Last van winter op pension-stalling omg. Zuid-Holland?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:33

Joepie en komende dagen wordt er weer een bult sneeuw verwacht...fijn zo'n witte kerst {x) {x)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:35

Esther28 schreef:
Ik ga van de week sneeuwbeslag met widiapuntjes bij mijn paard eronder laten zetten, in de paddocks en rijbak ligt inmiddels zo'n pak sneeuw dat er niet tegen aan te slepen/strooien valt, dus hopelijk kan ik met ander beslag wat meer uit de voeten....

Waarom haal je de ijzers er niet gewoon een poos af?
Kun je heerlijk rijden. :)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:37

Paard staat op ijzers vanwege een oude scheur in dr hoef. Die moet eerst helemaal uitgegroeid zijn ;)

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 09:26

Heb gisteren ook lekker gereden.
Wel niet echt dressuurmatig, meer met lang teugeltje, omdat de bak best wel zwaar was, zo met de sneeuw erin.
En we hebben een hoop lol gehad.
Eowyn vond het ook errrug leuk om door de dikke laag sneeuw te scheuren. :+

dus lekker beweging gehad. Vanaaf even kijken. rijden of even longeren.
Met iertje gaan we gewoon efkes heerlijk gronddressuur doen. Daar zal ik de komende winter weinig op rijden denk ik.
Die kan ik niet meer goed rijden in de bak, dus loshouden met losgooien en gronddressuur. Lekker bezig op deze manier vind ik ook ok.

horsii

Re: Last van winter op pension-stalling omg. Zuid-Holland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 10:08

Hier van de week nog gereden in de bak.
Lekker zonder zadeltje(ze is te dik, zadel past niet meer(dracht), stap draf en galop.
Ging prima.
Paard kon zelfs nog goed bokken in de besneeuwde bak :P Ik kon bijna sneeuw happen.
Nu is de bak helaas te glad.
En staat ze alleen in de paddock.
Om van het erf af te komen moeten we eerst het erf over en die is zelfs voor mijn haf zondr ijzers errrugg glad.

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:02

bij ons ( oude tonge ) ligt er ook wel sneeuw ,, maar gelukkig 2 binnenbakken..

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:36

Vandaag heeft staleigenaar de hele longeer en rijbak sneeuwvrij gemaakt, gesleept en gestrooid...Wij kunnen dus weer volop gebruik maken van de bakken :D
Ben er echt blij mee dat er zoveel werk en energie in word gestoken om alles begaanbaar te houden.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:46

Donja schreef:
CharlyBrown schreef:
Longeer bak is bevroren, longeren of losgooien in de binnenbak mag bij ons op stal niet...

Ik zou in deze situatie als pensionhouder toch uitzonderingen maken om dan maar in de binnenbak wel los te gooien of longeren. Vooral met een jong paard !! Je betaald toch voor alle mogelijkheden die de stal biedt? Of krijg je korting nu?

dit ben ik niet met je eens!
je bodem van de binnebak gaat er echt snel van achter uit van losgooien en longren en bovendien is het voor de stal eigenaar ook een situatie waar hij geen voorzorgs maatregelen voor kan nemen,
ik kan met me paarden op dit moment ook geen kant op omdat wij geen binnenbak hebben ik kan ze alleen aan de hand stappen op een stukje van 7 bij 9 meer niet:S[/quote]

deden ze bij mijn oude werk ook, uitzondering maken. als je buiten geen kant op kunt moet je wel uitzonderingen maken.

gelukkig heb ik al mijn paarden bij mijn ouders staan (12 stuks) en overdag staan ze allemaal in de bak en longeer ik op het strandje, dit is goed te doen en rijden we op de weg.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 17:17

Esther28 schreef:
Vandaag heeft staleigenaar de hele longeer en rijbak sneeuwvrij gemaakt, gesleept en gestrooid...Wij kunnen dus weer volop gebruik maken van de bakken :D
Ben er echt blij mee dat er zoveel werk en energie in word gestoken om alles begaanbaar te houden.

