[Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:19

max66 schreef:
Ik vraag me wel eens af of deze (sport)paarden zo slecht af zijn als ze niet beter weten dan 23/7 op stal te staan. Paarden kunnen niet denken "ik wil naar buiten".

Wat is dit voor onzin? Waarom zou een paard dat niet kunnen denken? Als je de mijne op een stal zet (als je dat al voor elkaar krijgt, want ze gaan er geen van allen in) denken ze toch overduidelijk wel dat ze naar buiten willen. Ik weet niet waar je dit op baseerd, maar een paard kan wel degelijk denken en weet heus wel of hij naar buiten wil.

mooihoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:23

bij mij een stal verder op staan de paarden in paddock deze zomer. omdat ze het land in geruild hebben voor een binnenbak. de paarden staan der op dit moment een stuk minder vrolijk bij dan vorig jaar deze tijd toen ze lekker konden grazen. ik zou der niet blij mee zijn als het land weg ging voor een binnenbak.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:27

Simongek, ik denk dat 1 uurtje van stal voor een training het paard echt niet gelukkiger zou maken hoor..Zeg ook dat het bij mijn buurman wel extreem is, maar het komt vaker voor..

Ennuh, en of dat mijn paarden weten wanneer ze de weide in mogen. En dat ze zich daarop verheugen..

mooihoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:36

Zammie schreef:
Simongek, ik denk dat 1 uurtje van stal voor een training het paard echt niet gelukkiger zou maken hoor..Zeg ook dat het bij mijn buurman wel extreem is, maar het komt vaker voor..

Ennuh, en of dat mijn paarden weten wanneer ze de weide in mogen. En dat ze zich daarop verheugen..

mijn paarden lopen het hele jaar op het land. we hebben twee zomer weilanden en een groot winter land maar zodra ze merken dat ze naar de zomer wei gaan dan gaan ze toch heel anders naar buiten. dan rennen ze door het land als of ze maanden op gesloten gestaan hebben. :')

Def

Re: [Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 17:13

Een paard is een gewoontedier. Paarden die 23/7 op stal staan, zul je over het algemeen niet groots zien protesteren. Dat komt omdat ze dit gewend staan. Natuurlijk staat een paard dat dit gewend is direct aan het draad als hij buiten staat. Je gooit zijn wereld om, het gaat heel anders dan de gewoonte is, in eens.
Dat een paard ergens aan is gewend, betekent niet dat het goed is.
Je hebt ook mensen waarvan hun paard niet meer reageert op het been of de zweep, gewoon omdat hun ruiter de gewoonte heeft continue de zweep of het been te hard gebruiken. Dan zeg je ook niet: ach ja, hij is het gewend dus het is niet erg. Het is net waar wij onze paarden aan bloot stellen, waar ze aan gewend raken. En dan is het dus aan ons om onze paarden zo te laten leven dat het goed is voor hun systeem en hun lichaam. Paarden horen te lopen, voor hun spijsvertering, voor hun gewrichten en voor hun geestelijke behoefte om iets te doen. Daarnaast horen ze in een kudde, ze hebben sociale behoeften.
Dat is niet iets wat zomaar verzonnen is, dat is gewoon jarenlang al onderzocht en duidelijk.
Heel erg veel 23/7 binnenpaarden kunnen maagzweren, sneller gewrichtsproblemen en mentale problemen hebben die niet zo makkelijk te zien zijn. Maagzweren is echt een groot probleem, waar je als je niet op de kleine details let heel makkelijk overheen kijkt.
Mijn pony (Z dressuur) staat 24/7 buiten op de wei, ook in de winter. Ze wordt half geschoren en heeft een deken op. Voor mij werkt dat perfect. Ze ziet er in de winter niet zo knap uit op wedstrijd, met -10 ga ik haar natuurlijk niet wassen. Maar de puntjes stromen wel binnen hoor. Ik ben geen NH freak en 24/7 buiten is voor mij helemaal geen must. Prima als mensen dit anders doen. Maar voor de gezondheid van je paard kun je hem gewoon niet 23/7 binnen laten staan en dit wel ok vinden in mijn ogen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 17:35

amen _/-\o_

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 18:26

Shona schreef:
max66 schreef:
Ik vraag me wel eens af of deze (sport)paarden zo slecht af zijn als ze niet beter weten dan 23/7 op stal te staan. Paarden kunnen niet denken "ik wil naar buiten".

