Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
[***] schreef:Dat vind ik eng ... met een halster in de weide
(en dit meen ik echt serieus ... genoeg verhalen gehoord/gelezen en recent zelf meegemaakt, met een paard van iemand anders .. kon ik het gaan oplossen .. dier was volledig in paniek).
[***] schreef:Waarom zou paard aan de kletter gaan?
En kan je die dan met halster makkelijker nemen? Zou je er al een longe aan moeten hebben hangen lijkt mij
(edit; weet natuurlijk wel dat als je paard in de buurt komt dat je die makkelijker aan het halster vastneemt dan aan een pluk manen ofzoMaar ik bedoel maar ... )
[***] schreef:Ja ok .. Maar dat gebeurt hoe vaak? De kans dat ze met dat halster ergens aan blijven hangen in de weide is groter dan dat iemand ze moet vangen lijkt mij .. In normale omstandigheden dan toch .. (en ze moeten trouwens nog niet eens ergens blijven aan hangen, dat paard van laatst had waarschijnlijk het halster "af gedaan" met krabben ofzo, en daarna is het, heel toevallig, in beide achterijzers blijven hangen .. Paard liep in paniek weg maar dat gaat natuurlijk moeilijk met 2 achtervoeten in het halster = nog meer paniek .. Echt sneu.. ).
Zeeuwtje68 schreef:ik was vandaag ook een beetje laat met ze op de paddock doen, en aangezien ik een bijna zwart paard heb kon ik ze ook niet vinden maar een beetje rammelen met de snoepjes emmer lukt altijd.
Soraya10 schreef:Ik denk ook dat we niet moeten vergeten dat onze paarden ver doorgefokt zijn en vaak ook niet meer bestand zijn tegen strenge winters en het gehele jaar buiten staan. Niet alle rassen zijn daar voor gemaakt en het is net als bij mensen de een kan beter tegen kou en de ander beter tegen warmte. En idd als je paard niet 24/7 buiten staat betekent niet dat het een slechter leven heeft of minder gelukkig is. Vind dat wat kort door de bocht.
vuurneon schreef:Zeeuwtje68 schreef:ik was vandaag ook een beetje laat met ze op de paddock doen, en aangezien ik een bijna zwart paard heb kon ik ze ook niet vinden maar een beetje rammelen met de snoepjes emmer lukt altijd.
Ik hoef ook niet te zoeken, als ze door hebben dat 'zij die voer brengt' eraan komt, vinden ze mij snel genoeg
Def schreef:Musique schreef:Hier staan de paarden in de zomer 24/7 buiten met een schuilstal, gewoon omdat wij vinden dat een paard nog steeds op het land hoort met genoeg gras. Alle paarden staan afzonderlijk in een wei om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren. In de winter staan de wedstrijdpaarden 's nachts op stal. Dit komt in de eerste plaats omdat ze na het werk vaak nog bezweet zijn en ze dan niet buiten kunnen (wij trainen altijd 's avonds). Daarnaast vind ik het ook beter omdat sommige paarden niet in hun schuilstal gaan als het regent of heel koud is. Een paard in training is veel vatbaarder en ik zou niet graag een ziek paard hebben.
Overigens vind ik dat een paard sowieso op het land hoort en ik vind het dan ook heel zielig dat er nog steeds zoveel paarden zijn die 24/7 op stal staan. Ik kan dit begrijpen als er sprake is van een ziekte, blessure, etc. maar anders kan ik er met mijn hoofd niet bij. Als er geen plaats of geen geld is voor een stuk wei dan hoef je ook geen paard aan te schaffen
Ik kan er dan weer met mijn hoofd niet bij dat je elk paard dan alleen laat staan.
Dan houd je dus wel rekening met de behoefte van een paard om te lopen maar niet met een even belangrijke behoefte en dat is kuddeverband/ gedrag.
Musique schreef:De paarden staan hier naast elkaar op het land, ze kunnen aan elkaar ruiken maar mogen gewoon niet samen. In het verleden hebben we dit wel geprobeerd maar voor ons is dit geen goede optie. Elk paard krijgt andere voeding en als je ze met twee in één stuk eten geeft lopen ze van voederbak 1 naar voederbak 2. Elk paard moet zijn hoeveelheid krijgen en dat is moeilijk te controleren als ze met twee staan. Daarnaast hebben we ook al meegemaakt dat er toch agressiviteit naar boven komt als ze eten krijgen. Heb hier twee keer een paard gehad met een slag op zijn been, dan kan je weer voor x aantal maanden niets doen met je paard. Bij ons komt beweging op de eerste plaats. Paarden zijn overigens wel heel gelukkig en komen voldoende in contact met andere paardenZe staan naast elkaar op het land, naast elkaar in de stal, naast elkaar op de trailer, ze werken naast elkaar op training, ... Maar gewoon niet samen op het land
Bowen schreef:Musique schreef:De paarden staan hier naast elkaar op het land, ze kunnen aan elkaar ruiken maar mogen gewoon niet samen. In het verleden hebben we dit wel geprobeerd maar voor ons is dit geen goede optie. Elk paard krijgt andere voeding en als je ze met twee in één stuk eten geeft lopen ze van voederbak 1 naar voederbak 2. Elk paard moet zijn hoeveelheid krijgen en dat is moeilijk te controleren als ze met twee staan. Daarnaast hebben we ook al meegemaakt dat er toch agressiviteit naar boven komt als ze eten krijgen. Heb hier twee keer een paard gehad met een slag op zijn been, dan kan je weer voor x aantal maanden niets doen met je paard. Bij ons komt beweging op de eerste plaats. Paarden zijn overigens wel heel gelukkig en komen voldoende in contact met andere paardenZe staan naast elkaar op het land, naast elkaar in de stal, naast elkaar op de trailer, ze werken naast elkaar op training, ... Maar gewoon niet samen op het land
Je kan ze dan toch op stal voeren, kunnen ze lekker bij elkaar op de wei.
Nens77 schreef:27/7 buiten is denk ik alleen een schuilstal ?
Dan gaat dat apart in stal voeren natuurlijk niet lukken
[***] schreef:Dus paarden breken 4-5x per week uit en dat is normaal ofzo?
Als ik trouwens al 10x hetzelfde paard heb gevangen dan zeg ik de 11e keer ook van "bekijk het maar" hoor, toch zeker als paard of anderen niet in gevaar zijn.
Staan ze niet samen met andere paarden dan? Ik vertrouw het toch allemaal niet hoor .. En dag & nacht een strak halster is ook zo wat ..