wel op manege betalen maar niet voor bijrijpaard ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:22

VogeltjeM schreef:
Principieel: ik ga niet betalen om iemand anders te helpen met zijn paard. Het is een win-winsituatie; ik vind het leuk om te verzorgen en te rijden, de eigenaar is geholpen omdat ik voor zijn dier zorg. Streept elkaar mooi af, vind ik :)

Ik zou zelf nooit geld aan een bijrijder durven vragen. Ik heb een paard gekocht, dus ik moet er ook de verantwoordelijkheid voor nemen.

Hier ben ik het helemaal mee eens!! _/-\o_

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:29

ik vind dat denigrerende van urielle's reactie wel meevallen, ik snap in ieder geval wel wat ze ermee bedoelt en ben het met haar eens, de gemiddelde manegeruiter zou ik niet als bijrijder nemen. het zijn wel degene die er bovenuit stijgen, meestal ook degene die graag een eigen paard zouden willen die ik dan het liefst zou zien komen. ik wil namelijk wel iemand die mijn paard meer aandacht geeft dan alleen om even te rijden...

Piep71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:33

Javayo schreef:
ik vind dat denigrerende van urielle's reactie wel meevallen, ik snap in ieder geval wel wat ze ermee bedoelt en ben het met haar eens, de gemiddelde manegeruiter zou ik niet als bijrijder nemen. het zijn wel degene die er bovenuit stijgen, meestal ook degene die graag een eigen paard zouden willen die ik dan het liefst zou zien komen. ik wil namelijk wel iemand die mijn paard meer aandacht geeft dan alleen om even te rijden...

Ik snap haar achterliggende reden ook wel maar ik blijf het eens met Vogeltje dat je dat ook op een andere manier kunt neerzetten. Zoals jij het uitlegt komt het toch echt heel anders op me over :)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:48

Piep71 schreef:
_Nancy schreef:
hier heb ik mijn bijrijdster dus ook voor, ze is vorig jaar ingereden.

je bijrijdster is ook ingereden? :))

hahaha dat scheef nancy niet maar ikke :D
weet niet of nancy is ingereden, zal zo ff vragen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:57

VogeltjeM schreef:
GamblersCup schreef:
Ik vind het absolute onzin als mensen denken dat een bijrijder de eigenaar "uit de brand helpt" := Maar ik vind dan ook dat je absoluut NIET afhankelijk moet worden van een bijrijdster, krijg je alleen maar problemen mee uiteindelijk. Bijrijdster zou eens in d'r hoofd kunnen krijgen dat ze eisen kan gaan stellen, of rechten heeft ofzo >;)

Tja, misschien ervaar jij het niet zo als eigenaar, dat je uit de brand wordt geholpen door de bijrijder. Maar veel eigenaren ervaren dat wel zo. Waaronder de eigenaar van mijn vorige verzorgpony. Die was mij erg dankbaar. Zelf reed ze helemaal niet (meer) en kon ze vaak niet, maar ze wilde wel dat de pony gereden werd. Ik was haar natuurlijk ook dankbaar, ik mocht immers haar pony verzorgen.
Ik vind ook dat je als bijrijder geen eisen mag stellen. Heb ik natuurlijk ook nooit gedaan. Dat vind ik ook het pijnlijke van het hele bijrijderstukje: je zet je in voor een paard, meerdere dagen per week, soms wel jarenlang, laat er dingen voor, maar wanneer puntje bij paaltje komt, ben je totaal afhankelijk van 'de grillen' van de eigenaar. Dat maakt ook dat ik nooit meer iets wil bijrijden, mocht ik straks meer tijd krijgen. Ik wacht wel op mn eigen paardje. Ik zie het trouwens wel vaak gebeuren, dat bijrijders denken dat ze bepaalde rechten hebben en eisen kunnen stellen. Dat vind ik altijd zo'n illusie. Maar ik kan me wel voorstellen dat het prettig is om zo te denken voor die bijrijder: je zou immers zo graag willen dat het zo was. Als ik voor mezelf mag spreken: zo lang ik me al kan herinneren heb ik een eigen paard gewild. Dat zat er nooit in, wegens financiele perikelen. Een bijrijdpaard is het dichtste bij een eigen paard dat ik kon komen. Het is dan heel pijnlijk om steeds weer naast het net te vissen, omdat er dan toch geen rekening met je gehouden wordt. Hoe logisch ook.