wij rijden lekker binnen dus hebben daar geen last van :o

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 17:41

Wij zitten opgesloten :(
Kan alleen paard uit stal halen, door de rijbak, gelijk de paddock in.
Vandaag waren alle losgooi bakken bezet en wegen zijn te doen dus ik wou een stukje wandelen m,aar kan het erf niet af.
Paard is bijna gevallen(zonder ijzers) dus omgekeerd en door rijbak terug naar stal gelopen.
Ga het risico op vallen niet nemen.
Baal er verschrikkelijk van.
Erf is een ijsbaan.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 17:44

horsii schreef:
Wij zitten opgesloten :(
Kan alleen paard uit stal halen, door de rijbak, gelijk de paddock in.
Vandaag waren alle losgooi bakken bezet en wegen zijn te doen dus ik wou een stukje wandelen m,aar kan het erf niet af.
Paard is bijna gevallen(zonder ijzers) dus omgekeerd en door rijbak terug naar stal gelopen.
Ga het risico op vallen niet nemen.
Baal er verschrikkelijk van.
Erf is een ijsbaan.

sterkte
nou binnenbak is fijn maar komt ondertussen neus uit
frisse lucht zou ook wel weer eens lekker wezen

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 17:46

Is ook zo hoe flurk dat binnenbak nu ook de neus uitkomt.
Maar bij ons is volgens mij gewoon niks aan het erf gedaan, echt te glad voor worden.
Als je nou van het erf af kan kan je nog buiten wandelen als je paard de paddock niet in kan maar dit is dus niet mogelijk.
dus extra lang in de kou zitten wachten en paardjelief uiteindelijk nog 2 uurtjes in de paddock gehad :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 18:01

Jullie moesten eens weten hoe erg het is met dit weer om je klanten toch tevreden te houden.
Ik heb nu een longeer baan gemaakt van mest in een van de paddocks.
Heeft 3 dagen gekost, met kruiwagens mest veel verder brengen dan de mestput.
Maar er kan gelongeerd worden!
De paarden staan hier elke dag evengoed buiten.....niet elk stuk kan worden benut, dus er moet worden gewisseld, want je wil alle paarden er toch minimaal een uur of 3 uit hebben!
Dat wil dus zeggen...naar elke paddock water brengen s' morgens, met gevaar voor eigen leven de paarden buiten zetten want ze staan minder lang buiten er word weinig gereden dus ze zijn druk!
Dan mesten en de stallen zijn vele malen viezer omdat ze natuurlijk langer op stal staan dan normaal dus je doet daar langer over.
Heb je uiteindelijk alles weer binnen om een uur of 3 staan ze te gillen elke keer als ik langskom om vreten!!
IK ben zoooooo verschrikkelijk toe aan het voorjaar!!!
Alhoewel mijn eigen merrie denkt dat het dek seizoen al is begonnen!!!
Hemel die is me hengstig!

Dus...met andere woorden...l*l me niet over de winter!!!!!

en alle bokkers met een binnenbaan...kop dicht!
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 24-12-10 18:30, in het totaal 3 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 18:08

ik ben nu de enigste pensionklant,en ik doe het samen met de stalhoudster
we mesten samen ,harken de paddock aan de rijbak is helaas te slecht en er kan niet gereden worden
ik ben ook de enige die kan rijden,de paarden van de stalhoudster is er 1 geopereerd en revalideert nog en de andere heeft een gescheurde meniscus en rijd niet meer en dan zijn er nog 3 mini`s

het is met dit weer niet anders,gelukkig dollen de paarden genoeg buiten en missen hun het rijden niet,
ik zou er amper tijd voor hebben
zoveel extra werk is er nu.

ik hoop ook dat deze winter snel voorbij gaat zodat ik mijn paard weer op kan pakken
ik was net weer bezig na zijn periode van ziek zijn. {:)

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 18:11

Hahaha, goed zo Aerdenhout,
gooit t er maar uit! :D :D :D

Ben het helemaal met je eens.
Pensionklanten weten vaak niet wat een extra moeite de staleigenaar al doet.
Uitzonderingen daargelaten uiteraard.

Wij hebben de paarden nog elke dag een paar uurtjes op t land.

Beter dan niets want verder is het afzien en afzien tot het gaat dooien. :brr:

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 18:14

Flurk schreef:
Esther28 schreef:

wij rijden lekker binnen dus hebben daar geen last van :o

Maar kunnen jullie ook gebruik maken van de paddocks/longeerring/stapmolen?
M.a.w. kunnen de paarden wel naar buiten om een frisse neus te halen?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 18:30

amanda2 schreef:
Hahaha, goed zo Aerdenhout,
gooit t er maar uit! :D :D :D

Ben het helemaal met je eens.
Pensionklanten weten vaak niet wat een extra moeite de staleigenaar al doet.
Uitzonderingen daargelaten uiteraard.