Wat is dit voor onzin? Waarom zou een paard dat niet kunnen denken? Als je de mijne op een stal zet (als je dat al voor elkaar krijgt, want ze gaan er geen van allen in) denken ze toch overduidelijk wel dat ze naar buiten willen. Ik weet niet waar je dit op baseerd, maar een paard kan wel degelijk denken en weet heus wel of hij naar buiten wil.

Het is net wat Def zegt: paarden zijn gewoontedieren en het is maar net wat ze gewend zijn.
Paarden denken niet als wij, mensen. Ze hebben een goed geheugen maar kunnen niet redeneren of logisch nadenken (als ik dit doe dan gebeurt er dat) een paard reageert vanuit zijn instinct en maakt geen weloverwogen keuzes.

Ik heb het al gezegd geloof ik, maar de stallen/maneges die ik ken waar de paarden de hele dag binnen staan in de winter, lijken er niet onder te lijden en lijken niet minder gezond. Verder kiezen een heleboel paardeneigenaren (ik zeker niet!) bewust voor zo'n stalling, want het staat gewoon vol hoor! Van die stal met sportpaarden weet ik dat men vindt dat de kans op blessures groter is op de wei/paddock....

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 19:17

Weet je zolang iedereen maar blijft doen wat ie altijd deed, verandert er inderdaad nooit iets. Als pensionklanten in grote getalen vinden dat een pension er anders moet uitzien, dus altijd minimaal x-aantal uur naar buiten in het land en/of paddock in de winter en in de zomer of een pensionstal in de vorm van een paddockparadise of iets dergelijks (met grote inloopstalen,...verzin het maar), dan zo het er moeten komen. Zo werkt het namelijk met vraag en aanbod. Dus verbeter de wereld en begin bij de jezelf zou ik zeggen..
Ik heb mijn paard bijvoorbeeld pas aangeschaft nadat ik zeker wist dat ik haar het leven kon bieden (24/7 buiten winter en zomer, etc), wat ik voor ogen heb voor een paard. Ik ben diverse pensionstallingen langs gegaan en een daarvan had ook al ijslanders buiten staan en gaf aan dat hij iets vergelijkbaars voor mijn paard wilde maken. Het was er dus nog niet en het werd kennelijk ook nog niet zo vaak gevraagd. Ik heb het wel gevraagd. Ik denk en hoop dat het de toekomst is om op die wijze paarden te houden, waarmee ook voor de stalbeheerders voldoende geld te verdienen is (misschien zelfs wel meer).
Het verbaast me alleen wel erg dat ondanks de (wetenschappelijk onderbouwde) argumenten die hier worden aangedragen om paarden niet grotendeels van hun leven in (kleine) stallen alleen te laten leven, sommigen toch steeds weer menen en blijven herhalen dat paarden er niet onder lijden. Maakt het uberhaupt uit met welke argumenten je aankomt om deze paardenhouders/eigenaren op andere gedachten te kunnen brengen? Af en toe denk ik wel eens dat je net zo goed tegen een muur kunt praten. Bedoelen ze dit nou met tunnelvisie?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 19:39

ik ben laatst ook bij een pensionstalling wezen kijken op 5 minuten fietsafstand van mij huis, zou ideaal geweest zijn!
Het was een goed georganiseerde en onderhouden stalling, de paarden stonden er imo gezond en tevreden bij. Zag er keurig netjes en schoon uit allemaal. Voer en strooibeleid sprak mij wel aan, alleen....... ze komen in de winterdag NIET buiten behalve als jij ze eruit haalt. Zelfs losgooien in de bak mocht niet.

