24/7 Buitenpaarden en koude periode is weer begonnen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Re: 24/7 Buitenpaarden en koude periode is weer begonnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:41

Even een vraagje aan hier:
Mijn paardje staat momenteel op een pensionstal. Haar deur van de stal blijft altijd open, dan mag ze wat rond blijven scharrelen. Hier staat ze nu 3 maanden en daarvoor stond ze ook 24/7 buiten met een schuilstal.
Nu is er een eigen landje op mijn pad gekomen en daar zal ik binnen een maand naar toe verhuizen. Nu is het zo dat ze momenteel aardig wat ligt in dr stalletje op een lekkere laag stro. Op het landje staat een verkapping van 6 bij 9 meter en daar gaan we een winddoek en deels een worteldoek omheen hangen, zodat ze uit de wint kunnen staan. Zouden jullie nu hier ook stro ingooien?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:45

Ik moet zeggen dat zo'n dag als vandaag mij wel weer week maakt hoor, wat betreft mijn pony.... vind het eigenlijk maar niets dat ze nu buiten loopt. Het is zo koud, flinke wind, die stomme sneeuw. Pony is mooi wit, dus het isoleert als een malle, en ze voelt ook niet koud aan, maar ik vind die ijspegels in de vacht, en die ijsoren (serieus hard ijs eraan) toch wel een beetje 'sielug' :o En die stomme wind staat ook verkeerd, ze heeft windschermen met daartussen haar hokje, maar de wind heeft zo haar hele hokje vol sneeuw gewoeit. En gisteren nog wel voorzien van een dikke laag vers stro :=
Ze kan het wel prima, ze is mooi geisoleerd aan de sneeuw op haar vacht te zien, staat er vrolijk bij en krijgt enorm veel hooi voor zo'n kleintje nu :o Maar ik vind het toch wel een beetje sneu. Ben blij dat min grote op stal staat (maar die wilde al om een uur of 4 naar binnen, die was het echt spuug en spuug zat, mietje)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:54

Ik zou er stro in gooien als het daar droog blijft. Mijn pony gaat ook in de stal liggen, ik heb daar ook stro in liggen. Ik weet niet of de paarden dat echt nodig hebben maar steeds op een harde koude vloer liggen lijkt mij ook niet echt prettig.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:03

Ik heb het hokje ook flink vol stro, maar alle sneeuw waaide door de wind alle kanten op, en zo ook in mijn hokje. Omdat het nog flink los ging, heb ik dit niet veranderd verder. Dat heeft geen zin. Kan er dan wel nieuw stro in gooien, maar dan is het binnen no time weer vol gesneeuwd. Ze staat redelijk in de luwte, en kan verder nog wel 'zacht' liggen, alleen niet volledig droog door die stomme stuif sneeuw. Morgen gaat er weer een nieuwe lading stro in. Met die kou ligt er een flinke laag in, al heb ik niet het idee dat ze er ooit in heeft gelegen, in haar stalletje. Dat doet ze buiten.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:12

Ik kom net van buiten, ze stonden hier midden in de wind op de wei ipv in de luwe paddock. Heb ze wat krachtvoer gegeven en een nieuwe vracht hooi. Het voelt al minder koud aan dan vanmiddag en ze voelen allemaal warm aan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 09:32

BArts17 schreef:
Ik heb altijd gehoord dat warm water juist sneller bevriest dan koud water.
Even zoeken hoor..of ik iets kan vinden.

Edit:
''Het Mpemba-effect is het verschijnsel dat warmer water onder bepaalde omstandigheden eerder bevriest dan kouder water.

Het effect is vernoemd naar de Tanzaniaanse scholier Erasto B. Mpemba, die het in 1963 waarnam bij het bevriezen van roomijs. Hij besloot er onderzoek naar te verrichten, en publiceerde in 1969 samen met Dr. Denis G. Osborne zijn bevindingen. In eerste instantie was men sceptisch over Mpemba’s bevindingen, omdat ze in strijd leken te zijn met de wetten van thermodynamica. De experimenten waren gelukkig makkelijk te reproduceren, en keer op keer werd het effect bewezen. En toch lijkt het allemaal niet te kloppen. Stel dat water van 20 graden 30 minuten nodig heeft om te bevriezen, dan heeft water van 25 graden toch 30 minuten + de tijd dat het kost om tot 20 graden te komen nodig? Het antwoord is nee. Blijkbaar heeft het warmere water andere eigenschappen dan het koudere water waardoor het sneller bevriest.''

