Een eigen paard voor alleen het rijden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Criss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:29

boshuisje schreef:
Nee, ik hoef geen paard alleen voor het rijden... als ik moet kiezen zou ik liever geheel voor het paard zorgen zonder te rijden, alhoewel ik het wel ga missen, dan dat ik alleen rijd zonder de zorgen voor het paard.

Hier ben ik het helemaal mee eens, maar dit staat los van het feit of je een paard op volpension zet of alles zelf doet.
Mijn paard staat op volpension en hier heb ik voor gekozen omdat ik zelf fulltime werk... als ik alles zelf zou moeten doen, kon ik geen eigen paard houden. Ik ga iedere avond en in het weekend overdag naar stal om te klooien (zo noem ik dat zelf). Ik rij 2 keer per week en mijn zusje 1 keer per week, de rest van de tijd besteed ik aan longeren, wandelen, poetsen, verzorgen, knuffelen ed. Het rijden is heel leuk, maar lang niet het belangrijkste voor mij. Daarnaast ben ik gewoon heel blij dat ze op een vertrouwd adres staat waarvan ik weet dat ze niets tekort zal komen als ik er niet ben.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:31

ik sta nu voor het eerst in bijna 4 jaar op een stal waar ik zelf moet mesten.. stro moet kopen en voer.
en ik moet eerlijk zeggen, ik vind het heeeerlijk!!
eindelijk helemaal zelf voor mijn paardje moeten zorgen.. en serieus ik krijg er wel waardering voor.
want hij is echt aanhankelijker de laatste tijd,
wantja ik moet nu ook wel elke dag komen, omdat hij anders in de vieze stal staat..
voorheen had ik dan nog wel eens de luiheid om met regen of erge kou niet te gaan..
soms 2/3 dagen niet...
nu zie ik hem elke dag en ik vind het heerlijk :D

Javayo

Re: Een eigen paard voor alleen het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:20

@ladygrace, de waardering van je paard komt dan nu denk ik meer voort uit het feit dat je iedere dag komt, niet omdat je zelf uitmest en je stro en voer zelf koopt :Y)

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:37

Javayo schreef:
@ladygrace, de waardering van je paard komt dan nu denk ik meer voort uit het feit dat je iedere dag komt, niet omdat je zelf uitmest en je stro en voer zelf koopt :Y)

haha, ja die had ik al door :o
maar daarmee bedoel ik dus,
als je het zelf moet onderhouden krijg je ook meer verantwoordelijkheid,
en meer de push om wel elke dag te komen, en een goed gevoel, dat je je paard elke dag weer een lekker fijne stal geeft.
enja omdat hij mij nu elke dag ziet, is hij daardoor idd ook aanhankelijker :j

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:38

Javayo schreef:

Hier sluit ik mij bij aan.
Wanneer je soms een paar dagen achter elkaar niet komt, kan het idd voorkomen dat de band kleiner is, als wanneer je wel dagelijks er bent, en vandaar dat de band dus nu beter wordt bij jullie.

Ik sta dan wel op volpension, maar ben er echt dagelijks een paar uur en soms zelfs 2-3x per dag

xxxvaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:40

Ik sta op een stal waar gemest en gevoerd wordt door de eigenaren. Daar heb ik nou eenmaal zelf gen tijd voor.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:43

ik vind een vol pension stal prima voor wie full time werkt en dus graag zijn/haar tijd in het paard zelf steekt. Ikzelf heb mijn paarden continu op weiland staan, maar ik geniet er dan ook van om zomer én winter elke dag zelf de mest te ruimen, zelf de paarden al dan niet op de wei te zetten, zelf continu in te staan voor het onderhoud van mijn paard!