Wij hebben de paarden nog elke dag een paar uurtjes op t land.

Beter dan niets want verder is het afzien en afzien tot het gaat dooien. :brr:

HIHI...ook pension paarden???

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 19:15

Bij ons zijn de bakken allemaal overdekt, dus goed... het terrein is echter 1 grote ijsbaan :') dus nar de bak lopen is een drama. Ik heb bij die van mij sokken om z'n ijzers gegooid... dan gaat het wel. Maar ik heb al een aantal paarden flink onderuit zien gaan :(:)

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 19:23

Als ik dit zo allemaal lees heb ik op stal geluk.

Er wordt netjes een paadje schoongemaakt richting de weide. En ja, ook paarden met ijzers staan gewoon buiten. En nog niets geen ongelukken gebeurt.

De bak is idd. drama, maar ik heb geluk dat ik in de wei mag sleeën :D
Alleen de auto kwam vandaag de parkeerplaats op,.. maar is ondertussen met de tractor ook sneeuwvrij gemaakt

Waarom mogen/kunnen de paarden niet in de weide/paddock bij de rest? Afgezien van dat het terrein een ijsbaan is, want daar kan je rustig voor sneeuwschuiven en strooien....

doppie45

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 19:28

Terrein is goed te doen hier..de eigenaar heeft een sneeuwschuiver :D
De weg naar de losgooibak,de rijbak en de stapmolen is ijs en sneeuw vrij +:)+

Afgelopen winter op een andere stal konden de paarden hun buitenbox niet eens uit vanwege de gladheid.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 19:43

Pfft, nou alleen binnenbak is ook niet alles hoor.
Onze binnenbak is 1 kant (optioneel) dicht met zijl, de een wil het dicht, de andere open. Ik lijk het nooit te treffen, als ik het dicht wil hebben moet iemand het open doen, met risico voor mijn bommetje, en als het dan open moet omdat het kleppert, komt er een sneeuwstorm, met allerlei minder leuke gevolgen voor mij.

Pony kan niet naar buiten vanwege ijzers ivm platvoeten, en te gladde paddocks, en een té drukke pony.
Het erg is 1 grote ijsbaan. Juist door de goede zorgen van stalhouder die het hele erg heeft geprobeert te schuiven is alles nu glad ipv stroef..

54 mensen voor 1 binnenbak is erug veel kom ik nu achter..
Buitenbak is niet te doen, longeerbak vind ik ook nog te glad.

Begrijp me niet goed, ben blij met de binnenbak, want anders had ik over een maand eindelijk eens pony echt beweging kunnen geven, en daar was ik niet zo happy vanaf gekomen denk ik.

Maare, longeren en losgooien in een gloednieuwe, dure, nette binnenbak. Western ruiters mogen er net inrijden. Het is ten eerste echt funest voor je bak (zien we al bij het stuk van de buitenbak waar gelongeerd mag worden) en ten tweede veroorzaakt dat op mijn stal alleen maar meer chaos.
Dan heb je namelijk wanneer er iemand longeert nog maar een 20x40 bak over. Onze bak is altijd wel bezet dus dan zouden mensen moeten wachten met rijden omdat er een paard in los staat.
Wie weet dat het op een kleine stal kan. Maar niet 1 waar je 54 paarden heb.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 19:43

Wat ik dan niet snap als je met mensen van stal baalt dat het terrein zo slecht begaanbaar is en je staat met zovelen op stal. Je kan toch met zijna allen afspreken de sneeuwschuiver mee te nemen en gezellig met zijn allen het terrein sneeuwvrij te maken? Met zijn allen tegelijk afspreken is natuurlijk lastig maar dan doet iedereen die tijd heeft toch een stuk. Allemaal een zak strooizout mee en klaar is de klus!! ook als je in vol pensioen en werk je fulltime je kan ook best een beetje zelf de handen uit je mouwen steken krijgt (bijna) niemand iets van.
Je kan niet van de staleigenaar verwachten dat hij alles alleen of met zijn paar mensen voor elkaar krijgt.

