Pony maakt me gek! Geen respect voor omheining.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Pony maakt me gek! Geen respect voor omheining.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:18

Is de vader van TS een pensionhouder? Of gewoon een particulier die een stuk grond verhuurt?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 16:24

Gini schreef:
Is de vader van TS een pensionhouder? Of gewoon een particulier die een stuk grond verhuurt?

Het is gewoon een vriendendienst. Niet meer en niet minder. Als wij van te voren hadden geweten dat we een bunker moesten bouwen om pony in de wei te houden waren we er nooit mee in zee gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:25

Gini schreef:

De shet staat op een stuk afgerasterde weide waar de paarden van TS zelf ook op stonden en krijgt daarvoor betaald, dat is imo een pensionhouder. Dieren worden ook van hooi voorzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:26

Waarom gooi je dit eigenlijk op internet TS?
Waarom praten jullie het niet gewoon uit, ik bedoel je ziet elkaar toch? Dit lijkt me de zaken geen goed doen.

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:26

deze was iig bij mijn pony het geval:
ongelijke ogen. ga het hier niet helemaal uitleggen, even googelen en je weet het sneller ;)

wat wij bij een van deze paarden hier ooit eens hebben gedaan,
was een stuk ijzer aan het halster of wat dan ook zetten. De schok wordt hierdoor serieus duidelijk.
ik weet hoe moedeloos je hier van wordt namelijk... kost een vermogen en als het een keer fout gaat kost het je paard zijn leven..

succes ;)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 16:28

Mindim, Lees mijn berichten even door. Er zaten geen gaten in het gaas, en de omheining was in orde.
Je geeft zelf aan dat jou shetten door 5 laags draad heen gaan. Waarom zou onze omheining dan niet deugen?
Maargoed. Of het nou de fout is van pension houder of eigenaresse, daar gaat niemand het ooit mee eens worden. Daarom gaan mijn ouders zelf een conclusie trekken...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 16:29

Mindim schreef:
Waarom praten jullie het niet gewoon uit, ik bedoel je ziet elkaar toch? Dit lijkt me de zaken geen goed doen.

Dat lijkt me toch duidelijk als je mijn OP leest? Ik zoek tips en adviezen en ik kom er samen met de eigenaresse niet uit. Wil je ook wel even een pb sturen..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:36

Mindim schreef:
Gini schreef:

De shet staat op een stuk afgerasterde weide waar de paarden van TS zelf ook op stonden en krijgt daarvoor betaald, dat is imo een pensionhouder. Dieren worden ook van hooi voorzien.

Dit is niet zo. Een pensionstal is een commercieel bedrijf dat ook zo ingeschreven dient te staan en aan verschillende vergunningen moet voldoen (emissierechten, mestdecreten,...).
Hier is eerder de huurwet van tel. Ik huurde ook een wei van een bedrijf, dat maakt dat bedrijf geen pensionhouder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:37

Giolli schreef:
Mindim, Lees mijn berichten even door. Er zaten geen gaten in het gaas, en de omheining was in orde.
Je geeft zelf aan dat jou shetten door 5 laags draad heen gaan. Waarom zou onze omheining dan niet deugen?
Maargoed. Of het nou de fout is van pension houder of eigenaresse, daar gaat niemand het ooit mee eens worden. Daarom gaan mijn ouders zelf een conclusie trekken...

Nou, kijk en dat is het, de eigenaresse van de shet zegt dat die gaten er wel in zaten.

Het is ons een keer gebeurt, dat een shet door de draden ging. Die hebben we daar gelijk weggehaald en op een stuk gezet met lagere draden en meer stroom. En daar bleven ze keurig achter.
Dus het kan prima. Maar als je draden al niet deugen voor shetten en je de stroomklok niet repareert of vervangt, dan is het toch vragen om problemen. Dusdanig dat je wei nu een zootje is, had eerder in gegrepen, dan waren de kosten beperkt gebleven, had je er niet zo'n zooi van en had je veulen geen wond. Alles op die shet schuiven, vind ik niet netjes als er in eesrte instantie al geen shetvriendelijke omheining aanwezig was.

