Stal gesloten met kerst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 00:24

Mindim schreef:
Ik denk maar zo, als je het er 364 dagen per jaar naar je zin hebt en je paard ook, dan vind ik het muggenziften om die ene dag.

Het is hetzelfde met roken, als je het ineens niet meer mag dan wordt het een probleem. Het is eerder een principe kwestie dan werkelijk een issue bij de meesten ;)

Gini

Re: Stal gesloten met kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 08:24

Ik zou het idee dat ik niet naar mijn paard zou kunnen, zelfs al verveel ik mij die dag stierlijk, niet kunnen verkroppen. Gelukkig zijn er stallen voor ieder wat wils. ;) Nogmaals, als ze vragen of het wat rustiger mag op die dag, geen probleem, of dat je liefst niet tussen dat en dat uur komt want dan is de familie er, ook geen probleem, maar helemaal niet mogen gaan, poort dicht, nee, dat zou ik niet willen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 10:25

weet je wat het probleem is,zeker met wat grotere stallen, dat "wat rustiger aan doen"een heel ruim begrip is..

er zijn echt mensen die gerust zo laat mogelijk weggaan,die de halve familie meenemen op een kerstdag enz enz...

en natuurlijk bestaat Bokt alleen maar uit hele nette mensen die hun straatje goed schoon houden,maar mijn ervaring is dat je écht elke dag weer zooi van pensionklanten moet opruimen aan het eind van de dag...

zo had ik 3 opzadelplaatsen waarbij ik duidelijk had gezegd dat als paarden gemest hadden dat dat opgeruimd moest worden,is toch niet zo'n heel gekke regel??

ik heb het netjes gezegd,gevraagd,boos gezegd,met koeienletters op een bord geschreven en élke dag weer lag het vol met mest...en als je dan mensen erop aan sprak hadden zij het nooit gedaan...

tja die drollen gaan daar vanzelf liggen...

ik kán me best voorstellen als je een grote stal hebt en je hebt smorgens alles aan kant,dat je geen zin hebt savonds op kerstavond nog puin te gaan ruimen...

of dat je achter mensen aan moet gaan omdat je om 17.00 ( bijvoorbeeld) dicht wilde gaan en mensen net om kwart voor 5 nog even snel besloten te gaan rijden ...

máár ik had het zelf ook niet leuk gevonden als ik in mijn tijd dat mijn paard nog gestald stond,er niet naartoe had kunnen gaan,juist kerstdagen waren voor mij gewone vrije dagen ,deed verder niets bezonders daarop,en dan niet naar je paard kunnen gaan had ik ook heel vervelend gevonden...

ik begrijp alle 2 de kanten wel :)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 10:48

Je kunt zoeken naar de stalling en de regels die je aanstaan natuurlijk. Gelukkig kan ik mijn paarden thuis houden en ze zelf verzorgen! Ik vind eigenlijk wel dat er soms veel gevraagd wordt van de pensionhouder. Hij moet altijd beschikbaar zijn blijkbaar, maar wat betalen de mensen daarvoor? Als je kijkt naar pensionprijzen vind ik ze vaak belachelijk laag. Een normale betaling van de uren die er in gestoken worden, is niet aanwezig. De reactie is dan: ja in de paardenwereld kun je nou eenmaal niet verdienen. Nee dat houden we met elkaar in stand door geen (geldelijke) waardering te geven voor de gewerkte uren of de inbreuk op zijn privacy. Ja, dan moet je maar geen pensionhouder worden, wordt dan gezegd, want dan weet je dat. Een misstand lijkt mij, die we met elkaar in stand houden! Maar dat willen we niet zien, alles moet kunnen en voor een dubbeltje op de eerste rang. Ik zou me schamen als ik op die manier profiteer van een pensionhouder.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 10:55

Ik denk dat klanten die zich niet aan de regels houden, gewoon niet goed zijn opgevoed.

