Openingstijden op stal

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: Openingstijden op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 09:32

Er is eigenlijk altijd wel iemand van de familie aanwezig tijdens openingstijden. Het is een zorgboerderij, dus ze werken rondom huis.
Maar ja, in de hooitijd, kan het zijn dat ze 1 akker verderop aan het maaien/schudden/keren zijn, alleen is er altijd wel 1 iemand ergens op het erf aanwezig.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 09:37

Ik weet niet waar je staat en hoe het werkt bij jullie maar vind het zelf belachelijk. Als ik naar me paard wil gaan dan moet ik kunnen gaan imo.
Ik heb altijd ergens gestaan waar je gewoon mag komen en niet aan tijden verbonden bent.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 09:45

Op welke tijden zou je naar je paard willen dan, AaronYve?

Want ik kan me eigenlijk niet voorstellen wat ik onder normale omstandigheden voor 7 uur of na 23 uur bij mijn paard te zoeken heb.

En als ik wel een keer een dauwtraprit wil maken, kan dat gewoon, als ik maar gewoon eventjes overleg. En een keer laat terug van een wedstrijd, of juist heel vroeg weg naar wedstrijd, idem dito, even overleggene en het is geen punt.

Daarom snap ik niet, dat mensen hier beweren perse niet te willen staan op een stal met (welke willekeurige) openingstijden. En inderdaad, een stal waar ik niet voor 9-10 uur 's morgens mag komen, of na 18.00 uur niet meer, dat is lastig te combineren met werk, dat zou ik ook niet willen.

Maar mijn stal hanteert dus wel openingstijden, maar ik zie daar echt geen belemmering in in de zorg die ik mijn paard kan geven.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 09:54

Wanneer het mij uitkomt en gelukkig kan dat ook
Laatst bijgewerkt door AaronYve op 05-01-11 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 09:54

Waar ik nu sta zijn er niet echt tijden. Kan komen wanneer ik wil maar moet wel even aangeven als ik de volgende dag vroeg weg gaat. Stallen zijn bij mensen aan huis en deze sluiten na de laaste voerbeurt de deur van binnen uit af. Ook ivm de buurtbewoonders is het gewenst dat het baklicht na 10 uur s'avonds uit gaat.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 09:55

Marije_jiplover schreef:
Dat betekent dus dat er grosso modo ergens tussen 3 en 9-10 's avonds verschillende mensen komen voeren. Er is geen voernijd bij ons op stal.

Op mijn oude stal werkte het op dezelfde manier en er was geen voernijd. Op de stal waar ik nu sta wordt wel gevoerd (je kan bakjes klaarzetten, paarden krijgen in elk geval hooi), maar ik heb daar ook nooit iets over voernijd gehoord.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:10

Moet eerlijk zeggen dat ik sommige reacties echt wel kort-door-de-bocht vindt.
Alsof een stalhouder zijn stal niet goed zou runnen als hij bijvoorbeeld op zondags dicht is, omdat "jij dan je dingetje niet kunt doen".
Die stalhouder is toch niet verplicht om het iemand naar de zin te maken met tijden, als de regels niet bevallen .... jah, dan ga je toch gewoon ergens anders naartoe? Om dan te gaan roepen dat die stallen mogen sluiten (ergens op blz 2) ... pfff, dat moet hij toch ZELF weten als hij dicht wil op zondag???

Ik zou er best begrip voor hebben dat een stalhouder zondags dicht wil, zou het zelf ook niet altijd leuk vinden, de hele week dat gezeur aan je hoofd van pensionklanten.

Ben wel blij dat onze stal hele ruime tijden hanteert hoor, daar niet van, en gelukkig ook niet op zondag dicht.

Anneliesljm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:25

onze stal is open.
op maandag t/m zaterdag van 7.00 (geloof ik) tot 22.00
en zondag tot half 10

en in de zomer tot half 11

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:07

HannahFrouk, volgens mij gaat het dan vooral om stallen waar de paarden op zondag ook niet buiten komen, en de stal dicht is. Als stalhouder ben je imo verplicht de paarden die je stalt een paardwaardig bestaan te geven, en daar hoort een hele dag verplicht op stal staan niet bij.
=

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:37

HannahFrouk schreef:
Ik zou er best begrip voor hebben dat een stalhouder zondags dicht wil, zou het zelf ook niet altijd leuk vinden, de hele week dat gezeur aan je hoofd van pensionklanten.

Niet mee eens. Als je stalhouder ben verleen je een service waar je betaald voor wordt. Je weet als je dit gaat doen dat je gezeur krijgt. Vind het dan te gek voor woorden dat je om dit gezeur je een dag sluit dan heb je het verkeerde vak gekozen.