Ik heb dus besloten te blijven staan waar ik sta, al is dit een stuk verder weg!

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:25

23/7 op stal of soms zelfs 24/7 is in mijn ogen niet eerlijk voor een paard.
Helaas staat Devil ook 23/7 op stal van september tot half mei. Ik vind het zielig maar iedereen daar op de pensionstal vind het doodnormaal en vinden het zelfs raar dat hij dan in de zomer bij mij op de wei komt om bij te komen.
Het is daar de normaalste zaak van de wereld. En iedereen vind ook dat zijn of haar paard prima staat want hij klaagt toch niet? en hij gaat graag zijn stal weer in dus.... Velen denken ook dat hun paard de overige 23 uur aan het eten is en als het licht uit gaat dat ze dan slapen. Ik mag dan een aparte zijn maar dat kan je mij niet wijs maken ik weet wel beter.
Mijn eigen merrie staat 24/7 op de wei. Ze kan onbeperkt eten en heerlijk tutten met andere paarden. Ze is vrolijk, gezond en geniet van alles. In de winter is het een bolletje wol maar dat maakt mij niet uit ik rijd haar toch eigenlijk alleen maar recreatief in het bos en af en toe een lesje.

Op de pensionstal waar Dev staat staan de paarden 23/7 in een stal, werken meestal 1 uurtje of staan in hun uppie een uurtje los in de bak , krijgen 3 keer per dag wat hooi, wat ze binnen een uur tot 1,5 uur alweer op hebben en dan 3 keer daags een kilo bix. En als de eigenaar dan een dag niet komt staat het paard 24/7 op stal. Niet bij alle paarden gaat het zo maar daar in de buurt is het de normaalste zaak van de wereld. Ook moet ik toegeven dat er daar ook weinig ruimte is in de randstad maar waar een wil is is en weg toch?
In mijn ogen is het paard onterend maar dat is mijn mening.

brechtje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:44

Ben ook een voorstander van veel naar buiten voor mijn paarden, maar dat is helaas niet voor iedereen mogelijk.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 22:04

Jeetje, WAAROM steeds hetzelfde 'het is nu eenmaal niet voor iedereen mogelijk'??? Als je een paard geen paardwaardig leven kan geven, dan moet je gewoon geen paard nemen! Ik snap heus dat er een groot grijs gebied is tussen dag en nacht buiten en 23 uur op stal, en dat elk paard anders is, maar ik word er werkelijk waar niet goed van dat zo veel mensen die hun paard (al is het alleen in de winter) 20 uur of langer op stal hebben staan met die zwakke excuses komen om het voor zichzelf goed te praten en zich niet schuldig te voelen. En het paard heeft er geen last van want hij glanst nog, heeft de oortjes naar voren of staat aan het draadje te zeuren, pfff... Ik hoop toch echt dat het gemiddelde niveau aangaande paardenwelzijn gaat/blijft stijgen want dit is toch een beetje deprimerend.

En nu weer in m'n meelees-modus :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 08:22

xDreamerx schreef:
Jeetje, WAAROM steeds hetzelfde 'het is nu eenmaal niet voor iedereen mogelijk'??? Als je een paard geen paardwaardig leven kan geven, dan moet je gewoon geen paard nemen! Ik snap heus dat er een groot grijs gebied is tussen dag en nacht buiten en 23 uur op stal, en dat elk paard anders is, maar ik word er werkelijk waar niet goed van dat zo veel mensen die hun paard (al is het alleen in de winter) 20 uur of langer op stal hebben staan met die zwakke excuses komen om het voor zichzelf goed te praten en zich niet schuldig te voelen. En het paard heeft er geen last van want hij glanst nog, heeft de oortjes naar voren of staat aan het draadje te zeuren, pfff... Ik hoop toch echt dat het gemiddelde niveau aangaande paardenwelzijn gaat/blijft stijgen want dit is toch een beetje deprimerend.