Grillen van de eigenaar, ja is zijn/ haar eigendom. Je schildert eigenaren wel wat af hoor en voor de bijrijders moeten we en masse op de knieen? Ze mogen in hun handen knijpen dat iemand ze in staat stelt voor nop hun dure hobby uit te oefenen, die ze anders niet zouden kunnen uitvoeren op regelmatige basis.

Anoniem

Re: wel op manege betalen maar niet voor bijrijpaard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:59

Wel grappig dat bijna iedereen die tegen een vergoeding is, zelf geen eigen paard heeft, maar een bijrijden of verzorgen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:03

Tja, dat is ook eigen belang hahaha.

Ik ben tegen en heb wel degelijk al jaren een eigen paard.

Heb laatst met verbazing naar een advertentie gekeken, je moest wel voeren en uitmesten en mocht amper rijden. Dier was ook nog jong en kon niets, behalve een rondje met je door de bak lopen. Totaal niet in balans nog en buiten rijden was ook niet vertrouwd. Toch 50 euro in de maand voor verzorgen :?
Nou ja, diegene heeft niemand gevonden natuurlijk. In dat geval vind ik een bijdrage erg bijzonder,je moet veel doen, maar je krijgt er nog niet veel voor terug en toch betaal je 50 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:10

vuurneon schreef:
Tja, dat is ook eigen belang hahaha.

Ik ben tegen en heb wel degelijk al jaren een eigen paard.

Heb laatst met verbazing naar een advertentie gekeken, je moest wel voeren en uitmesten en mocht amper rijden. Dier was ook nog jong en kon niets, behalve een rondje met je door de bak lopen. Totaal niet in balans nog en buiten rijden was ook niet vertrouwd. Toch 50 euro in de maand voor verzorgen :?
Nou ja, diegene heeft niemand gevonden natuurlijk. In dat geval vind ik een bijdrage erg bijzonder,je moet veel doen, maar je krijgt er nog niet veel voor terug en toch betaal je 50 euro.

Ik vind dat ook absurd.
Alleen rijden en verder niets, dan vind ik dat je best iets mag vragen en dat hoeft allemaal niet zo duur, maar wanneer er ook nog verlangd wordt dat je gaat mesten, voeren en weet ik al niet wat, dan zou ik nooit geld vragen.

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:14

Beetje tegenstrijdige gevoelens hier.... Ik ben inderdaad van mening dat de eigenaar een paard gekocht heeft, zit hij/zijn in tijdnood en wil een verzorgster... dan hoeft die niet te betalen.

Toch vind ik aan de andere kant dan wel dat ze in de tijd dat ze het paard rijd (En dan denk ik aan een geval bij ons op stal, eigenaresse gaat half jaar reizen en vertrouwt haar paardje aan een ander toe), dat als er iets nodig is, of als er iets stuk gaat de bijrijder wel iets in mag leggen. (dan heb ik het niet over de standaard dingen als stalgeld, dierenarts enz), maar meer over een kapotte teugel ofzo!

Dus kortgezegt: Geen vasten lasten voor de bijrijder, maar als bijrijder mag je wel bedenken dat je de spullen gebruikt die van iemand anders zijn. Gaat het stuk, koop je nieuw.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:16

Mindim schreef:
Wel grappig dat bijna iedereen die tegen een vergoeding is, zelf geen eigen paard heeft, maar een bijrijden of verzorgen.