Vorig jaar getest met bekertjes en kleine speciekuipen. Het duurt met warm water echt langer voordat het begint dicht te vriezen, maar als de eerst vorstlaag er op zit, vriest de rest van het bekertje sneller dicht. Doorzichtig plastic, dusbik kon zien hoe snel het ijs aangroeide. Ik had thermometer er bij.

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:20

Okee, ik had het ook maar van horen zeggen :P
Op het moment hakken wij het gewoon 2 keer per dag open.

Bolderkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:45

Tancreda4 schreef:
Ik moet zeggen dat zo'n dag als vandaag mij wel weer week maakt hoor, wat betreft mijn pony.... vind het eigenlijk maar niets dat ze nu buiten loopt. Het is zo koud, flinke wind, die stomme sneeuw. Pony is mooi wit, dus het isoleert als een malle, en ze voelt ook niet koud aan, maar ik vind die ijspegels in de vacht, en die ijsoren (serieus hard ijs eraan) toch wel een beetje 'sielug' :o En die stomme wind staat ook verkeerd, ze heeft windschermen met daartussen haar hokje, maar de wind heeft zo haar hele hokje vol sneeuw gewoeit. En gisteren nog wel voorzien van een dikke laag vers stro :=
Ze kan het wel prima, ze is mooi geisoleerd aan de sneeuw op haar vacht te zien, staat er vrolijk bij en krijgt enorm veel hooi voor zo'n kleintje nu :o Maar ik vind het toch wel een beetje sneu. Ben blij dat min grote op stal staat (maar die wilde al om een uur of 4 naar binnen, die was het echt spuug en spuug zat, mietje)

Dit zijn mijn gedachten :P. Ik vind mijn paardje ook wel een beetje 'sielug'. :+

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:05

Ben gelukkig niet de enige dus :o Het is dat ik ook geen stal voor haar heb, anders had ik haar waarschijnlijk allang binnen gehaald omdat het zo 'sielug' is. Al heeft ze er zelf minder last van volgens mij :D

miekjuh3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:43

bij ons gaan de paarden 's ochtends naar buiten en rond 5 half 6 weer naar binnen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:01

Zo, hier de hele o,htend aan het sneeuwruimen geweest. Een klein stuk erf en de helft van de strnen rond de stal... Phoeh, wat een werk. Vanmiddag nog verder de rest opruimen en een deel overnieuw maar dan met de veegmachine. Als het goed is knapt het vanmiddsg op. Paard staat op speciaal beslag wat erg aankoekt in de sneeuw, dus dan moet je wat...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:11

Het is wel makkelijker met deze sneeuw, het veegt makkelijk weg

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:21

gelukkig is het niet allemaal opgevroren, anders wordt het zo glad..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:38

Bij mij zit er dikke plak aangevroren sneeuw/mest op de bestrating, ik krijg het er niet afgehakt zeg...

Maar goed, hier is het momenteel net boven het vriespunt, de dooi komt eraan!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:58

Ja, geen erge plak sneeuw, maar wel tien CV m en dat op 300m2 rond de stal en nog eens zo'n 600m2erf...
Sneeuwschuiver voor een kleine trekker zou wel fijn zijn...
Maar goed, als het alleen vandaag is...