En nu weer in m'n meelees-modus :)

_/-\o_

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 09:02

Op papier is de meerderheid het er mee eens dat paarden zoveel mogelijk buiten moeten lopen.
In de praktijk?
Mijn paard staat 24/7 buiten in een gedraineerde paddock van 20 x 40 met een inloopstal van 20 x 5,
super plekje, 5 minuten van knooppunt Everdingen.
Ook boxen met de mogelijkheid om echt de hele dag buiten te staan.
In de omgeving zijn alleen maar stallen waar ze hooguit een paar uur buiten komen in de winter.
Stalbaas adverteert zich suf, toch staan we er maar met z'n vieren....
Snap ik dan niet hoor. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 09:17

Ik heb per toeval zo'n paard wat haast 24/7 op stal staat. Ben ik helemaal niet blij mee maar op dit moment kan het gewoon even niet anders. Het gaat om een jonge hengst van bijna 5. Er is weide zat, er zijn hengstenpaddocks op stal waar ze via het draad sociaal kunnen zijn, ze kunnen snuffelen via de tralies van de box en een buitenbak waarin ze ook los mogen als je er maar bij blijft.
Door een medisch probleem omwille van de energievraag van zijn hormonen moet hij nu op stal blijven om hem zo min mogelijk te belasten met prikkels van buitenaf. Hij is zo ontzettend braaf als hengst en rustig dat het je verbaasd hoeveel energie die dagelijks moet opnemen om gewoon maar op gewicht te blijven. Jammer genoeg zijn er bijkomende infecties opgetreden en oa spieratrofie omdat zijn lichaam ontregelt is en de voedingsstoffen uit het eten niet allemaal opneemt maar gewoon ongebruikt weer uitplast. Dus worden de spieren daarvoor aangesproken.

Zet ik hem nu op de paddock met sociaal contact of gewoon in het weiland, dan maakt die zichzelf kapot. Hij eet of drinkt dan immers veel minder omdat hij alles in de gaten wil houden en dan wordt de roofbouw op zichzelf nog groter... En dan doet hij niet meer dan rustig rondjes sloffen.

Nu staat hij op AB voor die infecties, op een schema om het drinkgedrag te herleiden tot normaal niveau (zo'n 30L/dag bij normaal weer) en op supplementen voor de vitaminetekorten aan te vullen. Als dat lukt, dan breng ik 'm weg voor castratie in de hoop dat hij dan gewoon rust krijgt in zijn lichaam ipv een energievretende hormonenbom.

In de winter hebben mijn paarden en pony's op pension zelfs enkele dagen de klok rond in het donker gestaan met de buitenluiken dicht. Ze zagen elkaar door tralies in de box in het schemerdonker, meer niet. Boxrust... ok, te begrijpen. Ik had een kleine paddock ter beschikking maar die lag zo slecht dat ze ofwel er niet eens in wilden, ofwel vastgezogen raakten eens ze in de blub zaten. Heb verschillende keren mijn 2 shetjes moeten helpen met beentjes loskrijgen, zelfs mijn tinkerkruising. Ze konden dan wel 1 à 2u/dag in de buitenbak racen als ik de stallen deed, maar die lag even hard als beton.
De dag dat ik op stal aankwam en die gesloten bovenluiken zag heb ik gelijk beslist "1x en nooit weer". ik ging spijtig genoeg 1x/dag en dan altijd 's avonds, dan kan je er niet veel aan doen. Het werd gedaan om de stallen warm te houden en om te voorkomen dat het drinkwater (te erg) zou bevriezen. Maar mijn eigen paarden op stro zetten ipv op vlas? Nee sorry, gaat niet, geen opslagplek genoeg want ik stond halfpension en kreeg slechts opslagplekje van 2 paletten groot. Net genoeg om 30 baaltjes hooi op te stapelen.