Hier een uitzondering :) Ik heb zelf een paard, tzt gaat het misschien nodig zijn (vanwege tijd) om er een bijrijder voor te zoeken. En dat gaat al lastig zat zijn, aangezien ik een sensibel paard heb met een gebruiksaanwijzing en waar voorzichtig mee omgesprongen moet worden (maar: wel op Z+ niveau geschoold, leuk leerpaard). En daarnaast ik ontzettend kritisch ben zelf :+ Zoals eerder genoemde "typische manegeruiter" komt er echt niet zomaar op, maar....ik heb bij ons op stal wel een enkele manegeruiter gezien waar ik wel potentie in zie om met begeleiding goed mijn paard te rijden tzt, puur omdat hun wijze van rijden en omgaan met paarden e.d. mij erg bevallen. Maar dat zijn wel echt de uitzonderingen, en qua niveau zullen die er ook goed aan moeten trekken in eerste instantie willen ze haar kunnen leren mannen.

Ik heb vroeger zelf altijd bijrijdpaarden gehad, nooit voor betaald en het was een ideale win-win situatie. De eigenaren zijn sinds mijn verhuizing nog steeds op zoek naar een kloon van mij (helaas hebben ze goed pech met het vinden van goede betrouwbare hulp), en ik mis het bijrijden daar echt enorm :D Heb er dan ook 15 jaar dagelijks rondgelopen, en kom nog steeds als ik de kans heb op de koffie of inclusief mijn eigen paard op vakantie (is aan andere kant van het land).
Toen was ik er altijd van overtuigd: als ik zelf een paard heb, dan gun ik een ander dit plezier ook. Ik zou dat ook heel graag doen, maar met mijn paard ligt het nu net even anders en doe ik dat niet zomaar. Komt er een makkelijker, minder sensibel paard bij wat ik beter uit handen durf te geven dan krijgen bepaalde mensen direct de vraag of ze het leuk zouden vinden die bij te rijden een paar keer in de week.

Heb dus zelf nooit betaald, en zou ook een ander niet laten betalen. Graag wel regelmatig lessen bij mijn instructrice op eigen kosten, maar voor dat tientje per privéles lijkt me zeuren niet op zijn plek :D Ik kijk regelmatig advertenties, maar vind het vaak echt belachelijk wat er gevraagd durft te worden. Een dieptepunt is wel het onbeleerde paard/shetlander/noem maar op waar je mag mesten, knuffelen, als je mazzel hebt wat longeren/grondwerken en verder niks- maar wel moet betalen. Of mensen die de volledige stallingskosten vragen, voor 2x in de week een uurtje boshobbelen op een recreatiepaard. Daar snap ik echt geen kloot van...
Laatst bijgewerkt door Vientje op 07-12-11 21:24, in het totaal 2 keer bewerkt

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:17

Mindim schreef:
Grillen van de eigenaar, ja is zijn/ haar eigendom. Je schildert eigenaren wel wat af hoor en voor de bijrijders moeten we en masse op de knieen? Ze mogen in hun handen knijpen dat iemand ze in staat stelt voor nop hun dure hobby uit te oefenen, die ze anders niet zouden kunnen uitvoeren op regelmatige basis.

Ik vind deze opmerking dus wel heel kort door de bocht, want er zijn ook eigenaars die door hun werk of wat dan ook weinig tijd hebben om regelmatig met hun paarden te rijden. Nu rijd ik 3 x per week waardoor zijn conditie die je nodig hebt voor marathons mooi op peil. Ik rij dressuurmatig hem naar een betere uitgangspunt waardoor hij betere scores in de wedstrijden scoort, wie mag dan dankbaar zijn. Vind dat het niet gaat over dat wij (bijrijders/verzorgers) in onze handen mogen knijpen. Ik vind dat dit van beide kanten wel mag. vindt dit dus ook niet bij de topic horen, ik zelf hoef dus ook niets te betalen, maar zou ik minder werk zou doen (zie mijn eerdere reactie) en ik hoef alleen maar te poetsen en rijden en heb een luxe bak, binnenbak wel te verstaan ter beschikking ja dan vind ik het alsof je een paard huurt en dat je er wel wat voor mag betalen.

Dus als reactie op je latere bericht nee niet alle verzorgers die dus geen eigen paard hebben zijn tegen!

Birdie60

Mindim schreef:

nee mindim, ik heb 2 haflingers, nancy is mijn verzorgster en betaald niks, en terecht.
ik heb er erg veel baat bij, en ik heb het echt getroffen met haar.

