Hype? 24/7 buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 22:28

ik was vandaag ook een beetje laat met ze op de paddock doen, en aangezien ik een bijna zwart paard heb kon ik ze ook niet vinden maar een beetje rammelen met de snoepjes emmer lukt altijd. :D

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 22:29

[***] schreef:
Dat vind ik eng ... met een halster in de weide :=
(en dit meen ik echt serieus ... genoeg verhalen gehoord/gelezen en recent zelf meegemaakt, met een paard van iemand anders .. kon ik het gaan oplossen .. dier was volledig in paniek := ).

voordeel van goedkope halsters, die gaan bij het minste kapot :j
enger is paard aan de kletter zonder halster ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 22:32

Waarom zou paard aan de kletter gaan?
En kan je die dan met halster makkelijker nemen? Zou je er al een longe aan moeten hebben hangen lijkt mij :P

(edit; weet natuurlijk wel dat als je paard in de buurt komt dat je die makkelijker aan het halster vastneemt dan aan een pluk manen ofzo :+ Maar ik bedoel maar ... )

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 22:37

[***] schreef:
Waarom zou paard aan de kletter gaan?
En kan je die dan met halster makkelijker nemen? Zou je er al een longe aan moeten hebben hangen lijkt mij :P

(edit; weet natuurlijk wel dat als je paard in de buurt komt dat je die makkelijker aan het halster vastneemt dan aan een pluk manen ofzo :+ Maar ik bedoel maar ... )

op de weg,...
als ze ontsnappen.
dan zijn ze niet zo relaxt dat een pluk manen werkt.

Anoniem

Re: Hype? 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 22:41

Ja ok .. Maar dat gebeurt hoe vaak? De kans dat ze met dat halster ergens aan blijven hangen in de weide is groter dan dat iemand ze moet vangen lijkt mij .. In normale omstandigheden dan toch .. (en ze moeten trouwens nog niet eens ergens blijven aan hangen, dat paard van laatst had waarschijnlijk het halster "af gedaan" met krabben ofzo, en daarna is het, heel toevallig, in beide achterijzers blijven hangen .. Paard liep in paniek weg maar dat gaat natuurlijk moeilijk met 2 achtervoeten in het halster = nog meer paniek .. Echt sneu.. ).

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 22:44

[***] schreef:
Ja ok .. Maar dat gebeurt hoe vaak? De kans dat ze met dat halster ergens aan blijven hangen in de weide is groter dan dat iemand ze moet vangen lijkt mij .. In normale omstandigheden dan toch .. (en ze moeten trouwens nog niet eens ergens blijven aan hangen, dat paard van laatst had waarschijnlijk het halster "af gedaan" met krabben ofzo, en daarna is het, heel toevallig, in beide achterijzers blijven hangen .. Paard liep in paniek weg maar dat gaat natuurlijk moeilijk met 2 achtervoeten in het halster = nog meer paniek .. Echt sneu.. ).

ow, maar hier hebben we gelukkig geen ijzers ;)
en dat gebeurt heir vrij vaak....
als in vroeger 4 a 5 x in de week.
maar dan was dat halster ook nutteloos want paardenmensen! zeggen gewoon ja, ik ga dat rotbeest niet pakken en ze staan weer doodleuk te kijken naar hem :x
hier is ook alles afgezet, dus ze kunnen enkel in zichzelf blijven hangen, en daar zitten hun halsters te strak voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 22:48

Dus paarden breken 4-5x per week uit en dat is normaal ofzo?
Als ik trouwens al 10x hetzelfde paard heb gevangen dan zeg ik de 11e keer ook van "bekijk het maar" hoor, toch zeker als paard of anderen niet in gevaar zijn.

Staan ze niet samen met andere paarden dan? Ik vertrouw het toch allemaal niet hoor .. En dag & nacht een strak halster is ook zo wat ..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 22:51

Zeeuwtje68 schreef:
ik was vandaag ook een beetje laat met ze op de paddock doen, en aangezien ik een bijna zwart paard heb kon ik ze ook niet vinden maar een beetje rammelen met de snoepjes emmer lukt altijd. :D

Ik hoef ook niet te zoeken, als ze door hebben dat 'zij die voer brengt' eraan komt, vinden ze mij snel genoeg :')

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 22:52

Soraya10 schreef:
Ik denk ook dat we niet moeten vergeten dat onze paarden ver doorgefokt zijn en vaak ook niet meer bestand zijn tegen strenge winters en het gehele jaar buiten staan. Niet alle rassen zijn daar voor gemaakt en het is net als bij mensen de een kan beter tegen kou en de ander beter tegen warmte. En idd als je paard niet 24/7 buiten staat betekent niet dat het een slechter leven heeft of minder gelukkig is. Vind dat wat kort door de bocht.

