € 350,- stalgeld in het jaar sta bij een boer gestald en vriendin incl. hooi + weidegang
- Aankoop voer
* 6x per jaar basis sportbrok havens 6 x € 10,95
* 3x per jaar sportmuesli 3 x € 9,95
* 3x per jaar zak slobber mash havens 3 x € 15,95
* 2x per jaar zak lucerne 2x € 7,99
* 1x knoflook snippers 1x € 12,99
Met een totaal van: € 172,37
- Aankoop bodembedekking
* 4x per jaar vracht vlas van 40 pakjes, dus 160 pakjes in 1 jaar. 1 vracht = 160 euro
Totaal: € 640,-
- Hoefsmid
* 7 x per jaar € 55,-
* Aanschaf stiften 5 stuks € 5,-
In totaal: € 390,-
- Dierenarts
• Schimmelinfectie 2x imaverol behandeling 2x € 21.95
• 2x Inentingen om entschema bij te werken 2x € 35,-
• Voorrijkosten € 17,50
• Wormkuren 3x € 21,95
In totaal: € 197,25
- Aanschaf dekens ik heb in de kast
• 200 grams winterdeken € 59,95
• 100 grams staldeken (tweede hands) € 25,-
• 300 grams winterdeken (tweede hands) € 25,-
• 0 grams regendeken zonder hals € 25,-
• 0 grams regendeken met hals € 60,-
• Fleecedeken harry horse € 11,95
• Fleecedeken met hals € 19,95
• Exceemdeken (voor de vliegen) € 49,95
Totaal: € 276,80,-

- Aanschaf tuigage
• Zadel kentaur elektra 18’ € 450,-
• Lak hoofdstel rossner € 49.95,-
• Pagony trenshoofdstel (training) € 25,-
• Martingaal met borsttuig € 25,-
• Slofteugel € 5,-
• Leren halster € 25,-
• 1 paar nieuwe teugels € 11,99
• Rijlaarzen (internet) € 35,-
• Nieuwe rijlaarzen € 169,95
• 3 paar halstertouwen € 11,50
Totaal: € 808,39,-
- Overige aanschaf
* Shampoo’s € 12,-
* Anti-klit € 7,99
* Vliegensprays € 34,95
* Borstels € 15,-
- * Nieuwe poetskoffer € 11,95
* Vervangen leervet € 18,-
Totaal: € 99,98,-
- Het rijden zelf
• 20 rijlessen x 7,50 € 150,-
• Aanschaf wedstrijdkleding € 34,95,-
• Dekje € 19,95
• Totaal inschrijfgeld € 22,50
Totaal: € 227,40,-

- Aanschaf aankleding paard
2x beenbeschermer set € 19,95
Dekjes € 100,-
Onderleggers € 55,-
Springschoenen € 19,95
Longeersingel + touw € 34,95 + €1,19
Zweep € 8,99
Elastiek € 11,95
Totaal: € 251,98

- Onvoorziene dingen
* Kapotte voerbak € 14,95
* 2x hoefijzer los/verloren € 15,-
* Paardrijvakantie € 260,-
Totaal: € 289,05,-

Overzicht:
- In totaal kost mijn paard: € 1292,37 euro per jaar
Dat is € 107,69,- per maand.
- Het totaal uitgegeven geld in 2013: € 6103,22
- Wat ik uiteindelijk zelf moest betalen dit jaar: € 2153,22

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:56

stal €1200
hooi €420
voer/suplement €150
vlas €130
hoefsmid €120
enting €40
wormenkuren €50
spullen €1050
fysio €150
benzine €500
verzekering 470 per jaar

bedragen zijn rond naar boven afgerond, komt op een bedrag van €4430 voor 2013
2013 €370 per maand blessure paard extra kosten gehad.

afgelopen 3 jaar waren op zich gewone jaren zonder blessure kosten en veel minder spullen aangeschaft.
2012 €230 per maand
2011 €235 per maand
2010 €250 per maand

naomi2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:10

hallo..
Ik ben blij dat ik deze topic aangewezen kreeg.. ik ben hier heel veel wijs van geworden!!
En mooi uitgebreid..

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:25

Heb de eerste kosten dit jaar gemaakt, ga echt proberen het bij te houden dit jaar!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:43

Ik heb vandaag ook de 1ste uitgave genoteerd!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:50

Ik ook, heb muslie gekocht en ik heb de aanmeldimg voor de tierschutzkasse weer liggen (10,00 per jaar)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:56

Ik ga alleen de kosten vd paarden berekenen.
Al de kleding en laarzen die ik koop niet,het is ook mijn werk.
Misschien dat ik dat wel bij ga houden,maar dan apart.