De betreffende pony's zijn bij het kleinste moment mooi weer terug gegaan naar mijn eigen stukje weiland waar ze nu 24/7 buiten lopen met schuilhok. Dat wordt tegen komende winter omgebouwd tot 2 afsluitbare stallen, de paddock wordt deze zomer als het goed is opgehoogd voor drogere voeten. Moet enkel nog wat vinden om hooi droog te kunnen bewaren en de waterleiding vlot te houden.
De hengst ging naar een sportstal vlakbij waar ze inderdaad het hele jaar door ofwel in groep op het weiland kunnen (zelfs voor de hengsten zijn weides voorzien!) ofwel overdag in een paddock in de winter. Jammer maar helaas heeft zijn gezondheid anders beslist, maar daar ga ik zo snel mogelijk wat aan doen.

Ben ik nu ook een slechte eigenaar omdat hij verplicht meer dan 20u/dag op stal staat? Ben ik nu slecht omdat hij niet dagelijks in de paddock kan/mag om zijn lichaam te sparen? Ben ik nu een slechte eigenaar omdat dat nooit langer is dan 2 à 4u? In mijn ogen telt nu eerst genezing van die infecties, dan naar de kliniek voor castratie (erna nog 2 weken op boxrust met stappen voor herstel) en dan, als het goed is, gewoon lekker op de paddock met andere ruinen en als de hormonen uitgewerkt zijn in gemengde groep het land in :)

Edit: zie dat een stukje tekst is verdwenen. De energievraag van zijn lichaam is zo hoog dat hij dagelijks 6kg krachtvoer nodig heeft, onbeperkt hooi van hoge kwaliteit (uiteraard) en tot 70L/dag drinkt! Allemaal flink teveel van het goede, maar voorlopig is dat de vraag die zijn lichaam nodig heeft omdat alles gewoon ontregelt is...

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 09:41

@varekaj: als het omwille van medische problemen en in overleg met je dierenarts is, zal niemand je iets kwalijk nemen, denk ik. Maar over die groep eigenaren hebben we het ook niet, wat mij betreft.
@kanzi: volgens mij heb ik de advertentie wel eens zien staan en toen dacht ik nog: dat ziet er super uit. Zo jammer dat het te ver weg is voor mij. Daarnaast staat mijn paardje al 24/7 buiten (zomer wei en winter paddock). Maar inderdaad onbegrijpelijk dat er nog niet meer gegadigden zijn. Maar die komen er vast, daar ben ik van overtuigd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:12

Ik word er anders toch wel eens scheef voor aangekeken in mijn omgeving als ze dit horen. Krijg best vaak de opmerking "zet hem een paar dagen in het land, gaat ie vanzelf wel gras eten". Hij eet wel, maar niet voldoende. Nieuwsgierig als hij is wil hij steeds alles gezien en gehoord hebben, als het kan ook nog spelen tussendoor met een maatje en liggen rollen en slapen. Daar neemt hij echter geen energie mee op en krijgt hij nog meer dorst van, maar het wordt gewoon gezien als slap excuus.

De pensionstal waar ik deze winter stond adverteert ook met weidegang/eigen paddock, solarium en warm water. De realiteit is vaak echter niet zo mooi. Die dingen zijn er wel, maar bij slecht weer blijft je paard lekker op stal tenzij je hem/haar zelf naar buiten haalt. En dat is zowel voor volpension als halfpension. Binnenzetten doen ze dan weer wel maar je paard heeft op de paddock niks schuiloptie of schaduw.
Solarium en warm water? Ja, in het gebouw en laat dat nou net altijd op slot zijn als de stalbazen er niet zijn. Maw, geen vrij gebruik ervan. Warm water lukt wel als je waterkoker meebrengt en in de winter al het geluk hebt dat er überhaupt stromend water is.

Roxlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:22

Ik ben het er niet mee eens dat een paard weinig of zelf geen loop heb.
Maar in mijn vorige woonplaats had je een wachtlijst bij de grootgrondbezitter .
Op 1 januari moest je telkens bellen om te zeggen dat je nog intresse had in een wei.
Ik heb 3jaar op die wachtlijst gestaan en ben nooit gebeld er kwam daar nooit iets vrij.
De manege's daar hebben ong. 1a als weide. Je mag je paard er enkel opzetten van mei tot oktober en als het regent mag het ook niet en de dag erna ook niet.
Je moest je paard daar ook altijd zelf buitenzetten en 1 paddock voor 80 paarden. Hopen dat je als eerste aankwam dus. Als je iets vond met weidegang kon je dat ook niet echt zo noemen, dan had je dor gras en los heidezand van 30 op 30 of minder als je na 18u kwam in de winter dan had je zelfs geen licht want er liep niemand rond om de generator op te starten. Dit was allemaal in Noord-Antwerpen en als je iets beters wou vinden moest je of geluk hebben of een uur rijden en ivm busvervoer etc. is dat ook niet altijd mogelijk

Ik ben nu verhuisd en mijn paard staat nu op 1 hectare helemaal voor hem. Maar de grond is hier zo vochtig dat met 1 regenbui een groot deel al snel in modder veranderd ( Nat haspengouw ) Dus in de winter zal hij gewoon op de paddock gaan .

Ik snap dus niet waarom het voor veel mensen zo moeilijk is om te begrijpen, dat niet iedereen de luxe heeft voor zijn paard 24/7 buiten te hebben.
Op de manege waar ik gestaan heb was het ondenkbaar en vele "gekken" daar vonden het zelfs sneu dat hun paard mss een regendruppeltje zou voelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:41

Het is voor die mensen dan eerder moeilijk te begrijpen dat je een paard koopt als je dat niet kan bieden wat het nodig heeft. Zo kreeg ik ook al een paar keer de opmerking "verkoop je hengst dan toch als je er zelf niet mee wil fokken en je hem niet 24/7 in een natuurlijke kudde met merries kan houden of in een groep ruinen".

Ik kan het oplossen door hem te ruinen volgens de DA (dat hopen we toch, anders erg grote kans op nierfalen en dan is het inslapen). Dan is dat probleem van 23/24 op stal ook opgelost.

Een lokaal probleem wat ook mooi mee kan tellen: er moet ook grond beschikbaar zijn voor die manèges en stallen! Waar ik nu sta is het een fokkerij van sportpaarden in de 1e plek, op de 2e plek kleinschalig privépension -sportgericht. Die man heeft massa weilanden waar alle paarden op mogen en zodra het weer het toelaat, gaat elk paard op zijn minst overdag het land in. In groep. Fokmerries, ook oudjes, blijven zelfs het hele jaar door in het land en jaarlinghengsten eventueel ook. Al is het in groepjes op de paddock. Sportpaard of niet, een paard hoort buiten is de visie.
Erg mooi natuurlijk. Ware het niet dat de beste man onteigend is door de stad. Er komt namelijk een crematorium en tjaah, daarvoor moeten al die hectares landbouwgrond wijken natuurlijk.
Hij heeft het aangevochten en kunnen bekomen dat het land inderdaad naar hen overgaat met de voorwaarde dat hij het wel volgens de pachtwet mag blijven gebruiken. Anders mocht hij immers zijn bedrijf opdoeken omdat hij niet meer aan de normen van fokkerij kon voldoen. Voor het stuk dat ze gaan bebouwen is hij wel gewoon uitbetaald vermoed ik.