Bij ons op stal zijn vrij veel regels/afspraken, maar niets wat niet onoverkomelijk is. Als je je hier niet aan houdt, dan wordt je hier op aangesproken. Sluitingstijd=sluitingstijd en wordt dan ook niet meer gereden of wat dan ook. Bij sluitingstijd krijgen de paarden hun laatste kuil, worden ze gecheckt, of de boxdeuren goed dicht zitten, het licht gaat uit en het hek gaat dicht. Ik vind dat een prettig idee en voor de paarden betekent het ook rust.

De staleigenaren kun je aanspreken als hij op het erf loopt, dit zijn vaak enigzins vaste tijden, sowieso rond voertijd en verder loopt hij halverwege de avond vaak ook nog even een rondje. Mocht je verder iets hebben, dan kun je het op het bord schrijven. Als het echt echt echt dringend is, dan kan je hem bellen. Iedereen weet dit en houdt zich hier ook aan. Op die manier hebben de eigenaren gewoon privacy.

Ook als is er enige onderlinge controle, want je wilt niet op een smerige poetsplaats staan of door de mest van een ander rijden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 10:57

kimmie261 schreef:
weet je wat het probleem is,zeker met wat grotere stallen, dat "wat rustiger aan doen"een heel ruim begrip is..

er zijn echt mensen die gerust zo laat mogelijk weggaan,die de halve familie meenemen op een kerstdag enz enz...

en natuurlijk bestaat Bokt alleen maar uit hele nette mensen die hun straatje goed schoon houden,maar mijn ervaring is dat je écht elke dag weer zooi van pensionklanten moet opruimen aan het eind van de dag...

Je zou dan ook de familie bij jou thuis kunnen vragen en je pensionklanten lekker laten gaan, op het einde van de dag checken of alles afgesloten is zoals hoort en morgen is er weer een dag om puin te ruimen.

Bij het probleem van de mest op de mestplaats zou ik zelf iets verzinnen wat ik dan niet doe en voor de pensionklanten heel ergerlijk is, als ze dan komen klagen; zie je hoe vervelend het is?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:03

anneliesdj schreef:
kimmie261 schreef:

Je zou dan ook de familie bij jou thuis kunnen vragen en je pensionklanten lekker laten gaan, op het einde van de dag checken of alles afgesloten is zoals hoort en morgen is er weer een dag om puin te ruimen.

Bij het probleem van de mest op de mestplaats zou ik zelf iets verzinnen wat ik dan niet doe en voor de pensionklanten heel ergerlijk is, als ze dan komen klagen; zie je hoe vervelend het is?

Ik zou me nooit verlagen tot dat niveau, wordt wel een heel kinderlijk gedoe dan ;). ''Jij doet iets wat ik niet leuk vind, doe ik lekker iets wat jij niet leuk vindt, lekker puh! :P''

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:07

Nu is het voor mij natuurlijk makkelijker praten, want onze stalhouder gaat de stal op dat soort dagen echt niet dichtgooien. En ja hun wonen op het erf zelf, parkeren onze auto's naast hun huis.

Maar dat komt ook omdat wij heel veel zelf doen, mesten, voer klaar zetten, buiten waterbakken vullen, hooi geven op stal.
Binnen en buitenzetten via schema (doet de staleigenaar ook aan mee hoor).
Maar als ze alles dicht zou gooien betekend dat alleen maar meer werk voor hun zelf waardoor ze dan evengoed minder van hun rust kunnen genieten.

Nu is het vaak bij ons wel zo met kerst dat de meeste toch allemaal met de ochtend komen zodat iedereen de verdere dag voor hun zelf hebben.
Met de avond is alleen degene er die binnen zet. Pensionhouder voert dan alleen de laatste ronde af.

