Welke paardjes staan (nog) buiten 24/7?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:17

Gypsy schreef:
@Hanneke: Ik viel eigenlijk helemaal niet over jou bericht? Meer over andere berichten.

Imo moet je voor de aanschaf van je paard al na gaan denken over dit soort dingen. :o

Met sommige dingen hou je geen rekening van tevoren, simpelweg omdat je het niet weet. Daarbij heb je het niet altijd voor het zeggen op een pensionstal. Verhuizen is dan ook niet altijd een optie want: you win some, you loose some ;).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:25

Gypsy schreef:
Dat snap ik nou niet hé, dat buitenstaan blijkbaar gelijk is aan in de blub, en dat dat maar normaal is. En als paardlief het koud krijgt moet ie maar weer z'n hok in.

Er zit nog zoveel tussen blub en de stal.... Bv als je bak goed gedraineert is, ze daar zetten. Paddock draineren met zand erop, wij hebben ook nog een hele bestrate paddock....

Volgens mij schat je de mensen hier verkeerd in... Als we het over blub hebben, dan is het ook blub, en als ze nu helaas naar binnen moeten voor de nacht! omdat het buiten niet meer te doen is dag en nacht in de natte bende, dan is dat vervelend genoeg, maar we hebben het niet over dag en nacht op stal...

24/7 buiten zonder schuilgelegenheid en alleen maar natte voeten is niet goed te praten.
En met die regen van de afgelopen 2 weken zijn zelfs gedraineerde bakken vaak erg nat en ondergelopen. Die hier in elk geval wel...
Oh ja, en als we het water wat uit de lucht komt zo goed onder controle konden houden, dan liepen nederlandse straten niet over, kelders niet onder water en rivieren, beken en sloten niet buiten de oevers en polders onder water...
Drainage is mooi, maar als je sloten overlopen en het water zo weer wei of bak in loopt, dan is er wel een probleem...

Gelukkig hoef ik niet te kiezen, omdat ik een grote inloopstal met ruime bestrating heb, maar mijn paarden kiezen zelf voor binnen! Niet onder de overkapping, echt in de inloopstal. En had ik ze alleen in de modder kunnen zetten of in een natte bak en paddock, dan gingen ze toch echt voor de nacht op stal.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 15-12-11 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:30

Mijn paardje (fjord van 24 jaar) staat ook nog 24/7 buiten! Wel met een regendeken op, en een grote inloopstal :) Bij ons is het land ook erg nat.. Maar gelukkig is er nog wel een hoek droog.

marjootje

Re: Welke paardjes staan (nog) buiten 24/7?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 17:33

Hier hebben ze ook grote inloopstal met vlas, maar wel onder de loods, dus open stal.
En als ze de stal uitkomen moeten ze eerst ddor een hele dikke laag blub, maar verderop staan ze weer droog.
De oudste van het stel is 22 en ook die doet het prima.
Wij voeren dus wel onbeperkt goed hooi.

@vanacky als een paard staat te trillen moet je ze extra hooi geven, daarmee houden ze zichzelf warm.
Met voldoende hooi, en een plekje uit de wind en regen moeten ze het kunnen om buiten te blijven.
Als ze trillen is een heel rot gezicht, maar dat doen ze om zichzelf weer warm te krijgen, alle haren staan dan overeind, zo houden ze de warmte vast.
Dat trillen is niet net als bij ons als wij rillen van de kou.
Pas wel op met dekens, je paardje heeft al een wintervacht, dus nu nog onder deken zetten kan ook verkeerd uitpakken.
Eventueel een dunne regendeken zou kunnen als het heel erg regent en waait.

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 17:46

Ook bij ons staan ze altijd buiten, met onbeperkt hooi, waarvan ook een aantal rond de 20. We hebben helaas geen schuilstal ivm aangezicht vanaf de snelweg krijgen we het nog niet voor elkaar... Wel mee bezig uiteraard.
Maar tot nu toe schuilen ze elk jaar gewoon achter de bomen, en dit gaat prima! Buiten staan vinden ze heerlijk.
Wel hebben we 2 paardjes die wel een regendeken op hebben. Dit op advies van de osteopaat. Deze 2 gebruikten zoveel energie om warm te blijven dat ze erg dun werden. Met regendeken scheelt dit genoeg om op gewicht te blijven.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:03

Nou... ik sta onder water, met de paddocks, het land en de baan.
Dus hier alles vroeg in de middag weer lekker in de droge stal gezet en vervelend dat ze dat vonden!!!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:15

marjootje schreef:
Dat trillen is niet net als bij ons als wij rillen van de kou.
Pas wel op met dekens, je paardje heeft al een wintervacht, dus nu nog onder deken zetten kan ook verkeerd uitpakken.
Eventueel een dunne regendeken zou kunnen als het heel erg regent en waait.

