Hoelang vinden jullie dat je paard buiten moet komen per dag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 15:58

Bowen schreef:
Nee hoor, daar worden ze niet ziek van, het is meer dan je na het werk moet zorgen dat je paard een coolling down krijgt zodat de spieren soepel blijven(ook met warmer weer), maar heb je dat netjes gedaan dan maakt zweet/nat niet uit. Zeker met een volle vacht die je een beetje met rust laat heeft moedertje natuur er wel voor gezorgt dat dat geen problemen oplevert.

Jawel daar worden ze hardstikke ziek van. Anders had de hele sportwereld die paarden wel in het land gegooit en alleen voor het trainen eruit gehaald.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 16:18

chikohaa schreef:
Bowen schreef:
Nee hoor, daar worden ze niet ziek van, het is meer dan je na het werk moet zorgen dat je paard een coolling down krijgt zodat de spieren soepel blijven(ook met warmer weer), maar heb je dat netjes gedaan dan maakt zweet/nat niet uit. Zeker met een volle vacht die je een beetje met rust laat heeft moedertje natuur er wel voor gezorgt dat dat geen problemen oplevert.

Jawel daar worden ze hardstikke ziek van. Anders had de hele sportwereld die paarden wel in het land gegooit en alleen voor het trainen eruit gehaald.

Onzin, de sportwereld vindt dikke vacht niet mooi staan in de ring en de rest is fabel. Mijn paarden worden nooit ziek met dikke vacht. Ze rollen zich droog en vreten heerlijk verder. (dat maakt dat ze lekker warm blijven. De hele dag gras / hooi eten, daar kan geen dekentje tegenop)
Laatst bijgewerkt door piezze op 06-07-13 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 16:19

chikohaa schreef:

Daar worden ze echt niet zoek van, serieus niet, wel van een te korte cooling down.
Er zijn voor de sportwereld vele redenen om niet teveel de paarden in het land te gooien, van hapjes en nopjes op hun dure paard tot viezigheid op hun mooie paard, maar een paard dat nog nat is maar netjes afgekoeld is zo op het land zetten is geen enkel probleem.

Let maar eens op, zeker als je een paard in de volle vacht hebt staan, rij hem goed in het zweet, stap hem goed uit en kijk dan maar eens in de vacht, bij de huid is het dan alweer droog. Moeder natuur is niet dom, zou toch raar zijn als alle wilde paarden in de winter ziek worden als ze een keer moesten vluchten ;)

xOtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 17:05

Zomers zoveel mogelijk buiten, en swinters overdag buiten en s'nachts lekker veilig op stal.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:22

WildWings schreef:
Ik sta toch echt in omgeving Hilversum (randstad, toch :) ? ) op een plekje waar de paarden 24/7 buiten staan met onbeperkt ruwvoer uit slowfeeders, op goed gevulde zandpaddocks waar zelfs met het slechte weer afgelopen half jaar nog altijd droge plekken te vinden zijn. Ze staan dus niet 'tot hun knieën in de modder', kunnen schuilen in of naast de schuilstal van zon, wind of regen, en genoeg ruimte hebben om elkaar te ontlopen. Ik heb het idee dat mijn leasemerrie (arabisch volbloed overigens en echt een damespaardje, ook nog eens ranglaagste in de kudde) het heerlijk vindt. Ze heeft afgelopen paar dagen in een kliniek (om gedekt te worden, niet omdat ze ziek was) een paar dagen op stal gestaan en is van de stress alleen al flink afgevallen, ze staat gewoon de hele dag te ijsberen, geen écht sociaal contact, geen bewegingsruimte om een sprintje te trekken, etc. (Ze heeft voorheen wel vaker in de nachten op stal gestaan dus kent het wel).

Ik kom hier echt veel drogredenen tegen waarom een paard op stal zou 'moeten staan'. Ze komen naar je toe lopen rond de vaste binnenhaaltijd (gewoontedieren), ze staan onder de wonden (denk dat bij 24/7 buiten in groepsverband het ook erg belangrijk is een goede kudde te vinden, met genoeg ruimte, want dan staat je paard niet geregeld onder de grote wonden of vaak kreupel), het zijn warmbloedjes (zijn ook paarden), anders staan ze in de modder (buiten een stuk betegelen of goede zandpaddocks maken/zoeken), etc. Ik heb nog altijd géén echte reden gezien om je paard minstens 16 uur per dag binnen te houden, om eerlijk te zijn... Althans, als je voor het welzijn van je paard kiest ipv luxe, want dat moet ik wel toegeven hoor. Ik had ook graag een binnenbak gewild en stroomvoorzieningen of een kantine. Daar moet ik nu op ingeven.

