Ervaringen met onbeperkt hooi??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mamda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:38

Als ik mijn paarden teveel hooi geef dan zie ik het meteen, dan ligt er ook veel door de stal heen en anders is alles netjes op. Mijn fjord wordt al dik van een grasspriet :P en is ook een echte vreetzak maar ook hij eet niet verder als hij genoeg heeft. Misschien per paard dan verschillend. Mijn grote jonge kwpn-er en fjord krijgen een baal per dag (2x een halve) en mijn shetxwelsh krijgt 3 plakjes. Verder hebben ze niet tot weinig gras en krijgen ze voer.

Anoniem

Re: Ervaringen met onbeperkt hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 18:50

Hoe zijn de ervaringen met een combinatie voordroog/hooi? (of misschien dat hooi/stro hetzelfde is).

Ik heb nu een paar baaltjes grof hooi ter beschikking, is echt heel droog, zelfs wat hard hooi. Zit echt niks meer in qua voeding denk ik, is gewoon maagvulling. Heb nu eergisteren een klein baaltje (max. 15 kg) - 2 plakken in hun bakken gedaan, verdeeld over 2 bakken dus. Die laatste 2 plakken heb ik gisteren in 1 bak bijgegooid omdat ik het idee had dat er minder hooi in zat. Maar momenteel heb ik het idee dat het hooi vooral naast de bak ligt ( :+ ben aan het zoeken naar een oplossing ;) ) en dat er weinig bij de paarden ingaat.

Wat moet ik daaruit concluderen? Dat ze voldoende hebben met het voordroog dat erbij gaat? Of gaat het toch problemen gaan geven als ik minder voordroog geef en aanvul met hooi? Momenteel is het nog vrij rustig tussen de pony's, al jaagt [***] nog wel, mag [***] niet aan de bieten en is er weer een draad stuk tussen hun weide & de buurmerrie.. Dus ik weet nu niet of dit toeval is, of dat ik beter gewoon terug naar onbeperkt voordroog kan (met dan het risico op nog dikkere pony's, maar misschien valt dat ook wel mee als ze weer wat gaan werken).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:44

Mja je hebt kans dat ze verwend zijn er het niet lekker vinden , en hun kans dan afwachten en even wat "honger lijden" totdat je lekkerder spul neerlegt :P

Dan kunnen ze in die tijd natuurlijk wel een beetje narrig worden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:57

Hmmja, dus dan zit ik weer met een probleem :+
Zou dat nog kunnen veranderen? Dat ze er toch aan gaan beginnen als ze echt honger zouden hebben? Of kan het ook zijn dat ze het gewoon laten liggen, ookal sterven ze van de honger bij wijze van spreken?

Ik heb liever geen narrige [***] .. voor mij niet zozeer, ik heb er geen last van, maar mijn oudje wel en dat vind ik zielig ...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:15

Ik heb 'vies' hooi dat ze niet vreten als ze op stal staan. Want er komt later toch wel wat lekkers aan. Duurt het te lang, gaan ze wel aan dat hooi beginnen. Nu had ik vandaag nog geen voordroog (moest een nieuwe baal open) dus het enige wat ze in de bak kregen wat dat 'vieze' hooi. Nou, ze hebben er wel mooi een tijd lang aangegeten en de hooinetten zijn uiteindelijk leeg gegaan. Want ja, op een gegeven moment moesten ze toch wat ;) Maar durude een tijd voor ze eraan begonnen en ze hebben een stuk minder gegeten dan dat ze zouden doen als die hooinetten met voordroog zouden zitten. Dat gaat altijd heel snel helemaal leeg in de tijd dat ze in de bak staan.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:19

Nu gaat dit topic over onbeperkt hooi, met als reden wat veronderstelling.
Nu gaan jullie hooi voeren wat een paard niet lust.

Ga er maar vanuit dat dat soort hooi heel slecht voor je paard is.
Een paard heeft een goed reukorgaan en weet best wel wat goed of slecht hooi is.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:23

Tuurlijk voer ik geen slecht hooi aan mijn paard :? Beetje kort door de bocht. Graszaadhooi, van het goede merk. Echter eet een kind (om even een vergelijking te maken) ook veel liever een chocoladesnoepje dan groentes als je ze daar de keuze voor geeft. Lekker betekend niet perse goed (voordoog vinden ze het heerlijkste, maar teveel kan ik ze weg rollen en kunnen ze amper lopen omdat het te rijk is en op de spieren slaat), en minder lekker betekend niet gelijk verkeerd. Graszaad vinden ze een stuk minder lekker en laten ze even staan in de hoop dat er misschien toch het lekkere aan gaat komen. Maar dat is alles behalve slecht voor de paarden en eten ze ook gewoon netjes op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:32

