Pony kluisteren op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 20:29

M_D_H schreef:
als jonge dieren gewoon buiten staan zoals hoort dan groeien ze ook niet in de breedte ;)

Mijn Haflinger dus wel.

M_D_H

Re: Pony kluisteren op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:31

dan is er maar 1 conclusie mogelijk ;)
je haflinger is een typische haflinger die naast groeien in de lengte ook al aan het uitzwaren is...
en gues what? de meeste haflingers hebben dat ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:31

Komop 1.5 jaar. die groeit nu in de breedte, en straks de hoogte in en worden ze opeens weer smal.

Snap niet waar je je druk om maakt, zo'n diertje hoort nou eenmaal flink te groeien!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 20:32

Jolliegirl schreef:
Komop 1.5 jaar. die groeit nu in de breedte, en straks de hoogte in en worden ze opeens weer smal.

Snap niet waar je je druk om maakt, zo'n diertje hoort nou eenmaal flink te groeien!

In de breedte prima, maar (teveel) vet op de ribben is gewoon inet goed voor zo'n jong dier.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:33

Je zegt dat je de pony als gezelschap voor de fries hebt gekocht maar de fries slaat haar de paddock uit en ze staan apart zeg je....

De 1,5 jarige heeft dus ook geen normaal sociaal contact... Wat is het nut van het aanhouden van dit beestje en het op deze manier belemmeren in zijn ontwikkeling? Kan je hem niet beter naar de opfok doen of verkopen en een pensiongast of ander maatje voor je fries nemen die wél binnen kan staan en met de fries op kan schieten?

Hier heeft echt niemand wat aan, de pony nog het minst... :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:35

Ik vind kluisteren uberhaupt geen optie en absoluut onnodig. Ik zou nog liever mijn paard ergens 24/7 in een kudde gooien ergens ver weg als dat in de buurt geen optie was dan een jong paard kluisteren op stal, dat valt in mijn boekje dus echt onder het kopje 'dierenmishandeling', hoe je het ook wendt of keert. Een paard hoort vrij te kunnen bewegen, contact te kunnen hebben met soortgenoten, en onbeperkt toegang te hebben tot ruwvoer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:40

Mijn paarden hebben ook geen onbeperkt ruwvoer, gewoon omdat ik dan te veel weg kan gooien, eerlijk is eerlijk. Maar toch hebben ze wel zat te doen, en het hooi dat ze krijgen doen ze erg lang over.
@ MDH inderdaad, kijk maar eens naar tieners, vooral jongens vlak voor hun groeispurt. Dan worden het eerst propjes met vetje's maar die absoluut niet te zwaar zijn. Een jaartje later zijn het magere scharminkels die enorm de lengte ingegaan zijn.. Haflingers zijn BREDE PONY'S, die worden niet zo groot als je fries. In je profiel ziet ze er al behoorlijk volgroeid uit voor een jaarling.. Absoluut niet vet!

sttephaniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:42

Waarom zou die niet naar buiten kunnen?
Mijn paard staat overdag heel de dag in het land! Kan prima!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:44

Offtopic, maar onbeperkt is IMO ook niet dat je bergen neergooit hoor, en dat alles door de stal / de modder wordt vertrapt, en je de helft kan weggooien, daar werd ik zelf ook niet goed van tijdens het mesten :D Maar wel zoveel dat ze toch gewoon kunnen eten wanneer ze willen, het hele verteringsstelsel is daarop gebouwd en het voorkomt ook verveling. 'Onbeperkt' hooi voeren is goed te doen in bijv. netten / korfen of bepaalde systemen met hooiruifen etcetera, dan vul je gewoon aan wanneer het op drijgt te raken. (Maar daar waren geloof ik al goede tips voor gegeven waar de TS ook wat mee gedaan heeft :) )

Anoniem

Re: Pony kluisteren op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:46

Maar wanneer is een dier vet en wanneer is een dier TE vet?
Er zit een verschil tussen gezond vet en ongezond vet he ;)
Ik zie mijn paarden liever gezond-vet dan dat ik ze schraal zie hoor.. Zeker als ze nog moeten groeien en een breed ras zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:48