Met het laatste ben ik het eens, maar niet met het eerste deel. Zeker met een schuilstal is ieder (gezond) paard prima bestand tegen kou(evt wel een dekentje nodig, maar met schuilstal gaat dat prima).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 22:53

vuurneon schreef:
Zeeuwtje68 schreef:

Ik hoef ook niet te zoeken, als ze door hebben dat 'zij die voer brengt' eraan komt, vinden ze mij snel genoeg :')

:j :j :j

Moet zeggen dat dat nu wel tegenvalt hoor .. Nu ben ik niet meer degene die het voer brengt (sta volpension) en dat drukt je wel met je neus op de feiten hoor := Eerst altijd hinniken en komen als ze mij zagen, en nu ... :') (ok, ik moet ze nog niet gaan vangen, zo erg is het ook nog niet, maar het is toch een verandering hoor .. en niet zo'n leuke voor het ego -O- :') ).

Musique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 09:36

Def schreef:
Musique schreef:
Hier staan de paarden in de zomer 24/7 buiten met een schuilstal, gewoon omdat wij vinden dat een paard nog steeds op het land hoort met genoeg gras. Alle paarden staan afzonderlijk in een wei om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren. In de winter staan de wedstrijdpaarden 's nachts op stal. Dit komt in de eerste plaats omdat ze na het werk vaak nog bezweet zijn en ze dan niet buiten kunnen (wij trainen altijd 's avonds). Daarnaast vind ik het ook beter omdat sommige paarden niet in hun schuilstal gaan als het regent of heel koud is. Een paard in training is veel vatbaarder en ik zou niet graag een ziek paard hebben.

Overigens vind ik dat een paard sowieso op het land hoort en ik vind het dan ook heel zielig dat er nog steeds zoveel paarden zijn die 24/7 op stal staan. Ik kan dit begrijpen als er sprake is van een ziekte, blessure, etc. maar anders kan ik er met mijn hoofd niet bij. Als er geen plaats of geen geld is voor een stuk wei dan hoef je ook geen paard aan te schaffen :\

Ik kan er dan weer met mijn hoofd niet bij dat je elk paard dan alleen laat staan.
Dan houd je dus wel rekening met de behoefte van een paard om te lopen maar niet met een even belangrijke behoefte en dat is kuddeverband/ gedrag.

De paarden staan hier naast elkaar op het land, ze kunnen aan elkaar ruiken maar mogen gewoon niet samen. In het verleden hebben we dit wel geprobeerd maar voor ons is dit geen goede optie. Elk paard krijgt andere voeding en als je ze met twee in één stuk eten geeft lopen ze van voederbak 1 naar voederbak 2. Elk paard moet zijn hoeveelheid krijgen en dat is moeilijk te controleren als ze met twee staan. Daarnaast hebben we ook al meegemaakt dat er toch agressiviteit naar boven komt als ze eten krijgen. Heb hier twee keer een paard gehad met een slag op zijn been, dan kan je weer voor x aantal maanden niets doen met je paard. Bij ons komt beweging op de eerste plaats. Paarden zijn overigens wel heel gelukkig en komen voldoende in contact met andere paarden :j Ze staan naast elkaar op het land, naast elkaar in de stal, naast elkaar op de trailer, ze werken naast elkaar op training, ... Maar gewoon niet samen op het land :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 09:50

Wat een schnde om ze afzonderlijk van elkaar op het land te zetten. Kun je ze net zo goed op stal zetten
;) :')

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 11:11

Musique, om heel eerlijk te zijn vind ik jullie "net niet beleid" nog veel triester dan "fout beleid". Paarden zijn groepsdieren, die willen meer dan een beetje neuzen. Hoe kunnen ruinen bij jullie eens lekker spelen met elkaar?
Wat betreft voer, krachtvoer kun je heel gemakkelijk even op stal geven, of even buiten de groep of je leert ze omgaan met een emmer die je met een band om hun hoofd hangt. De rest van het voer is gras en dat staat er toch genoeg? Ook hooi kun je op meer plaatsen neerleggen zodat er geen gedoe over hoeft te ontstaan.

