Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xDreamerx schreef:Sorry maar als ze vijf uur per dag (het maximum bij jullie als ik dat zo lees) uit hun stal komen staan ze dus nog steeds 19 uur stil. Dat is toch niet wat je wil?
Wendie1992 schreef:Ik ben ook van mening dat een paard moet kunnen kiezen of die binnen staat of buiten, maar wat dan het volgende is, onze paarden die gereden worden, exc. die weten niks beter dan dat ze regelmatig op stallen staan. Als ik kijk naar bijv. chardon. Daar staan paarden practisch niet buiten, alleen als ze gereden worden en verder 23 uur op stal.. Als je die paarden buiten zet 8 uur per dag bijv. staan die paarden al na 1,5 uur bij het hek te wachten of ze naar binnen mogen...
Ik kan niet zeggen of paarden nou gelukkiger buiten 24 uur zijn of op stal of half om half. Als de paarden op stal staan ben ik zekker van menig dat de boxen 2 x schofdhoogte in het kwadraad moet zijn. Mijn paard staat in de avond wel op stal en zijn box, doet ruim aan deze eis aan.
Verder ben ik wel van mening dat paarden lekker zelf moeten kunnen bepalen of ze wel of niet buiten willen staan. Ik zou het dan ook heerlijk voor me paard vinden om een schuilstal te hebben. Veel mensen denken dat paarden het lekkerste leven en voelen als ze lekker lang of 24 uur buiten staan. Merk aan mijn paard, dat die zowel 10 tot 12 uur buiten staan niet erg vind, maar 2 uurtjes buiten staan ook niet erg vind.. Paarden doen toch wel wat wij willen.. paarden rijden we ook allemaal.. wie zegt dat paarden het oo zo leuk vinden om gereden te worden..? Dat weten we allemaal niet.
Mijn paard, Als het heel slecht weer is met onweer regen of hagel weet ie niet hoe snel die naar binnen wil, en schopt die tegen de deur aan, of staan hij bij het hek van de wei te stuiteren en zoeken waar hij er uit kan. Als het mooi weer is staat ie wel te genieten van t zonnetje, maar na een paar uur is die het ook zat.
Ik denk dus dat een paard zich het lekkerste voeld als hij zelf kan kiezen of hij binnen of buiten staat. Dus een soort gelijke uitloop stal.
Wat ik nu al tot 4 keer gelezen heb is dat paarden en pony's getroffen worden door de bliksem, bij een boom. Dan zit ik op m'n knieen van god gelukkig staat mijn paard veilig binnen.. Maar wat erg voor die getroffen paarden!![]()
bello2005 schreef:amanda:
weet je hoeveel paarden er zoveel op stal staan, sommige komen helemaal niet na buiten ..
xDreamerx schreef:@ Wendie: Nee natuurlijk is het super naar als je de land kwijt raakt, maar ik woon ook in een gebied waar er weinig tot geen pensionstallen zijn waar ze (al helemaaal in de winter) heel de dag naar buiten kunnen. Nou heb ik het geluk dat mijn vader een stukje land overhad, maar voor die tijd stonden ze ook gewoon bij een boer zonder bak, omdat ze daar wel lekker buiten konden staan. Ik kan niet geloven dat er écht geen mogelijkheden zijn om je paard buiten te hebben staan.
jesito schreef:Wendie1992 schreef:Ik ben ook van mening dat een paard moet kunnen kiezen of die binnen staat of buiten, maar wat dan het volgende is, onze paarden die gereden worden, exc. die weten niks beter dan dat ze regelmatig op stallen staan. Als ik kijk naar bijv. chardon. Daar staan paarden practisch niet buiten, alleen als ze gereden worden en verder 23 uur op stal.. Als je die paarden buiten zet 8 uur per dag bijv. staan die paarden al na 1,5 uur bij het hek te wachten of ze naar binnen mogen...
Ik kan niet zeggen of paarden nou gelukkiger buiten 24 uur zijn of op stal of half om half. Als de paarden op stal staan ben ik zekker van menig dat de boxen 2 x schofdhoogte in het kwadraad moet zijn. Mijn paard staat in de avond wel op stal en zijn box, doet ruim aan deze eis aan.