Precies, te dik is natuurlijk ook niet goed, logisch ook. Maar je moet een gevulde buik (gevuld darmstelsel) van het ruwvoer weer niet verwarren met een dikke buik van het vet. Misschien is het goed voor de TS om kritisch te kijken naar hoe dik/dun het paard eigenlijk is, waar dat van komt, en naar de kwaliteit van het ruwvoer? (En of de dailyplus echt nodig is / waarvoor dat gevoerd wordt? Sorry als het er al staat, maar 15 pagina's.. veel leeswerk ;) )

shadowflower

even een stuk over het eten , mijn shet at vroeger ook enorm veel. sinds ik haar bijna 24/7 hooi aanbied in een fijnmazig net van nickys keet eet ze max. 2 plakken hooi per dag. dus in hoeverre zal ze zo modder vet worden. ze lijkt dik omdat e in dr buik veel gras zit en haar vacht dik is maar als je dr ribben probeer te voelen danvoel je die gewoon op de manier zoals het hoort. dus gewoon die knollies lekker buiten laten staan met bijna 24/7 te eten

M_D_H

ik heb het ook niet over onbeperkt voer geven he ;)
dat heb je mij nergens horen zeggen...
ik heb gezegd dat een dier een dier moet zijn...
laat hem lekker met rust als je er nu dingen mee gaat doen heb je er later alleen maar spijt van...

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:49

M_D_H schreef:
nou...
weet niet wie je dat geleerd heeft maar dat is echt je reinste bullshit... :n
ga een rond kijken naar paarden en ponys (en dan vooral koudbloeden zoals haflingers, fjorden en tinkers) op internet rond de leeftijd zoals die van jou is...
en je zult zien dat die allemaal tonnetje rond zijn...

nogmaals, je gaat een baby toch ook niet op dieeet zetten als hij last van babyvettjes heeft?

die zijn dan ook allemaal te dik. ze kunnen als ze jong zijn beter wat schraler zijn.
zijn genoeg onderzoeken na gedaan.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:49

Kennelijk is baas belangrijker dan paard als ik het zo lees. Als ik lees dat er een uur wordt gewandeld met een paard van 1,5 jaar oud. Een deken wordt omgeknupt bij een peutertje wat totaal onnodig is. En als het diertje dan niet doet wat de baas wilt puur omdat het ongelukkig is wordt er aan kluisteren gedacht. Echt onvoorstelbaar.... Overigens spreek je jezelf ook zo tegen.

Ben zo onwijs blij dat mijn jaarling dit soort onzin allemaal niet hoeft te doorstaan!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:50

easygoing schreef:
M_D_H schreef:
nou...
ga een rond kijken naar paarden en ponys (en dan vooral koudbloeden zoals haflingers, fjorden en tinkers) op internet rond de leeftijd zoals die van jou is...

nogmaals, je gaat een baby toch ook niet op dieeet zetten als hij last van babyvettjes heeft?

Omdat jonge dieren te snel groeien en dat kan funest voor hun gewrichten zijn.

ja, de snelle groei kan funest voor hun gewirchten zijn...
maar aan de snelle groei kun je helaas niks doen...
dik zijn heeft daar niks mee te maken :n
ze slaan gewoon die energie die ze van het eten krijgen op, en op het moment dat ze weer een groeispurt krijgen, dan gebruiken ze die energie en zijn die dieren weer mager...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:51

easygoing schreef:
M_D_H schreef:
nou...

De groei van een paard heb je met voer maar minimaal in de hand....Is hoofdzakelijk aanleg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:53

Shanna schreef:
Maar wanneer is een dier vet en wanneer is een dier TE vet?
Er zit een verschil tussen gezond vet en ongezond vet he ;)
Ik zie mijn paarden liever gezond-vet dan dat ik ze schraal zie hoor.. Zeker als ze nog moeten groeien en een breed ras zijn!

Is op zich redelijk in te schatten dmv de Body Condition Score (maar daar zijn dan ook weer meerdere manieren voor :+ ) (google is your friend, enzo). Er is wel uit een onderzoek gebleken dat veel mensen hun paard verkeerd inschatten. Als een paard eigenlijk 'dik' is volgens bijvoorbeeld de BCS, schatten ze hem 'normaal' in. Een 'normaal' paard werd door veel mensen als 'dun' omschreven. Veel mensen hebben toch een vertekend beeld van hoe een paard er hoort uit te zien blijkbaar. Ik weet niet hoe het paard van de TS eruit ziet, maar als het de onderste in haar profiel is ziet die er op die foto echt niet te dik uit naar mijn inzien.

