‘Sportpaard’ kan niet in groepsstalling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:05

Gini schreef:
Moest ik echter een paard hebben van een bedrag met vier nullen, waarmee ik serieuze wedstrijdambitie heb, bwa, daar zou ik ook wel voorzichtiger mee zijn en ja, misschien wat minder happig zijn op een grote groep paarden op een kleine ruimte (want dat is wat groepstalling is).

Wat is er met de mooie, luchtige stallen van 4 bij 5 met een luik naar buiten, waar ze op een dik bed staan en de ganse dag kleine porties hooi krijgen, gebeurd?

Waarom is groepsstalling per definitie een grote groep op een kleine ruimte?
Als je het op die manier gaat doen dan geloof ik meteen dat je juist sneller blessure's hebt dan wanneer ze alleen op stal staan.
Denk dat het probleem bij de meeste stallen ook is dat ze het wel goed bedoelen en tegemoet willen komen aan de vraag maar gewoon de ruimte niet hebben voor een goede groepsstalling.

En ik ben toch benieuwd waar jij zulke grote stallen vind? Ik ben al op vele stallen geweest maar die hadden allemaal boxen van 3x3 of 3,5x3,5, slechts enkelen hadden grotere stallen maar die waren uitsluitend voor merrie's met veulens.
Als die mogelijkheid er is kiesje daar natuurlijk voor maar betekend wel dat je ook meer betaald, kost immers ook het dubbele aan oppervlakte.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: ‘Sportpaard’ kan niet in groepsstalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:09

even een vraagje
mensen die hun paard in een groepsstalling hebben staan hebben die ook het zelfde sisteem al bij de koeien?
dat ze een zender om hun nek hebben en als ze dan kracht voer willen dit bij een kracht voer box moeten halen en zo de goede hoeveelheid krijgen?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:12

Mocht ik stallen maken worden ze voor mijn pony's al 4x4 of 3x5.

edit die systemen zijn er wel, maar ik gebruik het (nog) niet. Nu eet hier ook het meeste gewoon samen uit 1 of 2 kisten per groep.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:17

nicky_rilana schreef:
even een vraagje
mensen die hun paard in een groepsstalling hebben staan hebben die ook het zelfde sisteem al bij de koeien?
dat ze een zender om hun nek hebben en als ze dan kracht voer willen dit bij een kracht voer box moeten halen en zo de goede hoeveelheid krijgen?

Is dit al niet zo bij (sommige) Hit Actief stallen? Ik meen er eens foto's van te hebben gezien.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:37

Urielle schreef:
poiuytreem schreef:
Ik vraag me ook altijd af hoe blessure gevoelig groepsstalling is voor paarden?, Juist veel op stal staan en dan dus niet/weinig bewegen, waardoor er geen spieren worden gebruikt, om vervolgens een uur hard te trainen levert blessures op naar mijn idee.. hoe denken jullie hierover?

Nee, de meeste blessures ontstaan op de wei (helaas), dat is al lang uit onderzoeken gebleken. Maar dat wil niet zeggen dat weidegang niet goed is natuurlijk, het heeft beslist veel voordelen (hoeven, pezen, spieren).
Het is trouwens niet zo dat een paard op stal niet beweegt, het is geen stand - als het goed is tenminste ;) , een paard loopt nog steeds in de bodembedekking en het ruwvoer te neuzen etc. dus ze zijn wel in beweging. Alleen een sprintje trekken is er natuurlijk niet bij, maar als ze veel buiten staan doen ze dat ook niet echt veel meer en juist dat sprintje is blessuregevoelig denk ik.

Ik ben van mening dat de meeste blessure's op stal ontstaan.
Waarom: Paard staat veel stil, weinig beweging dus minder soepel. Dan word het voorjaar, hiep hiep hora ze kunnen naar buiten. Wat doen die stal paarden...juist die gaan ff lekker rennen met dat lijf wat meer stil heeft gestaan dan bewogen. En op dat moment gebeuren de afgescheurde pezen, pees klappen, verzwikkingen en trappen.
Dat laatste omdat de rangorde weer bepaald moet worden en wellicht in jolige buien.

Citaat:
En mensen met sportpaarden, die een gaaf, gezond, energiek paard voor de sport willen, en merken dat hun paard minder energie en werklust krijgt als het zijn energie besteedt aan rangorde, heel veel spelen met anderen, of te weinig tot rust komen of hun rust te weinig nemen, te veel of te weinig voeding binnen krijgen, zullen eerder voor andere mogelijkheden kiezen waarbij hun paard wel in optimale conditie blijft om te presteren en daar ook zin in houdt...

Dus recreatie ruiters willen geen gezond, energiek en gaaf paard hebben? Oja die krijgen al die verrot gereden wedstrijd paarden.
Ik ben zo'n niet wedstrijd ruiter en als mijn paard niet fit, energiek of gaaf is(okay dat ene schaafwondje, maar dat ziet de jury ook niet) heb ik er ook geen barst aan.
Dan loop ik met dezelfde DA kosten die die wedstrijd ruiter heeft en kan ik ook die bos/duin rit niet maken.
Een recreatie ruiter maakt doorgaan veel meer KM's met een paard dan een wedstrijd ruiter, die komen vaak niet verder als de binnenbak.

Een paard is een paard of hij nou felix of totilas heet.
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 02-05-12 12:45, in het totaal 2 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:43

Citaat:
En mensen met sportpaarden, die een gaaf, gezond, energiek paard voor de sport willen, en merken dat hun paard minder energie en werklust krijgt als het zijn energie besteedt aan rangorde, heel veel spelen met anderen, zullen eerder voor andere mogelijkheden kiezen waarbij hun paard wel in optimale conditie blijft om te presteren en daar ook zin in houdt...

Wat een stomme opmerking.
Dus omdat jij zo graag een hete donder onder je kont wilt zo'n 3 kwartier per dag moet je paard het de rest van de dag maar zonder sociaal contact doen? Want stel voor dat hij zich uitleeft en MOE wordt?
Als jij op een goede manier rijd en een band hebt met je paard heeft je paard altijd zin om met jou aan het werk te gaan.
Als hij je op staat te wachten met de oren in de nek moet je je oorzaken echt wel ergens anders zoeken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:43

Laura_x_ schreef:
nicky_rilana schreef:
even een vraagje

Is dit al niet zo bij (sommige) Hit Actief stallen? Ik meen er eens foto's van te hebben gezien.

Ja er zijn Actief stallen waarbij het paard een zender om de nek draagt of zelfs een ingebrachte chip hebben(waar ik dus tegen ben).
Verder vind ik die krachtvoer stations maar niks. Wat is er mis om na het rijden even wat eten te geven. Dan heb je ook gelijk zicht op zijn manier van eten en of hij het daadwerkelijk ook op eet. Daarnaast is mijn ervaring dat iedereen wat anders wil voeren.

Ik ga er wel even van uit dat die persoon wel komt en niet zo iemand die paard dumpt en zich niet meer laat zien. (deze mensen zouden op mijn stal niet eens welkom zijn)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:47

Cowgirl schreef:
[
poiuytreem schreef:
Ik vraag me ook altijd af hoe blessure gevoelig groepsstalling is voor paarden?, Juist veel op stal staan en dan dus niet/weinig bewegen, waardoor er geen spieren worden gebruikt, om vervolgens een uur hard te trainen levert blessures op naar mijn idee.. hoe denken jullie hierover?

Nee, de meeste blessures ontstaan op de wei (helaas), dat is al lang uit onderzoeken gebleken. Maar dat wil niet zeggen dat weidegang niet goed is natuurlijk, het heeft beslist veel voordelen (hoeven, pezen, spieren).
Het is trouwens niet zo dat een paard op stal niet beweegt, het is geen stand - als het goed is tenminste ;) , een paard loopt nog steeds in de bodembedekking en het ruwvoer te neuzen etc. dus ze zijn wel in beweging. Alleen een sprintje trekken is er natuurlijk niet bij, maar als ze veel buiten staan doen ze dat ook niet echt veel meer en juist dat sprintje is blessuregevoelig denk ik.

Ik ben van mening dat de meeste blessure's op stal ontstaan.
Waarom: Paard staat veel stil, weinig beweging dus minder soepel. Dan word het voorjaar, hiep hiep hora ze kunnen naar buiten. Wat doen die stal paarden...juist die gaan ff lekker rennen met dat lijf wat meer stil heeft gestaan dan bewogen. En op dat moment gebeuren de afgescheurde pezen, pees klappen, verzwikkingen en trappen.
Dat laatste omdat de rangorde weer bepaald moet worden en wellicht in jolige buien.

Citaat:
En mensen met sportpaarden, die een gaaf, gezond, energiek paard voor de sport willen, en merken dat hun paard minder energie en werklust krijgt als het zijn energie besteedt aan rangorde, heel veel spelen met anderen, of te weinig tot rust komen of hun rust te weinig nemen, te veel of te weinig voeding binnen krijgen, zullen eerder voor andere mogelijkheden kiezen waarbij hun paard wel in optimale conditie blijft om te presteren en daar ook zin in houdt...

Dus recreatie ruiters willen geen gezond, energiek en gaaf paard hebben?
Ik ben zo'n niet wedstrijd ruiter en als mijn paard niet fit, energiek of gaaf is(okay dat ene schaafwondje, maar dat ziet de jury ook niet) heb ik er ook geen barst aan.
Dan loop ik met dezelfde DA kosten die die wedstrijd ruiter heeft en kan ik ook die bos/duin rit niet maken.
Een recreatie ruiter maakt doorgaan veel meer KM's met een paard dan een wedstrijd ruiter, die komen vaak niet verder als de binnenbak.
Een paard is een paard of hij nou felix of totilas heet.[/quote]
daarom stap doe ik met mijn paard buiten los en uitstappen, zo dat hij niet alleen de bak ziet. ik probeer met hem ook eigenlijk iedere week buiten te rijden, maar alleen is nog niet zo succes vol, dus dat gaat niet altijd.

mijn pony stond wel eens een paar weken ergens anders en dan kreeg ik vaker les. dit was meestal voor de brabantse, maar dan ging ik de dag voor de brabante even buiten rijden. en dan liep ze de volgende dag als een zonetje, als ze thuis stond reed ik veel vaker buiten maar met die pony ging dat ook alleen. ik sprong er ook iedere week mee, en stapte haar ook buiten uit. met mijn paard kan ik niet springen, en die heeft er ook niet echt veel talent voor, maar daar wil ik volgende week wel balkjes mee gaan draven. ik vind afwisseling heel belangrijk.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:51

Cowgirl: in ingebrachte chip zou ik ook maar niks vinden.

het nadeel van na hij rijden eten geven is als je een paard meer als 1,5 kilo wil geven hij de rest niet meer opneemt, mijn pony kreeg bijvoorbeeld 3 kilo brok en die zou het dan niet krijgen.

volgensmij kun je ook verschillende brok op aansluiten, en als jij vind dat je paard 1 kilo per dag moet krijgen en hij staat in zo'n station dan krijgt hij niet in 1x 1 kilo, maar steeds kleine beetjes

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 13:34

Volgens mij is het niet gezond om na een enorme inspanning gelijk zwaar te gaan tafelen. Voeren direkt na een zware inspanning is niet aan te raden.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:05

anneliesdj schreef:
Citaat:
En mensen met sportpaarden, die een gaaf, gezond, energiek paard voor de sport willen, en merken dat hun paard minder energie en werklust krijgt als het zijn energie besteedt aan rangorde, heel veel spelen met anderen, zullen eerder voor andere mogelijkheden kiezen waarbij hun paard wel in optimale conditie blijft om te presteren en daar ook zin in houdt...

Dus omdat jij zo graag een hete donder onder je kont wilt zo'n 3 kwartier per dag moet je paard het de rest van de dag maar zonder sociaal contact doen? Want stel voor dat hij zich uitleeft en MOE wordt?
Als jij op een goede manier rijd en een band hebt met je paard heeft je paard altijd zin om met jou aan het werk te gaan.
Als hij je op staat te wachten met de oren in de nek moet je je oorzaken echt wel ergens anders zoeken.

Ik heb het met mijn voorganger, anneliesdj, eens. Dit is een typisch voorbeeld van paarden die niet meer paard mogen zijn omdat wij wedstrijden willen rijden enzovoorts. Ik vind dit zelf ontzettend egoïstisch en totaal niet eerlijk tegenover je paard. Je paard levert elke keer weer inspanning, kliert nooit (paarden klieren niet) en krijgt dit terug als dank.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:16

Er is nog iets tussen helemaal niet spelen en je doodmoe spelen jongens.
Als je hard trained wil je geen doodmoe paard hebben, dat werkt blessures in de hand. Omgekeerd is een moe gereden paard niet altijd sociaal even handig.
Daarnaast kun je niet goed met je paard werken als hij de hele dag vers gras gehad heeft, dan zijn ze binnen 10 minuten buiten adem. Als je de volgende ochtend om 5 uur smorgens naar een wedstrijd moet en gewassen en gevlochten hebt wil je je paard misschien ook niet weerterug in de regen zetten voor de nacht.
Dat slaat voor sommige duidelijk weer door naar: dus moet hij maar altijd binnen staan?
Nee dus, je kunt je paard ook een paar uurtjes binnen zetten, dat hoeft niet eens perse in een kleine box, er zijn ook stallen met paddock-boxen. Ik begrijp niet waarom dat zo moeilijk te te begrijpen is dat er ook zoiets is als een voor beide partijen optimale situatie en niet alleen zwart-wit.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 02-05-12 14:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:20

@Sizzle: Juist paarden die krachtvoer krijgen hebben imo een soort energie die snel op is. Krachtvoer werkt als koffie, ze zijn even heel druk maar na een uurtje dressuur in de bak helemaal kapot.

Als ik een uur in de bak werk, en daarna nog drie uur flink buiten ga rijden, is paardlief nog steeds net zo fit als toen ik begon hoor. Puur en alleen op gras, kuil, hooi en een liksteentje.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:24

Zei ik iets over krachtvoer?

Ik heb het over veel vers gras, dat komt bij sommige paarden binnen als een bom. Misschien niet bij de jouwe, maar bij mijn paarden wel, dan word het met rijden echt een stoomlocomotief met overmatig zweten en geen adem.
Ik gooi dus vaak mijn paard even een uurtje voor het rijden in zijn box als hij op een volle wei staat. Met een uurtje verteren op stal is er niets aan te merken. Ben je dan gelijk een egoistische dierenbeul hier op bokt :?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:32

Waarop 3 bij 3 (of al is het 4 bij 5) opsluiten als het ook lekker op de paddock kan?
Overigens, hier stonden ze nog op de winterweide, toen die een paar weken terug niet voldoende meer bood, zijn ze iedere dag een paar uurtjes op vers gras gegaan, gewoon rustig opbouwen. Niks van traagheid of zweten gemerkt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:38

Ze gaan niet dood van een paar uurtjes op stal. Ik begrijp het probleem niet zo hoor. Ik snap heel goed wat Sizzle bedoelt. En je loopt zelf toch ook niet lekker met een volle opgeblazen buik?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:40

Tja en daar vallen we weer in herhaling: niet elk paard is gelijk.

Mijn punt is kort gezegt: Mijn ideale stal biedt voor elke sitautie een oplossing. Dat betekend dat je de keuze hebt tussen 24/7 groepen, overdag groepen, kleine koppeltjes, individueel indien nodig, zandpaddocks voor suikergevoelige paarden en ruime boxen voor als je om wat voor reden dan ook je paard even op stal wil hebben en dat kunnen heel veel verschillende redenen zijn.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:44

ik pluk de mijne meestal recht van het land als ik ga rijden, en na het rijden krijgt hij zijn voer. nooit geen probleem mee dat hij sloom is of zo. maar als ik heel laat ga rijden bijvoorbeeld dat ik om 8uur les heb dan krijgt hij meestal de helf van zijn eten

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:44

Ja, maar is het niet logischer om niet alsmaar van die stal uit te gaan?
Die stal hoort niet het startpunt te zijn. Dat hoort de wei te zijn. En dan kun je gaan bedenken....
-Vers gras in het voorjaar, gevolg opgeblazen buik, tegengaan door een paar uur op de paddock te zetten.
-Weersomstandigheden, tegen te gaan met een inloopstal, evt. een deken erbij.
-Nieuweling in de groep, goed stalmanegement zou voor een rustig introductie zonder geweld kunnen zorgen.

Etc. etc.
Want een paar uurtjes is vast niet heel zielig, maar als 'ie iederee keer een paar uurtjes moet om geen grasbuik te krijgen, krachtvoer te eten, rust te krijgen, tja dan staat ie mooi de hele dag op stal.

Klinkt als een fantastische stal sizzle, maar mankeert er niet iets aan je weidebeleid als paarden de hele dag vers gras krijgen?

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:52

Sizzle schreef:
Er is nog iets tussen helemaal niet spelen en je doodmoe spelen jongens.
Als je hard trained wil je geen doodmoe paard hebben, dat werkt blessures in de hand. Omgekeerd is een moe gereden paard niet altijd sociaal even handig.
Daarnaast kun je niet goed met je paard werken als hij de hele dag vers gras gehad heeft, dan zijn ze binnen 10 minuten buiten adem. Als je de volgende ochtend om 5 uur smorgens naar een wedstrijd moet en gewassen en gevlochten hebt wil je je paard misschien ook niet weerterug in de regen zetten voor de nacht.
Dat slaat voor sommige duidelijk weer door naar: dus moet hij maar altijd binnen staan?
Nee dus, je kunt je paard ook een paar uurtjes binnen zetten, dat hoeft niet eens perse in een kleine box, er zijn ook stallen met paddock-boxen. Ik begrijp niet waarom dat zo moeilijk te te begrijpen is dat er ook zoiets is als een voor beide partijen optimale situatie en niet alleen zwart-wit.

Helemaal mee eens!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:55

Gypsy schreef:
Ja, maar is het niet logischer om niet alsmaar van die stal uit te gaan?
Die stal hoort niet het startpunt te zijn. Dat hoort de wei te zijn. En dan kun je gaan bedenken....
-Vers gras in het voorjaar, gevolg opgeblazen buik, tegengaan door een paar uur op de paddock te zetten.
-Weersomstandigheden, tegen te gaan met een inloopstal, evt. een deken erbij.
-Nieuweling in de groep, goed stalmanegement zou voor een rustig introductie zonder geweld kunnen zorgen.

Etc. etc.
Want een paar uurtjes is vast niet heel zielig, maar als 'ie iederee keer een paar uurtjes moet om geen grasbuik te krijgen, krachtvoer te eten, rust te krijgen, tja dan staat ie mooi de hele dag op stal.

Klinkt als een fantastische stal sizzle, maar mankeert er niet iets aan je weidebeleid als paarden de hele dag vers gras krijgen?

Wat ik me bij dit soort posten dan vaak afvraag he? Run jij je eigen stal? Wat doe jij aan weidebeleid? Gewoon nieuwsgierigheid.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:14

Gypsy, bij ons wordt opgebouwd. Eerst een uur, dan 2 etc.
Ik vind het leuk voor je dat jouw paard geen probleem daarmee heeft. Maar mijn paard is niet jouw paard.
Sterker nog niet al mijn paarden reageren hetzelfde. Mijn ruin staat overdag op de wei en snachts op stal en krijgt 3x krachtvoer. Deze kan ik idd ook zo van het land plukken, no problemo.