Hahaha mag ik even heel hard lachen... Omgeving Hilversum, heerlijk in de ruime natuur van het Gooi, is nog wel even wat anders dan Amsterdam hoor!
Ik ben ook voor veel naar buiten, maar ik heb een Arabier die zeer slecht tegen regen kan en die laag in rang is en regelmatig uit een kudde is getrapt, en vind dan maar eens een stal met wel veel buiten, met schuilmogelijkheid en in kudde verband, maar dan wel met een stabiele kudde die haar niet wegtrapt. En zelfs dan raakt mijn paard oververmoeid door het steeds uit de weg gaan van de andere paarden en alleen op de kale afgegeten stukken land mogen grazen. Het is niet zo dat ik ten koste van mijn paard luxe wil, zeker niet, dat is zo snel geoordeeld.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:29

Bowen schreef:
Daar worden ze echt niet zoek van, serieus niet, wel van een te korte cooling down.
Er zijn voor de sportwereld vele redenen om niet teveel de paarden in het land te gooien, van hapjes en nopjes op hun dure paard tot viezigheid op hun mooie paard, maar een paard dat nog nat is maar netjes afgekoeld is zo op het land zetten is geen enkel probleem.

Let maar eens op, zeker als je een paard in de volle vacht hebt staan, rij hem goed in het zweet, stap hem goed uit en kijk dan maar eens in de vacht, bij de huid is het dan alweer droog. Moeder natuur is niet dom, zou toch raar zijn als alle wilde paarden in de winter ziek worden als ze een keer moesten vluchten ;)

Wat heb jij een bult vooroordelen over de sportwereld zeg!

Moeder natuur is zeker niet dom, als die het voor t zeggen had, had er geen paard in Nederland gestaan.

Nat in t zweet na hard werken kan je nog zoveel cooling down geven ( wij noemen t gewoon goed uitstappen) en daarna droog wrijven en laten rollen, als ze vervolgens op een stuk land met iets een guur wintje of regen komen te staan, worden ze knetterziek.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:29

Rosa_ schreef:
Twiggy2008 schreef:
Desnoods met deken (al vind ik dat er teveel paarden met dekens buiten rondlopen, wat zo onnodig is). Daar tast je hun weerstand ook mee aan, dus een goede overweging maken vind ik wel belangrijk, maar mis ik bij veel paardeneigenaren. Ze doen er een deken op, omdat ze het zelf koud hebben. Zucht...... :7

Waarom wordt er toch continu zo snel geoordeeld als mensen het anders doen dan de groep waar ze zichzelf toe rekenen? Ik probeer mijn paard ook zo min mogelijk onder een deken te zetten en tóch beland zij in de winter met -10 onder 600 gram. Een winter niet gedaan (200 gram) en toen had ik na de winter een paard wat 150 kilo aan spieren kwijt was. Word ik persoonlijk niet blij van. Ze krijgt geen wintervacht (nee, OOK niet als ik die dekens eraf houdt, ze zit hoog in het bloed).

Ik ben persoonlijk ook niet weg van de hele dagen binnen staan, is ook een van de redenen geweest om afgelopen maart naar een andere pensionstal te verhuizen, waar ze in de winter een dagdeel buiten komen ipv een paar uur. Toch vind ik dat de 'elk paard wil het liefst 24/7 buiten' mensen ook even verder moeten kijken. Mijn vorige paard is enorm opgeknapt van 24/7 buiten in de zomermaanden en ja die liep ook gewoon M1 dressuur en L springen, maar voor Win is dat echt niks. Kijk gewoon naar je paard en wees daarin flexibel.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Mijn paard krijgt ook maar minimaal wintervacht en een regendeken is sowieso een must voor haar.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:46

bij ons staan de paarden in de winter vaak van half 9 tot uurtje of 2 buiten? soms wat minder lang. soms wat langer.
en in de zomer vaak van half9 tot uurtje of 4/5 soms tot 6 ; eigenlijk heel verschillend.
dit vind ik eigenlijk wel goeie tijden :j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:15

