Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe veel uur per dag staat je paard buiten (paddock of weiland)?

Helemaal niet, alleen als ik rij komt ze uit haar box
32 (1%)
1 á 2 uur
104 (3%)
2 á 3 uur
132 (4%)
4 uur of meer
1678 (55%)
24 uur per dag
1069 (35%)

Totaal aantal stemmen: 3015

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:39

Mijn paard komt momenteel de hele nacht buiten, met maatje en een warm dekentje. Vind het een prima oplossing, als het even kan komt hij nadat hij op stal gevoerd is ook nog een uurtje of 3 buiten. Het is geen 24/7 maar dat kan ik momenteel ook niet bieden, zo is het in ieder geval nog een aanzienlijk aantal uren dat hij maakt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:39

Waarom "zeker niet van mensen met sportpaarden"? Dat zijn ook paarden die gebaat zijn bij frisse lucht, sociale contacten en beweging, hoor ;)

NathalietjeB

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:40

mijn tinkertje staat 24/7 buiten

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:41

Bij ons staan de paardjes 24/7 op de paddock....3/4 paddock is nog droog. Overdag staat de stal dicht......anders staat die van mij alleen maar in stal :D

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:41

Waratje schreef:
Waarom "zeker niet van mensen met sportpaarden"? Dat zijn ook paarden die gebaat zijn bij frisse lucht, sociale contacten en beweging, hoor ;)

Daar heeft het niet mee te maken. Maar die paarden staan geen 24/7 buiten... Althans, niet in deze verhoudingen.

Als ik kijk naar wat er op een wedstrijd rondloopt, is het allemaal strak in de vacht. En dat krijg je niet als ze uren buiten staan per dag.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:42

zucht, in de lente en zomer staan ze (2 paarden) rustig een hele dag buiten in de paddock, helaas is mijn paddock ook gelijk mijn rijbak, want zoveel ruimte hebben we niet.

De paddock heeft een in en uitloopstuk (stoeptegels) waar twee grote hooinetten aan een paal hangen, maar ik knoop er ook weleens wilgentakken aan.. leuk gezicht trouwens

Nu met de regentijd.. is het modder en staan ze als het regent niet langer dan 2 uur buiten, na een uur staan ze al bij het hek te gillen. Als het droog is en het zonnetje schijnt laat ik ze wat langer staan.. in de modder. En met een droge bak staan ze rustig hele dagen buiten. Voor de nacht gaan ze altijd naar binnen.

In de zomer zitten we ook met de dazen, dan kunnen ze alleen vroeg of laat naar buiten. Tja, de natuur.

De paddock is 20x60 dus ik deel hem ook weleens in twee. Achterin ligt een sloot en dan graaf ik geultjes in het zand om het water weg te laten lopen.

Als het zo nat is of bevroren dan mag ik de binnenbak van de overburen gebruiken, die vragen er niks voor.. ja een zelf gebakken appeltaart of cake :')

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:43

Mijn paardje staat van 7:30 tot 18:00 buiten (op het land) en mijn veulen 24/7.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:45

corientjuhh schreef:
Het is niet mijn eigen paard
Ik zie haar liever ook buiten hoor
Maar die bijtplekken zijn 1 van de redenen waarom ze niet buiten staat..
Maar ook omdat ze dus bereden wordt
Zodra ze niet meer gereden wordt gaat ze de wei weer op

Dit begrijp ik niet helemaal...
Juist het continue bewegen rondom trainingen komt het herstel erg ten goede merk ik...