Ik ben geen ruiter, ik ben een paardengenieter voor wie het paard is. Rijden hoeft voor mij niet. Ik denk dat ik elk jaar misschien een keer of 10 op mijn haflinger stap en dan is het maar voor een kwartiertje rond te stappen in de piste of op de wei :')

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:43

Ik sta op een stal waar je kan kiezen voor het laten uitmesten of zelf doen.
Ik doe alles heerlijk zelf ! Vind het heerlijk om hem een schoon stalletje te geven en als ik het zelf doe weet ik ook dat het goed gedaan wordt ;)
Heb dan ook echt geen hekel aan uitmesten en het hoort er voor mij gewoon bij ! Niet alleen de lusten ook de lasten ;)

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:48

ik mag al 3,5 jaar niet meer paardrijden maar heb nog steeds eigen paarden.
Ik zou niet eens weten wat het is om EN te rijden EN de zorg te doen.
Ik geniet al van de zorg, rijden mis ik heeel soms wel eens,

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:52

moyra schreef:
ik mag al 3,5 jaar niet meer paardrijden maar heb nog steeds eigen paarden.
Ik zou niet eens weten wat het is om EN te rijden EN de zorg te doen.
Ik geniet al van de zorg, rijden mis ik heeel soms wel eens,

Ik ken het. Ik rij sinds een week dan weer op mijn paard, maar ondanks een klein jaar niks te kunnen doen met haar, heb ik dagelijks genoten van haar.
Ondanks dat ze op volpension staat

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:53

Ik sta volpension, maar niet alleen voor het rijden hoor!
Heb een super goede band met mijn paard. Sta direct aan het bos en ga ook gewoon lekker wandelen. Of ik longeer haar. Ik poets haar altijd uitgebreid en tut lekker aan met haar. Ik kom niet 1,5 om een uur te rijden.
Ben er vaak een poos en heb dan alle tijd voor haar. Soms kom ik ook 2x per dag. Dan rijd ik sochtends en ga eind van de middag nog een stukje wandelen ofzo. Ze is mijn vriendinnetje, niet alleen mijn rijpaard!
Ben het dus niet met je eens. Wel dat het in veel gevallen zo is, maar lang niet bij iedereen!!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:01

Zelf uitmesten dient bij ons op stal ook te gebeuren; evenals paarden 's avonds binnen zetten. Het hoort er allemaal een beetje bij, vind ik: Als je een paard hebt, zal je soms je handen vuil moeten maken. Ik geniet even goed van het uitmesten en de andere klusjes op en rond de stal als dat ik van het rijden geniet!

Toen mijn paardje vorige zomer met een blessure stond, was ik ook iedere dag op stal te vinden om haar aandacht en verzorging te geven. En als het in de winter te slecht weer is om te kunnen rijden (alleen buitenbakken), ga ik ook gewoon uitmesten en verzorgen.

Als er echt mensen zijn die alleen een paard hebben om te kunnen rijden; dan zullen die er wel niet van dromen om hun paarden aan huis te hebben staan (of misschien wel; met bijbehorend personeel?). Maar dat is voor mij toch wel de ultieme droom; daar gaat echter nog veel meer (tijd en) werk in zitten dan nu met half-pension!

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:03

Ik hou niet van pension stallingen, die mensen waar zich echt overal mee bemoeien, bah ! Het is natuurlijk wel fijn als er voor je gevoerd en uitgemest word, maar zeker niet, als ze je paardje 3 uur lang op de poetsplaats neer zetten, terwijl er gezegd word, dat ie lekker naar buiten gaat tijdens het uitmesten (is dus bij mijn paardje gebeurd, en hangt als je hem vast zet.) En als je je paard maar 1 uur van de dag naar buiten mag doen, in een mini padockje.
Ik sta nu lekker bij een boer, met nog een vriendin, die daar ook de paarden heeft staan. Ik moet wel alles zelf doen, incl om 7 uur voor school paarden buiten zetten en voeren. Maar vind dit helemaal niet erg. Maar moet dan ook wel echt alles zelf doen: voeren, paarden binnen/buiten zetten, uitmesten, bak slepen, het erf opruimen, ect. maar ik vind het 100 X beter dan een pension stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:15

Ik ben paar jaar geleden bij iemand gaan helpen met een eigen stuk land... mooie lente/zomerdagen ben je dan ook vaak bezig met het onkruid bestrijden, kapotte dingen repareren (want dat doe je 's winters niet als het niet dringend is) en dan moet je daarna nog puf zien te vinden om te gaan rijden. En bij weinig tijd had ik na emmertjes geven, mest scheppen en hooi geven niet eens tijd om pony op te zadelen en te gaan rijden. Dan kwam ik er 2 weken lang 2x per dag en dan was het gewoon om eten te geven en de boel schoon te maken en had ik misschien 4x gereden.