De eigenaresse van de shet zegt dat het dier prima achter het stroom bleef, totdat de klok kapot ging, tja, wiens verantwoording is die kapotte stroomklok en het vervangen daar van? Die van jullie toch? Dat je het niet vervangt of dergelijke en het dan zo maar laat hangen zonder stroom, dan solliciteer je naar problemen imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:38

Gini schreef:
Dit is niet zo. Een pensionstal is een commercieel bedrijf dat ook zo ingeschreven dient te staan en aan verschillende vergunningen moet voldoen (emissierechten, mestdecreten,...).
Hier is eerder de huurwet van tel. Ik huurde ook een wei van een bedrijf, dat maakt dat bedrijf geen pensionhouder.

Ik sta bij particulieren, welke ik betaal voor hun diensten en gebruik van hun terrein. Als jij een pensionstal hebt, hoef je tot 7 paarden helemaal geen vergunning aan te vragen. Zij geven de inkomsten ook keurig op bij de belasting.

iah_en_co

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:39

Heb niet alles door gelezen hoor.
Maar ik denk dat jet er verstandig aan doet om een goed hekwerk neer te zetten.
Dat gaat idd wel wat kosten maar daar hebben jullie allebei baat bij.
Dat vindt ik persoonlijk nog altijd de beste en veiligste manier om paarden op het land te houden.
Deel de kosten die je daar voor moet maken gewoon met elkaar.
Het gaat wel om de veiligheid van de paarden pony's en dat kost nu eenmaal geld.
Eventueel kan je je tussen de hek werken schik draad spannen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:40

Giolli schreef:
Mindim schreef:

Dat lijkt me toch duidelijk als je mijn OP leest? Ik zoek tips en adviezen en ik kom er samen met de eigenaresse niet uit. Wil je ook wel even een pb sturen..

Je vader moet er met de eigenaresse uitkomen lijkt me, niet jij. Hij is toch degene wiens wei het is en die het geld ontvangt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:41

Ach Shetlanders... Die van ons breekt ook constant uit. Is er een speciale rede waarom hij uitbreekt, een speciaal vriendje waar hij naartoe wilt? Die van ons gaat namelijk weg als haar vriendinnetje weggehaald wordt, dan gaat hij zoeken :+ Misschien is het verveling, wat meer afleiding? Bij ons liggen er ook een hele hoop balkjes/ballen etc in de bak, daar houdt hij zich ook minimaal een uur mee bezig als hij echt verveeld is.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 16:44

Emmaa_ schreef:
Ach Shetlanders... Die van ons breekt ook constant uit. Is er een speciale rede waarom hij uitbreekt, een speciaal vriendje waar hij naartoe wilt? Die van ons gaat namelijk weg als haar vriendinnetje weggehaald wordt, dan gaat hij zoeken :+ Misschien is het verveling, wat meer afleiding? Bij ons liggen er ook een hele hoop balkjes/ballen etc in de bak, daar houdt hij zich ook minimaal een uur mee bezig als hij echt verveeld is.

Nee, pony is drie en staat met leeftijdsgenootje op de wei. Geen vriendjes die hij mist oid.
Pony werkt voorderest niet, speelmateriaal is ook niet aanwezig. Staat 24/7 op de wei.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 09-04-13 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:46

Had mijn shet regelmatig aan een nekband en dan aan de ketting.. Hoop dat het helpt.. :(:)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 16:47

Die tip is al vaker langs gekomen! Eigenaresse ziet dit idee alleen niet zitten.

Bedankt voor je tip!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:48

Giolli schreef:
Gini schreef:

Het is gewoon een vriendendienst. Niet meer en niet minder. Als wij van te voren hadden geweten dat we een bunker moesten bouwen om pony in de wei te houden waren we er nooit mee in zee gegaan.

Dan lijkt het mij heel duidelijk wat er moet gebeuren, heb jij er weleens met je vader over gepraat? En dan bedoel ik echt serieus en niet tussen neus en lippen door. Maar echt eens met z'n tweeën om tafel zodat hij weet hoe jij erover denkt en hoe hij er overdenkt zodat je weet of je vader eigenlijk nog wel wil dat de shet er staat. Het is een vriendin van jouw dus misschien wil hij geen gedoe met jouw om te zeggen dat je vriendin moet vertrekken.
Heel banketstaaf voor je vriendin maar ik denk dat je er beter een punt achter kunt zetten om jezelf en je vader de frustraties te besparen.

