Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 15:45

Russel, jij hebt het denk ik over stouten of niet? Op de site staat idd minimaal 5 ton, dat geldt volgens mij voor die grote pakken die uit 14 kleinere balen bestaan. Helaas waren die nu op wat graszaadhooi, anders had ik die besteld. Die grote balen moet je minimaal 11 ton afnemen willen ze richting Nijmegen rijden.

Ik heb nu dus 11 ton hooi besteld, een paar balen heb ik mss verkocht, maar dan heb ik er dus nog een aantal over. Mocht er iemand in de regio Nijmegen/tiel nog een paar grote balen willen hebben, stuur dan even een pb. Mocht ik ze niet verkopen dan heb ik voor ruim 2/3 jaar genoeg hooi :')

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 15:46

Is er niets in Duitsland?

capopjekop

Re: Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 15:52

Anders moet je in google gewoon fourage nijmegen ofzo intypen, dan krijg je een hele lijst met namen, ook in duitsland (mechelen is duitsland toch :+ ) Al valt het niet mee, heb gister een hele lijst met fourages gebeld. Een hoop waren gestopt met fourage, of hadden geen graszaadhooi meer, of waren duur, of leveren alleen per volle vrachtwagen.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 15:59

Ik zit net over de grens in Duitsland (15 km onder Nijmegen) maar ook hier amper hooi te krijgen, ik heb laatst 60 euro voor een rondbaal (2010) betaald met een doorsnede van 1.80. De Quadrantbalen (ca 260 kg) van vorig jaar kosten hier nu ook zo'n 60 euro afgehaald.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 16:02

Hier 450 kilo voor 120,-
Heb nu kleine pakjes kunnen krijgen, 5,00 de baal.
Ik hoop dat we het gaan redden dit jaar met de paarden,word zo geen leuke hobby meer :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 16:11

capopjekop schreef:
Russel, jij hebt het denk ik over stouten of niet? Op de site staat idd minimaal 5 ton, dat geldt volgens mij voor die grote pakken die uit 14 kleinere balen bestaan. Helaas waren die nu op wat graszaadhooi, anders had ik die besteld. Die grote balen moet je minimaal 11 ton afnemen willen ze richting Nijmegen rijden.

Ik heb nu dus 11 ton hooi besteld, een paar balen heb ik mss verkocht, maar dan heb ik er dus nog een aantal over. Mocht er iemand in de regio Nijmegen/tiel nog een paar grote balen willen hebben, stuur dan even een pb. Mocht ik ze niet verkopen dan heb ik voor ruim 2/3 jaar genoeg hooi :')

Ok, hij had mij vanochtend 5 ton gezegd, maar wellicht was dat mbt tot de nieuwe oogst. Klopt was Stouten.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 16:18

timokyana schreef:
Hier 450 kilo voor 120,-
Ik hoop dat we het gaan redden dit jaar met de paarden,word zo geen leuke hobby meer :+

Wat voor een hooi is dat dan? Enneh... waar heb je dat dan vandaan? :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 16:22

Nieuwe oogst kan idd wel kloppen, dan heeft hij weer die andere maten balen zei hij ook tegen mij. Helaas is mijn graszaadhooi bijna op, dus die weken kon ik niet meer wachten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 16:26

Kun je niet weidehooi mengen met stro dan? Zodat je het nog even uit kan zingen tot de nieuwe oogst?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 16:26

Fouragehandelaar in noord brabant ;-)

Graszaadhooi is hier nu op het moment ook niet te krijgen helaas...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 16:29

Je zou stouten kunnen proberen uit Bruinisse, die hadden nog een aantal grote balen liggen. Weet niet hoeveel je moet hebben, maar wellicht is het te combineren. Volgende week komen ze richting mij (omgeving Nijmegen), weet niet of ze dan via breda komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 16:30

Ik denk dat je voor graszaad idd naar Zeeland moet uitwijken, daar zitten de meest graszaadtelers.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 16:42

Als er meer info is over de definitieve prijs wil ik wel nadenken of ik daarvoor vanuit het noorden met een 2paards trailer of grote kar meer naar het midden van het land kan komen om wat baaltjes mee te nemen.
Grote balen die opengesneden kunnen worden naar kleinere balen zouden een paar op een grote kar evt. meekunnen.
Maar ik wacht liever eerst even af hoeveel natuurhooi ik kan krijgen bij ons vandaan. Dat is namelijk maar 1,50 per pakje vanaf het land en hoef er maar een kleine 10 km voor te rijden :P Zit ook weinig in verder.

@Embe, is de grasdrogerij bellen geen optie? Die kunnen er grasbrok van maken of grote lucernebalen. Kost wel wat, maar dan heb je er in elk geval een goed bruikbaar product voor terug. Dan is het datum afspreken, van te voren laten maaien en dan komen ze met hakselaar en kar en halen het op om te drogen. Soms moet het via een boer die een contract met hun heeft. (coöperatie)

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 16:59

timokyana schreef:
Hier 450 kilo voor 120,-

Djezus wat een geld, ruim 250 euro de ton....................................... Ik heb vorig jaar 140 euro de ton betaald en dat vond ik al behoorlijk aan de prijs.
Gelukkig heb ik geen hooi nodig voorlopig, onze paarden lopen dag en nacht buiten en heb ik de 1e snee hooi van dit jaar zelf gehooid. Zoals het er nu uitziet met dit weer, hoop ik ook nog een 2e en zelfs een 3e snee te kunnen oogsten. Het gras groeit als kool op dit moment!