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:45

Die van mij staan nu normaal zo'n 12 upd buiten, van kwart over 6 tot kwart over 6, tenzij het echt rotweer is/dagen achtereen regent/hard waait. Dan verandert de wei in een modderpoel en dat hebben ze ook snel gezien. Ik bekijk het dus per dag. Ze blijven nooit meer dan een dag binnen, bij aanhoudend slecht weer komen ze iig een uurtje buiten om te luchten sochtends en vaak ook savonds nog een keer. Op mijn vrije dag en/of in het weekend komen ze dan een paar uurtjes buiten, naar gelang de weersomstandigheden. Maar zolang het niet de combinatie regen/koude wind of gevaarlijk opgevroren grond is, wil ik ze zoveel mogelijk buiten hebben. Mijn winterweitje mogen ze dan ook aan gort lopen.
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 17-10-12 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:47

Bij ons staan ze (sportpaarden) nog zeker meer dan 4 uur buiten. Ik denk gemiddeld ongeveer 10 uur per dag op het moment? (met mooier weer langer) Maar goed, ik vind het dan ook heel erg belangrijk dat ze de sociale contacten hebben, beweging en lekker frisse lucht krijgen. Aan regen hebben ze hier geen hekel, pas als het echt heel erg is blijven ze iets langer binnen (maar dan nog gaan ze meer dan 4 uur naar buiten).
Onze wei valt best mee qua modder en anders kunnen ze altijd nog in de bak (die is nooit te nat).

amorbeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:48

Wij wonen in Utrecht en dan ook aan de kant met Veengrond dus na 1 november moeten de paarden helaas naar binnen (niet in het land van november t/m april), Als wij dit wel zouden doen dan is er naar een jaar helemaal geen groei meer mogelijk alles kapot getrapt. Daarom vind ik het belangrijk dat ze in de winter naar buiten kunnen. Maar helaas is dit bij veel pensionstallen ook niet mogelijk.. Dus 2 uur is wel het max. Zoals topicstarter ook al aangaf. Brabant, drenthe, friesland etc zijn toch wel de provincies waar het makkelijker is om je paard s'winters ook in het land te houden.

Mijn merrie staat nu overigens 'nog' wel in lekker in het land. Al hoewel het pad toch wel een sirvival tocht is door alle blubber.. Inderdaad voor sport paarden erg blessure gevoelig, helaas!

Gelukkig staat mijn jaarling in Overrijssel daar kan hij wel gewoon lekker naar buiten!!!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:49

Caesar schreef:
Mensen hoeven hier toch niet met naam en toenaam iets te vermelden? De poll in vullen lijkt me het minimale om een helder beeld te krijgen. En ze kunnen en hoop vertellen, maar dit klopt niet.

En zeker niet van mensen met sportpaarden...

Denk dat de bokkers die hun paarden teveel op stal hebben staan allang niet meer reageren in dit soort topics, of zelfs een poll in vullen.
Ze weten immers wat de anderen ervan vinden ;-).

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:49

Wat wordt trouwens verstaan onder een 'sportpaard'?

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:50

hier sportpaarden 24 per dag in een droge paddock met onbeperkt hooi! (gaan met paar weken afhankelijk vant weer s`nachts op stal )
wel met dekens op
sportpaarden betekent in mijn geval 5 a 6 keer rijden (incl bosrit etc )en wedstrijden en een KWPN
Laatst bijgewerkt door paddraigh op 17-10-12 11:54, in het totaal 2 keer bewerkt

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:50

Mijn jonge paarden lopen nu op het land en komen eind deze maand naar binnen. Die lopen nu 24 uur per dag buiten en komen dan op stal . Het hele jonge spul in een hele grote stal en dan de paddock in het andere jonge paard van ons ( 2,5 jaar ) gaat op stal en komt buiten te staan bij mijn andere paarden. Die gaan in de winter in een redelijk droge paddock en komen dan 4 uurtjes buiten. Daarnaast worden de paarden ook gereden ( niet de 2,5 jarige ) en gaan na het rijden de bak in om lekker te rollen en nog even de benen te strekken. De winter is gewoon niet ideaal .