Hoe kom je aan die wijsheid? Waarom is dat bij het paard anders dan bij ons?

En je kunt je paard op elk moment onder deken zetten.je hebt alleen kans dat ie het te warm krijgt en gaat zweten. Dan is je deken te dik/warm en moet je kiezen voor een dunnere deken of scheren.

En natgeregend paard heeft niet genoeg aan een ongevoerde regendeken. Ik had vorig jaar de paarden af en toe zeiknat en bibberend (ondertemperatuur) in de paddock met inloopstal staan. Zonder deken, maar ook met ongevoerde regendekens, want ja, die slaan op een gegeven moment vaak toch door, of ze regenen in bij de borst. Dan was het toch echt een dikkere droge deken op en flink voeren en voor de nacht op stal als het door bleef regenen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:19

De Arabier kwam vanmiddag na enkele plens buien ook trillend als een juffers hondje binnen en dan krijgt hij echt wel even een deken op!
Rillen doen levende dieren ( nou ja de meeste) om warm te worden, dus als ze het koud hebben!
Dus marjootje.... ook een paard kan het behoorlijk koud krijgen!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:20

Ik vind dat zo'n onzin he.... Het geeft niks dat een paard rilt, want op die manier maakt hij zich weer warm.... Ja, DUS heeft hij het koud... Duh

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:23

Ik begin ook een beetje een mietje te worden :D Ik had ze eergister binnen staan maar dat kwam ook omdat er iemand kwam met een marathon wagen. En die waren er pas om half 5. Ik had dus geen zin en vond het ook gevaarlijk om daarna nog door het stikkie donker naar de wei te lopen. Dus beestjes een nachtje binnen.

Nu staan ze weer buiten...maar vrijdag word het heel slecht zeggen ze dus misschien dat ik ze dan ook nog een nachtje binnen haal.

Ze staan zowieso elke dag een paar uur binnen zodat ze kunnen eten...zo blijft de wei ook netjes.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:27

En wat dan stef, als het het weer is zoals vandaag en ze voorspellen voor vannacht?
Geen droge periode 's van uren zodat het rillen zin heeft? Paard rilt dus de hele nacht door om te proberen warm te worden, maar dat zal dan niet lukken!
Sorrie, maar ik zou geen oog dicht doen als ik een van mijn paarden het zo koud zou zien hebben en ze dan ook nog de nacht door moeten met plens buien!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:28

Waarom reageer je zo op mij als ik duidelijk schrijf dat ik het "rillen geeft niet" verhaal onzin vind?

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:59

ieder zijn eigen ding.. de mijne staan buiten, weer of geen weer en ze zijn zo fit als een hoentje

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:03

Omdat stef jij aan geeft dat een paard het anders zou voelen als een mens!
Als ik het koud heb en nat ben wil ik ook maar 1 ding en dat is droog en warm.
En nee ik ben geen tegenstander van een paard 24/7 buiten, maar als het dier niet beschut kan staan en het dus zo koud word dat het gaat rillen is er in mijn ogen ergens iets niet goed aan de omgeving waarin hij staat.
En dat geld voor iedereen die zo zijn paarden houd!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:04

Ik heb ze ook dag en nacht buiten maar tis nu echt veel te nat. Ik voer ze bij op een droger stukje en heb er 2 onder de deken. Waardeloos weer, als ik een stal had gingen ze er in, al is het eigenlijk tegen mijn principes! Tijd voor een afdakje...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:06

stef schreef:
Gypsy schreef:
Oké ik snap het. :)

Tja ik vind het zo'n stom iets als ik naar de paarden ga. Dan kom ik langs de overbuurman. Hij heeft een prachtige grote bak met eb en vloed bodem. Daar rijden bijna alleen s'avonds mensen in. En dan gaan die paarden overdag 4 uur op een weitje waar nergens een droog plekje te vinden is. Wat is daar de logica achter....

Wat wil jij dan? Ze in die buitenbak zetten? Lekker voor je bodem ;)

Maar goed, dat geef ik elders in het topic dus ook aan. Niks mis met 24/7 buiten, maar niet als dat betekend dat je je paard zwembandjes om moet doen omdat ie anders verzuipt....

Idd...

Ik denk dat zoiets aangeeft dat mensen blijkbaar wel voor die buitenbak willen betalen, maar niet voor bv een fijne paddock (eventueel bestraat).

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:08

Als het niet gekker wordt dan de afgelopen dagen blijven ze nog lekker 24/7 buiten staan. Maar..... ze kunnen uit de wind, hebben goed eten
én lekker vers drinkwater!

