staat jou paard veel op stal in de winter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:59

M_D_H schreef:
heb jij wel eens naar buiten gekeken in de winter?

Jep, iedere dag.
M_D_H schreef:
of heb je dit topic wel eens gelezen.

Iedere bladzijde.

M_D_H schreef:
mensen lopen achter ze zijn nog steeds van mening dat een paard op stal hoort en anders dan kan hun paard niet naar buiten door dat de stal hem verbied.
maar anders gezegd, aan jou antwoord te lezen heb ik het idee dat jij denkt dat mensen hun paarden niet naar buiten WILLEN doen... maar dat is niet altijd zo :n
vaak KAN een paard gewoon niet naar buiten omdat de stal of niet voldoende grond heeft of de stal in de winter periode de paarden niet naar buiten wilt hebben...

Dat weet ik, en ik vind het absurd. Waarom een stal beginnen als je niet voldoene grond hebt? En waarom als pensionklant daar mee akkoord gaan? Blijkbaar bieden pensionstallen dit aan omdat de pensionklanten het geen probleem vinden. Anders zouden dit soort stallen niet bestaan.
M_D_H schreef:
en als ik eens rond kijk... zijn dat toch nog steeds de meeste stallen...
dus nogmaals de vraag...
wie zegt dat mijn paard het beter krijgt bij een ander?
afgezien van de voor de hand liggende dingen wil ik de gok niet wagen.
ik maak liever zelf zijn leven zuur als dat ik een ander zijn leven zuur laat maken.
om het maar even grof te zeggen...

Wie zegt dat je paard het niet beter krijgt. Ze zijn echt wel te vinden, die baasje (of baasjes op een pensionstal) waarbij o.a. voldoende weidegang wel bestaat. Ik kan me voorstellen dat je niet een aanbod hebt van 10 stallen, maar roepen dat het nou eenmaal zo is, is de gemakkelijke weg kiezen.
En wat ik dus de hele tijd al zeg...waarom vinden we dit dan ok? omdat het nou eenmaal zo is? Ik vraag het me gewoon af, waarom vindt een groot deel van de paardenbezitters dit prima? Ik snap het gewoon niet. }:0

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:34

Mijn paard heeft zomereczeem en die maak je dus echt niet blij met uren buiten lopen. Na jaren van alles te hebben uitgeprobeerd hebben we nu
een deken om en een combinatie gevonden van diverse supplementen die het redelijk onder controle houden. Hij stond dus eerst 24 uur per dag binnen
en nu staat hij wat vaker buiten afhankelijk van het weer. Zodra er veel muggen zijn/windstil etc gaat hij maar even naar buiten. Hij gaat namelijk
rondjes rennen etc.

Op stal gooit hij zichzelf dan echt tegen de boxwanden. Zou ik hem dan maar toch buiten moeten zetten omdat hem dat zo gelukkig zou maken en
een paardwaardig bestaan zou zijn.?

En s winters kies ik er bewust om hem niet de hele dag buiten te zetten. Hij staat iedere dag buiten maar niet lang genoeg naar de bokt maatstaven.

en mijn oude pony staat langer buiten maar ook niet hele dagen als het slecht weer is. Wij kiezen er dan bewust voor om haar na een tijdje in een droge
box met een lekkere stapel hooi te zetten ipv buiten in de regen. Zomers staat die dag en nacht buiten met droog weer maar als het regent gewoon lekker
op stal in de nacht. vermenselijken, misschien wel maar zolang het met onze paarden goed gaat en we van de dierenarts nog krijgen te horen dat ze er super
uitzien (pony is 32) ben ik tevreden.

Kinke

Re: staat jou paard veel op stal in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:38

Nee tuurlijk niet simongek. We hebben het hier voornamelijk over al die andere paarden waar geen medische reden voor is om op te sluiten.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 17:19

Nou, TS heeft toch wel een beetje het doel bereikt met het openen van dit topic: er zijn dus wel degelijk allerlei (veel!) posters die het okee vinden als hun paard een uurtje of vier-vijf per dag op een etmaal LOS in alle vrijheid, naar buiten komt. Sommigen vinden een uur of twee op een etmaal ook wel genoeg "want ik rijd ook elke dag nog".

Ook schrik ik nogal van "in de zomer van 9.00 tot 18.00 uur" (of zo iets) waar op zich helemaal niets mis mee is, maar ik lees dan ook dat meestal in de winter de problematiek zich aandient: In de winter wordt dit dan ingeperkt tot "een paar uurtjes (als paard geluk heeft) in de paddock.. (als die vrij is)"

Ik begrijp dat je het in de Randstad niet voor het uitkiezen hebt.. ik kom zelf uit Den Haag....je betaalt een smak pensiongeld, en weide-faciliteiten zijn er meestal niet ... of zo beperkt dat het op 1-2 uurtjes per dag aankomt. Ik heb mijn Fries er indertijd WEL voor verkocht, die op een stal in hartje Den Haag stond, zonder enige weidegang, omdat ik hem iets beters gunde.. als je als eigenaar niet kwam voor dat uurtje rijden, stond-ie 24/7 op stal... die is naar Friesland gegaan, en ik heb toen gezworen nooit meer een paard aan te schaffen tot ik uit die Randstad wegkon, naar een buitengebied, dat heb ik ook niet meer gedaan, tot ik 10 jaar geleden naar Drenthe kon verhuizen, naar een klein boerderijtje.

Mijn twee bonte paarden lopen AL JAREN 24/7 buiten bij boer aan de overkant, mijn 2 Shetten bij mij achter mijn huis.

In dit dorp zie ik ook soms 5 Haflingers hutjemutje overdag in zandpaddocks staan, die gaan in de nacht naar binnen. Wordt verder niets mee gedaan. Moeten eigenaren zelf weten.
Ze komen er in elk geval UIT, van 8.00 tot 19.00 uur. En in een groepje, wat ook erg belangrijk is.

Geen paard hoeft per se 24/7 year round buiten te lopen, zoals die van mij, want ook op het Drentse platteland is de landeigenaar (vaak een "boer")diegene die zijn land heel en schoon wil houden.
De paarden van de eigenaar van het land waar mijn paarden op staan gaan dan ook in de avond op stal in de winterperiode.
Die van mij niet.

Wordt er morgen vanuit daar gezegd dat mijn paarden in de winter in de nacht op stal moeten, ben ik daar weg, dat is MIJN keuze. Mijn keuze is: een paard vooral PAARD laten zijn.
dat betekent zo veel mogelijk vrije beweging dag en nacht.
Dat we er wel eens op gaan zitten is al inbreuk genoeg, en alla... daar hebben we paarden voor (hoewel niet alle, want ik ga uiteraard niet op mijn Shetten zitten, hahaha).

Kan goed leven met een scenario dat paarden om 8.00 naar buiten gaan, en om 18.00 uur weer binnen worden gehaald.
Maar dat wil ik niet voor MIJN paarden, daar ik van mening ben dat paarden zo veel mogelijk in alle (toch al beperkte) vrijheid zichzelf moeten kunnen zijn,
Zeker is zo dat 24/7 (het hele jaar door) paarden, zoals de mijnen, en welk paard of pony niet, DAGELIJKS meerdere keren aandacht, check en voer vereisen, het idee dat sommigen dus hebben van 24/7 buiten paarden zoals: die smijt je het land op en wordt nooit naar omgekeken, krijgen mega wintervacht (wat is daar trouwens mis mee... een natuurlijk proces) is kortzichtig.

Mijn paarden krijgen ook absoluut geen "onbeperkt hooi" , dan groeien ze dicht, hoewel ze al jaren in wind en weer en alle denkbare weersomstandigheden, het hele jaar door buiten lopen op een platte weide in de Drentse Veenkolonieen (platter kan haast niet) waar geen schuilstal in gebouwd mag worden. Ach nou, wat zielig toch....

Vervelend dat dikke winter haar, omdat je er in de winter ook door wil trainen en buiten wil rijden: tijdig gevoerde deken buiten opgooien, nee, is niet ALL NATURAL, maar dat ben ik ook helemaal niet... Het is ook een totaal sprookje dat je paard zich dan niet meer tegen de kou kan weren...

Sowieso vind ik in alle denkbare gevallen (behalve blessures) dat zo veel mogelijk buiten vrije beweging, niet in een paddockje, maar op het land (dan is het maar zwartgelopen) waar je zelf hooi voert te verkiezen is boven menselijk "gebruikersgemak".

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 17:21

M_D_H schreef:
ik ga ook voor de gezondheid...
maar een goede gezondheid kun je ook op andere manieren bereiken... ;)
mijn paard heeft jaren lang alleen gestaan.
och arm dier zo zielig, jeetje dan ben ik nu wel de grootste dierenbeul allertijden... :roll:
er waren zelfs mensen die de dieren bescherming meerdere malen op mij af hebben gestuurd omdat dat arme zielige dier alleen stond...
ja heel zielig... zij het niet dat hij zich prettiger voelde alleen...
andere paarden sloeg hij de wei uit.
wat ik hiermee wil zeggen is dat er altijd andere manieren zijn om de gezondheid van je paard te waarborgen.
en als dat niet met 8 uur buiten kan, dan kan dat wel op een andere manier.

en mischien dat jij je paard in eindhoven kon zetten, maar niet iedereen kan dat.
er zijn ook mensen die naar school gaan en geen auto hebben, die mensen kunnen hun paard niet altijd ergens anders kwijt en nogmaals, mischien als je hem verkoopt, nee zeer waarschijnlijk, komt die dan nog niet buiten.

Niet kunnen is onzin. Niet WILLEN is dan de kwestie. Want dan kun je geen gebruik maken van je paard en wordt blijkbaar het welzijn ondergeschikt aan wat wij willen. Het is zo dat ik vind dat iedereen er zo over na moet denken dus als jij je paard verkoopt omdat jij dat niet kan geven, lijkt me dat je wel na gaat of degene die je paard koopt dat wel kan geven?? Het vermenselijke, het ach ze hebben het koud (op oudjes na), lekker dik in het stro zetten.. allemaal dingen die WIJ ons indenken.. wanneer houden we eens op met dieren zien als mensen?

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:46

Ik reageer hier voor de laatste keer.
Ik ben alles behalve slecht voor mijn paard, zij komt zeker op nummer 1.
Als jullie vinden dat ik slecht bezig ben, dan is dat jullie probleem.
Mijn paard straalt alle geluk uit en heeft geen stalgebreken.
In de winter komen ze inderdaad niet op de wei en naast de beweging die ik geef vaak maximaal een uurtje op de paddock.
Sinds vorige week zijn ze elke dag een uurtje de wei op om dit uit te breiden naar hele dagen.
Ik sta op een stal met tientallen paarden, om een beetje wei over te houden is de winterperiode geen doen.
Natuurlijk zou ik haar liever meer buiten hebben, alleen zie ik er geen probleem in hoe dit nu gaat.
Zelfs de echte toppaarden en stallen zetten hun paarden nog minder buiten, al van kleins af aan maak ik mee dat de maneges hun paarden en pony's binnen houden in de winter.
Nog nooit heb ik gehoord van een paard wat hier ernstige gebreken van heeft gehad. :)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:49

Poess91 schreef:
Ik reageer hier voor de laatste keer.
Ik ben alles behalve slecht voor mijn paard, zij komt zeker op nummer 1.
Als jullie vinden dat ik slecht bezig ben, dan is dat jullie probleem.
Mijn paard straalt alle geluk uit en heeft geen stalgebreken.
In de winter komen ze inderdaad niet op de wei en naast de beweging die ik geef vaak maximaal een uurtje op de paddock.
Sinds vorige week zijn ze elke dag een uurtje de wei op om dit uit te breiden naar hele dagen.
Ik sta op een stal met tientallen paarden, om een beetje wei over te houden is de winterperiode geen doen.
Natuurlijk zou ik haar liever meer buiten hebben, alleen zie ik er geen probleem in hoe dit nu gaat.
Zelfs de echte toppaarden en stallen zetten hun paarden nog minder buiten, al van kleins af aan maak ik mee dat de maneges hun paarden en pony's binnen houden in de winter.
Nog nooit heb ik gehoord van een paard wat hier ernstige gebreken van heeft gehad. :)

Nou het is niet mijn probleem maar dat van je paard.. dat terzijde.. Ik heb er echter hele andere ervaringen mee en dat zoveel mensen, topstallen en maneges het zo doen maakt het nog niet goed.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:55

Mijn paard doet er niet moeilijk om, jij maakt er alsnog het probleem van

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:55

Poess91 schreef:

Ik maak er geen probleem van.. ik heb gewoon een andere mening?

mooihoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:57

Poess91 schreef:

hoe weet jij dat...dat hij daar geen probleem van maakt. je paard zegt nu toch ook niet tegen je baas ik wil naar binnen nu hij buiten staat.
dus hij vind buiten staan fijn.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:58

mooihoofd schreef:
Poess91 schreef:

hoe weet jij dat...dat hij daar geen probleem van maakt. je paard zegt nu toch ook niet tegen je baas ik wil naar binnen nu hij buiten staat.
dus hij vind buiten staan fijn.

Het zijn ook gewoonte dieren... als ze weten dat ze op een bepaald tijdstip eten krijgen willen ze dan naar binnen. Als jij dan de deur open zou laten staan gaan ze ook gewoon weer naar buiten.. geen paard die dan op stal blijft staan.

mooihoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:00

die van mij staat ook om zes uur hallo baas mogen we naar binnen. want dan krijgen ze eten. maar na het eten gaan ze zo weer naar buiten.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:02

mooihoofd schreef:
die van mij staat ook om zes uur hallo baas mogen we naar binnen. want dan krijgen ze eten. maar na het eten gaan ze zo weer naar buiten.

Precies zo ging dat bij ons ook :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:18

Cardy schreef:
Is het echt zo dat er bij mensen in de omgeving geen enkele stal is waar ze langer uit hun box komen dan minimaal 3 a 4 uur (incl. alles wat de eigenaar ermee doet)? Ik kan mij dat gewoon bijna niet voorstellen.
Bij mij op max. een half uur afstand met de auto, heb je genoeg stallen waar het mogelijk is. Je moet soms alleen verder kijken dan internet/marktplaats.

In de eerste 4 jaar dag ik mijn paard had, stond ik op een stal waar ze max. 1 uur in de paddock mochten. Nooit meer dat ik dat laat gebeuren. Dat is in mijn ogen niet paardwaardig.
En zou dit dus ook nooit meer willen voor mijn paarden.

Als ik mijn paard zou verkopen, dan heb ik uiteraard geen inspraak meer. Maar zolang het paard van mij is, zal ik er alles aan doen om het zo paardwaardig mogelijk te houden.

Geloof me nou maar, in onze regio is 3 uur naar buiten VEEL zelfs in de zomer.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:23

M_D_H schreef:
mensen lopen achter ze zijn nog steeds van mening dat een paard op stal hoort en anders dan kan hun paard niet naar buiten door dat de stal hem verbied.
maar anders gezegd, aan jou antwoord te lezen heb ik het idee dat jij denkt dat mensen hun paarden niet naar buiten WILLEN doen... maar dat is niet altijd zo :n
vaak KAN een paard gewoon niet naar buiten omdat de stal of niet voldoende grond heeft of de stal in de winter periode de paarden niet naar buiten wilt hebben...

Dat weet ik, en ik vind het absurd. Waarom een stal beginnen als je niet voldoene grond hebt? En waarom als pensionklant daar mee akkoord gaan? Blijkbaar bieden pensionstallen dit aan omdat de pensionklanten het geen probleem vinden. Anders zouden dit soort stallen niet bestaan.
M_D_H schreef:
en als ik eens rond kijk... zijn dat toch nog steeds de meeste stallen...
dus nogmaals de vraag...
wie zegt dat mijn paard het beter krijgt bij een ander?
afgezien van de voor de hand liggende dingen wil ik de gok niet wagen.
ik maak liever zelf zijn leven zuur als dat ik een ander zijn leven zuur laat maken.
om het maar even grof te zeggen...

Wie zegt dat je paard het niet beter krijgt. Ze zijn echt wel te vinden, die baasje (of baasjes op een pensionstal) waarbij o.a. voldoende weidegang wel bestaat. Ik kan me voorstellen dat je niet een aanbod hebt van 10 stallen, maar roepen dat het nou eenmaal zo is, is de gemakkelijke weg kiezen.
En wat ik dus de hele tijd al zeg...waarom vinden we dit dan ok? omdat het nou eenmaal zo is? Ik vraag het me gewoon af, waarom vindt een groot deel van de paardenbezitters dit prima? Ik snap het gewoon niet. }:0[/quote]

Ik vind het zeker niet prima en je moet alles doen wat in je mogelijkheid ligt om het zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen voor je paard
Maar een ander veroordelen terwijl je niet weet hoe de situatie is en of iemand meer mogelijkheden heeft is mij ook net iets te gemakkelijk

Mijn paard staat nu hele dagen buiten, maar 's nachts op stal want daar doe ik haar geen plezier mee. Ik ben heel gelukkig als ik haar over het mega grote land zie galopperen, ja zo is als het moet zijn! Maar het is nogal uniek hier in de omgeving.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 25-04-13 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:27

Maar iedereen heeft toch dezelfde mogelijkheid om te zeggen: als ik mijn paard zo moet houden,.dan begin ik er niet aan.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:30

Waarom niet elkaars opvattingen respecteren?
Waarom altijd elkaar veroordelen? Fijn dat jij je paarden kan houden hoe jij het wil en ik hou mijn paard zoals ik het wil.

Je kan overigens wel degelijk zien of een paard ongelukkig is.
Lichaamstaal, stalondeugden e.d...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:31

ingedebruijn schreef:
Maar iedereen heeft toch dezelfde mogelijkheid om te zeggen: als ik mijn paard zo moet houden,.dan begin ik er niet aan.

Voor de zoveelste keer, situaties kunnen veranderen en dan ben je er al aan begonnen... en je kun t niet verwachten dat iemand dan maar even zijn paard weg doet, alsof dat geen impact heeft op een paard.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:33

Dat klopt maar er zijn genoeg mensen die er bewust voor kiezen. Ik heb ook zeker respect voor anderen hoor maar daardoor veranderd mijn mening nog niet.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:35

Nee en dat is prima. Maar goed dat verandert ook niets aan de mijne. Want jij kan wel vinden dat ik mijn paard moet verkopen, maar dat zorgt er echt niet voor dat ik mijn paard zou verkopen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:36

Dat zeg ik ook nergens?

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:37

Oh sorry ik weet niet meer wie dat dan zei.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:40

Renske1987 schreef:
Oh sorry ik weet niet meer wie dat dan zei.

Het klopt dat ik vind dat er dan beter naar een andere plaats gezocht kan worden. Op dat nu een andere stal of verkoop is. Ik heb echter nooit gezegd en ook niet verwacht dat iemand nav verschillende meningen iets in zijn manier van paarden houden gaat doen.

mooihoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:42

ik ben blij dat ik mijn paarden gewoon elke dag naar buiten kan doen. het hele jaar door lekker op het land.voel ik mij fijn bij en mijn paarden ook.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 22:52

Vaak is de combinatie van een sportstal met binnenbaan en bepaalde luxe en waar ze in de winter ook naar buiten gaan lastig te vinden. Zeker in de randstad.

Bij mij op stal komen ze iig het hele jaar door los en ja dat is maar een ochtend per dag
De rest van de faciliteiten: binnenbaan, bos direct aan de stal, de mensen e.d. zijn super en daarom ga ik niet op zoek naar een andere stal