hittegolf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:47

Nou Nandeau staat weer lekker met een lading antivlieg op stal.
Hij stond nu vergeleken met gister te zweten onder zijn RISH dus af dat ding.
Ze hadden de 3 merrie's met veulen ook binnen gezet, de rest staat gewoon nog buiten.

Gister rond deze tijd gaf onze weerstation (ongeveer 6 meter hoog staat hij) 32,5 aan..
Nu 36,5..

Als het nou rustig opgebouwd was de temperatuur dan kan je (en de dieren) er nog aan wennen, maar nu gaat het ineens wel heel snel...
En vanaf morgen loopt de temperatuur weer af... het is wat..

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 15:01

De zon is gedraaid, en er is geen zuchtje wind meer......
Ik ga ze dus ook weer lekker op stal zetten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 15:06

Hier is juist wat meer wind gekomen, paarden staan allemaal zonder problemen buiten...
niet zweten, niet zwaar ademen, staan er goed bij...

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 15:18

hier ook tussen 12 en 13u gaan controleren, stonden er vrij rustig bij, staan wel in de schuilstallen, mini's bij elkaar en de grote bij elkaar, allen binnen, komen enkel buiten om te drinken op dat moment was t al (bij ons staat een buitenthermometer dichtbij stal) 35°c

Paarden zijn wél gewend bij ons een 9 à 10 maanden per jaar in de weides te staan met 2 inloopstallen, een kleine en een grote, dat scheelt, zijn echte "buitenpaarden" en die kunnen, veelal, toch nét wat meer hebben als paarden die gewend zijn van op stal een paar uurtjes buiten.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 15:43

De temperatuur begint hier nu pas op te lopen. Nu 33.1 graden. Gister was het tegen zessen pas het warmst vd dag. Nu kennelijk weer aan het eind vd middag.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 15:49

Helaas wonen wij wat meer achteraf, tussen de weilanden. Hier is dus ook geen schaduw tot een uur of 4. We hebben wel bomen maar die zijn nog niet groot genoeg voor een hele pony!
Ik heb vandaag gewoon haar stal open gezet (dus kan wel kiezen voor schaduw), rond de middag vers en koud water gegeven en ze heeft bovendien haar halster met flectron eraan aan. Die flectron houdt de vliegen bij haar hoofd weg.
En ze heeft een zoutblok hangen.

Straks gaan de sproeiers weer aan maar daar gaat ze niet echt onder staan.
Dus nu vroeg ik me af of ik haar in de plaats niet zou afsponzen? Gewoon aan de benen en flanken, misschien een beetje de nek maar verder niet. Het water is wel grondwater dus echt koud...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 15:56

hier aan de kust wel warm ,maar de zon verdwijnt regelmatig achter de bewolking *\o/*
heb mijn paard voor het eerst in ruim 3 jr gewassen :+ in de schaduw van het huis bij de wei
en goed gedroogd en toen langs de weg in de wind laten grazen en verder drogen
zijn vacht voelde lekker koel
nu staat hij weer op de wei zonder schaduw, maar ze hebben geen last van oververhitting mede door het windje.

Marije_jiplover

Re: hittegolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 15:59

Ik keek net op het weerstation, dat staat weliswaar in de zon, maar gaf 39.7 graden aan.
In de woonkamer 25 graden, in de slaapkamer 29 graden.

Pony heb ik na mijn rit vanmorgen in de wei met schaduwmogelijkheden achtergelaten. Vers water is er altijd (waterbak met vlotter), ik zie vanavond wel hoe hij erbij staat, als ik hem ga voeren.
Maar dat doe ik pas als het wat begint af te koelen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 15:59

hier is met het windje ook wat bewolking gekomen inderdaad...

zo even mijn kleine zwarte kerel uit de wei vissen en even wat te eten en wat aandacht geven, en checken hoe hij er bij staat natuurlijk...
heeft 'ie het erg heet gaat hier ook de spuit erop...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 16:11

Windje, af en toe een wolk nu. Paarden stonden er prima bij.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 16:12

volgens de buienradar krijgen wij iets van 1700u een paar buitjes....heerlijk!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 16:14

Ben net ook even het water wezen checken,die badkuip staat in de volle zon,heel de dag.
Wat water eruit gegooid en ijskoud water erbij gepompt.Die 2 sukkels stonden in de volle zon te grazen! terwijl er een flinke bult kuil in de schaduw ligt.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 16:49

Goh er komen inderdaad wat buitjes aan zo, niet verkeerd!!

