welke stalprijsverhoging door stro/hooiprijzen bij jullie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:26

op mijn huidige stal gaat de prijs met €20 omhoog.
Ik ga komende week verhuizen en op de nieuwe stal gaan de prijzen per 1 november ook met €20 omhoog.
De staleigenaar laat het stro en hooi al vanuit frankrijk hierheen komen, dus snap de verhoging wel.
Ben wel benieuwd of de prijzen weer omlaag gaan als de prijzen voor stro- en hooi ook omlaag gaan.
Hij verbouwt zelf ook, maar heeft 55 paarden staan en vanwege het slechte seizoen bij moeten kopen

op de huidige stal gaat het van €180 naar 200
en de nieuwe stal van €260 naar 280
(hebben daar ook stallen van 230 die naar 250 gaan en ook stallen die rond de 160 zitten)

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:31

o0melis0o schreef:
Ik ga komende week verhuizen en op de nieuwe stal gaan de prijzen per 1 november ook met €20 omhoog.
De staleigenaar laat het stro en hooi al vanuit frankrijk hierheen komen, dus snap de verhoging wel.
Ben wel benieuwd of de prijzen weer omlaag gaan als de prijzen voor stro- en hooi ook omlaag gaan.Hij verbouwt zelf ook, maar heeft 55 paarden staan en vanwege het slechte seizoen bij moeten kopen

(hebben daar ook stallen van 230 die naar 250 gaan en ook stallen die rond de 160 zitten)

Zo als ik al eerder vermelde, ik denk het niet, mits de overige prijzen ook naar beneden gaan van het water, stroom, loonwerker, belastingen enz. enz. ;)

cursebreaker

Re: welke stalprijsverhoging door stroprijzen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:36

Ja daar was ik al bang voor , maargoed. Ik ga sowieso niet uit van die dingen dat dat ook gebeurd, dus kom er financieel niet door in de problemen als dat niet zo zou zijn. Maar was wel fijn geweest als het wel zo was haha. We hebben naast onze staleigenaar een vrijwilliger die meehelpt op stal, maar voor de rest geen loonwerkers in dienst. Dus weet niet in hoeverre hij er op achteruit gaat met alles.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:46

een loonwerker huur je in voor grote klussen zoals maaien, (schudden, wiersen) persen en wikkelen van hooi/kuilbalen en op de plaats zetten, kuilbult in elkaar rijden, stro persen, sloten schoonmaken, mest uitrijden, maishakselen/zaaien, (diep)ploegen, weiland vernieuwen/herinzaaien/doorzaaien etc. Alles waar je zelf de machines of mankracht of tijd niet voor hebt...

Zijn er ook mensen in het Noorden die te maken hebben met prijsverhogingen?

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:07

Ik kreeg zondag een briefje in de handen gedrukt dat het stalgeld voor de winterperiode omhoog gaat per 1 oktober. mooi optijd... :n

Ik betaal straks 207 euro ipv 187. Dus 20 euro omhoog voor alleen stro. (hooi komt van eigen land)
dit is voor de maanden oktober t/m april. Vind het wel veel geld voor wat ik er voor krijg. zelf uitmesten, zelf losgooien, rekening houden met manegelessen, slechte bodem in binnenbak.

Ook staat erop dat mochten de stro prijzen volgend jaar weer naar beneden gaan, dan wordt het stallinggeld ook 20 euro minder. En dat vind ik nou wel netjes!
maar ja, zie het somber in dat die prijzen ooit weer naar beneden gaan.

Trouwens de manegelessen zijn ook omhoog gegaan. Daar moet je nu 100 euro voor een 10 ritten kaart betalen ipv 90.

Edit: dit is in friesland

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:17

joyce B schreef:
een loonwerker huur je in voor grote klussen zoals maaien, (schudden, wiersen) persen en wikkelen van hooi/kuilbalen en op de plaats zetten, kuilbult in elkaar rijden, stro persen, sloten schoonmaken, mest uitrijden, maishakselen/zaaien, (diep)ploegen, weiland vernieuwen/herinzaaien/doorzaaien etc. Alles waar je zelf de machines of mankracht of tijd niet voor hebt...