NatasjavE

Urielle schreef:
In het stedelijke deel van het Antwerpse liggen de stalprijzen net zo hoog als in de Randstad, maar alleen echte beginners betalen ergens voor, dus ik denk dat het echt gewoonte is per regio. Rij je hier pakweg L-niveau (hoeft niet eens op wedstrijd) dan krijg je al snel minstens een zakcentje ervoor.

Nou, voor een L ruiter zou ik echt niet gaan betalen.
Ik zou pas gaan betalen als iemand mijn paard met een paar maanden(dus na enige training) versneld in het M2 of hoger zou mogen starten. Dan heeft mijn merrie direct het Keurpredikaat en is dus meer waard.
In het L mag ik zelf al direct beginnen....

Of iemand die mijn paard IBOP kan uitbrengen, een Gelderse dus EN dresuur EN springen. Nou IBOP is een kunst appart. Dat zie ik een bijrijder niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:25

jojodenlai schreef:
Mindim schreef:

Ik vind deze opmerking dus wel heel kort door de bocht, want er zijn ook eigenaars die door hun werk of wat dan ook weinig tijd hebben om regelmatig met hun paarden te rijden. Nu rijd ik 3 x per week waardoor zijn conditie die je nodig hebt voor marathons mooi op peil. Ik rij dressuurmatig hem naar een betere uitgangspunt waardoor hij betere scores in de wedstrijden scoort, wie mag dan dankbaar zijn. Vind dat het niet gaat over dat wij (bijrijders/verzorgers) in onze handen mogen knijpen. Ik vind dat dit van beide kanten wel mag. vindt dit dus ook niet bij de topic horen, ik zelf hoef dus ook niets te betalen, maar zou ik minder werk zou doen (zie mijn eerdere reactie) en ik hoef alleen maar te poetsen en rijden en heb een luxe bak, binnenbak wel te verstaan ter beschikking ja dan vind ik het alsof je een paard huurt en dat je er wel wat voor mag betalen.

Dus als reactie op je latere bericht nee niet alle verzorgers die dus geen eigen paard hebben zijn tegen!

Ik doel er op dat hier in dit topic constant wordt geroepen over hoe dankbaar men mag zijn dat een bijrijder iemand uit de brand helpt. En over eigenaren niets tot weinig goeds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:26

vrouwke schreef:
Mindim schreef:

nee mindim, ik heb 2 haflingers, nancy is mijn verzorgster en betaald niks, en terecht.
ik heb er erg veel baat bij, en ik heb het echt getroffen met haar.

Je leest over het woord 'bijna' , ik zeg niet iedereen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:30

Vientje schreef:
Mindim schreef:

Hier een uitzondering :) Ik heb zelf een paard, tzt gaat het misschien nodig zijn (vanwege tijd) om er een bijrijder voor te zoeken. En dat gaat al lastig zat zijn, aangezien ik een sensibel paard heb met een gebruiksaanwijzing en waar voorzichtig mee omgesprongen moet worden (maar: wel op Z+ niveau geschoold, leuk leerpaard). En daarnaast ik ontzettend kritisch ben zelf :+ Zoals eerder genoemde "typische manegeruiter" komt er echt niet zomaar op, maar....ik heb bij ons op stal wel een enkele manegeruiter gezien waar ik wel potentie in zie om met begeleiding goed mijn paard te rijden tzt, puur omdat hun wijze van rijden en omgaan met paarden e.d. mij erg bevallen. Maar dat zijn wel echt de uitzonderingen, en qua niveau zullen die er ook goed aan moeten trekken in eerste instantie willen ze haar kunnen leren mannen.

Ik heb vroeger zelf altijd bijrijdpaarden gehad, nooit voor betaald en het was een ideale win-win situatie. De eigenaren zijn sinds mijn verhuizing nog steeds op zoek naar een kloon van mij (helaas hebben ze goed pech met het vinden van goede betrouwbare hulp), en ik mis het bijrijden daar echt enorm :D Heb er dan ook 15 jaar dagelijks rondgelopen, en kom nog steeds als ik de kans heb op de koffie of inclusief mijn eigen paard op vakantie (is aan andere kant van het land).
Toen was ik er altijd van overtuigd: als ik zelf een paard heb, dan gun ik een ander dit plezier ook. Ik zou dat ook heel graag doen, maar met mijn paard ligt het nu net even anders en doe ik dat niet zomaar. Komt er een makkelijker, minder sensibel paard bij wat ik beter uit handen durf te geven dan krijgen bepaalde mensen direct de vraag of ze het leuk zouden vinden die bij te rijden een paar keer in de week.