Wel hebben wij met de avond de afspraak dat de max tijd zo'n beetje rond half 10/ 10 uur is. Maar het is bv geen probleem als je er keer wat langer bent hoor. Of dat je bv later pas met paard terug komt met de trailer (na les of zo). En met de zomer zijn ze hier al wat soepeler is.
Deze tijd hebben ze ingesteld, meer omdat er personen waren die om 23.00 nog herrie liepen te maken of bleven plakken. Voor hun gaat zelf de wekker altijd weer erg vroeg (hebben ook een koeien bedrijf)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:07

Profiteren? Ahum? Ik betaal de prijs die zij zelf bepalen hoor. Bij de meeste pensionnhouders is er ook nog iets ala liefde voor her vak. Ik ken er velen die het vooral doen uit liefde voor paarden, die vinden het fantastisch. Nee het is misschien geen redelijke vergoeding qua uren. Qls je dat gaat vragen zal de helft van de paardeneignaren hun paard verkopen. Maarja dat weet je van te voren. Ik ga toch ook niet leren voor leraar en als ik leraar geworden ben lopen klagen over mijn lage salaris?
Ik mest trouwens zelf uit, dus het valt allemaal wel mee.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:14

uhm even voor alle duidelijkheid ik hád geen sluitingstijden met kerst,ja savonds om 23.00 ofzo,enige wat ik had gevraagd is of ze niet té vroeg voor de deur wilde staan omdat we wat later open zouden gaan vanwege 1x in het jaar wat uitslapen,maar toen stond men om 7.00 smorgens aan de deur te bellen dat ze er al waren..

en ik weet wel regio's waar pensionstal eigenaren inderdaad een hele grote bek kunnen opzetten tegen klanten,voor hen nl 10 anderen,maar als je in een gebied zit dat elke klant die je hebt je moet koesteren,dan kan je ook weer niet een te grote waffel hebben...

en als pension eigenaar mag je natuurlijk nooit ergelijk zijn voor je klanten,je bent tenslotte "in dienst"van hun :j ,zoals men dat zo mooi kon zeggen "ik betaal jouw om mijn paarden te verzorgen"

nou ja,daar mag je het dan mee doen...

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:16

Esmeej333 schreef:
Profiteren? Ahum? Ik betaal de prijs die zij zelf bepalen hoor. Bij de meeste pensionnhouders is er ook nog iets ala liefde voor her vak. Ik ken er velen die het vooral doen uit liefde voor paarden, die vinden het fantastisch. Nee het is misschien geen redelijke vergoeding qua uren. Qls je dat gaat vragen zal de helft van de paardeneignaren hun paard verkopen. Maarja dat weet je van te voren. Ik ga toch ook niet leren voor leraar en als ik leraar geworden ben lopen klagen over mijn lage salaris?
Ik mest trouwens zelf uit, dus het valt allemaal wel mee.

Ook al weet je dat van te voren, dat wil toch niet zeggen dat het ook goed is? Natuurlijk mag je opkomen voor je eigen positie en reageren op misstanden die je ziet. (ook al is het tegen je eigen belang in!)
Maar ik snap ook wel dat als je werkelijk gaat betalen voor het werk, paarden houden voor een aantal mensen redelijk onbetaalbaar wordt. Is dat een probleem????

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:18

Ja want dan maak je zelf die overweging, dan heb je dat dus geaccepteerd en is het voor jou als pensionhouder acceptabel. Anders doe je het niet.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:24

als er dagen zijn dat ik niet naar mijn eigen paard mag bij een pensionstal, ga ik daar niet op stal staan.
Gelukkig zijn er nog stallen waar je 24/7 welkom bent.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:24

toen ik een pension stal had draaiden we met de kerst ploegendienst met voeren buiten binnen zetten etc..
was prima te doen stal dicht was echt geen optie ook omdat veel mensen gewoon werken en het juist van hun vrije dagen moeten hebben.
gelukkig was het een stal waar iedereen prima door een deur kon en iedereen het leuk vond om de verzorging eens zelf te doen het koste wel vaak wat meer hooi en stro lekker dik op strooien en zo maar dat maakt toch niet uit het plezier daar gaat het om.
Er werden dus gewoon afspraken gemaakt ik zette chocomel klaar met een koekje en een kerst pakketje.
Het gezellig maken moesten ze zelf doen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:28

Dat klinkt heel gezellig lady62!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:32

mystery1980 schreef:
als er dagen zijn dat ik niet naar mijn eigen paard mag bij een pensionstal, ga ik daar niet op stal staan.
Gelukkig zijn er nog stallen waar je 24/7 welkom bent.