Nikass schreef:
Ik ben ook voor veel naar buiten, maar ik heb een Arabier die zeer slecht tegen regen kan en die laag in rang is en regelmatig uit een kudde is getrapt, en vind dan maar eens een stal met wel veel buiten, met schuilmogelijkheid en in kudde verband, maar dan wel met een stabiele kudde die haar niet wegtrapt. En zelfs dan raakt mijn paard oververmoeid door het steeds uit de weg gaan van de andere paarden en alleen op de kale afgegeten stukken land mogen grazen. Het is niet zo dat ik ten koste van mijn paard luxe wil, zeker niet, dat is zo snel geoordeeld.

Wat veel gelijkenis met mijn merrie...
Heel laag in rang en bang voor bijna alle paarden die op haar af komen, staat de hele dag dag strak en durft nauwelijks te eten in een groep...
Gevoelig op de rug, snel stijf, dus bij koud en nat weer een dekentje op...

Ik heb nu een stal gevonden waar ze in de winter allemaal apart in de paddock staan de hele dag, wel naast elkaar, en in de zomer gaan ze in een groep overdags de wei op.
Mijn merrie staat nu de ochtend met hooi in de paddock en 's middags gaat ze de de wei op naast de koppel (die worden elke week gewisseld van de ene wei naar de andere) en dan staat zij altijd op de wei waar de koppel vanaf is gekomen, het gras groeit toch wel aan als zij er maar alleen op staat.
Zo staat ze toch voor haar gevoel bij de rest, maar er kan haar niks gebeuren, het is veilig en daardoor is ze rustig en durft ze ook te eten.
Echt heel fijn! :j

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:18

Toen ik zelf nog een paardje had, was ik op zoek naar een stal waar ze zoveel mogelijk buiten kon. Helaas kon dat bij de stal waar ik stond steeds minder en dus heb ik naar een andere stal gezocht waar ze wel de hele dag naar buiten kon. Door financiële omstandigheden heb ik haar uiteindelijk moeten verkopen, maar mocht ik in de toekomst ooit nog weer de mogelijkheid hebben om een eigen paard aan te schaffen dan is mijn voorkeur 24/7 naar buiten met schuilmogelijkheid. Voor de wintermaanden zou ik het nog enigszins accepteren dat ze 's nachts binnen staan, maar dan moeten ze overdag wel de hele dag naar buiten kunnen. Het mooiste is een weiland met schuilmogelijkheid c.q. open stal, zodat ze zelf kunnen bepalen wat ze willen. Zolang ik dat tegen die tijd niet kan vinden, komt er ook geen paard. ;)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 23:29

chikohaa schreef:

Moeder natuur is zeker niet dom, als die het voor t zeggen had, had er geen paard in Nederland gestaan.

Nat in t zweet na hard werken kan je nog zoveel cooling down geven ( wij noemen t gewoon goed uitstappen) en daarna droog wrijven en laten rollen, als ze vervolgens op een stuk land met iets een guur wintje of regen komen te staan, worden ze knetterziek.

Bult vooroordelen, dat valt wel mee. Dit zijn vrij gewone dingen hoor voor de (hoge) sportwereld, dat ze hun paarden niet met hapjes en dingetjes willen uitbrengen en geen vies paard willen op een wedstrijddag.

En nee, daar worden ze echt niet ziek van, zeker niet als ze hun vacht gewoon hebben en er niet teveel aan gekliert wordt. Nogmaals kijk het maar bij je paard, of een ander paard met volle vacht, die is op zijn huid gewoon droog. Het gaat puur om de cooling down, je moet ze niet warm wegzetten, daar krijgen ze problemen mee.

