Tarieven verzorgster/bijrijdster

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:02

Qua dat ben ik stijfkoppig. Als ik wil dat mijn bijrijdster alleen links rijdt (bwv), dan heeft ze dat gewoon te doen :?
Ik ben een vreselijk fijne eigenaresse ( :D ), maar het blijven mijn paarden én mijn regels.
Ik heb binnenkort de dankbare taak om met mn bijrijdster om de tafel te gaan omtrent bijdrage.

Foxy, sprekend! :D
Leuk dier om te zien, mag je trots op zijn.

Jantine, ik wil 50 euro gaan vragen voor drie keer per week.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:10

Jantine_ schreef:
De meningen lijken me wel duidelijk denk ik vanaf bijde kanten :j

En tot wat voor een bedrag vinden jullie het dan redelijk? Vind je een bepaald bedrag te hoog?
Gewoon een vraag, als dat nog mag :))

Je kan alles vragen qua bedrag, een nee heb je, een ja kan je krijgen.
Er is maar 1 regel: er zijn geen regels.
Overal is het stalgeld anders, de voorzieningen anders, het paard anders en de variabelen: hoe rijd jij? ben je verantwoordelijk? hoeveel dagen kan je? spelen ook mee.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:12

Quellian schreef:
Leuk dier om te zien, mag je trots op zijn.

Tja, ik heb ze niet gefokt, ingereden, afgericht of wat dan ook, en ze staat te koop wegens geen klik, maar dank je voor het compliment :')

ilona_selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:14

Ik volg dit topic nu al effe en ga toch eens reageren.
Ikzelf ben nu nog verzorgster, ik heb eens gekeken wat het koste om op een manege te rijden of voor een verzorgpaard te zoeken. Toen heb ik besloten om een verzorgpaard te zoeken waar ik voor moest betalen, waarom omdat ik voor een manege 60 euro pm moest betalen 1 x pw les en verzorg paard 2x in de week mag doen voor 50 euro.
Ben toen gestopt met die pony ben ik een andere gaan doen maar 3 x in de week voor 60 euro en kan je vertellen ben door omstandig heden opgestopt met hem maar mis hem onwijs erg.
Ik heb super veel geleerd van het verzorgster zijn ook al heb ik er voor betaald.

Nu wil ik een eigen pony gaan kopen, ik zeg eerlijk ik weet voordat ik mijn paard ga kopen dat ik een verzorgster nodig heb, ik heb een dochter van 4 werk 3 soms 4 dagen om mijn hobby te kunnen betalen.
Ik zal aan mijn verzorgster ook een bijdrage gaan vragen, voor 3 x in de week. Dat geld leg ik dan weg voor de hoefsmid tandarts enzo.
Als ze niet willen betalen gaan ze maar verder zoeken naar iemand waar ze niks hoeven te betalen.
Ik denk maar zo of je gaat lekker op een manege lessen voor toen der tijd 5 jaar terug 60 euro pm 1 x in de week, of je kan 3 x in de week rijden en zelf weten wat je doet, en ja daar komt stal mesten ook bij voeren hoeft niet wordt gedaan.
Ik ben altijd vind ik zelf wel een goede verzorgster geweest die ervoor betaald heeft maar ben blij dat ik het gedaan heb want anders was ik nu nooit zo ver gekomen qwa omgang met paarden dan op een manege

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:20

foxy80 schreef:
Ik begin al te twijfelen, lijkt ze er misschien toch een beetje op??? :)*
http://i300.photobucket.com/albums/nn27/foxy_the_first/serenity/21nov11a.jpg

Huh? Totilas stond toch in Duitsland?!

Ik vraag voor drie keer in de week 60 euro, 2 binnenbakken en 2 buitenbakken, alles is aanwezig. Vind ik meevallen hoor, op mijn vorige stal vroeg ik 100 euro, dat kreeg ik er ook voor, maar het stalgeld was er ook hoog en aangezien ik 80% zelf moet bekostigen met een C1000 baan en ook nog op school zit in het voorexamenjaar... tsjaa dan denk ik, je geeft het of niet. Ik zal nu waarschijnlijk wel reacties krijgen dat ik het zonder bijrijdgeld niet kan, klopt. Maar ik heb ouders die het wel kunnen. En ik ga me absoluut niet iets aantrekken van jullie mening daarover, jullie weten namelijk niet in wat voor een situatie ik momenteel sta.