Heb dus zelf nooit betaald, en zou ook een ander niet laten betalen. Graag wel regelmatig lessen bij mijn instructrice op eigen kosten, maar voor dat tientje per privéles lijkt me zeuren niet op zijn plek :D Ik kijk regelmatig advertenties, maar vind het vaak echt belachelijk wat er gevraagd durft te worden. Een dieptepunt is wel het onbeleerde paard/shetlander/noem maar op waar je mag mesten, knuffelen, als je mazzel hebt wat longeren/grondwerken en verder niks- maar wel moet betalen. Of mensen die de volledige stallingskosten vragen, voor 2x in de week een uurtje boshobbelen op een recreatiepaard. Daar snap ik echt geen kloot van...

Ik had de zelfde instelling als jij, tot dat ik tot twee keer toe een niet consequente bijrijder kreeg, die ook nog eens mijn paard onzachtzinnig behandelden. Ik heb ook nooit iets laten betalen, maar door schade en schande wordt je wijzer. Ik zou vooral laten betalen, omdat men graag wat terug ziet voor zijn geld en niet voor niets wil betaleni in de hoop dat men dan ook daadwerkelijk komt. Als ik een fijne bijrijder zou treffen, waar ik op kan bouwen en die afspraken na komt, dan mag de betaling wat mij betreft gelijk weer overboord. Want om de centen is het me niet te doen.

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:33

Ik heb een paard gehuurd tegen 165 euro per maand (geen lessen inbegrepen)
De eigenaar kon niet meer rijden door zijn knieën maar wou zijn paard niet verkopen omdat die voor hem waarschijnlijk mishandeld was.
Misschien zou je zeggen dat het weel te duur is maar het was eigenlijk bijna mijn paard alleen stond het niet in een contract en moest ik maar een klein deel van de stalling betalen. (stalling is 300 per maand)
Ik moest niet uitmesten ofzo en mocht gewoon wanneer ik wil en zoveel ik wou komen rijden. Ik mocht zelf zeggen dat het mijn eigen paard was en ik mocht echt alles doen zoals je met een eigen paard kunt doen!
Het was ook een super goed leerpaard want had nog Z gelopen dus ik kon er super veel van leren en ik zag het beest zo graag <3 (jammer genoeg na 5 maand peesontsteking gekregen dat niet meer te genezen was en hebben we moeten laten uitslapen)

Voor dit paard heb ik nog wat verzorgpaarden gehad die ik gratis mocht rijden maar moest wel een beetje uitmesten iedere keer dat ik kwam.

Overlaatst een bijrijdpaard gehad en ik werd betaald om erop te rijden... :)
Laatst bijgewerkt door HorsePhoto op 07-12-11 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:36

@ Mindim: Dat "type" mensen ben ik dan ook bang voor ja, een van de redenen waarom ik haar nu niet uit handen durf te geven. Dat ga ik ook alleen maar doen als ik echt niet meer anders kan. Niet-consequent qua rijden geeft ongelukken, niet-consequent qua komen opdagen en paard controleren kan einde paard of voorgoed arbeidsongeschikt betekenen. Dat risico loop ik niet :n Ik denk dat je dat met betalen ook niet helemaal uitsluit, meeste mensen zijn verdomd laks daarin. Zeker als het om schijtweer en een warm dekentje op de bank, of het vriendje gaat :+

Qua onzachtzinnig behandelen is er gelukkig een enorme sociale controle bij ons op stal, daar ben ik niet zo bang voor. En heb ook wel enige mensenkennis, denk iig wel genoeg om de echte rotte appels buiten de deur te houden...

Maar hoe meer ik lees en zie van de zoektocht van anderen naar een goede, trouwe bijrijder hoe meer ik besef wat een onwijze brave ikzelf altijd was. Dat leek mij altijd niet meer dan normaal, maar blijkbaar valt dat tegen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:43

Elco schreef:
Je helpt degene met een eigen paard omdat blijkbaar de eigenaar niet kan / wil en degene dus een dienst bewijst..
Ik zou er absoluut geen cent voor vragen ik zou eerder degene die mij uit de brand helpt juist betalen en haar dankbaar zijn omdat ze mijn paard wilt doen..

Dat zijn nu eenmaal de consequenties van een eigen paard hebben, als je er geen geld voor hebt of geen tijd dan moet je niet aan een eigen paard beginnen..

Als ik in het buitenland een rit maak en ik huur een paard voor een buitenrit van twee uur dan kost me dat € 75,--. En dan zou ik mijn bijrijder geen € 75,-- mogen vragen? Belachelijk je stelling Elco. Ik ben het absoluut niet met je eens.
Zij krijgt voor die € 75,-- per maand een paard die altijd goed ontwormd en beslagen is. Waar ze zo op kan springen want alles is tippie top. Die ze drie keer in de week mag rijden op tijden die haar uitkomt en als ze zou willen vaker. Het paard is fijn aangereden, ontzettend braaf en ze mag er overal mee naar toe. Ze hoeft niets verder te doen als alleen maar genieten van hem.
Gelukkig Elco heb ik een bijrijder die zeer gelukkig is met haar paardje en aangezien haar zus een eigen paard heeft weet ze hoe duur dat is en betaalt ze met liefde en plezier dat bedrag. Gelukkig is het paardje ook heel gek op haar na al die jaren! Ze gaat er toppie joppie mee om en hij met haar.
Ik heb zelf geld genoeg om het te kunnen betalen maar ik vind het enorm belangrijk dat mensen voor zoiets fijns ook iets daar voor over hebben. Het kost mij namelijk vele malen meer als die € 75,--. Het is een win-win situatie. En als de bijrijder haar eigen win niet wil of kan zien, dan hoef ik haar niet als bijrijder. Want dan zeg je eigenlijk dat ik dankbaar moet zijn dat zij mijn fijn aangereden paard rijdt. Wij zijn met elkaar blij en zo hoort het ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:45

Ik had expres naar volwassenen gevraagd, hopend op meer verantwoordingsgevoel en zonder teveel puberinsteek :D
Met geld lukt het misschien ook niet, maar dan is het toch wat minder vrijblijvend, men is gauwer geneigd iets te doen waar ze voor betaald hebben dan andersom.

Hier is weinig sociale controle, we zijn met zijn drieen :D

Ik was vroeger elke dag op stal, ik deed alles en wat een plezier heb ik gehad en wat een kansen om te rijden. Ik heb alles gedaan, springen, dressuur, crossen en wat niet. Had me op een manege nooit gelukt, ik heb herinneringen aan mijn verzorgpaard van toen, we waren 1 team, dat had ik met een manegepaard nooit kunnen opbouwen.

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:52

Nou ik vind geld vragen terwijl bijrijders je een dienst verlenen niet nodig. Ik heb een bijrijdster voor 2x in de week. Mag alles met de pony(behalve naar buiten, gebeuren ongelukken door). Ze hoeft niet te mesten of wat dan ook, alleen maar rijden en het emmertje voer geven dat al klaar staat. Zij heeft gratis 2x in de week een paard en ik kan ook eens een avond wat anders doen.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:53

Gut Mindim, dat laatste zeg ik ook echt precies altijd :D Ik heb ook enorme mazzel gehad vroeger. Op een grotere stal (1 eigenaar) met veel verloop qua handel en fokkerij, maar mijn grote liefde Vientje heb ik toch maar mooi 11 jaar van mogen genieten naast alle paarden wat verder nog voorbij kwamen :)
Ik was 12 toen ik daar kwam, maar nu heb ik zelf ook idd de eis van volwassenen of een héél strenge selectie qua oudere pubers := Vind het nog steeds bijzonder dat die mensen toen zo'n jong kind zo veel vrijheid hebben durven geven, zou dat zelf niet aandurven.
Laatst bijgewerkt door Vientje op 07-12-11 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:54

Mindim schreef:
No_No schreef:
Dat is jouw idee. Niet de mijne ;) Natuurlijk moet het wel acceptabel/vetrouwd zijn, maar ik vind dat het idee van de leaser zeker wel een rol mee speelt. Anders geen geld vragen, dan moet de bijrijder gewoon doen wat jij wil. Als het ze niet bevalt zoeken ze maar een ander.