De stalbaas hier klaagt er ook al over.. hij riep ook al iets over stalverhogingen, maar ik hoop het toch niet.. Maar met 10,- zou ik nog wel kunnen leven als het moet :)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:33

allemaal verhogingen maar is meer al logisch vindt ik.

elke persionstalling zal er niet onderuit komen of ze moeten ergens op gaan bezuinigen wat ik niet een goede optie vindt.

er zullen vast binnen 4 weken vele stallen hier wel omhoog moeten denk ik
land al snel nat dus moeten al eerder als verwacht stalkosten rekenen.

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:41

ik wil ook in een gehucht wonen, of in elk geval weg van hier...... ook al verhogen ze daar de prijzen betaal je nog steeds dehelft van wat we hier betalen ......

Kan wel huilen, mijn boodschappen tasje word steeds leger om 't stalletje van m'n paard te kunnen blijven vullen.....

mijnvlinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:49

Hier in de omgeving valt het allemaal nog mee. Wij hebben gelukkig de paarden aan huis dus de kosten zijn te overzien. wel is het stro een stuk duurder geworden omdat er veel oogsten zijn mislukt. Deze week is hier in de omgeving weer veel gehooid, dus heb gisteren voor de komende 2 jaar ingeslagen.
Of we hier stro blijven gebruiken hangt af van de stro kosten komend jaar.

laura1705

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:09

bij ons per 1 november 15 euro erbij. Daarnaast wordt er een overstap gemaakt van stro naar zaagsel.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:01

Ik vraag me af of de prijzen ook weer verlaagd gaan worden op het moment dat de stro/hooi/kuil prijzen gaan zakken of er een beter oogstjaar is. Meestal worden er wel verhogingen doorgevoerd, maar als het verlaagd zou kunnen worden, gebeurt dat niet.

Ik heb overigens alle begrip voor de prijsverhogingen, want alles wordt duurder, maar ik ben ook van mening dat de stalprijzen wel in verhouding moeten blijven staan. Daar komt ook nog eens bij kijken of je het je kunt veroorloven en of je een bepaald bedrag wilt betalen.

Voor mij komt er totaal in de maand zo'n €40,- bij. Dat betekent dat ik voor 2 paarden meer dan €700,- per maand kwijt ben in de winter periode en in de zomer ligt dat er iets onder.
Ik zal dan ook echt moeten gaan puzzelen, want financieel gaan we allemaal achteruit door bezuinigingen, terwijl overal de lasten en kosten van stijgen.

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:04

Vanaf 1-11 met €20 omhoog helaas van 260 naar 280 en van 230 naar 250. Ben eens benieuwd er zullen er bij ons ook veel beginnen te stuiteren. Hebben het net pas te horen gekregen via briefje in de zadelkasten.

dekraanhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:04

zwanepol schreef:
o0melis0o schreef:
Ben wel benieuwd of de prijzen weer omlaag gaan als de prijzen voor stro- en hooi ook omlaag gaan.Hij verbouwt zelf ook, maar heeft 55 paarden staan en vanwege het slechte seizoen bij moeten kopen

Zo als ik al eerder vermelde, ik denk het niet, mits de overige prijzen ook naar beneden gaan van het water, stroom, loonwerker, belastingen enz. enz. ;)

Juist... het gaat dus werkelijk niet alleen om de stroprijzen. Alles is duurder geworden, gas water licht, personeel die de boel onderhoudt als er wat kapot gaat, dieselkosten voor de heftruck en de tractor, biks, hoefsmid, mestonderzoeken, werkelijk alles gaat per jaar omhoog. Koopkracht is ver omlaag gegaan (10-12%) ook bij de pensionhouders.
Maar alle begrip voor klanten die er niet in mee willen/of kunnen gaan hoor. Het blijft een dure hobby hoor, een paard onderhouden.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:06

Ja het is wel jammer dat ze inderdaad alleen maar omhoog blijven gaan met de jaren en niet terugzakken, maar het is zeker begrijpelijk. Anders kan zo'n stal ook niet blijven bestaan. Ik houd daar overigens geen rekening mee in t financiele plaatje dat als het omhoog gaat, het ook weer omlaag gaat. Het wordt wat beter opletten met boodschappen doen, maar het is gelukkig nog te doen! Al zitten wij hier in limburg volgens mij nog redelijk qua prijzen, als ik sommige stalprijzen voorbij zie komen !!

