Paarden deze zomer weinig in het weiland door de vele regen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:10

Vandaag stonden onze paarden op de winterweide, eigenlijk wilde de staleigenaar deze zo lang mogelijk sparen zodat ze daar de hele winter op kunnen. Maarja, van het weekend waarschijnlijk weer de zomerweide op, het is wel nat maar niet heel erg stuk. Paard interresseert het niet dat het zo nat is die moest ik vanmiddag echt helemaal van achter uit de wei wegplukken...... staat nog lekker veel gras. Heb alleen zelf zo'n moeite om overeind te blijven in die klei :o

pmarena

Re: Paarden deze zomer weinig in het weiland door de vele regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:41

Hier heb ik ze maar op het zand gezet zodat ze niet alles kapot lopen , vinden ze ook prima zolang ze maar hooi hebben en weer op de wei mogen als die weer een beetje opgedroogd is :)

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:47

Hier een weiland op veengrond. Ik merk wel dat het erg nat is, maar aangezien ze met zijn tweetjes ruim 1 hectare delen, ligt het weiland er nog netjes bij. Alleen beginnen ze zelf de regen een beetje zat te worden. Dus eind september laat ik het nog een keertje maaien (als het wat droger wordt) en sloten. Als het weer dan nog zo blijft, dan gaan ze lekker de paddock in.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 12:54

De weilanden hier zijn nu helaas grote waterplassen geworden.
Zelfs de opgehoogde weilanden zijn kletsnat.
Ook de paddocks zijn waterpoelen geworden.
Daar staan ze dan nu overdag wel een paar uur in.
Ik ga er maar vanuit dat ze dit jaar helemaal niet meer in het land komen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:00

Ik weet niet zo goed waar ik vandaag met ze heen moet, land mogen ze neem ik aan niet in, en in de bak is geen droog plekje meer en staan ze tot de kogels in het water. Dan ook nog een windje erbij met regen, dan hebben ze het (uit ervaring) na een uur al koud, logisch oko als je ook met je voeten in het water staat. Gatver wat een weer... Wordt er verdrietig van, zeker als de paarden daardoor niet naar buiten lijken te kunnen!!! *huil*

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:02

Ik denk dat ze hier ook wel eerder op een afgezet stukje komen te staan. Het is zo nat.

@ Tancreda, hebben jullie ook geen paddocks ofzo? Hoe ga je dat de hele winter dan doen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:03

Bah dat is balen zeg Tancreda....hopelijk droogt het snel weer een beetje op...veel meer dan een lekker stuk gaan wandelen / rijden buiten en eventueel nog een keertje losgooien voor wat bokkesprongetjes in de bak kun je dan ook niet doen denk ik....

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:05

Nee, alleen een bak (waar ik niet in rij, maar ik ze in de winter in heb staan). Hij is vrij snel nat, maar eigenlijk altijd wel met droge stukken, maar blijkbaar kan hij dit allemaal niet meer aan..... Daarom baal ik ook, nog meer stress voor de winter. Afgelopen winter hebben ze in de bak gewoon elke dag een aantal uur gelopen, en met flinke vorst en met sneeuw mochten ze gewoon op het land. Eigenlijk geen dag dat ze toen binnen zijn geweest.

Ga idd vanavond ook nog een keer langs om te wandelen, want merk ook dat merrie best gefrustreerd is vanwege het weer maar ook het meer op stal staan helpt natuurlijk niet, ze is al zo'n muts met veranderingen := (en ik help daar ook niet bij, want ik kan er ook niet zo goed tegen := )

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:07

Misschien dan toch een dekentje op doen? Heeft ze ook ruwvoer buiten, want dan kunnen ze zich lekker warm eten. :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:15

Jeps, ze hebben wel ruwvoer, en er groeit gras in de bak, maar echt warm blijven ze niet. Mijn grote krijgt dan sowieso een dek op, mijn shetje heb ik geen dekje voor := Maar misschien mag ik die wel in het landje ernaast laten van de staleigenaar, die heeft maar kleine voetjes en is niet zo zwaar.
En anders zet ik een stukje in hun eigen landje af, daar liggen stenen platen bij het begin van 3 x 20 of iets, dat ik ze daar even op zet. Ik verzin wel iets.Ben blij dat ik vrij ben vanmiddag!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:33

Is het dan misschien niet tijd om de bak een beetje aan te vullen met nieuw zand , of wat er ook in ligt ?