Het blijft mijn eigendom he, de gevolgen van een fout van de bijrijders kant komt niet op zijn bordje. Als je dan iets wilt moet je er een contractje over afsluiten. Maar iemand die 2 maal in de week mijn paard rijdt, gaat me niet vertellen of mijn paard een deken op moet, die ik dan zeker ook nog moet gaan kopen. Voor een bijdrage van 50 euro in de maand gaat de bijrijder dan maar fijn een ander paard zoeken. De bijrijder krijgt mijn paard in bruikleen en dat daar een bijdrage voor wordt gevraagd, is helemaal niet zo vreemd. Vooral als lasten er verder niet zijn. Maar de primaire zaken daar beslis ik zekers zelf over.
Als de bijrijder zonder overleg met mij een crossparcours zou springen en het dier loopt daar een peesblessure van op, wie moet dan betalen, zal ik dat dan ook maar bij de bijrijder neerleggen? Draait de leaser zoals je de bijrijder nu noemt, dan ook op voor de gevolgen van de acties die uit zijn eigen keuzes voortvloeien? Of is het dan, oei nu is het paard kreupel, ik moet op zoek naar iets nieuws en laat men de eigenaar met de brokken zitten.

Ik had het ook over MIJN MENING. Dus niet over een STANDAARD MENING ;)

Die zekerheid heb je nooit. Ook niet als je een contract afsluit of 1000 euro per maand zou laten betalen. Als je het risico niet wil lopen dat je paard geblesseerd kan raken door een bijrijder moet je er niet aan beginnen. Een peesbeschadiging kan ernstige gevolgen hebben, dat weet je neem ik aan? Stel je paard raakt zo geblesseerd dat hij de rest van zijn leven alleen kan dienen als grasmaaier? Dan kan iemand wel 1000 euro per maand betalen of een contract afsluiten (die wettelijk gezien zeer waarschijnlijk niet eens geldig zou zijn) maar daar heb jij je paard niet beter mee. Overigens kan een paard ook ernstig geblesseerd raken tijdens een simpele drempel die het over moet stappen. Of dat jij je paard op drie benen uit de box/wei haalt en dat je bijrijder die dag er voor je paard heeft gedaan. Bijrijder weet van niets en heeft niets vreemds gezien aan het paard, wat dan?

Maar waarom laat je een bijrijder 2 dagen per week je paard rijden? Ik begrijp niet waarom iemand het risico wil lopen dat een ander je paard mogelijk kapot rijdt door 2 dagen per week uit te besteden? ALs ik 2 dagen geen tijd zou hebben voor mijn paard, laat ik daar echt niet iemand anders op rijden. Dan staat hij maar 2 dagen stil. Kan er ook niets fout gaan en heb ik alleen de verantwoordelijkheid over de gezondheid van mijn paard. Als het nou andersom was, ik kan zelf 2 dagen wel, dan is een bijrijder een uitkomst. Bovendien laat je toch niet iemand op je paard rijden die onverantwoord is of niet op de zelfde golflengte als jou zit (denkwijze)?

Overigens (naar mijn weten): als de bijrijder je paard zomaar meeneemt naar een cross/buitenrit bv zonder jouw medeweten en er gebeurt iets, neemt je bijrijder zelf de verantwoordelijkheid en zal ook zelf de kosten moeten gaan betalen. Dus of je nu wel of geen geld betaald, ook een bijrijder heeft haar verantwoordelijkheid.
AL je je paard uit leent aan een ander loop je altijd het risico dat er iets kan gebeuren ten nadele van het paard en eigenaar. Dan is het voor jou de afweging of je dat er voor over hebt. Daarnaast kan je ook nog gaan nadenken over het risico van de bijrijder, ben je wel verzekerd voor ongevallen? Kijk als de bijrijder daar nou ook voor betaald? Dan kan ik me helemaal voorstellen dat je dat bedrag vraagt omdat het dan ook voor de bijrijder goed geregeld is mocht ze ernstig (blijvend) letsel oplopen. Weet je wel dat jij hier ook aansprakelijk voor bent? Met en zonder "contract"?