Is maar net hoe je de regels opstelt rondom privacy hoe daarmee om te gaan of hoe je je mensen opvoed met aan de deur komen. Als je buiten op je terrein loopt wat opgesteld is voor je klant kan je vragen verwachten.
Zelf ben ik geen type wat contineu aan de deur hangt alleen bij echt nood (ziek paard) alleen sommige mensen vinden een paard wat kaal staat al nood. Het is toch een kwestie van goede afspraken maken en regels.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:45

.
Laatst bijgewerkt door Elamor op 05-01-11 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:47

Prisca schreef:
HannahFrouk schreef:

Niet mee eens. Als je stalhouder ben verleen je een service waar je betaald voor wordt. Je weet als je dit gaat doen dat je gezeur krijgt. Vind het dan te gek voor woorden dat je om dit gezeur je een dag sluit dan heb je het verkeerde vak gekozen. Is maar net hoe je de regels opstelt rondom privacy hoe daarmee om te gaan of hoe je je mensen opvoed met aan de deur komen. Als je buiten op je terrein loopt wat opgesteld is voor je klant kan je vragen verwachten.
Zelf ben ik geen type wat contineu aan de deur hangt alleen bij echt nood (ziek paard) alleen sommige mensen vinden een paard wat kaal staat al nood. Het is toch een kwestie van goede afspraken maken en regels.

Maar als stal-klant ben je accoord gegaan met de tijden die de stal hanteert. (eerlijk, ik heb toen ik op mijn huidige stal ging kijken niks over openingstijden gevraagd, maargoed :o )
Mocht mijn stalhouder nu plots besluiten zondags geen volk te willen, dan ga ik. Want dat hoorde niet bij de stal waarmee ik nu een overeenkomst heb.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:36

Ja, als je weet dat een stal op zondag dicht is of 's avonds na 21.00 uur, dan WEET je dat toch, dan ga je daar gewoon niet staan. Het wordt een ander verhaal als je er al staat en alle regels worden dan opeens veranderd zonder verder overleg. Je sluit toch een overeenkomst, ook al gaat dat meestal mondeling. Maar ja goed, soms worden regels ingesteld omdat mensen er een potje van maken.

Als ik een winkel begin (en toevallig ga ik dat waarschijnlijk ook doen in de toekomst) dan heb ik ook openingstijden en die staan dan op de deur. Het zou fraai zijn als ik dan klanten kreeg die dan zeggen "nou wat belachelijk zeg dat ik s avonds om 12 uur geen brood meer bij je kan kopen". Dan zeg je toch ook: "nou, dan ga je toch lekker ergens anders naartoe?"

Een stal is gewoon een bedrijf en een bedrijf heeft regels. En toevallig mag je gewoon zelf WEL bepalen (als stalhouder) wat die regels zijn.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:38

HannahFrouk schreef:
Ja, als je weet dat een stal op zondag dicht is of 's avonds na 21.00 uur, dan WEET je dat toch, dan ga je daar gewoon niet staan. Het wordt een ander verhaal als je er al staat en alle regels worden dan opeens veranderd zonder verder overleg. Je sluit toch een overeenkomst, ook al gaat dat meestal mondeling. Maar ja goed, soms worden regels ingesteld omdat mensen er een potje van maken.

Als ik een winkel begin (en toevallig ga ik dat waarschijnlijk ook doen in de toekomst) dan heb ik ook openingstijden en die staan dan op de deur. Het zou fraai zijn als ik dan klanten kreeg die dan zeggen "nou wat belachelijk zeg dat ik s avonds om 12 uur geen brood meer bij je kan kopen". Dan zeg je toch ook: "nou, dan ga je toch lekker ergens anders naartoe?"

Een stal is gewoon een bedrijf en een bedrijf heeft regels. En toevallig mag je gewoon zelf WEL bepalen (als stalhouder) wat die regels zijn.

maar of het mág gaat het niet over geloof ik?
of het redelijk is, en of het je belemmert.

Als jij een pizzeria opent en van 7:00 tot 13:00 open bent bijvoorbeeld ;)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:56

Zaterdag tot 15.00 vind ik wel kort. Maar ik zou er geen andere stal om nemen.
Zondag dicht zou ik goed snappen, maar daar zou ik dus (mogelijk) wel een andere stal om nemen. Dat zou me idd wel belemmeren. Dat hangt van mijn eigen omstandigheden af.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:04

