Waarom zo'n issue over "hengst"?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

essie_blue

Re: Waarom zo'n issue over "hengst"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:30

Mijn hengst loopt zelfs in het viertal, en nee, niet als koppaard, en ja, oom met merries :D gisteren keek een van de dames hem erg kwaad aan, echt een merriemerrie, heb mijn hengst nog nooit zo bang zien kijken.. eng hoor, die vrouwen :(:)

Nu het lente wordt merk ik wel dat hij opeens een drukke bui kan krijgen, echter stelt het bij hem niet zo veel voor en blijft het bij gedraai en gesnuif, maar hij heeft gewoon een lief karakter. Kan me voorstellen dat hengsten die niet zo'n lief en sensibel karakter hebben gewoon echt vervelend zijn. Misschien niet gemeen, maar in ieder geval ontzettend lomp. Mijn hengst die normaal echt heel sensibel is in de omgang wordt lomp zodra hij echt hengst wordt. Gelukkig kan ik 'm ondanks mijn niet-imposante voorkomen eigenlijk altijd prima houden. Anders was het hakkie takkie.

Serena_Milco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:35

Mijn tante heeft friese hengsten, de rijbak ligt naast de merrie weide en alleen als je binnen rijdt kijken ze wat om.
Al moet ik zeggen dat ze wel heel mak zijn :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 17:01

Als je een vaste populatie aan paarden hebt, maakt het niet eens zo heel veel uit of je hengsten, ruinen of merries hebt... maar bij pensionstallen en manéges heb je nogal eens te maken met wisselende paarden, onervaren mensen en als de hengsten zich al gedragen, heb je nog kans dat de merries stront (sorry voor het woord) vervelend worden... dus ik kan me wel voorstellen dat een pensionstalling of manége moeilijk kan gaan doen als je een hengst wil neerzetten.

Ook als het om er PRE gaat, hoewel veel hengsten binnen dat ras inderdaad vreselijk braaf zijn. Soms willen ze ook geen brave hengst met de gedachte: "als we de ene hengst toestaan, wil de rest ook een hengst neerzetten en dat gezeur willen we niet."

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:33

Magrathea schreef:
Ik ken één stal waar hengsten toe zijn gestaan. Haar hengst kan gewoon tussen twee merries in op stal staan (tenzij ze hengstig zijn), en je moet even opletten als je met een merrie langs de paddock loopt. Verder nooit problemen. Ja, je moet wat kordater zijn bij de hengst, maar toch, datzelfde probleem heb je met een super dominante merrie en die worden meestal nergens geweigerd :)

In de praktijk is er altijd wel eentje hengstig lijkt me?