Bij ons staat alles nu met deze dagen ook gewoon buiten in de paddock, en daar krijgen ze kuil in bakken. Zodat de paddock redelijk goed blijft (word zodra het weiland het weer toelaat een springbak) Geschoren of niet, deken op en lekker naar buiten!
sjonge wat wordt er weer 'hard' gereageerd! Het is idd niet ideaal maar TS vraagt hoe en of ze de situatie kan verbeteren. Alleen maar goed toch?
Ts mijn paard staat ook hele dagen buiten in de blub en is ook geschoren. Heb dr wel een halsdeken op en volgens mij vind ze het wel prima. Enige waar ik wel op moet letten is rotstraal met die enorme blubberzooi.
En 3 uurtjes naar buiten als je weer naar school moet is beter dan niets!
succes
dirkystar
Geplaatst: 09-01-13 16:45
Ik heb mijn paard ook elke dag buiten, maar je zegt dat je kan rijden..kan hij dan niet een uurtje of 2 in de bak staan, is hij iig even buiten en kan hij ff zijn ei kwijt...bij ons is het nu ook erg drassig en dan zet ik hem ook ff in de bak, op t land kan hij nu niet rennen, dus zodra hij in de bak staat neemt hij het er ff van
bij ons staan ze ook de hele dag in de paddock met kuil, miss kun je ze inderdaad even in de bak zetten zodat ze hun energie ook kwijt kunnen.
Shimene
Geplaatst: 10-01-13 17:18
Ik vind dat dit prima kan. Bij een manege bij mij in de buurt staan de paarden 's winters en in de herfst dag en nacht binnen. Ze gaan daar alleen in de zomer en in de lente als het dan goed genoeg weer is. Misschien kunnen de paarden als daar plaats en tijd is in de bak staan. Misschien kan je ergens een stuk gras buiten de stal afzetten en de paarden daar zetten. Hoop dat je hier wat aan hebt.
Ik denk dat het langzamerhand handig is om eerst het hele topic, inclusief alle reacties te lezen, voordat er wat nieuws geplaatst wordt. Anders komen we steeds in een zichzelf herhalende "loop" terecht.
TS: vind dat je het prima hebt aangepakt, in die zin dat je kennelijk aanvoelde dat het niet goed was zoals het was, en je bent gaan zoeken om in de huidige drassige periode op een haalbare manier de " buiten" uren zo maximaal mogelijk te maken. En nu maar hopen dat het snel gaat vriezen. Kunnen de paarden gewoon lekker de wei op zonder dat de boel kapot gelopen wordt!
smirre
Geplaatst: 12-01-13 14:16
Ja, dat is zielig! Maar ik vind ook niet dat ze perse de héle dag naar buiten moeten, ligt helemaal aan het paard en de omstandigheden!!
Maar.. als je ze elke dag een paar uurtjes in de wei kan doen is dat prima, beter dan niks en imo ook beter dan de hele dag in een kale bak of paddock te staan, zonder wat te doen of te eten. Zelfs met hooi in de slowfeeder, staan ze nog de hele tijd op 1 plek hooi te kauwen, kunnen ze bijna net zo goed op stal doen dan, in de wei grazen ze al lopend, toch anders vind ik.. Maar goed, ook daarvoor geld: beter dan niks..
1 van mijn paarden loopt 24 uur per dag in de wei, grote velden, met een inloopstal, waar ze s'winters doorlopend ruwvoer tot hun beschikking hebben. Zij wordt momenteel niet gereden. Dat is voor haar het beste momenteel, je kan zien dat ze het daar heel erg fijn vind.
Mijn andere paard staat op een stal met een binnen en buitenbak met goede bodem (vind ik ook belangrijk voor het welzijn van je paard als je serieus traint.) Die gaat het ook hele jaar door dagelijks de wei in. Dat is voor mij ook een belangrijke voorwaarde om mijn paard ergens te stallen.
De grote groep gaat s'ochtends heel vroeg, tot n uur of half 1, maar daar kan mijn ruin niet bij, hij bijt de andere ruinen de rug kapot en staat nu daarom alleen met de buurmerrie's...
(Ze hebben 2 hele grote weilanden, de ene voor de zomer, de andere voor de winter)
Zomers gaat hij een uur of 8 de wei in, vanaf half 1 tot n uur of negen, maar s' winters haal ik ze er eerder uit, na een uur of 4 a 5. Om reden dat A) ze het dan wel zat zijn omdat er niet veel meer te eten en dus te doen is in de wei, (door omstandigheden die ik heel begrijpenlijk vind mag er niet gevoerd worden in de wei) dus gaan ze bij de poort staan, de enige plek waar het megamodderig is (het is een soort slurf naar de weides toe) en hij erg gevoelig is voor rotstraal, en: B) hij doorlopend ruwvoer moet kunnen eten omdat hij heel gevoelig is voor maagzweren, dus op stal heeft ie doorlopend ruwvoer tot zn beschikking. Hij eet echt énorme hoeveelheden hooi, en dik is ie niet. (en krijgt hij 3x daags speciale slobber, maar dat terzijde..) Als hij dus uuuren in een nagenoeg kale wei zou staan, krijgt ie weer last van zn maag. En dit paard heeft het voor zover ik dat kan zien ook prima naar zn zin!
En als er sneeuw ligt gaan ze zeker niet te lang, dan staan ze zich helemaal dood te vervelen in de wei. Heeft ie helemaal niks meer te knabbelen/te doen.