ik zie hier echt de meest belachelijke opmerkingen langs komen :n

laten we het eens om draaien...
jij betaald de stalhouder voor diensten...
die diensten zijn mondeling overeengekomen...
daar ben je zelf bij geweest, en daar ben je zelf mee akkoord gegaan...
maar jij vind dat omdat jij de stalhouder betaad je alle rechten hebt?
als jij uit eten gaat heb je toch ook niet het recht om naar de keuken te lopen om de kok te zeggen hoe hij moet koken?
terwijl je daarvoor ook betaald ;)
as jij het niet eens bent met het koken etc, ga je naar een ander restaurant... simpel zat toch?
dus waarom verwacht je van een pensionhouder dingen, die je in de rest van je leven niet eens zou wagen van iemand te verlangen? ;)
draai het dan nu eens om, wat als de pensionhouder stopt?
dan kun jje hoog en laag springen, en roepen dat je hem er voor betaald, mar als hij stop, stop hij...
wees blij dat hij je paard verzorgt ;)
daar mag hij best geld voor vragen en wat privecy voor krijgen...
zonder deze stallen zouden 90% van de paardenegenaren geen eens een paard kunnen houden ;)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:09

@MDH; reageer je nu richting wat ik zei?
zo ja;
in mijn ogen gaat de discussie daar helemaal niet over. Maar of een individu zich kan vinden in openingstijden, watvoor openingstijden dan en waarom
??
Ik heb een overeenkomst met een stalhouder die geen openingstijden heeft, die vertrouwt gewoon op 't fatsoen van z'n pensiongasten. prima toch?
en ik spring nu niet hoog, en ook niet laag.
Als hij plotseling wel met tijden zou gaan werken die mij in mijn verzorging en aandacht naar mijn paard belemmeren dan ben ik weg.

Maar ik zie mijn stalhouder niet zo vaak hoor, weet niet waarom hier mensen doen of je de deur bij je houder moet platlopen als je op stal komt? :+ als je je staldeur/weide-opening platloopt is het goed zat toch?

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:22

M_D_H schreef:
ik zie hier echt de meest belachelijke opmerkingen langs komen :n

laten we het eens om draaien...
jij betaald de stalhouder voor diensten...
die diensten zijn mondeling overeengekomen...
daar ben je zelf bij geweest, en daar ben je zelf mee akkoord gegaan...
maar jij vind dat omdat jij de stalhouder betaad je alle rechten hebt?
als jij uit eten gaat heb je toch ook niet het recht om naar de keuken te lopen om de kok te zeggen hoe hij moet koken?
terwijl je daarvoor ook betaald ;)
as jij het niet eens bent met het koken etc, ga je naar een ander restaurant... simpel zat toch?
dus waarom verwacht je van een pensionhouder dingen, die je in de rest van je leven niet eens zou wagen van iemand te verlangen? ;)
draai het dan nu eens om, wat als de pensionhouder stopt?
dan kun jje hoog en laag springen, en roepen dat je hem er voor betaald, mar als hij stop, stop hij...
wees blij dat hij je paard verzorgt ;)
daar mag hij best geld voor vragen en wat privecy voor krijgen...
zonder deze stallen zouden 90% van de paardenegenaren geen eens een paard kunnen houden ;)

Ik denk dat jij het verkeerd begrijpt.
Want de mensen die hier reageren die op een stal staan met openingstijden hebben er geen problemen mee.
Ik en nog wat mensen vinden het belachelijk maar wij staan op een stal zonder openingstijden. ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:30

oh, ik begrijp het wel hoor ;)
maar ik reageer dan ook op de mensen die roepen dan had je maar geen pensionstal moeten openen ;)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:36

Naaltje schreef:
Niet mee eens. Als je stalhouder ben verleen je een service waar je betaald voor wordt. Je weet als je dit gaat doen dat je gezeur krijgt. Vind het dan te gek voor woorden dat je om dit gezeur je een dag sluit dan heb je het verkeerde vak gekozen. Is maar net hoe je de regels opstelt rondom privacy hoe daarmee om te gaan of hoe je je mensen opvoed met aan de deur komen. Als je buiten op je terrein loopt wat opgesteld is voor je klant kan je vragen verwachten.

Maar als stal-klant ben je accoord gegaan met de tijden die de stal hanteert. (eerlijk, ik heb toen ik op mijn huidige stal ging kijken niks over openingstijden gevraagd, maargoed :o )
Mocht mijn stalhouder nu plots besluiten zondags geen volk te willen, dan ga ik. Want dat hoorde niet bij de stal waarmee ik nu een overeenkomst heb.[/quote]

Euh bedoel anders meer dat je gezeur kan krijgen of lege stallen als je steeds eerder gaat sluiten of zelfs een dag. Ken stallen die hun uren iedere keer aanpassen. Ze lopen toch op een gegeven moment weg.
Ik heb dus geen medelijden met een stalhouder het is een vak waar je bewsut voor hebt gekozen. Wil je de boel vol hebben zal je je moeten aanpassen aan de vraag van de klanten.
Laatst bijgewerkt door UrbanL op 05-01-11 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:40

Prisca schreef:
Euh volgens mij heb ik het over dat de pensionhouder ook privacy wil dus daar bepaalde tijden sluit??