Serieus, in veel landen waar het nog een heel stuk kouder wordt dan in nederland zetten ze paarden zo direct na het werk in hun besneeuwde wei om daar even in de sneeuw te rollen en klaar is klara. En ook als het een keer geregent heeft wordt een paard niet ziek, ook al is hij nat tot op het bot geweest.
Droog wrijven is fijn, maar niet eens noodzakelijk.

chikohaa

Re: Hoelang vinden jullie dat je paard buiten moet komen per dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 23:37

Jij doet het maar fijn zo Bowen, ik niet. Die van mij staan op stal, lopen zeer actief in de sport, staan gewoon in de groep buiten overdag. En op een wedstrijddag poets ik ze toch, dus als ze daarvoor in de modder hebben gelegen, is geen enkel probleem.

En ik kan een waslijst aan mensen die in de subtop rijden geven waarbij hun paarden ook gewoon overdag op het land in de groep lopen en die ook niet zo truttig zijn. Echter de hele zwart witte versie van mensen die keihard roepen dat hun manier de enige is, daar heb ik een hekel aan. HEt perse 24/7 buiten en het perse geen dekens gebruiken. Prima, maar doe niet alsof dat de enige heilige manier is. En dat jij niet gelooft dat ze er ziek van worden, ook mij best. Misschien werk ik in de winter wat harder met de paarden.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 00:18

chikohaa schreef:
Jij doet het maar fijn zo Bowen, ik niet. Die van mij staan op stal, lopen zeer actief in de sport, staan gewoon in de groep buiten overdag. En op een wedstrijddag poets ik ze toch, dus als ze daarvoor in de modder hebben gelegen, is geen enkel probleem.

En ik kan een waslijst aan mensen die in de subtop rijden geven waarbij hun paarden ook gewoon overdag op het land in de groep lopen en die ook niet zo truttig zijn. Echter de hele zwart witte versie van mensen die keihard roepen dat hun manier de enige is, daar heb ik een hekel aan. HEt perse 24/7 buiten en het perse geen dekens gebruiken. Prima, maar doe niet alsof dat de enige heilige manier is. En dat jij niet gelooft dat ze er ziek van worden, ook mij best. Misschien werk ik in de winter wat harder met de paarden.

Ik zeg niet dat mijn manier de enige is, heb zelfs gezegd dat ik absoluut niet denk dat paarden die de nacht binnen staan zielig zijn. Heb ook gezegd dat ik een deken geen enkel probleem vind, dat dat voor een heel aantal paarden zelfs de betere keuze is en dat je niet principieel vast moet houden aan geen deken.
Ik zeg alleen dat het niet waar is dat paarden ziek worden als je ze netjes laat afkoelen en dan nat wegzet, ook niet in de winter, wat trouwens ook gewoon overdag kan zijn, zonder 24/7 buiten. Dat heeft echt geen ene bal te maken met hoe hard je met je paarden werkt, want ik zeg ook eerst afkoelen op een goede manier na werk.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 00:32

Ja en ik ben het daar dus niet mee eens. Want afkoelen ben ik juist heel streng in. En ik heb wel paarden gezien die top afgekoeld waren. Maar wel ziek werden van een gure wind.

Jij presenteert je mening als een feit en dat is gewoon niet zo. Sommige paarden kunnen er gewoon niet tegen en ik wil de paarden in de winter niet scheren, maar wel mooi in de vacht hebben zodat het niet uren de tijd kost om ze droog te krijgen. Want ja, dan moeten ze wel weer langer op stal staan.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 10:48

over het algemeen moet een paard met voldoende weerstand, er prima tegen kunnen om in de winter nat gereden te worden, uitgestapt en wel, maar nog wel nat, de wei of paddock weer in gezet te worden, probleemloos.
verdiepen in het wezen, paard, heeft mij veel opgeleverd, wat maakt dat ik mijn best doe om vanuit hun visie naar de paarden te kijken, nee helemaal natuurlijk is het nooit, dat snap ik! en de uitzonderingen zoals een paard wat in een groep doodongelukkig is omdat dit dier erg laag in rang staat, snap ik dat er dan voor een andere oplossing word gekozen. (waarvan ik me ook bewust ben dat het een reden heeft dat dit dier zich zo gedraagt en wat mogelijk bij een andere samenstelling of 1 ander paard, er ook een mogelijk zou kunnen zijn.
ik onthoud ook geen medische zorg aan mijn paarden maar ook daarin doe ik mijn best niet meer te geven dan nodig en het dier zelf ook de kans te geven om zichzelf te genezen.
Afijn, weer een andere zijsprong.
Ieder doet zijn of haar uiterste best om zo goed mogelijk voor het dier te zorgen, daar twijfel ik niet aan, ik ben er ook van overtuigd dat veel mensen hun eigen gevoel projecteren op een dier.
Ik roep niet dat de top alles anders doet dan de niet top, ik ken al jaren mensen uit het hogere nivo, daar zit zoveel verschil in, van bijna nooit buiten tot de hele dag buiten.

Louisexvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 18:52

Mijn paarden staan in de zomer dag en nacht in het weiland (ik rij ze wel) daar hebben ze een grote schuilhut met drinkbak en we voeren ze bij. in de lente gaan ze elke week een uurtje meer op de wei zodat ze heel de zomer erin kunnen staan, in de hersft bouwen we het weer af. in de winter staan ze vooral in de binnenpaddock 's nachts in de stal en met geen neerslag in buitenpaddock. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 19:52

Nikass schreef:
Twiggy2008 schreef:
Desnoods met deken (al vind ik dat er teveel paarden met dekens buiten rondlopen, wat zo onnodig is). Daar tast je hun weerstand ook mee aan, dus een goede overweging maken vind ik wel belangrijk, maar mis ik bij veel paardeneigenaren. Ze doen er een deken op, omdat ze het zelf koud hebben. Zucht...... :7

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Mijn paard krijgt ook maar minimaal wintervacht en een regendeken is sowieso een must voor haar.

Lees nou eerst eens goed wat ik schrijf, voor je je aangesproken voelt. Zucht, zo moeilijk voor veel bokkers blijkbaar. :')

ilovebecka_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 19:59

mijn paard staat 24/7 buiten zowel in de zomer als in de winter !
zou het misschien beter vinden als ze in de zomer minder gras ter beschikking heeft
de paarden worden anders wel echt dik en krijgen ze een grasbuik :\

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:05

Bowen schreef:
chikohaa schreef:

Bult vooroordelen, dat valt wel mee. Dit zijn vrij gewone dingen hoor voor de (hoge) sportwereld, dat ze hun paarden niet met hapjes en dingetjes willen uitbrengen en geen vies paard willen op een wedstrijddag.

En nee, daar worden ze echt niet ziek van, zeker niet als ze hun vacht gewoon hebben en er niet teveel aan gekliert wordt. Nogmaals kijk het maar bij je paard, of een ander paard met volle vacht, die is op zijn huid gewoon droog. Het gaat puur om de cooling down, je moet ze niet warm wegzetten, daar krijgen ze problemen mee.

Serieus, in veel landen waar het nog een heel stuk kouder wordt dan in nederland zetten ze paarden zo direct na het werk in hun besneeuwde wei om daar even in de sneeuw te rollen en klaar is klara. En ook als het een keer geregent heeft wordt een paard niet ziek, ook al is hij nat tot op het bot geweest.
Droog wrijven is fijn, maar niet eens noodzakelijk.

Sprak vandaag nog een Zweedse vrouw op het werk, die zelf een paard heeft in haar thuisland en die ook - net als zo goed als alle paarden in haar omgeving - 24/7/365 buiten staan, ook na het werken. Paarden zijn niet van poppenstront en kunnen veel meer hebben dan wij beseffen. Wij betuttelen ze alleen veel te veel en zijn veel te veel gehaast om een goede cooling down te geven.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:16

Twiggy2008 schreef:

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Mijn paard krijgt ook maar minimaal wintervacht en een regendeken is sowieso een must voor haar.[/quote]

Lees nou eerst eens goed wat ik schrijf, voor je je aangesproken voelt. Zucht, zo moeilijk voor veel bokkers blijkbaar. :')[/quote]

Ik reageer helemaal niet op jou, maar op Rosa. Wie moet er nou goed lezen??