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:31

Hier gaat het ook eindelijk de lucht in. Hoop echt dat ik nog een keer kan hooien want met 35 baaltjes kom ik er niet. Die 120 baaltjes vorig jaar was genoeg voor shet en fjord.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 07:27

Phoe, als ik die prijzen zo lees en het grote tekort, ben ik blij dat de boer waar ik sta zelf hooit. Hele mooie balen en vorig jaar had ik te veel bestelt maar gelukkig vangt dit zichzelf wel op. Het groeide bij mij in de wei ook amper tot niet.. Nu gelukkig wel weer, maar overal hoorde ik dat mensen amper tot niet hooi konden verkrijgen. Dit jaar maar weer dezelfde hoeveelheid bestellen. Tis normaal altijd zulk mooi hooi. Grof en langstengelig, en van natuurweide. Paarden zijn er gek op. Zelfs na bijna twee jaar nog zeer goed te eten (na natgemaakt en ontstoft te zijn) vriendin van me had wat oude baaltjes meegenomen en ze zei dat haar paarden er gek op was.

Ik betaal zo'n 2 euro voor baaltje, vorig jaar 2.25 omdat het touw wat duurder was geworden. De boer betaalt hiermee de loonwerker die het maait en later verbaalt.. Ik heb als enige de eerste keus, de rest wat hij overhoud verkoopt hij weer. En nu al diverse mensen die vragen of hij niet ook baaltjes voor hun aan de kant wil leggen..

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:01

wij hebben al 2 keer gehooid.
hebben zo'n 80 grote balen. waarvan de meeste alweer verkocht zijn :Y)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 11:08

Eten jullie paarden puur graszaadhooi? Wij hebben hier thuis ook altijd graszaadhooi voor de koeien, maar dit wordt gemengd door de mengwagen, maar de paarden (en Haflingers zijn niet echt kieskeurig) halen er echt hun neus voor op. Bovendien zit er in graszaadhooi echt amper voedingswaarde en moet je dus bijvoeren met een goed supplement.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 11:11

Toen ze echt te dik waren kregen ze 100% graszaadhooi. Uiteraard kregen ze wel brok en vitaminekorrels. Toen ze begonnen af te vallen ben ik het gaan mengen met weidehooi en zo doe ik het nog steeds. Nu valt mijn welsh erg veel af dus die heb ik al een tijd op graszaadhooi en 4 flinke plakken weidehooi. Ze eten het graag, maar als ze kunnen kiezen uit weidehooi of het graszaadhooi dan eten ze wel eerst het weidehooi op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 14:52

Ik meng het met voordroog en ik heb een anda die heel snel dik wordt, niet tegen rijk voer kan omdat hij dan aan de rees gaat en idd pavo weidekoeken er bij krijgt, dan nog een paar uur vers gras krijgt. De anda gaat over op graszaadhooi met een klein plukje voordroog.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 20:52

Suffie: ik heb dat probleem wel, voer dan geen graszaadhooi maar in de winter de helft stro met de helft weidehooi. Hij was daardoor goed op gewicht, maarre.... er zat geen leven meer in :s Zit nu echt te kijken hoe ik het komende winter ga oplossen... Voedingsupplementen en krachtvoer hielpen namelijk niet.
(nu krijgt hij strookbegrazing dus de energie is weer helemaal terug, gelukkig is het gewicht nog steeds onder controle).
Als een paard zeg een jaar lang op een gezond gewicht zit, blijft ie daar dan ook makkelijker op? (want ik wil in de winter niet weer hem zo futloos zien)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 09:28

Dan mist hij waarschijnlijk vitamines en mineralen. Dat kan je bijvoeren met goede supplementen, de meesten zijn niet goed genoeg. De goede zijn duur en daar moet je het van hebben.

Een goede brok er bij voeren, hoeft niet veel te zijn, ik voer 1 kg sportbrok bij en dat ruim voldoende, in de zomer vers gras gedurende 3uur per dag.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:50

Ik ben aan het inpakken voor het verhuizen en heb al mijn boeken al ingepakt (ook over voer e.d.) kunnen jullie mij vertellen hoeveel kilo voordroog een gemiddeld paard met gemiddelde beweging moet krijgen volgens de richtlijnen. Kan 't niet meer vinden...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:28

1,5 kg per 100 kg lichaamsgewicht toch? Althans voor hooi is dat zo dacht ik.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:51

Hmm misschien toch maar in de winter een andere muesli voeren, eentje met meer energie.

Embe: tussen de 1 en 2 kilo per 100 grams lichaamsgewicht afhankelijk van het dier. (dus met 1,5 kilo zit je wel veilig per 100 kilo lichaamsgewicht).