Ik ben zeker van mening dat als je iets verhuurt je ook moet zorgen dat het degelijk is, maar als het keer op keer gesloopt word zou ik toch klaar mee zijn en dit bij de eigenaar laten weten dat ze maar opzoek moeten naar iets anders.
Dit zijn sowieso lastige situaties. Wie moet er betalen. Zeg je delen, dat kan maar gezien de boel te koop staat heeft je vriendin ook recht om de helft mee te nemen of dat jullie als nog een vergoeding geven voor wat ze dan moet laten staan.
Als je het wel beetje goed op wil lossen zou je met je vader kunnen bespreken om haar een stuk weiland (kaal) te laten huren. Dus alleen de weide en de rest moet ze zelf voor zorgen en(omheinig en onderhoud van het stuk) kan ze dus ook weer meenemen als ze verhuist. Dan is het volledig haar verantwoording en de kosten zijn dan voor haar.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 09-04-13 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:49

Lizzzzz schreef:
Had mijn shet regelmatig aan een nekband en dan aan de ketting.. Hoop dat het helpt.. :(:)

Pfoe dat lijkt me ook riskant hoor.. Het is natuurlijk een prima "last resort" als het écht niet anders kan, maar zo'n ketting lijkt me niet echt heel heerlijk voor zo'n pony, kunnen allerlei enge dingen mee gebeuren.

Ik hoop wel dat je een oplossing kunt vinden Giolli!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 16:50

Tigra, dat is ook een goed idee!! Dank je!
En zoals ik in een van mijn berichten al vermeld heb, vanavond gaan mijn. vader, moeder en ik om tafel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:50

Mindim schreef:
Gini schreef:

Ik sta bij particulieren, welke ik betaal voor hun diensten en gebruik van hun terrein. Als jij een pensionstal hebt, hoef je tot 7 paarden helemaal geen vergunning aan te vragen. Zij geven de inkomsten ook keurig op bij de belasting.

Dan ben je dus geen pensionstal en ook niet onderhevig aan die voorwaarden.
Kan jij even jouw bron weergeven? Kan dat ik het mis heb.
Maar het is niet omdat je een stuk grond aan een paardenmeid verhuurd, dat je meteen pensionhouder bent.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 16:51

Ik dacht ook dat je pas pensionhouder bent vanaf 7+ paarden...

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:52

Mijn mini ontsnapte voorheen ook vaak. Hij liep door draad heen, enige wat werkte was schapengaas met daarvoor een schikdraad met flink stroom er op en aan de andere kant een brede houten omheining.

Inmiddels is hij van stal veranderd en vermaakt hij zich veel beter, nu blijft hij zelfs achter het stroom als het op de draad ligt.

Hij heeft ook een tijdje aan de ketting gestaan, was ook effectief.

Of anders stroom voor je eigen paardjes op de hoogte dat de shet het niet sloopt en daar achter prikkeldraad? Komen jouw pony's niet in aanraking met het prikkeldraad en hou je de uk een beetje in bedwang.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 17:08

Dit heeft niets met pensionhouderij te maken, dit is gewoon een vriendendienst tegen kostprijs. Ikzelf sta ook zo, alleen tegen kostprijs. Absoluut niets winstgevends, wat je wel hebt bij een pensionstalling. Als mijn pony iets sloopt zorg ik daarom ook zelf voor fatsoenlijke reparatie. Vorig jaar is er een hele nieuwe bakomheining geplaatst, paar weken geleden heeft mijn merrie heerlijk haar tanden erin gezet omdat de stroom er niet op stond. De nieuwe planken hebben wij besteld en liggen ook klaar om te vervangen, dit gaan wij binnenkort zelf doen. En ja, degene waar ik sta heeft er geen stroom op gezet, maar het is nog wel mijn paard die de schade veroorzaakt heeft, en het paard wat erbij stond die wel van hem is doet dit ook niet. Omheining is van dusdanige aard dat er geen stroom op hoeft tegen uitbreken. Stroom stond er niet op omdat ze constant aan de weides aan het werken waren (injecteren, nieuw stuk omheining, stuk verharden, tractors reden af en aan over het land) en daardoor de stroomdraad niet meer rond was.
Vorig jaar is er ook een compleet nieuwe omheining om de wei gezet, hier heb ik ook voor een groot deel aan meebetaald. Simpelweg omdat de draad ook deels niet meer zo goed was omdat mijn veulens keer op keer door de draad schoten (en daar stond bewust geen stroom op, veulen eruit met stroom erop en niemand thuis is grote paniek bij merrie en veulen).

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 17:22

Neonlight, dat is dus precies wel beeld ik voor ogen had. Maar de eigenaresse heeft een totaal ander beeld in haar hoofd van deze vriendendienst.
Bedankt voor je reactie!

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 17:47

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 07-07-24 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt