Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 23:10

ohjajoh6 schreef:
Nou, daar heb ik nou werkelijk waar nog nooit van gehoord...

Ik ook niet, het staat gewoon allemaal bij de pensionreglementen op de website.

Gimme_Joy

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 23:15

Mijn bijrijdpony staat op Wennekers (Aalsmeer) en heeft zijn eigen landje. Alleen in de winter staat hij daar niet veel op (ivm sliding plates). Ik merk niet dat hij er lusteloos van wordt. Hij heeft ook geen stalgebreken. Ik zorg er wel voor dat hij in de winter tussen de middag ook kuil krijgt. Nu moet ik wel zeggen dat hij een uitloopstal heeft en dus wel zelf naar buiten kan.

Ik vind dit een prima oplossing. Maar 24/7 365 dagen per jaar stal zou ik niet willen voor mijn paard

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 23:16

Ik schrik er best van dat er mensen zijn die beweren dat hun paard het fijn vindt een groot deel van de dag op een stekkie van vier bij vier te staan en zich in de wei gapend afvragen wat ze daar in hemelsnaam doen. Ik zeg niet dat het niet zo kan zijn, maar ik vind dat we dan al best ver heen zijn met onze paarden humaniseren. Het zit gewoon niet in hun natuur om 20/24 of langer op hetzelfde plekje te staan, om überhaupt in een stal te staan. Ik ben absoluut niet tegen paarden op stal (zelf thuis in-/uitloopstal met paddock, daarachter wei en mijn paardjes zijn met regen en wind absoluut blij met een droge en warme stal) en ik zie zeker ook de voordelen van een stal. Maar in mijn ogen móet dit in combinatie zijn met voldoende weidegang (waarbij ik dan toch zeker gauw aan een uur of 8 denk).

Uitzonderingen natuurlijk daargelaten, zoals paarden met blessures die niet uit hun dak mogen gaan. Maar wat ik niet vind kloppen wat op de vorige pagina ergens gezegd wordt over paarden en pony's die 's winters wél dag en nacht buiten staan. Dat zou zielig zijn? Als er voldoende schuilmogelijkheid tegen wind en regen uit alle richtingen is, de dieren verkeren in goede gezondheid en hebben een flinke wintervacht (dan denk ik dus wel aan de wollige Shetlanders, IJslanders, Haflingers, Fjorden, etc.) dan is dit in mijn ogen geen slechte zaak. Plus dat er wel dagelijks gecontroleerd moet worden hoe het met ze gaat, dat er 24/7 water moet zijn en dat natuurlijk de voedselvoorziening in orde is. Maar dat zijn zaken die ook voor een paard op stal goed geregeld moeten zijn.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 23:35

een paard is al jaren gedomesticeerd en kapot gefokt door de mens,hoe halen wij het in ons hoofd dan dat deze dieren in een geheel ongeschikt klimaat zich 24/7 buiten maar fijn moeten vinden??

zeg het hoor,ik voel me geheel niet aangesproken,mijn paarden komen meer als zat buiten,maar ik kan dieren die ik af en toe zie vernikkelen op een blubberig weitje echt sneu vinden,doe dan maar een lekker warme en schone stal...

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 23:44

Dat is de rede waarom Fuego in de winter niet (veel) buiten komt. Natuurlijk mag 'ie weleens in de sneeuw spelen:

Maar hele dagen in de blubber staan, nee dat doe ik hem niet aan...

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 23:44

Goed onderwerp dit. Waarom mijn paard nooit 24/7 op het land zou komen te staan:
- Ze heeft nu al een flinke buik.
- Herfst en winter ijskoud, donker, nat, bleggghh dan is er toch geen lol aan.
- Minder contact met mensen.
- Wanneer paard geen klik met de kudde heeft ben je de pineut (die van mij word steeds getreiterd door twee andere merries die een jaar of 10 jonger zijn).
- Het is geen wild perzwalskipaard maar een gedomesticeerd paard dat allang is aangepast aan de levensstijl van mensen. Als je een paard helemaal natuurlijk wilt hebben moet je het niet tussen hekken houden, niet een halster omdoen, niet de manen knippen en vooral niet erop gaan zitten.

Wat ik eraan wil toevoegen. Mijn paard treuzelt met de stal uitkomen, geen druk en explosief paard. In de paddock -waar ze zonder uitzondering iedere dag in staat - zit ze meestal voor zich uit te staren, liefst samen met een ander paard. Het laatste stukje naar haar stal stampt ze zelfstandig er in. Ja, als ik een paard had gehad die zich duidelijk niet fijn voelde op stal keek ik heus naar een oplossing ervoor. Gelukkig gaat het met die van mij prima. 's Maandags staat ze meestal wel tussen de 4 en 6 uur buiten (met emmer water), zodra ze begint te ijsberen mag ze weer naar binnen.
Laatst bijgewerkt door hannahaapje op 25-09-13 23:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 23:51

Een beetje sober ras dat gezond is krijgt nog steeds een flinke wintervacht en kunnen zich dus prima redden mits er voldoende goede schuilmogelijkheden zijn. Mijn twee Shetters en Welsh Cob staan in de winter met -20 nog buiten te koekeloeren terwijl ze áltijd de mogelijkheid hebben hun warme stal in te kunnen. Een kleine sneeuwbui doet de Shetlanders ook niets omdat de sneeuw niet smelt op de enorme wintervacht die ze ieder jaar ontwikkelen. Ze gaan pas op stal staan als het begint te regenen en/of de wind aantrekt. De Shetlanders doen het al jaren zonder dekens, mn Welsh merrie doe ik 's winters wel een dekentje over omdat zij niet zo'n hele dikke wintervacht ontwikkeld (en stiekem ook omdat ze langzaamaan toch een beetje oud omaatje begint te worden en ik echt niet tegen een beetje luxe ben).

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 23:53

De paarden op de stoeterij waar ik rij staan ook gewoon 24/7 buiten, met bomen om onder te schuilen. (En 3 met een stal waar ze inkunnen)

Degene die ik rij is op stal rustig als ik erbij sta, maar zodra ik weg bent begint het gezeik. Hij wordt daar heel onrustig van, en dan gaat hij rondjes rennen en de staldeur slopen met zijn voorbenen, daarom is het voor hem zo fijn dat hij altijd buiten mag. In de winter wel lekker bepakt met allerlei dekens, maar voor hem een stuk fijner!

Hij is jong, moet zijn energie kwijt maar is wel voorzichtig.

Maar dit ligt natuurlijk voor ieder paard anders, dat snap ik wel.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 23:54

die van mij heeft bij zijn vorige eigenaar bijna de hele dag op stal gestaan en heel lang kreupel gelopen. Toen werd ie van mij en nu loopt ie alle dagen buiten en na 1,5 a 2 weken liep ie weer spatzuiver wat ie ruim 6 maanden niet had gedaan. Dus ja ik ben er heilig van overtuigd dat het veel beter is om een paard lekker de hele dag buiten te hebben ipv binnen in een stal.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 23:57

Wat dachten jullie van stalbenen? Ik heb kleefkruid moeten bijvoeren vorige winter omdat knollie anders met dikke benen stond... Zag het vandaag weer (ze mochten niet op land omdat er gif gesproeid werd), dus misschien maar weer een emmertje gaan bestellen

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 23:59

Heel goed en fijn voor de bovenste twee paarden dat 24/7 weidegang zo geregeld kon worden :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 23:59

mijn shetters staan ook buiten hoor,ook in de winter...24/7 dekenloos...inderdaad een hele dikke vacht krijgen ze,maar toch heeft 1 het er koud,die redt zich net..iedere winter weer valt ie af..veel af...niet erg in de zomer vreet ie het er wel weer aan,maar die winter vreet wel aan hem,en ja ze hebben een schuilstal en daar maken ze veel...heel veel gebruik van...