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:01

Ik heb het steeds weggehaald. Met de vorige sneeuw was het spiegel glad! Nu ruim ik het direct op. Ik veeg dan gewoon een pad en de uitloop maak ik helemaal sneeuw vrij. Gezien mijn paard bij oude mensen staat, veeg ik voor hun ook gelijk een pad. Best veel werk, thuis heb ik ook behoorlijk wat te schuiven

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:39

Ik veeg nog niets. de sneeuw is los en het sneeuwt en waait nog steeds, heeft geen nut dus.
Het enigste waar ik me aan erger is dat ik de drollen niet meer zie -O- strakjes weer achterstallig onderhoud zeg maar ;)

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:16

Ik kom even binnenvallen met een vraagje.
Mijn 2 pony's staan ook 24/7 buiten in een grote paddock met bijna onbeperkt hooi
Ze staan zonder deken en langs 2 kanten van de paddock staan er bomen en langs 1 kant staat er een schuur.
Ik merk aan 1 van mijn pony's dat hij wat chagrijnig is (wat hij normaal nooit is).
Zou dat kunnen komen door de kou? Herkent iemand dit?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:19

Fiero6 schreef:
Ik kom even binnenvallen met een vraagje.
Mijn 2 pony's staan ook 24/7 buiten in een grote paddock met bijna onbeperkt hooi
Ze staan zonder deken en langs 2 kanten van de paddock staan er bomen en langs 1 kant staat er een schuur.
Ik merk aan 1 van mijn pony's dat hij wat chagrijnig is (wat hij normaal nooit is).
Zou dat kunnen komen door de kou? Herkent iemand dit?

Mijn paard wordt vaak wat chagrijniger als hij ofwel niet veel te eten heeft (lees: in zijn ogen moet hij zich constant kunnen volproppen) ofwel zich niet goed kan uitleven (land bv te modderig, of als ze op de paddock staan). Je geeft ze onbeperkt hooi dus dat zal het wel niet zijn, kan het dat ze nu minder bewegen en zich dus misschien wat verveelt?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:26

Mijn merrie wordt heel chagrijnig naar de anderen als ze honger heeft. Nu met de kou eten ze meer dan normaal om zich warm te houden.

Bolderkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:28

Of wordt hij misschien minder gereden met dit weer? Dus minder aandacht?

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:33

Tancreda4 schreef:

Haha, dat had ik gister ook.
Toch heb ik totaal niet het idee dat ze het koud hebben of vervelend vinden.
Ze stonden dan ook niet in het schuilhok, terwijl ze daar bij de eerste druppel regen in rennen :P
Maar dat is mens eigen, om het zielig te vinden. Wij koud, paard koud :D

Hier ook 2 merries die chago worden als ze niet continu kunnen eten.
Daarom heb ik bij die 2 er een mat opgelegd zodat ze minder snel het hooi op hebben. Werkt top ;)

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:49

Het is echt een werkpaardje die je geen groot plezier doet met een lange poets- en tut-middag. Ik wandel of rij nu bijna elke dag 20 minuten over de weg.
Ik zou graag meer doen nu ( zoals ik eigenlijk altijd doe) maar veel dingen gaan niet ivm de vorst.
Morgen ga ik ze samen een half uurtje in de wei zetten, hopelijk helpt dat wat ( de wei is vlak en langer durf ik niet omdat mijn shet aan de medicijnen zit en een grotere kans heeft op hoefbevangenheid)
Ze hebben nu eigenlijk altijd een lage kuubskist vol met hooi, mijn shetlander blijft langer hooi eten dan mijn andere pony. Dus honger zal het denk ik niet zijn.
Dankjewel voor het meedenken

adesso

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 23:06

Mijn pony heeft een goede Wintervacht want sneeuw blijft op haar rug staan
En als deze smelt staat het water op haar rug

Vandaag is wel hard uitgeschoven liet haar even op de grote wei ( ze staat dag en nacht op inloopstal maar met beperkte ruimte errond deze ruimte ligt zand op zodat als het regent ze niet in de wei staat te ploeteren maar lekker in het aan kan staan)

Hopelijk heeft ze er niks aan over gehoude aan haar schuifpartij.. Ze liep toch vrolijk verder toen ze terug opstond dus ja

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 23:32

Mijn merrie wordt boos en gefrustreerd als het flink waait en/of regent. Gisteren met die stuif sneeuw was ze een brok shaggo merrie, dan gaat ze ook stressen en met haar kop gooien. Dan is ze het gewoon spuug zat. Ondanks dat ze gewoon onbeperkt hooi tot hun beschikking hebben. Zij heeft een gruwelijke hekel aan neerslag en zeker in combinatie met veel wind.