Sta nu sinds afgelopen lente ergens waar alles gedaan wordt (ze staan zoveel mogelijk 24/7 buiten, bij een boer, dus geen grote stalling) en als ik nu heenga .. dan kan ik ook daadwerkelijk gaan rijden. We hoeven ze alleen maar uit de wei te plukken, poetsen, zadelen en het bos in te rijden. Na afloop even emmertje met wat eten (verder krijgen ze enkel hooi en af en toe een vitamine koek) en dan terug naar huis. Helaas staan ze op bijna een uur rijden en ben ik rijbewijsloos, waardoor ik alsnog niet echt vaak kan. Maar als ik daar ben, dan kan ik ook al mijn tijd besteden aan de paarden in plaats van aan de mest...

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:15

mairead schreef:
Zelf uitmesten dient bij ons op stal ook te gebeuren; evenals paarden 's avonds binnen zetten. Het hoort er allemaal een beetje bij, vind ik: Als je een paard hebt, zal je soms je handen vuil moeten maken. Ik geniet even goed van het uitmesten en de andere klusjes op en rond de stal als dat ik van het rijden geniet!

Toen mijn paardje vorige zomer met een blessure stond, was ik ook iedere dag op stal te vinden om haar aandacht en verzorging te geven. En als het in de winter te slecht weer is om te kunnen rijden (alleen buitenbakken), ga ik ook gewoon uitmesten en verzorgen.

Als er echt mensen zijn die alleen een paard hebben om te kunnen rijden; dan zullen die er wel niet van dromen om hun paarden aan huis te hebben staan (of misschien wel; met bijbehorend personeel?). Maar dat is voor mij toch wel de ultieme droom; daar gaat echter nog veel meer (tijd en) werk in zitten dan nu met half-pension!

Dat is niet helemaal waar.
Ik doe zelf mijn paard haar box mesten enzo en zou er niet aan moeten denken om mijn paarden aanhuis te hebben.
Vind het een beetje een vreemde opmerking.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:20

Ik zou graag (wanneer ik daar iedere dag de tijd voor zou hebben) alles zelf voor mijn paard wiullen doen/
Maar haar absoluut niet aan huis willen hebben staan. Om meerdere redenen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:30

Mij leek het ook ideaal ... alles zelf doen ... er gaat alleen (zeker als ze niet pal aan huis staan) zoveel tijd in zitten, dat de tijd voor de paarden zelf er bij in schoot. Moet ik ze dan tekort blijven doen, alleen maar zodat ik wel alles rondom zelf doe? Ze hebben er veel meer aan als ik mijn tijd volledig aan hun kan besteden ipv de dingen rondom hun. Het maakt ze echt niet uit wie er met hooi aan komt lopen en de mest uit de wei schept.

Aan huis zou ik ook nooit doen, probeer maar eens een weekend weg te gaan, dat was met een landje al heel veel geregel. Als zij op vakantie ging, moest ik 2x per dag. Dan kon ik niet weg, of ik moest mijn pa lief aankijken, die niks met paarden heeft. En dan deed ik de mest de dag erop wel weer weghalen. Nee mij veel teveel geregel... eens maar nooit meer, was direct genezen!

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:08

Ik sta ook op een stal waar ik alles zelf moet doen. We hebben enkel een onderlinge afspraak : ik zet de paarden 's ochtends buiten en een stalgenoot van mij zet ze binnen. Ik vind het prima zo, het scheelt mij toch wat in de kosten maar je steekt er natuurlijk ook veel meer tijd in. Voor mij is het maar 500 meter wandelen en ik heb nog geen hele huishouden waar ik voor moet zorgen. Als je stal ver rijden is en je hebt een fulltime job en kinderen, lijkt het mij veel moeilijker om alles zelf te gaan doen. Ik kan me langs de andere kant wel ergeren aan een stalgenoot die geen tijd heeft voor haar paard en daardoor hem soms in een vieze stal laat staan. Dan vind ik dat je hem beter op een pensionstal kan zetten, daar kan je er wel op rekenen dat hij netjes verzorgd wordt. Niet iedereen heeft tenslotte de mogelijkheid om hun paard aan huis of vlakbij te stallen. Als zij hem dan op een pensionstal willen zetten is dat hun eigen keuze..

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:42

Ik heb het geluk dat wij de paardjes aan huis hebben staan. En dat mijn vader een echte dierenman is en de verzorging gedeeltelijk over neemt als ik even niet kan.

Qua gevoel kan ik mij wel in de OP vinden, dat heeft denk ik met mijn ouders te maken. Ik wilde een pony prima dan moest ik er ook voor zorgen. Dat betekend dat ik vanaf jongs af aan al vrijwel alles zelf doe. En dat gaat tot nu toe nog prima. Ook de combi met bijbaan, studie, sociaal leven. Als ik snel moet ben ik in 15 min klaar met mesten, opstrooien, middagmaaltje hooi en hooi klaar zetten voor de avond. Meestal doe ik er wel een uur over. Ik blijf steeds hangen, kijk over de staldeur hoe de paardjes aan het spelen zijn etc. Ik geniet van het verzorgen en ook stront scheppen. Of ik daardoor een betere band met ze heb, nee. (Misschien zelfs wel minder als ik mijn best heb gedaan op een schone stal en het eerste wat zij doen is in het schone stro plassen, veel eer van je werk :Y))

Ik snap dat mensen het anders doen, en kiezen voor volpension. Als jij er zorg voor draagt dat je paard niets te kort komt is dat ook fantastisch. Maar voor mijn gevoel hoort het erbij.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 02:24

Ik heb mijn paard op pension staan, s'ochtends word ze buitengezet, haar stal word gemest, en er word 2 keer per dag gevoerd, hooi/kuil door staleigenaar. Krachtvoer moeten we in bakjes klaarzetten en worden dan aan paarden gevoerd.
Ik voel me schuldig als ik een dag niet ga, en mij vind je dan ook iedere dag rond mijn paard, ondanks dat ik niet zelf mest en voer en buitenzet (binnenzetten volgens schema)

Als ik alles zelf zou moeten doen zou mijn merrie veel minder buiten komen, dat zou ik niet eerlijk tegenover haar vinden! Mesten zit er op deze stal bij, maar zou ik niet erg vinden. Maar dat kwartier wat ik nu niet mest, ben ik langer bezig met haar, ook niet onplezierig.

Ik ben een student, dus beperkt tijd. Maak iedere dag tijd voor haar, en rijd haar ik gok 2 a 3 keer per week. Maar ben er iedere dag. Ik vind het zo ideaal.. ik kom geen tijd tekort, kan mijn merrie de aandacht geven die ik haar wil geven en ze staat lang genoeg met soortgenoten :) Ik zou op een andere stal veel goedkoper kunnen staan, maar dan zou en mijn merrie minder naar buiten komen, en zou ik vast zitten aan tijden (moet je avond zelf voeren) en dat is voor mij met school en werk redelijk onhandig, dus waarom dan geen stal die het voor me doet? Vind ik eerlijker voor mijn diertje.

En denk niet dat ik er alleen heen ga om te rijden, want aan het rijden hecht ik niet zo veel waarden, dan was ik wel paarden blijven verzorgen (ookal ging het me toen ook niet enkel om rijden).