Probleem hier is dat ze het hooi laten liggen (waardoor het nu met deze regen een heel lekkere brij wordt en lekker aankoekt in de bak) of dat ze het gewoon eruit gooien, fijn in de modder, waar ze dan door lopen en ik ga er dus niet vanuit dat ze daar ooit nog aan gaan beginnen :+

Ben wel aan het kijken voor een rooster voor op mijn bakken, zodat ze geen halve bakken eruit kunnen gooien, maar voorlopig heb ik dat nog even niet. En daarnaast zit ik dus met het probleem dat als ze het echt niet eten, en [***] echt honger zou hebben, dat [***] weer de pispaal is ... en dat wil ik toch ook niet ...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:38

Als ze het op de grond gooien vreten ze het daarna niet meer, dat is zonde ja. Iets met een slowfeeder proberen? Een rooster zou een optie zijn.
Wat betreft frustratie uiten op een ander paard is ook wel een lastig iets. Ik heb ook zo'n merrie. Die pakt ook de andere paarden als het haar te lang duurt als ze naar binnen wilt. Dan botviert ze haar frustratie op de rest :o :o

Echt smerig hooi eet een paard natuurlijk niet, maar dat kan je als mens ook wel herkennen. Zulke baaltjes heb ik helaas er tussen zitten, maar wordt gewoon bodembedekking voor jonge kalveren of gaat de mesthoop op. Dan kan ik mijn paarden nog zo verhongeren, dat gaan ze echt niet eten en logisch, want dát is wel slecht hooi ja. Maar er is een heel verschil in kwaliteit en smaak, en vooral voorkeur. Mijn dikzakken zouden het liefst altijd op voordroog staan, en nog beter: Koeienkuil!! Daar hinneken ze om als de paarden van de staleigenaar dat krijgen. Daar zouden ze hun lekkere hooi nog voor laten staan. Ze doen bijna een moord voor dat spul bij de koeien weg. Maar DAT is juist harstikke ongezond spul vol toevoegingen voor melkkoeien, mais en aardappelen!! Dus wat Ariebren zegt is een beetje kort door de bocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:45

Ben aan het kijken voor roosters :j Dingen met netten of hooinetten in bakken ofzo is geen optie, dat is allemaal al voorbijgekomen, is alleen nog maar meer frustratie en ik heb de netten al een paar keer in de modder teruggevonden (en ja, ze hingen goed vast) :+ Dus ik ben op zoek naar een rooster :j Tips daarvoor mogen altijd hier: [VSW] Betonnet in hooibak? :Y)

Mijn pony is dus ook zo, als het hem niet zint dan is de andere de pineut. En toen ik met onbeperkt begon viel me meteen op dat het een stuk rustiger was (en als ik aankwam stond ofwel de andere pony te eten, ofwel geen 1 van de 2) maar nu ligt er 2 dagen een gedeelte hooi en nu lijkt het weer terug te komen. Nog niet in de mate van daarvoor, maar het geeft toch weer een mindere sfeer zeg maar. En vandaag heb ik dus gezien dat hij niet aan de bieten mag komen, en is de draad weer stuk (dit gebeurde 'vroeger' regelmatig, maar heb ik de laatste weken niet meer gezien) en nu vraag ik me dus af of dat toeval is of de schuld van het hooi :+ Als de pony nu een gezonde pony was geweest zou ik het misschien niet zo erg vinden (alhoewel), maar ik vind niet dat een oudere, halfblinde, ex-manègepony steeds de frustraties van een ander beest over zich moet krijgen :+

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:48

Ik moet hier nog altijd niet proberen op 1 plek hooi of iets lekkers te voeren. Ik verspreid het over de bak in hooinetten, omdat anders alleen mijn grote aan het vreten is en de andere mogen er dan ook niet bij in de buurt komen. Nu heb ik dezelfde hoeveelheden in 3 verschillende netten zitten (2 grotes & shetpony staan bij elkaar) en redelijk eind uit elkaar en gaat het goed. Ze jaagt ze wel steeds weg en loopt van net tot net soms, maar ook dat wordt minder inmiddels. Een stuk meer rust. Laatst stond mijn secreet in de hoek te slapen, terwijl de andere twee aan het eten waren :oo Ik stond versteld :))

Heb jij ze op 1 voerplek, of heb je meerdere voerplekken? Dat zou misschien meer rust geven voor beiden. Of iig voor de pony die anders niet mag eten, je dominante figuur zal waarschijnlijk steeds van de ene naar de andere lopen vanwege 'jaloers' zijn :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:55

Ik heb momenteel 6 voerplekken :+ (heb een paddock paradise-je)
Waarvan 4 redelijk dicht bij elkaar (2 in de schuilstallen, en de schuilstal zijn eigenlijk 2 aparte stallen tegen elkaar + 2 grote bakken naast de schuilstallen aan weerszijden) en dan nog 2 plaatsen aan het andere einde van de weide.