Mijn merrie staat (op dezelfde stal) in een groepsstallling zonder krachtvoer. Deze is al buitenadem van het gras als ik enkel naar de poetsplaats loop. Die moet dus echt even bijkomen voordat ik wat kan doen.

Mijn vorige merrie was een extreme. Die sliep pertinent niet buiten. Als je die in de box deed hoefde je nog geen 2 tellen te wachten of ze lag al. Die lag dan daarna een uur ongestoord op 1 oor luidsnurkend te pitten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:02

anneliesdj schreef:
Waarom is groepsstalling per definitie een grote groep op een kleine ruimte?
Als je het op die manier gaat doen dan geloof ik meteen dat je juist sneller blessure's hebt dan wanneer ze alleen op stal staan.
Denk dat het probleem bij de meeste stallen ook is dat ze het wel goed bedoelen en tegemoet willen komen aan de vraag maar gewoon de ruimte niet hebben voor een goede groepsstalling.

En ik ben toch benieuwd waar jij zulke grote stallen vind? Ik ben al op vele stallen geweest maar die hadden allemaal boxen van 3x3 of 3,5x3,5, slechts enkelen hadden grotere stallen maar die waren uitsluitend voor merrie's met veulens.
Als die mogelijkheid er is kiesje daar natuurlijk voor maar betekend wel dat je ook meer betaald, kost immers ook het dubbele aan oppervlakte.

Wat is groepsstalling dan? Meerdere paarden in een grotere stal. Dan kan ik jouw vraag ook terugketsen. Waar vind je een zeer ruime binnenstal waar paarden niet hutje mutje op elkaar staan?

Dat pensionstallen niet standaard stallen van 4 bij 5 hebben is waar. Je moet wat willen zoeken en vooral, je moet idd wat meer willen betalen. Maar om nou gauw even een voorbeeld te geven Postelmans in Lummen heeft ruime stallen.

Kijk, je kan schamper doen over die 4 bij 5 meter (ik weet niet meer welke bokker zei van 'oh leuk dan kan die een eivormig rondje rond zijn as maken'), maar zo kan je natuurlijk alles als slecht afdoen. Ik weet niet of je ooit daadwerkelijk in de staldeur van een 4 bij 5m stal hebt staan, maar die paar meters extra maken echt wel verschil. Ik vind dat een paard moet buitenkomen en moet kunnen bewegen. Maar wie ben ik (en jij) om te bepalen hoeveel uur dat moet zijn?
Wat ik wilde aangeven is dat wanneer men denkt aan een stalpaard altijd de meest zielige beelden voor ogen haalt. Donker hokje van 3 bij 3 waar paarden buiten de 20 minuten dat ze gevoerd worden en het uur dat ze gereden worden, maar staan te staan. Het kan ook anders. Ben ik daarom voor een paard 23/7 op stal houden? Tja, nee, niet echt, is niet mijn manier van paarden houden. Maar ik wil wel dat er realistisch gereageerd wordt. Mijn paard staat 's nachts op stal en die staat echt niet weg te pieteren van verveling in een donker hokje waar ze amper haar kont kan keren.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:42

Mijn paard staat bij vrienden, we doen alles in goed overleg, en proberen in de behoeften van zowel een snel hoefbevangen shetlander als die van een warmbloed die snel schraal word in de winter, te voorzien, en nog het een en ander daar tussen in.
Het is soms aardig wat werk, en even puzzelen, maar de paardjes zijn helemaal happy op hun plekje en daar doen we het voor.
Het aanleggen van de paddocks etc. is al gedaan voor ik daar kwam, maar dat is allemaal heel slim in elkaar gestoken, voldoende ruimte, en altijd een plek waar ze droog (uit de modder) kunnen staan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 17:08

Volgens mij moeten jullie wat beter leren lezen!
Want hier wordt een beetje te persoonlijk en kort door de bocht gereageerd.