[***] :(:)

Als paarden veel uitbreken dan deugt er iets niet bij de betreffende stal. Het is niet normaal als dat met regelmaat gebeurt. Een paard een halster omdoen in de wei omdat ze uitbreken is alleen maar meer risico's nemen in mijn ogen. Mijn paarden staan absoluut zonder halster in de wei of op stal, een halster is alleen maar in gebruik als er een mens bij is om in te grijpen als het nodig is.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 11:43

Eens met waratje.
Hier staan de paarden bij elkaar die goed met elkaar kunnen en die qua voer bij elkaar passen.
We hebben dus een groepje met sobere paarden die dik worden van lucht en hiernaar gevoerd worden.
Daarnaast hebben we een groepje met wat meer bloedpaarden die onbeperkt voer nodig hebben.
Gaat prima.
Krachtvoer kun je in de stal geven of je neemt gewoon even een 10 minuten de tijd om er bij te blijven staan als ze eten.
Ik vind het altijd zo ontzettend wonderlijk dat er bij anderen veel dingen gebeuren als de paarden met elkaar in een groep op de weide staan. Hier gebeurd nooit iets. En ik heb (ook voor mijn werk) al erg veel groepen paarden op een wei gezien hoor.
Riekt mij een beetje naar 'mensen excuses'. Maar ja, dat mag je niet zeggen he ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 11:43

Ach, ik overleef het wel :Y) Toch bedankt voor het medeleven :')

Ik heb die van mij trouwens ook op de vorige stal apart gehad hoor (in het begin, en op het einde weer opnieuw), daar hadden ook alle paarden aparte weitjes. Wel naast elkaar, ze kunnen over & tussen de draden aan elkaar, maar dus wel apart. Toen die van mij daar aankwam (had er toen nog maar 1) was dit echt een verademing. Hij kwam uit een kudde maar hij is gewoon niet sociaal, en daar had hij alles voor zich alleen en dat vond hij super. Hij had trouwens contact met de buren hoor, elke week was er wel een draad stuk := Gewoon tussen of over de draden naar elkaar happen of trappen ging nog heel goed :+

Het voer is niet alleen het krachtvoer wat vaak verschilt ... hoe vaak lees je niet "help, 1 paard is te dik en het andere paard te mager, hoe moet ik dit oplossen?". Toen die van mij nog in de kudde liep was hij standaard te dik, en dan kon je hem wel op stal zetten voor het krachtvoer (de anderen kregen veel meer, hij kreeg een handje voor het idee) maar hij eiste wel al het gras & hooi voor zich op ... Je kon daar 6 hopen neerleggen voor 4 paarden, en hij ging van hoop naar hoop ... (en neen, nog niet afvallen := :+ ). Dat geeft ook extra veel onrust natuurlijk, en het lost uiteindelijk niks op ... Dus ja, voor mij was het ook een oplossing dat hij op die nieuwe stal apart kon .. (maarja, ik heb dan ook die uitzonderingen natuurlijk :Y) :)) ).

Nu staan ze overdag samen op de paddock en 's nachts dan op stal .. Ben al blij dat ze weer terug samen kunnen staan, geeft toch meer het idee van "ik doe het zoals het hoort" :P Of de paarden er veel aan hebben twijfel ik trouwens aan, die doen hun eigen ding (eten) en de ene jaagt de blinde eens weg en voor de rest is er geen interactie hoor := :+

@ Def : fijn dat het bij jou zo kan en uitkomt .. maar wat nu als die dikke of bloedpaarden toevallig niet met elkaar overweg kunnen? Wat dan?

Inger1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 11:47

Zolang ze maar een schuilplekje hebben, toch?
Dan kunnen ze zelf kiezen, ideaal!
Moet wel mogelijk zijn natuurlijk....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 11:59

Verschillende behoefte aan ruwvoer is inderdaad iets om rekening mee te houden in de samenstelling van je groep(en). Daarom vind ik het ook prettig om de paarden in de winter wel 's nachts op stal te hebben, dan kun je op stal wat meer op maat voeren en ze toch overdag in de groep laten.
Maar ruwvoerhoeveelheden is niet snel zo'n groot probleem dat paarden altijd maar apart van elkaar moeten worden gehouden. Je kunt vaak best wat schuiven en regelen dat iedereen op een goede manier aan een passende hoeveelheid ruwvoer komt. En ja, er zijn altijd uitzonderingen, maar die zijn echt wel zeldzaam. :P