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:53

missanita84 schreef:
sportpaarden betekent in mijn geval 5 a 6 keer rijden (incl bosrit etc )en wedstrijden en een KWPN

Ik heb een NRPSer (had ook bij het KWPN ingeschreven kunnen worden), maar dat is dus geen sportpaard ondanks 6x per week trainen (incl. buitenritjes) en 2x per maand wedstrijd? :D

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:53

Die van ons staan van half acht/acht uur tot vijf in de paddock nu het land te nat is. Afgelopen week toen ze zon veel had geschenen en veel wind mochten ze nog 1 dagje van de wei genieten, dat was wel de laatste keer dit jaar wss.. Behalve als t weer gaat vriezen, dan mogen ze er weer op.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:54

Quellian schreef:
missanita84 schreef:

Ik heb een NRPSer (had ook bij het KWPN ingeschreven kunnen worden), maar dat is dus geen sportpaard ondanks 6x per week trainen (incl. buitenritjes) en 2x per maand wedstrijd? :D

haha :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:55

Maartje1990 schreef:
] Tja het meerendeel reageert niet meer in deze topics. Je kop wordt er af gehakt als je "toegeeft" dat het bij jou anders is. Mijn paard komt "gevarieerd" de winter door. iedere ochtend 3/4 in de stapmolen, in de middag met een vriendje 1 a 2 uur in de paddock en daarnaast beweging(rijden/longeren). Ik heb gelukkig nog een meisje die met haar aan de hand gaat grazen langs de bosrand. Ze komt dus zo'n 4 x per dag eruit. Meer is bij ons niet mogenliijk in de winter. Ja ik zie ze hier staan hoor. 24/7 buiten op een heel klein landje met z'n drieen in een poel van modder op een heel klein stukje. Een soort onoverdekte buitenbox maar ja,...wel ter grootte van een buitenbak.
*zie dikgedrukte: Bedoel je hiermee 3 tot 4 uur?!?![/quote]

Ja en een conditie dat ie heeft :D

Nee, sorry ongeveer 3 kwartier.

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:56

Mijn paard gaat met zonsopgang de paddock of het weiland in en een half uur voor zonsondergang (ivm schoonmaken paddocks) gaat ze weer op stal. Dit gebeurt t hele jaar zo.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:56

Ik ben daar in het algemeen altijd wel benieuwd naar, ik denk dat sportpaard (en dan soms nog met het woordje 'dure' ervoor) voor iedereen iets anders is? Ik vind mijn 'sportpaard' niet echt een sportpaard :P

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:57

Maartje1990 schreef:
laetitia schreef:
Wat denk je zelf Maartje? 3/4 uur is 45 minuten...

Staat er niet duidelijk bij, er staat staan 3/4 in de stapmolen. Bedoelt ze daarmee 3/4e van een uur (dus inderdaad 45, ik hoop het!) of 3 tót 4 uur.

ShauniBef schreef:
Serieus. Wat denk je zelf :') ? Je denkt toch niet dat een paard 4 uur in de stapmolen gezet wordt _O- ???

nou, ondertussen kan niks mij op bokt meer verbazen :Y) En aangezien ik nog van m'n lang zal ze leven zo'n ding niet gebruikt heb heb ik ook geen idee wat 'normaal' is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:58

Quellian schreef:
Ik ben daar in het algemeen altijd wel benieuwd naar, ik denk dat sportpaard (en dan soms nog met het woordje 'dure' ervoor) voor iedereen iets anders is? Ik vind mijn 'sportpaard' niet echt een sportpaard :P

Denk dat het voor de gemiddelde amateur niet uitmaakt hoe je het paard noemt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:00

Onder een sportpaard versta ik een duninzijnvachtzijndpaard die intensief en vaak wordt getraind en op wedstrijd wordt gereden, prestaties moet leveren.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:00

Meestal een programma van zoveel min linksom lopen , rechtsom lopen , linksom draf , rechtsom draf en dan stappen tot baasje komt.
Nu is het te hopen dat baasje het niet vergeet . En nee ben ze gelukkig nooit vergeten :P