Het gaat ten eerste niet om mijzelf.
Het gaat om mensen die fanatiek sporten met paarden en waarom zij mogelijk niet kiezen voor groepshuisvesting.
En die redenen die ik noem (dus niet alleen het gequote stukje, maar ook uit andere berichten van mij!) zijn geen onzin. Dat zijn praktische zaken waar je tegenaan loopt met groepshuisvesting, en daar heb ik dus wel degelijk zelf ervaring mee, aangezien ik de paarden hier thuis dus wel zoveel mogelijk gezamenlijk als 1 groep heb lopen het hele jaar. Inmiddels zo'n 6 jaar lang met verschillende paarden en pony's, en daarvoor meerdere jaren ervaring met 24/7 weidegang, hele jaar door, in kleinere en grotere groepen.

En als ik de paarden niet aan huis zou hebben waar ze dus in groepshuisvesting leven tenzij er om bepaalde redenen gekozen wordt om een bepaald paard een tijdje voor de nacht op stal of apart te zetten, dus ook mijn (voormalige) Z dressuur merrie die zich regelmatig zeer asociaal laat gelden in de groep) dan zou ik toch ook echt er goed over na willen denken of ik dat zie zitten!

Want je kunt wel een grote mond trekken en doen alsof het alles of niets is, maar er is een heel groot grijs gebied tussen 24/7 in de kudde en in de natuur, of 24/7 op stal. Je kunt prima kiezen je paard niet 24/7 in "groepshuisvesting" te laten leven, maar gewoon overdag in de wei laten lopen met 1 of meerdere bevriende paarden, en dan voor de nacht op stal in in een eigen paddock met inloopstal of stal met individuele of gezamenlijke uitloop met contactmogelijkheden met andere paarden, maar wel de mogelijkheid om tot rust te komen... Sommige paarden moet je misschien ook wel tegen zichzelf beschermen omdat die over hun eigen grenzen gaan als ze mee moeten met de groep of zichzelf staande moeten houden 24/7.

Als hier al zo raar op wordt gereageerd, dan begint men trekken van "extremisme" te krijgen...

Er is niets mis met kijken naar je paard en kijken hoe die zich optimaal voelt. De ene staat graag apart in eigen stal, met regen binnen, de ander liever buiten. De een is bang in een groep, de ander brutaal en speels.
In pension, en daar gaat het hier over, heb je als eigenaar vaak weinig invloed op de groepssamenstelling en de wisselingen.
Meestal moet je je aanpassen aan het daar gangbare beleid.

Mijn keus als ik ooit weer op pension zou moeten staan met een sportpaard, zou, afhankelijk van de omstandigheden, toch waarschijnlijk bestaan uit deels in de groep en deels in eigen ruimte of met passend maatje qua karakter en voedingsbehoefte.
Dit omdat ik zelf ervaren heb hoe moeilijk het is om een paard in optimale conditie te houden voor de sport en voor zijn gezondheid.
Ook met alleen ruwvoer!

De realiteit is, dat het vaak op stallen niet ideaal is en dat de perfecte groepshuisvesting en het perfecte beleid bijna niet bestaat, omdat elk paard anders is en je te maken hebt met de wisselwerking van paarden onderling, in combinatie met de bouw, inrichting van de stal en de plannen van de verschillende paardeneigenaren met hun paard en de verzorging door de stal.

Men kan wel doen alsof de ideale stal bestaat, maar die "ideale stallen" zijn zeeeeeeeeeeeer zeldzaaam. Lees de topics over ervaringen met pensionstallen maar eens door...
Daarbij hebben sportruiters ook nog eens de extra moeilijkheid dat de voorzieningen om het hele jaar goed door te kunnen trainen ook nog belangrijk zijn. Dan dunnen de mogelijkheden nog meer uit.

anneliesdj schreef:
Citaat:

Waar lees jij dat? Dit verzin je zelf.