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:21

Ik ben wel benieuwd hoe hoog de stallingkosten over een aantal jaar zijn. Ben bang dat veel mensen hun paard(en) moeten verkopen wegens te hoge kosten. Ik heb de mazzel dat ik zomers bizar weinig betaal en dus voor s'winters weer wat geld kan weg leggen :)

Amy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:30

Wij betalen in de maanden dat de paarden s'nachts op stal staan € 185,00 en als ze dag en nacht buiten staan € 75,00.
Tot nu toe nog niks gehoord over een prijsverhoging. (denk ook niet dat die er gaat komen)
We hebben een stal, buitenbak en weidegang. Mesten en voeren doen we zelf.
Dit is in het noorden in Oostwold bij Scheemda/Winschoten.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:57

JastieHorse schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe hoog de stallingkosten over een aantal jaar zijn. Ben bang dat veel mensen hun paard(en) moeten verkopen wegens te hoge kosten.

Ik denk (weet wel zeker) dat sommige mensen daar nu al tegenaan lopen.
Ik speel inmiddels ook al even met deze gedachte, omdat ik de verhogingen al langer zag aankomen. We kunnen er immers met zijn alleen niet omheen.
Alleen, ik vind dat ik niet voor niks 4 jaar lang heb gewacht om mijn paard nu te kunnen berijden en 1000den euro's heb uitgegeven aan zijn opfok en opleiding.
Ik ga ook geen brood uit mijn mond sparen voor de paarden (dat is eigenlijk te zot voor woorden!)

Dus het is kiezen of delen voor veel mensen denk ik.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 17:43

Bij ons is het ook 20 euro omhoog gegaan helaas, maar onontkoombaar..
De huur van mijn vriendinnetje haar stalletje ligt nu al boven mijn eigen huurprijs. Kan bijna beter een huisje erbij gaan huren voor d'r... hahaha.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 17:44

25 euro omhoog voor alleen stro, hooi komt van eigen land.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:18

Wij kregen 22september ook een brief dat ze per 1 oktober €15,- omhoog gaan.. In april zijn ze al €5,- omhoog gegaan.. Er staat in dat het 'tijdelijk' is.. Jammer dat ze dat niet waar gaan maken!

Het is gewoon niet leuk meer om paarden te houden! Van 315 naar 330 en dan krijg je 2 keer per dag een zielig plukje kuil voor je paard. Werkelijk belachelijk vindt ik het!
Overigens kunnen ze wel een nieuwe stapmolen bouwen deze week.

Ga rustig aan naar een andere stal kijken ben ik bang.. dan maar geen binnenbak meer.
Lastig dit soort dingen!

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:29

Het maakt mij inderdaad ook niet uit dat de prijzen niet meer omlaag gaan, het is gewoon een kwestie van je bankrekening
laten 'wennen'. Over een maand weet je niet beter. Het is alleen zo jammer dat er beloofd wordt dat de prijzen weer
omlaat gaan, maar dat het niet gebeurt. Zeg daar dan gewoon niets over, even goede vrienden :).

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:31

joyce B schreef:

Yep zit in het noorden, vlakbij bolsward/sneek! gaan van 145 naar 155, dus valt nog mee, al heb ik zelf wel 2 paarden dus hoop niet dat het nog een stuk omhoog gaat!

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:37

Goh ik las trouwens stuk terug iemand die €600,- betaald voor stalling!?
Ik zeg leg je huur van je eigen huis / hypotheek erbij en koop lekker iets met paarden aan huis.

Pfoooeeeee 600 euro voor een stalling dat is toch van de zotten!? Of slaap je zelf ook nog in die stal, dan is het een ander verhaal :Y)

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 00:32

Ik kan me nog herinneren dat ik mijn eerste paard stalde voor 100 gulden all-in!!
Waar is die goeie ouwe tijd gebleven,hahahaha ik word oud!! |(

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:18

das echt lang geleden volgens mij :P Goedkoopste in mijn jeugd was 250 gulden (wel stalling) weidegang was eens lang geleden ook 50 gulden...