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 04:51

ik herken dit wel moet ik zeggen. vroeger stond mijn pony op de manege waar niemand bij woonde en ik alles zelf moest doen. ik had (heb) wel een lieve vader die nog weleens wilde helpen als ik het een dagje niet voor elkaar kon krijgen, maar deed in principe alles zelf.
ik vind ook dat als je de verantwoordelijkheid niet wilt nemen, dat je dan ook geen paard moet kopen.

die gedachte heb ik nu nog, maar mijn paard heb ik nu niet op dezelfde plek gezet, maar bij een pensionstal in de buurt. als ik nu terugdenk aan waar mijn pony toen stond begin ik half te huiveren, omdat daar 's nachts echt niemand is. er had zoveel kunnen gebeuren! dat kan nu op de pensionstal ook wel en het zou misschien wel meevallen allemaal, maar toch vind ik dit een veel fijner idee.
er wordt op deze stal overigens gevoerd en buiten gezet. afmesten doe ik nog steeds zelf. en dat vind ik dus ook absoluut niet erg.
maar het heeft wel even geduurd voor ik die beslissing kon maken, omdat het een principekwestie voor me is. kijk als ik een eigen stal en wei bij huis had, dan was het makkelijk geweest natuurlijk.

als je je paard gewoon niet volwaardig kúnt verzorgen iedere dag, vanwege studies of je werk of wat dan ook, dat vind ik toch een ander verhaal. dan zou ik niet zo snel zeggen "dan moet je geen paard kopen". waarom zou je een droom daarom laten schieten. als je een goede pensionstal hebt uitgezocht, dan weet je ook dat het paard krijgt wat het nodig heeft. Dat vind ik persoonlijk sowieso belangrijk en als je echt een paard hebt om het paard dan ga je er tussendoor naartoe, zoals Smurffie hierboven beschrijft.

ik moet toegeven dat nu mijn paard op deze stal staat, dat ik het wel makkelijk vind dat ik niet iedere ochtend vroeg op móet, eerlijk is eerlijk. maar ik ga er sowieso iedere dag heen, ik rijd 5 a 6 keer in de week en mest iedere dag lekker uit en knuffelen en kroelen en kriebelen maak ik ook graag tijd voor :P en als ik in een luie bui ben ofzo, wil ik ook nog weleens gewoon bij haar in de stal gaan zitten en gewoon te kijken naar wat ze doet. en als ze dan met dr neusje bij me komt, krijg ik weer energie voor 30. :P

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 07:52

Ik heb mijn powny niet alleen voor het rijden, hij is echt mijn maatje.
Anders had ik niet 8 maanden lopen wandelen, hem een revalidatie training gegeven, een hoop geld in gestoken en alweer bijna 5 jaar lol van hem.

Denk dat het niets te maken heeft met of je zelf mest, voer of hooi/stro/brok voor hem koopt, hij gaat niet mee als je dit moet doen.

Met een full-time baan is het fijn als je niet eerst langs stal hoeft te scheuren om te voeren, buiten te zetten rekening te houden met voertijden, binnenhaal tijden, enz enz...
Tuurlijk heb ik dat ook gedaan. Hij stond in Rotterdam op weg naar mijn werk dus dan gooide ik hem zelf op het land, zelf mesten enz enz...

Ik sta nu geheel volpension en hoef ook alleen maar te rijden en tutten en ik vind het heerlijk.

Hij staat iedere dag met zijn 9 vriendjes buiten, krijgt op dezelfde tijden zijn voer, en heeft goede sociale contacten. Ik kom zelf 5 dagen per weer (soms 4) en heb 1 dag p/w een bijrijdster en hij wordt 1x p/w echt goed gereden.
Ik heb een vrolijkere powny dan vroeger en veel relaxer met gewoon goede regelmaat, rust en reinheid.. ja ook dit geld voor een dier en niet alleen voor mensen.

Ik vind het ideaal.. en die band met mijn powny.. die heb ik echt wel... hij weet heus wel wie zijn baasje is en is echt mijn maatje.