Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
BArts17 schreef:Ik heb altijd gehoord dat warm water juist sneller bevriest dan koud water.
Even zoeken hoor..of ik iets kan vinden.
Edit:
''Het Mpemba-effect is het verschijnsel dat warmer water onder bepaalde omstandigheden eerder bevriest dan kouder water.
Het effect is vernoemd naar de Tanzaniaanse scholier Erasto B. Mpemba, die het in 1963 waarnam bij het bevriezen van roomijs. Hij besloot er onderzoek naar te verrichten, en publiceerde in 1969 samen met Dr. Denis G. Osborne zijn bevindingen. In eerste instantie was men sceptisch over Mpemba’s bevindingen, omdat ze in strijd leken te zijn met de wetten van thermodynamica. De experimenten waren gelukkig makkelijk te reproduceren, en keer op keer werd het effect bewezen. En toch lijkt het allemaal niet te kloppen. Stel dat water van 20 graden 30 minuten nodig heeft om te bevriezen, dan heeft water van 25 graden toch 30 minuten + de tijd dat het kost om tot 20 graden te komen nodig? Het antwoord is nee. Blijkbaar heeft het warmere water andere eigenschappen dan het koudere water waardoor het sneller bevriest.''
Tancreda4 schreef:Ik moet zeggen dat zo'n dag als vandaag mij wel weer week maakt hoor, wat betreft mijn pony.... vind het eigenlijk maar niets dat ze nu buiten loopt. Het is zo koud, flinke wind, die stomme sneeuw. Pony is mooi wit, dus het isoleert als een malle, en ze voelt ook niet koud aan, maar ik vind die ijspegels in de vacht, en die ijsoren (serieus hard ijs eraan) toch wel een beetje 'sielug'En die stomme wind staat ook verkeerd, ze heeft windschermen met daartussen haar hokje, maar de wind heeft zo haar hele hokje vol sneeuw gewoeit. En gisteren nog wel voorzien van een dikke laag vers stro
![]()
Ze kan het wel prima, ze is mooi geisoleerd aan de sneeuw op haar vacht te zien, staat er vrolijk bij en krijgt enorm veel hooi voor zo'n kleintje nuMaar ik vind het toch wel een beetje sneu. Ben blij dat min grote op stal staat (maar die wilde al om een uur of 4 naar binnen, die was het echt spuug en spuug zat, mietje)
Fiero6 schreef:Ik kom even binnenvallen met een vraagje.
Mijn 2 pony's staan ook 24/7 buiten in een grote paddock met bijna onbeperkt hooi
Ze staan zonder deken en langs 2 kanten van de paddock staan er bomen en langs 1 kant staat er een schuur.
Ik merk aan 1 van mijn pony's dat hij wat chagrijnig is (wat hij normaal nooit is).
Zou dat kunnen komen door de kou? Herkent iemand dit?
Tancreda4 schreef:Ik moet zeggen dat zo'n dag als vandaag mij wel weer week maakt hoor, wat betreft mijn pony.... vind het eigenlijk maar niets dat ze nu buiten loopt. Het is zo koud, flinke wind, die stomme sneeuw. Pony is mooi wit, dus het isoleert als een malle, en ze voelt ook niet koud aan, maar ik vind die ijspegels in de vacht, en die ijsoren (serieus hard ijs eraan) toch wel een beetje 'sielug'En die stomme wind staat ook verkeerd, ze heeft windschermen met daartussen haar hokje, maar de wind heeft zo haar hele hokje vol sneeuw gewoeit. En gisteren nog wel voorzien van een dikke laag vers stro
![]()
Ze kan het wel prima, ze is mooi geisoleerd aan de sneeuw op haar vacht te zien, staat er vrolijk bij en krijgt enorm veel hooi voor zo'n kleintje nuMaar ik vind het toch wel een beetje sneu. Ben blij dat min grote op stal staat (maar die wilde al om een uur of 4 naar binnen, die was het echt spuug en spuug zat, mietje)