Nog even over geld geven vanwege risico's. Mijn paard heeft voor mij heel veel emotionele waarde, het is mijn kind/'kleine' meid. Daar moet ik een ander op vertrouwen en risico's zijn er zeker want het is een schrikkerig dier (tsjaa die heartbreaker hè?). Zij heeft zich in het bos bijna twee keer opengereten aan prikkeldraad, ik heb bijrijder verboden om het bos in te gaan want dit kan niet langer. Maar mocht zij dit toch doen en gebeurd wat, dan heb ik mijn centen binnen. En natuurlijk kan zij per direct op stappen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:20

foxy80 schreef:
Quellian schreef:
Maar buiten dit alles... een vergoeding hoeft toch geen reden te hebben?

Eindelijk, eindelijk, de kat op de koord _/-\o_

EYEOPENER: een eigenaar heeft het recht op een vergoeding, punt uit.

Daar hoeven geen lege rekeningen, lange werkdagen of slechte rijstijlen voor mee te spelen.

Eh? Nou nee hoor.

Eye opener: een paardeneigenaar heeft recht op de lusten van een paard en heeft de plichten daarbij ook te vervullen.

Als je iemand vindt die je daarbij wil helpen mag je in je handjes knijpen. Of dat nu op het gebied van klusjes, rijden of op het gebied van financieën is. Het is een vraag-aanbod kwestie. Als je een eigenaar bent die een paard heeft op een plek waar veel mensen willen rijden heb je dus geluk!

In de vs is het zo erg gesteld met de paardenwereld dat veel mensen hun paarden gratis moeten weg doen en dat veel anderen ze aan de straatstenen niet kwijt kunnen. Deze winter is het maar de vraag hoeveel paarden gaan sterven van de honger omdta men het hooi niet meer betalen kan. Dat is dus het gevolg van mensen die paarden aangeschaft hebben terwijl ze het maar nét konden betalen. Het kan best zijn dat dit in Nederland ook gaat gebeuren. Natuurlijk is ieder paard voor zijn eigenaar Totilas, net zoals ieder kind voor zijn ouders Mozart of Einstein is. Maar als er geen vraag is dan zal de eigenaar het toch echt zelf moeten kunnen oplossen, anders voldoet hij m.i. niet aan de plichten die nu eenmaal ook bij een paard houden horen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:24

Ik moet toch maar die inschrijving voor Londen regelen denk ik :7

Ik vraag voor 2 keer in de week 1/3 van het stalgeld, wat neerkomt op een getal met 3 cijfers. Nette dressuurstal met mooie goed onderhouden binnenpiste, super lesmens, en happy netjes onderhouden paard.

ilona_selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:24

Huh? Totilas stond toch in Duitsland?!

Ik vraag voor drie keer in de week 60 euro, 2 binnenbakken en 2 buitenbakken, alles is aanwezig. Vind ik meevallen hoor, op mijn vorige stal vroeg ik 100 euro, dat kreeg ik er ook voor, maar het stalgeld was er ook hoog en aangezien ik 80% zelf moet bekostigen met een C1000 baan en ook nog op school zit in het voorexamenjaar... tsjaa dan denk ik, je geeft het of niet. Ik zal nu waarschijnlijk wel reacties krijgen dat ik het zonder bijrijdgeld niet kan, klopt. Maar ik heb ouders die het wel kunnen. En ik ga me absoluut niet iets aantrekken van jullie mening daarover, jullie weten namelijk niet in wat voor een situatie ik momenteel sta.