Ik heb ook niet het idee dat [***] van bak tot bak gaat wegjagen, in ieder geval toch niet als ik in de buurt rondhang (maar ik weet niet wat hij doet als ik er niet ben :+ ), ze starten gewoon elk aan 1 bak en dan gaan ze gaandeweg wel eens op wandel, aangezien ik zie dat er op de andere plaatsen ook gegeten wordt.

Maar toch heb ik het gevoel dat er met onbeperkt voordroog meer rust was dan nu met een gedeelte voordroog en hooi (wat nog steeds onbeperkt is, maar dus niet alles met dezelfde smaak).

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:48

Ik heb een paar dagen het voordroog gemend met stro, maar het stro toch maar weer achterwege gelaten. Mijn paard en pony aten er gewoon omheen en het zag er ook niet zo heel smakelijk uit...

Gisteren was ik een hele middag en avond weg. 's Morgen heb ik ze nog wel even in de paddock gelaten en vanaf ongeveer 12.30 uur weer terug in de stal met uitloop gedaan. Voor mijn paard heb ik vervolgens een super volle fijnmazige hooinet opgehangen en voor mijn pony een hooitas volgepropt met voordroog. Dat ik om 22.00 uur bij mijn paarden ging kijken hadden ze nog meer dan genoeg. Daarna ben ik weer weggegaan en bij thuiskomst (01.30?/02.00 uur) heb ik nog een keer gekeken. Toen hadden ze nog steeds genoeg voordroog tot hun beschikking. Vanmorgen hoefde ik alleen nog bij mijn paard wat voordroog aan te vullen alvorens ze weer de paddock in gingen, maar daar heeft hij eigenlijk niet zo heel veel meer van gegeten.

Wat ik merk is dat ik het beste een zo groot mogelijke hoeveelheid voordroog ter beschikking moet geven, anders gaan ze toch iedere keer weer opnieuw beginnen met eten als ik het voordroog ga aanvullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:03

Hmmja, dat zit ik me dus ook af te vragen, of ik het niet beter gewoon op voordroog kan houden. Ze stoppen toch met eten en nu lijkt het alsof ze inderdaad weer staan te wachten op een verse lading voordroog (terwijl er wel nog genoeg knabbel ligt). Dus dan zit je weer met hetzelfde als ervoor, dat ze staan te wachten op nieuw voer .. en dat is voor het oudje niet zo leuk ...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:16

Onbeperkt gaat mij niet lukken... de darmen van mijn merrie zijn te traag en kunnen zoveel ruwvoer niet goed verwerken.
De kliniek heeft mee aangeraden te stoppen met onbeperkt hooi voeren.
Ik voer ze nu beiden zo'n 7 kilo per dag, verdeeld over 4 voerbeurten.
Beiden doen het daar beter op....

Nu heb ik IJslanders, ik kan me voorstellen dat een warmbloed al heel wat meer kan verstouwen.
Ik vrees dat onbeperkt niet voor ieder paard (met name pony's) geschikt is....

Het is wel de moeite waard het te proberen. Ik vind het soms wel stuitend hoe weinig ruwvoer paarden krijgen, en hoeveel troep men er wel in stopt... snoep, brokken, zooi...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:20

Hoe heb je dat ontdekt? Waren er bepaalde symptomen ofzo?

Ik heb ook 2 pony's, zijn momenteel ook te dik, maar eentje is bij wijze van al jaren te dik. Het is nu ook zo dat ik sinds ik begonnen ben met onbeperkt niks meer met de pony's heb kunnen doen door omstandigheden, dus dat is ook al geen voordeel :+ En verder krijgen ze nu nog extra voer, niet veel, maar toch wel weer extra, dit gaat wegvallen als de zakken op zijn. Ik zie het nog niet heel somber in, ze zijn wel dik, maar zien er niet uit alsof ze gaan ontploffen, en ik weet dat ze stoppen met eten als het genoeg geweest is. Ook mesten ze niet meer dan ervoor, wat dus voor mij een teken is dat ze niet teveel eten (want dan zouden ze ook meer mesten, toch?).