De zandpaddock hier had ook kletsnat geweest nu als we er geen nieuwe laag zand op gegooid hadden , nu ligt hij er keurig bij , we konden echt de winter niet in met hoe die was na een hele fikse regenbui :=

En dit is gewoon drainagezand direct op de (klei)wei gekieperd dus heel simpel , er is voor 400 euro zand op gegaan en we kunnen weer minstens een jaar vooruit verwacht ik :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:58

Mijn net nieuw omgezette paddock die eerder dit seizoen nog droog stond ondanks hoosbuien staat nu voor 2/3 onder water...

Er is zoveel water gevallen! En door de natte zomer hebben we hem niet aan kunnen vullen en greppel kunnen trekken, dus nu loopt het water van de wei in de greppel, die weer aansluit op de paddock die nu vanwege het inzakken dus lager ligt dan de wei...Echt drama.. Heb een pomp aangezet op de weidegreppel leeg te trekken en het water te lozen op de greppel van de bak die op de sloot afwatert, maar die pomp was gister al een halve dag bezig en vanmorgen lag er nog meer en nu valt er elke uur weer een flinke bui op... Dat schiet niet op/ Alles staat nu onder water, behalve mijn bestrating. Bak is maar heel dun laagje met wat diepere plassen maar op de paddock en greppels van de wei kunnen de eendjes zwemmen...

2 paarden staan op het droogste stukje, en 2 pony's en mijn paard staan hun dag door te brengen in de inloopstal en komen af en toe naar buiten om te drinken of even te kijken of ze evt. al de wei in kunnen. Nee dus...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 16:40

Hier is de bak gelukkig kurkdroog. En mocht er een beetje water staan is het als het een half uur droog is al weggetrokken. Ze staan nu niet meer op de kleine wei....is 1 groot waterballet en uitglijden/ijzers aftrappen heb ik geen behoefte aan. Ze staan zelf ook meer in hun stal dan dat ze buiten staan, dus veel hooi erin en klaar....

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:06

gelukkig is bij mij alles lekker droog, alleen een klein plasje bij de ingang van de wei, maar dat zakt snel weg..lang leve de zandgrond

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:19

Ik ben nu net thuis, ze hebben toch nog buiten gelopen van 1345 tot 1845 :):) Heb mijn grote toch gewoon op het landje gezet :o Je zag wel waar ze liep en het was zeiknat, maar ze zakte er niet enorm doorheen. Het ijzer-paard heb ik in de bak gezet samen met mijn shetje, en het hek open gezet zodat ze ook nog een stukje (4x8 meter) op het beton pad konden met een grasbermpje als ze hun natte voeten zat waren. Daar wat hooi erbij gegeven, en zo hebben ze zich goed vermaakt. Gelukkig viel het dus mee ik heb ze gelukkig niet koud gezien ondanks dat ze in de bak wel in het water stonden en onderwater gras aan het eten waren :+

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:25

claudianoa schreef:
Hebben jullie paarden dat ook dat ze de ijzers steeds verliezen in de klei? Het is dat ik het zo naar mijn zin heb op stal. maar die klei/veen is echt klote met regen

Mijn paard staat ook op veengrond. Ik heb z'n ijzers er maar af gehaald. Want het had toch geen zin. (Hij had alleen voor ijzers door de verkeerde stand van z'n bokhoef)

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:46

Bij mij op stal staan de paarden nog gewoon op het land. Het land is wel nat maar geen modderpoel gelukkig. De paddocks waren ook wel nat maar ook drogen stukken ertussen. Ik ben blij dat ik eindelijk een stal heb gevonden waar ze niet om elke regendruppel naar binnen moeten :) Moet alleen goed haar benen en hoeven in de gaten houden ivm mok en rotstraal.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 23:27

Onze paarden staan zomer en winter (overdag) op het land. Altijd op hetzelfde weitje. Het gras is niet lang, en er zijn een paar kale plekken en er liggen nu grote plassen. Maar het is nog droog genoeg en er staat altijd wel genoeg gras om ze te vermaken :) De wei ligt wel heel hoog, zodat al het water naar andere stukken loopt. Gaat perfect :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 10:00