Maar ieder heeft hier zijn eigen idee over en zijn eigen mening. Dat is helemaal niet erg! Als iedere partij zich hier goed bij voelt moeten ze dat lekker zo doen toch?
Ik ga geen 50 euro per maand betalen (zonder verzekering) voor een paard wat ik 2x per week mag rijden (en al helemaal niet als dat ook nog op vaste dagen moet gebeuren) Dat is mijn mening. Er zijn vast mensen die dat wel willen. Prima toch? Daarnaast vind ik het niet meer dan normaal dat ik de kosten betaal die in mijn belang zijn zoals smid, enting eventueel bijvoer maar dat ga ik dus niet doen voor 2 dagen per week rijden.

Doe wat jouw goed lijkt, als de bijrijder/leaser het ziet zitten gewoon lekker doen. Tenslotte gaat het om plezier! :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:02

@Mindim
Ik vraag niets en mijn "paarden"vriendinnen vragen ook niets voor het bijrijden.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:22

Ik vind dit altijd zo' n nutteloze discussie. Eigenaren hebben gewoon het recht om een vergoeding te vragen, net als manegeeigenaren, zonder dat ze daarvoor scheef bekeken dienen te worden.
Ik zit in Urielle haar regio en kan me wel goed vinden in haar verhaal.
Kan je niks en kom je net van de manege, niet piepen en in je handjes knijpen dat je uberhaupt op een paard van een ander mag, voor jou tien anderen.
Als je wel redelijk kan rijden, hangt het van de goodwill van de eigenaar af of je betaald krijgt.

Dat fake argument kan er bij mij niet in: ' ja, ik moet niet betalen want ik help jou want jij hebt geen tijd'
Zeg dat eens tegen een manege eigenaar met 30 paarden (die hij nooit allemaal kan rijden), die lacht je keihard uit.

En dan deze: 'bij mijn vorige mocht het ook gratis!'
Prima dat je gratis op een wollebolle shet mag rondhobbelen in een wei, maar geen haar op mijn hoofd dat er nog maar over peinst om mijn godheid op benen, die mij een arm en een been kost per maand en waar ik keihard voor en aan werk, gratis ga uitlenen aan de eerste de beste jandoedel omdat die toevallig niet zo "dom" was zijn eigen paard met de daarbij horende verantwoordelijkheden te kopen. Regelmatig een goede DA, hoefsmid, tandarts, osteopaat, eventueel accupuncturist, gebedsgenezer, paardenpsycholoog, holistische kraker en wat nog allemaal op laten draven, dat is GEEN lachertje hoor. En nee, ik heb geen halve stal nodig voor de centen, maar wel op die ene dag in de week dat ik wel graag de pure luxe heb van 1 keertje uitslapen en eens lief met mijn wimpers te kunnen wapperen naar mijn vriend ipv dat hij me nastaart terwijl ik voor de zoveelste keer de deur uithol richting paardlief. Als je op mijn paard gaat zitten, deel je mee in de kosten, gedraag je je en hebben wij een open communicatielijn met alle mogelijke advies van mijn kant. In ruil kan je rijden op een eerlijk, goed onderhouden, happy paard op een fijne stal met goede lesmogelijkheden. Als je daar niet mee kan leven: NEXT!

Sorry maar ik kan slecht tegen dat sfeertje van: het MOET goedkoop kunnen. Manege eigenaren doen ook niet aan dat soort liefdadigheid, en die worden daar niet scheef voor bekeken. Maar een eigenaar die geld durft vragen, die is geen eigen paard waard bij wijze van spreken. Kom op zeg :roll:

Voor alle eigenaren die wel een gratis verzorgster hebben: jullie verdienen een lintje, beseffen de verzorgers dat wel? :j