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 12:28

@ Def : fijn dat het bij jou zo kan en uitkomt .. maar wat nu als die dikke of bloedpaarden toevallig niet met elkaar overweg kunnen? Wat dan?[/quote]

Dik zijn ze niet hoor :') juist niet, door het voerbeleid... ;)
Er zullen inderdaad heus uitzonderingen zijn, maar als je creatief bent, valt er vaak een mouw aan te passen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 12:35

Musique schreef:
De paarden staan hier naast elkaar op het land, ze kunnen aan elkaar ruiken maar mogen gewoon niet samen. In het verleden hebben we dit wel geprobeerd maar voor ons is dit geen goede optie. Elk paard krijgt andere voeding en als je ze met twee in één stuk eten geeft lopen ze van voederbak 1 naar voederbak 2. Elk paard moet zijn hoeveelheid krijgen en dat is moeilijk te controleren als ze met twee staan. Daarnaast hebben we ook al meegemaakt dat er toch agressiviteit naar boven komt als ze eten krijgen. Heb hier twee keer een paard gehad met een slag op zijn been, dan kan je weer voor x aantal maanden niets doen met je paard. Bij ons komt beweging op de eerste plaats. Paarden zijn overigens wel heel gelukkig en komen voldoende in contact met andere paarden :j Ze staan naast elkaar op het land, naast elkaar in de stal, naast elkaar op de trailer, ze werken naast elkaar op training, ... Maar gewoon niet samen op het land :)

Je kan ze dan toch op stal voeren, kunnen ze lekker bij elkaar op de wei.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:54

Bowen schreef:
Musique schreef:

Je kan ze dan toch op stal voeren, kunnen ze lekker bij elkaar op de wei.

27/7 buiten is denk ik alleen een schuilstal ?
Dan gaat dat apart in stal voeren natuurlijk niet lukken :9

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 15:13

Nens77 schreef:
27/7 buiten is denk ik alleen een schuilstal ?
Dan gaat dat apart in stal voeren natuurlijk niet lukken :9

Ze schrijft dat ze ook naast elkaar staan op stal. Vandaar dat zeggen dat ze dan toch ook op stal bij kan voeren.
Het ging mij niet om 24/7 buiten, maar om de paarden apart van elkaar,nooit samen. Ik heb liever paarden die de nacht op stal staan en overdag lekker samen staan dan paarden die wel buiten staan, maar nooit samen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:25

Bij ons op stal worden de merries in de loopstal wel individueel gevoerd, ze krijgen allemaal een voerzak om, briljant idee vond ik dat!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 00:07

Ja en wat als je die keuze niet hebt Bowen?
Zou mn paard ook naar buiten doen hoor, dan maar alleen. Maar ondertussen wel wat anders zoeken. Liever alleen op de wei dan alleen op een stal waar die amper zijn reet kan keren

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 06:55

Op mijn vorige stal gingen de paarden 2 aan 2 naar buiten. Voorzichtig bij elkaar zoeken wat bij elkaar paste en dan met ze tweeen naar buiten.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 08:25

[***] schreef:
Dus paarden breken 4-5x per week uit en dat is normaal ofzo?
Als ik trouwens al 10x hetzelfde paard heb gevangen dan zeg ik de 11e keer ook van "bekijk het maar" hoor, toch zeker als paard of anderen niet in gevaar zijn.

Staan ze niet samen met andere paarden dan? Ik vertrouw het toch allemaal niet hoor .. En dag & nacht een strak halster is ook zo wat ..

nee, dat vind ik niet normaal... maar toch gebeurt het. en ze zijn nog nooit door hun gevangen. (en daar zit een heel lang verhaal achter, politie,draden doorknippen en meer gezeur )
toen er sneeuw lag zijn we eindelijk achterkomen wat er nou gebeurt ( gebeurt eigenlijk alleen in de winter) meneer huppelt vrolijk achter een hertje aan, wat het land in komt.
en te strak niet... gewoon goed passend. gaat al 5 jaar goed ;)
en alleen staan ze nooit.
( en alle draden verhoogd behalve die bij de doornstruiken, blijkt ie daar doorheen te rammen 8)7 )
maar nu staat hij er al weer meer dan een maand in *\o/*