maar 2 jaar geleden was het zo extreem nat dat ik ze naar binnen gehaald heb,en wat waren ze happy...echt zo blij dat ze uit die zeiknatte wei waren...en dan staan ze een paar weken in een stal om als het droog is weer naar buiten te gaan..maar op stal staan vinden ze echt helemaal leuk ( dat betekend nl meer aandacht + meer lekkers :D en ja ook shettenliefde gaat door de maag)

bomen zijn zeker in de winter geen bescherming...die dingen zijn kaal...een schuilgelegenheid is echt een hok waar een paard waterdicht in kan staan en liggen...wat mij betreft dan...

en van kou hebben paarden niet eens zoveel last maar die regen en wind...dat door en door nat worden en dan die wind erop,daar moeten paarden een schuilgelegenheid voor hebben...

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 00:13

Geryon schreef:
Colway schreef:
Dat zou een flinke paardenstal zijn dan :+

Waarom altijd vergelijkingen treffen met honden, cavia's, slachtkoeien, whatever?

We hebben het nu over paarden, onze paarden. Door te wijzen naar een ander verzacht je het leed van je eigen knol niet hoor. Wijzen naar een ander of een ander diersoort is gewoon een manier om recht te kletsen wat krom is.

(overigens reageer ik op deze quote, maar bedoel het uiteraard in het algemeen he)

Omdat het aangeeft dat het gewoon heel normaal is (blijkt) om een dier te houden zonder aan zijn behoeftes te voldoen. Dat is onder andere een hele belangrijke reden waarom er nog zoveel paarden enkel op stal staan: ondanks dat er velen zijn die het niet normaal vinden, zijn er zooooovelen die het wel normaal vinden een dier (in dit geval paard) niet in zijn basisbehoeftes te voldoen. Waardoor anderen dus weer niet door (willen) hebben dat ze niet goed bezig zijn met hun paard.
Lijkt mij zéker wel toe doen dus.

De vergelijkingen waar jij het over hebt in het laatste stukje, vind ik nergens op slaan inderdaad. Je geeft er alleen maar mee aan dat ook die dieren slecht gehouden worden.

Overigens ben ik stiekem toch altijd benieuwd of 24/7 buiten strijders omdat het zo'n behoefte is voor het paard, wel een hond oid in zijn uppie houden :+ Zijn er zat en dat is gewoon héél erg sneu.

Hier niet hoor :(:) honden leven in een groep (4 honden) 2 teven en 2 reuen.allen overigens nog wel maagd, grijp wel in,in die bepaalde behoefte :j

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 00:15

Per ongeluk dubbel]
Laatst bijgewerkt door hannahaapje op 26-09-13 00:17, in het totaal 1 keer bewerkt

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 00:16

kimmie261 schreef:
toen wij hier in dld kwamen wonen hadden we geen stallen,dus de paarden moesten 24/7 buiten staan,nu waren ze overdags gewend buiten te staan,maar snachts naar binnen...dat heeft wel even geduurd voor ze door hadden dat ze echt niet naar binnen gehaald werden,1 paard heeft de hele periode door langs het draad gerend omdat ze echt niet buiten wil staan...

afijn eindelijk hebben we toen in september de boel om laten gooien en stallen gemaakt en de merrie die zo graag naar binnen wilde naar binnen gehaald snachts met mijn ruin die weer gek werd zonder haar...

uiteindelijk kon ik zo ongeveer elke ochtend de rest van de paarden ook binnen wegplukken want ze gingen gewoon door de draden heen naar binnen,en ja,ze werden elke dag flink bijgevoerd op de wei,dus voor het eten moesten ze vooral op de wei zelf zijn..

ik zeg het,ik ben iemand die zich in een groot grijs gebied bevind,maar ik ken zoveel paarden die zich prima voelen als ze op stal staan...

ik vind ook dat als je ze 24/7 buiten houdt dat er minstens een schuilstal moet zijn,waar ze tenminste droog kunnen liggen...

maar of het geluk van een paard afhangt dat deze in de wind en regen buiten moet staan ?? dat vraag ik me dan wel weer af...