Betaal je daar dan ook voor? die 24 uur per dag beschikbaarheid voor jou?
Wat zou je daar eigenlijk (financieel gezien) extra voor over hebben?
Het gaat me bij dit onderwerp niet om verwijten of wat dan ook, maar misschien is het wel goed om er eens over na te denken wat we allemaal verwachten/eisen en hoe reëel dat is.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:35

Is ook prima te doen Esmee333
En ja als er wat meer rommel ligt naar je zin dan word dat gewoon na de kerst opgeruimd.
De paarden vinden dat niet erg hoor en ja opruimen dan doe je toch gewoon even de bezem erdoor.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:36

Wat is dan in het nut van die 24/7 nou eigenlijk? :=

Wanneer gaan jullie in godsnaam om 2.00 s nachts naar stal dan?

Die paarden hebben ook rust nodig ???

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:45

ik was ook niet 24/7 open hoor,savonds na afvoeren ging de deur op slot en gingen de honden los...

maar zou er ook niet aan moeten denken dat je tot midden in de nacht met mensen in je stal zit := ....

daarnaast ben je wel 24/7 open en wordt er een zadelkamer leeg geroofd ,had je als pensionstal houder de boel dicht moeten doen en beveiligen,doe je de boel op slot,dan kunnen mensen weer niet 24/7 bij hun paard komen...

tja..wanneer doe het eigenlijk goed??

ik had overigens een vol pension stal,dus alles werd gedaan voor de mensen,in ploegen diensten werken was dan ook geen optie...maar nogmaals voor mij was geen verschil met een gewone doordeweekse dag,alleen dat uurtje later open dan..

maar ik kán me wel voorstellen dat pension eigenaren zeggen gewoon 1 dag even helemaal niets met klanten,gewoon 1 dag per jaar vrij zijn....

maar kan me ook voorstellen dat dat niet tof is als je naar je paard wil gaan ,en dat kan dan niet...

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:51

Precies... maar dan denk ik... Dat is maar 1 (!!) dag in het jaar... Je hebt er nog 364 over. Jammer dan.

Je stal eigenaren doen al zo veel voor je, gun ze die ene dag rust dan ook.

Hier is de stal open van 9.00 - 22.00. En ben ik een keer om 22.30 weg is dat ook geen enkel probleem hoor.
Wil ik vroeger komen voor een les, wedstrijd of wat dan ook, vraag ik dat netjes, geen enkel probleem.
Is mijn paard ziek en wil ik het liefst s nachts controleren, zetten ze een bed voor me weg, mag ik daar slapen.

Zoals je zegt, mensen hebben altijd wel wat te klagen en iedereen weet t altijd beter. Helaas werkt t zo niet altijd.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:02

24/7 geopend is denk ik ook wel heel makkelijk beweerd. En dan heb ik het niet over (medische) noodgevallen.
Welke pensionhouder wil midden in de nacht geloop in en rond zijn stal? Dan ga je niet rustig slapen, omdat je je zult afvragen of het goed of slecht volk is. En de dieren hebben hun rust nodig, dat lijkt me in het belang van de pensionhouder, maar zeker ook van de pensionklant. Ik zou protesteren als er dag en nacht activiteit is in de stallen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:09

44Myrthe44 schreef:
anneliesdj schreef:

Ik zou me nooit verlagen tot dat niveau, wordt wel een heel kinderlijk gedoe dan ;). ''Jij doet iets wat ik niet leuk vind, doe ik lekker iets wat jij niet leuk vindt, lekker puh! :P''

Is totaal niet bedoeld als 'lekker puh' maar gewoon om wat bewustwording te creeren en ik vind dat helemaal niet raar. Sommige dingen zijn gewoon lastig voor te stellen of mensen begrijpen het probleem gewoon niet, tot ze zelfs iets vergelijkbaars tegenkomen.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:09

het ging toch om de kerst?