Groetjes genja

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:59

Esther28 schreef:

Maar kunnen jullie ook gebruik maken van de paddocks/longeerring/stapmolen?
M.a.w. kunnen de paarden wel naar buiten om een frisse neus te halen?

ja paddocks zijn begaanbaar en molen wordt iedere dag gebruikt
de boer heeft paden van mest over het erf en zo verplaatsen we de paarden van de ene naar de andere plek

Dizzly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 01:00

Ceriadwen schreef:
CharlyBrown schreef:
Bij ons op stal gaat het er eigenlijk altijd gemoedelijk aan toe.
Ik kan in ieder geval met iedereen goed opschieten..

En gelukkig is er maar 1 iemand die zich niet kan vinden in het feit dat ik dit topic heb geopend..
Een topic die ik puur voor mezelf heb geopend, en niet als doel om onze stal af te zeiken... sorry, als dat zo is overgekomen..

CB jij hoeft je niet te verontschuldigen. Het is jammer dat iemand alleen maar 1 kant op kan kijken en dat is in dit geval het negatieve. Rondkijken doen we allemaal want we willen allemaal het beste voor onze dieren. Feit dat we er nog altijd zijn betekend dus ook dat we nog niks anders hebben kunnen vinden dat beter is ( voor ons gevoel dan he) dan waar we nu zijn.

Ik heb het al eens eerder in een ander topic ook gezegd, we staan in principe prima waar we staan.

Zal het even duidelijk vermelden voordat er straks iemand weer zit te briesen van boosheid.

Ik sta er prima, voor alle 3 de paarden word prima gezorgd. Wanneer ik een vraag heb kan ik de pensionhouder dag en nacht aan zijn mouw trekken. Mijn ruin is sinds ik hier sta ( nu ruim 4 jaar) nooit meer ziek geweest. Dat is wel eens anders geweest. Dit wijs ik toe aan de goede zorg en het feit dat hij er zeer gelukkig is. Als er s'nachts iets is, en God weet dat de mijne in het begin regelmatig vast heeft gelegen, dan weet ik dat de pensionhouder zijn bed uit komt om die grote zwarte slungel weer op 4 benen te zetten.

Toen ik vorige week helemaal over de zeik en in de stress opbelde omdat er geen dierenarts meer was die mijn hond in wilde latens lapen ondanks dat hij ziek was en zwaar incontinent was, kan ik OOK bellen, helpt hij mee zoeken naar een oplossing. Het konijn van mijn dochter maakt hij een brouwseltje voor zodat zijn oorschurft verdwijnt. De rotstraal van mijn ruin is nooit meer terug gekomen nadat ik god weet ik wat er op heb moeten smeren. Ook iets wat hij even heeft gemaakt. Even ter informatie.. ik was al 4 maanden aan het klooien en kreeg het niet weg metw at ikook voor middel probeerde.

Enige jammere is dat hij mijn paarden het liefste in het span ziet staan, terwijl ik vind dat ik geen tuiger heb. ( Dit is overigens een geintje want dit roepen we al jaren naar elkaar)

Als het losgooien tijdens crisistemperaturen zou mogen, dan zou het helemaal ideaal zijn maar er zijn altijd puntjes en dat blijft ook zo.

Er is 1 nadeel op stal, en dat is het onnodige gezeik en betweterige gedoe. We zijn volwassen, en in staat te praten over dingen. Het is jammer dat er altijd 1 persoon moet zijn die overal een enorme ophef over moet maken, en dan denkt het wiel uitgevonden te hebben.
Dus wanneer je toch denkt te kunnen slaan met een stok, neem je dan wel ook deze twijgjes mee in je verhaal naar de staleigenaar?

Heb jij wat goed te maken bij de pensionhouder????
Slijmbal

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:32

Zo dizzly, 1 reactie, schaduw-account?? Zoja, wees dan een grote meid/jongen en maak je zelf ook bekend.

Ze gooit hier toch niet met modder?
Ze verteld iets zoals zij het ervaart.
En ik heb er jaaaaren geleden gestaan, toen hij nog "klein"was en
toendertijd was hij ook zo behulpzaam. Hij heeft mij toen ook naar het ziekenhuis gebracht, en meegereden en alles gedaan.
Dus ik kan me dit goed voorstellen dat hij zo is.