Verder ben ik wel van mening dat paarden lekker zelf moeten kunnen bepalen of ze wel of niet buiten willen staan. Ik zou het dan ook heerlijk voor me paard vinden om een schuilstal te hebben. Veel mensen denken dat paarden het lekkerste leven en voelen als ze lekker lang of 24 uur buiten staan. Merk aan mijn paard, dat die zowel 10 tot 12 uur buiten staan niet erg vind, maar 2 uurtjes buiten staan ook niet erg vind.. Paarden doen toch wel wat wij willen.. paarden rijden we ook allemaal.. wie zegt dat paarden het oo zo leuk vinden om gereden te worden..? Dat weten we allemaal niet.
Mijn paard, Als het heel slecht weer is met onweer regen of hagel weet ie niet hoe snel die naar binnen wil, en schopt die tegen de deur aan, of staan hij bij het hek van de wei te stuiteren en zoeken waar hij er uit kan. Als het mooi weer is staat ie wel te genieten van t zonnetje, maar na een paar uur is die het ook zat.
Ik denk dus dat een paard zich het lekkerste voeld als hij zelf kan kiezen of hij binnen of buiten staat. Dus een soort gelijke uitloop stal.
Wat ik nu al tot 4 keer gelezen heb is dat paarden en pony's getroffen worden door de bliksem, bij een boom. Dan zit ik op m'n knieen van god gelukkig staat mijn paard veilig binnen.. Maar wat erg voor die getroffen paarden!![]()
Nou meid, met alle respect maar als ik jouw nou eens op de wc zet en ik breng je 2 of 3 keer per dag een beetje te eten en verder zit je daar.
Hoe zou jij je dan voelen?????
Misschien dat een paard dat niet helemaal zo beleefd als een mens maar ook die zal zich de paasei vervelen.
Met alle gevolgen (weven, luchtzuigen, trappen tegen deur enz) van dien.
En bliksem die kan ook op een stal inslaan, dus dat is onzin.
xDreamerx schreef:@ Wendie: Nee natuurlijk is het super naar als je de land kwijt raakt, maar ik woon ook in een gebied waar er weinig tot geen pensionstallen zijn waar ze (al helemaaal in de winter) heel de dag naar buiten kunnen. Nou heb ik het geluk dat mijn vader een stukje land overhad, maar voor die tijd stonden ze ook gewoon bij een boer zonder bak, omdat ze daar wel lekker buiten konden staan. Ik kan niet geloven dat er écht geen mogelijkheden zijn om je paard buiten te hebben staan.
amanda1980 schreef:helaas word niet iedereen geboren bij rijke ouders of ouders met een boerderij/land etc
Depende schreef:@ Amanda
Sorry, maar dat vind ik zo'n non argument. Omdat anderen het slechter doen, doe jij het goed?
Beide situaties zijn niet goed, de ene is iets beter. Dat maakt het nog niet goed.
mirgino schreef:dat paarden binnen staan alleen in de randstad is helaas niet waar.
op de vorige stal waar ik stond waren er mensen die 10 min naar de wei lopen [ en terug ] te ver vonden en lieten hun paard daarom heel de dag binnen staan ,ook met 30 gr
mijn paardje stond toen altijd op de wei met anderen
de stalhoudster is toen verhuisd met het bedrijf en iemand is de paarden gaan doen
veel mensen vertrokken en ook de wei genootjes van mijn paardje
of er stonden er 4 in en haalden ze er 3 uit en lieten de mijne alleen achter.
ben toen druk gaan zoeken en sta nu bij een particulier alweer 3.5 jaar
met grote boxen, veel weidegang[ alleen niet 24 u omdat de wei niet van haar is ] grote paddocks waar ze in de winter hele dag in staan
ik rij nu dagelijks langs de oude wei en sinds kort zijn er mensen die hun paard buiten hebben [ 4 stuks van ong 30 paarden die daar staan ]
ook staan er paar hengsten die nooit los buiten komen,heel soms mogen ze even in de oude rijbak los maar nooit lang.
diep triest!
bello2005 schreef:amanda:
5 uur per dag vind ik nog te weinig.
ik ben zowiezo tegen 'opsluiting'
ik vind dat een paard niet langer dan 6 uur op stal moet staan
ga zelf maar eens zolang in een hok van 3x3m zitten..
eens kijken hoe gek je word..
en op je opmerking van, helaas word niet iedereen geboren bij rijke ouders of ouders met een boerderij/land etc:
als je goed zoekt, krijg je wat je hebbe wilt.. je moet aan de gezondheid van je paard denken.. niet aan je eige gemakzucht..
zoals ik hier ook al heb gelezen en zelf heb mee gemaakt, genoeg mensen die te lui zijn om ook maar 10min extra te moete fietse om na hun paard te gaan omdat ze dan lekker kunnen grazen.. daar zijn ze dan te lui voor, dus kiezen ze dan toch maar voor de stal..