Nog even over geld geven vanwege risico's. Mijn paard heeft voor mij heel veel emotionele waarde, het is mijn kind/'kleine' meid. Daar moet ik een ander op vertrouwen en risico's zijn er zeker want het is een schrikkerig dier (tsjaa die heartbreaker hè?). Zij heeft zich in het bos bijna twee keer opengereten aan prikkeldraad, ik heb bijrijder verboden om het bos in te gaan want dit kan niet langer. Maar mocht zij dit toch doen en gebeurd wat, dan heb ik mijn centen binnen. En natuurlijk kan zij per direct op stappen.[/quote]

Ik snap je volkomen ik heb hetzelfde maar ik ga me droom niet niet waarmaken omdat ik een verzorgster nodig heb, ben lang genoeg verzorgster geweest.
Ik ben nu ook flink aan het sparen om een paard te kunnen kopen en om een zakcentje achter de hand te hebben, en als een verzorgster dan mee betaal kan dat erbij

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:25

Sallandval, ik heb mijn bijrijdster niet nodig, op geen enkele manier. Maar zij is gek op mijn paard en mijn paard op haar, dus vind ik het prima. Maar ik vind dat ze best wat mag gaan betalen voor haar hobby :)

ilona_selina

Re: Tarieven verzorgster/bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:28

Om even voor alle duidelijk bij mij ik kan het wel zonder verzorgster betalen maar vind idd wat er boven mij staat dat iemand best voor zijn hobby mag betalen

Zihuatanejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:29

Als " bijrijder" raar woord eigenlijk :-) heb ik er geen probleem mee om wat te betalen zodat ik kan rijden en zelf niet de dagelijkse zorg heb voor een paard. Ik rij al bijna 40 jaar voor anderen en heb nog nooit iets hoeven te betalen. Ik heb veel jonge paarden ingereden, als groom heel hard gewerkt en geen van de paarden is slechter geworden van mijn uren werk met ze. Is dat ook wat waard? Ik denk van wel. Zoals gezegd, ik heb tot nu toe nooit betaald , maar zou dat wel doen , als het tenminste een goed paard is. Voor een recreatiepaardje waar ik alleen een buitenritje mee kan maken en waar de eigenaar zelf de tijd gewoon niet voor betaal ik niet, de eigenaar mag blij zijn dat zijn paard niet 24 uur stilstaat. Maar is het een paard waar je iets uit kunt halen dan zou ik wel mee willen betalen, dan wil ik echter ook inspraak en ook wedstrijden etc kunnen rijden. Eigenaar en berijder moeten daarin dan een wisselwerking in vinden en een overeenkomst

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:32

Sallandval, ik zeg dat je het recht hebt een vergoeding te vragen als eigenaar, de bijrijder heeft het recht te weigeren, maar ik kan er erg slecht tegen als er dan gelijk vanalles over de eigenaar wordt gezegd zoals 'geldproblemen zeker' en 'als je geen tijd hebt voor een paard moet je er geen kopen' of dat er een gegronde reden moet bestaan voor het vragen van een vergoeding.
Dus ik ga niet akkoord met je eerste zin van je post, maar de rest van je uitleg ben ik helemaal mee eens.
Als ik een goede bijrijder vind knijp ik inderdaad in mijn handjes maar dat veegt het recht van vergoeding niet uit, tenzij je natuurlijk zelf anders beslist, it' s a free country!
En als er geen gegadigden opdagen om mee te betalen en je huidige stalling is te duur, dan moet jij als eigenaar terugschroeven qua luxe. C' est très simple.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:32

Zihuatanejo schreef:
Als " bijrijder" raar woord eigenlijk :-)

Hier zeggen ze "halve stal" ;)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:33

Ik geef de hoge hooi prijzen en de recessie denk ik maar de schuld, ik geef het op :') Morgen weer een nieuwe dag, ben wel toe aan slaap. Slaap lekker iedereen!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:35

Quellian schreef:
Sallandval, ik heb mijn bijrijdster niet nodig, op geen enkele manier. Maar zij is gek op mijn paard en mijn paard op haar, dus vind ik het prima. Maar ik vind dat ze best wat mag gaan betalen voor haar hobby :)

Goedkope opmerking: het is crisis voor iedereen!