Ik denk dat ze liever buiten, dan binnen staan en mijn bak is nu ook een grote modderpoel dus dan is het prettiger om lekker op een schone wei te lopen (ligt redelijk hoog, dat wel)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:09

Zoals iemand anders als schreef hier, je kan draineren tot je een ons weegt, als alles verzadigd is van water, de sloten, beken enzovoorts overlopen, doe je daar echt niets aan.

StephanieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:10

Mijn 2 merries staan 's zomers 24/7 buiten, en in de winter gaan ze 's nachts op stal ivm voeren, niet eens persee omdat wij denken dat het te koud/nat is !
Mensen vergelijken paarden vaak met mensen, niet helemaal terecht! Een paard vindt het niet erg om altijd buiten te zijn hoor! Ik denk dat ze beter hun hele leven op de wei kunnen staan dan elke dag in een box vervelen!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:35

hier staan de paarden ook dag en nacht buiten, met loopstal, een pad naar het bos en een paddock. Ze staan hier ook zonder deken, maar heb nu ons oudste paard, wel een waterdichte fleecedeken, opgedaan, ze is er duidelijk van opgeknapt.
ik streef er naar om mijn dieren op een zo'n natuurlijk mogelijke manier te houden, maar doe wel mijn best te blijven kijken naar het individuele dier, dit paard heeft er echt baat bij dat ze nu een dekentje op heeft.
De andere 5 paarden die ik wonen, staan gewoon zonder deken.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:40

bij ons staan ze de nachten binnen en overdag gaan ze een paar uur de wei op (ook afhankelijk van het weer, als het veel regent staan ze langer binnen). Ik moet zeggen dat ze altijd toch graag binnenkomen hoor met dit weer...

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:28

Even voor de duidelijkheid.
Ik zeg niet dat het niet erg is als een paard rilt, of dat hij het dan niet koud zou hebben.
Ik zeg dat dat rillen een manier is om het weer warm te krijgen, alleen kost dat heel veel energie van de spieren, waardoor ze goed hooi nodig hebben om die energie uit te halen.
als wij rillen dan is dat een teken dat wij het koud hebben, maar we worden er echt niet warm van.
Ik kan me voorstellen dat als een paard in de ijsregen, en harde wind staat, dat het dan koud krijgt.
En ik weet ook dat het bij sommige paarden nodig is om een deken op te hebben, omdat het te veel energie kost om warm te blijven, door b.v leeftijd of omstandigheden zoals geen schuilmogelijkheden.

Ik ben nu eenmaal geen voorstander van dekens, of paarden op stal houden, liefst zo natuurlijk mogelijk,
en voor ons werkt dit al jaren prima.
En waar ik die wijsheid vandaan haal.........door al jaren op deze manier paarden te houden, en kijk eens op de site www.paardnatuurlijk.nl daar staat veel intresante informatie op.

Want ook ik ben van mening dat wij mensen inderdaad paarden te veel met mensen vergelijken.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:34

aerdenhout1 schreef:
Omdat stef jij aan geeft dat een paard het anders zou voelen als een mens!
Als ik het koud heb en nat ben wil ik ook maar 1 ding en dat is droog en warm.
En nee ik ben geen tegenstander van een paard 24/7 buiten, maar als het dier niet beschut kan staan en het dus zo koud word dat het gaat rillen is er in mijn ogen ergens iets niet goed aan de omgeving waarin hij staat.
En dat geld voor iedereen die zo zijn paarden houd!

Je begrijpt de post van Stef verkeerd. Er missen wat leestekens in 't bericht waardoor lijkt alsof Stef een lijn trekt met Marjootje, maar dit is niet zo. Er wordt juist in het bericht gezet dat zij het ook niet eens is met haar...

stef schreef:
Ik vind dat zo'n onzin he.... "Het geeft niks dat een paard rilt, want op die manier maakt hij zich weer warm...." Ja, DUS heeft hij het koud... Duh

Hier ook veel blub, maar ook een stuk bestraat + stal dus zo slecht hebben ze 't nog niet.
Al wordt het baasje er wel gruwelijk chagerijnig van, alles vies en nat en goor...
Laatst bijgewerkt door Donna_ op 15-12-11 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:35

Marjootje, helemaal mee eens _/-\o_

nykle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:48

Mijn shetten staan buiten. Ze kunnen in de bak, die voor een groot gedeelte droog is. verder hebben ze een stuk wat bestraat is en waar voor elke pony een schuilstal staat. Verder staat er een ruif van 2 meter, die 3x per dag gevuld wordt en er hangen nog 2 kleinere ruiven. Hierdoor lopen ze heel de dag heen en weer. Ook bij deze nattigheid blijven 2 ponys altijd buiten en 2 andere gaan droog staan. Ze mogen zelf kiezen. Ze hebben ook nog een paar plekken waar ze uit de wind kunnen staan. Ik merk niet dat ze kou hebben.