Suus19
Dan heb jij echt geluk, dat het land zo hoog ligt.
Zelfs het opgehoogde land hier, is kletsnat.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:11

De manege waar ik rij, heeft wel een aardig stukkie land ter beschikking voor de paarden.. Toch, met al die regen hebben ze heel wat dagen binnen moeten staan :\
Anders lopen ze ook heel het weiland stuk, en dat is al helemaal niet fijn :n 't is nu al 1 grote modderpoel :+ Maar zodra het kan, gaan ze naar buiten hoor! :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:32

Tancreda4 schreef:
Ik ben nu net thuis, ze hebben toch nog buiten gelopen van 1345 tot 1845 :):) Heb mijn grote toch gewoon op het landje gezet :o Je zag wel waar ze liep en het was zeiknat, maar ze zakte er niet enorm doorheen. Het ijzer-paard heb ik in de bak gezet samen met mijn shetje, en het hek open gezet zodat ze ook nog een stukje (4x8 meter) op het beton pad konden met een grasbermpje als ze hun natte voeten zat waren. Daar wat hooi erbij gegeven, en zo hebben ze zich goed vermaakt. Gelukkig viel het dus mee ik heb ze gelukkig niet koud gezien ondanks dat ze in de bak wel in het water stonden en onderwater gras aan het eten waren :+

Is misschien best wel eens leuk / lekker voor de afwisseling , gras-soep :+

Ja als je het zo doet dan kunnen ze toch lekker zelf bepalen wat ze willen , als er goed hooi is op een droog stukje en ze gaan TOCH staan soepen , hoef je het niet sneu te vinden ook :)

Dat vind ik altijd wel heerlijk hoor hier ook , als ze dan kapot staan te regenen in de wei en er zo sneu bij hangen , hoef ik ze niet in hun hok op te sluiten want ze kunnen er zelf in , er hangt genoeg eten....kiezen ze dan toch voor de wei dan heb ik geen medelijden ook :P

Maar vaak als het zo'n dag is dat het de hele dag regent en het overal nat is , staan ze toch 90% op stal te hangen aan hun hooinet , lopen ze de wei niet kapot ook +:)+

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 18:16

Ja dat is waar, als ze maar een droog stuk met hooi hebben, maar ze hadden er weinig van gegeten. Ja, pas na een paar uurtjes, maar mijn shetje hoeft geen hooi hoor als er gras is :P

Ze mochten vandaag allemaal op het landje, ook het ijzer paard. Gelukkig.

Zelf heb ik de bak bewerkt, ik heb op 2 plekken langs de bakrand gaten gegraven tot onder de plank van de bak, buiten de bak een geul, en het water gutste er onder door, uit de bak, richting sloot (loopt af gelukkig). Wat een zalig gezicht zo'n waterval, hopelijk is de bak zo snel een stuk droger. Jammer van de gaten, maar och, ik rij er tohc niet meer in := Ik hoorde dat eind september ze de ooit aanwezige drainage gaan proberen door te spuiten en kijken of dat gered kan worden.

1810naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:01

Bij ons op stal hebben de paarden deze zomer ook bijna niet buiten gestaan vanwege het slechte weer.

kevje06Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:01

Hier sinds 2 dagen Merries met Veulens op de uitloop samen met pension paard en onze geblesseerde forester.
Kleine wei was t nat. Heb nog groot stuk en daar de andere 3 opgezet.

Die kunnen nog wel ff voort daar.
Winter wei lopen nu de shets op, die gaan zodra de andere 3 binnen komen naar de grote wei.

Bij de ingangen is t nat en zwart, rest droogt bij droog weer redelijk snel gelukkig.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 01:14

ik had 2 pompen aan het werk donderdag en vrijdag ochtend was het ergste water weg. Toch was de wei nog heel drassig, dus heb mijn eigen paarden uit de wei gehouden (2e dag zonder weidegang, wel hele dag en nacht paddock met inloosptal)

De bak was ook aardig leeg gestroomd en leeggepompt door de drainage. Daar kon vandaag weer prima in gereden worden.