Jolliegirl

Ik maak me hier ook echt enorm kwaad over.

De hele levenswijze van dit jonge dier klopt van geen kanten zoals het hoort.

easygoing

M_D_H schreef:
easygoing schreef:

ze slaan gewoon die energie die ze van het eten krijgen op, en op het moment dat ze weer een groeispurt krijgen, dan gebruiken ze die energie en zijn die dieren weer mager...

Das niet waar, hoe meer voer je ze geeft hoe meer energie ze steken in de groei dus je kan het met voeren wel degelijk iets reguleren.

Al ben ik wel van mening dat er altijd ruwvoer beschikbaar moet zijn, daar zullen ze niet ontzettend van aanzetten maar wel hun darmstelsel mee aan het werk zetten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:55

Er is niets dat de aanvallen van sommigen hier rechtvaardigd.
En jullie hoeven haar ook niet jullie wil op te proberen te leggen.
Sorry hoor, het is aanval op aanval. Daar open je toch geen topic voor?
Ze stelt een VRAAG. Geef antwoord, onderbouw je antwoord en laat TS zelf uitzoeken wat ze wel en niet wil/kan gebruiken. Dat kan op een normale toon.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:57

easygoing schreef:
M_D_H schreef:

Das niet waar, hoe meer voer je ze geeft hoe meer energie ze steken in de groei dus je kan het met voeren wel degelijk iets reguleren.

Al ben ik wel van mening dat er altijd ruwvoer beschikbaar moet zijn, daar zullen ze niet ontzettend van aanzetten maar wel hun darmstelsel mee aan het werk zetten.

zowiezo geef je een jong dier geen krachtvoer :n
dat heeft die helemaal niet nodig...

het is wel waar... wat ze niet nodig hebben slaan ze op...
en zolang ze geen groeispurt hebben zullen ze het opslaan...
je kunt met voeren helemaal niks aansturen
dat is je reinste onzin...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:57

easygoing schreef:

Je kunt het inderdaad beeinvloden, maar extreem minimaal...en dan spreken we toch ook al van meerdere kilo's krachtvoer per dag om dat voor elkaar te krijgen....

easygoing schreef:

Een paard wordt niet dik van krachtvoer maar juist veel meer van ruwvoer...afhankelijk van de kwaliteit en hoe het aangeboden wordt.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:00

Adil18 schreef:
easygoing schreef:

Je kunt he inderdaad beeinvloden, mar minimaal...en dan spreken we toch ook al van meerdere kilo's krachtvoer per dag om dat voor elkaar te krijgen....

easygoing schreef:

Een paard wordt niet dik van krachtvoer maar juist veel meer van ruwvoer...afhankelijk van de kwaliteit en hoe het aangeboden wordt.

ohh heb je adil weer met die lastige quotes lol.

Niet helemaal waar mijn paard mocht vanwege medische redenen alleen ruwvoer maar had daarnaast toch uiteindelijk nog krachtvoer nodig om op gewicht te blijven.
En alles wat je kan aansturen is meegenomen ook al zijn het maar kleine beetjes.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:02

M_D_H schreef:
ach, soms wordt er wel eens iets veranderd in een opleiding he...
maar wat hier wordt beweert is echt dier onvriendelijk en gemeen...
hoe kunnen jullie een jong dier zijn leven ontzeggen, dat waar hij recht op heeft?
zou jij het leuk vinden als je met je 1 jaar al alle schoolvakken moest leren?

Ho even, ik zeg niet dat ik het overal mee eens ben he.
Alleen over dat vet/schraal verhaal ben ik het met ts eens.
Alhoewel ik ook vind dat dit dier nog helemaal geen werk moet doen ook geen grondwerk maar een beetje spelen is prima.

Overigens gaat ts het een en ander proberen om te zorgen dat de haf een leuker leven zal hebben.
Laatst bijgewerkt door easygoing op 07-12-10 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt