paard niet naar buiten met sneeuw?! meer mensen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:34

Mijn grote paarden 'morsen' geen hooi. Die vreten alles tot de laatste kruimel op :D
En daarna gaan ze voor het hek staan dat ze naar binnen willen.....

mang

Re: paard niet naar buiten met sneeuw?! meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:37

Mijn paard morst heeel veel hooi :+ Ze is erg kieskeurig en wat al op de grond heeft gelegen eet ze niet meer..
Hier groeit echt geen gras meer op plekken waar hooi heeft gelegen helaas. Onze weides zijn niet zó groot dat we ons dat kunnen veroorloven. Misschien dat het scheelt dat we hier op kleigrond zitten?

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:40

fokfanaat schreef:
maar ook geen beweging aan de hand, trainen ohz? het gaat nog zeker 10 dagen vriezen....

hij krijgt zeker wel beweging, komt alleen niet buiten.
We hebben hem al 2x op lange revalidatie gehad en ons is gezegd bij te harde ondergrond nietmeer naar buiten

Typfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:52

Hier gaan de paarden gewoon naar buiten. Twee staan er zonder beslag zonder problemen, één sinds vandaag met sneeuwbeslag: meneer staat altijd voor op ijzers: nu heeft de hoefsmid daar zooltjes onder gedaan. Ben benieuwd hoe f dit zal gaan!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:57

Als ik sommige lees, ben ik maar wat blij, dat ik de paarden aan huis heb staan en het gewoon in orde maak voor de vorstperiode en dat ze wel gewoon dagelijks overdag buiten kunnen zijn..
Moet er niet aan denken, om de paarden nu weken achtereen in stal te moeten laten. Ik zou daar dus ook nooit akkoord mee gaan.
Dan moeten de staleigenaren maar een plek maken voor deze periode..

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:04

Mijn paard gaat wel naar buiten met de sneeuw. Ze is ijzerloos en glijdt niet
snel uit. Ook met de hard bevroren grond gaat ze gewoon naar buiten. De hele dag
op stal vind ik niets :n

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:04

Heb de paarden vandaag ook even buiten gezet, maar wel een paar keer heen en weer gelopen met m'n hoevenkrabbertje. :+
Gingen verder prima, maar ze gedragen zich goed, maar als je een paard heb die lekker loopt te rennen zou ik het risico niet nemen. Gelukkig kunnen wij hier de stapmolen binnenbak en longeerring wel gebruiken. :)

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:07

Mijn Verzorghaflinger staat gewoon heel de dag in de wei. De grond is helaas heel erg ongelijk met overal kuilen en waterplassen enz. Natuurlijk heeft die pony daar geen problemen mee en gallopeerd keihard over de sneeuw, heeft het ook niet echt koud geloof ik :brr:
misschien ligt het ook een beetje aan de omstandigheden en aan het ras. Ik bedoel, als je een ras hebt dat wel aan kou en ontberingen gewend is lijkt het me geen probleem maar als ze vaakt op stal staan en geen sterke wintervacht hebben zou ik ze inderdaad niet buitenzetten, densnoods een paar uurtjes in de paddock met een dekentje op.
met hoefijzers zou ik sowieso uitkijken of kalkoenen onderschroeven voor het rijden. :j

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:13

Bij ons worden ze ook niet buiten gezet, om de simpele reden dat mijn paard vorig jaar in de kliniek is komen te staan omdat een ander paard door de draad is gegleden en die van mij heeft getrapt. Als het een paar cm hoger was geweest dan had ik ze moeten laten inslapen, ze heeft nu 8 dagen in de kliniek moeten staan. En mocht weken dr stal niet uit, dat heb ik er niet meer voor over.
Daarvoor mochten ze altijd op de wei met sneeuw, maar omdat het bijna mis gegaan is niet meer.
Ik dacht altijd, als er wat gebeurd, is ze iig paard geweest. Nou daar ben ik echt van terug gekomen na vorige winter.. Ze lag tot aan het gewricht open!

Iedereen staat vrij om zijn of haar paard in de wei te zetten bij ons, dat mag allemaal. En ik zet die van mij ook met dr maatje in de wei als ik er ben, maar zonder paarden ernaast en dr maatje heeft geen ijzers (die van mij ook niet)
Als de sneeuw weg is, dan worden ze weer buiten gezet iedere dag!

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:49

Die van mij gaan gewoon samen in de paddock. Ze doen zelf voorzichtig.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:54

miicchhellee schreef:
mijne komt hoe dan ook neit buiten als het te hard/te glad of gesneeuwd heeft. Is te slecht voor zn pezen

Er bestaat ook nog zoiets als hoefschoenen :)*

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:55

Kinke schreef:
miicchhellee schreef:
mijne komt hoe dan ook neit buiten als het te hard/te glad of gesneeuwd heeft. Is te slecht voor zn pezen

Er bestaat ook nog zoiets als hoefschoenen :)*

het gaat niet om ijknobbels maar om de schade die het opnieuw kan aanrichten, aangezien we al 2x een probleem daardoor gehad hebben

Mies1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:56

Van mij gaan lekker naar buiten, maar zijn van zich zelf voorzichtiger met sneeuw.

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:59

mijn pony's staan 24/7 buiten, ze kunnen zelf kiezen of ze in hun inloopstal staan, maar ze staan er alleen als ze eten krijgen of niet meer droog kunnen staan, ze staan het liefst gewoon buiten weer of geen weer. En bovendien hebben ze een superdikke vacht. Het zijn net teddybeertjes ;)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:05

Ook bij mij gaan ze gewoon naar buiten, sportpaard of niet.
2 zijn er ijzerloos, 1 staat alleen voor op ijzers (met sneeuwbeslag). Zo lang je ze gewoon buiten blijft houden gaan ze ook niet uit hun plaat met dit weer. Ze doen wel voorzichtig. Ik voer nu overigens wel hooi bij op de weide.

Ik vraag me toch af hoe mensen het doen als de paarden straks wel weer los mogen, na dagen op hok te hebben gestaan. Dan gaan ze pas compleet uit hun plaat.

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:11

de onze zijn geschoren en staan normaal de hele dag buiten (zomer van 7u tot 22.30u), 's nachts op stal. Nu met het vriesweer en de sneeuw staan ze zo van 10u 's ochtends tot 15 a 16u 's middags buiten.
Enkel als het sneeuwt of regent blijven ze binnen en blijft het bij rijden of longeren. Dit enkel omdat ze geschoren zijn, voor ze geschoren werden gingen ze toch buiten maar dan niet zo lang.

Ze staan ook alletwee op ijzers... Genieten er echt van om buiten te staan hoor!

Het gaat over een (hevige) warmbloed/sportpaard en een volbloed (renpaard, komt recht uit de koers, vriend speelt er horseball op internationaal niveau mee). normaal begint de warmbloed ook te crossen op de weide 's ochtends, nu is hij heel kalm en staat enkel ter plaatse te stijgeren... ook de volbloed let heel goed op wat ze doet, maar die is over het algemeen rustig op de weide. Ze weten het goed hoor, hoe ver ze kunnen gaan met dit weer!!

Om de beweging te verzekeren rijden we nu ook bijna dagelijks in de winter (binnenbak in de buurt) en gaan we wandelen (stappen enkel, meer kunnen we met volboed niet doen of ze is niet meer te rijden op straat/bos) als de baan en het weer het toelaten in het weekend.

edit: ik heb niet alles gelezen, enkel beginpost en de eerste reacties

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:13

rowo schreef:
Ook bij mij gaan ze gewoon naar buiten, sportpaard of niet.
2 zijn er ijzerloos, 1 staat alleen voor op ijzers (met sneeuwbeslag). Zo lang je ze gewoon buiten blijft houden gaan ze ook niet uit hun plaat met dit weer. Ze doen wel voorzichtig. Ik voer nu overigens wel hooi bij op de weide.

Ik vraag me toch af hoe mensen het doen als de paarden straks wel weer los mogen, na dagen op hok te hebben gestaan. Dan gaan ze pas compleet uit hun plaat.

Mijn paard gaat sowieso wel uit haar plaat. Of ze nou van 7 tot 10 (szomers) buiten staat of dat ze een week op stal staat.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:18

Bij ons is er wat zout op de paddocks gegaan en wordt er iedere avond gesleept, de bodems zijn gewoon zacht, het enige is dat je wat klompvorming onder hoeven met ijzers krijgt maar die krabben we uit voordat we naar stal lopen en vandaag vielen de klompjes erg mee. De mijne komt sóchtends 1,5 a 2 uur buiten en s'middags nog een keer, soms sávonds nog een uurtje. Gaat prima!

JUSTXME1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:19

Mijn paard staat zonder ijzers dag en nacht buiten. (hebben een schuilstal!) Omdat hij zoveel kan bewegen kan hij dag en nacht zijn energie kwijt, zo is hij geen 'bommetje' als er sneeuw ligt! :)

GiermanLB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:25

De sneeuw is het probleem niet, maar bij ons is de bodem knoerthard en erg ongelijk door de blubber dus dat durf ik niet aan :=
Probeer haar wel elke dag los te laten in de binnebak

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:29

nou heb ze vandaag buiten gehad maar was ook enkelmalig.

Paard kon niet meer lopen zulke dikke ijsklompen onder de ijzers en een weiland waarin ze tot de kogels zowat in wegzakken. dus helaas dat blijft voorlopig op stal het is niet anders -O-

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:21

Die knoertharde ondergrond is geen probleem met hoefschoenen.

GiermanLB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:23

Als het vlak is niet, maar zo ongelijk is het niet fijn.. Ze komt elke dag uit der stal, laat der los in de binnebak ga wandelen en rij der. Dus beweging genoeg, ff een paar daagjes niet in de wei gaat ze niet dood aan dacht ik zo..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:27

Maaike_Ma schreef:
nou heb ze vandaag buiten gehad maar was ook enkelmalig.

Paard kon niet meer lopen zulke dikke ijsklompen onder de ijzers en een weiland waarin ze tot de kogels zowat in wegzakken. dus helaas dat blijft voorlopig op stal het is niet anders -O-

Klopt Maaike is alleen te voorkomen met sneeuwbeslag die klompen ijs.
Als vierkant sneeuwbeslag te duur is kun je er voor kiezen om alleen vóór sneeuwbeslag te doen want dan is er ook genoeg grip. Sneeuwbeslag is beslag met zooltjes waardoor er geen klompen gevormd kunnen worden en je kunt dan stalschroeven (2 per ijzer) er onder indraaien zodat je niet iedere keer hoeft te schroeven als paarden in of uit de stal gaan. Paarden hebben veel grip en je kunt er gewoon mee in het bos, over de weg in de berm in de sneeuw enz. rijden. Het kost wat maar dan heb je ook wat en de paarden zijn tref zeker zowel zonder ruiter als met en zijn er blij mee.
Die van ons staan 7 x 24 uur buiten en daar kan gewoon mee in het bos gereden worden of naar de binnenbak over de weg c.q. berm.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:11

Mijn paarden staan niet buiten, De vos die heeft gevoelige hoeven dus die vind het niet eens fijn buiten nu en me andere paard staat ook binnen omdat anders de vos gek word.
De pony's staan ook binnen omdat eentje ijzers heeft en ze hebben toch een grote uitloopstal (7 bij 14 ongeveer).

Ik heb ze wel 2x buiten gehad maar ze staan maar een beetje voor zich uit te staren en de vos staat te shaken op zijn benen..