Wat een herkenning. Die van mij draaide ook helemaal door op de wei. Ze moest en zou naar stal. Als ik naar bokt zou luisteren zat ze nu nog zwetend langs het stroomdraad een hele hoefslag te draven, gelukkig maar gewoon gedaan wat m'n gevoel me ingaf.

De manegepony's staan in grote loopstallen, ze hebben sociaal contact met elkaar, scharrelen. En of het zo erg is dat er een dak boven hun hoofd is in plaats van dat ze in regen en sneeuw staan? Nee, de dertigplussers die hebben een stal hard nodig.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 00:19

Ik denk sowieso dat elk paard een droge, schuilstal moet hebben, zodat deze zelf kan kiezen of hij wel/niet in de regen of de blubber staat..

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 08:03

De plek waar ik nu sta, staan alle paarden in de zomer ook snachts binnen. Ik vind dit echt heel prettig, we wonen aan de rand van de stad, en je weet nooit welke gek er het weiland in kruipt snachts. Maar daarbij; paarden slapen snachts ook vaak. Ik werk snachts buiten, en zie paarden in de wei in de nachtelijke uren altijd met elkaar in een hoek van de wei staan, heel dicht bij elkaar (kudde) en beschut als die mogelijkheid er is. Ik denk dus dat er niet veel meerwaarde in zit dat je ze perse snachts ook buiten laat.
Overdag vind ik natuurlijk super. Ik denk dat de meeste paarden het ook wel prettig vinden om snachts beschut in een stal te staan, omdat dat een veilig gevoel schept. Nee, ik zou nooit kiezen voor 24 uur per dag buiten, maar lekker overdag buiten en snachts op stal. In de winter zou ik het liefst ook dagelijks een paar uurtjes op de wei willen gooien maar dat mag hier nergens, dus is het een paar uur zelf op pad om te grazen of de paddock in (na of voor het werken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:31

Gimme_Spurs schreef:
Wat dachten jullie van stalbenen? Ik heb kleefkruid moeten bijvoeren vorige winter omdat knollie anders met dikke benen stond... Zag het vandaag weer (ze mochten niet op land omdat er gif gesproeid werd), dus misschien maar weer een emmertje gaan bestellen

Niet ieder paard heeft last van stalbenen. Ik heb mijn pony wegens het snelle verhuizen niet kunnen afbouwen dus die kwam van 24/7 de box op en heb d'r dus zo veel mogelijk uitgehaald zeker de eerste dagen ging ik 3x per dag naar stal, maar dat komt natuurlijk lang niet in de buurt van 24/7 buiten. En ik heb geen dikke benen gezien. Heb met haar in de afgelopen 2 jaar nog nooit dikke benen gehad. Stalbenen krijgt je paard niet per definitie meteen als ie op z'n stal staat hoor. Ene paard is er gevoeliger voor dan het andere paard.

Wel heeft ze toen ze op de box stond gelijk d'r staart aan gort geschuurd, mutsie had blijkbaar te veel eiwit naar binnen gekregen en op de wei kon ze niet schuren. Is nu gelukkig helemaal bijgetrokken en ze doet het niet meer. Nog een reden dat er voor mij geen 24/7 meer komt.. Ik wil iets beter zicht hebben op hoeveel ze naar binnen krijgt, en wanneer het genoeg is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:32

ruitje schreef:
Grote manege in Zoetermeer heeft ook bijna niks en staat ook altijd vol, ik denk dat je als je begint met lessen op die manege leert dat het zo normaal is en daar dus ook met je eigen paard blijft staan :) .

Bij vrijwel alle stallen in en rond Den Haag is er weinig tot geen ruimte om je paard buiten te zetten. Als je al kunt losgooien moet je vaak wachten op anderen en kan het maar bijvoorbeeld een half uurtje. De rijfaciliteiten zijn meestal prima. Een aantal stallen hebben een stapmolen en stapmolenservice. Jaren en jaren paarden gehad nooit heeft me het gestoord. Inderdaad, dan kom je "uit de manege" en weet je niet beter. Had zelf altijd wel voldoende tijd om mijn paard extra uit de box te halen of zorgde ervoor dat dat gebeurde. Dat soort stallen krioelen overigens ook van de verzorgmeisjes :D :D En idd, die stallen staan doorgaans vol. Alhoewel, iets minder nu maar dat is te wijten aan de crisis. Niet omdat de mensen er niet willen staan met hun paard.
Er zijn wel wat stallen die beperkt weidegang bieden, maar dan zijn er weer geen goede (uit)rijmogelijkheden en elke dag rondjes in de bak rijden is ook niet zo zijn (en mijn) ding. Ik merk echt dat mijn paard de afwisseling van een buitenrit nu en dan wel nodig heeft. Vaak zijn die stallen dan ook nog eens een stuk verder weg (min. een half uur met de auto) en vaak moet je binnen en buiten zetten zelf regelen. Dat is dan al niet te doen als je zover moet reizen.
Maar nu...? Als ik hem niet al had zou ik er in deze omstandigheden niet meer aan beginnen. Ik vind inmiddels ook dat een paard lekker buiten moet kunnen zijn ook al is het maar een halve dag, iedere dag. Gelukkig heb ik een paard dat het prima naar zijn zin lijkt te hebben; ik ga hem niet weg doen omdat de omstandigheden niet optimaal zijn.
Ik ken het rapport van de sectorraad paarden wel. En ik denk ook best dat er stallen zijn die daaraan willen voldoen, maar dan moet ook de gemeente meewerken en die ruimte krijgen ze helaas niet; grond is duur en bestemd voor woningbouw.
Het enige dat erop zit is verhuizen. Dat willen we ook graag; hopelijk komt het daar nog eens van.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 26-09-13 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:34

Hier ook de ervaring met paarden die zelfstandig de stal in gaan, zelfs volledig (ok, het is ook niet ver, maar toch :+ ). Aan het einde van de dag gewoon paddock open en daar gaan ze, zelfs de blinde loopt via 1 weg recht naar de stal (in het begin wilde ik hem leiden & helpen en dan struikelde die constant met de stal binnen gaan, als je hem laat doen heeft hij dat niet, hij redt zich prima zelf :Y) ). Ook 's morgens staan ze niet te drammen om de paddock in te gaan, al gaan ze ook wel zelfstandig als ze mogen. Dus ik denk dat er hier wel een goed evenwicht gevonden is .. en ik lijk vooral meer rust in de koppies van de paarden te ontdekken.

Ze lopen overigens overdag ook gewoon de stal in als ze de kans krijgen :+ Dus het is niet omdat er 's avonds eten in ligt dat ze dat doen .. Maar als ze overdag "ontsnappen" gooi ik ze wel even terug in de paddock, ze moeten niet overdrijven :Y) :))

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:38

Mijn paarden staan overdag op het weiland, ook in de winter.
In de zomer staan ze juist overdag op stal en in de nacht buiten, ivm de insecten.
Ik heb niet het idee dat ze op stal staan erg vinden. Maar ik moet er niet aan denken dat het echt 23 uur zou zijn. Ik denk dat ze dat wel erg zouden vinden.
Sprintje trekken doen ze hier meestal als ze al een paar uur buiten staan. Als ze net buiten komen moet er eerst grasjes gegeten worden. Pas daarna is er tijd voor andere dingen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:42

Sprintje trekken... haha, dat hebben die van mij niet in hun woordenboek staan :+ (ook niet toen ze nog 24/7 buiten stonden op een grotere weide, en de ene zelfs niet toen hij "vroeger" in een kudde stond .. Enige sprintjes die hij trok was om andere paarden van het eten weg te jagen :P ).