Maar waarom zou de pensionhouder geen privacy meer hebben? Je moet toch niet eerst door zijn slaapkamer om naar je paard te gaan?

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:43

Zoals het bij ons is, hebben de staleigenaren weinig privacy.
Je rijdt met de auto direct langs hun huis, je kunt zo de woonkamer in kijken (en de lichten van de auto schijnen dus ook de woning in).
Als je het erf op loopt, kun je ook het huis in kijken.

Aangezien de staleigenaren naast de pensionstal ook nog een baan hebben, willen ze ook rust hebben 's avonds.
En bij ons zijn er ook stalgenoten die aan de deur komen bij hen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:44

Nou ja dat schrijven mensen hier dat ze een dag dicht zijn omdat de pensionhouder ook recht heeft op privacy.

Ik schrijf al eerder dat dat best regels en afspraken voor te maken zijn. :d.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:44

Naaltje schreef:
@MDH; reageer je nu richting wat ik zei?
zo ja;
in mijn ogen gaat de discussie daar helemaal niet over. Maar of een individu zich kan vinden in openingstijden, watvoor openingstijden dan en waarom
??
Ik heb een overeenkomst met een stalhouder die geen openingstijden heeft, die vertrouwt gewoon op 't fatsoen van z'n pensiongasten. prima toch?
en ik spring nu niet hoog, en ook niet laag.
Als hij plotseling wel met tijden zou gaan werken die mij in mijn verzorging en aandacht naar mijn paard belemmeren dan ben ik weg.

Maar ik zie mijn stalhouder niet zo vaak hoor, weet niet waarom hier mensen doen of je de deur bij je houder moet platlopen als je op stal komt? :+ als je je staldeur/weide-opening platloopt is het goed zat toch?

ik reageerde ook niet op jou hoor ;)
meer op de mensen die dan beweren dat hij maar geen pensionstal had moeten nemen ;)

wij hebben een kleine stal, een klein erf, en 2 honden die aanslaan bij het minste of geringste, en een stel lampen met een bewegingscensor... bij ons merk je dus wel degelijk wanneer er iemand op stal is...
en nee, wij lopen de deur niet plat, maar door de grote van de stal heb je wel degelijk met een stukje privacy te maken ;)
er zijn kleine kinderen op stal die vroeg in bed liggen, wanneer er na 10 uur nog mensen lopen en die honden slaan aan...
tjah beetje vervelend voor die kooters :(:)
bovendien, mijn paard is erg alert, reageert op alles en iedereen... ik wil ook dat die rust krijgt, dus toen er mensen elke avond tot 1 uur bleven praten(waardoor wij dus een eindtijd hebben gekregen) merkte ik gewoon aan mijn paard dat hij er anders door werd... ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:50

M_D_H schreef:
ik reageerde ook niet op jou hoor ;)
meer op de mensen die dan beweren dat hij maar geen pensionstal had moeten nemen ;)

wij hebben een kleine stal, een klein erf, en 2 honden die aanslaan bij het minste of geringste, en een stel lampen met een bewegingscensor... bij ons merk je dus wel degelijk wanneer er iemand op stal is...
en nee, wij lopen de deur niet plat, maar door de grote van de stal heb je wel degelijk met een stukje privacy te maken ;)
er zijn kleine kinderen op stal die vroeg in bed liggen, wanneer er na 10 uur nog mensen lopen en die honden slaan aan...
tjah beetje vervelend voor die kooters :(:)
bovendien, mijn paard is erg alert, reageert op alles en iedereen... ik wil ook dat die rust krijgt, dus toen er mensen elke avond tot 1 uur bleven praten(waardoor wij dus een eindtijd hebben gekregen) merkte ik gewoon aan mijn paard dat hij er anders door werd... ;)

Hoe zitten jouw sluitingstijden dan in elkaar? Als die schappelijk zijn en je pensionklanten zijn daar tevreden mee, super!!
Ik heb niets tegen sluitingstijden.

Ik vind het wel raar, wanneer iemand beslist een pension op te richten en al begint met: "maar 's avonds wil ik mijn privacy dus ik sluit om 18.00u en 's morgens wil ik ook rustig wakker worden dus ik open pas om 9.00u. Zondagen en feestdagen wil ik rust hebben en geen mensen op mijn erf, dus dan sluit ik ook. En ik heb liefst niet dat er lessen plaatsvinden na xxx uur (zelf in te vullen)."
Dan ben ik wel akkoord met de stelling: je moet geen pensionstal openen. Als je rust en vrede wil, niet te veel mensen over de vloer wilt hebben en lekker kunnen uitslapen wanneer je wil, moet je geen pensionstal beginnen. Punt.