Mijn paard staat normaal 24/7 op het land, maar gisteren en vandaag van het eind van de ochtend tot begin van de avond op stal. Ze hebben geen schaduw op het land.
Mijn merrie (volbloed en wit) leek er niet zo veel last van te hebben als de fjorden, maar ze wilde wel graag mee naar binnen. Heb haar op het midden van de dag nog even gekoeld op haar hals en benen, lange manen in de vlechten, volgens mij is het wel te doen zo :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 16:54

Net de paarden buiten hooi gegeven, met gevaar voor eigen leven, dus wel een longeerzweep mee om ze op een afstand te houden. Dat is echt al heel lang geleden dat we ze buiten laten staan met voeren om 4 uur!
Ja... ze krijgen hier ook maar 4 keer hooi en 3 keer krachtvoer per dag, dus dan heb je verschrikkelijke honger natuurlijk!
WE halen ze om een uur of 8 pas binnen, anders staan ze op stal behoorlijk te zweten.Het water word de hele dag door nagekeken. Ik heb gelukkig een systeem met slangen dus het is de slang in de bak en vullen.
Natuurlijk word dan af en toe de kraan vergeten uit te zetten, zodat je een modderpoel krijgt bij de drinkbak, maar dat is dan weer goed tegen droge voeten zullen we maar denken.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 17:23

Net even wezen kijken. De grote stond vol in de zon op het kale stuk te grazen en de Shet in de zon op het randje van de schaduw het laatste gras weg te snoeien. Heb ze met nat hooi in de schaduw gezet. Ze zweten niet. Stikte wel van de vliegen rond de neus. Geen dazen gezien.
Was 35 graden bij stal. Binnen nog iets warmer.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 19-08-12 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 17:25

Hier is het nu gelukkig koeler met een aardig windje (sinds een paar uur al en koelt steeds meer af) dus maak me momenteel gelukkig geen zorgen

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 17:32

Hier ook buiten met volop water. Ik vind het wonderlijk hoe koel hij erbij staat als ik om een uur of 1 langs kom. Hij voelt zelfs niet warm aan <<) Rijden heel rustig 's avonds wat later als het afkoelt, anders is het niet te harden! Na het rijden lekker afdouchen en op stal. Of alleen wat wandelen. Op stal zetten overdag is hier niet echt een oplossing trouwens, het is hartstikke benauwd binnen >;)
Er komen nu wat wolken en het waait nog harder dan het al deed. Lang leve de polder *\o/*

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 17:38

Voor vanavond 22 uur geeft buienradar nog steeds 32.7 graden aan. Rond 04.00 is het nog 24 graden, lager wordt het niet. Alleen voor morgenvroeg na 07.00 uur een bui, als dat al doorgaat. >;)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 17:48

Minimum temp van 20 graden vannacht ja zoiets, wordt lekker slapen :P

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 18:18

Hier officieel 36 graden, bij ons in de tuin alleen 32 volledig in de schaduw en 35 in half schaduw. Paardjes geen idee, wel hoorden we vanmiddag dat een kleine kilometer van stal de brandweer hard bezig is mestkippen te koelen die dreigen te sterven in hun stal wegens te hoge temperatuur. De koeling trekt het niet meer. Hopelijk gaat het goed bij de knollies, zal wel, stalhouder moet ook zijn koeien in de gaten houden, die staan ernaast. Morgen kan ik niet helaas, verwachting hier eerst regen en onweer, daarna zwaar bewolkt en weer dertig graden. Vanaf dinsdag langzaam koeler kunnen ze weer terug naar hun oude stukje. Vanmorgen even op stal gezet, waren niet echt warm. Alleen op stal meteen zweten en ze wilden maar wat graag weer naar buiten.

Wij slapen vannacht weer buiten. Gister zitten twijfelen tussen hangmat met klamboe of een tent opzetten in de tuin, hebben de tent gekozen om te kijken hoe onrustig de honden zouden zijn. Kunnen niet hebben dat die gaan aanslaan in de nacht. De oudste hond hebben we vrij snel de tent uitgegooid die heeft in het zand liggen snurken. Nu binnen begint het langzaam warmer te worden, is 27 graden maar inmiddels windstil en stik benauwd en bewolkt buiten, een druppel viel er net hopelijk blijft de regen nog even weg, buiten is het fijner dan binnen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 18:26

Hier binnen is het beter dan buiten, slechts 28 graden. :+

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 19:06

ik ga mijn mannetje weer lekker afspuiten en buiten laten.
met een heel klein beetje geluk kan hij nog even genieten van wat regendruppels

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 19:52

Wij hebben juist vanmiddag tussen één en drie uur in het bos gereden, gisteren ook om die tijd.
Gewoon alleen maar stappen, in het bos in de schaduw is het veel koeler dan in het weiland.
Verder staan ze nu dag en nacht buiten, normaal gaan ze 's nachts wel op stal.

meganproperx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 19:55

mijn verzorgpony staat dag en nacht buiten..er is alleen geen schaduw op de wei. hoe kan ik dit het beste doen? want zijn eigenaresse is nu op vakantie.. ik doe vlechtjes in zijn manen en ik rijd niet met dit weer, lekker vrij. Maar alleen op stal zetten mag/kan ook niet..

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 20:08

eigenaresse bellen?! Ik neem aan dat zij haar pony extra in de gaten houdt met dit weer...?!