Ben je er een beetje klaar voor, voor dat gesprek? Ik vond dat 'onderhandelen' altijd zo tenenkrullend.

Droom ze danique!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:38

Quellian schreef:

Tuurlijk, dat mag... maar het hoeft niet. Als ze stopt omdat ze het niet kan of wil betalen zijn er twee mensen en één paarde slechter af dan nu.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:39

En natuurlijk geef ik iedereen gelijk die geld vraagt om op zijn paard te mogen rijden. Als de gek ghet er voor geeft; waarom niet?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:41

En we zijn weer terug bij af: dus iemand die betaalt is goed gek, want het kan vast wel gratis op een ander? |o

Ik ga ook maar eens slapen. Dromen van mijn Toot :evaw:

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:43

Wanneer iemand van een manege afkomt, bij een bijrijdpaard terecht komt en deze 3 keer per week kan gaan rijden waar ook de verzorging bij hoort dan mag je als bijrijder/verzorger in je handjes knijpen wanneer een paardeneigenaar je die kans biedt en mag daar best een bijdrage voor betaald worden,hoeveel dat is in overleg met de personen in kwestie.

Wanneer je iemand op je paard kan krijgen die op niveau gereden heeft en zelf geen paard meer heeft maar nog wel een aantal keer per week wilt rijden/verzorgen dan zijn die mensen zelf wel bereid een bijdrage te leveren omdat ze weten hoe de vork in de steel steekt en weten wat de hobby kost en daar zelf wel een bedrag voor over hebben om in de kosten tegemoet te komen en of er dan een stalletje die dag uitgemest dient te worden of een borstelbeurt daar draait zo iemand zijn handen niet eens voor om want het paard is op die dag jouw verantwoording en jouw zorg en plezier en ontspanning.

Zelf als paardeneigenaar zou ik voor de laatste kiezen en dan iemand van 30+ die ervaring heeft met paarden,geen haar op mijn hoofd om de verantwoording aan een 15-16jarige over te laten om mijn paard te rijden of te verzorgen,mij te link en respect voor paardeneigenaren die dat wel aandurven.
Laatst bijgewerkt door Paddenpad op 08-12-11 00:45, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:45

Sallandval, mijn paard zal er niet minder van worden, ik ook niet, dus mijn bijrijdster moet voor zichzelf gaan kijken of het haar waard is.

Foxy , inderdaad tenenkrommend, zulke gesprekken... Zoek ook nog DE manier ;)

Ik ga ook slapen, lees morgen wel weer bij. Truste!

Zihuatanejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:51

@ foxy80 halve stal? Wat moet ik mij daarbij voorstellen ;-) hoewel, ik heb ooit voor iemand jonge paarden ingereden en die kocht er steeds meer, hij zette er dus op een gegeven moment gewoon 2 in 1 box met een boom ertussen. Halve stal dus :-(

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:57

Ik vind dat het er aan ligt. Bijv. mijn paard is 2 jaar lang door iemand anders bereden, en ik had dat ook écht nodig, gezien ik in het buitenland zat. Maar moet ik háár dan gaan betalen? Zij heeft praktisch een eigen paard alleen dan zonder dat 't haar maar een cent kost. Ze mocht er letterlijk alles bij doen (uiteraard alles veilig etc. etc.). Dus zij helpt mij en ik help haar. Dienst voor wederdienst vind ik. Echter zoals ook hierboven aangegeven heb je natuurlijk ook andere gevallen, waarbij je eigenlijk geen verzorgster nodig hebt, maar gewoon doet om die persoon een plezier te doen. Tja, dan vind ik weer wel dat je wel wat geld mag vragen. Hoeveel dat dat is? Geen idee... 100 vind ik echt ronduit belachelijk. Trouwens hier zie ik ook regelmatig dus advertenties staan van 'spoed bijrijder gezocht je moet me dan wel dit en dit betalen', dat zijn dus dingen die ik ronduit belachelijk vind, jíj hebt een bijrijder nódig.... en dat moet zij/hij je gaan betalen? Belachelijk!

anncor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 01:12

ik vind wel dat een bijrijder wat kan bijdragen in de kosten. Hij/zij heeft immers ook het plezier van het kunnen rijden van een privé paard i.p.v. het rijden van manegepaarden en daar dan veel geld voor moeten betalen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 01:15

Wat een lang topic. Met heel veel argumenten.