Een stuk verderop ligt een hele hoop landbouwgrond. Ook daar wil de stad gaan onteigenen om er industrieterrein van de maken. Ook hier is erg veel protest van landbouwers op gekomen, geen idee hoe dat nu staat.

In de buurt van mijn eigen weiland zijn diverse koehouders moeten stoppen met hun bedrijf. Hun land werd onteigend voor begrazingsprojecten van de EU door britse koeien. Onze eigen belgische wit-blauw? Die mocht opzouten, zoek maar elders een graasplek voor je beesten.

Zo zal het vast nog wel op veel plaatsen wat zijn waar de industrie en de economie niet meewerken aan beschikbaarheid van weidegebied. Het ligt niet altijd even eenvoudig. Idem met ondergrond. Ik kan zat weides huren als ik wil maar de paarden mogen er slechts op van mei/juni tot eind september, ik mag geen sproeistoffen of kunstmest gebruiken en moet verplicht 1x/jaar maaien. Alleen lukt dat niet omdat een tractor erin wegzakt en 1ha met een bosmaaier aanpakken is ook niet haalbaar.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:16

Ik vind de discussie interessant worden omdat er gesproken wordt over vraag en aanbod. Dat is inderdaad een feit en dit is de marktwerking.
Helaas zijn er in de paardenwereld nog steeds te veel pensionhouders/stalhouders én eigenaren die van mening zijn dat een paard niet teveel hooi moet hebben want daar worden ze dik van, een paard in de winter niet buiten wil staan, een uurtje eruit is voldoende, een paard met slecht weer gewoon helemaal niet naar buiten wil en liever op stal blijft, en zo kan ik nog veel meer, in mijn ogen, idiote smoezen opnoemen die getuigen van verkeerde zuinigheid, totaal geen inzicht hebben in het wezen paard of gewoon geen zin hebben om aan de wensen van de klant tegemoet te komen.
Aan deze ideeën valt gewoon vaak niet te tornen en dan heb je als paardeneigenaar de keus. Of hierin meegaan en net doen of je neus bloedt of een plek zoeken waar het allemaal wel kan. En ja, dan moet je misschien meer zelf doen, meer betalen, verder reizen, heb je minder luxe etc. Maar kiezen voor het dierenwelzijn staat voor mij bovenaan.
Dat is alleen voor iedereen anders. Er spelen ook factoren mee als trainingsmogelijkheden, wedstrijden, blessure-angst, luxe dingen als binnenbakken, stapmolens etc. Dat zijn echter zaken die voor het dier geen enkele waarde hebben; voor de ruiter wel. Dus ik snap wel dat het moeilijk kiezen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:51

Op zich vind ik 23/24 op stal in de winter te verantwoorden als de omgeving ronduit gevaarlijk is voor een paard. Ik heb liever mijn paard in de box dan elke pas uitglijden over een laag ijs van 5cm op het erf. Niet alleen gevaarlijk voor blessures voor je paard maar ook voor jezelf. Niemand heeft er baat bij als je paard onderuit gaat en jij ligt er ook onder met gebroken botten.
Of wanneer je de paarden met geen stokken in de weide/paddock kan krijgen omdat het te slecht ligt. Uitzonderingen daargelaten van paarden die al miepen om een drup regen en daarvoor al in de schuilstal gaan staan.

Ik had ze ook liever op stal dan op de paddock afgelopen winter nadat ik op 1u tijd maar liefst 5x (!!) mijn pony's eigenhandig moest gaan lostrekken uit de blub omdat die hun benen vastzoog. Dan heb ik het over 2 shetjes en een tinkerkruising. Wil niet weten wat er zou gebeuren als ze dan net van iets schrikken en in paniek raken omdat ze vastzitten in de modder.