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:18

Heb later de rest gelezen en wil even benadrukken dat het mij verder niet te doen is of iets goed of slecht is. Dus als iemand voor dekens en stal kiest, be my guest. Ik wil alleen duidelijk maken dat paarden echt niet zo gauw ziek worden. Wel worden paarden ziek die doorgaans een deken op hebben en dan "ineens" met guur weer zonder deken buiten staan. Die dieren zijn door de dekens niet meer gewend om hun natuurlijke bescherming in te zetten c.q. zijn hun weerstand kwijt en worden dan wel overvallen. Je kunt paarden hier wel weer aan laten wennen, maar dat is net of je dat zelf wilt.

britje1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:18

mijn pony staat 24/7 buiten met schuilstal en in de winter met alleen een regendeken
waarom? ik vind dat pony's lekker moeten kunnen lopen/rennen wanneer ze willen :j

hennienke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:20

In dr zomer de hele dag van ongeveer half 10 tot 6 uur, daarna op stal.
En in de winter van 1 tot 5 buiten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:21

Nouvel schreef:
Nikass schreef:

Wat veel gelijkenis met mijn merrie...
Heel laag in rang en bang voor bijna alle paarden die op haar af komen, staat de hele dag dag strak en durft nauwelijks te eten in een groep...
Gevoelig op de rug, snel stijf, dus bij koud en nat weer een dekentje op...

Ik heb nu een stal gevonden waar ze in de winter allemaal apart in de paddock staan de hele dag, wel naast elkaar, en in de zomer gaan ze in een groep overdags de wei op.
Mijn merrie staat nu de ochtend met hooi in de paddock en 's middags gaat ze de de wei op naast de koppel (die worden elke week gewisseld van de ene wei naar de andere) en dan staat zij altijd op de wei waar de koppel vanaf is gekomen, het gras groeit toch wel aan als zij er maar alleen op staat.
Zo staat ze toch voor haar gevoel bij de rest, maar er kan haar niks gebeuren, het is veilig en daardoor is ze rustig en durft ze ook te eten.
Echt heel fijn! :j

Mijn paard staat nu met één maatje op een heel groot stuk land en dat gaat goed. Ze heeft ook wel met meerdere gestaan wat goed ging. Maar het is heel belangrijk dat het een stabiele groep is. Er hoeft er maar één tussen te staan die haar wegjaag en dan sluit meestal de halve groep zich daarbij aan. Ook is het belangrijk dat er ruimte en gras genoeg is. Ze staat 's nachts op een stal waar geen andere stal aan grenst (wel tegenover haar) dat vind ik eigenlijk een beetje een nadeel. Maar aan de andere kant is ze nog nooit zo relaxed geweest op stal. Geen nerveus gedoe en gebijt in de tralies rond voertijd bijvoorbeeld. Liever zie ik meer mogelijkheid tot sociaal contact. Maar soms vraag ik me af of mijn wensen wel ook de hare zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:27

Shenavallie schreef:
Heb later de rest gelezen en wil even benadrukken dat het mij verder niet te doen is of iets goed of slecht is. Dus als iemand voor dekens en stal kiest, be my guest. Ik wil alleen duidelijk maken dat paarden echt niet zo gauw ziek worden. Wel worden paarden ziek die doorgaans een deken op hebben en dan "ineens" met guur weer zonder deken buiten staan. Die dieren zijn door de dekens niet meer gewend om hun natuurlijke bescherming in te zetten c.q. zijn hun weerstand kwijt en worden dan wel overvallen. Je kunt paarden hier wel weer aan laten wennen, maar dat is net of je dat zelf wilt.

Dat is wellicht wel zo ja. Ik heb mijn paard vier jaar. Ik weet niets van haar verleden, behalve één jaar voordat ik haar kocht. Toen stond ze nagenoeg 24/7 op stal. Het kan zijn dat zij volledig ontwend is om buitenpaard te zijn. Als je dat dan combineert met een dunne vacht enz. Mijn dierenarts zei dat stel dat zij die eerste 12 jaar van haar leven ook vrijwel altijd op stal heeft gestaan, het zeker een jaar of drie kan duren voordat zij weer een beetje gewend is aan het buiten leven. Hoe of waar het door komt zullen we nooit precies weten, feit is dat de stap naar 24/7 buiten veel te groot is voor haar. Het regendekenverhaal vind ik best lastig. Aan de ene kant wil ik haar weerbaarder maken en heb ik een hekel aan dekens (die toch vrijwel altijd schuurplekken veroorzaken en nooit écht lekker zitten) maar na haar voor de zoveelste keer totaal verkleumd van het land te hebben gehaald weet ik dat ik dat ook niet meer wil.