Mindim schreef:Wel grappig dat bijna iedereen die tegen een vergoeding is, zelf geen eigen paard heeft, maar een bijrijden of verzorgen.
Hier een uitzondering

Ik heb zelf een paard, tzt gaat het misschien nodig zijn (vanwege tijd) om er een bijrijder voor te zoeken. En dat gaat al lastig zat zijn, aangezien ik een sensibel paard heb met een gebruiksaanwijzing en waar voorzichtig mee omgesprongen moet worden (maar: wel op Z+ niveau geschoold, leuk leerpaard). En daarnaast ik ontzettend kritisch ben zelf

Zoals eerder genoemde "typische manegeruiter" komt er echt niet zomaar op, maar....ik heb bij ons op stal wel een enkele manegeruiter gezien waar ik wel potentie in zie om met begeleiding goed mijn paard te rijden tzt, puur omdat hun wijze van rijden en omgaan met paarden e.d. mij erg bevallen. Maar dat zijn wel echt de uitzonderingen, en qua niveau zullen die er ook goed aan moeten trekken in eerste instantie willen ze haar kunnen leren mannen.
Ik heb vroeger zelf altijd bijrijdpaarden gehad, nooit voor betaald en het was een ideale win-win situatie. De eigenaren zijn sinds mijn verhuizing nog steeds op zoek naar een kloon van mij (helaas hebben ze goed pech met het vinden van goede betrouwbare hulp), en ik mis het bijrijden daar echt enorm

Heb er dan ook 15 jaar dagelijks rondgelopen, en kom nog steeds als ik de kans heb op de koffie of inclusief mijn eigen paard op vakantie (is aan andere kant van het land).
Toen was ik er altijd van overtuigd: als ik zelf een paard heb, dan gun ik een ander dit plezier ook. Ik zou dat ook heel graag doen, maar met mijn paard ligt het nu net even anders en doe ik dat niet zomaar. Komt er een makkelijker, minder sensibel paard bij wat ik beter uit handen durf te geven dan krijgen bepaalde mensen direct de vraag of ze het leuk zouden vinden die bij te rijden een paar keer in de week.
Heb dus zelf nooit betaald, en zou ook een ander niet laten betalen. Graag wel regelmatig lessen bij mijn instructrice op eigen kosten, maar voor dat tientje per privéles lijkt me zeuren niet op zijn plek

Ik kijk regelmatig advertenties, maar vind het vaak echt belachelijk wat er gevraagd durft te worden. Een dieptepunt is wel het onbeleerde paard/shetlander/noem maar op waar je mag mesten, knuffelen, als je mazzel hebt wat longeren/grondwerken en verder niks- maar wel moet betalen. Of mensen die de volledige stallingskosten vragen, voor 2x in de week een uurtje boshobbelen op een recreatiepaard. Daar snap ik echt geen kloot van...