Ik ken geen stal die 24/7 open is paarden zijn gewoonte dieren en hebben hun rust ook nodig.
Bij een ziek paard kun je overleggen hoe het te gaan doen in de nacht.
Lijkt mij toch geen probleem.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:17

Skessa_ schreef:
Precies... maar dan denk ik... Dat is maar 1 (!!) dag in het jaar... Je hebt er nog 364 over. Jammer dan.

Vooral die laatste zin :j
Maar goed, ik denk dat minstens 80% van de paardenbezitters geen idee heeft hoeveel werk het is om een stal netjes te houden, de paarden te verzorgen, de weilanden te onderhouden, te zorgen dat er genoeg voer is voor de winter etc.etc. Een paard bezitten is totaal iets anders dan paarden houden. En je hebt er altijd types bij waarbij de hele wereld om de persoon zelf draait, die er niet over zouden denken om eens een mesthoop op te ruimen (al helemaal niet die van iemand anders zijn paard) of een lege waterbak te vullen, want "ik betaal de stalhouder daarvoor".
Op de suggestie die ik ook al een paar keer heb gedaan in dit topic, dwz samen met wat stalgenoten de boel aanpakken en de stalhouder een lekkere vrije dag gunnen, wordt helemaal niet gereageerd. Ik heb na een verbroken relatie mijn paard ook bijna 2 jaar op een kleine pensionstal gehad, met een lekkere fanatieke pensionhoudster, die was ook nooit vrij, dat wilde ze niet, want hoe moest het dan met de paarden etc.etc. Die hebben we op een gegeven moment maar als opdracht gegeven om eens een lekker dagje weg te gaan met haar gezin, hebben we gewoon met 3 klanten de boel geregeld die dag. Is ze nou helemaal besodemieterd, nooit eens vrij, nooit op vakantie, niks ervan! :P

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:22

Kinke schreef:
Skessa_ schreef:

Vooral die laatste zin :j
Maar goed, ik denk dat minstens 80% van de paardenbezitters geen idee heeft hoeveel werk het is om een stal netjes te houden, de paarden te verzorgen, de weilanden te onderhouden, te zorgen dat er genoeg voer is voor de winter etc.etc. Een paard bezitten is totaal iets anders dan paarden houden. En je hebt er altijd types bij waarbij de hele wereld om de persoon zelf draait, die er niet over zouden denken om eens een mesthoop op te ruimen (al helemaal niet die van iemand anders zijn paard) of een lege waterbak te vullen, want "ik betaal de stalhouder daarvoor".
Op de suggestie die ik ook al een paar keer heb gedaan in dit topic, dwz samen met wat stalgenoten de boel aanpakken en de stalhouder een lekkere vrije dag gunnen, wordt helemaal niet gereageerd. Ik heb na een verbroken relatie mijn paard ook bijna 2 jaar op een kleine pensionstal gehad, met een lekkere fanatieke pensionhoudster, die was ook nooit vrij, dat wilde ze niet, want hoe moest het dan met de paarden etc.etc. Die hebben we op een gegeven moment maar als opdracht gegeven om eens een lekker dagje weg te gaan met haar gezin, hebben we gewoon met 3 klanten de boel geregeld die dag. Is ze nou helemaal besodemieterd, nooit eens vrij, nooit op vakantie, niks ervan! :P

Precies! Ook een stalhouder moet eens een dag weg kunnen of op vakantie! Gewoon een dag voor zichzelf!
Want ik denk dat iedereen die voor een baas werkt ook heel blij is met een dag vrij of vakantie, dus waarom de pensionhouder niet.