Voorwaarde is uiteraard dat er dan aan de boxen sociaal contact moet kunnen zijn met de buren, voldoende licht, warme en droge stal met toegang tot water én continue hooi of ruwvoer en het beperken van op stal houden tot het ergste weer achter de rug is.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:55

Tja Varekaj, en die dingen die jij steeds noemt heb je allemaal zelf in de hand..is een kwestie van inzet en wat kosten, maar echt iedereen kan een veilige plek maken voor je paarden. Ook in de winter. Heb het al eerder gezegd: ik zorg dat het veilig is, zodat ze naar buiten kunnen!
En ik maak het niet mee hoor, dat ze dan als gekken rondcrossen. Ze weten precies wat wel en niet kan onder alle weersomstandigheden. Juist die wat een uurtje uit de stal mogen, die draaien door als ze eens los komen..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:01

Varekaj, een paddock is imo een gedraineerde, droge of verharde ruimte, blubber mag je van mij gewoon kapot gelopen mini weitje noemen....

Overigens weten paarden, mits ze voldoende buitenkomen, prima wat ze moeten doen bij sneeuw en ijs hoor. Wedden dat mijn knolles steviger op z'n voetjes staat dan jij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:15

De paddock was in eerste instantie ooit een moestuintje. Daar hebben de stalbazen voor de winter drainage voorzien en pakken pistezand opgegooid. Helaas pindakaas bleek de drainage de hoeveelheid grondwater en regenval niet aan te kunnen en lag het zand alles behalve goed verdeeld. In no time veranderde de paddock door het slechte weer in een moddermoeras. Als een tinker zichzelf al niet meer los kan krijgen, dan is een kapot gelopen weitje wel heel erg zacht uitgedrukt.

Op zich ben ik ook geen angsthaas met sneeuw en ijs :) Ben zelfs met hengstemans bij sneeuwval op dun ijslaagje door de velden naar de les gegaan, 40min heen in stap en erna ook 40min terug. Beetje glibberig inderdaad maar perfecte oefening voor beiden. Heeft ie mooi evenwicht van gekweekt.
Ik heb echter ook regelmatig enkele weken gekend waarbij het zo spekglad was dat de pony's gewoon al gingen schuiven bij 1 voet uit de staldeur. Oorzaak daarvan was best domme actie van de stalbaas, die ging met zo'n mini traktortje/bulldozertje (een Avantje zeggen ze hier) met de schepbak de sneeuw wegschuiven. Krijg je dus erg dunne bovenlaag van sneeuw die alsnog blijft liggen en spekglad wordt, zeker als het tegelijkertijd nog vriest ook. De eerste dagen was het gewoon goed opletten, na een week was die laag echter zo dik en glad dat je helder ijs had en je erin kon spiegelen. Pony's stonden te trillen op de benen en gleden bij elke pas onderuit, dan was de keuze ook snel gemaakt.

Bij gewoon begaanbare sneeuw waren de mijne steeds de eerste (en vaak enige) die los mochten in de bak, die kon ik geen groter plezier doen dan sneeuwpret :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:25

Mijn paard heeft een hele tijd zo gestaan. En ik voelde me er niet oed bij.
Ik heb altijd gezegd hier in den haag geen paard te willen hebben, omdat er geen stalling te vinden was met swinters weidegang. Toen mijn verzorgpaard te koop kwam wist ik echter dat ik deze kans moest pakken en toen heb ik toch besloten hem te kopen.
Na anderhalf jaar besloot ik dat ik me er niet goed bij voelde. Als ik ziek was voelde ik me verplicht om toch te gaan, een dag overslaan was absoluut geen optie. En als ik hem alleen een tijdje in de paddock had gehad voelde ik me ontzettend schuldig. Uiteindelijk ben ik verder gaan zoeken en vond ik ook in de randstad een stalling waar de paarden naar buiten konden in de winter. Eliswaar in een zandpaddock, en met veel blub, maar hij kon wel lekker naar buiten.

Uiteindelijk toch de beslissing gemaakt hem op stal te zetten bij zijn oude eigenaar (2 uurhier vandaan) en nu lekker 24/7 in de wei!