Sowieso wil ik ze wel de hele dag buiten :j En de hele dag is hier zolang het licht is .. de blinde is bang in het donker dus dat is zielig om die in het donker te laten buiten staan. Dus ja, in de winter zullen ze rond 16.30u naar binnen gaan, en dat is voor sommigen ook nog veel te vroeg .. Maar ik denk niet dat ze daar problemen mee gaan hebben. Denk ook niet dat ik de blinde kan binnen zetten en de andere kan laten buiten staan .. denk niet dat die daar vrolijk van wordt ... en dat is toch het belangrijkste, dat je paard vrolijk is .. samen uit, samen thuis :Y) :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-09-13 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:43

Mijn paard -ben momenteel bezig met de koop- komt op een stal te staan waar ze in de zomer 24/7 op de wei lopen, maar in de winter 'eigenlijk' 24/7 op stal(vanaf oktober/november tot april/mei, ligt echt aan het weer). Wel krijgen de pensionklanten de mogelijkheid de paarden op de paddock te laten lopen. Ik ben toch iedere dag op stal, en we kunnen ze in groepjes zetten dus onze paarden(van bevriende stalgenoten) komen toch wel enkele uurtjes uit hun stal.

Verder heb ik al om verveling tegen te gaan alvast wat likstenen ingeslagen en wil ik nog een jolly voor in de stal, om d'r bezig te houden. Ze kan dan helaas niet naar buiten kijken(tralies voor de deur zonder hoofdluik), dus wil ik niet dat ze maar wat voor zich uit staart de hele dag :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:53

Ik begrijp gewoon écht met de beste wil van de wereld niet waarom iedereen massaal zou vallen over een hond meer dan (ik noem maar wat) 19u in een bench met een lekker dekentje en botjes om op te knabbelen en een hondje direct naast hem in de bench om aan te snuffelen :roll: maar mensen niet willen inzien dat dit óók niet hoort voor een paard :? ?

Verschuil je niet achter; mijn paard is gezond en gelukkig maar ben dan ook mans genoeg om te zeggen ik WIL het nu eenmaal niet anders.

Geen paard gaat dood van een paar uur op stal staan, ik ben ook helemaal niet tegen het overdag óf 's nachts op stal zetten van je paard maar ik durf er best eerlijk voor uit te komen dat IK vind dat eigenaren die hun paard vrije buitengang van een aantal uren per dag ontnemen(IMO minimaal 6 - 8u, beter nog meer) geen paard waardig zijn :o ...

Zo en nu heb ik tegen een paar gevoelige schenen geschopt en word ik waarschijnlijk verbannen maar ik begrijp het gewoon écht niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:58

En op wat baseer je je reactie en gevoel? Op het feit dat paarden van nature uit in een kudde op de steppe graasden? Want ik begin ook meer en meer in te zien dat de paarden van nu echt niet meer te vergelijken zijn met de wilde dieren van vroeger. Enige waar je wat nog voor kan zeggen zijn rassen als de shet, fjord, haflinger, ... (al worden die tegenwoordig ook al meer & meer doorgefokt en meer & meer luxepaardjes, ipv de oerpaarden die het altijd geweest zijn).

En waarom zou het beter voor een paard zijn om 24/7 op een omheind stuk vol gras te staan, met paarden waar die eigenlijk niet mee kan opschieten maar waar hij maar mee moet doen omdat hij geen kant uit kan, in tegenstelling tot vroeger, waar ze gewoon de kudde verlieten en de steppe op gingen trekken.
Waarom zou het beter zijn voor een paard om op dat volle gras te staan, de hele dag vreten en daar veel te dik van te worden, met alle gevolgen van dien?

Als je nu de paarden op een steppe zou laten lopen van 100 ha, dan kon ik mij er misschien nog wel in vinden .. maar ik denk niet dat de paarden van tegenwoordig (de luxebeesten zeg maar) weten hoe ze zich zouden moeten gedragen in zo'n gebied ...

Ik heb tot voor kort ook gedacht dat paarden gewoon 24/7 buiten moesten, want de wilde paarden hebben ook altijd zo gelopen. Ben alleen recent gaan inzien dat die wilde paarden van vroeger heel andere paarden waren dan onze paarden nu, en dat het daarom niet altijd goed is om hetzelfde te willen voor onze paarden nu, voor welke reden dan ook ... (wat niet wil zeggen dat ik zelf voorstander ben van 23u per dag op stal, maar ik kan me er wel meer bij neerleggen in ieder geval, hangt van het paard af denk ik dan ..).