Mijn bijrijdster betaalt niet. Maar mijn bijrijdster kan rijden en ik heb er gemak van. En ik kan het ook betalen. Dat scheelt. Dat zou wellicht anders liggen als ik plotseling werkloos zou worden en toch mijn paarden zou willen houden o.i.d. Dan gaan andere belangen spelen.

Een ander belang is puur het geld. Ik moet mezelf en mijn paard beter verzekeren omdat ik er iemand anders op laat rijden. Ik blijf immers altijd aansprakelijk. Wat nou als bijrijdster zichzelf invalide valt?? En mij aansprakelijk stelt voor haar levenslange beperkingen?

Verder kost een bijrijdster hoe dan ook extra geld. Ik heb een bodyprotector gekocht omdat mijn paard soms bokt. Bijrijdster loopt extra risico. Zij draagt die protector. Ook tuigage e.d. slijt anders/meer als meer mensen er gebruik van maken. En bijrijders draaien nooit op voor kosten van dierenarts e.d. Ook niet als de blessure tijdens het rijden met bijrijdster wordt veroorzaakt.

Maar zoals gezegd: ik heb veel plezier van mijn bijrijdster. Zij mag dus ook met mijn paard doen wat haar goeddunkt. Ik heb als enige voorwaarde gesteld dat wij les hebben van dezelfde persoon. Mijn paard moet wel ongeveer dezelfde hulpen krijgen. En we spreken door wat we hebben gedaan, zodat de volgende ruiter daar weer op door kan gaan. Zo gaat het echt goed.

Het zou echt anders liggen als een gemiddelde manegeruiter een bijrijdpaard zou zoeken. Daar heb ik niet persé wat aan, dat zou ik doen omdat ik vind dat iedereen kans moet hebben op een aardig paard te rijden. Die kans heb ik vroeger ook gehad. Het voordeel dat ik met mijn huidige bijrijdster zou hebben zou dan eerder wegvallen. Stal mesten o.i.d. hoeven ze niet. Dat wordt gedaan. En ze krijgen wel een goed gereden paard dat niet 'afgestompt' is door rondjes in de manegeles te lopen. Manegelessen kosten geld. En vanuit die optiek vind ik dat bijrijdster worden op een privé paard ook wat mag kosten. Daarbij is de prijs meer afhankelijk van de lokatie waar het paard staat. In de randstad is dat duurder dan elders. Dat mag terug komen in de vergoeding van de bijrijdster.

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 09:06

Zihuatanejo schreef:
@ foxy80 halve stal? Wat moet ik mij daarbij voorstellen ;-) hoewel, ik heb ooit voor iemand jonge paarden ingereden en die kocht er steeds meer, hij zette er dus op een gegeven moment gewoon 2 in 1 box met een boom ertussen. Halve stal dus :-(

Normaal betaal je dan de helft van het stalgeld in ruil voor een aantal dagen per week te mogen rijden.
Ik las dat Foxy 1/3 van het stalgeld vraagt dus eigenlijk is het dan maar 1/3 stal (dat schijnt ook te bestaan).

Na het lezen van alle reacties blijf ik nog steeds bij mijn mening. Nl dat er zeker een bijdrage mag gevraagd worden. Voor het feit dat de eigenaar vertrouwen in je stelt dat je op zijn/haar paard mag rijden en het verzorgen alleen al.. Daar mag best wat tegenover staan. En dat je een deel van de verzorging op je neemt, lijkt mij niet meer dan logisch. Ook dat hoort bij paardrijden.
Mensen die daar niet voor willen betalen moeten dan maar rondjes gaan hobbelen in een manege.