Zit nu dus alleen met dat hooi wat er niet ingaat .. zal vast ook wel zijn omdat ze voldoende hebben, maar toch lijkt het alsof ze staan te wachten op nieuw, dus dan zit je weer in hetzelfde ritme als bij niet onbeperkt voeren, en dat was nu net niet de bedoeling :+

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:24

Misschien laten ze nu het minder lekkere voer liggen, omdat ze weten dat er 'straks' toch wel lekker voer aankomt? Dus langer wachten met het aanvullen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:25

Dat kan inderdaad best zijn, maar ik kan niet langer wachten met aanvullen .. Er wordt sowieso maar 2x per dag aangevuld en stel dat ze er dan, uit ellende, toch aan gaan beginnen en het is op, dan zit ik weer met de problemen dat ik geen onbeperkt heb ... Maar ik denk eerder dat zelfs als ik niet aanvul, ze het toch niet zullen gaan eten .. en dan moet de oude pony het helemaal ontgelden :=

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:30

En het voordroog en hooi vermeng je met elkaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:33

In de hooibakken zit beiden :j Maar minder voordroog in vergelijking met hooi.
Ik heb dan nog 2 netten met voordroog in de stallen en vooraan in de weide staan nog 2 speciekuipen (worden normaal nog 2 hooibakken) waar ik ook voordroog in doe. Echt alles volledig mengen is praktisch gezien een pak meer werk, en ik vrees dat ze dan toch gewoon het voordroog eruit zoeken en de rest eruit gooien :+

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:37

[***] schreef:
Hoe heb je dat ontdekt? Waren er bepaalde symptomen ofzo?

Een erg opgeblazen buik, ophopend voedsel in de darmen, dit bleef te lang liggen, ging fermenteren, deed pijn, ze kreeg kolieken.... en ik maar denken dat ik een paardvriendelijke onbeperkt hooi voerder was! ;-)
Nou ja, het kan ook uitstekend werken hoor... maar ik haar geval niet.
Mijn ruin wordt al dik als je naar hem kijkt, dus hij gaat mee in hetzelfde regime....

7 kilo verdeeld over de dag is nog steeds royaal voor de pony's natuurlijk... dus in totaliteit 14 kilo voor die twee.

ps: mbt je andere vraag.... ik zou dan iets minder snel aanvullen. Het andere hooi is wellicht grover, minder smakelijk, maar iedere keer het lekkere hooi aanvullen maakt dat ze er idd liever op staan wachten...

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:39

Heb je ook al geprobeerd om meer voordroog met minder hooi te vermengen? Dus net andersom dan wat je nu doet? Misschien eten ze dan wel beter het hooi op.
Laatst bijgewerkt door it_is_me op 22-01-12 14:02, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:45

Kan het proberen, maar weet het niet zo goed, in theorie denk ik dat ze dan zeker zullen staan wachten op een nieuwe lading voordroog, en dat ik dan het hooi beter achterwege kan laten (baaltjes kosten wel niet superveel, maar om ze te kopen om daarna in de modder te laten gooien is ook niet zo leuk :+ ).

@ Ninx : maar met minder snel aanvullen loop ik het risico dat ze ofwel zonder gaan staan (als ze toch aan het hooi zouden beginnen), of dat ze niks meer eten en dan gaat mijn ene pony de andere weer in de draden jagen denk ik, die moet z'n frustraties dan kwijt en dan is het oudje een makkelijk slachtoffer := En dat hoeft van mij nu ook weer niet, dan doe ik het maar gewoon met voordroog alleen...

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:51

Wat is voor jou eigenlijk de reden om voordroog te voeren boven hooi?

Ik voer voordroog, omdat ik simpelweg geen hooibaaltjes tot mijn beschikking heb en wel voordroog verpakte balen. Liever zou ik denk ik toch echt hooi willen hebben, aangezien ze dan eerder 'vol' zijn en dus eerder stoppen met eten.

Als jij beide tot je beschikking hebt zou ik overwegen om alleen hooi te gaan voeren, dan hebben ze geen keuze meer en dan zullen ze het waarschijnlijk wel gewoon opeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:54

Omdat het hooi beperkt beschikbaar is, en het voordroog altijd.
Verder is het voordroog ook gewoon makkelijker, dat is een grote baal, terwijl je met het hooi telkens met kleine baaltjes moet zitten zeulen. En als ik dat echt onbeperkt zou voeren denk ik niet dat ik opslagruimte genoeg heb, en om elke week met baaltjes rond te zeulen is ook niet erg leuk := En dan nog het feit dat dit dus niet standaard beschikbaar is, nu hadden ze toevallig nog wat baaltjes liggen die eigenlijk voor eigen gebruik waren, maar ik mocht er wel een paar proberen, maar dat ga ik niet altijd hebben want dat hangt weer af van wat ze van de boer(en) kunnen krijgen etc. etc. De pensionpaarden staan in principe standaard op voordroog :) (tenzij dat natuurlijk om de 1 of andere reden echt niet kan, dan zijn er wel andere opties). Dus misschien moet ik dat voor ieders gemak ook maar zo houden :Y)