Dreamer:
precies.. als je goed genoeg zoekt krijg je wel wat je wilt..
ik heb ook even moeten zoeken, maar heb nu 2 super lokaties.. lekker mooi weiland !!
Mirgino:
hengsten worden altijd gediscrimineert!!
damian23 schreef:Het verschilt denk ik per paard. Mijn shet kiest met goed weer buiten. als het regent of als het waait wil hij binnen staan. Mijn paard wil meer binnen staan. Die vind het na 4 uurtjes buiten wel weer tijd om naar binnen te gaan. Hij doet dan echt een heerlijk tukkie. Ook met echt warm weer is hij liever binnen. Dan staat hij echt voor het hek te jammeren (hij roept dan naar iedereen die hij langs ziet lopen).
amanda1980 schreef:nee 4 uur is echt te weinig hoor! schandalig voor je paard. dwing hem om langer buiten te staan want daar word hij gezonder en gelukkiger van!
xDreamerx schreef:amanda1980 schreef:nee 4 uur is echt te weinig hoor! schandalig voor je paard. dwing hem om langer buiten te staan want daar word hij gezonder en gelukkiger van!
gezonder zeker weten. als er aan alle behoeftes wordt voldaan gelukkig ook, dit is een paard zijn natuur en instinct. Zo zijn ze het gelukkigst in het koppie. De rest is conditionering, of bijvoorbeeld geen goede schuilmogelijkheid.
Over die stallen vinden, heb je ook particulier gezocht?
xDreamerx schreef:amanda1980 schreef:nee 4 uur is echt te weinig hoor! schandalig voor je paard. dwing hem om langer buiten te staan want daar word hij gezonder en gelukkiger van!
gezonder zeker weten. als er aan alle behoeftes wordt voldaan gelukkig ook, dit is een paard zijn natuur en instinct. Zo zijn ze het gelukkigst in het koppie. De rest is conditionering, of bijvoorbeeld geen goede schuilmogelijkheid.
Over die stallen vinden, heb je ook particulier gezocht?
amanda1980 schreef:Depende schreef:@ Amanda
Sorry, maar dat vind ik zo'n non argument. Omdat anderen het slechter doen, doe jij het goed?
Beide situaties zijn niet goed, de ene is iets beter. Dat maakt het nog niet goed.
ik zou zeggen, kom eerst maar eens kijken bij mijn paard. constateer zelf hoe vrolijk en gezond hij is. oordeel dan verder. het is mensen zoals jij waar ik heel slecht tegen kan. altijd maar een oordeel klaar gebaseert op gebakken lucht. alsof jij zonder mijn paard gezien te hebben kan zeggen of hij gelukkig is of niet. zelfde vooroordelen als een mechel is mega druk en een border is hyper en nerveus. beide kunnen onmogelijk gelukkig samen in 1 huis wonen. ook dat werd beoordeeld op een gelijkwaardig forum als bokt totdat, ze mijn honden hadden ontmoet en op hun woorden terug kwamen. tada, beide honden blijken ondanks hun jonge leeftijd, 11 en 5,5 mnd toch heel rustig te zijn.
het ene paard word diep ongelukkig van 24/7 buiten staan het andere van 23 uur op stal staan. er zit nog een groot grijs gebied tussenin die mensen zoals jij niet willen zien.
ik heb paarden gezien die ongelukkig waren. incl de mijne op de eerste stal waar geen sociaal contact mogelijk was. ben dus ook weg gegaan daar. ik zie nu een gelukkig paard. is blij als ik hem uit zijn stal kom halen en is voldaan en tevreden waneer ik hem terug zet. daar draait het toch om? paarden die tevreden zijn?
ik zie zat paarden die 12 uur per dag of meer buiten staan maar totaal geen band met de eigenaar hebben. zwaar beroerd worden bereden en waar het aan verzorging nogal eens ontbreekt. maar hee, die paarden staan veel op het land dus is het ok toch?